Fremsat den 25. februar 2010 af
beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
Forebyggelsesfonden
(Nye muligheder for støtte m.v.)
§ 1
I lov nr. 87 af 30. januar 2007 om
Forebyggelsesfonden, som ændret ved lov nr. 345 af 5. maj
2009, foretages følgende ændringer:
1. § 2, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Forebyggelsesfonden yder støtte til projekter, der knytter
sig til arbejdspladser, med henblik på at forebygge
nedslidende rutiner og arbejdsgange, at styrke genoptræning
og rehabilitering af syge og handicappede, at støtte
utraditionelle initiativer, der styrker bevidstheden om risiko ved
rygning, alkohol, fedme og fysisk inaktivitet, og at forebygge
stress og psykisk nedslidning.«
2. I
§ 3, stk. 1, nr. 5,
indsættes som 2. pkt. :
»Støtte efter
1. pkt. ydes primært til projekter, der både styrker
virksomheders indsats for et bedre arbejdsmiljø
og styrker bevidstheden om risiko forbundet med rygning,
alkohol, fedme og fysisk inaktivitet.«
3. I
§ 3, stk. 1,
indsættes som nr. 6 :
»6)
Projekter, der forebygger stress og psykisk nedslidning.«
4. I
§ 3, stk. 2,
ændres »stk. 1, nr. 1 og 2« til:
»stk. 1, nr. 1, 2 og 6«.
5.
Efter § 5 indsættes i kapitel
2:
Ȥ 5 a.
Beskæftigelsesministeren kan bestemme, at fonden skal
iværksætte og afholde udgifter til særlige
aktiviteter, der har til formål at forbedre virksomhedernes
muligheder for at opnå støtte fra fonden, eller som
har til formål at forebygge og forhindre fysisk og psykisk
nedslidning.«
6. I
§ 19 indsættes
før stk. 1 som nyt stykke:
»Beskæftigelsesministeren fastsætter årligt
de overordnede rammer for fordeling og prioritering af fondens
midler og opgaver.«
Stk. 1 og 2 bliver herefter stk. 2 og 3.
7. I
§ 19, stk. 1, der bliver
stk. 2, ændres »årlige politiske
forhandlinger om« til: »beskæftigelsesministerens
fastsættelse af de overordnede rammer for«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft 1. juni 2010, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af § 2, stk. 2, § 3,
stk. 1, nr. 5 og nr. 6, og § 3, stk. 2, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 1-4.
Stk. 3.
Støtte efter § 3, stk. 1, nr. 5 og 6, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 2 og 3, kan tidligst
ydes med virkning fra 1. januar 2011.
Bemærkninger til lovforslaget
| | |
Almindelige
bemærkninger |
| | |
Indholdsfortegnelse |
| | |
1. | Indledning |
2. | Lovforslagets indhold |
| 2.1. | Nyt formål om forebyggelse af stress
og psykisk nedslidning |
| 2.2. | Fokus på projekter, der kombinerer
fremme af sund livsstil og styrkelse af virksomheders indsats for
et bedre arbejdsmiljø |
| 2.3. | Finansiering af særlige
aktiviteter |
| 2.4. | Beskæftigelsesministerens
fastsættelse af de overordnede rammer for fordeling og
prioritering af fondens midler og opgaver inden for lovens
formål |
3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige |
4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet |
5. | Administrative konsekvenser for
borgerne |
6. | Miljømæssige
konsekvenser |
7. | Forholdet til EU-retten |
8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. |
9. | Sammenfattende skema |
| | |
1. Indledning
Lovforslaget udmønter en del af aftalen mellem Venstre,
Det Konservative Folkeparti, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti
og Det Radikale Venstre af 4. november 2009 om
Forebyggelsesfonden.
Fondens formål foreslås udvidet, så der kan
ydes støtte til projekter, der forebygger stress og psykisk
nedslidning i jobgrupper, hvor der er tendens til stigende psykisk
belastning med risiko for nedslidning, men som ikke allerede kan
få støtte inden for fondens nuværende
formål.
Kriterierne for at få tildelt midler under det
gældende formål om aktiviteter vedrørende
faktorerne fedme, rygning, fysisk inaktivitet og alkohol
foreslås præciseret, så det fra 2011
primært er projekter, der både styrker virksomheders
indsats for et bedre arbejdsmiljø og styrker
bevidstheden om risiko forbundet med rygning, alkohol, fedme og
fysisk inaktivitet, som kan få støtte fra
fonden.
Det foreslås, at der åbnes mulighed for, at
beskæftigelsesministeren kan bestemme, at fonden skal
iværksætte og afholde udgifter til særlige
aktiviteter. Beskæftigelsesministeren vil på baggrund
heraf efter aftale med partierne bag Forebyggelsesfonden
videreføre Arbejdstilsynets særlige tilsynsindsatser,
som blev indført i forbindelse med velfærdsaftalen i
2006, og som skulle løbe fra 2007-2010. Endvidere
foreslås det, at der afsættes midler til, at
Arbejdstilsynet og Det Nationale Forskningscenter for
Arbejdsmiljø (NFA) i samarbejde med relevante organisationer
kan udvikle og videreudvikle forebyggelsespakker, som betyder, at
virksomhederne kan søge om støtte til projekter, hvor
indholdet på forhånd er fastlagt.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Nyt
formål om forebyggelse af stress og psykisk
nedslidning
2.1.1. Gældende ret
Forebyggelsesfonden blev oprettet ved lov nr. 87 af 30. januar
2007. Loven udmøntede den del af aftalen af 20. juni 2006 om
initiativer til sikring af fremtidens velstand og velfærd og
investeringer i fremtiden (velfærdsaftalen), der
vedrørte oprettelse af en forebyggelsesfond. Fonden er
etableret med en bestyrelse, et antal faglige rådgivende
udvalg og et sekretariat. Fonden er oprettet med en kapital
på 3 mia. kr. Fondens formål er at yde støtte
til at forebygge og forhindre fysisk og psykisk nedslidning ved
anvendelse af fondens midler.
