Tillægsbetænkning afgivet af
Trafikudvalget den 11. maj 2010
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. februar 2010 og var til 1.
behandling den 15. marts 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Trafikudvalget. Udvalget afgav
betænkning den 6. maj 2010. Lovforslaget var til 2.
behandling den 11. maj 2010, hvorefter det blev henvist til fornyet
behandling i Trafikudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet dette i 1 møde.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget
stillet 3 spørgsmål til transportministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Tilkendegivelse fra
transportministeren
Transportministeren har oplyst følgende om en aftale
indgået i forligskredsen bag aftalen »En moderne
jernbane« (regeringen (V og KF), S, DF, SF, RV og LA) med
hensyn til etablering af ekstra støjafskærmning langs
den ny jernbane København-Ringsted i Hvidovre Kommune:
For at imødekomme lokale ønsker om at reducere
støjen i forbindelse med den ny jernbanes passage gennem
Hvidovre har forligskredsen bag aftalen »En moderne
jernbane« af 22. oktober 2009 på møde den 11.
maj 2010 besluttet at afsætte yderligere 16 mio. kr. til
projektet til etablering af en 3 m høj
støjafskærmning på en 775 m lang strækning
langs Allingvej i Hvidovre. Støjskærmen begynder,
umiddelbart hvor tunnelstrækningen ophører ved
stibroen ved Ulstrupvej, og går frem til Avedøre
Havnevej.
En støjskærm på denne strækning
forventes at have en reducerende effekt på togstøjen
på 1-2 dB og 2 dB på motorvejens støj. Endvidere
vil skærmen kunne fungere som et visuelt værn mod
jernbanen, således at togene ikke længere vil kunne ses
fra Allingvej og det bagvedliggende villakvarter.
Støjskærmen kan endvidere beplantes.
En løsning med en smallere motorvej med færre
kørespor - som har været foreslået fra flere
sider - hvor den ny banes tracé er tilpasset disse forhold,
vil ikke bidrage til en yderligere støjdæmpning. Det
skyldes, at den strækning, hvor banen bliver ført i
tunnel, er uændret. Løsningen med smallere motorvej
vurderes derfor ikke at have positive effekter, som står
mål med de forventede omkostninger på ca. 60 mio.
kr.
En indsnævring af motorvejen vurderes endvidere at give
trafikafviklingsproblemer allerede ved de nuværende
trafikmængder. Problemerne vil i sagens natur vokse i takt
med stigende trafikmængder. Det skal endelig bemærkes,
at en løsning med indsnævring af motorvejen vil skabe
endog meget store problemer for trafikafviklingen på
motorvejen i anlægsperioden.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder, at anlæg
af en ny jernbane mellem København og Ringsted over
Køge har store konsekvenser for de boligområder, som
banen føres igennem. Det er glædeligt, at der i
forligskredsen har været opbakning til at overdække en
strækning i Valby samt til at øge
støjdæmpningen i Hvidovre.
Dansk Folkeparti havde gerne set en løsning i
Hvidovre i form af den såkaldte smallere motorvej
og en overdækket løsning fra Ulstrupvej til
Avedøre Havnevej, men den aftalte støjmur med
beplantning vil være et fornuftigt alternativ, da denne
løsning samtidig vil reducere støjen fra den
nuværende motorvej. Dansk Folkeparti vil opfordre til, at der
under anlægsfasen og inden for budgetrammen løbende er
fokus på at minimere generne for borgerne, der bor langs
banen.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
Jens Vibjerg V
Flemming Damgaard Larsen V fmd. Kristian Pihl Lorentzen
V Peter Juel Jensen V Karsten Nonbo V
Kim Christiansen DF Pia Adelsteen DF
Henriette Kjær KF nfmd.
Helge Adam Møller KF Magnus Heunicke S
Jens Christian Lund S Poul Andersen S
Klaus Hækkerup S Pia Olsen Dyhr SF
Jesper Petersen SF Johs. Poulsen RV Per Clausen
EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 2 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedr. L 134 efter afgivelse af
betænkning
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
14 | Fornyet udvalgsbehandling |
15 | Betænkning afgivet 6/5-10 |
16 | Udkast til
tillægsbetænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 134 efter
afgivelse af betænkning
Spm.nr. | Titel |
117 | Spm. om, hvem der har besluttet, at
projekteringen af banen Ringsted-Rødby til 160 km/t til en
udgift på 6-7 mia. kr. skal finansieres af Femern
Bælt-projektet, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
118 | Spm., om det vil være muligt at
tilrettelægge togtrafikken således, at godstog og andre
lavhastighedstog benytter strækningen
København-Roskilde-Ringsted, og at højhastighedstog
benytter strækningen København-Køge-Ringsted,
til transportministeren, og ministerens svar herpå |
119 | Spm. om Trafikstyrelsens
bemærkninger til rapporten »Bedre baner - bedre
løsninger« (side 9), til transportministeren, og
ministerens svar herpå |