Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 28. april 2010
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 6 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget. Udvalget har
tiltrådt delingen af lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. marts 2010 og var til 1.
behandling den 23. marts 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den
18. december 2009 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del -
bilag 87. Den 4. marts 2010 sendte skatteministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget. Et udkast til
den del af lovforslaget, som omhandler legater til støtte
for danske soldater, har beskæftigelsesministeren sendt i
høring inden fremsættelsen.
Beskæftigelsesministeren sendte den 1. februar 2010 dette
udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 125.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 12 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Et af udvalgets spørgsmål til skatteministeren og
dennes svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF, KF
og LA) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget. Flertallet indstiller de under A og B nævnte
lovforslag til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (S, SF og
RV) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget. Mindretallet indstiller det under A nævnte
lovforslag til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling, men vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (EL)
vil stemme for de stillede ændringsforslag. Mindretallet
indstiller de under A og B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling.
Enhedslisten er for de stillede ændringsforslag,
men er imod både det under A og det under B nævnte
lovforslag. For så vidt angår det under A
nævnte lovforslag, vil Enhedslisten understrege, at
Enhedslisten ikke er imod, at legater som det foreslåede
bør kunne udbetales uden fradrag i sociale ydelser.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om deling af
lovforslaget
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold: A. »Forslag til lov om
ændring af ligningsloven, skattekontrolloven og lov om aktiv
socialpolitik. (Fradrag for private donationer til forskning
m.v.)« omfattende § 1, nr. 1-6, og §§ 2-4.
B. »Forslag til lov om
ændring af ligningsloven. (Højere bundfradrag ved
udlejning af fritidsboliger)« omfattende § 1, nr. 7 og
8, og § 4, stk. 1.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
Ændringsforslag til det under
A nævnte lovforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
2) I
det under nr. 2 foreslåede § 7 F, stk. 1, nr. 7, indsættes
efter »tilskud«: »til forbrugere«.
[Skattefritagelse af tilskud efter
lov om fremme af besparelser i energiforbruget
indskrænkes]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
3) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 7 F, stk. 1, nr.
11, der bliver nr. 10, indsættes efter
»tilskud«: »til forbrugere«.
[Skattefritagelse af tilskud efter
lov om statstilskud til produktrettede energibesparelser
indskrænkes]
Til § 4
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
4) I
stk. 5 udgår »7 og
8,«.
[Konsekvensændring som
følge af opdeling af lovforslag]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
5) I
stk. 6 ændres »1. maj
2010« til: »1. juni 2010«.
[Ikrafttræden for
soldaterlegater til modtagere af kontant- og starthjælp
udskydes]
c
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
Ændringsforslag til det under
B nævnte lovforslag
Til § 4
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
6) I
stk. 1 ændres », jf. dog
stk. 6« til: »og har virkning fra og med
indkomståret 2010«.
[Konsekvensændring som
følge af opdeling af lovforslag]
Bemærkninger
Til nr. 1, 4 og 6
Det foreslås i ændringsforslag nr. 1 at dele
lovforslaget op i to dele. Den ene del vedrører den
foreslåede forhøjelse af bundfradraget ved udlejning
af fritidsboliger. Den anden del vedrører de øvrige
dele af lovforslaget, dvs. fradrag for private donationer til
forskning m.v. Ændringsforslag nr. 4 og 6 er
konsekvensændringer som følge af delingen.
Til nr. 2 og 3
Det foreslås, at forslag til ændring af § 7
F, stk. 1, nr. 7 og 11, indsnævres til alene at omfatte
tilskud til forbrugere, svarende til de gældende
regler.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget ændres
ikrafttrædelsestidspunktet til den 1. juni 2010 for forslaget
om, at modtagelse af et soldaterlegat ikke skal påvirke
tildelingen af kontant- eller starthjælp for
modtageren.
