Fremsat den 25. februar 2010 af
transportministeren (Hans Christian Schmidt)
Forslag
til
Lov om anlæg af en jernbanestrækning
København-Ringsted over Køge
§ 1.
Transportministeren bemyndiges til at anlægge en ny
dobbeltsporet jernbane mellem København og Ringsted over
Køge med dertil hørende anlæg.
Stk. 2. Kort over
jernbanens linjeføring og placering af en ny station ved
Køge Nord fremgår af bilag 1.
§ 2.
Beskyttelsesmæssige hensyn efter naturbeskyttelsesloven og
bevaringsmæssige hensyn efter museumsloven for så vidt
angår arealer, der er nødvendige for
gennemførelsen af anlægget nævnt i
§ 1, varetages alene af transportministeren efter denne
lov. Kort over naturlokaliteter og kort over kulturhistoriske
forhold for så vidt angår anlægget nævnt i
§ 1 fremgår af bilag 2 og 3.
§ 3. Transportministeren
kan, i det omfang det er nødvendigt for at undgå en
væsentlig forsinkelse eller fordyrelse af anlægget
nævnt i § 1, bestemme, at krav, påbud eller forbud
efter miljøbeskyttelsesloven vedrørende støj
ikke finder anvendelse.
§ 4.
Transportministeren bemyndiges til ved ekspropriation at erhverve
de arealer og ejendomme m.v., der er nødvendige for
gennemførelsen af anlægget nævnt i
§ 1.
Stk. 2.
Transportministeren bemyndiges til ved ekspropriation at
pålægge ejendomme langs anlægget nævnt i
§ 1 servitut om eldrift med deraf følgende
rådighedsindskrænkninger.
Stk. 3.
Ekspropriation sker efter reglerne i lov om fremgangsmåden
ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.
Stk. 4.
Transportministeren kan, når der foreligger særlige
personlige grunde og efter anmodning fra ejeren, ekspropriere en
ejendom, der berøres særligt indgribende af projektet,
før tidspunktet for de ordinære ekspropriationer.
Stk. 5.
Erstatningen fastsættes af ekspropriations- og
taksationsmyndighederne i henhold til lov om fremgangsmåden
ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.
§ 5.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | |
Almindelige
bemærkninger |
| | | | |
Indholdsfortegnelse |
| | | | |
1. | Baggrund og
hovedindhold |
2. | Trafikale
forbedringer og muligheder |
| 2.1. | Udnyttelse af den fulde kapacitet |
| 2.2. | Tidsplan |
3. | Anlæggets
udformning og linjeføring |
| 3.1. | Ny Ellebjerg-Ishøj |
| 3.2. | Ishøj-Køge |
| 3.3. | Køge-Ringsted |
| 3.4. | Trafik i anlægsfasen |
4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige |
5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet |
6. | Ligestillingsmæssige konsekvenser |
7. | Administrative
konsekvenser for borgerne |
8. | Miljømæssige konsekvenser |
| 8.1. | Tidligere undersøgelser og
miljøredegørelsen om VVM-analysen |
| 8.2. | Miljømæssige konsekvenser i
driftsfasen |
| | 8.2.1. | Reduceret udledning
af CO2 |
| | 8.2.2. | Støj og
vibrationer |
| | 8.2.3. | Naturforhold |
| | | 8.2.3.1. | Kulbanevej |
| | | 8.2.3.2. | Vigerslevparken |
| | | 8.2.3.3. | Vestvolden |
| | | 8.2.3.4. | Vallensbæk Sø |
| | | 8.2.3.5. | Grevebækken og Olsbækken |
| | | 8.2.3.6. | Karlstrup Skov |
| | | 8.2.3.7. | Solrød Bæk |
| | | 8.2.3.8. | Solrød-Kværkeby |
| | | 8.2.3.9. | Jersie Mose |
| | | 8.2.3.10. | Køge Ås |
| | | 8.2.3.11. | Køge Å |
| | | 8.2.3.12. | Slimminge Å-Ringsted |
| | 8.2.4. | Kulturhistoriske
forhold |
| | | 8.2.4.1. | Finnebyen |
| | | 8.2.4.2. | Vestvolden |
| | | 8.2.4.3. | Brøndby Haveby |
| | | 8.2.4.4. | Vallensbæk Mose |
| | | 8.2.4.5. | Karlstrup Møllebæk |
| | | 8.2.4.6. | Grevebækken |
| | | 8.2.4.7. | Solrød og Jersie |
| | | 8.2.4.8. | Vittenbjerggård |
| | | 8.2.4.9. | Lellinge og Spanager |
| | | 8.2.4.10. | Fjællebro-Ringsted |
| | | 8.2.4.11. | Ny Ellebjerg-Ringsted |
| 8.3. | Miljømæssige konsekvenser i
anlægsfasen |
| | 8.3.1. | Støj og vibrationer |
| | 8.3.2. | Naturforhold |
| | 8.3.3. | Kulturhistoriske forhold |
| 8.4. | Kolonihaver |
| 8.5. | Ekspropriationer |
9. | Forholdet til
EU-retten |
10. | Høring |
11. | Sammenfattende
skema |
| | | | |
1. Baggrund og hovedindhold
Ved lov nr. 244 af 21. marts 2007 blev transportministeren
bemyndiget til at undersøge og projektere de
nødvendige anlæg med henblik på udvidelse af
jernbanekapaciteten København-Ringsted ved en ny
jernbanestrækning mellem København og Ringsted over
Køge med dertil hørende anlæg
(Nybygningsløsningen) samt et ekstra jernbanespor mellem
Hvidovre og Høje Taastrup med vendespor i Roskilde og ekstra
spor på dele af strækningen Roskilde-Ringsted og dertil
hørende anlæg (5. sporsløsningen)
(Folketingssamling 2006-2007 Tillæg A 3904).
Dette arbejde er nu gennemført, og på denne
baggrund foreslås det, at transportministeren bemyndiges til
at anlægge en ny jernbanestrækning mellem
København og Ringsted over Køge med dertil
hørende anlæg.
Der henvises til Trafikstyrelsens
miljøredegørelse, september 2009, som i detaljer
beskriver anlægget og de gennemførte
undersøgelser (Folketingssamling 2008- 09, TRU alm. del -
bilag 607).
Projektet er en del af transportaftalen af 22. oktober 2009
»En moderne jernbane« og aftalen af 29. januar 2009 om
»En grøn transportpolitik« mellem regeringen
(Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og
Liberal Alliance.
Jernbanen mellem København og Ringsted udgør en
central del af det danske jernbanenet og benyttes af regionaltog
(pendlere), intercity- og lyntog (fjernrejser) og
størstedelen af alle godstog. Kapaciteten på jernbanen
er ved at være fuldt udnyttet, og det betyder, at der er
få muligheder for at forbedre trafikken på den
eksisterende jernbane.
Hvis jernbanen skal fremstå som en attraktiv
valgmulighed og i højere grad være et alternativ til
biltrafikken, er det nødvendigt at udbygge kapaciteten
på strækningen, så det bliver muligt at tilbyde
de rejsende flere togafgange, kortere rejsetider og færre
forsinkelser.
Med en ny dobbeltsporet jernbanestrækning tilvejebringes
en langsigtet kapacitetsforøgelse på
strækningen, som muliggør attraktive togforbindelser
og forbedrede tilbud til passagerer og godstransportkunder. Den nye
jernbane er desuden en forudsætning for gennemførelse
af »timemodellen«.
Målet med »timemodellen« er at sikre en
rejsetid på 1 time på strækningerne
København-Odense, Odense-Århus, Århus-Aalborg og
på sigt Odense-Esbjerg samt Odense-Herning.
»Timemodellen« vil hermed bidrage til at give hurtigere
rejsetider for togrejsende i hele landet.
Den nye jernbane vil således øge mobiliteten
på et bæredygtigt grundlag og understøtte
målsætningen om, at den kollektive transport skal
løfte det meste af fremtidens vækst i trafikken.
I beregningerne af den nye jernbanes klimapåvirkning er
der taget udgangspunkt i den trafikmodel, der er anvendt i
trafikberegningerne i miljøredegørelsen. Af denne
fremgår, at overflytning af bilture til jernbanen vil kunne
reducere udledningen af CO2 med mere
end 10.000 tons årligt i henhold til den mest forsigtige
prognose, idet den øgede kapacitet mellem
København og Ringsted vil muliggøre langt
større overflytning af bilture.
Ved Ny Ellebjerg Station vil den nye jernbane blive koblet til
den eksisterende og opgraderede godsbane til København H
(KØR-projektet). Jernbanen anlægges således med
startpunkt ved Ny Ellebjerg Station, hvor der etableres en ny
perron med omstigningsmulighed til S-togene på Ringbanen og
Køge Bugt-banen. Linjeføringen følger
motorvejene mod vest og sydvest til Køge og videre mod vest
til Fjællebro, hvor den nye jernbane anlægges parallelt
med den eksisterende jernbane. Ved Køge anlægges en ny
station benævnt Køge Nord.
Kort over jernbanens linjeføring og placering af en ny
station ved Køge Nord fremgår af bilag 1.
Anlægsarbejdet forventes at blive udført af
Banedanmark efter delegation fra transportministeren. Det vurderes
centralt for anlæggets succes, at der er en dedikeret
organisation, der har fokus alene på dette projekt. Det er
derfor forventningen, at Banedanmark vil organisere arbejdet med
projektet i en selvstændig organisatorisk enhed under
Banedanmark, på samme måde som det er sket med
Signalprogrammet (Banedanmarks projekt for udskiftning af
signalanlæg i Danmark). Projektorganisationen under
Banedanmark vil have direkte reference til den administrerende
direktør i Banedanmark og til bestyrelsen.
Projektorganisationens økonomi vil blive holdt adskilt fra
øvrige dele af Banedanmark og vil få egen hovedkonto
på finansloven svarende til modellen for Signalprogrammet
herunder i forhold til afløftning af indirekte
produktionsomkostninger.
Banedanmark vil i forbindelse med den praktiske
tilrettelæggelse af anlægsarbejdet samarbejde med
relevante myndigheder. En tilgængelighedskonsulent vil
endvidere blive inddraget i detailprojekteringen.
Anlægget planlægges ibrugtaget senest i
2018.
Projektet om kapacitetsudvidelse af jernbanestrækningen
København-Ringsted har i perioden 2007-2009 gennemgået
en omfattende VVM-analyse med tilhørende indledende
projektering. Herigennem er alternative linjeføringer og
udformninger af anlægget kortlagt og prissat, og der er
foretaget undersøgelser og vurderinger af anlæggets
konsekvenser for miljøet og omgivelserne i øvrigt.
Projektet var i offentlig høring i efteråret 2008
forud for miljøredegørelsen, der blev udgivet i
september 2009.
2. Trafikale forbedringer og muligheder
Med den foreslåede nye jernbane skabes der plads til
yderligere 8-9 passagertog i timen i hver retning og dermed op mod
en fordobling af kapaciteten hele vejen til Ringsted i forhold til
den eksisterende strækning. Det giver mulighed for at
forøge antallet af tog på Vestbanen (fra
København mod Fyn og Jylland) og Sydbanen (fra Ringsted mod
Sydsjælland, Lolland og Falster) og for at indsætte
direkte regionaltog København-Køge-Næstved med
store rejsetidsbesparelser til følge.
Med den nye Køge Nord station skabes der mulighed for
etablering af et centralt beliggende parkér-og-rejs
anlæg, som forventes at blive anvendt af mange bilister, idet
rejsetiden fra stationen til København H forventes at
være 20 minutter.
Med den nye Køge Nord station skabes der endvidere
mulighed for omstigning mellem S-banestationerne i Køge Bugt
området, tog mod Sydsjælland, Lolland og Falster og
intercity- og lyntog mod Fyn og Jylland. Det betyder, at rejsende
mod Sydsjælland, Fyn og Jylland, der med den eksisterende
jernbane i dag rejser via Roskilde, Høje Taastrup eller
København H, får kortere rejsetid ved i stedet at
benytte Køge Nord station, når de skal videre mod
Sydsjælland, Fyn og Jylland. Endvidere vil den eksisterende
jernbane mellem København og Roskilde blive aflastet til
gavn for de rejsende til og fra Roskilde og de rejsende på
Nordvestbanen mellem Roskilde, Holbæk og Kalundborg.
