Fremsat den 7. oktober 2009 af
økonomi- og erhvervsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling mv. (Videregivelse og
behandling af oplysninger om forbud mod ophold i bestemte
virksomheder)
§1
I lov om restaurationsvirksomhed og
alkoholbevilling m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 786 af 9.
august 2005, som ændret ved lov nr. 408 af 8. maj 2006, lov
nr. 538 af 8. juni 2006, § 3 i lov nr. 1549 af 20.
december 2006 og § 2 i lov nr. 391 af 25. maj 2009,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 31 indsættes som
stk. 3-6:
»Stk. 3.
Politiet kan videregive oplysninger til indehavere og bestyrere om,
hvilke personer der efter stk. 2 har fået forbud mod at
opholde sig som gæst i den pågældende
virksomhed.
Stk. 4. De
oplysninger, som politiet videregiver i medfør af
stk. 3, må kun behandles af indehavere, bestyrere og
dørmænd, jf. dog stk. 6, og behandling må
kun ske i det omfang, det er nødvendigt for at
håndhæve forbud efter stk. 2.
Stk. 5. Indehavere,
bestyrere og dørmænd har tavshedspligt med hensyn til
de oplysninger, som er nævnt i stk. 3. Det samme
gælder andre personer, som i medfør af regler fastsat
efter stk. 6 kan behandle de pågældende
oplysninger. Straffelovens §§ 152 og 152 c - 152 f
finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 6.
Justitsministeren kan fastsætte regler om politiets
videregivelse af oplysninger i medfør af stk. 3,
herunder om at videregivelsen kan ske via et privat register.
Justitsministeren kan endvidere fastsætte regler om den
behandling af oplysninger, der er nævnt i stk. 4,
herunder om at oplysningerne i nødvendigt omfang kan
behandles af andre ansatte end dem, som er nævnt i stk.
4.«
2. I
§ 37, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »§ 14, stk. 3,«:
»§ 14 a, stk. 1 og 2,«, og efter
»§ 29, stk. 1, 2 og 3,« indsættes:
»§ 31, stk. 4,«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2010.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. | Indledning |
2. | Gældende ret |
3. | Udvalgets overvejelser og
anbefalinger |
4. | Økonomi- og Erhvervsministeriets
overvejelser |
5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige |
6. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. |
7. | Administrative konsekvenser for
borgere |
8. | Miljømæssige
konsekvenser |
9. | Forholdet til EU-retten |
10. | Hørte myndigheder mv. |
11. | Sammenfattende skema |
| |
1. Indledning
Debatten om et tryggere natteliv har i de seneste år
bl.a. drejet sig om, hvordan man sikrer en mere konsekvent
håndhævelse af forbud mod ophold i bestemte
virksomheder udstedt i medfør af restaurationslovens
§ 31, stk. 2, 1. pkt. (restaurationsforbud).
Det har i den forbindelse været drøftet, hvordan
restauratører og dørmænd sikres de
nødvendige redskaber til at undgå, at personer med
restaurationsforbud alligevel får adgang til
restaurationen.
Mens det overordnede ansvar for at håndhæve de
nævnte restaurationsforbud ligger hos politiet, har det
således været anført, at en effektiv
håndhævelse i realiteten forudsætter, at bl.a.
indehavere og dørmænd i de berørte virksomheder
får mulighed for at spille en mere central rolle i
forbindelse med håndhævelsen, end tilfældet er i
dag.
En forudsætning for, at indehavere og
dørmænd mv. kan udfylde en sådan central rolle,
er i sagens natur, at de får kendskab til de meddelte forbud
samt adgang til oplysninger om identiteten på de personer,
som forbuddene vedrører.
Formålet med lovforslaget er på den baggrund at
tilvejebringe udtrykkelig lovhjemmel til, at politiet kan
videregive oplysninger om meddelte forbud til indehaveren eller
bestyreren, når en person efter restaurationslovens
§ 31, stk. 2, 1. pkt., har fået et forbud mod
ophold i en bestemt virksomhed.
