Skriftlig fremsættelse (25. februar
2010)
Justitsministeren
(Lars Barfoed):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
våbenloven og krigsmaterielloven (Mærkning af
skydevåben m.v.)
(Lovforslag nr. L 147).
Formålet med lovforslaget er i dansk ret at
gennemføre tre internationale retsakter, der alle
vedrører sporing og identifikation af ulovlige
skydevåben mv. Det drejer sig om FN's protokol af 31. maj
2001 om bekæmpelse af ulovlig fremstilling af og handel med
skydevåben og dele, komponenter samt ammunition hertil, FN's
resolution af 8. december 2005 om et internationalt instrument, der
skal sætte staterne i stand til i tide og på
pålidelig vis at identificere og spore ulovlige våben,
samt Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/51/EF af 21.
maj 2008 om ændring af Rådets direktiv
91/477/EØF om erhvervelse og besiddelse af
våben.
Den danske våbenlovgivning er i vid udstrækning
allerede i overensstemmelse med de anførte internationale
retsakter på våbenområdet. Lovforslaget er derfor
i nogen grad udtryk for en finjustering af den eksisterende
våbenkontrol, men samtidig et vigtigt skridt mod - i regi af
FN og EU - at tilvejebringe et solidt og sikkert grundlag for de
faktiske muligheder for sporing og identifikation af
skydevåben og ammunition.
På den baggrund indebærer lovforslaget en
udvidelse af våbenlovens produktmæssige
anvendelsesområde, så også genstande, der ligner
skydevåben, og som samtidig kan ombygges hertil, omfattes af
lovens kontrolordning. Endvidere justeres lovens definition af dele
til skydevåben, så alle væsentlige dele til
skydevåben udtrykkeligt omfattes heraf. Der foreslås
samtidig indført en bemyndigelse til justitsministeren til
administrativt at fastsætte regler, der præciserer,
hvornår deaktiverede skydevåben falder uden for lovens
kontrolordning. Herudover præciseres det, hvilke handlinger
der er underlagt kontrol efter våbenloven, så
kontrollen med fremstilling af
skydevåben mv. udtrykkeligt udstrækkes til også
at omfatte samling af de
pågældende produkter.
Med henblik på bedre identifikation og sporing af
skydevåben mv. indebærer lovforslaget endvidere, at der
stilles krav til mærkning af skydevåben og ammunition,
samtidig med at det forbydes at forvanske, ødelægge,
ændre eller fjerne disse mærker.
Endelig foreslås en væsentlig udvidelse af
våbenlovens forbud mod uautoriserede internationale
våbenoverførsler, så der - udover det
eksisterende forbud mod transport af
våben mv. uden de nødvendige tilladelser hertil fra
myndighederne i afsender- og modtagerlandet - også
indføres et forbud mod at erhverve,
sælge, levere eller på anden måde
overføre de nævnte våben fra ét
land til et andet, hvis der ikke foreligger de fornødne
tilladelser hertil fra myndighederne i afsender- og modtagerlandet
og eventuelle transitlande, eller hvis våbnene ikke er
mærket i overensstemmelse med lovgivningen i de
pågældende lande. Forbuddet mod overførsel mv.
af umærkede våben mv. omfatter dog ikke midlertidig
indførsel, herunder transit.
Der foreslås samtidig et forbud mod at fremstille
skydevåben mv. ved hjælp af dele, der har været
genstand for sådan uautoriseret
våbenoverførsel.
Lovforslaget indebærer i øvrigt en udvidelse af
krigsmateriellovens produktmæssige anvendelsesområde,
så genstande, der ligner skydevåben, og som samtidig
kan ombygges hertil, også omfattes af kontrolordningen i
denne lov. Herudover præciseres det, at kontrollen med fremstilling af skydevåben mv.
også omfatter samling af disse
produkter.
Med en vedtagelse af lovforslaget giver Folketinget samtykke
til, at Danmark kan ratificere FN's protokol af 31. maj 2001 om
bekæmpelse af ulovlig fremstilling af og handel med
skydevåben og dele, komponenter samt ammunition hertil.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.