Betænkning afgivet af
Sundhedsudvalget den 26. maj 2010
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale Venstres
og Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1, og indenrigs- og sundhedsministeren
har stillet ændringsforslag nr. 2 og 3.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. marts 2010 og var til 1.
behandling den 16. marts 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og ministeren for sundhed og
forebyggelse sendte den 16. december 2009 dette udkast til
udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 156. Den 3. marts 2010 sendte
indenrigs- og sundhedsministeren de indkomne høringssvar og
et notat herom til udvalget.
Teknisk gennemgang
Den 8. april 2010 blev der afholdt en teknisk gennemgang af
lovforslaget. Indenrigs- og sundhedsministeren og ledsagende
embedsmænd deltog heri. Præsentationerne, der blev
anvendt under gennemgangen, er omdelt som bilag på
lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter og
Forbrugerrådet,
Dansk Sygeplejeråd,
Hans Jacobsen, Virum,
Tina Jønsson, København S,
Erik Sejrup, Vallensbæk Strand, og
Trans-Danmark.
Indenrigs- og sundhedsministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser.
Deputationer
Endvidere har Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter
og Forbrugerrådet mundtligt over for udvalget redegjort for
deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 32 spørgsmål til indenrigs-
og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i udvalget (S, SF, RV,
EL og Pia Christmas-Møller (UFG)) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af indenrigs- og
sundhedsministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil
stemme imod det under nr. 1 stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen. Der gøres opmærksom på, at
et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et
flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
4. Politiske bemærkninger
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget finder, at lovforslaget indebærer en
styrkelse af patienternes retsstilling, idet patienterne fremover
ikke alene har mulighed for at klage over konkrete
sundhedspersoner, men med lovforslaget bl.a. får en ny
mulighed for at klage over samlede behandlingsforløb. Det er
en væsentlig forbedring navnlig set i lyset af, at
behandlingsforløb ofte involverer flere forskellige dele af
sundhedsvæsenet. Det nye patientklagesystem vil dermed kunne
understøtte sammenhængende behandlingsforløb
via læring af de forløb, som ikke lever op til
almindeligt anerkendte faglige standarder. Samtidig udvides
patienternes muligheder for at klage over regioners og kommuners
administrative beslutninger på sundhedsområder
væsentligt.
Med etableringen af Patientombuddet skabes der grundlag for
kortere sagsbehandlingstider, hvilket ikke kun vil være til
gavn for de patienter, der klager, men også vil bidrage til,
at erfaringerne fra de klager, der giver anledning til kritik,
hurtigere kan opsamles og omsættes til læring i hele
sundhedsvæsenet.
V, DF og KF ser positivt på, at der med etableringen af
Patientombuddet skabes én central klageindgang på
sundhedsområdet, som vil lette patienternes klageadgang.
Når en klage modtages i Patientombuddet forudsætter
partierne, at Patientombuddet på baggrund af klagen opstiller
klagepunkterne, således som Patientombuddet har
forstået klagen, og herefter afstemmer disse klagepunkter med
patienten på samme måde, som Patientklagenævnet
gør i dag. Det forudsættes også, at
Patientombuddet informerer patienten om forskellen mellem at
få klagen behandlet ved Patientombuddet som en
forløbsklage henholdsvis ved Disciplinærnævnet
som en individklage.
V, DF og KF finder, at forslaget om at tilbyde patienter, der
klager, en dialog med regionen er et centralt element i det nye
klagesystem, der øger fokus på at fremme en dialog
mellem patienterne og sundhedsvæsenet. Det vil
understøtte den lokale læring af patienternes
oplevelser. En dialog vil kunne afklare misforståelser mellem
en patient og sundhedspersonalet og give mulighed for, at patienten
får en forklaring på og eventuelt en undskyldning for
behandlingsforløbet, og må derfor forventes at have en
klageafbødende effekt.
V, DF og KF lægger desuden vægt på, at
dialogprocessen vil medvirke til en hurtigere oplysning af
klagesagerne, idet regionen allerede i forbindelse med dialogen vil
skulle danne sig overblik over det forløb, der klages over,
ligesom regionen - hvis dialogen ikke har ført til, at
klagen er bortfaldet - inden for 4-ugers-fristen for
dialogprocessen skal sende relevante oplysninger til
Patientombuddet.
