Skriftlig fremsættelse (25. februar
2010)
Transportministeren (Hans Christian
Schmidt):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om anlæg af en
jernbanestrækning København-Ringsted over
Køge.
(Lovforslag nr. L 134).
Med lovforslaget bemyndiges ministeren til at anlægge en
ny dobbeltsporet og elektrificeret jernbanestrækning
København-Ringsted over Køge på ca. 60
km.
Forslaget er et led i udmøntningen af aftalen af 22.
oktober 2009 "En moderne jernbane" mellem regeringen (Venstre og De
Konservative), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance og aftalen "En
grøn transportpolitik" af 29. januar 2009 mellem disse
partier.
Den nye jernbane tilvejebringer en langsigtet
kapacitetsforøgelse på strækningen, som
muliggør attraktive togforbindelser og forbedrede tilbud til
passagerer og godstransportkunder. Den nye jernbane er desuden en
forudsætning for gennemførelse af
"timemodellen".
Målet med "timemodellen" er at sikre en rejsetid
på 1 time på strækningerne
København-Odense, Odense-Århus, Århus-Aalborg og
på sigt Odense-Esbjerg samt Odense-Herning. "Timemodellen"
vil hermed bidrage til at give hurtigere rejsetider for togrejsende
i hele landet.
Den nye jernbane giver endvidere mulighed for at forøge
antallet af tog på Vestbanen (fra København mod Fyn og
Jylland) og Sydbanen (fra Ringsted mod Sydsjælland, Lolland
og Falster) og for at indsætte direkte regionaltog
København-Køge-Næstved med store
rejsetidsbesparelser til følge.
Den nye jernbane vil således øge mobiliteten
på et bæredygtigt grundlag og understøtte
målsætningen om, at den kollektive transport skal
løfte det meste af fremtidens vækst i trafikken.
Den nye jernbane planlægges ibrugtaget i 2018.
Lovforslaget indeholder positive virkninger for samfundet,
idet den nye jernbane forbedrer mulighederne for bæredygtig
transport. Således vil overflytning af bilture til jernbanen
kunne reducere udledningen af CO2.
Endvidere vil lovforslaget øge mobiliteten bl.a. til gavn
for erhvervslivet.
Statens udgift til anlægget skønnes at
udgøre ca. 10,35 mia. kr. Der er i dette beløb
indregnet reserver i henhold til "Ny
anlægsbudgettering".
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale
forslaget til Det Høje Tings velvillige behandling.