Torsten Schack Pedersen
V Karsten Lauritzen V Mads Rørvig V
Jacob Jensen V Mikkel Dencker DF Pia Adelsteen DF
Mike Legarth KF Rasmus Jarlov KF Anders Samuelsen LA
nfmd. Nick Hækkerup S
John Dyrby Paulsen S Klaus Hækkerup S
René Skau Björnsson S Thomas Jensen S
Jesper Petersen SF Niels Helveg Petersen RV fmd. Frank Aaen EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 2 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 150
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |
5 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
6 | 2. udkast til betænkning |
7 | Betænkningsafgivelse over
lovforslaget er udskudt til den 21. april 2010 |
8 | Supplerende ændringsforslag, fra
skatteministeren |
9 | 3. udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 150
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvilke andre former for legater,
der ydes på baggrund af en
påskønnelsesværdig og/eller
almenvelgørende indsats, der indgår efter
gældende regler i vurderingen af, om en person er berettiget
til kontanthjælp eller starthjælp, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om at stille ændringsforslag om
deling af lovforslaget, således at de elementer, der
omhandler højere bundfradrag ved udlejning af
fritidsboliger, udskilles til behandling i et selvstændigt
lovforslag, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om baggrunden for, at
godkendelseskompetencen flyttes fra Det Frie Forskningsråd
til SKAT, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm., om f.eks. CEPOS efter lovforslaget
kunne modtage fradragsberettigede gaver fra en privat gavegiver
eller en hovedaktionær - som f.eks. en hovedaktionær i
Saxo Bank, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. om en oversigt over foreninger,
stiftelser og institutioner, der er berettiget til at modtage
skattefrie midler, og at oplyse, om denne liste udvides med
lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. om, hvad beskatningen vil være
for en sommerhusejer, der udlejer sit sommerhus for 207.000 kr. om
året og derudover benytter sommerhuset privat, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om at oplyse, hvem
»andre« vil være, jf. afsnit 2.4.2 i
lovforslagets bemærkninger (om energibesparelser), hvoraf det
fremgår: »… også andre kan modtage
tilskud«, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm., om ministeren kan oplyse, om
lovforslaget åbner op for skattefrit statstilskud til
installation af varmeanlæg i landbruget såsom
bioanlæg, pillefyr og anden opvarmning, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
9 | Spm. om at vurdere provenutabet ved, at
der åbnes for skattefri statstilskud til installation af
varmeanlæg i den erhvervsmæssige del af landbruget, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm., om der findes andre eksempler
på, at udvalgte grupper af danskere kan få tilskud til
f.eks. varmeanlæg og lign., hvor andre grupper ikke er
berettiget til samme tilskud, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
11 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
det med loven vil være muligt for en landmand at få
tilskud til både at skrotte sit oliefyr og dernæst
tilskud til at installere f.eks. et pillefyr, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
12 | Spm., om det har været overvejet
også at give fradragsret for private donationer til
almennyttige foreninger m.v., der anvender deres midler til
uddannelse/undervisning, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til
skatteministeren og dennes svar herpå.
Spørgsmålet og svaret er optrykt efter
ønske fra udvalget.
Spørgsmål 6:
Ministeren bedes oplyse, hvad beskatningen vil være for
en sommerhusejer, der udlejer sit sommerhus for 207.000 kr. om
året og derudover benytter sommerhuset privat. Beregningen
bedes foretaget ved såvel positiv som negativ
kapitalindkomst.
Derudover bedes oplyst, hvad beskatningen vil være,
når Forårspakken 2.0 er indfaset.
Samme beregning bedes foretaget med den ændrede
forudsætning, at sommerhuset udlejes for 107.000 kr. pr.
år og for 57.000 kr. pr. år.
Svar:
Efter gældende regler kan ejere af fritidsboliger, der
udlejes en del af året, anvende en skematisk
opgørelsesmetode, således at der ved opgørelsen
af den skattepligtige indkomst for det første fradrages et
bundfradrag på 7.000 kr. i bruttolejeindtægten pr.
fritidsbolig. Af den reducerede lejeindtægt, der fremkommer
efter fradrag for bundfradraget på 7.000 kr., kan der for det
andet fradrages yderligere 40 pct. Det herefter fremkomne
beskatningsgrundlag beskattes som kapitalindkomst.
Med forslaget foreslås bundfradraget forhøjet fra
7.000 kr. til 10.000 kr. Endvidere foreslås det, at det
reguleres årligt efter personskattelovens § 20.