Den nye jernbane er tillige en forudsætning for
»timemodellen«, hvor København-Odense på 1
time kan realiseres i kombination med opgradering af
strækningen Ringsted-Odense til 200 km/t.
Ved at overflytte godstog og nogle fjerntog fra den
eksisterende jernbane København-Roskilde til den nye
jernbane frigøres kapacitet på den eksisterende
jernbane til flere regionaltog, der kan forbedre betjeningen
på denne strækning samt til og fra Holbæk og
Kalundborg. Det bliver derved muligt at forkorte rejsetiderne
både for regionaltog og for tog mellem landsdelene.
Desuden styrkes mulighederne for gods på jernbane. Der
planlægges således reserveret plads til tre godstog i
timen i hver retning. To af disse tog forventes at
imødekomme det forventede behov for international godstrafik
efter åbning af den faste Femern Bælt forbindelse, og
det 3. tog planlægges anvendt til reserve og til godstrafik
via Storebælt.
2.1. Udnyttelse af den fulde kapacitet
Den nye jernbane indeholder en større kapacitet, end
der i første omgang forudsættes anvendt til selve
togtrafikken. Denne overskudskapacitet kan give en mere robust
køreplan og forbedret regularitet. Ud over den ved
åbningen planlagte trafik vil der være mulighed for at
køre yderligere 1-3 tog pr. time udenom Københavns
Hovedbanegård direkte til og fra Københavns Lufthavn,
Kastrup.
Skal en større del af den nye jernbanes kapacitet
udnyttes til yderligere udvidelser af persontrafikken, kræver
det ekstra banegårdskapacitet i
Københavnsområdet.
2.2. Tidsplan
Det forventede tidsforbrug til detailprojektering, udbud af
entreprenørydelser og gennemførelse af
ekspropriationer er 2-3 år, og selve anlægsperioden
skønnes at vare ca. 6 år. Der vil således
gå ca. 8 år fra vedtagelse af anlægsloven, til et
færdigt anlæg vil kunne være klar til
ibrugtagning i 2018.
3. Anlæggets udformning og
linjeføring
Den foreslåede nye dobbeltsporede og elektrificerede
jernbanestrækning på ca. 60 km åbnes til
kørsel med passagertog med op til 200 km/t. Jernbanen
forberedes til 250 km/t, idet linjeføringen udformes med
kurveradier, der er dimensioneret til 250 km/t. Desuden
anlægges jernbanen, så profilet for broer og
kørestrømsanlægget forberedes til 250 km/t.
Baneunderbygningen anlægges til et maksimalt akseltryk
på 25 tons, der er et forøget krav i forhold til
TSI'erne (Tekniske Specifikationer for Interoperabilitet), der
foreskriver 22,5 tons akseltryk. 25 tons akseltryk er valgt, idet
Øresundsforbindelsen er bygget i henhold hertil, ligesom
Femernforbindelsen vil blive dimensioneret til 25 tons
akseltryk.
Jernbanen placeres generelt tæt på de eksisterende
motorveje og følger således i retning mod vest og syd
så vidt muligt Holbækmotorvejen, Køge Bugt
Motorvejen og Vestmotorvejen.
Fra Kværkeby til Ringsted vil der blive anlagt to nye
spor langs den eksisterende jernbane på en strækning
på ca. 8 km, og der vil skulle anlægges
sporomlægninger i den vestlige ende af Ringsted Station over
tilsammen ca. 1,4 km langs den eksisterende jernbane.
Jernbanens linjeføring fremgår af bilag 1.
3.1. Ny
Ellebjerg-Ishøj
Ved Ny Ellebjerg Station vil den nye jernbane blive koblet til
den eksisterende og opgraderede godsbane til København H
(KØR-projektet). Den nye jernbane starter ved Ny Ellebjerg
Station, hvorfra jernbanen anlægges på en dæmning
mod nordvest til Vigerslev, hvor jernbanen drejer mod sydvest.
Jernbanen anlægges gennem det grønne område og
gennem Finnebyen nord for Kulbanevej. Det grønne
område passeres i en overdækket konstruktion.
Jernbanen krydser under Vigerslevvej, som hæves.
Jernbanen fortsætter gennem Vigerslevparken og krydser
Harrestrup Å, som fritlægges gennem parken. På
strækningen langs Holbækmotorvejen placeres jernbanen i
en gravet tunnel, og et stykke af Vigerslev Allé retableres
oven på tunnelen.
Jernbanen fortsætter i tunnel under Hvidovrevej og ca.
300 m under Allingvej, hvorefter den anlægges nedgravet og i
trug frem til Avedøre Havnevej, som jernbanen føres
under. Jernbanen anlægges herfra i åben afgravning og
passerer under Brøndbyøstervej, der omlægges og
føres over motorvejen - og videre under
Holbækmotorvejen. I en kurve fortsætter jernbanen mod
vest og krydser Vestvolden over fæstningskanalen på en
lav bro. For at mindske den visuelle påvirkning af Vestvolden
begrænses krydsningen af volden ved at etablere lodrette
afgrænsninger, så passagen bliver så smal som
mulig. Herefter passerer jernbanen under Motorring 3 og
tilslutningsanlægget.
Jernbanen anlægges herefter på sydsiden af
Holbækmotorvejen og passerer igennem den nordlige ende af
Brøndby Haveby. Jernbanen følger motorvejens sydside
og krydser under Vejlegårdsvej, hvorefter den anlægges
nord om Vallensbæk Ridecenter. Jernbanen fortsætter
på en dæmning gennem den nordligste del af
Vallensbæk Sø tæt op ad motorvejen. Efter
søen drejer jernbanen mod syd og krydser Motorring 4
på en lang bro.
3.2. Ishøj-Køge
Når jernbanen har passeret Baldersbæk i
Ishøj, anlægges den i terræn langs
Vejleåvejs vestlige side. Jernbanen fortsætter
således mod sydvest langs hele Vejleåvejs
strækning og hen over Kildebrønde Mark vest for
Hundige.
Jernbanen passerer under Greve Centervej lige vest for
motorvejen og anlægges herefter tæt op ad Køge
Bugt Motorvejens vestlige side.
Mod sydvest frem til Karlslunde Mosevej kiler jernbanen sig
ind i den snævre korridor mellem motorvejen og
erhvervsområderne vest for motorvejen. Hvor jernbanen
passerer Karlslunde Rasteplads, fortsætter den i op til 150
meters afstand fra motorvejen gennem Karlslunde Skov og
Firemileskoven. Gennem de to skove anlægges jernbanen
nær terrænniveau, men i den sydlige del af
Firemileskoven anlægges jernbanen på en dæmning
for at kunne passere over Cementvej og Tåstrupvej. Frem mod
Havbogårdsvej anlægges jernbanen igen i
terræn.
Når jernbanen har passeret under Solrød Byvej,
fortsætter den i sydlig retning på vestsiden af
Køge Bugt Motorvejen. Fra Solrød Bæk lige syd
for Solrød Byvej og frem til Jersie Mose anlægges
jernbanen gennem det faldende terræn først i
åben afgravning og herefter på en dæmning.
På strækningen over Jersie Mose ligger dæmningen
et par meter over terræn. Af hensyn til togenes høje
hastighed er det nødvendigt at anlægge jernbanen med
kurver, der på dette sted er noget større end
motorvejens. Det betyder, at jernbanen placeres i en afstand
på op til 400 m fra motorvejen ved Jersie.
3.3. Køge-Ringsted
Umiddelbart syd for Jersie Mose mellem Egedesvej og
Ølsemaglevej i den nordlige del af Køge Kommune
anlægges et nyt, regionalt trafikknudepunkt, Køge Nord
station. Stationen bliver et markant trafiktilbud til
togpassagerer, buspassagerer og bilister.
Stationen forbindes via en gangbro over motorvejen med
Køge Bugt S-banen, hvor der også anlægges
perroner. Der anlægges et tilslutningsspor ved Køge
Nord til Roskilde-Køge-Næstved banen (Lille Syd) i
retning mod Køge og Næstved, og der bygges et ekstra
spor på Lille Syd-banen mellem Københavnsvej i
Køge og Køge Station.
Der anlægges to hovedspor og to perronspor på
ydersiden af hovedsporene. På stationen etableres 400 m lange
sideperroner, og ved S-banen etableres 180 m lange sideperroner.
Mellem de to sæt perroner etableres en ca. 250 m lang gangbro
med trapper og elevatorer til alle perroner.
Stationen bliver også knudepunkt for trafik til og fra
Køge Bugt Motorvejen og de nære områder, som
indgår i Køge Kommunes langsigtede udviklingsplaner,
hvor der forventes 4.000-6.000 nye beboere og 11.000- 17.000 nye
arbejdspladser.
Der er mulighed for at anlægge en busterminal, parkering
til afsætning og afhentning af passagerer og Parker &
Rejs-anlæg både vest for den nye jernbane og i
området mellem S-banen og Køge Bugt Motorvejen,
herunder tilslutningsveje til motorvejen. Der vil være plads
til maksimalt 2700 parkeringspladser nær stationen.
Busterminalen og parkeringsanlæggene, der ikke er omfattet af
denne lov, vil kunne indgå i det kommunale planarbejde.
I transportaftalen af 2. december 2009 om Bedre veje mv. er
det aftalt, at der afsættes 117 mio. kr. til
tilslutningsanlæg med nord- og sydvendte motorvejsramper og
ny bro til Parker & Rejs ved Køge Nord station med
henblik på at styrke muligheden for at kombinere biltrafikken
med kollektiv transport.
Jernbanen anlægges på en dæmning frem til
Lyngvej, som den passerer på en bro. Tilslutningsanlæg,
bro og rundkørsel i dette område ombygges. Fra Lyngvej
anlægges jernbanen i en stor kurve mod vest, passerer nord om
motorvejsudfletningen mellem Køge Bugt Motorvejen,
Sydmotorvejen og Vestmotorvejen og fortsætter på
Vestmotorvejens nordside.
Efter motorvejsudfletningen anlægges jernbanen i en
afgravning, inden den efter 500 m omlægges på en
dæmning, der går over Salbyvej sydøst for
Ejby.
Jernbanen fortsætter mod vest i bløde kurver
langs Vestmotorvejens nordside. På en dæmning passerer
jernbanen gennem den eksisterende åbning i Køge
Ås og fortsætter i delvis afgravning frem til
Køge Å. Jernbanen passerer Køge Å
på en bro og møder kort efter Bjæverskovvej, der
i dag ligger tæt op ad motorvejen. Bjæverskovvej
flyttes til nordsiden af jernbanen. Herved sikres adgang til
ejendommene nord for Bjæverskovvej, uden at der skal
etableres krydsninger af jernbanen.
Jernbanen fortsætter i delvis afgravning til omkring det
sted, hvor Bjæverskovvej krydser under motorvejen. Herefter
anlægges jernbanen på en dæmning frem mod
Regnemark, hvor 300 m af Køge Å omlægges for at
gøre plads til den nye jernbane. Åen føres
delvis tilbage til sit oprindelige, slyngede forløb som led
i et naturgenopretningsprojekt.
Efter Køge Å fortsætter jernbanen i delvis
afgravning og passerer nord om Kongsted Huse i en stor kurve mod
sydvest og derefter i en tunnel ind under motorvejen. Ved Kongsted
Huse møder den nye jernbane den eksisterende jernbane. Den
nye jernbane anlægges syd for og langs med den eksisterende
jernbane til Ringsted.
På jernbanens videre vej mod Ringsted Station placeres
de to nye spor syd for den eksisterende jernbane frem til
Østre Ringvej i Ringsted. Det ene nye spor fortsætter
ind til Ringsted Station. De andre spor forskydes en smule mod
nord, hvor de kobles sammen med de nuværende spor. I Ringsted
bliver der tilslutning til både Vestbanen mod Slagelse og
Sydbanen mod Næstved. På Ringsted Station
gennemføres en række sporændringer med henblik
på at etablere flere kørselsmuligheder.
