Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 1. juni 2010
Forslag
til
Lov om ændring af lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, lov om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed,
sundhedsloven og forskellige andre love
(Et nyt patientklagesystem, mulighed for at
klage over sundhedsvæsenets sundhedsfaglige virksomhed,
forenkling af regler om tilsynsforanstaltninger m.v.)
§ 1
I lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr. 24 af 21.
januar 2009, foretages følgende ændringer:
1. Kapitel
1 og 2 affattes
således:
»Kapitel 1
Klageadgang m.v.
Klager m.v. over sundhedsfaglig
virksomhed
§ 1.
Patientombuddet, jf. §§ 11 og 12, behandler klager
fra patienter over sundhedsvæsenets sundhedsfaglige
virksomhed og forhold omfattet af sundhedslovens kapitel 4-9 og
afsnit IV med undtagelse af klager, hvor der i den øvrige
lovgivning er foreskrevet en anden klageadgang. Patientombuddet kan
ikke behandle en klage efter 1. pkt., hvis den faglige virksomhed
eller det forhold, klagen vedrører, helt eller delvis er
omfattet af en klage efter § 2.
Stk. 2.
Patientombuddet træffer i sager efter stk. 1
afgørelse om, hvorvidt den sundhedsfaglige virksomhed har
været kritisabel, eller om sundhedsvæsenet har handlet
i strid med sundhedslovens kapitel 4-9 og afsnit IV.
Stk. 3. Inden
Patientombuddet behandler en klage vedrørende en
sundhedsydelse, som regionen helt eller delvis afholder udgifterne
til, tilbyder ombuddet, jf. dog stk. 4, patienten en dialog med
vedkommende region. Hvis patienten tager imod tilbuddet, sendes
klagen til regionen, som tager kontakt til patienten og
søger de spørgsmål, klagen vedrører,
afklaret. Inden 4 uger efter Patientombuddets fremsendelse af
klagen til regionen giver regionen meddelelse til Patientombuddet
om udfaldet af dialogen. Hvis den pågældende herefter
ikke ønsker yderligere behandling af sin klage, meddeler
regionen med patientens accept dette til Patientombuddet, hvorefter
klagen anses for bortfaldet. I modsat fald sender regionen alle
relevante oplysninger i sagen til Patientombuddet til brug for
ombuddets behandling af sagen.
Stk. 4. Hvis en
klage omfattet af stk. 3 er indgivet til regionen, tilbyder
regionen en dialog og orienterer samtidig
Patientombuddet om klagen. Fristen i stk. 3, 3.
pkt., regnes fra regionens modtagelse af klagen.
§ 2.
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, jf.
§§ 13-16, behandler klager fra patienter over
autoriserede sundhedspersoners sundhedsfaglige virksomhed og
forhold omfattet af sundhedslovens kapitel 4-7 og 9 med undtagelse
af klager, hvor der i den øvrige lovgivning er foreskrevet
en anden klageadgang. Nævnet kan ikke behandle en klage, hvis
den sundhedsfaglige virksomhed, klagen vedrører, er omfattet
af en klage efter § 1, medmindre Patientombuddet i
anledning af klagen efter § 1 har udtalt kritik af
sundhedsvæsenets sundhedsfaglige virksomhed.
Stk. 2. Indenrigs-
og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at
nævnets virksomhed omfatter nærmere bestemte
persongrupper inden for sundhedsvæsenet, der ikke har
autorisation efter sundhedslovgivningen.
Stk. 3. Indenrigs-
og sundhedsministeren kan, når særlige hensyn taler
herfor, fastsætte regler om, at nævnets virksomhed ikke
omfatter dele af den sundhedsfaglige virksomhed, der udøves
af autoriserede sundhedspersoner.
Stk. 4. Inden
nævnet behandler en klage over en autoriseret sundhedspersons
sundhedsfaglige virksomhed i forbindelse med en sundhedsydelse, som
regionen helt eller delvis afholder udgifterne til, tilbyder
nævnet patienten en dialog med vedkommende region. Reglerne i
§ 1, stk. 3 og 4, finder tilsvarende anvendelse.
§ 2
a. Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn
behandler sager om sundhedsfaglig virksomhed indbragt af
Sundhedsstyrelsen eller Lægemiddelstyrelsen i tilfælde,
hvor vedkommende styrelse finder, at der kan være grundlag
for kritik af eller sanktion over for personer omfattet af
§ 2, stk. 1, eller regler fastsat i medfør af
§ 2, stk. 2.
§ 3.
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn afgiver i sager
efter §§ 2 og 2 a en udtalelse om, hvorvidt
sundhedspersonens sundhedsfaglige virksomhed har været
kritisabel, eller om sundhedspersonen har handlet i strid med
sundhedslovens kapitel 4-7 og 9. Nævnet kan herunder udtale
kritik med indskærpelse eller søge iværksat
sanktioner.
§ 4.
Klager efter §§ 1 og 2 skal være indgivet
inden 2 år efter det tidspunkt, hvor klageren var eller burde
være bekendt med det forhold, der klages over. Klage skal dog
senest indgives 5 år efter den dag, hvor klageforholdet har
fundet sted. Der kan ikke dispenseres fra de nævnte
klagefrister.