V, DF og KF finder det vigtigt, at patienterne skal kunne have
tillid til, at dialogen vil foregå under trygge rammer,
så patienten oplever at være i øjenhøjde
med sundhedsvæsenet. Partierne forudsætter derfor, at
Patientombuddet og regionerne i tilknytning til tilbuddet om en
dialog skal vejlede patienterne om muligheden for at lade sig
bistå.
Det må forventes, at de fleste patienter vil have en
person i deres personlige eller professionelle netværk, som
vil kunne træde til, hvis patienten ønsker bistand ved
dialogen. Men også de patienter, der ikke har et sådant
netværk, skal have mulighed for bistand ved dialogen. V, DF
og KF glæder sig derfor over, at regionerne i samarbejde med
patientorganisationer m.v. fremlægger kontaktoplysninger
på patientorganisationer m.v. eller frivillige fra de
pågældende organisationer, som patienten kan kontakte,
hvis patienten ønsker en frivillig bisidder. Det
forudsættes, at denne ordning evalueres i forbindelse med
evalueringen af det nye patientklagesystem.
V, DF og KF kan tilslutte sig det af indenrigs- og
sundhedsministeren stillede ændringsforslag om at
nedsætte Det Rådgivende Praksisudvalg, der sikrer
repræsentanter for relevante organisationer, herunder
patientorganisationer, adgang til at præge udviklingen af
Patientombuddets praksis for afgørelsen af
forløbsklagesager. Det Rådgivende Praksisudvalg skal
følge Patientombuddets praksis for afgørelsen af
sager af forløbsklage og på den baggrund rådgive
Patientombuddet om den fremtidige afgørelse af
sammenlignelige sager og om, hvordan der bedst kan drages
læring af sagerne.
V, DF og KF er enige om, at evalueringen af det nye
patientklagesystem skal være afsluttet senest den 31.
december 2014. Evalueringen skal bl.a. belyse, hvordan tilbuddet om
en dialog fungerer, herunder hvordan ordningen med frivillige
bisiddere fra patientorganisationerne fungerer og dialogordningens
klageafbødende effekt. Evalueringen skal endvidere belyse,
om samarbejdet mellem myndighederne om læringen fungerer
hensigtsmæssigt. Evalueringen skal i den forbindelse
også omfatte Det Rådgivende Udvalgs virksomhed og
samarbejdet mellem Patientombuddet og udvalget.
V, DF og KF forudsætter, at ordningen med
offentliggørelse af afgørelser om kritik af
sundhedspersoner og af Sundhedsstyrelsens tilsynsafgørelser
evalueres af Indenrigs- og Sundhedsministeriet i samarbejde med
Patientombuddet, når Patientombuddet er etableret.
Evalueringen skal belyse såvel patienters som
sundhedspersonalets erfaringer med ordningen, herunder erfaringerne
med den måde, offentliggørelsen sker på.
Med hensyn til tandklagesystemet har V, DF og KF hæftet
sig ved, at der på væsentlige punkter gælder
samme regler for tandklagesystemet som for Sundhedsvæsenets
Patientklagenævn. Det gælder nævnenes kompetence
til at udtale kritik, klagefrister, offentliggørelse af
afgørelser med kritik og underretning af Sundhedsstyrelsen
om samtlige afgørelser til brug for styrelsens
tilsynsopgaver. Tandklagesystemet har endvidere visse fordele for
patienterne, fordi tandlægenævnene har mulighed for at
træffe afgørelser om tilbagebetaling af honorarer
eller betaling for omgørelse af tandarbejdet, hvilket
samtidig friholder patienterne fra at skulle anlægge
eventuelle erstatningssager om mangelsansvar ved domstolene.
Samtidig er sagsbehandlingstiden i tandklagesystemet kortere.
V, DF og KF er på den baggrund enige om, at det
særlige tandklagesystem på nuværende tidspunkt
bør videreføres med de ændringer, som er
forudsat i lovforslaget. Ændringerne sikrer
patientrepræsentation i tandklagesystemet. Med
ændringerne får patienterne også samme lette
klageadgang via Patientombuddet på tandklageområdet,
som patienterne får på øvrige områder.
