Fremsat den 25. februar 2010 af
justitsministeren (Lars Barfoed)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om registreret
partnerskab, lov om en børnefamilieydelse og lov om
børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag
(Udvidet adgang for registrerede partnere
til adoption og overførsel af forældremyndighed
m.v.)
§ 1
I lov om registreret partnerskab, jf.
lovbekendtgørelse nr. 938 af 10. oktober 2005, som
ændret ved § 1 i lov nr. 500 af 6. juni 2007, foretages
følgende ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »Ministeren for familie- og
forbrugeranliggender« til: »Justitsministeren« og
»ministeren for familie- og forbrugeranliggender« til:
»justitsministeren«.
2. § 4,
stk. 1 og 2, ophæves.
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 1 og 2.
§ 2
I lov om en børnefamilieydelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 972 af 22. september 2006, som
ændret ved § 1 i lov nr. 318 af 30. april 2008, §
102 i lov nr. 1336 af 19. december 2008 og § 2 i lov nr. 1411
af 27. december 2008, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 4, stk. 1, indsættes som
2. pkt .:
»Er barnet adopteret af et registreret par i forening,
udbetales ydelsen til den af de registrerede partnere, der efter
parrets oplysning herom til kommunalbestyrelsen, jf. § 5, stk.
1, skal modtage ydelsen.«
2. I
§ 4, stk. 2, indsættes som
2. pkt .:
»Er barnet adopteret af et registreret par i forening,
og får den ene af de registrerede partnere herefter
forældremyndigheden over barnet alene, udbetales
børnefamilieydelsen til denne.«
3. I
§ 4, stk. 3, ændres
»ham eller hende« til: »den forælder, der
ikke har del i forældremyndigheden«.
4. § 5,
stk. 1, affattes således:
»Udbetaling af ydelsen efter § 4, stk. 1, 1. pkt.,
sker uden ansøgning. Udbetaling af ydelsen efter § 4,
stk. 1, 2. pkt., og § 4, stk. 2-6, sker efter ansøgning
til kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor ansøgeren
bor.«
§ 3
I lov om børnetilskud og forskudsvis
udbetaling af børnebidrag, jf. lovbekendtgørelse nr.
439 af 14. maj 2009, som ændret ved § 25 i lov nr. 521
af 12. juni 2009, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 8, stk. 1, indsættes som
2. pkt .:
»Er barnet adopteret af et registreret par i forening,
udbetales børnetilskuddet til den af de registrerede
partnere, der efter parrets oplysning herom til kommunalbestyrelsen
skal modtage tilskuddet.«
2. I
§ 8, stk. 2, indsættes som
2. pkt .:
»Er barnet adopteret af et registreret par i forening,
og får den ene af de registrerede partnere herefter
forældremyndigheden over barnet alene, udbetales
børnetilskuddet til denne.«
3. I
§ 8, stk. 3, ændres
»ham eller hende« til: »den forælder, der
ikke har del i forældremyndigheden«.
§ 4
Loven træder i kraft
den 1. juli 2010.
§ 5
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men lovens § 1 kan
dog ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft
for Færøerne og Grønland med de afvigelser, som
de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige bemærkninger |
| |
| Indholdsfortegnelse |
| | |
1. | Lovforslagets
formål og baggrund | 2 |
2. | Gældende
ret | 2 |
2.1. | Registreret partnerskab | 2 |
2.2. | Adoption | 3 |
2.2.1. | International og fremmed ret | 3 |
2.3. | Forældremyndighed | 4 |
3. | Justitsministeriets
overvejelser | 5 |
4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 6 |
5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 6 |
6. | Administrative
konsekvenser for borgere | 6 |
7. | Miljømæssige konsekvenser | 6 |
8. | Forholdet til
EU-retten | 6 |
9. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 6 |
10. | Samlet vurdering af
lovforslagets konsekvenser | 7 |
| | |
1. Lovforslagets formål og
baggrund
Formålet med lovforslaget er at sidestille registrerede
partnere med ægtefæller i adoptionsmæssig
henseende, således at registrerede partnere får
mulighed for at gennemføre fremmedadoption, familieadoption
og stedbarnsadoption efter de samme regler, som gælder for
ægtefæller.
Det foreslås således med lovforslaget at
ophæve bestemmelsen i lov om registreret partnerskab om, at
adoptionslovens regler om ægtefæller ikke finder
anvendelse på det registrerede partnerskab. Herved vil
registrerede partnere få samme mulighed for at adoptere som
ægtefæller.
Spørgsmålet om registrerede partneres adgang til
at adoptere har flere gange været genstand for
drøftelse i Folketinget, og baggrunden for lovforslaget er
en folketingsbeslutning af 17. marts 2009 om adgang til at
ansøge om fremmedadoption for par i registreret partnerskab
(beslutningsforslag nr. B 36, Folketingstidende 2008-09,
Tillæg A, s. 3019). Folketingsbeslutningen har
følgende ordlyd:
»Folketinget opfordrer regeringen til at fremsætte
lovforslag og gennemføre administrative ændringer, som
giver registrerede partnere adgang til at adoptere danske og
udenlandske børn
- efter samme
procedurer og godkendelseskrav, som gælder for
ægtefæller og enlige,
- under
forudsætning af, at der med hensyn til adoption af
udenlandske børn foreligger en bilateral aftale mellem de
pågældende donorlande og Danmark om adoption til par i
registreret partnerskab.«
Særligt om beslutningsforslagets henvisning til
procedurer og godkendelseskrav for enlige bemærkes det, at
der ikke gælder særlige regler om adoption for enlige
homoseksuelle personer. Enlige homoseksuelle
adoptionsansøgere har således allerede efter
gældende ret samme retsstilling som enlige heteroseksuelle
ansøgere i forhold til at søge om at
gennemføre familieadoption og fremmedadoption.