Stk. 2. Er klagen
omfattet af § 2, stk. 1, 2. pkt., forlænges
fristerne i stk. 1 svarende til perioden fra indgivelse af
klagen efter § 1, til Patientombuddets afgørelse
forelå.
Klager over
kommunalbestyrelsers, regionsråds, Sundhedsstyrelsens og
Søfartsstyrelsens afgørelser m.v. efter
sundhedsloven
§ 5.
Kommunalbestyrelsens afgørelser m.v. kan påklages til
Patientombuddet, når de vedrører
1) udstedelse af
bevis efter § 12 i sundhedsloven og regler fastsat med
hjemmel heri,
2) indplacering i
sikringsgruppe 1 og 2 og overførelse til gruppe 1-sikring
efter § 58 i sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel
heri,
3) anmeldelse om
lægevalg efter § 59 i sundhedsloven og regler
fastsat med hjemmel heri,
4) omsorgstandpleje
efter § 131 og § 132 i sundhedsloven og regler
fastsat med hjemmel heri,
5) specialtandpleje
efter §133 og § 134 i sundhedsloven og regler
fastsat med hjemmel heri,
6) fysioterapi m.v.
efter § 140 a og § 140 b i sundhedsloven og
regler fastsat med hjemmel heri,
7)
begravelseshjælp efter § 160 i sundhedsloven og
regler fastsat med hjemmel heri,
8) tilskud til
ydelser i et andet EU/EØS-land efter § 168 i
sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel heri,
9) befordring og
befordringsgodtgørelse efter § 170 og
§ 172 i sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel heri
eller
10) udbetaling af
kontanttilskud efter § 228 i sundhedsloven.
§ 6.
Regionsrådets afgørelser m.v. kan påklages til
Patientombuddet, når de vedrører
1) tolkebistand
efter § 50 i sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel
heri,
2) behandling i
praksissektoren efter § 60 og §§ 64-72 i
sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel heri,
3) vilkår for
en persons ret til sygehusbehandling efter § 81 i
sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel heri,
4) frit og udvidet
frit sygehusvalg, udvidet ret til undersøgelse og behandling
for psykisk syge børn og unge og udvidet ret til behandling
for psykisk syge voksne efter §§ 86-87 h i
sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel heri,
5) maksimale
ventetider for behandling af livstruende sygdomme efter
§ 88 i sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel
heri,
6) behandling i
udlandet efter § 89 i sundhedsloven og regler fastsat med
hjemmel heri, for så vidt angår retlige forhold,
7) regionernes
oplysningspligt efter § 90 i sundhedsloven og regler
fastsat med hjemmel heri,
8) kontaktperson
på sygehuset efter §§ 90 a-c i sundhedsloven
og regler fastsat med hjemmel heri,
9) beløb til
personlige fornødenheder efter regler fastsat med hjemmel i
§ 91 i sundhedsloven,
10) tilskud til
ernæringspræparater efter § 159 i
sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel heri,
11) hjemtransport
af afdøde patienter efter § 160 a i sundhedsloven
og regler fastsat med hjemmel heri,
12) tilskud til
tandpleje efter § 166 i sundhedsloven og regler fastsat
med hjemmel heri,
13) tilskud til
ydelser i et andet EU/EØS-land efter § 168 i
sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel heri,
14) vilkår
for en persons ret til befordring og befordringsgodtgørelse
ved sygehusbehandling efter § 171 i sundhedsloven og
regler fastsat med hjemmel heri,
15)
kørselsgodtgørelse til læger efter
§ 175 i sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel heri
eller
16) refusion af
udgifter til sygehusbehandling i et andet EU/EØS-land efter
regler fastsat med hjemmel i § 76 i sundhedsloven.
Stk. 2. Indenrigs-
og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om
adgangen til at klage efter stk. 1.
§ 7.
Sundhedsstyrelsens afgørelser m.v. efter § 88 i
sundhedsloven eller regler fastsat i medfør heraf kan
påklages til Patientombuddet.
§ 8.
Søfartsstyrelsens afgørelser efter sundhedslovens
§ 161 eller regler fastsat i medfør heraf kan
påklages til Patientombuddet.
§ 9.
Patientombuddet kan i sager efter §§ 5-8
tiltræde eller omgøre afgørelsen eller hjemvise
sagen til fornyet behandling.
§ 10.
Klager efter §§ 5-8 skal indgives, inden 4 uger
efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen.
Patientombuddet kan se bort fra en overskridelse af klagefristen,
hvis særlige grunde taler herfor.
Kapitel 2
Patientklagesystemets organisation
m.v.
Patientombuddet
§ 11.
Patientombuddet er en institution under indenrigs- og
sundhedsministeren.
Stk. 2.
Patientombuddet er ved behandlingen af klager efter reglerne i
kapitel 1 uafhængigt af instruktioner om den enkelte sags
behandling og afgørelse.
Stk. 3.
Patientombuddets afgørelser efter kapitel 1 kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.
§ 12.