Partierne forudsætter desuden, at indenrigs- og
sundhedsministeren ved bekendtgørelse fastsætter
regler, der sikrer, at forvaltningslovens regler om inhabilitet
også vil gælde for tandklagenævnene.
V, DF og KF er dog samtidig enige om, at der er behov for
også at evaluere tandklagesystemet, når det nye
patientklagesystem evalueres, bl.a. for at vurdere om de
ændringer, der er forudsat i tandklagesystemet, fungerer
efter hensigten. Evalueringen af tandklagesystemet vil
således skulle være afsluttet inden udgangen af 2014.
Evalueringen vil også kunne danne grundlag for overvejelser
om, hvorvidt tandklagesystemet herefter fortsat bør
videreføres, eller om klager over privatpraktiserende
tandlæger herefter bør afgøres af
Disciplinærnævnet.
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale
Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget finder overordnet,
at lovforslaget indebærer en række forbedringer af
patienternes retsstilling, idet patienterne fremover ikke alene har
mulighed for at klage over konkrete sundhedspersoner, men med
lovforslaget bl.a. får en ny mulighed for at klage over
samlede behandlingsforløb. Det er en væsentlig
forbedring navnlig set i lyset af, at behandlingsforløb ofte
involverer flere forskellige dele af sundhedsvæsenet. Det nye
patientklagesystem vil dermed kunne understøtte
sammenhængende behandlingsforløb via læring af
de forløb, som ikke lever op til almindeligt anerkendte
faglige standarder. Samtidig udvides patienternes muligheder for at
klage over regioners og kommuners administrative beslutninger
på sundhedsområdet væsentligt.
Med etableringen af Patientombuddet skabes der grundlag for
kortere sagsbehandlingstider, hvilket ikke kun vil være til
gavn for de patienter, der klager, men også vil bidrage til,
at erfaringerne fra de klager, der giver anledning til kritik,
hurtigere kan opsamles og omsættes til læring i hele
sundhedsvæsenet.
S, SF, RV og EL er positive over for, at der med
etableringen af Patientombuddet skabes én central
klageindgang på sundhedsområdet, som vil lette
patienternes klageadgang. Partierne finder dog, at navnet
Patientombud er et forsøg på at give indtryk af, at
denne nye styrelse ikke er det, den rettelig er, nemlig en styrelse
under Sundhedsministeriet. Med baggrund i at enkelte partier finder
ordet styrelse for hårdt og statsligt, foreslår
regeringen, at den nye institution, der skal varetage
klagesystemet, benævnes Patientombuddet, uden at denne
styrelse sikres de muligheder, som en ombudsmandsinstitution
normalt har. F.eks. kan Patientombuddet ikke af egen drift tage
sager eller kritisable patientforløb op, som man bliver
bekendt med f.eks. via pressens dækning.
S, SF, RV og EL har
derfor stillet ændringsforslag nr. 1, der
benævner det nye klageorgan det, det rettelig er: en
patientstyrelse.
S, SF, RV og EL finder, at forslaget om at tilbyde
patienter, der klager, en dialog med regionen er et centralt
element i det nye klagesystem, der øger fokus på at
fremme en dialog mellem patienterne og sundhedsvæsenet. Det
vil understøtte den lokale læring af patienternes
oplevelser. En ordentlig dialog vil kunne afklare
misforståelser mellem patienten og sundhedspersonalet og give
mulighed for, at patienten får en forklaring på og en
undskyldning for behandlingsforløbet, og må derfor
forventes at have en klageafbødende effekt.
S, SF, RV og EL noterer sig med forundring, at regeringen
forventer »at de fleste patienter vil have en person i deres
personlige eller professionelle netværk, som vil kunne
træde til, hvis patienten ønsker bistand ved
dialogen« med Patientombuddet. Mange - også små
patientorganisationer yder allerede i dag et stort stykke arbejde
med at lade frivillige hjælpe medlemmer som bisiddere i
sociale sager i kommunerne og ved mødet med
sundhedsvæsenet. Det er dog ikke optimalt, at det for nogle
patienter vil kræve medlemskab af en patientforening at
blive hjulpet til en bisidder. Derfor kræver denne del af
lovforslaget et meget tæt samarbejde med de danske
patientorganisationer og en meget stor rummelighed fra deres
side. Det vil efter partiernes opfattelse også
kræve, at muligheden for at sikre patienter en
bisidder og patientorganisationernes mulighed for at
løfte denne opgave tages med i den evaluering af loven, der
skal færdiggøres inden den 31. december 2014.