For at sikre at videregivelse af oplysninger om
restaurationsforbud fra politiet til de private aktører ikke
kommer til at ske på bekostning af almindelige hensyn til
beskyttelse af personoplysninger, indeholder forslaget endvidere
bestemmelser om, hvem der må behandle de videregivne
oplysninger og om, at de pågældende undergives
tavshedspligt.
Med henblik på at sikre at videregivelsen kan ske
på en effektiv måde, som giver de
pågældende virksomheder de bedste muligheder for at
anvende oplysningerne i forbindelse med eksempelvis adgangskontrol
til diskoteker mv., foreslås det, at politiet skal kunne
videregive oplysningerne til virksomhederne via et privat
register.
Lovforslaget bygger i det væsentlige på de
overvejelser og anbefalinger, som fremgår af den
betænkning, som et enigt Udvalg om restaurationers adgang til
identitetsoplysninger på personer med restaurationsforbud
(betænkning nr. 1504/2009) afgav i marts 2009.
I forhold til udvalgets lovudkast er der i
nærværende lovforslag bl.a. foretaget enkelte tekniske
ændringer som konsekvens af lov nr. 391 af 25. maj 2009 om
ændring af lov om næringsbreve til visse
fødevarevirksomheder, lov om restaurations- og
hotelvirksomhed mv., lov om sommerhuse og campering mv. og lov om
detailsalg fra butikker mv. (Forenkling af reglerne om
næringsbrev og udveksling af oplysninger mv.).
2. Gældende
ret
2.1. Meddelelse af
restaurationsforbud
I medfør af restaurationslovens § 31,
stk. 2, 1. pkt., kan politiet forbyde personer, som i
forbindelse med besøg på steder, hvorfra der
foregår salg af mad og drikkevarer til nydelse på eller
ved salgsstedet, har begået en strafbar handling, at opholde
sig som gæster i bestemte virksomheder af den
pågældende art.
Et sådant forbud kan meddeles af politiet, for så
vidt det af hensyn til lovlighed, sædelighed,
ædruelighed eller opretholdelse af ro og orden må anses
for nødvendigt. Afgørelsen træffes på
grundlag af en konkret vurdering af de oplysninger, der
indgår i sagen.
Forbuddet kan meddeles efter anmodning fra indehaveren eller
på politiets eget initiativ.
I praksis anvendes restaurationsforbud typisk i forbindelse
med overtrædelse af våbenlovgivningen,
overtrædelse af lov om euforiserende stoffer, vold samt
overtrædelse af restaurationslovens § 32,
stk. 1 (om støjende, voldelig, fornærmelig eller
lignende adfærd, der er egnet til at forstyrre den offentlige
orden eller medføre ulempe for andre tilstedeværende
eller omboende).
Efter restaurationslovens § 37, stk. 1, nr. 3,
er straffen for overtrædelse af et restaurationsforbud
bøde. Under skærpende omstændigheder eller i
gentagelsestilfælde kan straffen stige til fængsel i
indtil 4 måneder, jf. § 37, stk. 2.
2.2. Håndhævelse af meddelte
restaurationsforbud
2.2.1. Politiets
rolle
Spørgsmålet om politiets rolle i forbindelse med
håndhævelsen af restaurationsforbud er ikke
nærmere reguleret i restaurationsloven.
Det følger imidlertid af § 2 i lov om
politiets virksomhed (politiloven), at politiet bl.a. har til
opgave at bringe strafbar virksomhed til ophør, efterforske
og forfølge strafbare forhold samt at forebygge og
afværge fare for forstyrrelse af den offentlige fred og
orden.
Dette indebærer bl.a., at en af politiets opgaver er at
håndhæve forbud udstedt i medfør af
restaurationslovens § 31.
2.2.2. Indehaverens
rolle
Restaurationsloven indeholder heller ingen nærmere
beskrivelse af indehaverens rolle i forbindelse med
håndhævelse af restaurationsforbud.