Partierne bag velfærdsaftalen fastlægger de
overordnede rammer for udbetaling af midler fra Forebyggelsesfonden
sideløbende med de årlige finanslovsforhandlinger. De
overordnede rammer kan fastlægges dels ved en fordeling af
midler inden for de formål, som fonden kan yde midler til,
dels ved en overordnet prioritering af indsatsområder og
eventuelle temaer inden for de nævnte formål. Inden for
disse overordnede politiske rammer træffer fonden beslutning
om uddeling af midler.
Det fremgår ikke af loven, men i daglig tale omtales
lovens tre overordnede formål, som udtrykkelig er nævnt
i § 2, stk. 2, som lovens tre hovedformål.
Fonden kan således i dag yde støtte til
følgende projekter inden for fondens respektive
hovedformål:
Hovedformål 1
- Projekter, der
forebygger nedslidende rutiner og arbejdsgange
- Projekter, der
bidrager til at fastholde medarbejdere med dårligt helbred
eller bidrager til hurtig tilbagevenden til arbejdsmarkedet af
sygemeldte
- Projekter, der
udvikler ny teknologi inden for de to førstnævnte
typer af projekter.
Hovedformål 2
- Projekter til
bedre genoptræning og rehabilitering af syge og
handicappede.
Hovedformål 3
- Projekter, der
styrker bevidstheden om risiko forbundet med rygning, alkohol,
fedme og fysisk inaktivitet.
Støtte til de to førstnævnte typer af
projekter under hovedformål 1 er betinget af, at der er
indgået skriftlig aftale på branche- eller
virksomhedsniveau om de konkrete mål for initiativerne.
For at en virksomhed kan få støtte til projekter
under Forebyggelsesfondens hovedformål 1, skal den
tilhøre en særligt nedslidningstruet branche, eller
projektet skal vedrøre ansatte i en særligt
nedslidningstruet jobgruppe.
2.1.2. Overvejelser
Det fremgår af de specielle bemærkninger til
§ 19, stk. 1, nr. 3 i lovforslag L 89 om Lov om
Forebyggelsesfonden, fremsat den 29. november 2006, at de
særligt nedslidningstruede brancher og jobgrupper udpeges
årligt på baggrund af oplysninger om bl.a.
overhyppighed af førtidspension, langvarigt
sygefravær, efterløn, stress, revalidering samt
fleksjob. Denne metode kan udpege de brancher og jobgrupper, der i
dag har særlig øget risiko for nedslidning.
Metoden opfanger dog ikke nødvendigvis de jobgrupper,
der i fremtiden har risiko for at blive ramt af nedslidning. Her er
det særlig vigtigt at have fokus på det psykiske
arbejdsmiljø, der fremover forventes at få stadig
større betydning for nedslidning.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at indføre et nyt hovedformål
med fokus på stress og psykisk nedslidning, som gør
det muligt, at der fremover kan gives midler til projekter om
jobgrupper, som ikke omfattes af hovedformål 1.
Formålet er at forebygge stress og psykisk nedslidning i
jobgrupper, hvor der er en stigende tendens til psykisk belastning
med risiko for nedslidning.
Projekterne skal vedrøre ansatte inden for jobgrupper,
der er udpeget som nedslidningstruede på baggrund af
oplysninger om overhyppighed af depressionssymptomer og
dårligt psykisk velbefindende eller på baggrund af
udviklingen i psykiske belastninger.
Midlerne kan søges af virksomheder, som har ansatte
inden for de pågældende jobgrupper, til nyskabende
projekter, der forebygger stress og psykisk nedslidning for de
pågældende jobgrupper.
Det foreslås, at støtte til projekter under dette
nye hovedformål gøres betinget af, at der er
indgået skriftlig aftale om de konkrete mål for
initiativerne på branche- eller virksomhedsniveau, ligesom
det er tilfældet for de fleste projekter omfattet af
hovedformål 1.
2.2. Fokus på projekter, der kombinerer fremme af
sund livsstil og styrkelse af virksomheders indsats for et bedre
arbejdsmiljø
2.2.1. Gældende ret
Det i daglig tale omtalte hovedformål 3 er at
støtte utraditionelle initiativer, der styrker bevidstheden
om risiko forbundet med rygning, alkohol, fedme og fysisk
inaktivitet. Der kan derfor i dag ydes støtte til projekter,
der styrker bevidstheden om risiko forbundet med rygning, alkohol,
fedme og fysisk inaktivitet, jf. § 3, stk. 1, nr. 5,
i den gældende lov.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.1. i de
almindelige bemærkninger.
