Fremsat den 25. februar 2010 af
udenrigsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om visse aspekter af
Danmarks Eksportråds virke
(Bevillingsudvalgets og bestyrelsens
sammensætning)
§ 1
I lov nr. 53 af 31. januar 2001 om visse aspekter
af Danmarks Eksportråds virke foretages følgende
ændringer:
1. § 2 affattes således:
Ȥ 2. Bestyrelsen for
Danmarks Eksportråd sammensættes af en formand, en
næstformand og op til ni medlemmer, der udpeges af
udenrigsministeren for indtil to år ad gangen efter
drøftelse med økonomi- og erhvervsministeren og
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri. Bestyrelsen
sammensættes således, at et bredt spektrum af erhvervs-
og eksportinteresser repræsenteres. Udenrigsministeren
fastsætter regler for, hvilke organisationer m.v. der skal
høres forud for udpegelse af medlemmer af bestyrelsen.
Stk. 2.
Bevillingsudvalget sammensættes af en formand og 3 medlemmer.
Bevillingsudvalgets formand og medlemmer udpeges af formanden for
bestyrelsen blandt bestyrelsens medlemmer.«
Stk. 3. Formanden
for bestyrelsen skal forud for udpegelse af bevillingsudvalgets
medlemmer rådføre sig med bestyrelsen med henblik
på at sikre, at bevillingsudvalgets medlemmer
repræsenterer danske erhvervs- og eksportinteresser
bredt.«
2. § 4, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og 3.
§ 2
Loven træder i kraft
den 1. maj 2010.
§ 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de afvigelser, som de
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger |
|
Indholdsfortegnelse |
|
1. Indledning |
2. Lovforslagets indhold |
3. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige |
4. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet |
5. De administrative konsekvenser for
borgere |
6. De miljømæssige
konsekvenser |
7. Forholdet til EU-retten |
8. Hørte myndigheder og
organisationer |
9. Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Danmarks Eksportråd er en eksport- og
investeringsfremmeorganisation under Udenrigsministeriet, som
skaber værdi, vækst og viden for Danmark gennem global
rådgivning og partnerskaber.
Formålet med lovforslaget er at omlægge
bevillingsudvalget, som i dag er et selvstændigt udvalg, til
at være et udvalg under Danmarks Eksportråds bestyrelse
og dermed at skabe en bedre ressourceudnyttelse og organisering af
bevillingsadministrationen på
eksportfremmeområdet.
2. Lovforslagets indhold
Bevillingsudvalgets opgaver er gradvist blevet mindre, og
antallet af enkeltsager til udvalgets afgørelse er blevet
færre. Udvalget behandlede således kun tre
ansøgninger om støtte på over 750.000 kr. i
2008 og kun fem ansøgninger i 2009. Tilsvarende har udvalget
i hele 2008 og 2009 behandlet en klage over afgørelse
truffet af Danmarks Eksportråd (sager under 750.000 kr.).
Foruden enkeltsagerne har udvalget over de senere år godkendt
enkelte justeringer i retningslinjerne for eksportfremstød.
Det begrænsede antal opgaver og konkrete sager er en
uhensigtsmæssig anvendelse af såvel udvalgsmedlemmernes
som Danmarks Eksportråds ressourcer.
En omlægning af bevillingsudvalget til et udvalg under
bestyrelsen vil samtidig gøre det muligt at få
udvalget tættere på de beslutninger og
drøftelser, som foregår i bestyrelsen.
I forbindelse med lovforslaget foretages endvidere en teknisk
justering af reglerne for bestyrelsens sammensætning inden
for rammerne af den oprindelige aftale mellem Udenrigsministeriet,
Erhvervsministeriet og Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri af 6. december 1999 vedrørende etablering af en
enstrenget statslig eksportfremmestruktur med henblik på at
sikre loven fremadrettet herunder et fortsat tæt sammenspil
mellem Danmarks Eksportråd og danske erhvervs- og
eksportinteresser.
3. Lovforslagets økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vil have positive økonomiske og
administrative konsekvenser. Der vil være tale om en
besparelse på godt 400.000 kr., som udvalget modtager i
honorar.
4. Lovforslagets økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Lovforslagets administrative konsekvenser for
borgere
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgere.
6. Lovforslagets miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Akademikernes Centralorganisation (AC), Advokatsamfundet,
AI-Rådet, Akademiet for de Tekniske Videnskaber (ATV),
Amtsrådsforeningen (ARF), Arbejdsløshedskassen for
selvstændige erhvervsdrivende (ASE),
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE), Brancheforeningen
Danske Maritime, CO-industri, Danmarks Rederiforening, Turismens
Fællesråd, Dansk Arbejdsgiverforening, DI (Dansk
Industri), Dansk Managementråd (DMR), Dansk
Iværksætterforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv,
Dansk ErhvervsFremme, Det Danske Handelskammer (del af DI),
Erhvervsankenævnet, Erhvervsudviklingsrådet,
Finansieringsinstituttet for Industri og Håndværk
(FIH), Finansrådet, Foreningen af Registerede Revisorer
(FRR), Foreningen af Statsautoriserede Revisorer (FSR),
Håndværksrådet, Ingeniørforeningen (IDA),
Institutrådet, Kommunernes Landsforening (KL), Landbrug &
Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark (LO), Rådet
for Teknologi og Innovation (RTI), TrafikInformationsCentret (TIC
Danmark), Vækstfonden, Rigsrevisionen.
| | |
9. Sammenfattende
skema |
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | En positiv økonomisk konsekvens
på 400.000 kr. | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
| | |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Hensigten med den foreslåede § 2, stk. 1, er, at Danmarks
Eksportråds bestyrelse sammensættes således, at
erhvervspolitisk og samfundsmæssig indsigt, samt praktisk
kendskab til udenrigshandel og internationalisering inden for
forskellige virksomhedskategorier inklusive små og
mellemstore virksomheder og erhverv repræsenteres, herunder
at bestyrelsen afspejler Danmarks stigende afhængighed af
videnstunge arbejdspladser med et højt niveau af forskning
og udvikling, inklusive muligheden for et medlem fra en udenlandsk
virksomhed i Danmark.