Patientombuddet kan forelægge en sag efter § 1 for
Sundhedsstyrelsen og Retslægerådet, før
Patientombuddet træffer afgørelse i sagen.
Stk. 2. Personer og
myndigheder, som en sag efter § 1 og
§§ 5-8 vedrører, skal efter anmodning meddele
Patientombuddet enhver oplysning, herunder journaloplysninger, til
brug for Patientombuddets behandling af sagen.
Stk. 3.
Patientombuddet underretter Sundhedsstyrelsen om modtagne klager
efter § 1 og om Patientombuddets afgørelse af
sådanne klager. Sundhedsstyrelsen kan til brug for sin
tilsynsvirksomhed forlange Patientombuddets sagsakter i enhver
sådan klagesag udleveret.
Stk. 4.
Patientombuddet udarbejder en årsrapport
om Patientombuddets virksomhed.
Regionen bidrager efter Patientombuddets
anmodning med oplysninger til brug for årsrapporten, herunder
oplysninger om klager, der er bortfaldet efter en dialog med
regionen, jf. § 1, stk. 3. Årsrapporten
offentliggøres og sendes til indenrigs- og
sundhedsministeren, Sundhedsstyrelsen, regioner og kommuner.
Årsrapporten sendes desuden til Søfartsstyrelsen.
Stk. 5.
Regionsrådet og kommunalbestyrelsen redegør senest 6
måneder efter Patientombuddets offentliggørelse af
årsrapporten efter stk. 4 over for Patientombuddet og
Sundhedsstyrelsen for, hvilke initiativer årsrapporten har
givet anledning til.
Det Rådgivende
Praksisudvalg
§ 12
a. Indenrigs- og sundhedsministeren nedsætter Det
Rådgivende Praksisudvalg. Patientombuddet forelægger
sine afgørelser i klagesager efter § 1 for Det
Rådgivende Praksisudvalg, som rådgiver Patientombuddet
om ombuddets fremtidige afgørelse af sammenlignelige sager.
Det Rådgivende Praksisudvalg rådgiver desuden
Patientombuddet om læringen af sagerne.
Stk. 2. Det
rådgivende Praksisudvalg sammensættes af
repræsentanter for patientorganisationer m.v., faglige
organisationer på sundhedsområdet, regioner og kommuner
efter indenrigs- og sundhedsministerens nærmere bestemmelse.
Direktøren for Patientombuddet er formand for
praksisudvalget.
Stk. 3. Formanden
indkalder Det Rådgivende Praksisudvalg til møde efter
behov og mindst to gange årligt. Patientombuddet
redegør for Det Rådgivende Praksisudvalgs virksomhed i
sin årsrapport.
Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn
§ 13.
Indenrigs- og sundhedsministeren nedsætter
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, der i sin
virksomhed er uafhængigt af instruktioner om den enkelte sags
behandling og afgørelse.
Stk. 2.
Nævnets afgørelser kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
Stk. 3. Indenrigs-
og sundhedsministeren fastsætter efter forhandling med
nævnet dettes forretningsorden.
Stk. 4.
Patientombuddet stiller sekretariatsbistand til rådighed for
nævnet.
§ 14.
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn består af
1 formand og et antal næstformænd, jf. stk. 2, og
beskikkede medlemmer, jf. stk. 3-5.
Stk. 2. Indenrigs-
og sundhedsministeren udpeger nævnets formand og et af
ministeren fastsat antal næstformænd. Disse skal
være dommere og kan være dommere fra de overordnede
retter.
Stk. 3. Indenrigs-
og sundhedsministeren beskikker et af ministeren fastsat antal
medlemmer efter indstilling fra Danske Patienter, Danske
Handicaporganisationer og Forbrugerrådet. Der beskikkes lige
mange medlemmer fra hver af de i 1. pkt. nævnte
organisationer.
Stk. 4. Indenrigs-
og sundhedsministeren beskikker for hvert sundhedsfagligt
område et af ministeren fastsat antal medlemmer med
sundhedsfaglig uddannelse.
Stk. 5. Formand,
næstformænd og medlemmer udpeges eller beskikkes for en
periode af 4 år. Genudpegning og genbeskikkelse kan finde
sted. Udtræder formanden, en næstformand eller et
medlem i perioden, sker udpegning af ny formand eller
næstformand eller beskikkelse af nyt medlem for den
resterende del af perioden. Formand, næstformand og medlemmer
af nævnet, der ikke udfører hvervet som led i deres
tjenstlige arbejde, ydes vederlag og godtgørelse for
befordring i lighed med ikkestatsansatte, der modtager
særskilt vederlag.
§ 15.
Ved afgørelsen af sager efter §§ 2 og 2 a
sammensættes Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn af formanden eller 1 næstformand,
2 medlemmer beskikket efter § 14, stk. 3, og 2
medlemmer beskikket efter § 14, stk. 4.
Stk. 2. Formanden
eller vedkommende næstformand afgør, hvilke medlemmer
beskikket efter § 14, stk. 3 og 4, der skal deltage
i nævnets afgørelse af den enkelte sag.
Stk. 3. Formanden
eller vedkommende næstformand kan bestemme, at særligt
sagkyndige eller andre kan deltage uden stemmeret ved nævnets
behandling af en sag.