I tilknytning til de foreslåede ændringer
vedrørende adoption foreslås det med lovforslaget at
ændre reglerne om mulighed for at indgå aftale om
overførsel af forældremyndigheden over et barn. Det
foreslås således, at bestemmelsen i lov om registreret
partnerskab, som indebærer, at det ikke er muligt at
overføre forældremyndigheden over et barn til et
registreret par i forening, ophæves.
Med lovforslaget tilsigtes det dermed at sikre en
fuldstændig ligestilling af registrerede partnere og
ægtefæller med hensyn til adoption og
forældremyndighed.
Lovforslaget indeholder herudover konsekvensændringer i
henholdsvis lov om en børnefamilieydelse og lov om
børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag. Ændringerne hænger sammen med
forslaget om at give registrerede partnere mulighed for at adoptere
efter samme regler, som gælder for
ægtefæller.
2. Gældende ret
2.1. Registreret partnerskab
Efter § 1 i lov om registreret partnerskab kan to
personer af samme køn lade deres partnerskab registrere.
Registreringen af partnerskab har efter lovens § 3 med enkelte
undtagelser, der er anført i lovens § 4, samme
retsvirkninger som indgåelse af ægteskab, og
bestemmelser i dansk lovgivning, der omhandler ægteskab og
ægtefæller, skal anvendes tilsvarende på
registreret partnerskab og registrerede partnere. De
tilfælde, hvor registrering af partnerskab ikke har samme
retsvirkning som indgåelse af ægteskab, vedrører
bl.a. adoption og fælles forældremyndighed. Af lovens
§ 4, stk. 1, følger det således, at
adoptionslovens regler om ægtefæller ikke finder
anvendelse på det registrerede partnerskab. En registreret
partner kan dog efter bestemmelsen adoptere den anden partners
barn, medmindre der er tale om et adoptivbarn fra et andet land.
Endvidere følger det af § 4, stk. 2, at
forældreansvarslovens § 13, stk. 2, og § 15, stk.
4, om bl.a. muligheden for at overføre
forældremyndigheden over et barn til et ægtepar i
forening ikke finder anvendelse på det registrerede
partnerskab.
2.2. Adoption
Efter adoptionslovens § 5, stk. 2, kan kun
ægtefæller adoptere sammen. Dette gælder, uanset
om der er tale om en familieadoption eller en fremmedadoption. En
familieadoption er en adoption, hvor der består et nært
slægtskab eller et andet særligt tilknytningsforhold
mellem adoptanten og adoptivbarnet eller dettes forældre. En
familieadoption kræver ikke, at ansøgeren er godkendt
som adoptant, jf. adoptionslovens § 4 a, stk. 2. Ved en
fremmedadoption forstås en adoption, hvor ansøgeren
adopterer et barn under 18 år, og hvor det er en betingelse
for adoptionen, at ansøgeren er godkendt som adoptant, jf.
adoptionslovens § 4 a, stk. 1.
Efter § 4, stk. 1, i lov om registreret partnerskab
finder adoptionslovens regler om ægtefæller ikke
anvendelse på det registrerede partnerskab. Ved en
ændring af partnerskabsloven i 1999 (lov nr. 360 af 2. juni
1999) blev det imidlertid muligt for registrerede partnere at
stedbarnsadoptere den anden partners barn, medmindre dette barn er
adopteret fra et andet land.
Forskellen mellem ægteskab og registreret partnerskab
efter de gældende regler på adoptionsområdet er,
at personer, der lever i registreret partnerskab, ikke kan adoptere
sammen. Dette gælder både i forhold til familieadoption
og fremmedadoption. Herudover er registrerede partneres mulighed
for at stedbarnsadoptere efter de gældende regler
begrænset i forhold til, hvad der gælder for
ægtefæller.
Det er desuden antaget, at personer, der lever i registreret
partnerskab, ikke kan adoptere alene. Det fremgår
således af forarbejderne til lov om ændring af
adoptionsloven, jf. forslag til lov om ændring af
adoptionsloven, lovforslag nr. 40, fremsat af justitsministeren den
8. oktober 1998, (Folketingstidende 1998-99, 1. samling,
Tillæg A, s. 758), at en person, der er gift, som
udgangspunkt ikke kan adoptere alene, og at der ikke har
været holdepunkter for at antage, at Folketinget samtidig med
udelukkelsen af registrerede partneres mulighed for at adoptere
sammen har ønsket at indføre en særlig adgang
for en registreret partner til at adoptere alene.
Enlige kan efter de gældende regler godkendes til
adoption, hvis de opfylder kravene for at blive godkendt og i
øvrigt kan anses for egnede til at opfostre et adoptivbarn
alene, jf. herved adoptionslovens § 2 og § 6, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 919 af 28. september 2009 om godkendelse
som adoptant. Enlige har således uanset seksuel orientering
efter de gældende regler mulighed for at blive godkendt til
at adoptere.
2.2.1. International og fremmed
ret
2.2.1.1. Danmark har
tiltrådt bl.a. Haagerkonventionen af 29. maj 1993 om
beskyttelse af børn og om samarbejde med hensyn til
internationale adoptioner og Europarådskonventionen af 1967
om Adoption af Børn.
Haagerkonventionen har til formål at skabe retlige
rammer for internationalt samarbejde mellem myndighederne i
adoptivbørnenes hjemlande og i modtagerlandene med henblik
på beskyttelse af børnenes interesser.
I modsætning til Haagerkonventionen handler
Europarådskonventionen ikke direkte om internationalt
samarbejde om adoption. I stedet indeholder konventionen en
række minimumskrav til medlemsstaternes behandling af
adoptionssager, bl.a. med hensyn til krav om at foretage
undersøgelser, der sikrer, at en adoption er til barnets
bedste, krav til samtykke til adoption mv. Europarådet har
udarbejdet en ny konvention om adoption af børn til
afløsning af Europarådets adoptionskonvention fra
1967.