3.4. Trafik i anlægsfasen
Spærringer vil ske i tidsrum med kun få
passagerer. Jernbanegodstrafikken vil blive kortvarigt
påvirket på den eksisterende jernbane mellem Ny
Ellebjerg Station og Vigerslev Allé Station i forbindelse
med, at den nye jernbane tilsluttes de eksisterende
anlæg.
Ved Køge Nord station vil togtrafikken blive
påvirket på både Lille Syd-banen og Køge
Bugt S-banen, hvor der forventes rejsetidsforlængelser
på 1-2 minutter for såvel S-tog som regionaltog nord
for Ølby Station.
Mellem Fjællebro og Ringsted vil anlægsarbejdet
påvirke togtrafikken i form af hastighedsnedsættelser
og periodevise sporspærringer. Det gælder især
ved ombygning af sporene på Ringsted Station. Der vil i
forbindelse hermed være mindre rejsetidsforlængelser
til Sydbanen (mod Sydsjælland, Lolland og Falster), idet det
i en periode vil blive nødvendigt at skifte tog i
Ringsted.
Anlægsmyndigheden vil i samarbejde med
togoperatørerne sørge for information af de
berørte passagerer, så de i god tid forinden
informeres om de gener for trafikken, der måtte
være.
Vejtrafikken vil i anlægsfasen blive påvirket ved
Vigerslevvej, Vigerslev Allé, Allingvej,
Brøndbyøstervej, Brøndbyvester Boulevard,
Motorring 3, Holbækmotorvejen, Greve Centervej, Solrød
Byvej, Ølsemaglevej, Lyngvej, Ejbyvej og Vestmotorvejen.
Lastbilstrafikken ved Skandinavisk Transport Center vil
også blive påvirket af ombygninger.
Ved størstedelen af de veje, der påvirkes af
anlægsaktiviteter, vil trafikken kunne opretholdes.
Vejtrafikken vil imidlertid blive påvirket i form af
nedsættelse af hastigheden og indsnævring af vejen.
Visse steder ved krydsende eller skærende veje og ved f.eks.
broarbejde vil det være nødvendigt helt at lukke vejen
i en kortere periode.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget indebærer udgifter for staten til anlæg
af den nye jernbane, anlæg af en ny station og til
ekspropriation af de for projektet nødvendige arealer.
Erstatning som følge af ekspropriation vil finde sted i
overensstemmelse med lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom.
Udgiften til omlægning af ledninger, der ligger på
gæsteprincip, skønnes at være 195 mio. kr.
Udgiften forudsættes i vid udstrækning betalt af
ledningsejerne i overensstemmelse med Højesterets dom af 22.
september 2009 (sag 280/2008).
Gæsteprincippet er betegnelsen for en udfyldende regel,
der finder anvendelse i tilfælde, hvor der uden vederlag er
givet tilladelse til at anbringe en ledning på en ejendom.
Reglen indebærer, at ledningsejeren som "gæst" skal
bekoste ledningsarbejder, der er nødvendiggjort af
arealejerens ændrede benyttelse af det areal, hvor ledningen
er anbragt. Højesteret fastslog ved dommen, at ledninger,
der oprindelig var anbragt på private arealer, også
efter en ekspropriation er omfattet af gæsteprincippet.
Ledningsomlægninger, der ikke ligger på
gæsteprincip, betales af staten som et led i den samlede
udgift til anlægget. Anlægsmyndigheden vil under alle
omstændigheder bestræbe sig på at reducere
omkostningerne generelt vedrørende
ledningsomlægninger, dvs. uanset om der er tale om ledninger,
der hviler på gæsteprincippet, eller ledninger, der
ikke hviler på gæsteprincippet.
Projektets anlægsoverslag er udarbejdet efter Ny
Anlægsbudgettering som beskrevet i aktstykke 16 af 24.
oktober 2006. Resultatet er, at anlægsomkostningerne inkl.
reserver udgør 10,35 mia. kr. i 2009-priser.
De samlede udgifter forventes at fordele sig som
følger:
| |
År: | Udgifter i mio. kr. |
| (2009-priser) |
2010: | 100 |
2011: | 500 |
2012: | 1100 |
2013: | 1600 |
2014: | 2000 |
2015: | 2350 |
2016: | 1500 |
2017: | 1000 |
2018: | 200 |
| |
Det vurderes, at de gennemsnitlige
vedligeholdelsesomkostninger i levetiden andrager i
størrelsesordenen 100 mio. kr. årligt i 2009-priser.
Når anlægget på et tidspunkt vil skulle
udskiftes, vil der være omkostninger til fornyelse.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Projektet øger mobiliteten på et
bæredygtigt grundlag. Forbedring af togbetjeningen på
strækningen kan øge mobiliteten for persontrafikken
til gavn for erhvervslivet, ligesom mulighederne for gods på
jernbane styrkes til gavn for godsfragtkunder og
godsoperatørselskaber. Lovforslaget medfører
herudover ingen økonomiske eller administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
6. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Undersøgelser af transportvaner viser, at kvinder i
højere grad end mænd rejser med kollektiv trafik. Der
er dog en tendens til, at mænd, når de vælger
kollektiv trafik, i højere grad benytter de kollektive
transportmidler ved lidt længere rejser. Det er
forventningen, at den nye jernbane med flere tog pr. time og
færre stop og dermed højere rejsehastighed vil kunne
tiltrække nye passagerer af begge køn. Det er
således forventningen, at den nye jernbane vil kunne
være med til at øge både kvinders og mænds
samlede benyttelse af kollektiv transport og dermed være
ligestillingsmæssigt afbalanceret.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget medfører ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Miljømæssige konsekvenser beskrives nedenfor i
afsnit 8.2. (driftsfasen) og afsnit 8.3 (anlægsfasen).
Overordnet set vil den nye jernbane forbedre det offentlige
transportsystem, øge mobiliteten på et
bæredygtigt grundlag og bidrage til at gøre jernbanen
til et attraktivt alternativ til personbilen. Den nye jernbane vil
endvidere bidrage til at styrke mulighederne for gods på
jernbane.
Som beskrevet nedenfor viser den gennemførte
VVM-analyse generelt, at den nye jernbane med en række
afhjælpende foranstaltninger kan anlægges uden
væsentligt at påvirke naturområder og levesteder
for dyr og planter. Det sikres endvidere, at der kan opretholdes en
sammenhængende økologisk funktionalitet for yngle- og
rasteområder på samme niveau som hidtil.
Samtidig forventes den nye jernbane at kunne reducere
udledningen af CO2 væsentligt
som følge af overflytning af passagerer fra bil til tog og
overflytning af gods fra vej til jernbane.
8.1. Tidligere undersøgelser og
miljøredegørelsen om VVM-analysen
Der har siden 1997 været gennemført en
række undersøgelser af forskellige modeller for
udvidelse af banekapaciteten mellem København og Ringsted. I
henhold til projekteringslov nr. 343 af 20. maj 1997 blev der i
1998 gennemført en idéfase samt en supplerende,
offentlig høring om linjeføringer for tre
hovedforslag og deres påvirkninger af omgivelserne.
Undersøgelserne blev afsluttet i 1999 og førte ikke
til igangsættelse af anlæg.
Ved trafikforliget af 5. november 2003 blev det besluttet at
udarbejde en strategianalyse for jernbanestrækningen mellem
København og Ringsted, der skulle danne baggrund for
beslutninger om en langsigtet strategi for løsning af
kapacitetsproblemet på strækningen.
I Strategianalysen fra oktober 2005 blev der fremlagt fire
hovedforslag til forbedring af kapaciteten på
strækningen. Analysen blev baseret på både
eksisterende materiale og nye undersøgelser og indeholdt
analyser af de trafikale, økonomiske og
miljømæssige hovedemner.
I en politisk aftale fra oktober 2006 blev det besluttet at
gøre to af de fire fremlagte hovedløsninger til
genstand for en indledende projektering og tilhørende
VVM-analyse, nemlig 5. sporsløsningen og
Nybygningsløsningen. Beslutningen blev udmøntet i
projekteringsloven fra marts 2007.
I efteråret 2008 gennemførte Trafikstyrelsen en
offentlig høring om de to løsninger på baggrund
af fornyede linjeføringsundersøgelser og dertil
hørende analyser af anlæggenes påvirkninger af
omgivelserne. Undersøgelserne blev dokumenteret i en
miljøredegørelse samlet i 11 hæfter.
Efter høringen blev projektet justeret på en
række punkter, og den endelige miljøredegørelse
samlet i nu 6 hæfter blev offentliggjort i september 2009
(Folketingssamling 2008-09, TRU alm. del - bilag 607).
VVM-analysen har vist, at de miljømæssige
konsekvenser for omgivelserne ved den nye jernbane er relateret til
støj, natur og fredninger.
I det følgende er nærmere redegjort herfor.
8.2. Miljømæssige konsekvenser i
driftsfasen
Med den nye jernbane forventes en reduceret udledning af
CO2.
I driftsfasen forventes miljømæssige konsekvenser
i form af støj og vibrationer, påvirkning af
naturområder og levesteder for dyr og planter,
kulturmiljøer, særlige kulturminder m.v., som der vil
blive foretaget passende foranstaltninger overfor.
8.2.1. Reduceret udledning af CO2
I beregningerne af den nye jernbanes klimapåvirkning er
der taget udgangspunkt i den trafikmodel, der er anvendt i
trafikberegningerne i miljøredegørelsen. Af denne
fremgår, at overflytning af bilture til jernbanen vil kunne
reducere udledningen af CO2 med mere
end 10.000 tons årligt i henhold til den mest forsigtige
prognose.
8.2.2. Støj og vibrationer
Ved støjberegningerne er anvendt den
fællesnordiske metode Nord 2000, der kendetegnes ved stor
sikkerhed og nøjagtighed samt høj detaljeringsgrad. I
beregningerne indgår bl.a. trafikmængde,
trafiksammensætning, toghastighed, lokale
terrænforhold, meteorologiske forhold samt eksisterende
støjafskærmning.
På baggrund af beregningerne udføres der
støjdæmpning i forhold til Miljøstyrelsens
vejledende grænseværdi på 64 dB på den nye
jernbane. På strækningen København H - Ny
Ellebjerg Station og på strækningen langs den
eksisterende jernbane mellem Fjællebro og Ringsted anvendes
en grænseværdi på 66 dB svarende til
beskyttelsesniveauet langs eksisterende jernbaner.
Støjdæmpning udføres på grundlag af
en døgngennemsnitlig beregnet værdi, idet denne
værdi udløser støjdæmpning i
større omfang end maksimalværdien. Boliger, der
udsættes for en støjbelastning over
grænseværdien for maksimalstøjen fra den enkelte
togpassage, vil dermed også få udført
støjdæmpning.
Støjdæmpningen udføres ved opsætning
af støjskærme på strækninger med stor
boligtæthed suppleret med facadeisolering af boliger langs
skærmstrækninger, hvor støjbelastningen fortsat
overskrider grænseværdien samt facadeisolering af
boliger langs øvrige dele af strækningen.
I øvrigt er der på europæisk plan krav om
nye bremsetyper på nye godsvogne, og der forventes i de
kommende år at ske en udskiftning af bremserne på
øvrige godsvogne. Udskiftningen betyder, at hjulene bevarer
deres glatte overflade, hvorved der kan opnås en reduktion af
støjbelastningen på ca. 10 dB i forhold til godsvogne
med det nuværende bremsesystem. Udskiftning af bremser
indgår ikke som en del af anlægsprojektet.
Konsekvenserne af udskiftning af bremser er derfor ikke indregnet i
de støjberegninger, der danner grundlag for
gennemførelsen af støjdæmpende foranstaltninger
i anlægsprojektet.
Modsat vil en forøgelse af hastigheden for nogle af
persontogene i fremtiden medføre en forøgelse af
støjbelastningen. Beregninger foretaget for et
driftsscenarie med hurtigere tog og godstog med nye bremser viser,
at den samlede støjbelastning ikke overstiger det niveau,
som ligger til grund for støjdæmpningen.