2.2.2. Overvejelser
Arbejdspladsen har en vigtig rolle i forhold til at fremme et
sundt liv. Derfor er Forebyggelsesfondens hovedformål om
projekter, der styrker bevidstheden om risiko forbundet med
rygning, alkohol, fedme og fysisk inaktivitet, målrettet
projekter på arbejdspladsen.
I Forebyggelseskommissionens rapport og i regeringens
nationale handlingsplan for forebyggelse blev det slået fast,
at indsatser, der kombinerer fremme af sund livsstil blandt
medarbejderne med arbejdets organisering og arbejdsmiljøet,
har bedre effekt end programmer, der alene fokuserer på
individuel sundhedsadfærd. Det er derfor vigtigt, at
indsatserne også tænkes sammen med initiativer, som
styrker virksomheders indsats for et bedre
arbejdsmiljø.
Erfaringen viser imidlertid, at mange af de projekter, der
får støtte under hovedformål 3, ikke
tænkes sammen med den bredere arbejdsmiljøindsats
på virksomhederne.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at kriterierne for tildeling af midler
under hovedformål 3 præciseres således, at
støtte fremover primært skal ydes til projekter, der
både styrker virksomheders indsats for et bedre
arbejdsmiljø og styrker bevidstheden om risiko
forbundet med rygning, alkohol, fedme og fysisk inaktivitet. Det
kan fx være projekter, der kombinerer tilbud om motion og
styrketræning med en arbejdsmiljøindsats om at
forebygge tunge løft.
Ændringen medfører, at fondens bestyrelse
fremover vil være forpligtet til fortrinsvis at give
støtte under hovedformål 3 til denne type projekter.
Der vil dog fremover stadig være adgang til at støtte
projekter, der alene styrker bevidstheden om risiko forbundet med
rygning, alkohol, fedme og fysisk inaktivitet.
2.3. Finansiering af særlige
aktiviteter
2.3.1. Overvejelser
Det er centralt, at Forebyggelsesfondens midler
målrettes de initiativer, der har den største effekt,
og som tager fat om de mest relevante problemer. I mange af de
projekter, som fonden modtager, er der ikke tilstrækkelig
fokus på de vigtigste nedslidningsproblemer eller den
fornødne kvalitet i de konkrete
forebyggelsesaktiviteter.
Som led i udmøntningen af velfærdsaftalen er der
i perioden 2007-2010 afsat årlige midler til Arbejdstilsynet
til at gennemføre en række initiativer, der skal
forebygge nedslidning og forbedre arbejdsmiljøet. På
den baggrund er Arbejdstilsynets finanslovsmæssige ramme i
perioden forhøjet med ca. 70 mio. kr.
Arbejdstilsynet gennemfører i denne forbindelse
særlige indsatser inden for udvalgte nedslidningstruede
brancher, hvor der på baggrund af fysiske eller psykiske
nedslidningsproblemer er behov for en yderligere målrettet
arbejdsmiljøindsats.
Arbejdstilsynets særlige tilsynsindsatser har vist, at
det ikke er alle virksomheder inden for de særligt
nedslidningstruede brancher, der har tilstrækkelig indsigt i
at håndtere nedslidningsproblemer.
Det er samtidig vigtigt, at fondens midler også kommer
mindre virksomheder til gode. Der er i dag relativt færre
mindre virksomheder, der søger om og modtager støtte
fra Forebyggelsesfonden. Det er derfor en særlig udfordring
at få stillet den eksisterende viden om relevante
forebyggelsestiltag til rådighed for de mindre
virksomheder.
Derfor er forligspartierne enige om, at Arbejdstilsynet og NFA
i samarbejde med relevante organisationer skal udvikle og
videreudvikle forebyggelsespakker. Forebyggelsespakker er
foruddefinerede projekter, som virksomhederne kan søge om
under hovedformål 1, 3 og 4. På den måde skal
virksomhederne ikke selv udvikle hele projektet, men kan
søge om støtte til et projekt, hvor indholdet
på forhånd er fastlagt.
Det er endvidere aftalt mellem forligspartierne at
forlænge Arbejdstilsynets særlige tilsynsindsatser fra
2011 til udgangen af 2014. Målgruppen for de særlige
indsatser kan være såvel brancher og jobgrupper, der
kan søge om midler inden for hovedformål 1, som
jobgrupper, der kan søge om midler inden for
hovedformål 4. Videreførelsen af Arbejdstilsynets
indsatser skal medvirke til at øge fokus på de
vigtigste nedslidningsproblemer og sikre, at der bredt tages
hånd om disse problemer.
Tilsynsindsatserne omlægges således, at fokus i
højere grad bliver på dialogbaseret vejledning og
på hjælp til virksomhederne.
De omhandlede aktiviteter skal understøtte og supplere
de virksomhedsrettede aktiviteter, som fonden allerede i dag kan
yde støtte til. De særlige tilsynsindsatser har vist
sig at være velegnede til at identificere de
arbejdsmiljøproblemer, der har størst betydning for
nedslidning og tidlig tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet.
Arbejdstilsynets og NFA's udvikling af særlige
forebyggelsespakker skal medvirke til at øge antallet af
ansøgninger til fonden.