S, SF, RV og EL kan tilslutte sig det af indenrigs- og
sundhedsministeren stillede ændringsforslag om at
nedsætte Det Rådgivende Praksisudvalg, der sikrer
inddragelse af repræsentanter for bl.a. patientorganisationer
i overvejelserne om læringen af forløbsklagesagerne.
Udvalget skal følge Patientombuddets praksis i
forløbsklagesager og får til opgave at rådgive
Patientombuddet om, hvordan der bedst muligt kan drages
læring af disse sager, og hvilke læringsinitiativer der
bør iværksættes. Det Rådgivende Udvalg vil
dermed få en vigtig rolle med at understøtte
Patientombuddets læringsaktiviteter til gavn for
patienterne.
S, SF, RV og EL havde foretrukket en model, hvor
lægmandsrepræsentationen var sikret både i
Disciplinærnævnet og i Patientombuddet.
S, SF, RV og EL kan tilslutte sig, at evalueringen af det
nye patientklagesystem skal være afsluttet senest den 31.
december 2014. Evalueringen skal bl.a. belyse, hvordan tilbuddet om
en dialog fungerer, herunder hvordan ordningen med frivillige
bisiddere fra patientorganisationerne fungerer, og dialogordningens
klageafbødende effekt. Evalueringen skal endvidere belyse,
om samarbejdet mellem myndighederne om læringen fungerer
hensigtsmæssigt. Evalueringen skal i den forbindelse
også omfatte Det Rådgivende Udvalgs virksomhed og
samarbejdet mellem Patientombuddet og udvalget. Partierne forventer
i den forbindelse også, at der laves en grundig evaluering af
tandklagesystemet. I øvrigt tilslutter partierne de
bemærkninger, som V, DF og KF anfører
vedrørende tandklagesystemet.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (S,
SF, RV og EL), tiltrådt af et mindretal (Pia Christmas-Møller
(UFG)):
1) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 11 med tilhørende overskrift
ændres fire steder »Patientombuddet« til:
»Patientstyrelsen«.
[Ændring af navnet på
institutionen, der varetager behandlingen af patientklager]
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:
2) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af kapitel 2 indsættes
efter § 12:
»Det Rådgivende
Praksisudvalg
§ 12
a. Indenrigs- og sundhedsministeren nedsætter Det
Rådgivende Praksisudvalg. Patientombuddet forelægger
Patientombuddets afgørelser i klagesager efter § 1 for
Det Rådgivende Praksisudvalg, som rådgiver
Patientombuddet om ombuddets fremtidige afgørelse af
sammenlignelige sager. Det Rådgivende Praksisudvalg
rådgiver desuden Patientombuddet om læringen af
sagerne.
Stk. 2. Det
Rådgivende Praksisudvalg sammensættes af
repræsentanter for patientorganisationer m.v., faglige
organisationer på sundhedsområdet, regioner og kommuner
efter indenrigs- og sundhedsministerens nærmere bestemmelse.
Direktøren for Patientombuddet er formand for
praksisudvalget.
Stk. 3. Formanden
indkalder Det Rådgivende Praksisudvalg til møde efter
behov og mindst to gange årligt. Patientombuddet
redegør for Det Rådgivende Praksisudvalgs virksomhed i
Patientombuddets årsrapport.«
[Etablering af Det Rådgivende
Praksisudvalg]
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:
3)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
61, stk. 1, ændres »§ 14, stk. 2,«
til: »§ 12, stk. 2,«.«
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås med ændringsforslaget, at den
institution under Indenrigs- og Sundhedsministeriet, der skal
varetage behandlingen af patientklager, benævnes
Patientstyrelsen i stedet for Patientombuddet. Forslagsstillerne
finder, at navnet Patientombuddet ikke tydeligt signalerer, at der
er tale om en institution på linje med andre statslige
direktorater og ikke en institution, der af egen drift kan tage
sager op på tilsvarende måde som f.eks. Folketingets
Ombudsmand og Forbrugerombudsmanden.