Baggrunden for den nye Europarådskonvention om adoption
er, at 1967-konventionen anses for utidssvarende på flere
områder. Dette skyldes især, at der siden
1967-konventionens vedtagelse internationalt er sket en
væsentlig udvikling af holdningen til en række af de
emner, som 1967-konventionen regulerer. Dette drejer sig især
om øget fokus på børns rettigheder, herunder
børns inddragelse i familieretlige sager.
Den reviderede Europarådskonvention giver
medlemsstaterne mulighed for at tillade, at partnere af samme
køn samt samlevende af samme eller forskelligt køn
kan adoptere sammen, men konventionen pålægger ikke
medlemsstaterne at tillade dette.
Danmark har ligesom bl.a. Finland, Island, Norge, Belgien og
Storbritannien underskrevet den reviderede
Europarådskonvention, der blev åbnet for undertegnelse
den 27. november 2008. Den reviderede Europarådskonvention er
endnu ikke trådt i kraft.
2.2.1.2. I de fleste nordiske
lande er det i dag muligt for par af samme køn at adoptere
sammen. Således er det i Sverige, Norge og Island muligt for
par af samme køn at blive godkendt til adoption.
I Sverige fik registrerede partnere i februar 2003 - i forhold
til både fremmedadoption, familieadoption og
stedbarnsadoption - samme mulighed for at adoptere sammen som
ægtefæller. Tilsvarende blev det i Island i juli 2006
muligt for registrerede partnere at adoptere efter de samme regler,
som gælder for ægtefæller. De svenske og
islandske myndigheder har over for Justitsministeriet oplyst, at
retsstillingen efter disse myndigheders vurdering ikke har skadet
formidlingen af adoptivbørn til de to lande.
I Norge har det siden januar 2009 været muligt for
registrerede partnere og for personer af samme køn, der har
indgået ægteskab, at gennemføre fremmedadoption,
familieadoption og stedbarnsadoption efter de samme regler, som
gælder for ægtefæller. I henhold til norsk ret er
det dog ikke muligt for registrerede partnere eller personer af
samme køn, der har indgået ægteskab, at
stedbarnsadoptere hinandens børn, hvis disse er
adoptivbørn fra et afgiverland, som ikke tillader adoption
til par af samme køn.
Det er i Finland ikke muligt for registrerede partnere at
adoptere sammen, men det har siden september 2009 været
muligt for en registreret partner at stedbarnsadoptere den anden
partners barn. I finsk lovgivning sondres der i forhold til
muligheden for at stedbarnsadoptere en registreret partners barn
ikke mellem biologiske børn og adopterede børn,
herunder børn, der er adopteret fra et afgiverland, som ikke
tillader adoption til par af samme køn.
Der er på nuværende tidspunkt ikke indgået
aftaler om adoption til par af samme køn i Sverige, Island
og Norge. Adoptionsmyndighederne i de nævnte lande har
endvidere oplyst, at der ikke på nuværende tidspunkt er
gennemført internationale adoptioner til par af samme
køn.
Ligesom i Sverige, Norge og Island er det i Holland muligt for
par af samme køn at adoptere sammen. Dette har i henhold til
hollandsk lovgivning været muligt siden den 1. januar 2009.
Holland har endvidere gennem en årrække
gennemført adoptioner fra USA til homoseksuelle
eneadoptanter, uanset om disse har levet sammen eller været
gift med en partner af samme køn. Centralmyndigheden
vedrørende adoption i Holland har oplyst, at der ikke
på nuværende tidspunkt foreligger oplysninger om,
hvorvidt par af samme køn har adopteret et barn sammen,
efter at muligheden herfor blev indført den 1. januar 2009.
I hollandsk lovgivning sondres i forhold til registrerede partneres
adgang til stedbarnsadoption ikke mellem biologiske børn og
adoptivbørn, herunder børn, der er adopteret fra et
afgiverland, som ikke tillader adoption til par af samme
køn.
I Belgien har det siden den 1. juli 2006 været muligt
for personer af samme køn, der har indgået
ægteskab, registrerede partnere og samlevende par af samme
køn at adoptere sammen. Denne mulighed gælder
både i forhold til familieadoption, fremmedadoption og
stedbarnsadoption. I belgisk ret sondres ikke mellem
stedbarnsadoption af adoptivbørn og af biologiske
børn, idet en stedbarnsadoption i Belgien
betragtes som en national adoption. Centralmyndigheden
vedrørende adoption i Belgien har oplyst, at myndigheden
ikke har kendskab til, at der siden lovændringen i juli 2006
er gennemført fremmedadoption af børn til personer af
samme køn, der har indgået ægteskab,
registrerede partnere eller samlevende par af samme køn.
Lovændringen fra 2006 har således efter det oplyste
primært været anvendt i forhold til
stedbarnsadoption.
Siden december 2005 har det i Storbritannien været
muligt for registrerede partnere og par af samme køn at
adoptere sammen efter de samme regler, som gælder for
ægtefæller i forhold til både fremmedadoption,
familieadoption og stedbarnsadoption. Den britiske lovgivning
sondrer i forhold til muligheden for stedbarnsadoption ikke mellem
adoptivbørn og biologiske børn. Centralmyndigheden i
Storbritannien har over for Justitsministeriet oplyst, at
myndigheden ikke på nuværende tidspunkt har oplysninger
om, hvor mange børn der siden lovændringen i 2005 er
blevet adopteret af registrerede par eller par af samme køn
i forening.