Stk. 4.
Nævnets formand og næstformænd kan træffe
afgørelse i sager, der skønnes ikke at give anledning
til tvivl.
§ 16.
Reglerne i § 12, stk. 1-3 og stk. 4, 1.-3.
pkt., finder tilsvarende anvendelse for Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn.
Stk. 2.
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn skal, inden der
træffes afgørelse i en sag vedrørende
sundhedsfaglig virksomhed i Grønland, indhente en udtalelse
om sagen fra sundhedsmyndighederne i Grønland.
Offentliggørelse af
afgørelser om sundhedspersoners sundhedsfaglige
virksomhed
§ 17.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at
der gives offentligheden adgang til oplysninger om
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævns
afgørelser, herunder om, at offentliggørelse sker
uden anonymisering af oplysninger om den indklagede sundhedsperson,
såfremt der er tale om sager, hvor der er givet kritik for
alvorlig eller gentagen forsømmelse eller kritik i
forbindelse med kosmetisk behandling.
Stk. 2. Indenrigs-
og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at der gives
offentligheden adgang til oplysninger om afgørelser, der er
truffet i det klagesystem, som er aftalt mellem de driftsansvarlige
myndigheder for sundhedsvæsenet og Dansk
Tandlægeforening. Der kan fastsættes regler om, at der
kan ske behandling af oplysninger om personnummer, og om, at
offentliggørelse sker uden anonymisering af oplysninger om
den indklagede tandlæge, såfremt der er tale om sager,
hvor der er givet kritik for alvorlig eller gentagen
forsømmelse eller kritik i forbindelse med kosmetisk
behandling.
Stk. 3. Oplysninger
om, at vedkommende sundhedsperson har overtrådt lovgivningen
ved de forhold, som de i stk. 1 og 2 nævnte
afgørelser vedrører, kan offentliggøres. Der
kan dog ikke ske offentliggørelse af oplysninger om, at
sagen oversendes til politiet.
Stk. 4. Indenrigs-
og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn varetager
offentliggørelsen af afgørelserne fra
tandlægeklagesystemet, jf. stk. 2.
Sagernes finansiering
§ 18.
Staten, regionsråd og kommunalbestyrelser afholder udgifterne
til driften af Patientombuddet og Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn. Udgifterne fordeles på grundlag
af en standardtakst pr. afsluttet sag og i forhold til, om
behandlingen enten har fundet sted ved institutioner, der drives af
henholdsvis staten, regioner og kommuner, eller i privat praksis og
på private sygehuse beliggende i regionerne. Staten afholder
efter aftale med Færøernes Hjemmestyre eller
Grønlands Selvstyre udgifterne ved sager vedrørende
behandling ved sundhedsvæsenet på
Færøerne eller i Grønland. Udgifterne
vedrørende klager over Sundhedsstyrelsens,
Søfartsstyrelsens, regionsråds og kommunalbestyrelsers
administrative afgørelser efter §§ 5-8
afholdes af henholdsvis staten, regionsråd og
kommunalbestyrelser.
Stk. 2. Indenrigs-
og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om
afholdelse af udgifter efter stk. 1. Ministeren kan herunder
fastsætte forskellige standardtakster for forskellige
sagstyper og bestemme, at taksterne kan dække andre sager end
dem, der er nævnt i stk. 1, og at visse områder inden
for Patientombuddets og Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævns virksomhed ikke indgår i
takstbetalingen. Endvidere kan der fastsættes regler om
forudgående opkrævning fra staten, regionsråd og
kommunalbestyrelser m.fl. af acontobetaling.«
2. I
§ 34, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »dommere«: »og kan
være dommere fra de overordnede retter«.
3. § 34, stk. 11, ophæves,
og i stedet indsættes:
»Stk. 11.
Patientombuddet stiller sekretariatsbistand til rådighed for
nævnet.
Stk. 12. Reglerne i
§ 18 finder tilsvarende anvendelse for afholdelsen af
udgifter til drift af nævnet.«
4. I
§ 56 indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Nævnets formand eller vedkommende næstformand kan
bestemme, at særligt sagkyndige eller andre kan deltage uden
stemmeret ved nævnets behandling af sager.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
5. § 56, stk. 5, der bliver
stk. 6, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 6.
Patientombuddet stiller sekretariatsbistand til rådighed for
nævnet.
Stk. 7. Reglerne i
§ 18 finder tilsvarende anvendelse for afholdelsen af
udgifter til drift af nævnet.«
6.
Efter § 60 indsættes:
Ȥ 60 a. Anmeldelser af
erstatningskrav efter kapitel 3 og 4, der sendes til
Patientombuddet, anses for indgivet til rette myndighed, jf.
§§ 59 og 60, på det tidspunkt, hvor de modtages af
Patientombuddet. Anmeldelserne videresendes straks til rette
myndighed.«
7. I
§ 61, stk. 1, ændres
»§ 14, stk. 2,« til: »§ 12, stk.
2,«.
§ 2
I lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1350 af 17. december 2008, som
ændret ved § 15 i lov nr. 140 af 9. februar 2010,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1,
indsættes efter »med«: »fare
eller«.
