L 15 Forslag til lov om indgåelse af protokoller om ændring af dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem Danmark og henholdsvis Belgien, Luxembourg, Singapore og Østrig.

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 11-11-2009

Afgivet: 11-11-2009

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 11. november 2009

20091_l15_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 11. november 2009

1. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2009 og var til 1. behandling den 23. oktober 2009. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.


Høring

Lovforslaget har ikke været sendt i høring.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 8 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Nogle af udvalgets spørgsmål og skatteministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.


2. Indstillinger og politiske bemærkninger

Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.


Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget udtaler, at lovforslaget er et første skridt på en stadig lang vej til at udrydde skattelyenes skadelige politik.


Danmark får med disse aftaler (samt de øvrige aftaler, der er aftalt med tidligere skattely fra dansk-nordisk side) en smule bedre muligheder for at forfølge skattesvindel, der udnytter bankhemmeligheden og meget lave skattesatser til at unddrage sig den demokratisk vedtagne skattebetaling. Men dels bør aftalerne og øget åbenhed ikke begrænse sig til Danmark og de øvrige nordiske lande, som i fællesskab har forhandlet aftalerne hjem, men gælde alle lande. Dels bør det fortsat tilstræbes, at der indføres automatisk spontan informationsudveksling og ikke kun den mulighed for efterspørgselsbaseret udveksling af information, som ligger i aftalerne i det foreliggende lovforslag.


Det er kun, når Danmark selv kender til en ulovlighed, at skattelyene skal give Danmark informationer - og ulovligheder er selvsagt svære at opdage, når alle transaktioner, ejerskabsforhold og selskabskonstruktioner er omgærdet af stor hemmelighed. Udviklingslande med svage skattevæsener har nærmest ingen chance i det spil, hvorfor kapitalflugten og skatteunddragelsen fra disse lande er på astronomiske beløb og f.eks. i Afrika gør stor skade for udviklingen.


Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget hæfter sig ved, at det fremgår af svaret på spørgsmål 8, at: »Fra dansk side er man også interesseret i de andre metoder til informationsudveksling, som artikel 26 giver mulighed for. Herunder er man interesseret i automatisk informationsudveksling, hvor landenes myndigheder forpligter sig til systematisk hvert år at sende hinanden oplysninger om bestemte betalinger fra kilder i det ene land til modtagere i det andet land. Det må dog forudses, at Belgien, Luxembourg, Singapore og Østrig ikke er enige i de danske synspunkter om at anvende de forskellige andre muligheder for informationsudveksling, som er nævnt i OECD-bemærkningerne.« Det understreger, at denne aftale med henholdsvis Belgien, Luxembourg, Singapore og Østrig kun er et første skridt, som den danske regering bør arbejde målrettet på at forbedre.


Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget hæfter sig endvidere ved, at det fremgår af svaret på spørgsmål 8, at: »Imidlertid er der mulighed for, at EU's bistandsdirektiv, som omfatter Belgien, Luxembourg og Østrig ligesom Danmark, vil blive ændret, så EU-landene får pligt til automatisk udveksling af oplysninger om en række betalinger. Danmark støtter de foreslåede ændringer af EU's bistandsdirektiv.« Det understreger, at arbejdet med at sikre en bedre aftale med Singapore er meget påkrævet, og at den danske regering bør arbejde målrettet på at forbedre aftalen.


Partierne mener, at Danmark i internationale sammenhænge som EU, OECD og FN samt i de bilaterale kontakter med især USA bør gå forrest i kampen for, at der skabes ordnede forhold på området, og at skattelypolitikken havner i historiebøgerne. Ud over automatik i informationsudvekslingen, og at alle lande omfattes af aftalerne, kan der arbejdes med nye regnskabsregler med land til land-opgørelser, der besværliggør skattesvindel. Som en afløser for OECD's listesystem, der har været for blød en handske at tage på skattelyene med, bør der laves en internationalt vedtaget rangliste, der opgør skattelyenes lukkethed og skadevirkning i forhold til hemmeligholdelse af informationer, der i sidste ende fører til skattesvig, uretfærdig konkurrence m.v.


Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


Torsten Schack Pedersen V Karsten Lauritzen V Flemming Møller V Jacob Jensen V Mikkel Dencker DF Pia Adelsteen DF Mike Legarth KF Charlotte Dyremose KF Anders Samuelsen LA nfmd. Nick Hækkerup S John Dyrby Paulsen S Thomas Horn S René Skau Björnsson S Thomas Jensen S Jesper Petersen SF Niels Helveg Petersen RV fmd. Frank Aaen EL

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
 
Liberal Alliance (LA)
3
Socialdemokratiet (S)
45
 
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Dansk Folkeparti (DF)
25
 
Siumut (SIU)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
23
 
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
18
 
Sambandsflokkurin (SP)
1
Det Radikale Venstre (RV)
9
 
Uden for folketingsgrupperne
1
Enhedslisten (EL)
4
 
(UFG)
 


 

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 15


Bilagsnr.