Det fremgår imidlertid af bemærkningerne til lov
nr. 1084 af 17. december 2002 om ændring af lov om
restaurations- og hotelvirksomhed m.v. (Ændring af
bestemmelserne om fratagelse af alkoholbevilling, forbud mod ophold
samt straf), at restauratøren (indehaveren) har en pligt til
at medvirke til efterlevelse af et forbud mod ophold i det omfang,
restauratøren (indehaveren) kan identificere den
pågældende og er bekendt med, at et forbud er
meddelt.
Hvor langt denne forpligtelse i sig selv rækker, er dog
uklart. Hvis der imidlertid er grund til at tro, at en indehaver
ikke vil medvirke til at håndhæve et forbud, eller hvis
det af andre grunde vurderes nødvendigt, vil politiet kunne
meddele indehaveren et særskilt forbud mod at modtage den
pågældende gæst i virksomheden, jf.
restaurationslovens § 31, stk. 2, 2. pkt.
Overtrædelse af et sådant forbud straffes efter
restaurationslovens § 37, stk. 1, nr. 3, med
bøde. Under skærpende omstændigheder eller i
gentagelsestilfælde kan straffen stige til fængsel
indtil 4 måneder, jf. § 37, stk. 2.
2.3 Videregivelse
og behandling af oplysninger om restaurationsforbud
2.3.1
Restaurationsloven
Den gældende restaurationslov indeholder ikke
bestemmelser om politiets videregivelse af oplysninger om
restaurationsforbud, herunder om identiteten på personer, som
er blevet meddelt et sådant forbud, til indehaveren eller
andre.
Politiets videregivelse af oplysninger til indehavere eller
ansatte i de berørte virksomheder om, hvilke personer der
har fået et forbud, og indehaverens behandling af
oplysningerne herom sker således på baggrund af de
almindelige regler om tavshedspligt samt videregivelse og
behandling af oplysninger i henholdsvis forvaltningsloven og
persondataloven.
2.3.2. Forvaltningsloven
I forvaltningslovens § 27 er der fastsat
nærmere regler om tavshedspligt for personer, der virker i
den offentlige forvaltning.
Det fremgår således af § 27, at en
oplysning er fortrolig, når den ved lov eller anden gyldig
bestemmelse er betegnet som sådan, eller når det i
øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde den for at
varetage væsentlige hensyn til offentlige eller privates
interesser.
I forvaltningslovens § 27, stk. 1, er endvidere
opregnet en række hensyn, der efter en konkret vurdering kan
føre til, at en oplysning er fortrolig og dermed undergivet
tavshedspligt. Efter § 27, stk. 1, nr. 6, kan
hensynet til enkeltpersoners eller private selskabers eller
foreningers interesse i at beskytte oplysninger om deres personlige
eller interne, herunder økonomiske, forhold således
begrunde tavshedspligt. Oplysninger om, at en given person har
begået sådanne strafbare handlinger, som kan danne
grundlag for meddelelse af et restaurationsforbud, vil som
udgangspunkt være omfattet af tavshedspligten i medfør
af denne bestemmelse.
2.3.3. Persondataloven
2.3.3.1. Persondatalovens anvendelsesområde
Persondataloven regulerer behandling af personoplysninger, som
foretages af offentlige myndigheder og private, når
behandlingen helt eller delvist foretages ved hjælp af
elektronisk databehandling.
Loven omfatter ligeledes ikke-elektronisk behandling af
personoplysninger, der er eller vil blive indeholdt i et register,
jf. persondatalovens § 1, stk. 1.
Endelig gælder persondatalovens regler yderligere for
anden ikke-elektronisk systematisk behandling af personoplysninger,
som udføres for private, og som omfatter oplysninger om
personers private eller økonomiske forhold eller i
øvrigt oplysninger om personlige forhold, som med rimelighed
kan forlanges unddraget offentligheden, jf. persondatalovens
§ 1, stk. 2.