På den nye jernbane udføres
vibrationsdæmpning i forhold til Miljøstyrelsens
vejledende grænseværdier for henholdsvis
komfortbelastning og strukturlyd. Vibrationsdæmpningen
udføres ved montering af vibrationsdæmpende
befæstelse og udlægning af ballastmåtter.
På en kort strækning i Hvidovre, hvor jernbanen
passerer en andelsboligforening, monteres et vibrationsabsorberende
fjedersystem under skinnerne ud for de seks nærmest liggende
boligblokke. Herved begrænses generne for ejendommene.
8.2.3. Naturforhold
Trafikstyrelsen har gennemført undersøgelser af
naturområder og vurderet de mulige påvirkninger af
naturområder og beskyttede dyre- og plantearter ved
anlæg af den nye jernbane.
Den nye jernbane følger i stor udstrækning enten
den eksisterende jernbane eller motorveje (bilag 1).
Linjeføringen for den nye jernbane følger
således ved startpunktet ved Ny Ellebjerg Station den
eksisterende jernbane på en ca. 300 m lang
strækning.
Ved Køge Nord station vil et nyt spor, der føres
ind til Ølby Station, ligge ca. 100 m op ad S-banen og
jernbanen mellem Roskilde, Køge og Næstved (Lille
Syd). Inde i Køge vil der blive etableret et ca. 600 m nyt
spor langs med den eksisterende jernbane (Lille Syd).
Fra Kværkeby til Ringsted vil der blive anlagt to nye
spor langs den eksisterende jernbane på en strækning
på ca. 8 km, og der vil skulle anlægges
sporomlægninger i den vestlige ende af Ringsted Station over
tilsammen ca. 1,4 km langs den eksisterende jernbane.
Endvidere følger linjeføringen for den nye
jernbane i retning mod vest og syd så vidt muligt
Holbækmotorvejen, Køge Bugt Motorvejen og
Vestmotorvejen.
Herved vil den nye jernbane kun i begrænset omfang
påvirke barrierevirkningen for dyr og mennesker.
Afhjælpende foranstaltninger er i et vist omfang
nødvendige og er derfor indarbejdet i den projekterede
løsning.
8.2.3.1. Kulbanevej
Ved Kulbanevej retableres det grønne areal oven
på jernbanen efter anlæg af jernbanen. De
naturmæssige og rekreative værdier vil derfor kunne
genskabes efter nogle år.
I VVM-redegørelsen blev det foreslået enten at
anlægge jernbanen i åben grav eller i tunnel. Ved
transportaftalen af 22. oktober 2009 blev det aftalt, at jernbanen
overdækkes gennem det grønne område langs
Kulbanevej. I den valgte løsning overdækkes
banestrækningen i en tunnel med tunnelbunden over
grundvandspotentialet. Grundvandet ligger i ca. 6 m under
terræn, hvorfor tunnelens overside vil komme til at ligge ca.
2-3 m over det eksisterende terræn gennem den
nordøstlige halvdel af området og nærme sig det
eksisterende terræn mod sydvest for igen at stige ved
krydsningen af Vigerslevparken. Stigningen her er nødvendig
for at krydse de store kloakledninger i Vigerslevparken.
Overdækningen vil bl.a. mindske barriereeffekterne og
reducere støjgenerne i det tæt bebyggede kvarter.
Samtidig vil fodboldbanerne i den østlige ende af Kulbanevej
kunne retableres. Overdækningen vil bidrage til at opretholde
områdets rekreative værdi og udviklingsmæssige
potentialer. Overdækningen medfører en udgift på
350 mio. kr. ud over det oprindeligt budgetterede.
Københavns Kommune beslutter i øvrigt den
nærmere udformning af området, idet
ekspropriationserstatningen vil dække værdien af de
påvirkede anlæg som f.eks. fodboldbaner. Erstatningen
vil således blive udbetalt til kommunen, og kommunen vil
skulle sørge for det videre fornødne, herunder evt.
at tilvejebringe det planlovsmæssige grundlag for retablering
af området.
8.2.3.2. Vigerslevparken
Vigerslevparken fungerer som spredningskorridor og flyvelinje
for flagermusarter, som er omfattet af Habitatdirektivets bilag IV.
Vejene i området udgør en barriere, som vil blive
forstærket af jernbanen. Der etableres en ledende
beplantning, så flagermus kan orientere sig og undgå
kollision med tog. Desuden fritlægges Harrestrup Å
på strækningen gennem Lerknolden.
Der er i 2006 rejst en fredningssag for Vigerslevparken.
Fredningen er en del af en samlet fredningsplan, som bl.a. har til
formål at genetablere Harrestrup Å's løb.
Fredningsforslaget har medtaget, at der kan etableres en jernbane
igennem Vigerslevparken inden for et trace på 40 meters
bredde. Jernbaneanlægget indebærer, at der vil blive
foretaget en omfattede terrænregulering, så parken
får en jævnt faldende skråning fra den
hævede Vigerslevvej og ned mod det sted, hvor Harrestrup
Å krydser parken. Denne landskabsbearbejdning vil betyde, at
bredden af det trace, der midlertidigt inddrages, ikke overstiger
40 m.
Der henvises herved til lovforslagets § 2, der giver
mulighed for, at transportministeren kan varetage
beskyttelsesmæssige hensyn efter naturbeskyttelsesloven.
Ministeren får herved mulighed for at foretage en vurdering
af de fredningsmæssige hensyn i relation til den konkrete
udformning af baneanlægget ved Vigerslevparken.
8.2.3.3. Vestvolden
Jernbanen passerer gennem Vestvolden, der er
spredningskorridor og flyvelinje for flagermus. I
detailprojekteringsfasen vurderes det i hvilket omfang, der skal
etableres en ledende beplantning for flagermus. Desuden etableres
erstatningsvandhuller og passage for mindre dyr. Vestvolden og
Avedøresletten er desuden omfattet af en arealfredning, jf.
afsnit 8.2.4.2.
8.2.3.4. Vallensbæk Sø
I Store Vejleådal med Vallensbæk Sø vil
jernbanen forøge barriereeffekten i spredningskorridoren.
Jernbanen vil endvidere ligge tæt på Vallensbæk
Mose, som er et beskyttet naturområde. Mosen er samtidig
levested for råvildt og fugle og er et område, hvor
flagermus søger føde. Jernbanen vil også
berøre spredningskorridoren i Lille Vejleådal. For at
kompensere for den øgede barriereeffekt på de
ovennævnte lokaliteter etableres nye vandhuller,
faunapassager og nye flyvelinjer for flagermus.
8.2.3.5. Grevebækken og Olsbækken
Ved krydsning af Grevebækken anlægges jernbanen i
afgravning, og det er ikke muligt at føre vandløbet
forbi som et åbent vandløb. I stedet for at
rørlægge vandløbet under jernbanen
omlægges vandløbet og føres sammen med
Olsbækken i et snoet forløb, og der etableres
erstatningsvandhuller. Spredningsmulighederne for vandlevende dyr
og vandløbets funktion som ledelinje for landlevende dyr
bevares ved at omlægge vandløbet.
8.2.3.6. Karlstrup Skov
Karlstrup Skov, som vil blive påvirket, er levested for
flagermus og padder. Skoven fungerer også som en
spredningskorridor til Karlstrup Mose for bl.a. bilag IV-arten
spidssnudet frø (jf. EU's habitatdirektiv). Der etableres en
række faunapassager og erstatningsvandhuller for at
begrænse påvirkningen af rådyr, padder, flagermus
og mindre pattedyr samt for at sikre opretholdelsen af en
sammenhængende økologisk funktionalitet. Ved Karlstrup
Møllebæk bygges en landskabsbro, så dyr og
mennesker kan passere under jernbanen. Broen placeres i forbindelse
med den bro, som ligger, hvor Køge Bugt Motorvejen krydser
Karlstrup Møllebæk. For at imødegå
påvirkning af en mose nord og syd for Karlstrup
Møllebæk foretages der naturpleje i området, og
efter en nærmere vurdering udlægges der en
erstatningsmose i området. I Firemileskovens sydlige del
etableres under dæmningen en stipassage, som også er
egnet for flagermus.
8.2.3.7. Solrød Bæk
Området omkring Solrød Bæk er levested for
markfirben og påvirkes af jernbanen. Karlstrup Kalkgrav er
også levested for markfirben, men påvirkes ikke. For at
sikre den økologiske funktionalitet for markfirbenene
etableres der som minimum nye levesteder for markfirben på
strækninger med banedæmning mellem Solrød Byvej
og Karlstrup Kalkgrav. Ved Solrød Bæk etableres en
faunapassage sammen med en stiforbindelse. Jernbanen inddrager en
del af den beskyttede eng, og der udlægges erstatningseng i
engens vandarealer mod syd.
8.2.3.8. Solrød-Kværkeby
På strækningen mellem Solrød og
Kværkeby påvirkes levesteder for flere bilag IV-arter:
spidssnudet frø, springfrø, stor vandsalamander,
markfirben og flagermus. Her vil der blive oprettet
erstatningsområder for arterne, og der vil blive etableret
egnede faunapassager. Ved passagen af de mindre vandløb
Snogebækken, Tranemose Bæk,
Vindegårdsvandløbet, Bjæverskovvandløbet
og Bøgedevandløbet etableres faunapassager. Ved
passagen af Møllehøj Bæk og
Bjørnholmløbet vil jernbanen ligge under
terræn. De to rørlagte vandløb føres
derfor under jernbanen i rør.
8.2.3.9. Jersie Mose
I Jersie Mose nedlægges eller reduceres nogle af de
beskyttede områder, og yngle- og rasteområder for
spidssnudet frø vil blive fragmenteret. Der etableres
erstatningsnatur svarende til det dobbelte af det areal, der
inddrages til den nye jernbane og afværgeforanstaltninger for
padder og flagermus i et omfang, så den økologiske
funktionalitet opretholdes. Erstatningsnatur kan placeres i
lavbundsarealer inden for den biologiske spredningskorridor ved
Jersie Mose. Arealerne kan udvikle sig til eng og mose og egnede
levesteder for spidssnudet frø. Der etableres faunapassager
ved Skensved Å og Gammelmosestreget for padder, flagermus og
pattedyr.
8.2.3.10. Køge Ås
Ved Køge Ås vil jernbanen passere tæt
på og i niveau med motorvejen. I området ved
Køge Ås er der naturarealer og paddeforekomster
på begge sider af Vestmotorvejen, og Køge Ås er
et potentielt spredningsområde for bl.a. padder, flagermus og
større dyr. Som kompensation for en generel forringelse af
spredningsmulighederne som følge af etablering af jernbanen
udbygges den eksisterende ledelinje fra skoven ved Køge
Å mod nord til en ca. 10 m bred ledelinje. I en grusgrav ved
Køge Ås etableres en lavvandet bredzone for at
forbedre søens kvalitet som yngleområde for
spidssnudet frø og lille vandsalamander.
8.2.3.11. Køge Å
Jernbanen krydser Natura 2000-området Køge
Å på en landskabsbro ved motorvejen omtrent i niveau
med den eksisterende motorvej. Konsekvensvurderinger viser, at
forholdene for beskyttelsesområdets arter og naturtyper ikke
forringes. Ved Regnemark anlægges jernbanen på en
dæmning gennem et nuværende forløb af
Køge Å, hvorfor åen må forlægges mod
nord. I overensstemmelse med bestemmelserne i Habitatdirektivet
bliver forlægningen gennemført som en
afværgeforanstaltning med slyngning af åen og
forbedring af faldforholdene.
Foranstaltningen vil forbedre de fysiske forhold i og omkring
åen, hvilket på længere sigt vil forbedre
åen som levested for fisken pigsmerling og som egnet habitat
for de tre naturtyper, som området er udpeget til at
beskytte. Den nye jernbane kan herved, hvor den slutter sig til den
eksisterende jernbane, anlægges således, at der fortsat
sikres en gunstig bevaringsstatus for den art og de naturtyper,
området er udpeget for.