Bestyrelsen for Danmarks Eksportråd består af op
til 11 medlemmer, herunder en formand, en næstformand og op
til ni medlemmer, der alle udnævnes af udenrigsministeren
efter drøftelse med økonomi- og erhvervsministeren og
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri.
Næstformanden og medlemmerne udnævnes efter
høring af formændene for de i eksport- og
internationaliseringssammenhæng væsentlige
erhvervsorganisationer, således at sammensætningen af
bestyrelsen afspejler de til hver en tid gældende muligheder
og udfordringer, dansk erhvervsliv møder internationalt. Der
lægges vægt på, at bestyrelsens medlemmer er
aktive erhvervsfolk.
Til nr. 2
Det foreslås med § 2,
stk. 2, hvorefter bevillingsudvalgets medlemmer udpeges
blandt medlemmerne af Danmarks Eksportråds bestyrelse at
rationalisere og spare ressourcer. Medlemmerne af
bevillingsudvalget vil ikke modtage honorar for arbejdet i
bevillingsudvalget ud over det honorar, som allerede
oppebæres i forbindelse med bestyrelsesarbejdet.
Bevillingsudvalget vil fortsat være et separat udvalg
fra bestyrelsen for Danmarks Eksportråd. Der vil ikke
være rekurs til bestyrelsen eller udenrigsministeren, for
så vidt angår bevillingsudvalgets afgørelser,
jf. § 4 stk. 4.
Til nr. 3
Det foreslås af § 2,
stk. 3, at formanden for Danmarks Eksportråds
bestyrelse i forbindelse med udpegelsen af bevillingsudvalgets
medlemmer rådfører sig med bestyrelsen for Danmarks
Eksportråd med henblik på at sikre, at
bevillingsudvalgets sammensætning repræsenterer dansk
erhvervslivs interesser.
Til nr. 4
Det foreslås, at § 4, stk. 2,
ophæves idet der med bestemmelsen i § 2.,
stk. 2 opnås en tættere kontakt og kendskab til
Danmarks Eksportråds øvrige ydelser og virke, og
dermed gør bestemmelsen overflødig.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft 1. maj
2010.
Til § 3
I overensstemmelse med gældende lovs § 9
gælder loven ikke for Grønland og
Færøerne, men kan sættes i kraft i disse dele af
riget efter tilsvarende bestemmelser.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | |
| | I lov nr. 53 af 31. januar 2001om visse
aspekter af Danmarks Eksportråds virke, lov foretages
følgende ændringer: |
| | |
| | 1.§ 2 affattes således: |
| | |
§ 2.
Bestyrelsen for Danmarks Eksportråd sammensættes af en
formand, en næstformand og af op til ni medlemmer, der
udpeges af udenrigsministeren for indtil to år ad gangen
efter drøftelse med erhvervsministeren og
fødevareministeren. Bestyrelsen sammensættes
således, at et bredt spektrum af erhvervs- og
eksportinteresser repræsenteres. | | »§ 2.
Bestyrelsen for Danmarks Eksportråd sammensættes af en
formand, en næstformand og op til ni medlemmer, der udpeges
af udenrigsministeren for indtil to år ad gangen efter
drøftelse med økonomi- og erhvervsministeren og
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri. Bestyrelsen
sammensættes således, at et bredt spektrum af erhvervs-
og eksportinteresser repræsenteres. Udenrigsministeren
fastsætter regler for, hvilke organisationer m.v. der skal
høres forud for udpegelse af medlemmer af bestyrelsen. |
Stk. 2.
Bevillingsudvalget er sammensat af mindst 5 medlemmer, der udpeges
af udenrigsministeren. Der udpeges mindst 4 medlemmer blandt aktive
repræsentanter for danske erhvervsvirksomheder, hvoraf en
udpeges til formand. Endvidere udpeges en repræsentant for
Danmarks Eksportråd, der samtidig fungerer som
næstformand. | | Stk. 2:Bevillingsudvalget
sammensættes af en formand og 3 medlemmer.
Bevillingsudvalgets formand og medlemmer udpeges af formanden for
bestyrelsen blandt bestyrelsens medlemmer. Stk. 3.Formanden
for bestyrelsen skal forud for udpegelse af bevillingsudvalgets
medlemmer rådføre sig med bestyrelsen med henblik
på at sikre, at bevillingsudvalgets medlemmer
repræsenterer danske erhvervs- og eksportinteresser
bredt.« |
| | |
§ 4.
--- Stk. 2. Danmarks Eksportråds
repræsentant i bevillingsudvalget eller et flertal af
bevillingsudvalgets medlemmer kan begære en sag forelagt
bestyrelsen for Danmarks Eksportråd til afgørelse,
såfremt sagen skønnes at være af generel,
principiel karakter. Bestyrelsens afgørelser kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed. | | 2.§ 4, stk. 2 ophæves. |