Både den belgiske og den britiske centralmyndighed har
endvidere til Justitsministeriet oplyst, at de
pågældende myndigheder ikke har oplevet negative
reaktioner fra afgiverlandene i forbindelse med, at det er blevet
muligt for par af samme køn at adoptere efter de samme
regler, som gælder for ægtefæller af forskelligt
køn.
2.3. Forældremyndighed
Efter § 4, stk. 2, i lov om registreret partnerskab
finder § 13, stk. 2, og § 15, stk. 4, i
forældreansvarsloven ikke anvendelse på det
registrerede partnerskab. De nævnte bestemmelser i
forældreansvarsloven gør det muligt ved aftale at
overføre forældremyndigheden over et barn til et
ægtepar i forening, herunder til den ene forælder og
dennes ægtefælle, samt at tillægge et
ægtepar, herunder den længstlevende forælder og
dennes ægtefælle, forældremyndigheden over et
barn i forening, hvis en forældremyndighedsindehaver
dør. Det er således efter de gældende regler
ikke muligt for registrerede partnere at have fælles
forældremyndighed over et barn, medmindre der er
gennemført en stedbarnsadoption. Ved gennemførelse af
en stedbarnsadoption får barnet i forhold til de registrerede
partnere samme retsstilling, som hvis barnet var de registrerede
partneres fællesbarn. Dette gælder også i forhold
til forældremyndighed.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Det foreslås, at §
4, stk. 1, 1. pkt., i lov om registreret partnerskab, hvorefter
adoptionslovens regler om ægtefæller ikke finder
anvendelse på det registrerede partnerskab, ophæves.
Efter forslaget får registrerede partnere således
mulighed for at blive godkendt til adoption efter samme regler, som
gælder for ægtefæller. Det bemærkes, at det
i overensstemmelse med folketingsbeslutning nr. B 36 efter
lovforslaget er en forudsætning for registrerede partneres
mulighed for at gennemføre en fremmedadoption, at der er
indgået en aftale med det pågældende afgiverland
eller en relevant samarbejdspart i det pågældende land
om formidling af børn til registrerede partnere. I henhold
til adoptionslovens § 5, stk. 1, kan en ansøger, der er
gift, kun godkendes som adoptant, hvis ægtefællen
samtidig godkendes. En registreret partner vil på den
baggrund, ligesom det er tilfældet med
ægtefæller, fortsat ikke kunne adoptere alene.
3.2. Det foreslås endvidere,
at lovens § 4, stk. 1, 2. pkt., om, at en registreret partner
ikke kan stedbarnsadoptere den anden partners barn, hvis dette er
adopteret fra et andet land, ophæves. Efter dette forslag vil
en registreret partner i henhold til adoptionslovens § 5 a
kunne stedbarnsadoptere sin registrerede partners barn, uanset at
barnet er et adoptivbarn fra et andet land.
Det bemærkes i den forbindelse, at det af
folketingsbeslutning nr. B 36 fremgår, at regeringen
opfordres til at sikre, at registrerede partnere får samme
adgang til at adoptere danske og udenlandske børn, som
gælder for ægtefæller. Dette må efter
Justitsministeriets opfattelse forstås som et ønske om
en fuld ligestilling af registrerede partnere og
ægtefæller i forhold til adoption, herunder også
i forhold til stedbarnsadoption. En registreret partners
stedbarnsadoption af den anden partners barn vil være en
national adoption, og det kan anføres, at der i lyset af de
foreslåede ændringer om adgang til fremmedadoption og
familieadoption også i forhold til stedbarnsadoption
bør indføres samme adgang for en registreret partner
til at adoptere som for en ægtefælle. Endvidere kan det
anføres, at et adoptivbarn i disse tilfælde bør
stilles som andre børn i forhold til stedbarnsadoption,
uanset om barnets adoptivforælder er gift eller har
indgået registreret partnerskab, og at en stedbarnsadoption
af en registreret partners barn derfor bør kunne bevilges,
hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
Det vil med den foreslåede ophævelse af lovens
§ 4, stk. 1, 2. pkt., være muligt for en registreret
partner at adoptere den anden partners barn, selv om barnet er
adopteret fra et andet land. Det bemærkes i den forbindelse,
at erfaringer på området fra Sverige, Island, Belgien
og Storbritannien ikke tyder på, at det skader forholdet til
afgiverlandene, hvis det er muligt for en registreret partner at
stedbarnsadoptere den anden partners barn, selv om barnet er
adopteret fra et land, som ikke tillader adoption til par af samme
køn. Der foreligger heller ikke andre konkrete oplysninger,
der giver grund til at tro, at den omhandlede adgang til
stedbarnsadoption vil skade forholdet til afgiverlandene.
Med lovforslaget vil registrerede partnere således i
adoptionsmæssig henseende blive fuldt ud ligestillet med
ægtefæller.
I forhold til muligheden for at gennemføre en national
fremmedadoption til registrerede partnere bemærkes det, at
Adoptionsnævnet ved udvælgelsen af, hvilke godkendte
adoptionsansøgere der skønnes bedst egnet til at
adoptere et bestemt barn, inddrager en række kriterier og
herunder så vidt muligt respekterer de biologiske
forældres ønsker til barnets kommende forældre
og miljø. Muligheden for at formidle børn til
registrerede partnere ved national adoption vil derfor blandt andet
være afhængig af de eventuelle ønsker, som de
biologiske forældre måtte fremsætte i forbindelse
med en bortadoption.
3.3. Det er Justitsministeriets
opfattelse, at der samtidig med forslaget om, at registrerede
partnere skal kunne adoptere efter samme regler som
ægtefæller, bør skabes mulighed for at
overføre forældremyndigheden over et barn til
registrerede partnere i forening. Når det således med
lovforslaget foreslås at sidestille registrerede partnere med
ægtefæller i forhold til adgangen til at adoptere, vil
det efter Justitsministeriets opfattelse være rigtigst
også at sikre en ligestilling for så vidt angår
muligheden for at få eller få del i
forældremyndigheden over et barn. Denne mulighed for at
overføre forældremyndigheden over et barn til
registrerede partnere i forening vil bl.a. kunne være
relevant som et mindre vidtgående alternativ til at
gennemføre en familie- eller stedbarnsadoption.