Såfremt ændringsforslaget vedtages, vil
forslagsstillerne til 3. behandling stille de yderligere
ændringsforslag, der er nødvendige.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget etableres Det Rådgivende
Praksisudvalg bestående af repræsentanter for
patientorganisationer m.v., faglige organisationer på
sundhedsområdet og repræsentanter for de
driftsansvarlige myndigheder og med Patientombuddets
direktør som formand. Praksisudvalget skal følge
Patientombuddets praksis for afgørelsen af sager om
sundhedsvæsenets sundhedsfaglige virksomhed
(»forløbsklager«) og rådgive
Patientombuddet om den fremtidige afgørelse af
sammenlignelige sager.
Ændringsforslaget sikrer, at repræsentanter for
relevante organisationer, herunder patientorganisationer, får
adgang til at præge udviklingen af Patientombuddets praksis
for afgørelsen af forløbsklagesager.
Det følger af bestemmelsen, at Det Rådgivende
Praksisudvalg forelægges Patientombuddets afgørelser i
klagesager vedrørende sundhedsvæsenets sundhedsfaglige
virksomhed. Af hensyn til den praktiske tilrettelæggelse af
Det Rådgivende Praksisudvalgs virksomhed forudsættes
det, at Patientombuddet i praksis forelægger praksisudvalget
en delmængde af Patientombuddets afgørelser, f.eks.
afgørelser i principielle sager eller afgørelser
inden for udvalgte områder, herunder udvalgte
sygdomsområder eller sygehuse m.v. Praksisudvalget vil i den
forbindelse kunne udpege, inden for hvilke områder
praksisudvalget ønsker afgørelser forelagt. Det
bemærkes, at praksisudvalget principielt efter anmodning vil
have ret til at få forelagt samtlige Patientombuddets
afgørelser. Afgørelserne vil forud for
forelæggelsen skulle anonymiseres af hensyn til beskyttelsen
af personfølsomme oplysninger.
Praksisudvalget vil have mulighed for at drøfte
baggrunden for udfaldet i enkelte sager med Patientombuddet, hvis
direktør efter forslaget fungerer som praksisudvalgets
formand. Praksisudvalget vil endvidere kunne tilkendegive
synspunkter om afgørelserne, herunder påpege
eventuelle afgørelser, hvor fremtidige sammenlignelige sager
efter praksisudvalgets opfattelse bør få et andet
udfald, eller hvor der efter praksisudvalgets opfattelse i
højere grad bør tages højde for nærmere
bestemte forhold. Praksisudvalget vil således kunne
præge Patientombuddets fremtidige afgørelser af
sammenlignelige sager og dermed udviklingen af praksis for
afgørelsen af forløbsklagesagerne.
Det Rådgivende Praksisudvalg skal efter bestemmelsen
endvidere rådgive Patientombuddet om, hvordan der bedst kan
drages læring af forløbsklagesagerne. Praksisudvalget
vil i den forbindelse kunne pege på sundhedsfaglige
områder, som efter praksisudvalgets opfattelse kræver
en særlig opmærksomhed eller indsats med hensyn til
læring, ligesom praksisudvalget vil kunne rådgive
Patientombuddet om, hvilke læringsinitiativer der efter
praksisudvalgets opfattelse bør iværksættes.
Herved får interesserepræsentanterne også en
vigtig rolle i overvejelserne om, hvilken læring der kan
uddrages af forløbsklagesager, og hvilke
læringsinitiativer der bør iværksættes.
Det vil medvirke til at sikre, at der drages optimalt udbytte af
den læring, der kan uddrages af
forløbsklagesagerne.
Ministeren bemyndiges med bestemmelsen til at træffe
beslutning om sammensætningen af Det Rådgivende
Praksisudvalg, herunder om praksisudvalgets samlede antal
medlemmer. Ministeren skal ved sammensætningen varetage
hensynet til, dels at praksisudvalget bliver et funktionsdygtigt
organ, dels at praksisudvalget får en nuanceret og
afbalanceret repræsentation af de forskellige interesser, som
organisationer og myndigheder på sundhedsområdet
varetager. Bemyndigelsesbestemmelsen giver samtidig mulighed for,
at det til enhver tid kan sikres, at sammensætningen af Det
Rådgivende Praksisudvalg afspejler antallet af relevante
faglige organisationer og patientforeninger m.v. på
sundhedsområdet.