2.3.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås tilføjet til loven, at
beskæftigelsesministeren kan bestemme, at fonden skal
iværksætte og afholde udgifter til særlige
aktiviteter, der har til formål at forbedre virksomhedernes
muligheder for at opnå støtte fra fonden, eller som
har til formål at forebygge og forhindre fysisk og psykisk
nedslidning.
Det forudsættes, at eventuelle fremtidige aktiviteter,
der gennemføres inden for rammerne af den foreslåede
bestemmelse, skal aftales med de partier, der står bag
aftalerne om etablering og fornyelse af Forebyggelsesfonden. I det
omfang, at der er enighed herom mellem forligspartierne, skal
beskæftigelsesministeren i forbindelse med den årlige
fastsættelse af de overordnede rammer for fordeling og
prioritering af fondens midler og opgaver træffe beslutning
herom, jf. den foreslåede bestemmelse i § 19,
stk. 1 og bemærkningerne hertil i lovforslaget.
Konkret udmøntes bestemmelsen ved, at Arbejdstilsynet i
perioden fra 2011-2014 vil få tilført midler fra
fonden til videreførelse af de særlige
tilsynsindsatser og udvikling af forebyggelsespakker. Endvidere vil
NFA i perioden 2010-2014 få tilført midler til
udvikling af forebyggelsespakker.
2.4. Beskæftigelsesministerens fastsættelse
af de overordnede rammer for fordeling og prioritering af fondens
midler og opgaver inden for lovens formål
2.4.1. Gældende ret
De politiske partier bag aftalen om oprettelse af
Forebyggelsesfonden fastlægger hvert år inden
vedtagelse af den årlige finanslov de overordnede rammer for
fordeling og prioritering af fondens midler og opgaver. De
overordnede rammer kan indeholde en fordeling af midlerne mellem de
formål, der er nævnt i § 3, stk. 1, nr.
1-5, og en prioritering af indsatsområder og eventuelle
temaer inden for de nævnte formål. Fordelingen og
prioriteringen kan være flerårig for hele eller dele af
fondens midler og opgaver.
De årlige forhandlinger sker på baggrund af
oplæg fra beskæftigelsesministeren efter
drøftelse med indenrigs- og socialministeren og ministeren
for sundhed og forebyggelse samt på baggrund af bidrag fra
fondens bestyrelse i form af en redegørelse for status,
evaluering, datagrundlag samt forslag til nye aktiviteter.
Dette fremgår dels af de almindelige bemærkninger
i afsnit 1.1.2., dels af de specielle bemærkninger til
§ 6 samt forudsætningsvis af § 19,
stk. 1, i lovforslag L 89 om Lov om Forebyggelsesfonden,
fremsat den 29. november 2006.
2.4.2. Overvejelser
Det findes mest hensigtsmæssigt, at der i loven er en
udtrykkelig bestemmelse, som tager højde for, at de
politiske partier bag aftalen om oprettelse af Forebyggelsesfonden
hvert år inden vedtagelse af den årlige finanslov
fastlægger de overordnede rammer for fordeling og
prioritering af fondens midler og opgaver.
Det findes rigtigst, at beskæftigelsesministeren
bemyndiges til årligt at fastsætte de overordnede
rammer for fordeling og prioritering af fondens midler og opgaver.
Idet der ikke er tilsigtet nogen ændring af den
gældende praksis eller retstilstand forudsættes det ved
lovforslaget, at ministeren kun kan fastsætte de overordnede
rammer i overensstemmelse med allerede indgåede aftaler herom
mellem forligspartierne bag Forebyggelsesfonden.
2.4.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås tilføjet til loven, at
beskæftigelsesministeren årligt fastsætter de
overordnede rammer for fordeling og prioritering af fondens midler
og opgaver.
Som ovenfor nævnt er der ikke tilsigtet nogen
realitetsændring i forhold til, hvordan de overordnede rammer
årligt fastsættes på nuværende tidspunkt.
Det vil derfor fortsat være de politiske partier bag
Forebyggelsesfonden, som sammen fastsætter de overordnede
rammer i forbindelse med vedtagelse af den årlige
finanslov.
Som konsekvens af den nye bestemmelse, skal den
nuværende § 19, stk. 1, der bliver
stk. 2, konsekvensændres således, at bestemmelsen
henviser til beskæftigelsesministerens fastsættelse af
de overordnede rammer for fordeling og prioritering af fondens
midler og opgaver frem for at henvise til de årlige politiske
forhandlinger herom.
3. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Forebyggelsesfonden blev oprettet i 2007 med en kapital
på 3 mia. kr. Forslagene finansieres inden for rammen af de
midler, som aftalepartierne årligt fastlægger. De
foreslåede ændringer vil derfor ikke resultere i
yderligere udgifter for staten.
Arbejdstilsynet vil som følge af forslaget og den
indgåede aftale få tilført 50 mio. kr. i hvert
af årene 2011-2014 til fortsættelse af de særlige
tilsynsindsatser i nedslidningstruede brancher og jobgrupper samt
til udvikling af forebyggelsespakker. NFA vil få
tilført 5 mio. kr. i 2010, 3 mio. kr. i 2011 og 2 mio. kr. i
hvert af årene 2012-2014 til udvikling af
forebyggelsespakker.
Overordnet set er der således færre penge, som
fonden kan yde i støtte de næste 4 år, men
både Arbejdstilsynets særlige tilsynsindsatser samt
udviklingen af forebyggelsespakker kan komme den enkelte offentlige
virksomhed til gode.