Retsvirkningerne af en familieadoption er, at retsforholdet
mellem barnet og de biologiske forældre bortfalder, og
tilsvarende er retsvirkningerne af en stedbarnsadoption, at
retsforholdet mellem barnet og den ene biologiske forælder
bortfalder. En mulighed for at overføre
forældremyndigheden over et barn til registrerede partnere i
forening vil være et mindre vidtgående alternativ til
at gennemføre en familie- eller stedbarnsadoption, idet det
ikke vil medføre bortfald af retsforholdet mellem barnet og
den eller de forældre, der efter overførslen ikke
længere har del i forældremyndigheden. Ved
overførsel af forældremyndigheden over et barn vil
retsstillingen mellem barnet og dets biologiske forældre
således blive bevaret med hensyn til forhold som arveret,
forældrenes forsørgelsespligt og adgangen til
samvær.
Justitsministeriet foreslår på den baggrund, at
§ 4, stk. 2, i lov om registreret partnerskab, ophæves,
så det fremover efter forældreansvarslovens § 13,
stk. 2, vil være muligt ved aftale at overføre
forældremyndigheden over et barn til registrerede partnere i
forening. Aftalen skal være til barnets bedste, og den skal
godkendes af statsforvaltningen.
Den foreslåede ændring vil gøre det muligt
at overføre eneforældremyndigheden fra en
forælder til den anden forælder og dennes registrerede
partner i forening. Ændringen vil ligeledes gøre det
muligt at overføre forældremyndigheden til et
registreret par i forening, selv om ingen af de registrerede
partnere er forældre til barnet. Endvidere vil det blive
muligt at gennemføre en delvis overførsel af
forældremyndigheden fra en
eneforældremyndighedsindehaver til dennes registrerede
partner med den virkning, at der etableres fælles
forældremyndighed mellem de registrerede partnere.
Særligt i forhold til den sidstnævnte situation
bemærkes det, at statsforvaltningen vil skulle indhente en
erklæring fra den forælder, der ikke har del i
forældremyndigheden, inden en aftale om etablering af
fælles forældremyndighed mellem de registrerede
partnere vil kunne godkendes.
Den foreslåede ophævelse af § 4, stk. 2, i
lov om registreret partnerskab vil endvidere betyde, at der efter
forældreansvarslovens § 15, stk. 4, vil kunne
træffes afgørelse om at tillægge registrerede
partnere forældremyndigheden over et barn i forening, hvis
indehaveren eller indehaverne af forældremyndigheden
dør. I en situation, hvor den ene forælder dør,
og den anden forælder er i et registreret partnerskab, vil
den efterlevende forælder og dennes registrerede partner
således kunne få tillagt forældremyndigheden over
barnet i forening og derved overtage det fælles retlige
ansvar for barnet. Den registrerede partner vil på det
grundlag kunne udøve de beføjelser, der følger
af forældremyndigheden, herunder træffe
væsentlige beslutninger vedrørende barnets forhold i
fællesskab med den efterlevende forælder. Endvidere vil
forældremyndigheden kunne tillægges et registreret par
i forening, selv om ingen af de registrerede partnere er
forældre til barnet, i et tilfælde, hvor barnets
forældremyndighedsindehavere er døde.
I forhold til spørgsmålet om
forældremyndighed bemærkes endvidere, at de
foreslåede ændringer om at give registrerede partnere
adgang til at adoptere efter de samme regler som
ægtefæller vil medføre, at registrerede partnere
ved adoption får fælles forældremyndighed
på samme måde, som ægtefæller får
fælles forældremyndighed efter de gældende regler
herom.
Som en konsekvens af forslaget om, at registrerede partnere
får adgang til at gennemføre adoption efter de samme
regler, som gælder for ægtefæller, foreslås
endelig en tilpasning af reglerne om udbetaling af
børnefamilieydelse og børnetilskud i henholdsvis lov
om en børnefamilieydelse og lov om børnetilskud og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at indebære
økonomiske og administrative konsekvenser af betydning for
det offentlige.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget skønnes ikke at indebære
økonomiske og administrative konsekvenser af betydning for
erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for
borgere
Efter lovforslaget vil registrerede partnere få mulighed
for at adoptere efter de samme regler, som gælder for
ægtefæller. Dette betyder, at registrerede partnere vil
få mulighed for at gennemføre fremmedadoption og
familieadoption, ligesom en registreret partner vil få
mulighed for at stedbarnsadoptere den anden partners barn, uanset
om barnet er adopteret i Danmark eller fra udlandet.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer mv.
Lovforslaget har været sendt i høring hos: AC
Børnehjælp, Adoptionsnævnet, Adoption &
Samfund, Advokatsamfundet, Børnerådet,
Børnesagens Fællesråd, Børns
Vilkår, DanAdopt, Danske Advokater, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Familieadvokater, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Familiens Forening, Foreningen af Offentlige
Chefer i statsforvaltningerne, Foreningen af
Statsforvaltningsdirektører, Foreningen af
Statsforvaltningsjurister, Foreningen Far til støtte for
børn og forældre, Institut for Menneskerettigheder,
Landsforeningen Børn og Samvær, Landsforeningen for
bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner,
Kvinderådet, Mødrehjælpen, Red Barnet,
Retssikkerhedsfonden, Rigsombudsmanden i Grønland og
Rigsombudsmanden på Færøerne.
|
10. Samlet vurdering
af lovforslagets konsekvenser |
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | Ingen | Ingen af betydning |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen af betydning |
Administrative konsekvenser for
borgere | Registrerede partnere vil med lovforslaget
få mulighed for at adoptere efter de samme regler, som
gælder for ægtefæller. | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
(lov om registreret partnerskab)
Til nr. 1
Ved kongelig resolution af 23. november 2007 blev Ministeriet
for Familie- og Forbrugeranliggender nedlagt, og bl.a. sager
vedrørende lov om registreret partnerskab blev
overført til Justitsministeriet. Som konsekvens heraf
ændres lovens henvisninger fra ministeren for familie- og
forbrugeranliggender til justitsministeren.