8.2.3.12. Slimminge Å-Ringsted
Der etableres faunapassager ved spredningskorridoren Slimminge
Å. Ved Høed Skov og Humleore Skov vurderes det ikke at
være muligt at etablere en anvendelig faunapassage. Derved
begrænses spredningsmuligheder for pattedyr, padder og
kronhjorte, dådyr og rådyr yderligere. Som kompensation
etableres en forbedret faunapassage under både den nye og den
eksisterende jernbane ved Fjællebroløbet sammen med en
ny ledelinje frem mod faunapassagen.
Mellem Fjællebro og Ringsted, hvor den nye jernbane
slutter sig til og forløber parallelt med den eksisterende
jernbane, påvirkes flere spredningskorridorer og
naturområder, og tre vandløb krydses. Der er forekomst
af bilag IV-arterne spidssnudet frø, stor vandsalamander og
flagermus. De to ekstra spor vil medføre en mindre
forøgelse af barriereeffekten for faunaen. For at
afhjælpe dette gennemføres forbedringer af den
eksisterende faunapassage ved Vigersdal Å. Der etableres
desuden en række erstatningsvandhuller for padder.
8.2.4. Kulturhistoriske forhold
Den nye jernbane passerer en række områder, hvor
der findes forskellige kulturhistoriske forhold i form af fredede
fortidsminder, beskyttede diger, kirkeomgivelser
kulturområder og fredede områder, jf. bilag 3. Den nye
jernbane vil i flere tilfælde få konsekvenser for
fredninger, kulturmiljøer, særlige kulturminder mv.
Der vil blive foretaget passende foranstaltninger i den
anledning.
Endvidere foreslås, at der i henhold til lovforslagets
§ 2 gives mulighed for, at transportministeren kan
varetage de bevaringsmæssige hensyn efter museumsloven.
Ministeren får herved mulighed for at foretage en vurdering
af de bevaringsmæssige hensyn efter museumsloven i forhold
til den konkrete udformning af jernbaneanlægget.
8.2.4.1. Finnebyen
Den nye jernbane vil passere Finnebyen, der er et område
bestående af 14 træhuse, som af Københavns
Kommune er vurderet til at være bevaringsværdigt, og
som repræsenterer et bevaringsværdigt
kulturmiljø. Ved anlæg af jernbanen i en
overdækket konstruktion gennem Kulbanevej skal der
eksproprieres syv boliger, idet vibrationsbelastningen fra
togdriften på jernbanen vil overstige de vejledende
grænseværdier for vibrationer.
8.2.4.2. Vestvolden
Vestvolden er fredet som fortidsminde og er sammen med dele af
Avedøresletten omfattet af en arealfredning i henhold til
naturbeskyttelsesloven. Formålet med fredningsbestemmelserne
er at bevare fæstningsanlægget som kulturhistorisk
monument, bevare landskabet omkring fæstningsanlægget,
sikre fæstningsanlægget passende omgivelser og sikre
offentlighedens ret til at færdes i området.
Etableringen af jernbanen vil ikke harmonere med gældende
fredningsbestemmelser.
Der vil blive lavet en mindre skæring i Vestvolden til
jernbanen umiddelbart syd for udfletningsanlægget mellem
Holbækmotorvejen og Motorring 3. For at mindske den visuelle
påvirkning af Vestvolden anlægges jernbanen i
terræn og passerer fæstningskanalen i relativt lav
højde. Ved jernbanens krydsning af volden etableres
lodrette afgrænsninger, så bredden af
passagen minimeres i forhold til den nødvendige bredde af
sporanlægget på 12,5 m.
Det foreslås på denne baggrund, at
transportministeren i lovforslagets § 2 udover de
beskyttelsesmæssige hensyn efter naturbeskyttelsesloven
også kan varetage de bevaringsmæssige hensyn efter
museumsloven. Ministeren får herved mulighed for at foretage
en vurdering af de beskyttelsesmæssige hensyn i relation til
den konkrete udformning af baneanlægget ved Vestvolden.
8.2.4.3. Brøndby Haveby
Den nye jernbane passerer gennem den nordlige del af
Brøndby Haveby, som er et område af en vis
kulturhistorisk interesse på grund af havernes særlige
cirkelformede udformning. I Brøndby Haveby skal tre af de
nordlige cirkler nedlægges. Cirklerne planlægges
genopført på et areal i sydenden af fredskoven, der
ligger sydøst for haveforeningen.
8.2.4.4. Vallensbæk Mose
Vallensbæk Mose er udpeget som kulturarvsareal og
område med kulturhistoriske forhold. Jernbanen vil
forløbe gennem den nordlige del af arealet. Jernbanen vil
forløbe uden for kirkegårdsarealet men inden for
Vallensbæk Kirkes beskyttelseslinje og inden for udpegede
kirkeomgivelser. Påvirkningen vurderes at være
begrænset, da jernbanen anlægges i afgravning og derfor
kun påvirker udsynet til kirken i mindre grad. Jernbanen vil
forløbe uden for kirkegårdsarealet men inden for
kirkeomgivelseszonen ved Kildebrønde Kirke. Jernbanen
sænkes mest muligt men kan mindske udsynet til kirken fra
motorvejen.
8.2.4.5. Karlstrup Møllebæk
Området omkring Karlstrup Møllebæk, der er
kulturarvsareal med kulturhistoriske værdier og
kulturmiljø, gennemskæres af jernbanen. Jernbanen
passerer ådalen på en bro, der tillader passage og
udsyn langs ådalen.
8.2.4.6. Grevebækken
Jernbanen anlægges inden for 100 m-beskyttelseszone
omkring en stenkistebro over Grevebækken. Denne bro er fredet
som fortidsminde. Med etablering af jernbanen vil fortidsmindet
være placeret mellem motorvej og jernbane, og der etableres
derfor en stiadgang til området.
8.2.4.7. Solrød og Jersie
Landskabet omkring Solrød er udpeget som område
med kulturhistoriske værdier, bl.a. på grund af otte
gravhøje fra bronzealderen. Områdets kulturhistoriske
værdi bevares, da jernbanen forløber i udkanten af
området 250 m fra den nærmeste gravhøj.
Jernbanen berører kulturmiljøer ved Solrød
Landsby og ved Jersie Mose, hvor jernbanen går på
tværs af markskel. Påvirkningen af områderne er
begrænset, da der gennem projektet sikres adgang til de
arealer, der afskæres mellem jernbanen og Køge Bugt
Motorvejen.
8.2.4.8. Vittenbjerggård
En mindre del af det fredede areal ved Vittenbjerggård
inddrages. Den nye jernbane lægges tæt op ad
Vestmotorvejen, så den så vidt muligt følger
motorvejens forløb igennem landskabet og begrænser
arealinddragelsen mest muligt. Terrænændringen
harmonerer ikke med fredningsbestemmelserne.
Det foreslås på den baggrund, at
transportministeren i lovforslagets § 2 vil kunne vurdere
såvel de beskyttelsesmæssige hensyn efter
naturbeskyttelsesloven som de bevaringsmæssige hensyn efter
museumsloven i forhold til den konkrete udformning af
baneanlægget.
8.2.4.9. Lellinge og Spanager
Området omkring Lellinge og Gammel Lellingegård
samt området omkring husmandsbrugene ved Spanager er udpeget
som kulturhistoriske interesseområder og
kulturmiljøer. Jernbanen vil i begge tilfælde
berøre en mindre del af kulturmiljøerne og derfor kun
have en begrænset påvirkning af disse.
8.2.4.10. Fjællebro-Ringsted
Jernbanen vil på strækningen mellem
Fjællebro og Ringsted medføre, at der skal fjernes op
mod 20 m af en nedlagt jernbanedæmning. Påvirkningen
vurderes at være begrænset, idet den nedlagte jernbanes
forløb i landskabet syd for den nye jernbane stadig vil
være intakt og synligt.
Der vil være en påvirkning af
kulturmiljøerne ved Bedstedgård og Adamshøj i
form af en arealinddragelse langs jernbanen. Påvirkningen
vurderes dog at være begrænset, da jernbaneudvidelsen
sker i udkanten af de områder, der er udpeget som
kulturmiljøer. De bærende kulturhistoriske elementer i
udpegningerne påvirkes ikke. To bevaringsværdige
bygninger mellem Fjællebro og Ringsted må
nedrives.
8.2.4.11. Ny Ellebjerg-Ringsted
Herudover vil en række jord- og stendiger blive
påvirket i større eller mindre grad langs
strækningen Ny Ellebjerg Station-Ringsted.
Der henvises til lovforslagets § 2, der giver
mulighed for, at transportministeren kan varetage
bevaringsmæssige hensyn efter museumsloven. Ministeren
får herved mulighed for at foretage en vurdering af de
bevaringsmæssige hensyn i relation til den konkrete
udformning af baneanlægget og jord- og stendigerne på
strækningen langs Ny Ellebjerg Station og Ringsted.
Der er udpeget kulturarvsarealer og gjort arkæologiske
fund flere steder på strækningen. Hvor de lokale museer
finder det relevant, vil der på disse arealer og
øvrige lokaliteter blive gennemført
arkæologiske forundersøgelser, inden
anlægsarbejdet sættes i gang.
8.3. Miljømæssige konsekvenser i
anlægsfasen
Anlægsarbejdet vil typisk omfatte udgravning af jord,
etablering af sporkasser, sporbygning og installation af
køreledningsanlæg og tilhørende
kørestrømsanlæg samt i forbindelse hermed
støj og vibrationer. Desuden vil der ved anlæg af den
nye jernbane blive etableret bro- og tunnelanlæg og rejst
radiosignalmaster.
Trafikstyrelsens undersøgelser viser, at
anlægsfasen kan gennemføres, så den
økologiske funktionalitet for bilag IV-arter kan
opretholdes, og desuden vil et anlæg af jernbanen ikke
være i strid med bevaringsmålsætninger for Natura
2000-områder.
8.3.1. Støj og vibrationer
Arbejdet gennemføres så vidt muligt i dagtimerne.
Det begrænser generne for naboerne og giver samtidig
både den billigste løsning og den korteste, samlede
anlægsperiode.
Imidlertid betyder hensynet til opretholdelse af togtrafikken,
at der også skal arbejdes i aften- og nattetimer. Sent
arbejde vil primært forekomme, hvor den nye jernbane skal
tilsluttes den eksisterende jernbane ved Ny Ellebjerg,
Ølsemagle, Fjællebro-Ringsted, og hvor større
broer over veje skal ombygges.
Støjkonsekvenserne i anlægsperioden vurderes med
udgangspunkt i et støjniveau i dagtimerne på 70 dB.
Anlægsarbejder, som må udføres om aftenen og
natten, vurderes med udgangspunkt i 40 dB. Disse to
støjniveauer anvendes som indsatsgrænser.
På steder i nærheden af bebyggelse, hvor
støjen måtte komme til at overskride projektets
indsatsgrænser på henholdsvis 70 og 40 dB, vil
anlægsarbejdet blive tilrettelagt således, at det ikke
medfører unødige støjgener. Det kan være
ved anvendelse af alternative arbejdsmetoder, lyddæmpning af
maskiner eller midlertidige støjskærme m.v.
Anlægsarbejdets karakter taget i betragtning vil det dog ikke
- medmindre anlægsarbejdet væsentligt forsinkes eller
fordyres - helt kunne undgås, at indsatsgrænserne for
støj periodevis vil blive overskredet.
Ifølge miljøbeskyttelseslovens § 42, stk.
1, kan kommunerne i forbindelse med offentlige bygge- og
anlægsarbejder meddele påbud om, at forureningen skal
nedbringes, herunder påbud om gennemførelse af
bestemte foranstaltninger. Det fremgår af § 68, at
kommunerne skal foranledige et ulovligt forhold lovliggjort,
medmindre forholdet har underordnet betydning. Ifølge §
69 kan kommunerne påbyde den ansvarlige at genoprette den
hidtidige tilstand.
Indsatsgrænserne for støj tager udgangspunkt i de
grænseværdier, der anvendes af kommunale myndigheder.
Der er forskellig praksis for, hvilke krav der stilles, og nogle
kommuner har fastlagt grænseværdier for bygge- og
anlægsarbejder. Eksempler på anvendte
støjgrænser er 60-70 dB på hverdage mellem kl.