Forslaget indebærer desuden, at den
ansøgningsberettigede kreds udvides, da fonden fremover
også kan yde støtte til projekter om at forebygge
stress og psykisk nedslidning i jobgrupper, der ikke er omfattet af
hovedformål 1, men hvor der er en tendens til stigende
psykisk nedslidning. Umiddelbart forbedres mulighederne derfor for,
at Forebyggelsesfonden kan yde støtte til offentlige
virksomheder. Selv om en offentlig virksomhed søger om
støtte og opfylder kvalitetskravene for at modtage
støtte, er den dog ikke automatisk berettiget til at modtage
støtte fra fonden. Det skyldes, at fondens bestyrelse
vurderer de enkelte ansøgninger og prioriterer disse inden
for de overordnede rammer fastsat af
beskæftigelsesministeren.
Samlet set indebærer lovforslaget derfor hverken en
forringelse eller styrkelse af de offentlige virksomheders
muligheder for at få gavn af fondens midler.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Overordnet set er der således færre penge, som
fonden kan yde i støtte de næste 4 år, men
både Arbejdstilsynets særlige tilsynsindsatser samt
udviklingen af forebyggelsespakker kan komme den enkelte private
virksomhed til gode.
Forslaget indebærer desuden, at den
ansøgningsberettigede kreds udvides, da fonden fremover
også kan yde støtte til projekter om at forebygge
stress og psykisk nedslidning i jobgrupper, der ikke er omfattet af
hovedformål 1, men hvor der er en tendens til stigende
psykisk nedslidning. Umiddelbart forbedres mulighederne derfor for,
at Forebyggelsesfonden kan yde støtte til private
virksomheder. Selv om en privat virksomhed søger om
støtte og opfylder kvalitetskravene for at modtage
støtte, er den dog ikke automatisk berettiget til at modtage
støtte fra fonden. Det skyldes, at fondens bestyrelse
vurderer de enkelte ansøgninger og prioriterer disse inden
for de overordnede rammer fastsat af
beskæftigelsesministeren.
Samlet set indebærer lovforslaget derfor hverken en
forringelse eller styrkelse af de private virksomheders muligheder
for at få gavn af fondens midler.
5. De
administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. De
miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget berører EU's regler om statsstøtte og
EU's regler om udbud. I det omfang fondens midler udbetales som
økonomisk støtte til offentlige og private
virksomheder, sker udbetalingerne fra fonden - som hidtil - i
overensstemmelse med EU's regler for statsstøtte.
Udbetalingerne vil fortsat ske i overensstemmelse med disse regler.
Forslaget skal således notificeres i
Europa-Kommissionen.
I det omfang fondens midler udbetales på baggrund af
udbud skal EU's udbudsregler iagttages.
På baggrund af, at dele af forslaget skal notificeres i
Europa-Kommissionen, er det valgt at lade
beskæftigelsesministeren fastsætte
ikrafttrædelsestidspunktet for de bestemmelser i forslaget,
som afventer Europa-Kommissionens godkendelse.
Forslaget indebærer, at beskæftigelsesministeren
kan bestemme, at fonden skal iværksætte og afholde
udgifter til særlige aktiviteter, der har til formål at
forbedre virksomhedernes muligheder for at opnå støtte
fra fonden, eller som har til formål at forebygge og
forhindre fysisk og psykisk nedslidning. Denne bestemmelse er ikke
omfattet af EU's regler om statsstøtte, da der ikke med
hjemmel i denne bestemmelse kan ydes støtte til
virksomheder. Denne del af forslaget kan derfor sættes i
kraft, når folketinget har vedtaget lovforslaget.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Lovforslaget har været sendt i høring hos:
Forebyggelsesfonden, Det Nationale Forebyggelsesråd,
Danske Handicaporganisationer, Ældresagen,
Ældremobiliseringen, OSI - Organisationen af Selvejende
Institutioner, Foreningen af Socialchefer i Danmark, KA Pleje,
Sammenslutningen af Ældreråd i Danmark, Lederforum,
Arbejdsmiljørådet, Landsorganisationen i Danmark,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Akademikernes Centralorganisation, Dansk
Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen af Landbrugets arbejdsgivere
(SALA) og Landbrugsrådet, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Ledernes Hovedorganisation, KL (Kommunernes
Landsforening), Danske Regioner, Den Kooperative Arbejdsgiver- og
Interesseorganisation i Danmark, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Kristelig Fagbevægelse, Frie Funktionærer,
Landsforeningen Af nuværende og tidligere Psykiatribrugere
(LAP), Producentforeningen og Business Danmark.
| | |
9. Sammenfattende
skema |
| | |
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen af betydning |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen af betydning | Ingen af betydning |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Udbetaling af støtte vil ske i
overensstemmelse med EU´s statsstøtteregler |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Lovens overordnede formål, som er nævnt i
§ 2, stk. 2, omtales i daglig tale som lovens tre
hovedformål.
Forligspartierne bag fonden har i forbindelse med den
indgåede aftale om fornyelse af Forebyggelsesfonden
besluttet, at fonden skal have endnu et hovedformål. Det er
derfor nødvendigt at tilføje formålet om at
forebygge stress og psykisk nedslidning til lovens § 2,
stk. 2.