2. § 5, stk. 3 og 4, ophæves, og i stedet
indsættes:
»Stk. 3.
Sundhedsstyrelsens afgørelser om generhvervelse og om
ophævelse af virksomhedsindskrænkning efter stk. 1
og 2 kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 4. En person,
der har fraskrevet sig autorisation eller indskrænket sit
virksomhedsområde efter stk. 1 og 2, kan forlange
Sundhedsstyrelsens afslag på generhvervelse af autorisationen
eller ophævelse af virksomhedsindskrænkningen indbragt
for domstolene, hvis der er forløbet mindst 1 år efter
fraskrivelsen eller virksomhedsindskrænkningen, eller efter
at generhvervelse eller ophævelse af
virksomhedsindskrænkningen senest er nægtet ved dom.
Sundhedsstyrelsens afgørelse skal indeholde oplysning om
adgangen til at begære domstolsprøvelse og om fristen
herfor.
Stk. 5.
Begæring om domstolsprøvelse efter stk. 4 skal
fremsættes over for Sundhedsstyrelsen, senest 3 uger efter at
Sundhedsstyrelsens afgørelse er meddelt den
pågældende. Sundhedsstyrelsen anlægger sag mod
den pågældende i den borgerlige retsplejes
former.«
3. § 6, stk. 4, affattes
således:
»Stk. 4.
Sundhedsstyrelsens afgørelser efter stk. 2 og 3 kan
ikke indbringes for anden administrativ myndighed.«
4. § 7, stk. 2 og 3, affattes således:
»Stk. 2.
Sundhedsstyrelsen kan meddele et fagligt påbud til en
autoriseret sundhedsperson om ændring af dennes virksomhed,
hvis styrelsen finder, at sundhedspersonen har udvist alvorlig
eller gentagen kritisabel faglig virksomhed. Sundhedsstyrelsen kan
inden meddelelsen af påbud indhente en skriftlig
erklæring fra Retslægerådet. En autoriseret
sundhedspersons virksomhedsområde kan endvidere
indskrænkes i de i 1. pkt. nævnte situationer efter
reglerne i § 9.
Stk. 3.
Sundhedsstyrelsens afgørelser efter stk. 2, 1. pkt.,
kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.«
5. § 8 affattes således:
Ȥ 8. Sundhedsstyrelsen kan i
påtrængende tilfælde, hvor den fortsatte
virksomhed skønnes at frembyde overhængende fare,
midlertidigt fratage udøveren af hvervet autorisationen.
Stk. 2.
Sundhedsstyrelsen kan i påtrængende tilfælde,
hvor der er begrundet mistanke om, at en autoriseret sundhedsperson
er til fare for patientsikkerheden på et eller flere faglige
områder, midlertidigt indskrænke den
pågældendes ret til virksomhedsudøvelse, mens
mistanken undersøges.
Stk. 3. En
autoriseret sundhedsperson, der udøver sin virksomhed i
praksissektoren, kan ikke fratages sit ydernummer med baggrund i,
at vedkommende har fået indskrænket sin ret til
virksomhedsudøvelse efter stk. 2.
Stk. 4.
Sundhedsstyrelsens afgørelser efter stk. 1 og 2
bortfalder, senest 2 år efter at styrelsen har truffet
afgørelse, medmindre Sundhedsstyrelsen forinden har anlagt
sag, jf. § 9, om fratagelse af autorisation eller
indskrænkning af virksomhedsområde. Sundhedsstyrelsens
afgørelser efter stk. 1 og 2 kan ikke indbringes for
anden administrativ myndighed.
Stk. 5. En
autoriseret sundhedsperson kan efter reglerne i § 9
fratages autorisationen, hvis vedkommende efter at have fået
indskrænket sin ret til virksomhedsudøvelse efter
stk. 2 fortsætter med at udøve sådan
virksomhed.«
6. § 9 affattes således:
Ȥ 9. Sundhedsstyrelsen
anlægger retssag i den borgerlige retsplejes former om
fratagelse af autorisation efter § 6, stk. 1,
§ 6, stk. 5, § 7, stk. 1,
§ 7, stk. 4, og § 8, stk. 5, eller om
indskrænkning af en autoriseret sundhedspersons
virksomhedsområde efter § 7, stk. 2, 3.
pkt.
Stk. 2.
Sundhedsstyrelsen skal, inden sag anlægges, indhente en
skriftlig erklæring fra Retslægerådet.
Sundhedsstyrelsen skal, inden sag anlægges, endvidere
opfordre udøveren af hvervet til at udtale sig skriftligt
eller afgive en mundtlig redegørelse i et møde, hvori
også Retslægerådet deltager.
Stk. 3. Det kan i
en dom om fratagelse af autorisation eller indskrænkning af
virksomhedsområde fastsættes, at anke ikke har
opsættende virkning.«
7. § 10 affattes således:
Ȥ 10. Sundhedsstyrelsen kan
efter ansøgning give en person, der har fået frataget
sin autorisation eller indskrænket sit
virksomhedsområde efter §§ 6-9 eller 12,
tilladelse til at generhverve autorisationen eller
få ophævet virksomhedsindskrænkningen, når
de omstændigheder, der begrundede autorisationsfratagelsen
eller virksomhedsindskrænkningen, ikke længere er til
stede.