Til nr. 2
Forslaget indebærer en ophævelse af bestemmelserne
i § 4, stk. 1 og 2, i lov om registreret partnerskab.
Ophævelsen af disse bestemmelser vil medføre, at
registrerede partnere vil kunne adoptere et barn og få
tillagt eller overført forældremyndigheden over et
barn efter de samme regler, som gælder for
ægtefæller.
En ansøgning om adoption vil skulle indgives til
statsforvaltningen på det sted, hvor ansøgeren bor.
Registrerede par vil ligesom ægtepar skulle indgive
ansøgning om adoption i fællesskab. En registreret
partner vil således i lighed med en ansøger, der er
gift, alene kunne godkendes som adoptant, hvis vedkommendes
registrerede partner samtidig godkendes. En registreret partner vil
på den baggrund, ligesom det er tilfældet med
ægtefæller, ikke kunne adoptere alene. Herudover vil
registrerede par, i lighed med ægtepar, skulle opfylde en
række generelle krav for at kunne blive godkendt som
adoptanter, herunder bl.a. et krav om, at ansøgerne på
tidspunktet for indgivelse af ansøgning om adoption har
levet sammen i mindst 2½ år, medmindre der foreligger
særlige omstændigheder. Udover de generelle
godkendelseskrav stilles der for personer, som ikke tidligere har
adopteret, krav om deltagelse i et adoptionsforberedende kursus,
ligesom ansøgere om adoption efter en konkret vurdering skal
kunne anses for egnede til at opfostre et adoptivbarn.
Det er efter lovforslaget i overensstemmelse med
folketingsbeslutningen af 17. marts 2009 om adgang til at
ansøge om fremmedadoption for par i registreret partnerskab
(B 36) en forudsætning for registrerede partneres mulighed
for at gennemføre en fremmedadoption, at der er
indgået en aftale med det pågældende afgiverland
eller en relevant samarbejdspart i det pågældende land
om formidling af børn til registrerede partnere.
Med den foreslåede ophævelse af bestemmelsen i
§ 4, stk. 1, 2. pkt., i lov om registreret partnerskab vil en
registreret partner kunne stedbarnsadoptere den anden partners barn
efter de samme regler, som gælder for ægtefæller,
uanset om der er tale om et adoptivbarn fra et andet land. De
danske regler om stedbarnsadoption vil herefter svare til de regler
om registrerede partneres adgang til at stedbarnsadoptere, der
gælder i Sverige, Island og Finland. Der henvises om fremmed
ret i øvrigt til afsnit 2.2.1.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Den foreslåede ophævelse af bestemmelsen i §
4, stk. 2, i lov om registreret partnerskab vil medføre, at
der vil være samme adgang til at overføre
forældremyndigheden over et barn til registrerede partnere i
forening, som der er til at overføre
forældremyndigheden over et barn til et ægtepar i
forening. Det vil således være muligt ved aftale at
overføre forældremyndigheden til registrerede partnere
i forening, ligesom registrerede partnere kan tillægges
forældremyndigheden over et barn i forening, hvis en eller
begge forældremyndighedsindehavere dør.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 og 3 i de
almindelige bemærkninger.
Til § 2
(lov om en
børnefamilieydelse)
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er en konsekvens af
forslaget om at ændre lov om registreret partnerskab,
således at registrerede partnere får adgang til at
adoptere i forening.
Efter den gældende bestemmelse i § 4, stk. 1, i lov
om en børnefamilieydelse udbetales
børnefamilieydelsen til barnets mor. Hvis et registreret par
adopterer et barn i forening, har barnet to forældre af samme
køn. Det foreslås på den baggrund, at det i
§ 4, stk. 1, tilføjes, at børnefamilieydelsen i
denne situation udbetales til den ene af de registrerede partnere
efter parrets oplysning herom til kommunalbestyrelsen. Det vil
således efter bestemmelsen være de registrerede
partnere selv, som vælger, hvem af dem der skal have
børnefamilieydelsen udbetalt.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er en konsekvens af
forslaget om at ændre lov om registreret partnerskab,
således at registrerede partnere får adgang til at
adoptere i forening.
Efter den gældende bestemmelse i § 4, stk. 2, i lov
om en børnefamilieydelse udbetales
børnefamilieydelsen til faderen, hvis han har
forældremyndigheden over barnet alene. Det foreslås, at
det i bestemmelsen tilføjes, at såfremt barnet er
adopteret af et registreret par i forening, og den ene af de
registrerede partnere herefter får forældremyndigheden
over barnet alene, skal børnefamilieydelsen udbetales til
denne. Dette vil f.eks. kunne være tilfældet efter
opløsning af partnerskabet.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er en konsekvens af
forslaget om at ændre lov om registreret partnerskab,
således at registrerede partnere får adgang til at
adoptere i forening.
Af den gældende bestemmelse i § 4, stk. 3, i lov om
en børnefamilieydelse fremgår det, at såfremt
forældremyndigheden tilkommer den ene af forældrene, og
den anden af forældrene godtgør, at barnet bor hos ham
eller hende, kan ydelsen efter kommunalbestyrelsens bestemmelse
udbetales til den, som barnet bor hos. Det foreslås, at
bestemmelsen gøres kønsneutral.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring er en konsekvens af
forslaget om at ændre lov om registreret partnerskab,
således at registrerede partnere får adgang til at
adoptere i forening.