Tilføjelsen af et nyt hovedformål, som har fokus
på stress og psykisk nedslidning, gør det muligt
fremover at kunne yde støtte til jobgrupper, som ikke
omfattes af hovedformål 1. Formålet er at forebygge
stress og psykisk nedslidning i jobgrupper, hvor der er en stigende
tendens til psykisk belastning med risiko for nedslidning.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1. i de almindelige
bemærkninger samt til de specielle bemærkninger til nr.
3.
Til nr. 2
Arbejdspladsen har en vigtig rolle i forhold til at fremme et
sundt liv. De hidtidige erfaringer viser, at mange af de projekter,
der får støtte under det i daglig tale omtalte
hovedformål 3, ikke tænkes sammen med den bredere
arbejdsmiljøindsats på virksomhederne. Derfor
foreslås kriterierne for tildeling af midlerne under
hovedformål 3 præciseret, så støtte
primært ydes til projekter, der både styrker
virksomheders indsats for et bedre arbejdsmiljø
og styrker bevidstheden om risiko forbundet med rygning,
alkohol, fedme og fysisk inaktivitet.
Ændringen medfører, at fondens bestyrelse
fremover vil være forpligtet til fortrinsvis at give
støtte under hovedformål 3 til denne type projekter.
Det er dog ikke udelukket at give støtte til projekter, som
alene styrker bevidstheden om risiko forbundet med rygning,
alkohol, fedme og fysisk inaktivitet.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 3
Der etableres et nyt hovedformål - i daglig tale
fremover hovedformål 4 - med fokus på forebyggelse af
stress og psykisk nedslidning. Inden for dette hovedformål
medtages jobgrupper, som ikke er omfattet af hovedformål 1,
men hvor der er tendens til stigende psykisk belastning med risiko
for nedslidning.
På baggrund af data fra NFA er det fastlagt, at
projekterne under hovedformål 4 skal vedrøre ansatte
inden for jobgrupper, der er udpeget som nedslidningstruede
på baggrund af oplysninger om overhyppighed af
depressionssymptomer og dårligt psykisk velbefindende eller
på baggrund af udviklingen i psykiske belastninger. Det kan
fx dreje sig om sygeplejersker, lærere, socialrådgivere
og medie- og reklameansatte.
Der kan fremkomme ny viden om stigende psykisk belastning i
andre grupper, ligesom de psykiske belastninger kan ændre sig
over tid. Det kan derfor med tiden være relevant, at andre
grupper bliver omfattet af hovedformål 4 om forebyggelse af
stress og psykisk nedslidning.
I forbindelse med den årlige fastlæggelse af de
overordnede rammer for tildeling af støtte og prioritering
af fondens midler og opgaver er det derfor muligt for
beskæftigelsesministeren efter aftale med forligspartierne
bag forebyggelsesfonden at foretage en prioritering af grupper
under hovedformål 4.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 4
Det foreslås, at arbejdstager- og arbejdsgiversiden
inden for de pågældende brancher eller på den
enkelte virksomhed skal have indgået aftale med konkrete
mål for indsatsen for at kunne modtage støtte fra
fonden inden for det nye hovedformål 4 om forebyggelse af
stress og psykisk nedslidning. Det samme krav gælder i dag de
dele af hovedformål 1, der handler om projekter, der
forebygger nedslidende rutiner og arbejdsgange, og projekter, der
bidrager til at fastholde medarbejdere med dårligt helbred
eller bidrager til hurtig tilbagevenden til arbejdsmarkedet af
sygemeldte.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 5
Med bestemmelsen foreslås det, at
beskæftigelsesministeren kan bestemme, at fonden skal
iværksætte og afholde udgifter til særlige
aktiviteter, der har til formål at forbedre virksomhedernes
muligheder for at opnå støtte fra fonden, eller som
har til formål at forebygge og forhindre fysisk og psykisk
nedslidning. Der kan ikke med hjemmel i denne bestemmelse ydes
støtte til virksomheder.
Det forudsættes, at eventuelle fremtidige aktiviteter,
der gennemføres inden for rammerne af den foreslåede
bestemmelse, skal aftales med de partier, der står bag
aftalerne om etablering og fornyelse af Forebyggelsesfonden. I det
omfang, at der er enighed herom mellem forligspartierne, skal
beskæftigelsesministeren i forbindelse med den årlige
fastsættelse af de overordnede rammer for fordeling og
prioritering af fondens midler og opgaver træffe beslutning
herom, jf. den foreslåede bestemmelse i § 19,
stk. 1, og bemærkningerne hertil i lovforslaget.
På baggrund af erfaringerne fra Arbejdstilsynets
særlige tilsynsindsatser i de særligt
nedslidningstruede brancher samt den viden, der findes hos NFA, vil
der blive udviklet forebyggelsespakker, der er foruddefinerede
projekter, som virksomhederne kan søge om under
hovedformål 1, 3 og 4. Arbejdstilsynet og NFA vil inddrage
relevante organisationer i arbejdet hermed.
På den måde skal virksomhederne ikke selv udvikle
hele projektet, men kan søge om støtte til et
projekt, hvor indholdet på forhånd er fastlagt.
Forebyggelsespakkerne skal gøre det lettere for
virksomhederne at planlægge og gennemføre projektet.