Stk. 2.
Sundhedsstyrelsens afgørelser efter stk. 1 kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 3.
Sundhedsstyrelsens afslag på generhvervelse kan tidligst
indbringes for domstolene, 1 år efter at der er truffet
afgørelse om endelig fratagelse af autorisation eller
virksomhedsindskrænkning, eller efter at generhvervelse af
autorisationen eller ophævelse af
virksomhedsindskrænkningen senest er nægtet ved
dom.«
8. § 11 ophæves.
9. I
§ 12 indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Sundhedsstyrelsens afgørelser efter stk. 1 kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.«
10. § 13, stk. 1, affattes
således:
»Sundhedsstyrelsen
offentliggør afgørelser om faglige påbud efter
§ 7, stk. 2, om midlertidig eller endelig fratagelse
af autorisation eller indskrænkning af
virksomhedsområde efter §§ 6-9 og 12 og om
fratagelse eller indskrænkning af retten til at ordinere
afhængighedsskabende lægemidler efter § 36 og
§ 51.«
11. § 14, stk. 4, affattes
således:
»Stk. 4.
Sundhedsstyrelsens afgørelser efter stk. 3 kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.«
12. I
§ 35 indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Sundhedsstyrelsens afgørelser efter stk. 1 kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.«
13. § 36, stk. 2 og 3, affattes således:
»Stk. 2.
Sundhedsstyrelsens afgørelse efter stk. 1 kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed. Lægen kan
forlange Sundhedsstyrelsens afgørelse efter stk. 1
indbragt for domstolene. Begæring om domstolsprøvelse
skal fremsættes over for Sundhedsstyrelsen, inden 3 uger
efter at Sundhedsstyrelsens afgørelse er meddelt den
pågældende. Sundhedsstyrelsen anlægger sag mod
lægen i den borgerlige retsplejes former.
Stk. 3.
Sundhedsstyrelsens afgørelse efter stk. 1 har, medmindre
Sundhedsstyrelsen bestemmer andet, virkning straks fra meddelelsen
af afgørelsen og uafhængigt af, om afgørelsen
begæres indbragt for domstolene.«
14. § 37 affattes således:
»§ 37. En læge kan over
for Sundhedsstyrelsen fraskrive sig retten til at ordinere
afhængighedsskabende lægemidler eller en nærmere
angiven gruppe af sådanne lægemidler for en
nærmere angiven periode eller indtil videre.
Stk. 2. Retten til
at ordinere afhængighedsskabende lægemidler
tilbagegives, når den angivne periode er udløbet.
Sundhedsstyrelsen kan endvidere efter ansøgning tilbagegive
retten helt eller delvis, hvis omstændigheder, der begrundede
fraskrivelsen, ikke længere er til stede.
Stk. 3. Lægen
kan forlange et afslag efter stk. 2 fra Sundhedsstyrelsen
på tilbagegivelse af ordinationsretten indbragt for
domstolene, hvis der er forløbet mindst 1 år efter
fraskrivelsen af ordinationsretten, eller efter at tilbagegivelse
af ordinationsretten senest er nægtet ved dom.
Sundhedsstyrelsens afgørelse skal indeholde oplysning om
adgangen til at begære domstolsprøvelse og om fristen
herfor.
Stk. 4.
Begæring om domstolsprøvelse efter stk. 3 skal
fremsættes over for Sundhedsstyrelsen, senest 3 uger efter at
Sundhedsstyrelsens afgørelse er meddelt den
pågældende. Sundhedsstyrelsen anlægger sag mod
den pågældende i den borgerlige retsplejes
former.«
15. § 40 affattes således:
Ȥ 40. Reglerne i
§ 10 finder tilsvarende anvendelse for tilbagegivelse af
retten til at ordinere afhængighedsskabende lægemidler
eller en nærmere angiven gruppe af lægemidler, som er
frataget lægen efter § 36.«
§ 3
I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 95 af 7. februar 2008, som
ændret bl.a. ved lov nr. 288 af 15. april 2009 og senest ved
lov nr. 534 af 26. maj 2010, foretages følgende
ændringer:
1. § 198 affattes således:
»§ 198. Regionsrådet og
kommunalbestyrelsen modtager, registrerer og analyserer
rapporteringer om utilsigtede hændelser, jf. stk. 2 og
3, til brug for forbedring af patientsikkerheden og rapportering af
oplysninger efter reglerne i § 199.
Stk. 2. En
sundhedsperson, der som led i sin faglige virksomhed bliver
opmærksom på en utilsigtet hændelse, skal
rapportere hændelsen til regionen. En hændelse, der er
forekommet i den kommunale sundhedssektor, jf. afsnit IX, skal dog
rapporteres til kommunen. 1. og 2. pkt. finder tilsvarende
anvendelse på ambulancebehandlere, apotekere og
apotekspersonale.
