Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 6. maj 2010
Forslag
til
Lov om ændring af skatteforvaltningsloven,
lov om registrering af køretøjer og
registreringsafgiftsloven
(Digital kommunikation,
køretøjsregistrering, forenklet tilbagebetaling af
skatter og afgifter, regler for medlemmer af Skatterådet og
Landsskatteretten samt fradrag for særlige integrerede
barnesæder)
§ 1
I skatteforvaltningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 907 af 28. august 2006, som
ændret bl.a. ved § 37 i lov nr. 523 af 6. juni 2007,
§ 1 i lov nr. 527 af 17. juni 2008 og § 1 i lov nr.
1341 af 19. december 2008 og senest ved § 15 i lov nr. 525 af
12. juni 2009, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1 indsættes efter
»lov om vurdering af landets faste ejendomme«:
»samt lov om registrering af køretøjer bortset
fra kompetencer, som ved § 18, stk. 3, og
§ 19 i lov om registrering af køretøjer er
tillagt politiet«.
2. I
§ 2, stk. 1,
indsættes efter »lov om vurdering af landets faste
ejendomme«: », lov om registrering af
køretøjer«.
3. I
§ 3, stk. 1,
indsættes som 4. pkt.:
»Skatteministeren kan
under særlige omstændigheder undlade at udnævne
en indstillet person og anmode om, at der indstilles en anden
person.«
4. I
§ 3 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Skatteministeren kan under ganske særlige
omstændigheder afskedige et medlem af
Skatterådet.«
5. I
§ 9, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »stk. 2« til: »stk. 1
eller 2«.
6. § 12, stk. 6, affattes
således:
»Stk. 6. Er
et medlem fraværende i en samlet periode på over 6
måneder, uden at der er meddelt medlemmet orlov efter 2.
pkt., ophører den pågældende med at være
medlem af Landsskatteretten, og der vælges eller
udnævnes i så fald i overensstemmelse med reglerne i
stk. 3 og 4 et nyt medlem for den resterende del af
funktionsperioden. Skatteministeren kan efter anmodning meddele et
medlem, der er valgt eller udnævnt efter stk. 3 eller 4,
orlov fra Landsskatteretten i en periode på indtil 12
måneder regnet fra den dato, hvorfra medlemmet har anmodet
om, at orlov meddeles, og der vælges eller udnævnes i
så fald i overensstemmelse med reglerne i stk. 3 og 4 et
midlertidigt medlem af retten for orlovsperioden. Yderligere orlov
kan ikke meddeles. Hvis et medlem udtræder af
Landsskatteretten af årsager, der ikke er nævnt i 1.
pkt., vælges eller udnævnes der i overensstemmelse med
reglerne i stk. 3 og 4 et nyt medlem for den resterende del af
funktionsperioden.«
7. I
§ 12 indsættes som
stk. 7:
»Stk. 7.
Skatteministeren kan under ganske særlige
omstændigheder afskedige et medlem af
Landsskatteretten.«
8. I
§ 14, stk. 1, nr. 1,
ændres »eller om en vurdering af fast ejendom«
til: », en vurdering af fast ejendom eller en registrering af
et køretøj«.
9. I
§ 14, stk. 1, nr. 2 og
3, ændres »eller et
vurderingsankenævn« til: », et
vurderingsankenævn eller et motorankenævn«.
10. I
§ 21 indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5.
Enhver kan hos told- og skatteforvaltningen få et bindende
svar på spørgsmål om registrering af et
køretøj. Stk. 1-4 finder tilsvarende
anvendelse.«
11.
Efter § 32 indsættes:
»Kapitel 11 a
Frister vedrørende
afgørelser om registrering af køretøjer
§ 32
a. Told- og skatteforvaltningen kan ikke ændre en
afgørelse om registrering af et køretøj,
senere end 6 måneder efter at afgørelsen er truffet.
Efter fristen i 1. pkt. kan afgørelsen dog ændres i
følgende tilfælde:
1) Hvis hidtidig
praksis er endeligt underkendt ved en dom, en
landsskatteretskendelse eller en praksisændring
offentliggjort af Skatteministeriet. Afgørelser, der er
truffet før den afgørelse, der var til
prøvelse i den sag, der resulterede i underkendelse af
praksis, kan dog ikke ændres.
2) Hvis den, der
har anmodet om registrering, eller nogen på dennes vegne
forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at
afgørelsen er truffet på et urigtigt eller
ufuldstændigt grundlag.