Det foreslås, at direktøren for Patientombuddet
fungerer som formand for Det Rådgivende Praksisudvalg.
Direktøren vil således skulle indkalde praksisudvalget
til møde, lede praksisudvalgets møder m.v. Efter
forslaget indkalder direktøren praksisudvalget efter behov
og mindst to gange årligt.
Efter bestemmelsen skal Patientombuddet i ombuddets
årsrapport redegøre for Det Rådgivende
Praksisudvalgs virksomhed. Patientombuddet skal herunder
redegøre for praksisudvalgets rådgivning om
afgørelsen af bestemte sagstyper og om de sundhedsfaglige
områder, som efter praksisudvalgets opfattelse kræver
særlig opmærksomhed. Herved sikres det, at
praksisudvalgets rådgivende virksomhed - ud over at medvirke
til udviklingen af praksis for afgørelsen af
forløbsklagesager og indgå som en del af grundlaget
for Patientombuddets læringsaktiviteter - også kommer
til Sundhedsstyrelsens kendskab, således at Sundhedsstyrelsen
om nødvendigt kan følge op på de
sundhedsforhold, som efter praksisudvalgets opfattelse kræver
en særlig indsats.
Det Rådgivende Praksisudvalg vil ikke have kompetence
til at træffe afgørelser i konkrete sager eller
ændre Patientombuddets afgørelser af konkrete sager.
Bestemmelsen ændrer således ikke ved Patientombuddets
uafhængighed ved afgørelsen af konkrete sager, jf.
forslaget til § 11, stk. 2, i lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet.
Ændringsforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser. Det bemærkes hertil, at forslaget ikke giver
hjemmel til at honorere medlemmerne af Det Rådgivende
Praksisudvalg. Medlemmernes udgifter til befordring kan dog
dækkes i overensstemmelse med reglerne i Finansministeriets
cirkulære om særskilt vederlag m.v. Det
forudsættes, at eventuelle omkostninger til indkaldelse,
forberedelse og afholdelse af praksisudvalgets møder og til
dækning af udgifter til befordring afholdes inden for
Patientombuddets ramme.
Til nr. 3
Der er tale om en lovteknisk ændring af § 61 i lov
om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, som
følge af at reglerne om sundhedspersoners pligt til at
meddele oplysninger til brug for behandlingen af klagesager efter
lovforslaget følger af § 12, stk. 2, (oplysninger til
Patientombuddet) og § 16, stk. 1, jf. § 12, stk. 2,
(oplysninger til Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn).
Peter Madsen V
Preben Rudiengaard V fmd.
Birgitte Josefsen V Sophie Løhde V
Flemming Møller V Liselott Blixt DF
Karin Nødgaard DF Vivi Kier KF
Pia Christmas-Møller UFG nfmd.