Stk. 3. En patient
eller dennes pårørende kan rapportere en utilsigtet
hændelse til regionen eller kommunen i overensstemmelse med
reglerne i stk. 2, 1. og 2. pkt.
Stk. 4. Ved en
utilsigtet hændelse forstås en begivenhed, der
forekommer i forbindelse med sundhedsfaglig virksomhed, herunder
præhospital indsats, eller i forbindelse med forsyning af og
information om lægemidler. Utilsigtede hændelser
omfatter på forhånd kendte og ukendte hændelser
og fejl, som ikke skyldes patientens sygdom, og som enten er
skadevoldende eller kunne have været skadevoldende, men
forinden blev afværget eller i øvrigt ikke indtraf
på grund af andre omstændigheder.«
2. §
199 affattes således:
Ȥ 199. Patientombuddet
modtager rapporteringer fra regionsrådet og
kommunalbestyrelsen om utilsigtede hændelser og opretter et
nationalt register herfor. Patientombuddet analyserer og
videreformidler viden til sundhedsvæsenet på baggrund
af de modtagne rapporteringer. Patientombuddet stiller endvidere
rapporteringerne til rådighed for Sundhedsstyrelsen til brug
for Sundhedsstyrelsens vejledningsarbejde, jf. § 214, stk.
1.
Stk. 2. Patientombuddet
fastsætter nærmere regler om, hvilke utilsigtede
hændelser der skal rapporteres af regionsrådet og
kommunalbestyrelsen til Patientombuddet, hvornår og i hvilken
form rapporteringen skal ske, og hvad den skal indeholde.
Patientombuddet fastsætter endvidere nærmere regler om,
i hvilke tilfælde personer omfattet af § 198, stk. 2,
skal rapportere om utilsigtede hændelser til
regionsrådet og kommunalbestyrelsen, hvornår og i
hvilken form rapporteringen skal ske, og hvad den skal indeholde.
Patientombuddet kan desuden fastsætte nærmere regler
om, i hvilken form rapportering efter § 198, stk. 3, skal
ske.
Stk. 3. Patientombuddet
kan fastsætte regler om, at regionsrådet og
kommunalbestyrelsen til brug for Patientombuddets varetagelse af
opgaver efter stk. 1 og til brug for Sundhedsstyrelsens varetagelse
af opgaver efter § 214, stk. 1, skal sende nærmere
bestemte oplysninger om rapporterede hændelser og udarbejdede
handlingsplaner, faglige udmeldinger m.v. til Patientombuddet.
Stk. 4. Rapportering om
utilsigtede hændelser fra regionsrådet og
kommunalbestyrelsen til Patientombuddet efter stk. 1 og regler
fastsat i medfør af stk. 3 skal ske i anonymiseret form
vedrørende såvel patienten som den rapporterende
person.
Stk. 5. Patientombuddet
afgiver en årlig beretning om sin virksomhed i henhold til
dette kapitel.«
3. §
202 affattes således:
Ȥ 202. Patientombuddet kan
fastsætte nærmere regler for, hvilke sygehuse og andre
behandlingsinstitutioner der er omfattet af rapporteringspligten,
ligesom Patientombuddet kan fastsætte særlige regler
for de private sygehuses rapporteringssystem.
Stk. 2. §§
198-201 gælder tillige for private sygehuse.
Stk. 3. §§
198-201 gælder ikke for andre lovbestemte
indrapporteringsordninger vedrørende utilsigtede
hændelser og fejl opstået under behandling.
Patientombuddet kan i samarbejde med berørte myndigheder
fastsætte nærmere regler, der præciserer og
eventuelt samordner indrapporteringsforhold, jf. 1. pkt.«
4. I
§ 215, stk. 2,
indsættes som 3. pkt.:
»Sundhedsstyrelsen
offentliggør beslutninger om skærpet
tilsyn.«
5. I
§ 216, stk. 3,
ændres »Sundhedsvæsenets
Patientklagenævn« til:
»Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn«.
§ 4
I lov om anvendelse af tvang
i psykiatrien, jf. lovbekendtgørelse nr. 1111 af 1. november
2006, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 34, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »Den Almindelige Danske Lægeforening og De
Samvirkende Invalideorganisationer« til:
»Lægeforeningen og Danske
Handicaporganisationer«.
2. I
§ 38, stk. 1, og § 39, stk. 2, ændres
»Sundhedsvæsenets Patientklagenævn« til:
»Det Psykiatriske Ankenævn«.
3. § 38, stk. 2, ophæves,
og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Klage til Det Psykiatriske Ankenævn skal indgives, senest 3
måneder efter at klageren har fået meddelelse om det
psykiatriske patientklagenævns afgørelse. Det
Psykiatriske Ankenævn kan se bort fra en overskridelse af
klagefristen, når særlige grunde taler herfor.
Stk. 3. Det
Psykiatriske Ankenævns afgørelser kan ikke indbringes
for anden administrativ myndighed.«
4.
Efter § 38 indsættes:
Ȥ 38 a. Det Psykiatriske
Ankenævn nedsættes af indenrigs- og sundhedsministeren.