3) Hvis
Færdselsstyrelsen efter regler udstedt i medfør af
færdselsloven eller lov om godkendelse og syn af
køretøjer ændrer eller tilbagekalder en
godkendelse, såfremt Færdselsstyrelsens
afgørelse har afledte konsekvenser for registreringen af et
køretøj.
4) Hvis told- og
skatteforvaltningen konstaterer en åbenbar fejl i
registreringen. Yderligere afgift i konsekvens af en ændring
som nævnt i 1. pkt. pålægges fra tidspunktet for
registreringsændringen.
5) Hvis told- og
skatteforvaltningen efter anmodning fra den, der er registreret som
ejer af et køretøj, giver tilladelse til
ændring af afgørelsen, fordi der foreligger
særlige omstændigheder.
Stk. 2.
Ændring af en afgørelse om registrering af et
køretøj efter stk. 1 skal varsles af told- og
skatteforvaltningen, inden 6 måneder efter at told- og
skatteforvaltningen eller den, der har anmodet om registrering, har
fået kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af
fristen i stk. 1, 1. pkt. En ændring, der er varslet af
told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 1 måned
efter den dag, hvor varslingen er afsendt. Har det betydning for
ejerens muligheder for at varetage sine interesser, at fristen
efter 2. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig
fristforlængelse imødekommes. Told- og
skatteforvaltningen kan efter anmodning fra den registrerede ejer
af et køretøj dispensere fra fristen, hvis
særlige omstændigheder taler derfor.«
12.
Efter § 34 b indsættes:
»Kapitel 12 b
Forenklet tilbagebetaling af skatter
og afgifter
§ 34
c. I sager om tilbagebetaling af uretmæssigt
opkrævede skatter og afgifter, der vedrører
beløb under 25.000 kr., og hvor told- og skatteforvaltningen
gør gældende, at tilbagebetalingskravet skal reduceres
under henvisning til, at tabet er reduceret som følge af, at
der er sket overvæltning, sker tilbagebetaling uden
afkortning af kravet.
Stk. 2. I sager om
tilbagebetaling af uretmæssigt opkrævede skatter og
afgifter, der vedrører beløb mellem 25.000 kr. og
500.000 kr., og hvor told- og skatteforvaltningen gør
gældende, at tilbagebetalingskravet skal reduceres under
henvisning til, at der er sket overvæltning, kan
tilbagebetaling efter den skatte- eller afgiftspligtiges anmodning
ske på grundlag af en tabsprocent, som told- og
skatteforvaltningen kan fastsætte ud fra forholdene i den
pågældende branche. For så vidt angår den
del af beløbet, der ligger under 25.000 kr., finder
stk. 1 anvendelse.
Stk. 3. Hvis en
afgørelse om, at opkrævning af en afgift er sket med
urette, indebærer, at en anden afgift skal betales eller
forhøjes, er nettobeløbet afgørende for, om
beløbsgrænserne i stk. 1 og 2 er opfyldt.
Stk. 4.
Ændringer i den skattepligtige indkomst som følge af
tilbagebetaling af en uretmæssigt opkrævet afgift
indgår ikke ved afgørelsen af, om
beløbsgrænserne i stk. 1 og 2 er opfyldt.
Stk. 5. Fristerne i
§§ 26, 27, 31, 32 og 34 a finder anvendelse på
stk. 1 og 2.
Stk. 6. En
afgørelse, der træffes efter stk. 2, er bindende
for både den skatte- eller afgiftspligtige og
skattemyndighederne.«
13. § 35 affattes således:
Ȥ 35. Skatteministeren kan
på sit sagsområde fastsætte regler om, at
henvendelser til og fra told- og skatteforvaltningen skal
være i elektronisk form (digital kommunikation), og herunder
fravige formkrav i lovgivningen, der er til hinder for digital
kommunikation.
Stk. 2.
Skatteministeren kan fastsætte regler om, at visse
nærmere angivne sagsområder og grupper af fysiske og
juridiske personer helt eller delvis skal være undtaget fra
kravet om digital kommunikation.
Stk. 3.
Skatteministeren kan fastsætte regler om udstedelse af
dokumenter uden underskrift eller med maskinelt gengivet
underskrift eller på tilsvarende måde, således at
et sådant dokument i retlig henseende sidestilles med et
dokument med personlig underskrift.