Ved personoplysninger forstås ifølge lovens
§ 3, stk. 1, enhver form for information om en
identificeret eller identificerbar fysisk person (den
registrerede).
2.3.3.2. Persondatalovens behandlingsregler
Der er i persondatalovens § 5 fastsat en række
grundlæggende principper, der gælder for alle
behandlinger af personoplysninger. Af bestemmelsen følger
bl.a., at behandling af personoplysninger skal ske i
overensstemmelse med god databehandlingsskik, at indsamling af
oplysninger skal ske til udtrykkeligt angivne og saglige
formål, at oplysninger, som behandles, skal være
relevante og tilstrækkelige og ikke omfatte mere, end hvad
der kræves til opfyldelse af de formål, hvortil
oplysningerne indsamles, og de formål, hvortil oplysningerne
senere behandles, at oplysninger skal ajourføres, og der
skal foretages fornøden kontrol af oplysningernes rigtighed,
og at indsamlede oplysninger ikke må opbevares på en
måde, der giver mulighed for at identificere den registrerede
i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt af
hensyn til de formål, hvortil oplysningerne behandles.
Efter persondatalovens § 6, stk. 1, er det en
forudsætning for, at behandling af oplysninger kan finde
sted, at mindst et af en række nærmere angivne
betingelser er opfyldt. Grundlaget for behandlingen kan efter
bestemmelsen bl.a. være, at behandlingen er nødvendig
for at overholde en retlig forpligtelse, som påhviler den
dataansvarlige, eller at behandlingen er nødvendig for, at
den dataansvarlige eller den tredjemand, til hvem oplysningerne
videregives, kan forfølge en berettiget interesse og
hensynet til den registrerede ikke overstiger denne interesse, jf.
§ 6, stk. 1, nr. 3 og 7.
Udgangspunktet efter persondatalovens § 8,
stk. 2, er, at bl.a. oplysninger om strafbare forhold ikke
må videregives af den offentlige forvaltning. Af bestemmelsen
i § 8, stk. 2, nr. 2, følger imidlertid, at
videregivelse bl.a. kan ske, hvis videregivelsen sker til
varetagelse af private eller offentlige interesser, der klart
overstiger hensynet til de interesser, der begrunder
hemmeligholdelse, herunder hensynet til den oplysningen
angår.
Det følger af persondatalovens § 8,
stk. 4, at private må behandle, herunder opbevare,
oplysninger om bl.a. strafbare forhold, hvis det er
nødvendigt til varetagelse af en berettiget interesse, og
denne interesse klart overstiger hensynet til den
registrerede.
Endelig regulerer persondatalovens § 11 behandling
af oplysninger om personnummer. Det følger af bestemmelsens
stk. 1, at offentlige myndigheder kan behandle oplysninger om
personnummer med henblik på en entydig identifikation eller
som journalnummer. Af bestemmelsens stk. 2, nr. 1,
følger, at private må behandle oplysninger herom,
når det følger af lov eller bestemmelser fastsat i
henhold til lov.
3. Udvalgets
overvejelser og anbefalinger
Udvalget om restaurationers adgang til identitetsoplysninger
på personer med restaurationsforbud har overvejet, hvordan
restaurationer mv. sikres adgang til identitetsoplysninger på
personer med restaurationsforbud, uden at en sådan adgang til
følsomme oplysninger om enkeltpersoner sætter
grundlæggende hensyn til persondatabeskyttelsen over
styr.
Efter udvalgets opfattelse bør alle virksomheder have
adgang til oplysninger om, hvem der har fået et forbud efter
restaurationslovens § 31, stk. 2, 1. pkt., mod at
komme det pågældende sted, samt oplysning om, hvor
længe forbuddet gælder.
Udvalget foreslår således, at der tilvejebringes
en klar hjemmel i restaurationsloven til, at politiet kan
videregive identitetsoplysninger på personer med forbud mod
ophold i bestemte virksomheder til de berørte
virksomheder.