Sophie Hæstorp Andersen S
Flemming Møller Mortensen S
Karen J. Klint S Julie Skovsby S
Karl H. Bornhøft SF Jonas Dahl SF
Lone Dybkjær RV Per Clausen EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 3 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 130
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra indenrigs- og sundhedsministeren |
2 | Henvendelse af 13/3-10 fra
Trans-Danmark |
3 | Henvendelse af 21/1-10 fra Danske
Handicaporganisationer, Danske Patienter og
Forbrugerrådet |
4 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
5 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
6 | Henvendelse af 21/3-10 fra Tina
Jønsson, København S |
7 | Teknisk gennemgang af lovforslaget |
8 | Henvendelse af 31/3-10 fra Hans Jacobsen,
Virum |
9 | Præsentationer fra teknisk
gennemgang af lovforslaget den 8/4-10 |
10 | Henvendelse af 17/4-10 fra Hans Jacobsen,
Virum |
11 | Henvendelse af 27/4-10 fra Dansk
Sygeplejeråd |
12 | Henvendelse af 5/5-10 fra Danske
Handicaporganisationer, Danske Patienter og
Forbrugerrådet |
13 | Henvendelse af 10/5-10 fra Erik Sejrup,
Vallensbæk Strand |
14 | Henvendelse af 17/5-10 fra
WHO-Patientambassadør |
15 | Henvendelse af 9/5-10 fra Tina
Jønsson, København |
16 | Ændringsforslag, fra indenrigs- og
sundhedsministeren |
17 | 1. udkast til betænkning |
| |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 130
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
13/3-10 fra Trans-Danmark, til indenrigs- og sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
21/1-10 fra Danske Patienter, Danske Handicaporganisationer og
Forbrugerrådet, til indenrigs- og sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
21/3-10 fra Tina Jønsson, til indenrigs- og
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om baggrunden for, at der ikke
indgår et lægsmandselement i Patientombuddet, til
indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. om patienter, som ikke har et
støttende socialt netværk eller råd til en
advokat, også får mulighed for støtte i relation
til et eventuelt ønske om en lokal dialog, til indenrigs- og
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om et ændringsforslag, der
giver mulighed for, at Patientombuddet får mulighed for at
behandle en sag, efter at Disciplinærnævnet har
behandlet en klage vedrørende samme
behandlingsforløb, til indenrigs- og sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå |
7 | Spm. om et ændringsforslag, der
udvider tilbuddet om dialog med regionen til også at omfatte
klager over kommunale sundhedsydelser, til indenrigs- og
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om et ændringsforslag, de
sikrer alle patienter adgang til uafhængig og professionel
patientstøtte, til indenrigs- og sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå |
9 | Spm. om et ændringsforslag, der
sikrer, at patientinteresser repræsenteres, når
Patientombuddet skal træffe afgørelser om
sundhedsvæsenets sundhedsfaglige virksomhed, til indenrigs-
og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om et ændringsforslag, der
fjerner muligheden for at videreføre det særlige
tandklagesystem, til indenrigs- og sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå |
11 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
31/3-10 fra Hans Jacobsen, til indenrigs- og sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå |
12 | Spm. om den engelske uvildige
patientklagevejledning, til indenrigs- og sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå |
13 | Spm. om klageorgan, til indenrigs- og
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
14 | Spm. om sagsbehandlingstider, til
indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå |
15 | Spm. om sundhedsvæsenets faglige
virksomhed, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens
svar herpå |
16 | Spm. om kompetencer til at træffe
afgørelser i klagesager, til indenrigs- og
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
17 | Spm. om forståelse af klagesystem,
til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå |
18 | Spm. om klagemuligheder, til indenrigs- og
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
19 | Spm. om kommuners kompetencer i forhold
til kritik af læger, til indenrigs- og sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå |
20 | Spm. om Diciplinærnævnets
kritik, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå |
21 | Spm. om anerkendt faglig standard, til
indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå |
22 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
17/4-10 fra Hans Jacobsen, til indenrigs- og sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå |
23 | Spm. om baggrunden for, at lovforslaget
ikke giver en patient, der ikke har fået medhold i en klage
over et forløb, mulighed for efterfølgende at klage
over en konkret sundhedsperson, til indenrigs- og
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
24 | Spm. om, hvad ministeren forstår ved
et ombud, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå |
25 | Spm., om der er tale om en institution
på linje med andre statslige direktorater og styrelser, til
indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå |
26 | Spm., om der ville være noget til
hinder for, at den foreslåede institution til behandling af
klager over sundhedsfaglig virksomhed f.eks. blev kaldt
Patientklagestyrelsen eller Patientklagedirektoratet, til
indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå |
27 | Spm. om et ændringsforslag, der
indebærer ændring af navnet på den institution,
der skal forestå behandlingen af klager over sundhedsfaglig
virksomhed, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens
svar herpå |
28 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
27/4-10 fra Dansk Sygeplejeråd, til indenrigs- og
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
29 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
5/5-10 fra Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter og
Forbrugerrådet, til indenrigs- og sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå |
30 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
10/5-10 fra Erik Sejrup, til indenrigs- og sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå |
31 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
17/5-10 fra WHO-Patientambassadør, og ministerens svar
herpå |
32 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
9/5-10 fra Tina Jønsson, til indenrigs- og
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
| |