Stk. 4.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om
digital kommunikation med told- og skatteforvaltningen, herunder om
anvendelse af digital signatur. Meddelelser fra told- og
skatteforvaltningen, der indeholder fortrolige oplysninger, skal
krypteres eller sikres på anden forsvarlig måde.
Stk. 5. En digital
meddelelse anses for at være kommet frem, når den kan
gøres tilgængelig for told- og skatteforvaltningen
henholdsvis den skattepligtige eller
indberetningspligtige.«
14. § 47, stk. 1, 2. pkt.,
affattes således:
»Der kan dog ikke
afholdes syn og skøn i følgende sager:
1) Sager om
efterprøvelse af passivposter efter boafgiftslovens
§ 13 a.
2) Sager om
vurdering af fast ejendom.
3) Sager om
registrering af køretøjer.«
15. I
§ 55, stk. 2,
indsættes efter »hæftelsessager,«:
»og sager om registrering af
køretøjer,«.
§ 2
I lov nr. 309 af 19. april 2006 om registrering
af køretøjer, som ændret senest ved
§ 1 i lov nr. 1338 af 19. december 2008, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 21 indsættes:
»Klage
§ 22.
Landsskatteretten afgør klager over politiets
afgørelser efter denne lov.«
§ 3
I lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
631 af 25. juni 2008, som ændret senest ved § 2 i
lov nr. 1386 af 21. december 2009, foretages følgende
ændring:
1. § 8, stk. 6, affattes
således:
»Stk. 6. For
nye personbiler, der inden afgiftsberigtigelse er synet og godkendt
med integrerede sæder, der erstatter bilens sædvanlige
sæder, og som kan benyttes af såvel børn som
voksne, nedsættes den afgiftspligtige værdi med 6.000
kr. pr. integreret sæde. Nedsættelsen af den
afgiftspligtige værdi efter 1. pkt. er betinget af, at
sæderne er godkendt og mærket som barnesæder i
henhold til ECE regulativ 44-04 til børn i både gruppe
I (9-18 kg), gruppe II (15-25 kg) og gruppe III (22-36 kg) og er
testet som almindeligt sæde i henhold til kravene i
Rådets direktiv 76/115/EØF om tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om sikkerhedsselers forankring i
motordrevne køretøjer som ændret ved
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/41/EF og kravene
i Rådets direktiv 74/408/EØF om
motorkøretøjers sæder, disses forankring og
nakkestøtter som ændret ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2005/39/EF. Sæder, for hvilke den
afgiftspligtige værdi er nedsat efter 1. pkt., kan ikke med
virkning for afgiften anvendes ved afgiftsberigtigelse af andre
personbiler.«
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2010, jf. dog stk. 2 og
6.
Stk. 2.
Skatteministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelsen af skatteforvaltningslovens § 1 og
§ 2, stk. 1, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1 og 2, og § 22 i lov om registrering af
køretøjer som affattet ved denne lovs
§ 2.
Stk. 3. I
tidsrummet mellem den 1. januar 2010 og det tidspunkt, der
fastsættes af skatteministeren efter stk. 2, kan
bindende svar efter skatteforvaltningslovens § 21,
stk. 5, som indsat ved denne lovs § 1, nr. 10, alene
afgives af told- og skatteforvaltningen.
Stk. 4.
Skatteforvaltningslovens § 34 c som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 12, har virkning for krav om
tilbagebetaling af uretmæssigt opkrævede skatter og
afgifter i sager, hvor praksis er endeligt underkendt ved en dom,
en landsskatteretskendelse eller en praksisændring
offentliggjort af Skatteministeriet den 1. januar 2010 eller
senere.
Stk. 5.
Registreringsafgiftslovens § 8, stk. 6, som affattet
ved denne lovs § 3, finder anvendelse på
køretøjer, der er anmeldt til registrering i
Centralregisteret for Motorkøretøjer fra og med den
1. januar 2010.
Stk. 6. Fra og med den
1. juli 2010 kan der for køretøjer omfattet af
registreringsafgiftslovens § 8, stk. 6, som affattet ved denne
lovs § 3, nr. 1, der er afgiftsberigtiget efter
registreringsafgiftslovens hidtil gældende regler i perioden
fra og med den 1. januar 2010 indtil og med den 30. juni 2010,
efter ansøgning ske omberegning af registreringsafgiften.
Eventuelt for meget betalt registreringsafgift tilbagebetales.
Tilbagebetalingen forrentes ikke. Ansøgningen om omberegning
skal være indgivet til den lokale told- og skatteforvaltning
senest den 30. september 2010.