3.1. Politiets
videregivelse af oplysninger om restaurationsforbud
3.1.1. Individuel
skriftlig underretning af berørte virksomheder
Udvalget foreslår, at der indføres en ordning,
hvor politiet, når der meddeles et forbud mod ophold i
bestemte virksomheder efter restaurationslovens § 31,
stk. 2, 1. pkt., som det almindelige udgangspunkt skriftligt
underretter den eller de berørte virksomheder om det
udstedte forbud ved almindeligt eller anbefalet brev eller ved
krypteret e-post.
Udvalget anbefaler i den forbindelse, at der sker en
systematisering og ensretning af den procedure, hvorved politiet
underretter indehaverne, således at alle virksomheder
fremover modtager de samme oplysninger fra politiet, hvilket efter
udvalgets opfattelse bør være navn og CPR-nummer
på den person, som har modtaget forbuddet (eller
fødselsdato for de personer, som ikke har et dansk
CPR-nummer), samt oplysninger om forbuddets tidsmæssige
udstrækning.
Derimod finder udvalget ikke, at oplysninger om, hvilket
konkret strafbart forhold, der ligger til grund for forbuddets
udstedelse, bør videregives, da oplysningen ikke i sig selv
har betydning for håndhævelsen af forbuddet. På
samme måde finder udvalget heller ikke, at eksempelvis
personfotografier af den pågældende, som politiet
måtte være i besiddelse af, bør videregives til
den berørte virksomhed.
3.1.2. Videregivelse
via et fælles privat register
Udvalget foreslår, at den skitserede ordning, hvorefter
de berørte virksomheder individuelt underrettes skriftligt
af politiet om et forbud mod ophold i de pågældende
virksomheder, suppleres med et centralt register, hvorfra de
enkelte virksomheder elektronisk kan hente de
pågældende oplysninger.
I den forbindelse har udvalget overvejet, om det centrale
register bør oprettes i offentligt eller privat regi.
Udvalget anbefaler, at der inden for de rammer, som
følger af persondataloven, oprettes et fælles privat
register, hvor de virksomheder, som ønsker det, online kan
få oplyst, om en bestemt person har forbud mod ophold i den
pågældende virksomhed. Udvalget foreslår derfor,
at der tilvejebringes en udtrykkelig hjemmel for politiet til
generelt at videregive oplysninger om restaurationsforbud til
indehavere mv. gennem et sådant privat register. Med henblik
på at sikre systemets forenelighed med persondatalovens
regler finder udvalget, at de oplysninger, som virksomhederne skal
kunne trække i systemet, vil skulle gives på formen
»ja» eller »nej» (hit - no hit), og den
enkelte virksomhed skal ikke have adgang til oplysninger om,
hvorvidt en person har forbud mod at komme i andre virksomheder.
Det vil således heller ikke være muligt for
virksomhederne at udveksle oplysninger om forbud mv.
Det vil efter udvalgets opfattelse være
nærliggende at lade branchen selv stå for oprettelsen
og driften af et sådant fælles privat register.
Udvalget har i tilknytning hertil anført, at det i den
forbindelse vil være en forudsætning, at det sikres, at
der fra politiets registre til det fælles private register
løbende og i elektronisk form overføres opdaterede
oplysninger om, hvilke personer der er omfattet af et forbud, og
hvilke virksomheder forbuddene vedrører. Udvalget
foreslår i den forbindelse, at der i restaurationsloven
indsættes en hjemmel for justitsministeren til at
fastsætte nærmere regler om politiets videregivelse af
oplysningerne.
Udvalget anfører i betænkningen, at en
væsentlig fordel ved et fælles privat register vil
være, at der - i modsætning til i et centralt
offentligt register - foruden de oplysninger om navn og CPR-nummer
på personer med restaurationsforbud, som lægges ind i
systemet, også hvis gæsterne samtykker til det, ved
virksomhedernes foranstaltning vil kunne registreres billeder,
fingeraftryk i form af templates og andre identitetsoplysninger,
som kan anvendes til at sikre en hurtig, effektiv og ensartet
adgangskontrol.