Virksomhederne vil dermed skulle bruge færre ressourcer
på ansøgningsprocessen og gennemførelsen af
projektet. For eksempel er det tanken, at projektbeskrivelsen og
evalueringsplanen allerede er beskrevet på
forhånd.
Forebyggelsespakkerne tilpasses behovene i de
nedslidningstruede brancher og jobgrupper. Dermed sikres det, at
projekterne har en stor effekt og fokuserer på relevant
forebyggelse på kort og lang sigt.
I overensstemmelse med den indgåede aftale om fornyelse
af Forebyggelsesfonden foreslås det at videreføre
Arbejdstilsynets særlige tilsynsindsatser efter 2010 med
midler fra fonden. De særlige tilsynsindsatser blev
indført i forbindelse med velfærdsaftalen med virkning
fra 2007, og har ikke tidligere været finansieret via fondens
midler. Tilsynsindsatserne omlægges dog således, at
fokus i højere grad bliver på dialogbaseret vejledning
og på hjælp til virksomhederne frem for på
kontrol med virksomhederne.
Som en del af indsatsen vil Arbejdstilsynet vejlede
virksomhederne om mulighederne i Forebyggelsesfonden.
Formålet er, at virksomhederne i højere grad bliver
klar over behovet og muligheden for at iværksætte en
forebyggende indsats mod nedslidning.
Kombinationen af ovenstående tiltag vil skabe en
større synergi mellem på den ene side Arbejdstilsynets
forebyggende aktiviteter og NFA's forskningsbaserede viden i
forhold til de nedslidningstruede brancher samt jobgrupper og
på den anden side de projekter, der får støtte
fra Forebyggelsesfonden.
Støtte til virksomhedernes projekter om
udmøntningen af forebyggelsespakkerne finansieres over
midlerne til hovedformål 1, 3 og 4.
På baggrund af den foreslåede bestemmelse og i
overensstemmelse med den indgåede aftale om fornyelse af
Forebyggelsesfonden fra 2011 vil Arbejdstilsynet fra fonden
få tilført 50 mio. kr. i hvert af årene
2011-2014 til fortsættelse af særlige indsatser i
nedslidningstruede brancher og jobgrupper og udvikling af
forebyggelsespakker. Endvidere vil NFA få tilført 5
mio. kr. i 2010, 3 mio. kr. i 2011 og 2 mio. kr. i hvert af
årene 2012-2014 til udvikling af forebyggelsespakker i
samarbejde med Arbejdstilsynet og relevante organisationer.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 6
Det foreslås tilføjet til loven, at
beskæftigelsesministeren årligt fastsætter de
overordnede rammer for fordeling og prioritering af fondens midler
og opgaver. Der er ikke tilsigtet nogen ændring i forhold til
den beskrevne fremgangsmåde i lovforslag L 89 om Lov om
Forebyggelsesfonden, fremsat den 29. november 2006, hvorefter de
politiske partier bag aftalen om oprettelse af Forebyggelsesfonden
hvert år inden vedtagelse af den årlige finanslov
sammen fastlægger de overordnede rammer for fordeling og
prioritering af fondens midler og opgaver.
Det forudsættes derfor ved forslaget, at ministeren kun
kan fastsætte de overordnede rammer i overensstemmelse med
indgåede aftaler med aftalepartierne bag
Forebyggelsesfonden.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.4. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 7
Som følge af ændringen i § 19,
stk. 1, foreslås den nuværende § 19,
stk. 1, der bliver stk. 2, konsekvensændret.
Bestemmelsen vil således henvise til ministerens
fastsættelse af de overordnede rammer for fordeling og
prioritering af fondens midler og opgaver frem for at henvise til
de årlige politiske forhandlinger herom.
Som det er tilfældet for den foreslåede
ændring af § 19, stk. 1, er det ikke
tilsigtet, at ændringen i det, der bliver stk. 2, skal
medføre nogen realitetsændring af den gældende
praksis. Alle de politiske partier bag Forebyggelsesfonden vil
således modtage den årlige redegørelse, inden
der skal tages stilling til fordelingen og prioriteringen af
fondens midler og opgaver.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.4. i de almindelige
bemærkninger.
Til § 2
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni
2010. Da dele af lovforslaget først kan sættes i
kraft, når der foreligger en godkendelse fra Kommissionen,
jf. § 2, stk. 2, er det i realiteten kun
§ 1, nr. 5 og 6, der træder i kraft den 1. juni
2010. De 5 mio. kr., som NFA vil få tilført fra fonden
i 2010 med hjemmel i den foreslåede § 5 a, jf.
lovforslagets § 1, nr. 5, vil således blive
udmøntet fra 1. juni 2010.
Til stk. 2
I forbindelse med oprettelsen af Forebyggelsesfonden ved lov
nr. 87 af 30. januar 2007, blev ordningen anmeldt til
Europa-Kommissionen, da ordningen kan indebære
statsstøtte til virksomheder.
De foreslåede ændringer af de formål og
projekter, som fonden kan yde støtte til, skal derfor
ligeledes anmeldes til Europa-Kommissionen, før
ændringerne kan iværksættes.
Det foreslås derfor, at beskæftigelsesministeren
fastsætter ikrafttrædelsen af de bestemmelser, der
vedrører støtte til virksomheder, og som derfor skal
godkendes af Europa-Kommissionen.