Titel


1
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
2
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
1. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 15


Spm.nr.
Titel
1
Spm. om at redegøre for, hvorfor det har taget så lang tid at få Belgien, Luxembourg, Singapore og Østrig til at acceptere at udveksle bankoplysninger med andre stater, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om, i hvilket omfang aftalerne giver mulighed for, at danske skattemyndigheder besøger de pågældende lande, og foretager besøg hos dér registrerede selskaber, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om, i hvilket omfang danske skattemyndigheder kan få oplysninger fra de pågældende landes myndigheder, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm., om danske myndigheder kan indhente oplysninger om et i de pågældende lande registreret selskab, hvis det ejes af en dansk aktionær, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm., om danske myndigheder kan indhente oplysninger om et i de pågældende lande registreret selskab, hvis dette selskab ejes af et selskab i udlandet, der også har danske datterselskaber, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm., om danske myndigheder kan indhente oplysninger om et i de pågældende lande registreret selskab, hvis dette selskab ejes af en i udlandet skattemæssigt hjemmehørende person, der samtidigt ejer et eller flere danske selskaber, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om, hvordan regeringen vil fortsætte arbejdet med at presse på for at sikre mere effektive aftaler med skattelylandene, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om at redegøre for, hvilke muligheder der er for at forbedre aftalerne, så de danske myndigheder kan få bedre muligheder for at sikre korrekt dansk beskatning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå


Bilag 2

Nogle af udvalgets spørgsmål til skatteministeren og dennes svar herpå


Spørgsmål 2, 3, 7 og 8 og skatteministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra S, SF og RV.


Spørgsmål 2:

I hvilket omfang giver aftalerne mulighed for, at danske skattemyndigheder besøger de pågældende lande, og foretager besøg hos dér registrerede selskaber for at konstatere, om der foregår reel aktivitet i de pågældende selskaber på deres officielle adresse?


Svar:

Indledningsvis skal det understreges, at den væsentligste betydning af ændringerne af artiklen om informationsudveksling i dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Belgien, Luxembourg, Singapore og Østrig er, at det pågældende lands skattemyndigheder ikke kan afvise at give de danske skattemyndigheder oplysninger, som de danske myndigheder har anmodet om, med den begrundelse, at oplysningerne skal indhentes i en bank, eller at det pågældende land ikke behøver oplysningerne til dets egen beskatning.


Ændringerne har derimod ikke betydning for mulighederne for, at embedsmænd fra danske skattemyndigheder kan være til stede i de pågældende lande for at foretage undersøgelser hos andre selskaber i disse lande.


OECD's bemærkninger til artikel 26, stk. 1, nævner, at artiklen tillader udveksling af oplysninger på tre måder: efter anmodning, automatisk eller spontant. Det nævnes videre, at de kontraherende stater kan anvende andre teknikker til udveksling af oplysninger, herunder samtidig revisioner og at embedsmænds tilstedeværelse på et andet lands territorium.


Vedrørende embedsmænds tilstedeværelse på et andet lands territorium nævner OECD-bemærkningerne, at skattemyndighederne i et land kan tillade, at repræsentanter fra det andet lands skattemyndigheder besøger det førstnævnte land for at udspørge fysiske personer eller undersøge et foretagendes bogføring eller være til stede ved undersøgelse, som foretages af førstnævnte lands myndigheder.


OECD-landene har mulighed for at indsætte forbehold til OECD-modellen om, at de ikke vil følge en artikel i modellen, eller observationer om, at de ikke tilslutter sig den fortolkning af en artikel i modellen, som er angivet i OECD-bemærkningerne. Ikke-medlemslande har mulighed for at indsætte deres position til modellens artikler og bemærkningerne hertil.


OECD-landene Belgien, Luxembourg og Østrig, som hidtil har haft forbehold vedr. artikel 26, stk. 5 (om bankoplysninger m.v.), har ikke indsat observationer til OECD-bemærkningerne til artikel 26, stk. 1.


Singapore har slet ikke brugt muligheden for at tilkendegive positioner til OECD-modellen.


Under alle omstændigheder tillader dobbeltbeskatningsoverenskomsternes artikel om informationsudveksling ikke, at skattemyndigheder fra et land på egen hånd foretager myndighedsudøvelse i form af kontrolbesøg hos personer og selskaber i et andet land.


Artiklen tillader derimod, at danske embedsmænd efter aftale med et andet lands myndigheder kan besøge det andet land for at foretage undersøgelser hos personer eller foretagender i dette andet land eller være til stede ved det andet lands undersøgelser dér.


Det kan endnu ikke oplyses, om eller i hvilket omfang Belgien, Luxembourg, Singapore og Østrig vil tillade, at danske embedsmænd besøger de nævnte lande for at foretage undersøgelser dér.