Tabel 1 viser konsekvenserne for en sommerhusudlejer, der har
lejeindtægter på 207.000 kr. før fradrag. Der
vises dels konsekvenserne i 2010, dels i 2019, hvor ændringen
i fradraget for negativ nettokapitalindkomst som følge af
Forårspakke 2.0 er fuldt
indfaset. Endvidere er vist beskatningen afhængig af, om
udlejeren har negativ eller positiv nettokapitalindkomst og med
forskellige forudsætninger om størrelsen af den
negative eller positive nettokapitalindkomst.
Tilsvarende vises konsekvenserne i tabel 2 og 3 for
sommerhusudlejere med en årlig lejeindtægt på
henholdsvis 107.000 kr. og 57.000 kr.
Af tabel 1 kan uddrages følgende:
Beskatning i 2010
Udlejeren med en lejeindtægt på 207.000 kr. vil
have et beskatningsgrundlag på 120.000 kr. efter bundfradrag
på hhv. 7.000 kr. og 40 pct. af resten. Forhøjelsen af
bundfradraget fra 7.000 til 10.000 kr. reducerer
beskatningsgrundlaget med 1.800 kr. til 118.200 kr. Beskatningen
heraf afhænger af kapitalindkomstforholdene:
- Hvis
nettokapitalindkomsten er negativ, er den gennemsnitlige
skatteprocent 33,6 pct. inkl. kirkeskat. Reduktionen i
beskatningsgrundlaget med 1.800 kr. medfører en reduktion i
skatten på ca. 606 kr.
- Hvis
nettokapitalindkomsten er positiv, men der ikke betales topskat af
kapitalindkomst, er den gennemsnitlige skatteprocent 37,3 pct.
inkl. kirkeskat, og skatten reduceres med 672 kr.
- Hvis
nettokapitalindkomsten er positiv og der betales topskat, er den
gennemsnitlige skatteprocent 52,2 pct. inkl. kirkeskat, og skatten
reduceres med 940 kr.
Beskatning i 2019
I 2019 vil bundfradraget på 7.000 kr. efter
gældende regler udgøre 5.132 kr. omregnet til
2010-niveau. Det skyldes, at bundfradraget efter gældende
regler ikke reguleres efter personskattelovens § 20 og dermed
falder realt over tid. Dermed bliver beskatningsgrundlaget 121.121
kr. i 2010-niveau. Med lovforslaget reduceres det til 118.200 kr. i
2010-niveau.
Det bemærkes, at efter gældende regler stiger
beskatningsgrundlaget realt over tid, mens det med forslaget vil
være realt uændret over tid, som følge af at
bundfradraget foreslås reguleret.
Beskatningen afhænger af udlejerens
kapitalindkomstforhold:
- Hvis
nettokapitalindkomsten er negativ, men under bundgrænsen for
negativ kapitalindkomst på 50.000 kr. for enlige og 100.000
kr. for ægtefæller, vil skattesatsen være
uændret 33,6 pct. i en gennemsnitskommune inkl. kirkeskat, og
skatten reduceres med 983 kr.
- Hvis
nettokapitalindkomsten er negativ, men over bundgrænsen for
negativ kapitalindkomst på 50.000 kr. for enlige og 100.000
kr. for ægtefæller, vil skattesatsen være
reduceret til 25,6 pct., og skatten reduceres med 749 kr.
- Hvis
nettokapitalindkomsten er positiv, men der ikke betales topskat af
kapitalindkomst, er den gennemsnitlige skatteprocent 37,3 pct.
inkl. kirkeskat, og skatten reduceres med 1.090 kr.
- Hvis
nettokapitalindkomsten er positiv og der betales topskat, er den
gennemsnitlige skatteprocent 52,2 pct. inkl. kirkeskat, og skatten
reduceres med 1.526 kr.