Kommissionens godkendelse forventes at foreligge inden
udgangen af 2010.
Til stk. 3
I overensstemmelse med den indgåede aftale om fornyelse
af Forebyggelsesfonden foreslås det, at støtte efter
det ændrede hovedformål 3 og det nye hovedformål
4 tidligst kan ydes med virkning fra 1. januar 2011 og under
forudsætning af, at § 1, nr. 1-4 er trådt i
kraft, jf. § 2, stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter aftale
med forligspartierne hvert år inden vedtagelsen af den
årlige finanslov de overordnede rammer for fordeling og
prioritering af fondens midler og opgaver for det
efterfølgende år. Beskæftigelsesministeren vil
med hjemmel i § 2, stk. 2, kunne sætte loven i
kraft forud for de politiske forhandlinger.
Bilag 1
| | |
|
Lovforslaget
sammenholdt med gældende ret |
| | |
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
§ 2. Stk. 2.
Forebyggelsesfonden yder støtte til projekter, der knytter
sig til arbejdspladser, med henblik på at forebygge
nedslidende rutiner og arbejdsgange, at styrke genoptræning
og rehabilitering af syge og handicappede og at støtte
utraditionelle initiativer, der styrker bevidstheden om risiko ved
rygning, alkohol, fedme og fysisk inaktivitet. | | 1.§ 2, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2. Forebyggelsesfonden yder
støtte til projekter, der knytter sig til arbejdspladser,
med henblik på at forebygge nedslidende rutiner og
arbejdsgange, at styrke genoptræning og rehabilitering af
syge og handicappede, at støtte utraditionelle initiativer,
der styrker bevidstheden om risiko ved rygning, alkohol, fedme og
fysisk inaktivitet, og at forebygge stress og psykisk
nedslidning.« |
| | |
§ 3.
Der kan ydes støtte til følgende formål: | | |
1) | Projekter, der forebygger nedslidende
rutiner og arbejdsgange. | | |
2) | Projekter, der bidrager til at fastholde
medarbejdere med dårligt helbred eller bidrager til hurtig
tilbagevenden til arbejdsmarkedet af sygemeldte. | | |
3) | Projekter, der udvikler ny teknologi inden
for de i nr. 1 og 2 nævnte formål. | | |
4) | Projekter til bedre genoptræning og
rehabilitering af syge og handicappede. | | |
5) | Projekter, der styrker bevidstheden om
risiko forbundet med rygning, alkohol, fedme og fysisk
inaktivitet. | | Stk. 2.
Det er en betingelse for støtte efter stk. 1, nr. 1 og
2, at repræsentanter for arbejdstager- og arbejdsgiversiden
enten inden for den pågældende branche eller på
den offentlige eller private virksomhed indgår skriftlig
aftale med konkrete mål for initiativerne. | |
| 2. I § 3, stk. 1, nr. 5,
indsættes som 2. pkt.: »Støtte efter 1. pkt. ydes
primært til projekter, der både styrker virksomheders
indsats for et bedre arbejdsmiljø og styrker
bevidstheden om risiko forbundet med rygning, alkohol, fedme og
fysisk inaktivitet.« 3. I § 3, stk. 1, indsættes
som nr. 6: »6) Projekter, der forebygger stress
og psykisk nedslidning.« 4. I § 3, stk. 2, ændres
»stk. 1, nr. 1 og 2« til: »stk. 1, nr.
1, 2 og 6«. |
| | |
| | 5. Efter
§ 5 indsættes i kapitel
2: Ȥ 5
a. Beskæftigelsesministeren kan bestemme, at fonden
skal iværksætte og afholde udgifter til særlige
aktiviteter, der har til formål at forbedre virksomhedernes
muligheder for at opnå støtte fra fonden, eller som
har til formål at forebygge og forhindre fysisk og psykisk
nedslidning.« |
| | |
| | |
§ 19.
Til brug for årlige politiske forhandlinger om fordeling og
prioritering af fondens midler og opgaver udarbejder bestyrelsen en
årlig redegørelse, som indeholder | | 1) | en status for fondens aktiviteter, | | 2) | en evaluering af fondens
aktiviteter, | | 3) | et aktuelt datagrundlag om brancher og
jobgrupper med fysisk og psykisk nedslidning og | | 4) | forslag til fremtidige aktiviteter. | | Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter en frist for,
hvornår den i stk. 1 nævnte redegørelse
skal være udarbejdet. | |
| 6. I § 19 indsættes før
stk. 1 som nyt stykke: »Beskæftigelsesministeren
fastsætter årligt de overordnede rammer for fordeling
og prioritering af fondens midler og opgaver.« Stk. 1 og 2 bliver herefter
stk. 2 og 3. 7. I § 19, stk. 1, der bliver
stk. 2, ændres »årlige politiske
forhandlinger om« til: »beskæftigelsesministerens
fastsættelse af de overordnede rammer for«. |
| | |
| | § 2 |
| | |
| | Stk. 1.
Loven træder i kraft 1. juni 2010, jf. dog stk. 2. |
| | Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af § 2, stk. 2, § 3,
stk. 1, nr. 5 og nr. 6, og § 3, stk. 2, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 1-4. |
| | Stk. 3.
Støtte efter § 3, stk. 1, nr. 5 og 6, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 2 og 3, kan tidligst
ydes med virkning fra 1. januar 2011. |