Den gældende bestemmelse i § 5, stk. 1, i lov om en
børnefamilieydelse angiver, i hvilke tilfælde
udbetaling af børnefamilieydelse kan ske henholdsvis uden
ansøgning og efter ansøgning til kommunalbestyrelsen,
hvor ansøgeren bor. Som en konsekvens af de foreslåede
ændringer i § 4 i lov om en børnefamilieydelse,
som affattet ved denne lovs § 2, nr. 1-3, foreslås det
at nyaffatte ordlyden af § 5, stk. 1, således at det af
bestemmelsen fremgår, at der skal ansøges om
udbetaling af børnefamilieydelsen i de tilfælde, hvor
ydelsen ikke udbetales til moderen efter § 4, stk. 1, 1.
pkt.
Til § 3
(lov om børnetilskud og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag)
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er en konsekvens af
forslaget om at ændre lov om registreret partnerskab,
således at registrerede partnere får adgang til at
adoptere i forening.
Efter den gældende bestemmelse i § 8, stk. 1, i lov
om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag udbetales børnetilskud til barnets mor.
Hvis et registreret par adopterer et barn i forening, har barnet to
forældre af samme køn. Det foreslås på den
baggrund, at det i § 8, stk. 1, tilføjes, at
børnetilskud i denne situation udbetales til den ene af de
registrerede partnere efter parrets oplysning herom til
kommunalbestyrelsen. Det vil således efter bestemmelsen
være de registrerede partnere selv, der vælger, hvem af
dem der skal have børnetilskuddet udbetalt.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er en konsekvens af
forslaget om at ændre lov om registreret partnerskab,
således at registrerede partnere får adgang til at
adoptere i forening.
Efter den gældende bestemmelse i § 8, stk. 2, i lov
om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag udbetales børnetilskud til faderen, hvis
han har forældremyndigheden over barnet alene. Det
foreslås, at det i bestemmelsen tilføjes, at
såfremt barnet er adopteret af et registreret par i forening,
og den ene af de registrerede partnere herefter får
forældremyndigheden over barnet alene, skal
børnetilskuddet udbetales til denne. Dette vil f.eks. kunne
være tilfældet efter opløsning af
partnerskabet.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er en konsekvens af
forslaget om at ændre lov om registreret partnerskab,
således at registrerede partnere får adgang til at
adoptere i forening.
Af den gældende bestemmelse i § 8, stk. 3, i lov om
børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag
fremgår det, at såfremt forældremyndigheden
tilkommer den ene af forældrene, og den anden af
forældrene godtgør, at barnet bor hos ham eller hende,
kan ydelsen efter kommunalbestyrelsens bestemmelse udbetales til
den, som barnet bor hos. Det foreslås, at bestemmelsen
gøres kønsneutral.
Til § 4
Bestemmelsen omhandler lovens ikrafttræden. Det
foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2010.
Loven vil finde anvendelse på alle ansøgninger om
adoption, der indgives efter den 1. juli 2010.
Til § 5
Bestemmelsen vedrører forholdet til
Færøerne og Grønland. Det foreslås, at
loven ikke skal gælde for Færøerne og
Grønland, men at lovens § 1 ved kongelig anordning helt
eller delvist kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de afvigelser, som de færøske
eller grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om registreret partnerskab, jf.
lovbekendtgørelse nr. 938 af 10. oktober 2005, som
ændret ved § 1 i lov nr. 500 af 6. juni 2007, foretages
følgende ændringer: |
| | |
| | 1. Overalt i
loven ændres »Ministeren for familie- og
forbrugeranliggender« til: »Justitsministeren« og
»ministeren for familie- og forbrugeranliggender« til:
»justitsministeren«. |
| | |
§ 4.
Adoptionslovens regler om ægtefæller finder ikke
anvendelse på det registrerede partnerskab. Dog kan en
registreret partner adoptere den anden partners barn, medmindre der
er tale om et adoptivbarn fra et andet land. Stk. 2. §
13, stk. 2, og § 15, stk. 4, i forældreansvarsloven
finder ikke anvendelse på det registrerede partnerskab. Stk. 3.
Bestemmelser i dansk lovgivning, der indeholder særlige
regler om den ene part i et ægteskab bestemt ved dennes
køn, finder ikke anvendelse på det registrerede
partnerskab. Stk. 4.
Bestemmelser i internationale traktater finder ikke anvendelse
på det registrerede partnerskab, medmindre medkontrahenterne
tilslutter sig dette. | | 2.§ 4, stk. 1 og 2, ophæves. Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 1 og
2. |
| | |
| | § 2 |
| | |
| | I lov om en børnefamilieydelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 972 af 22. september 2006, som
ændret ved § 1 i lov nr. 318 af 30. april 2008, §
102 i lov nr. 1336 af 19. december 2008 og § 2 i lov nr. 1411
af 27. december 2008, foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 4.
Børnefamilieydelsen udbetales til barnets moder. | | 1. I § 4, stk. 1, indsættes som 2. pkt.: »Er barnet adopteret af et
registreret par i forening, udbetales ydelsen til den af de
registrerede partnere, der efter parrets oplysning herom til
kommunalbestyrelsen, jf. § 5, stk. 1, skal modtage
ydelsen.«. |
| | |
Stk. 2. Har
kun faderen forældremyndigheden over barnet, udbetales
ydelsen til ham. | | 2. I § 4, stk. 2, indsættes som 2. pkt.: »Er barnet adopteret af et
registreret par i forening, og får den ene af de registrerede
partnere herefter forældremyndigheden over barnet alene,
udbetales børnefamilieydelsen til denne.«. |
| | |
Stk. 3.