Spørgsmål 3:

I hvilket omfang kan danske skattemyndigheder få oplysninger fra de pågældende landes myndigheder om dér registrerede selskaber, herunder deres aktionærer og deres aktivitet, hvis de danske myndigheder har mistanke om, at det pågældende selskab ejes af danske aktionærer, men ikke har egentlig dokumentation for dette?


Svar:

Skattemyndighederne i Belgien, Luxembourg, Singapore og Østrig har pligt til at sende de oplysninger til de danske skattemyndigheder, som de danske myndigheder anmoder om, når betingelserne i de ny artikler om informationsudveksling er opfyldt.


Det medfører især, at de anmodede oplysninger skal kunne forudses at være relevante for dansk beskatning, dvs. ansættelse af grundlaget af danske skatter og afgifter af enhver art. De danske myndigheder skal altså i anmodningen begrunde, hvorfor de anser de anmodede oplysninger for at være relevante for dansk beskatning.


Hvis danske myndigheder anmoder et andet lands myndigheder om oplysninger vedrørende et selskab i dette land, herunder det ejerkreds og aktivitet, fordi de har mistanke om, at selskabet ejes af danske aktionærer, forudsættes de altså at kunne begrunde, dels hvorfor de har mistanke vedrørende ejerskabet og aktiviteten, dels hvilken betydning de anmodede oplysninger vil have vedrørende dansk beskatning.


Spørgsmål 7:

Ministeren bedes redegøre for, hvordan regeringen vil fortsætte arbejdet med at presse på for at sikre mere effektive aftaler med skattelylandene.


Svar:

Regeringen agter at fortsætte arbejdet med at sikre effektivt samarbejde mellem skattemyndighederne i de forskellige lande med henblik på, at landenes skattemyndigheder skal råde over de oplysninger, som er nødvendige for at sikre en korrekt beskatning - også i tilfælde, hvor oplysningerne findes i udlandet.


Danmark skal således fortsætte med at indgå skatteinformationsaftaler med lande og områder, som er på G 20's liste over jurisdiktioner, som har forpligtet sig til internationalt accepterede standarder for udveksling af oplysninger til brug i skattesager.


Danmark vil deltage aktivt i Global Forum, som skal overvåge, om de forskellige lande og områder opfylder deres forpligtelse til internationalt accepterede standarder for udveksling af oplysninger til brug i skattesager, og de indgåede aftaler skal forbedres for at sikre deres effektivitet.


Danmark vil fortsætte med aktiv deltagelse i møder i de internationale organisationer, herunder især OECD, som arbejder på at forbedre samarbejde mellem skattemyndigheder i forskellige lande.


Danmark vil fortsætte med aktivt at sikre, at de aftaler, som EU og dens medlemsstater indgår med visse tredjelande til imødegåelse af svig, er effektive til at opfylde deres formål.


Spørgsmål 8:

Ministeren bedes redegøre for, hvilke muligheder der er for at forbedre aftalerne, så de danske myndigheder får bedre muligheder for at sikre korrekt beskatning.


Svar:

De fire protokoller med Belgien, Luxembourg, Singapore og Østrig medfører, at artiklen om informationsudveksling i dobbeltbeskatningsoverenskomsterne med de fire lande affattes efter den tilsvarende artikel i den seneste OECD-model.


I OECD's bemærkninger til modellens artikel 26 om informationsudveksling er det nævnt, at artiklen tillader udveksling af oplysninger på tre måder: efter anmodning, automatisk eller spontant. Det er videre nævnt, at de kontraherende lande kan tillade andre teknikker til udveksling af oplysninger, herunder samtidige revisioner og at embedsmænd fra det ene land er til stede ved skatteundersøgelser på det andet lands territorium.


De ny artikler om informationsudveksling med Belgien, Luxembourg, Singapore og Østrig giver altså mulighed for alle metoder til udveksling af oplysninger.


Der kan således siges ikke at være behov for forbedring af aftalerne.


Aftalerne om informationsudveksling medfører, at et lands myndigheder har pligt til at sende de oplysninger til et andet lands myndigheder, som det andet lands myndigheder anmoder om, under forudsætning af at betingelserne for informationsudveksling er opfyldt, jf. mit svar på spørgsmål 3.


Fra dansk side er man også interesseret i de andre metoder til informationsudveksling, som artikel 26 giver mulighed for. Herunder er man interesseret i automatisk informationsudveksling, hvor landenes myndigheder forpligter sig til systematisk hvert år at sende hinanden oplysninger om bestemte betalinger fra kilder i det ene land til modtagere i det andet land.


Det må dog forudses, at Belgien, Luxembourg, Singapore og Østrig ikke er enige i de danske synspunkter om at anvende de forskellige andre muligheder for informationsudveksling, som er nævnt i OECD-bemærkningerne.


Imidlertid er der mulighed for, at EU's bistandsdirektiv, som omfatter Belgien, Luxembourg og Østrig ligesom Danmark, vil blive ændret, så EU-landene får pligt til automatisk udveksling af oplysninger om en række betalinger.


Danmark støtter de foreslåede ændringer af EU's bistandsdirektiv.