07 og 18, 40 dB mellem kl. 18 og 07, 60-70 dB på
lørdage mellem kl. 07 og 14, 40-60 dB på søn-
og helligdage. For alle dage gælder en maksimalværdi af
støjniveauet på 55 dB i tidsrummet 22-07.
I praksis er det imidlertid vanskeligt at holde støjen
under indsatsgrænserne ved et større
anlægsarbejde, fordi der er så få muligheder for
at bruge mindre støjende arbejdsprocesser, og fordi arbejdet
nødvendigvis må udføres tæt på
boligområder.
For at forberede naboerne på anlægsarbejdet vil
anlægsmyndigheden løbende informere om
anlægsarbejdets art, perioder og særskilt varsle om
støjende arbejde.
Hvor anlægsarbejderne gennemføres i
nærheden af beboelse, varsles der særskilt om
støjende arbejde. I særlige tilfælde kan
berørte naboer tilbydes midlertidigt ophold uden for egen
adresse, f.eks. naboer til byggepladser, hvor
soveværelset vender ud til byggepladsen og som derfor ikke
kan få tilstrækkeligt nattero, naboer der har
aften/natarbejde og som skal sove om dagen, eller naboer som har
arbejdsplads hjemme og generes af støj og/eller
vibrationer.
Særligt støjende arbejde vil forekomme, når
der eksempelvis visse steder foretages ramning af spunsvægge
med rambuk. Disse gener vil normalt kun forekomme i
begrænsede perioder for den enkelte nabo, idet arbejdsstedet
løbende flyttes.
Det vurderes, at der nogle få steder på
strækningen vil forekomme vibrationsgener, der vil ligge over
Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier (jf.
Orientering fra Miljøstyrelsen nr. 9, 1997
»Lavfrekvent støj, infralyd og vibrationer i eksternt
miljø«), men anlægsarbejdet forventes ikke at
give anledning til vibrationer af en styrke, der kan medføre
bygningsskader.
Der vil, før anlægsarbejdet starter, blive
foretaget fotoregistrering af de bygninger, som ligger helt
tæt på byggeområderne. Endvidere kan der i
særlige tilfælde etableres en løbende
overvågning af de mest udsatte bygninger, mens
anlægsarbejdet står på. Det sikrer, at man kan
kontrollere og forebygge skader under anlægsarbejdet og i
fornødent omfang stoppe arbejdet midlertidigt.
Det foreslås på den baggrund, at
transportministeren i det omfang, det er nødvendigt for at
undgå en væsentlig
forsinkelse eller fordyrelse af anlægget skal kunne bestemme,
at krav, påbud eller forbud vedrørende støj
efter miljøbeskyttelsesloven ikke finder anvendelse. Med
hensyn til det nærmere indhold af forslagets § 3
henvises til bemærkningerne til bestemmelsen.
8.3.2. Naturforhold
I anlægsperioden er der en påvirkning af
spredningskorridorerne ved bl.a. Vigerslevparken, Vestvolden, Store
Vejleådal, Lille Vejleådal og Karlstrup Skov.
Påvirkningen i anlægsfasen vil være stor i
Vigerslevparken. Det forsøges at bibeholde mindre
områder med passagemulighed i anlægsfasen.
Med hensyn til videreførelse af fritidsaktiviteter i
Kulbaneområdet under anlægsperioden vil
Københavns Kommune i samarbejde med Valby Lokalråd
inden for en beløbsramme af 10 mio. kr. finde egnede arealer
til at etablere midlertidige fodboldbaner til erstatning for de
baner, der nedlægges i området under
anlægsarbejdet. Beløbet til etablering og drift af
banerne gives som et engangsbeløb til kommunen, der herefter
forestår etablering og drift.
Ved Vestvolden, Store Vejleådal og Lille Vejleådal
etableres arbejdsområder med størst mulig hensyntagen
til naturinteresserne, og det tilstræbes at opretholde
passagemulighed under jernbanen i hele anlægsfasen.
I Karlstrup Skov vil der ske fældning af et antal
træer for at give plads til arbejdsområder. Arealerne
vil blive genplantet efter anlægsperioden. Der sikres
faunapassage langs Karlstrup Møllebæk i videst mulige
omfang i hele anlægsperioden.
Der vil ske forstyrrelser af naturområder og padder i
Jersie Mose. For at minimere belastningen af naturområderne
tilstræbes det, at de mest forstyrrende arbejdsprocesser
udføres mellem den 15. august og den 1. marts.
Der kan i anlægsperioden forekomme forstyrrelser af
markfirben ved Solrød og Køge Ås.
Anlægsarbejde i dette område søges planlagt med
henblik på gravearbejder inden for perioden medio maj til
medio september. I denne periode er markfirbenene aktive og kan
ændre opholdssted. I resten af året er de inaktive
eller ligger i dvale og risikoen for, at de dør under
gravearbejde, er derfor stor.
Med disse forholdsregler og under forudsætning af, at
der i forbindelse med anlægsarbejderne også skabes
egnede levesteder for markfirben, kan anlægget af jernbanen
gennemføres, så den samlede økologiske
funktionalitet for yngle- og rasteområder opretholdes.
Ved Køge Ås og Køge Å vil der ikke
være arbejdsområder, arbejdskørsel, midlertidige
jorddepoter eller terrænændringer i ådalen uden
for det område, hvor jernbanen anlægges.
Ved Køge Å ved Regnemark undgås
påvirkning af pigsmerling i anlægsfasen ved at
forlægningen af Køge Å gennemføres uden
for pigsmerlingens ynglesæson, fra maj til juni. Det nye
åløb afgrenes fra vandløbets nuværende
løb, inden jernbanen anlægges.
Der vil ske forstyrrelser af flagermus ved blandt andet
fældning af træer, natarbejde og natbelysning. For at
begrænse konsekvenserne reduceres træfældning ved
anlægsarbejderne i videst muligt omfang. Der gøres en
særlig indsats for at nedbringe risikoen for fjernelse af
rasteområder i træer og for forstyrrelser af
ledelinjer. Arbejdsarealer placeres så vidt muligt uden for
bevoksninger, og belysning på arbejdspladsen mindskes
så vidt muligt. På særlige lokaliteter plantes
nye træer som erstatning for de træer, der
fældes. I tilfælde, hvor der fældes
flagermusegnede træer, opsættes flagermuskasser som
kompensation. Desuden opsættes flagermusskjul i
underføringer. Af hensyn til overvintrende flagermus og for
at undgå påvirkning af flagermusunger vil
fældning af flagermusegnede træer foregå i
september og oktober, og i givet fald vil der blive opsat
flagermuskasser.
Ved krydsende vandløb vil der ske en påvirkning
af vandløbsnære naturområder og dyreliv,
når der sker midlertidige rørlægninger af
vandløbene eller anlæg af vandtætte byggegruber.
I forbindelse med anlægsarbejdet beskyttes vandløb mod
udvaskning af sand og jord til vandløb og søer. Dette
sker gennem krav om udlægning af tekstil og etablering af
midlertidige sandfang. Sandfang er en kort uddybet strækning
af vandløbet, hvor sand og jord kan bundfælde.
8.3.3. Kulturhistoriske forhold
De kulturhistoriske forhold ved bl.a. Vigerslevparken,
Avedøresletten, Vestvolden, de cirkelformede kolonihaver i
Brøndby Haveby, Vallensbæk Mose og Jersie Mose vil
blive påvirket i anlægsfasen. Anlægsarbejdet vil
blive tilrettelagt, så områderne påvirkes mindst
muligt. Langs jernbanen er det planlagt at bygge midlertidige
arbejdsveje. Arbejdsvejene anlægges igennem en række
beskyttede diger og afkorter andre beskyttede jorddiger. Når
anlægsarbejdet er gennemført, vil dele af digerne
blive retableret.
Der er registreret fund af fortidsminder flere steder inden
for det område, der er omfattet af forundersøgelserne
(undersøgelseskorridoren).
På baggrund af registrerede arkæologiske fund og
fortidsminder gennemføres der prøvegravninger, inden
anlægsarbejdet igangsættes. Herved begrænses
sandsynligheden for, at der vil fremkomme hidtil ukendte
arkæologiske lag i forbindelse med
anlægsarbejdet.
Hvis der under anlægsarbejdet fremkommer
arkæologiske fund, skal anlægsmyndigheden standse
arbejdet i det omfang, det berører fortidsmindet. Fundet vil
herefter blive anmeldt til Kulturministeriet, som vil blive anmodet
om at vurdere, hvorvidt arbejdet kan fortsætte, eller om det
skal indstilles, indtil der er foretaget en nærmere
undersøgelse.
8.4. Kolonihaver
I Brøndby Haveby på strækningen mellem
Midlergårdsvej og Vallensbæk Torvevej i Brøndby
berører linjeføringen arealer, hvor der ligger en del
koloni- og nyttehaver, som derfor eksproprieres. Disse arealer
tilhører Brøndby Kommune og staten ved Direktoratet
for FødevareErhverv.
Trafikstyrelsen har i samarbejde med repræsentanter for
havelejernes foreninger, Kolonihaveforbundet i Danmark og
Brøndby Kommune og med inddragelse af Direktoratet for
FødevareErhverv udarbejdet en plan for, hvorledes de areal-
og bygningsmæssige forhold kan løses. Planen beskrives
i en særlig kolonihaverapport, som Trafikstyrelsen udgav i
september 2009 (Folketingssamling 2008-09, TRU alm. del - Bilag
634).
Den nye jernbanes arealbehov får konsekvenser for 49
kolonihaver, hvoraf de 35 er placeret i karakteristiske cirkler, og
93 nyttehaver. I alt 40 kolonihavehuse skal nedrives, og 13 kan
flyttes. I alt 105 skure skal nedrives, og 32 kan flyttes.
Ifølge planen er det aftalt med Brøndby Kommune
og Direktoratet for FødevareErhverv, at der findes
erstatningsarealer til såvel kolonihaver som nyttehaver
på nærliggende jorde, som kommunen og direktoratet
ejer.
På arealerne kan der etableres byggemodning, nye haver,
genopførelse af huse og skure samt fælleshus og
marketenderi, adgangsveje, belysning m.v. Der vil ifølge
planen på disse jorder også være mulighed for
etablering af et yderligere antal haver ved kommunens
foranstaltning, da dette ligger uden for baneprojektets
rammer.
Omkostninger til erstatningshaver og huse er skønsvis
udregnet til ca. 25 mio. kr., hvilket er indregnet i den samlede
anlægssum for den nye jernbane.
8.5. Ekspropriationer
Langt størstedelen af det permanente arealbehov er
landbrugsarealer.
Det samlede arealforbrug er opgjort til 290,3 hektar, som
fordeler sig på følgende kategorier. Landbrug, skov og
gartneri: 161,1 hektar, erhverv: 17,8 hektar, bolig: 9,2 hektar og
102,2 hektar til andet. »Andet« indeholder bl.a. veje,
regnvandsbassiner, kolonihaver, nyttehaver, rekreative arealer
m.v.
Antallet af ejendomme, hvor der skal gennemføres total
ekspropriation, er opgjort til 194. Fordelingen er følgende.
Landbrug, skov og gartneri: 6, erhverv: 13, bolig: 33, nytte- og
kolonihaver: 142. I forbindelse med de påvirkede kolonihaver
er der tale om huse, skure og andre bygninger med stor variation i
kvaliteten, og en del af disse kan flyttes.
I henhold til projekteringsloven er der siden 2001
gennemført forlods overtagelse af 42 boliger og
erhvervsejendomme, der ligger i projekteringszonerne. Ca. 20 af
disse vil imidlertid ikke blive påvirket af den nu fastlagte
linjeføring, og de vil derfor blive solgt på
markedsmæssige vilkår efter de almindelige regler
herfor.
Indtægterne ved salg af de forlods overtagne ejendomme
vil blive tilbageført til staten.
Langs med den nye jernbane vil alle jernbanens nabogrunde
blive tinglyst med en eldriftservitut, der foreskriver
begrænsninger i beplantning, bebyggelse og lignende på
ejendomme af hensyn til køreledninger og
højspænding. Erstatning herfor vil blive ydet efter
gældende regler.