Nævnet er i sin virksomhed uafhængigt af instruktioner
om den enkelte sags behandling og afgørelse. Nævnet
består af 1 formand, der skal være dommer og kan
være dommer fra de overordnede retter, 2 medlemmer, der skal
være psykiatere, beskikket efter indstilling fra
Lægeforeningen og 2 medlemmer beskikket efter indstilling fra
Danske Handicaporganisationer. Formanden udpeges, og medlemmerne
beskikkes af indenrigs- og sundhedsministeren for en periode af 4
år, og de kan samtidig være formand, næstformand
eller medlemmer af Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn. Udtræder formanden eller et
medlem i perioden, udpeges eller beskikkes en ny formand eller et
nyt medlem for den resterende del af perioden. Ministeren udpeger
eller beskikker efter reglerne i 1. pkt. stedfortrædere for
formanden og medlemmerne. Genudpegning og genbeskikkelse kan finde
sted.
Stk. 2. Det
psykiatriske patientklagenævn skal afgive de oplysninger til
Det Psykiatriske Ankenævn, som er nødvendige for
ankenævnets behandling af sager efter dette kapitel. Det
Psykiatriske Ankenævn kan forelægge en sag for
Sundhedsstyrelsen og Retslægerådet, før
nævnet træffer afgørelse i sagen.
Stk. 3. Det
Psykiatriske Ankenævn sekretariatsbetjenes af
Patientombuddet, jf. § 11 i lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet.
Stk. 4. Indenrigs-
og sundhedsministeren fastsætter efter forhandling med Det
Psykiatriske Ankenævn dettes forretningsorden, herunder
regler om formandens adgang til at træffe afgørelse i
sager, der ikke skønnes at give anledning til tvivl.
Stk. 5. Udgifterne
ved Det Psykiatriske Ankenævns virksomhed, herunder udgifter
til vederlag til nævnets formand og medlemmer, afholdes af
staten efter reglerne i § 18 i lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet eller regler
fastsat i medfør heraf.«
§ 5
I lov nr. 219 af 14. april
1999 om virksomhedsansvarlige læger, som ændret ved
§ 15 i lov nr. 69 af 4. februar 2004, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 4,
ændres »§ 5, stk. 3, i lov om
sygehusvæsenet« til: »§ 79,
stk. 2, i sundhedsloven«.
2. I
§ 1, stk. 5,
ændres »Sundhedsministeren« til:
»Indenrigs- og sundhedsministeren«.
3. I
§ 2, stk. 2, udgår
», jf. lægelovens § 2,
stk. 4«.
4. I
§ 7, stk. 1 og 2, ændres »Sundhedsvæsenets
Patientklagenævn« til: »Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn«.
§ 6
I lov om psykologer m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 132 af 27. februar 2004, som
ændret ved § 2 i lov nr. 574 af 24. juni 2005 og
§ 3 i lov nr. 1585 af 20. december 2006, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 13, § 14,
stk. 5, og § 18,
stk. 2, ændres »Sundhedsvæsenets
Patientklagenævn« til: »Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn«.
§ 7
I lov nr. 288 af 15. april
2009 om ændring af sundhedsloven. (Udvidet
patientsikkerhedsordning) foretages følgende
ændring:
1. § 1,
nr. 1, ophæves.
§ 8
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2011, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Indenrigs-
og sundhedsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af sundhedslovens § 198 som affattet ved
denne lovs § 3, nr. 1.
Stk. 3. § 7,
nr. 1, træder i kraft dagen efter lovens
bekendtgørelse i Lovtidende.
Stk. 4. Klager m.v.
over sundhedsfaglig virksomhed, der er indbragt for
Sundhedsvæsenets Patientklagenævn før lovens
ikrafttræden, færdigbehandles af Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn, dog med undtagelse af klager over
forhold omfattet af sundhedslovens kapitel 4-9 og afsnit IV, som
færdigbehandles af Patientombuddet. Er
embedslægeinstitutionen før lovens ikrafttræden
anmodet om at undersøge en klagesag, færdiggør
embedslægeinstitutionen undersøgelsen efter de hidtil
gældende regler i § 14, stk. 1, i lov om
klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet.
Stk. 5. Klager over
kommunalbestyrelsers, regionsråds og Søfartsstyrelsens
afgørelser m.v., der efter §§ 6-8 i lov om
klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet er
indgivet til Sundhedsvæsenets Patientklagenævn
før lovens ikrafttræden, færdigbehandles af
Patientombuddet.
Stk. 6. De hidtil
gældende regler i lov om autorisation af sundhedspersoner og
om sundhedsfaglig virksomhed finder anvendelse for indstillinger
til indenrigs- og sundhedsministeren, som Sundhedsstyrelsen
før denne lovs ikrafttræden har afgivet, og
afgørelser, som Sundhedsstyrelsen før denne lovs
ikrafttræden har truffet.
Stk. 7. Klager over
de psykiatriske patientklagenævns afgørelser, der er
indgivet til Sundhedsvæsenets Patientklagenævn
før lovens ikrafttræden, færdigbehandles af Det
Psykiatriske Ankenævn.
§ 9
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Stk. 2. Loven kan
ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de afvigelser, som de
færøske forhold tilsiger.