Tabel 1. Sommerhus med
udlejning for 207.000 kr. (2010-niveau) |
| | 2010-regler | 2019-regler i 2010-niveau |
| | Negativnettokapitalindkomst | Positiv nettokapital indkomst,laveste
marginalskat1 | Positiv nettokapital
indkomst,højeste marginalskat2 | Negativnettokapitalindkomstunder
bundgrænse3 | Negativnettokapitalindkomstover
bundgrænse3 | Positiv nettokapital indkomst,laveste
marginalskat1 | Positiv nettokapital
indkomst,højeste marginalskat2 |
Gældende
regler | | | | | | | | |
Lejeindtægt pr. hus | kr. | 207.000 | 207.000 | 207.000 | 207.000 | 207.000 | 207.000 | 207.000 |
Bundfradrag | kr. | -7.000 | -7.000 | -7.000 | -5.132 | -5.132 | -5.132 | -5.132 |
40 pct. fradrag | kr. | -80.000 | -80.000 | -80.000 | -80.747 | -80.747 | -80.747 | -80.747 |
Til beskatning | kr. | 120.000 | 120.000 | 120.000 | 121.121 | 121.121 | 121.121 | 121.121 |
Skattesats | Pct. | 33,6 | 37,3 | 52,2 | 33,6 | 25,6 | 37,3 | 52,2 |
Skat | kr. | 40.369 | 44.773 | 62.686 | 40.746 | 31.057 | 45.191 | 63.271 |
Efter
lovforslaget | | | | | | | | |
Lejeindtægt pr. hus | kr. | 207.000 | 207.000 | 207.000 | 207.000 | 207.000 | 207.000 | 207.000 |
Bundfradrag | kr. | -10.000 | -10.000 | -10.000 | -10.000 | -10.000 | -10.000 | -10.000 |
40 pct. fradrag | kr. | -78.800 | -78.800 | -78.800 | -78.800 | -78.800 | -78.800 | -78.800 |
Til beskatning | kr. | 118.200 | 118.200 | 118.200 | 118.200 | 118.200 | 118.200 | 118.200 |
Skattesats | Pct. | 33,6 | 37,3 | 52,2 | 33,6 | 25,6 | 37,3 | 52,2 |
Skat | kr. | 39.764 | 44.102 | 61.745 | 39.764 | 30.308 | 44.102 | 61.745 |
Ændring i
skat | kr. | -606 | -672 | -940 | -983 | -749 | -1.090 | -1.526 |
1. | Udlejere, der ikke betaler topskat af
kapitalindkomst |
2. | Udlejere, der betaler topskat af
kapitalindkomst |
3. | Bundgrænsen er på 50.000 kr.
for enlige og 100.000 kr. for ægtefæller. Hvis den
negative nettokapitalindkomst er under denne grænse, sker der
ikke nogen reduktion i fradragsværdien som følge af
Forårspakke 2.0 |
Tabel 2 og 3 viser de tilsvarende beregninger for
lejeindtægter på henholdsvis 107.000 kr. og 57.000 kr.
Reduktionen i beskatningen som følge af lovforslaget er -
givet kapitalindkomstforholdene - den samme som ved
lejeindtægter på 207.000 kr. Det skyldes, at der i
forslaget er tale om ændring af et bundfradrag, og alle med
lejeindtægter over bundfradraget berøres på
samme måde.
Tabel 2. Sommerhus med udlejning for
107.000 kr. (2010-niveau) |
| | 2010-regler | 2019-regler i 2010-niveau |
| | Negativnettokapitalindkomst | Positiv nettokapital indkomst,laveste
marginalskat1 | Positiv nettokapital
indkomst,højeste marginalskat2 | Negativnettokapitalindkomstunder
bundgrænse3 | Negativnettokapitalindkomstover
bundgrænse3 | Positiv nettokapital indkomst,laveste
marginalskat1 | Positiv nettokapital
indkomst,højeste marginalskat2 |
Gældende
regler | | | | | | | | |
Lejeindtægt pr. hus | kr. | 107.000 | 107.000 | 107.000 | 107.000 | 107.000 | 107.000 | 107.000 |
Bundfradrag | kr. | -7.000 | -7.000 | -7.000 | -5.132 | -5.132 | -5.132 | -5.132 |
40 pct. fradrag | kr. | -40.000 | -40.000 | -40.000 | -40.747 | -40.747 | -40.747 | -40.747 |
Til beskatning | kr. | 60.000 | 60.000 | 60.000 | 61.121 | 61.121 | 61.121 | 61.121 |
Skattesats | Pct. | 33,6 | 37,3 | 52,2 | 33,6 | 25,6 | 37,3 | 52,2 |
Skat | kr. | 20.185 | 22.387 | 31.343 | 20.562 | 15.672 | 22.805 | 31.928 |
Efter
lovforslaget | | | | | | | | |
Lejeindtægt pr. hus | kr. | 107.000 | 107.000 | 107.000 | 107.000 | 107.000 | 107.000 | 107.000 |
Bundfradrag | kr. | -10.000 | -10.000 | -10.000 | -10.000 | -10.000 | -10.000 | -10.000 |
40 pct. fradrag | kr. | -38.800 | -38.800 | -38.800 | -38.800 | -38.800 | -38.800 | -38.800 |
Til beskatning | kr. | 58.200 | 58.200 | 58.200 | 58.200 | 58.200 | 58.200 | 58.200 |
Skattesats | Pct. | 33,6 | 37,3 | 52,2 | 33,6 | 25,6 | 37,3 | 52,2 |
Skat | kr. | 19.579 | 21.715 | 30.403 | 19.579 | 14.923 | 21.715 | 30.403 |
Ændring i
skat | kr. | -606 | -672 | -940 | -983 | -749 | -1.090 | -1.526 |
1. | Udlejere, der ikke betaler topskat af
kapitalindkomst |
2. | Udlejere, der betaler topskat af
kapitalindkomst |
3. | Bundgrænsen er på 50.000 kr.