De arealer, som erhverves midlertidigt til brug i
anlægsfasen, vil blive retableret og tilbageleveret til
ejerne, når anlægget er færdigt.
9. Forholdet til EU-retten
VVM-undersøgelsen opfylder kravene i Rådets
direktiv 85/337/EØF af 27. juni 1985 om vurdering af visse
offentlige og private projekters indvirkning på
miljøet (EF-Tidende 1985 nr. L 175, side 40), som
ændret ved Rådets direktiv 97/11/EF af 3. marts 1997
(EF-Tidende 1997 nr. L 73, side 5). VVM-undersøgelsen
opfylder endvidere kravene i habitatdirektivet, Rådets
direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper
samt vilde dyr og planter (EF-tidende 1992 nr. L 206, side 7-50).
Ingen fuglebeskyttelses- eller habitatområder i henhold til
Rådets direktiver skønnes at blive påvirket
negativt af den nye jernbane. Det sikres således gennem
afværgeforanstaltninger og kompenserende tiltag, at de arter,
der er omfattet af habitatdirektivets bilag IV, ikke påvirkes
negativt af jernbanen.
Det undgås så vidt muligt at fælde
større træer, der benyttes af flagermus. I givet fald
vil der blive opsat flagermuskasser. Endvidere etableres
erstatningsvandhuller for padder og flagermus. Herudover etableres
nye levesteder for markfirben. Der etableres
erstatningsområder og faunapassager for spidssnudet
frø, springfrø, stor vandsalamander, markfirben og
flagermus.
Anlægsarbejdet vil blive planlagt under hensyntagen til
både padder, flagermus og markfirben, således at
anlægsarbejdet placeres i bestemte perioder med henblik
på at begrænse skadelige virkninger. Den samlede
økologiske funktionalitet for yngle- og rastepladser
opretholdes.
10. Høring
Lovforslaget har været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Arriva Skandinavien, BAT, Brancheforeningen
Dansk Kollektiv Trafik, Brøndby Kommune, CFL cargo Danmark
ApS, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Byggeri, Dansk Cyklist
Forbund, Dansk Erhverv, Danske Handicaporganisationer, Dansk
Handicap Forbund, Dansk Jernbaneforbund, Dansk Ledningsejerforum,
Danske Regioner, Dansk Skovforening, Danske Speditører, DB
Schenker Rail Scandinavia A/S, DI - Organisation for Erhvervslivet,
DONG Energy, DSB, DSBFirst, DSB S-tog A/S, Fredningsnævnet
for Vestsjælland, Fredningsnævnet for
Østsjælland, Friluftsrådet, Greve Kommune,
Hector Rail AB, HK Trafik & Jernbane, Hovedstadens Lokalbaner
A/S, Hvidovre Kommune, Høje-Taastrup Kommune, Ishøj
Kommune, Jernbanernes Arbejdsgiverforening, Kolonihaveforbundet i
Danmark, Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune,
Køge Kommune, Lemvigbanen, LO - Hovedorganisation for
fagforeninger, Lokalbanen A/S, Metroselskabet, Metro Service A/S,
Midtjyske Jernbaner, Midttrafik, Movia, NEG Niebüll GmbH,
NOAH-trafik, NOB, Nordjyllands Trafikselskab, Nordjyske Jernbaner
A/S, Regionstog, Region Sjælland, Ringsted Kommune, SEAS,
Solrød Kommune, Sund & Bælt, Sydtrafik,
Teknologisk Institut, Transport & Service Handel, Vestbanen A/S
og Øresundsbro Konsortiet.
| | |
11. Sammenfattende
skema |
| | |
Samlet vurdering af
lovforslagets konsekvenser |
| | |
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Projektet indgår som en del af
transportaftalen af 29. januar 2009, »En grøn
transportpolitik«, og transportaftalen af
22. oktober 2009, »En moderne jernbane« og fremmer
mulighederne for øget mobilitet på et
bæredygtigt grundlag. | Anlægsudgifterne anslås til
10,35 mia. kr. i 2010-2018. De gennemsnitlige
vedligeholdelsesudgifter anslås til ca. 100 mio. kr.
årligt. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forbedringer af kapaciteten øger
mobiliteten, hvilket forventes at være til gavn for
erhvervslivet, herunder også godstransportkunder. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Den nye jernbane muliggør
overflytning af en del af bilisterne til jernbanen og dermed en
reduktion i udledning af CO2
på mindst 10.000 tons årligt. | Konsekvenser i forhold til
naturområder og levesteder for dyr og planter er
begrænsede, idet der i baneprojektet er indarbejdet alle
nødvendige afværgeforanstaltninger. Områdernes
økologiske funktionalitet for habitatdirektivets bilag
IV-arter vil blive opretholdt, og udpegningsgrundlaget for Natura
2000-områder skades ikke. Afværgeforanstaltninger er
f.eks. nye ledelinjer, erstatningsvandhuller, nye levesteder,
flagermuskasser, åløbsregulering og
faunapassager. |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Den VVM-undersøgelse, der er
gennemført, opfylder kravene i Rådets direktiv 85/337/
EØF af 27. juni 1985 om vurderinger af visse offentlige og
private projekters indvirkning på miljøet (EF-tidende
1985 nr. L 175, side 40), som ændret ved Rådets
direktiv 97/11/EF af 3. marts 1997 (EF-Tidende 1997 nr. L 73, side
5). VVM-undersøgelsen opfylder endvidere kravene i
habitatdirektiv, Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj
1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter
(EF-tidende 1992 nr. L 206 side 7-50). Ingen fuglebeskyttelses-
eller habitatområder i henhold til Rådets direktiver
skønnes at blive påvirket negativt af den nye
jernbane. Det sikres således gennem
afværgeforanstaltninger og kompenserende tiltag, at de arter,
der er omfattet af habitatdirektivets bilag IV, ikke påvirkes
negativt af jernbanen. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Bestemmelsen bemyndiger transportministeren til at
anlægge en ny, dobbeltsporet jernbane fra nordvest for Ny
Ellebjerg Station via Køge til Ringsted Station.
Bemyndigelsen omfatter også anlæg af et ekstra
jernbanespor i Køge mellem Københavnsvej og
Køge Station langs det eksisterende regionalbanespor.
Forslaget indebærer endvidere anlæg af en ny
station, Køge Nord, mellem Egedesvej og Ølsemaglevej
i Køge med dertil hørende sporforbindelse mod
Køge på Lille Syd-banen.
Den samlede strækning omfatter ca. 60 km.
Anlægget følger i vid udstrækning
transportkorridoren med Holbækmotorvejen, Køge Bugt
Motorvejen og Vestmotorvejen indtil Fjællebro, hvorfra
jernbanen anlægges syd for de eksisterende to jernbanespor
til Ringsted.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger afsnit 1-3.
Til § 2
Den nye jernbane vil påvirke tre områder, der er
omfattet af fredningsbestemmelser i henhold til
naturbeskyttelsesloven. Der er i 2006 rejst en fredningssag for
Vigerslevparken. Fredningen er en del af en samlet fredningsplan,
som bl.a. har til formål at genetablere Harrestrup Å's
løb. I forslaget til fredning indgår, at der kan
etableres en jernbane igennem Vigerslevparken. I forbindelse med
anlægget af jernbanen foretages en større bearbejdning
af terrænet, så parken får en jævnt
faldende skråning fra den hævede Vigerslevvej og ned
mod det sted, hvor Harrestrup Å krydser parken.
Vestvolden er sammen med dele af Avedøresletten
omfattet af en arealfredning. Vestvolden er endvidere fredet som
fortidsminde. Der skal laves en skæring i Vestvolden til
jernbanen umiddelbart syd for udfletningsanlægget mellem
Holbækmotorvejen og Motorring 3. For at mindske den visuelle
påvirkning af Vestvolden anlægges jernbanen i
terræn og passerer fæstningskanalen i relativ lav
højde. Gennemskæringen af volden begrænses ved
at etablere lodrette afgrænsninger.
En mindre del af det fredede areal ved Vittenbjerggård
inddrages. Jernbanen lægges tæt op ad Vestmotorvejen,
så den så vidt muligt følger motorvejens
forløb igennem landskabet og begrænser
arealinddragelsen mest muligt. Terrænændringen
harmonerer ikke med fredningsbestemmelserne.
Projektet vil endvidere berøre en række sten- og
jorddiger, som er omfattet af museumsloven under
Kulturarvsstyrelsen.
Med virkning fra lovens ikrafttræden vil forslaget i
§ 2 indebære, at kompetencen til at træffe
afgørelser efter naturbeskyttelsesloven og museumsloven for
så vidt angår arealer, der er nødvendige for
gennemførelse af anlægget nævnt i § 1,
ophører, indtil anlægget af jernbanen er
færdiggjort.
Transportministeren vil i stedet for efter denne lov vurdere
såvel de beskyttelsesmæssige hensyn efter
naturbeskyttelsesloven som bevaringsmæssige hensyn efter
museumsloven i forhold til den konkrete udformning af
baneanlægget.
Tilsvarende gælder også for arealer, der er
nødvendige for anlægsarbejdet, og hvor der verserer
sager, herunder også klagesager, efter naturbeskyttelsesloven
eller museumsloven.
Transportministeren vil desuden tilsvarende have mulighed for
at vurdere sager, hvor der allerede er sket fredninger efter
naturbeskyttelsesloven eller truffet afgørelse i henhold til
museumsloven for så vidt angår arealer, der er
nødvendige for gennemførelse af anlægget
nævnt i § 1. Dette gælder også
tilfælde, hvor en eventuelt allerede meddelt dispensation fra
fredningsbestemmelserne eller bestemmelserne i museumsloven eller
vilkårene herfor medfører en væsentlig
forsinkelse eller uforholdsmæssig økonomisk fordyrelse
af anlægget.
Transportministeren vil således i medfør af den
foreslåede § 2 blive bemyndiget til på
naturbeskyttelsesområdet helt eller delvist at fravige
beskyttelsen af eksisterende fredninger, ligesom
transportministeren overtager kompetencen i forbindelse med
verserende og fremtidige klagesager vedrørende
anlægget nævnt i § 1. I det omfang f.eks.
fortidsminder, der er beskyttet efter museumsloven, påvirkes
af anlægget nævnt i § 1, vil
transportministeren i medfør af den foreslåede
§ 2 tilsvarende have mulighed for helt eller delvist at
fravige denne beskyttelse. Det bemærkes, at
transportministeren under alle omstændigheder vil
følge principperne i naturbeskyttelsesloven og
museumsloven.
På baggrund af registrerede arkæologiske fund og
fortidsminder gennemføres der prøvegravninger, inden
anlægsarbejdet igangsættes. Herved begrænses
sandsynligheden for, at der vil fremkomme hidtil ukendte
arkæologiske lag i forbindelse med
anlægsarbejdet.
Hvis der under anlægsarbejdet fremkommer
arkæologiske fund, skal anlægsmyndigheden standse
arbejdet i det omfang, det berører fortidsmindet. Fundet vil
herefter blive anmeldt til Kulturministeriet, som vil blive anmodet
om at vurdere, hvorvidt arbejdet kan fortsætte, eller om det
skal indstilles, indtil der er foretaget en nærmere
undersøgelse.
Transportministeren vil i forbindelse med anvendelsen af den
foreslåede bestemmelse inddrage de relevante instanser til
belysning af sagerne.
Banedanmark vil i forbindelse med den praktiske
tilrettelæggelse af anlægsarbejdet samarbejde med
relevante myndigheder.
Det ovenfor anførte gælder kun for den eller de
dele af et areal, som er nødvendige for anlægget af
den nye jernbane. For andre arealer, der ikke er nødvendige
for anlægget, og som evt. måtte være omfattet af
beskyttelseshensyn efter naturbeskyttelsesloven eller museumsloven,
foreslås ingen ændringer. For sådanne arealer vil
det uændret være naturbeskyttelseslovens eller
museumslovens bestemmelser, der vil være
gældende.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 8.2. og 8.3. samt bilag 2 og 3.
