Skriftlig fremsættelse (3. marts
2010)
Indenrigs- og
sundhedsministeren (Bertel Haarder):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, lov om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed,
sundhedsloven og forskellige andre love (Et nyt patientklagesystem,
mulighed for at klage over sundhedsvæsenets sundhedsfaglige
virksomhed, forenkling af regler om tilsynsforanstaltninger
m.v.)
(Lovforslag nr. L 130).
Formålet med lovforslaget er at styrke patienternes
retsstilling ved en ændring af patientklagesystemet, der
giver patienterne bedre klagemuligheder, lettere klageadgang og
mulighed for en hurtigere afgørelse af klagesager. Samtidig
understøtter det nye patientklagesystem en øget
læring i sundhedsvæsenet.
Lovforslaget indebærer en væsentlig udvidelse af
patienters klageadgang. Patienter kan fremover klage over
manglende efterlevelse af en række
patientrettigheder, herunder vedrørende frit og udvidet frit
sygehusvalg, kontaktpersonordningen og betaling for
sygehusbehandling i udlandet. Der bliver også en ny adgang
til at klage over sundhedsvæsenets sundhedsfaglige
virksomhed, uden at der samtidig klages over bestemte
sundhedspersoner. Afgørelser i de nævnte klagesager
træffes af Patientombudet, der etableres ved lovforslaget, og
som for at styrke grundlaget for læring fremover skal
varetage en række funktioner, der hidtil har været
spredt på flere myndigheder.
Den nuværende adgang til at klager over bestemte
sundhedspersoners sundhedsfaglige virksomhed opretholdes med
lovforslaget. Kompetencen til at behandle sådanne sager
overføres til Disciplinærnævnet, der
afløser det nuværende
Patientklagenævn.
Disciplinærnævnet foreslås sammensat med en - i
forhold til Patientklagenævnet - styrket
patientrepræsentation, så der ved afgørelsen af
konkrete klagesager er en ligelig repræsentation i
nævnet af patientrepræsentanter og sundhedsfagligt
uddannede medlemmer.
For at sikre øget lokal læring og give mulighed
for en mindelig afklaring af klager, der beror på
misforståelser, indebærer lovforslaget endvidere, at
patienter skal have tilbud om en lokal dialog med regionen,
når de klager over en sundhedsperson eller en sundhedsydelse,
som regionen helt eller delvis afholder udgiften til.
Lovforslaget indebærer desuden en forenkling af
procedurerne for anvendelse af tilsynsforanstaltninger over for
sundhedspersoner. Forslaget giver på den ene side
Sundhedsstyrelsen bedre muligheder for at iværksætte
tilsynsforanstaltninger hurtigt og effektivt, når hensynet
til patientsikkerheden gør det nødvendigt, og sikrer
på den anden side, at de berørte sundhedspersoner i en
række tilfælde får mulighed for en hurtigere
adgang til domstolsprøvelse. Af hensyn til de berørte
sundhedspersoners retssikkerhed fastsættes der desuden regler
for den tidsmæssige udstrækning af afgørelser om
midlertidig autorisationsfratagelse eller
virksomhedsindskrænkning.
Som følge af Patientklagenævnets
nedlæggelse indebærer lovforslaget endvidere oprettelse
af Det Psykiatriske Ankenævn, der overtager
Patientklagenævnets kompetence til at træffe
afgørelser i klager over visse af de lokale psykiatriske
patientklagenævns afgørelser. Lovforslaget
indebærer ikke øvrige ændringer i
psykiatriloven.
Ændringerne træder ifølge lovforslaget i
kraft den 1. januar 2011.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og
bemærkningerne hertil, skal jeg anbefale lovforslaget til
Folketingets velvillige behandling.