for enlige og 100.000 kr. for ægtefæller. Hvis den
negative nettokapitalindkomst er under denne grænse, sker der
ikke nogen reduktion i fradragsværdien som følge af
Forårspakke 2.0 |
Tabel 3. Sommerhus med udlejning for
57.000 kr. (2010-niveau) |
| | 2010-regler | 2019-regler i 2010-niveau |
| | Negativnettokapitalindkomst | Positiv nettokapital indkomst,laveste
marginalskat1 | Positiv nettokapital
indkomst,højeste marginalskat2 | Negativnettokapitalindkomstunder
bundgrænse3 | Negativnettokapitalindkomstover
bundgrænse3 | Positiv nettokapital indkomst,laveste
marginalskat1 | Positiv nettokapital
indkomst,højeste marginalskat2 |
Gældende
regler | | | | | | | | |
Lejeindtægt pr. hus | kr. | 57.000 | 57.000 | 57.000 | 57.000 | 57.000 | 57.000 | 57.000 |
Bundfradrag | kr. | -7.000 | -7.000 | -7.000 | -5.132 | -5.132 | -5.132 | -5.132 |
40 pct. fradrag | kr. | -20.000 | -20.000 | -20.000 | -20.747 | -20.747 | -20.747 | -20.747 |
Til beskatning | kr. | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 31.121 | 31.121 | 31.121 | 31.121 |
Skattesats | Pct. | 33,6 | 37,3 | 52,2 | 33,6 | 25,6 | 37,3 | 52,2 |
Skat | kr. | 10.092 | 11.193 | 15.671 | 10.469 | 7.980 | 11.612 | 16.257 |
Efter
lovforslaget | | | | | | | | |
Lejeindtægt pr. hus | kr. | 57.000 | 57.000 | 57.000 | 57.000 | 57.000 | 57.000 | 57.000 |
Bundfradrag | kr. | -10.000 | -10.000 | -10.000 | -10.000 | -10.000 | -10.000 | -10.000 |
40 pct. fradrag | kr. | -18.800 | -18.800 | -18.800 | -18.800 | -18.800 | -18.800 | -18.800 |
Til beskatning | kr. | 28.200 | 28.200 | 28.200 | 28.200 | 28.200 | 28.200 | 28.200 |
Skattesats | Pct. | 33,6 | 37,3 | 52,2 | 33,6 | 25,6 | 37,3 | 52,2 |
Skat | kr. | 9.487 | 10.522 | 14.731 | 9.487 | 7.231 | 10.522 | 14.731 |
Ændring i skat | kr. | -606 | -672 | -940 | -983 | -749 | -1.090 | -1.526 |
1. | Udlejere, der ikke betaler topskat af
kapitalindkomst |
2. | Udlejere, der betaler topskat af
kapitalindkomst |
3. | Bundgrænsen er på 50.000 kr.
for enlige og 100.000 kr. for ægtefæller. Hvis den
negative nettokapitalindkomst er under denne grænse, sker der
ikke nogen reduktion i fradragsværdien som følge af
Forårspakke 2.0 |