Tilkommer forældremyndigheden den ene af forældrene, og
den anden af forældrene godtgør, at barnet bor hos ham
eller hende, kan ydelsen efter kommunalbestyrelsens bestemmelse
udbetales til den, som barnet bor hos. Stk. 4. Lever
forældre, der har fælles forældremyndighed, ikke
sammen, udbetales ydelsen til den af forældrene, der har
barnet hos sig. Opholder barnet sig i disse tilfælde lige
meget hos begge forældre, udbetales
børnefamilieydelsen til den af forældrene, på
hvis adresse barnet er tilmeldt folkeregistret. Stk. 5. Er
barnet i privat familiepleje, jf. § 78 i lov om social
service, kan ydelsen efter kommunalbestyrelsens bestemmelse
udbetales til den, der har taget barnet i pleje. Er barnet i pleje
hos et ægtepar, udbetales ydelsen i givet fald til
plejemoderen. Stk. 6.
Såfremt det skønnes bedst for barnet, kan
kommunalbestyrelsen bestemme, at børnefamilieydelsen skal
udbetales til barnet selv. Stk. 7.
Når den, der har forældremyndigheden over barnet, er
indsat i institutioner under Kriminalforsorgen ud over 3
måneder, kan ydelsen efter kommunalbestyrelsens bestemmelse
udbetales til den indsattes ægtefælle, såfremt
den indsattes særbarn opholder sig hos denne | | 3. I § 4, stk. 3, ændres »ham
eller hende« til: »den forælder, der ikke har del
i forældremyndigheden«. |
| | |
| | 4.§ 5, stk. 1, affattes
således: |
| | |
§ 5.
Udbetaling af ydelsen efter § 4, stk. 1, sker uden
ansøgning. Udbetaling af ydelsen efter § 4, stk. 2, 3
og 4, når udbetaling skal ske til faderen, samt efter
§ 4, stk. 5 og 6, sker efter ansøgning til
kommunalbestyrelsen, hvor ansøgeren bor. Stk. 2.
Afgørelser om udbetaling af ydelser efter loven kan, bortset
fra det tilfælde, der er nævnt i stk. 4, påklages
efter reglerne i lov om børnetilskud og forskudsvis
udbetaling af børnebidrag og de regler, der fastsættes
om klager efter den nævnte lov. Stk. 3.
Spørgsmål om senere ændring af en
afgørelse efter § 4, behandles efter ansøgning
til kommunalbestyrelsen, hvor modtageren af ydelsen bor. Stk. 4. Om en
person opfylder betingelserne i § 2, nr. 1, afgøres af
told- og skatteforvaltningen. | | »Udbetaling af ydelsen efter §
4, stk. 1, 1. pkt., sker uden ansøgning. Udbetaling af
ydelsen efter § 4, stk. 1, 2. pkt., og § 4, stk. 2-6,
sker efter ansøgning til kommunalbestyrelsen i den kommune,
hvor ansøgeren bor.«. |
| | |
| | § 3 |
| | |
| | I lov om børnetilskud og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag, jf.
lovbekendtgørelse nr. 439 af 14. maj 2009, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 8.
Børnetilskud udbetales til moderen. | | 1. I § 8, stk. 1, indsættes som 2. pkt.: »Er barnet adopteret af et
registreret par i forening, udbetales børnetilskuddet til
den af de registrerede partnere, der efter parrets oplysning herom
til kommunalbestyrelsen skal modtage tilskuddet.«. |
| | |
Stk. 2. Har
kun faderen forældremyndigheden over barnet, udbetales
børnetilskud til ham. | | 2. I § 8, stk.
2, indsættes som 2. pkt.:
»Er barnet adopteret af et registreret par i forening, og
får den ene af de registrerede partnere herefter
forældremyndigheden over barnet alene, udbetales
børnetilskuddet til denne.«. |
| | |
Stk. 3.
Tilkommer forældremyndigheden den ene af forældrene, og
den anden af forældrene godtgør, at barnet bor hos ham
eller hende, kan børnetilskud efter kommunalbestyrelsens
bestemmelse udbetales til den, som barnet bor hos. Stk. 4. Lever
forældre, der har fælles forældremyndighed, ikke
sammen, udbetales børnetilskud til den af forældrene,
der har barnet hos sig. Opholder barnet sig i disse tilfælde
lige meget hos begge forældrene, udbetales
børnetilskud til den af forældrene, på hvis
adresse barnet er tilmeldt folkeregistret. Stk. 5. Er
barnet i privat familiepleje, jf. § 64i lov om social service,
kan børnetilskud efter kommunalbestyrelsens bestemmelse
udbetales til den, der har taget barnet i pleje. Er barnet i pleje
hos et ægtepar, udbetales børnetilskud i givet fald
til plejemoderen. Stk. 6.
Såfremt det skønnes bedst for barnet, kan
kommunalbestyrelsen bestemme, at børnetilskuddet skal
udbetales til barnet selv. Stk. 7.
Når den, der har forældremyndigheden over barnet, er
indsat i institutioner under Kriminalforsorgen, jf. § 2, nr.
3, kan børnetilskud efter kommunalbestyrelsens bestemmelse
udbetales til den indsattes ægtefælle, såfremt
den indsattes særbarn opholder sig hos denne. | | 3. I § 8 stk. 3, ændres »ham
eller hende« til: »den forælder, der ikke har del
i forældremyndigheden«. |
| | |
| | § 4 |
| | |
| | Loven træder i kraft den 1. juli
2010 |
| | |
| | § 5 |
| | |
| | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men lovens § 1 kan
dog ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft
for Færøerne og Grønland med de afvigelser, som
de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. |
| | |