Til § 3
Som det fremgår af de almindelige bemærkninger,
afsnit 8.3.1., vil anlægget af den foreslåede nye
jernbane blive tilrettelagt, således at det ikke
medfører unødige støjgener. I forbindelse med
anlægget vil det imidlertid ikke kunne undgås, at der i
perioder vil ske overskridelse af de normalt anvendte grænser
for støj, som kommunerne anvender i forbindelse med
vurdering af støjgener i forbindelse med
anlægsarbejde. Det kan således ikke udelukkes, at en
kommune vil finde grundlag for på baggrund af de normalt
anvendte støjgrænser at fastsætte bindende
støjkrav i form af f.eks. krav, påbud eller forbud i
forbindelse med anlægsarbejdet. Dette vil kommunerne kunne
gøre med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 42
og §§ 68 og 69. Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, afsnit 8.3.1.
Forslaget i § 3 indebærer, at transportministeren,
i det omfang, det er nødvendigt for at undgå
væsentlig forsinkelse eller fordyrelse af
anlægsarbejdet, vil kunne bestemme, at krav, påbud
eller forbud efter miljøbeskyttelsesloven vedrørende
støj ikke finder anvendelse. Transportministerens
afgørelse herom vil ikke kunne påklages.
Baggrunden for forslaget er, at f.eks. et påbud om
støjreduktion vil kunne medføre en meget betydelig
fordyrelse eller forsinkelse af anlægget. Det vil bl.a.
være tilfældet, hvis overholdelsen af et påbud
måtte indebære, at anlægsarbejdet i en kortere
eller længere periode kun må udføres i et
begrænset tidsrum af døgnet. I sådanne
tilfælde foreslås det, at anlægsarbejdet - hvis
betingelserne herfor konkret er opfyldt - prioriteres højere
end eksisterende grænser for støj.
Arbejdet vil så vidt muligt blive gennemført i
dagtimerne. Det begrænser generne for naboerne og giver
samtidig både den billigste løsning og den korteste,
samlede anlægsperiode.
Imidlertid betyder hensynet til opretholdelse af vej- og
togtrafikken, at det også vil være nødvendigt,
at der arbejdes i aften- og nattetimer. Sent arbejde vil forekomme
i kortere perioder, primært hvor den nye jernbane skal
tilsluttes den eksisterende jernbane ved Ny Ellebjerg,
Ølsemagle, Fjællebro-Ringsted, og hvor større
broer over veje skal ombygges.
Det vil ifølge den foreslåede bestemmelse
være en betingelse for at fravige bindende støjkrav,
at en efterlevelse af støjkravet vil indebære en
væsentlig fordyrelse eller forsinkelse af anlægget. Om
betingelsen vil være opfyldt, må bero på en
konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde og afhænger
f.eks. af anlægsfasen og karakteren af arbejdet m.v. Det er
dog klart, at ikke enhver form for forsinkelse eller fordyrelse af
anlægget vil være omfattet. Forsinkelsen eller
fordyrelsen skal være væsentlig. Eksempelvis vil en
mindre forsinkelse på f.eks. få dage således som
altovervejende udgangspunkt ikke være tilstrækkeligt
til at begrunde, at krav, påbud eller forbud ikke finder
anvendelse.
Hvorvidt der er tale om en væsentlig fordyrelse af
anlægget vil afhænge af en konkret vurdering, hvor det
vil kunne indgå som et moment, at det samlede
anlægsprojekt under normale omstændigheder fordyres med
mindst 100 mio. kr., før en fordyrelse kan betragtes som
væsentlig i bestemmelsens forstand. Det er en
forudsætning, at den forventede fordyrelse fuldt ud kan
tilskrives krav, påbud eller forbud efter
miljøbeskyttelsesloven vedrørende støj.
Det er forudsat, at anlægsarbejdet gennemføres i
henhold til en realistisk tidsplan, inklusive mulighed for
eventuelle mindre forsinkelser. Ved vurderingen af, om en
forsinkelse er væsentlig, bør der lægges
vægt på, om en forsinkelse af et delprojekt også
i sig selv medfører en forsinkelse af det samlede
anlægsprojekt. Hvis det er muligt at tilpasse
anlægsprojektets overordnede tidsplan, således at et
forsinket delprojekt ikke har indflydelse på det samlede
anlægsprojekts tidsplan, vil delprojektets forsinkelse ikke
udgøre en væsentlig forsinkelse i bestemmelsens
forstand. Hvorvidt en forsinkelse i øvrigt er
væsentlig, vil afhænge af en konkret vurdering, hvor
det vil kunne indgå som et moment, at det samlede
anlægsprojekt forsinkes med enkelte måneder. Det er en
forudsætning, at den forventede forsinkelse fuldt ud kan
tilskrives krav, påbud eller forbud efter
miljøbeskyttelsesloven vedrørende støj.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 8.3.1.
Til § 4
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1 indebærer, at
transportministeren gives hjemmel til at ekspropriere de for
anlægget nødvendige arealer og ejendomme.
Der er foretaget forlods overtagelse i henhold til den
dagældende tekstanmærkning nr. 115 ad
§ 28.63.02 på finansloven for 2000 og i henhold til
den dagældende lov nr. 497 af 7. juni 2001 om ændring
af lov om projektering af baneanlæg mellem København
og Ringsted, samt i henhold til den gældende lov nr. 244 af
21. marts 2007 om projektering af jernbaneanlæg
København-Ringsted.
Det samlede antal forlods overtagne ejendomme udgør
42.
Der planlægges eksproprieret et yderligere antal
ejendomme i forbindelse med jernbaneanlægget. Det drejer sig
om 19 erhvervsvirksomheder og landbrugsejendomme og 33
boliger.
Bemyndigelsen giver ligeledes ministeren hjemmel til
midlertidigt at ekspropriere arealer til brug for adgangsvej,
arbejdsplads, materialedepot m.v. Dette forventes i et
større omfang at blive nødvendigt i forbindelse med
anlægsarbejdernes udførelse. Når
anlægsarbejderne er færdige, retableres de midlertidigt
eksproprierede arealer så vidt muligt og leveres tilbage til
den oprindelige ejer.
Udover den egentlige arealerhvervelse til baneanlægget
er det nødvendigt langs den nye jernbanestrækning med
udgangspunkt i stærkstrømsreglementets bestemmelser at
pålægge jernbanens naboejendomme servitutter svarende
til den eldriftservitut, der pålægges langs
øvrige elektrificerede strækninger. Servitutten
indebærer af sikkerhedsmæssige grunde
begrænsninger på de ejendomme, der støder op til
jernbanen med hensyn til beplantning, bebyggelse og lignende.
Forslaget til bestemmelsen i stk. 2 giver transportministeren hjemmel
til ved ekspropriation at pålægge ejendomme langs
anlægget servitut om eldrift med deraf følgende
rådighedsindskrænkninger.
Efter forslaget til stk. 3
sker ekspropriation, jf. stk. 1 og 2, efter reglerne i lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 4 indebærer, at
transportministeren kan ekspropriere en ejendom, der berøres
særligt indgribende af projektet, før tidspunktet for
de ordinære ekspropriationer, og såfremt der foreligger
særlige personlige grunde.
Ekspropriationer til jernbaneanlæg planlægges
normalt gennemført 1½-3 år efter vedtagelsen af
anlægsloven, da ekspropriationerne først kan
gennemføres, når der er udarbejdet et detailprojekt,
og en ekspropriationskommission har afholdt de nødvendige
besigtigelser.
Ejendomme, der skal eksproprieres i deres helhed,
eksproprieres efter ekspropriationskommissionens beslutning snarest
muligt efter detailbesigtigelsesforretningen. Hvis særlige
forhold gør sig gældende, kan kommissionen beslutte at
ekspropriere hele ejendomme efter linjebesigtigelsesforretningen.
Delekspropriationer kan først gennemføres, når
anlægget er detailprojekteret, således at
ekspropriationsindgrebet på de enkelte ejendomme
nærmere kan fastlægges.
På baggrund af de gennemførte
forundersøgelser planlægges 19 erhvervsvirksomheder og
landbrugsejendomme og 33 boliger at skulle
totaleksproprieres.
Ejerne af nogle af disse erhvervsvirksomheder og boliger vil
kunne være i en situation, hvor det kan være rimeligt,
at de får mulighed for at få eksproprieret deres
ejendom, før der har været afholdt
linjebesigtigelse.
Erhvervsvirksomheder, der ønskes videreført, vil
have behov for nye faciliteter, som det kræver tid at
etablere ikke mindst, hvis der skal opføres nye bygninger et
andet sted. Ved at give erhvervsvirksomheder mulighed for en tidlig
ekspropriation kan det undgås, at staten stilles overfor
erstatningskrav som følge af driftstab.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 4 giver derfor mulighed for, at
transportministeren i særlige tilfælde kan ekspropriere
en ejendom, der berøres særligt indgribende af
jernbaneprojektet, før tidspunktet for de ordinære
ekspropriationer.
Ved »særligt indgribende« sigtes til en
situation, hvor transportministeren vurderer, at der er en
betydelig risiko for, at den pågældende ejendom senere
vil blive totaleksproprieret.
Det vil ikke være et krav, at det forventes, at
ejendommen vil skulle totaleksproprieres. Det vil derfor kunne
komme på tale, hvis de øvrige betingelser er opfyldt,
at staten overtager et areal, selv om ejendommen kun delvist
forventes eksproprieret, eller hvis ejeren påføres
væsentlige ulemper i forbindelse med projektets
gennemførelse. Det indebærer, at den forventede
delvise ekspropriation eller de ulemper, som projektet
indebærer, skal have et betydeligt omfang.
Selv om kravet om, at ejendommen skal berøres
særligt indgribende af projektet, er opfyldt, kan
transportministeren kun i særlige tilfælde ekspropriere
de pågældende ejendomme før linjebesigtigelsen.
Det vil således herudover være et krav, at ejeren har
særlige personlige årsager til at ønske
ejendommen overtaget før tidspunktet for den ordinære
ekspropriation.
Særlige personlige årsager kan f.eks. være
sygdom, alder, familieforøgelse eller andre sociale
årsager.
Erhvervsvirksomheder, der drives i selskabsform, vil i visse
tilfælde ligeledes kunne opfylde kriteriet om
»særlige personlige grunde«. De
»særlige personlige grunde« vil i sådanne
tilfælde kunne foreligge hos ledelsen af den
pågældende virksomhed. For erhvervsvirksomheder vil
kriteriet om en særlig personlig grund ligeledes kunne
opfyldes, hvis erhvervsvirksomheden lider et betydeligt
indtægtstab, hvis der ikke sker ekspropriation før de
ordinære ekspropriationer.
En fremrykning af ekspropriationer vil kun komme på
tale, hvis ejeren af den pågældende ejendom eller
erhvervsvirksomheden anmoder herom.
Det bemærkes, at ejere af ejendomme også hidtil
har haft mulighed for i særlige tilfælde at få
deres ejendom overtaget af staten på grundlag af den
dagældende tekstanmærkning nr. 115 ad
§ 28.63.02 på finansloven for 2000 og i henhold til
den dagældende lov 497 af 7. juni 2001 om ændring af
lov om projektering af baneanlæg mellem København og
Ringsted, samt i henhold til den gældende lov nr. 244 af 21.
marts 2007 om projektering af jernbaneanlæg
København-Ringsted. Efter bestemmelsen i den gældende
§ 6 i lov nr. 244 af 21. marts 2007 har
transportministeren således forlods kunnet erhverve
ejendomme, der berøres særligt indgribende af
projekteringen af jernbaneanlæg København-Ringsted.
På baggrund af projekteringsloven er der overtaget et antal
ejendomme både på jernbanestrækningen, der er
omfattet af dette lovforslag, og på strækningen mellem
Hvidovre og Høje Taastrup. De ejendomme, der ikke vil
være brug for som følge af dette lovforslag, vil blive
afhændet efter de sædvanlige regler herfor.
Efter stk. 5 fastsættes
erstatningen af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i
henhold til lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom.
Til § 5
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. Det ønskes, at loven
træder i kraft så hurtigt som muligt af hensyn til
projektets fremdrift.
Bilag 1
Jernbanens linjeføring og placeringen
af stationen ved Køge Nord
Bilag 2
Naturlokaliteter
Bilag 3
Kulturhistoriske forhold