Det fremgår endvidere af betænkningen, at en anden
betydelig fordel ved et fælles privat register efter
udvalgets opfattelse vil være, at det - efter
omstændighederne - også vil være muligt for
indehaveren at registrere andre oplysninger om gæsterne i
systemet, herunder f.eks. oplysninger om interne karantæner
på grund af dårlig opførsel.
Udvalget anfører, at systemet baseret på et
fælles privat register overordnet set vil fungere som en
forenklet udgave af de gæsteregistreringssystemer, som
allerede anvendes flere steder i diskoteksbranchen, og som branchen
generelt har gode erfaringer med. I forhold til den behandling af
personoplysninger, der i dag foregår inden for rammerne af
disse systemer, kan henvises til Datatilsynet afgørelse af
20. juni 2008, hvorved Datatilsynet på visse angivne
vilkår anså systemerne som forenelig med
persondataloven. I modsætning til de eksisterende systemer
forudsætter udvalget, at det foreslåede register bliver
landsdækkende og tilgængeligt for alle virksomheder i
branchen, der ønsker det.
3.2. Virksomhedernes
behandling af oplysningerne
Efter udvalgets opfattelse bør politiets videregivelse
af personoplysninger om personer med forbud mod ophold i bestemte
virksomheder - uanset om videregivelsen sker direkte eller via et
fælles register - ske til en afgrænset kreds af
personer.
Udvalget foreslår i den forbindelse, at
personoplysningerne videregives til enten virksomhedens indehaver
eller bestyrer, som vil være ansvarlig for den videre
behandling af oplysningerne, herunder i fornødent omfang
videregivelse til dørmænd og andre ansatte.
Udvalget finder det forsvarligt at indføre en ordning,
hvorefter indehaveren eller bestyreren kan videregive de
identitetsoplysninger på personer med forbud mod ophold, der
modtages fra politiet, til dørmændene ved
adgangskontrollen. Udvalget anfører i den forbindelse, at
dørmænd bør gives instruktion i bl.a.
behandling af personoplysninger.
For så vidt angår andre ansatte and
dørmænd finder udvalget, at der bør
fastsættes en række specifikke krav til, under hvilke
betingelser indehaveren og bestyreren må videregive
oplysningerne til dem.
3.3. Tavshedspligt
Udvalget finder, at der bør indføres en
særlig regel om tavshedspligt, således at straffelovens
§§ 152 og 152 c - 152 f finder tilsvarende
anvendelse for indehavere, bestyrere og dørmænd samt
andre ansatte med hensyn til oplysninger, om hvilke personer der
har fået forbud mod at opholde sig som gæst i den
pågældende virksomhed.
4. Økonomi- og
Erhvervsministeriets overvejelser
Økonomi og Erhvervsministeriet, der har udarbejdet
dette lovforslag efter drøftelse med Justitsministeriet, er
enig i udvalgets opfattelse af, at indehavere og
dørmænd bør have mulighed for at spille en
endnu mere fremtrædende rolle i forbindelse med
håndhævelsen af restaurationsforbud efter
restaurationslovens § 31, stk. 2, 1. pkt., end
tilfældet er i dag.
De berørte virksomheder og samfundet i almindelighed
har således en fælles interesse i at fremme trygheden i
nattelivet bl.a. gennem en effektiv håndhævelse af
restaurationsforbud.
Økonomi- og Erhvervsministeriet er herefter endvidere
enig i, at det er en afgørende forudsætning for, at
indehavere og dørmænd mv. kan medvirke aktivt til at
sikre overholdelsen af restaurationsforbud, at indehaverne og
dørmændene mv. har tilstrækkelige oplysninger
til at kunne identificere de personer med forbud mod ophold, som
forsøger at skaffe sig adgang dertil.
Økonomi- og Erhvervsministeriet kan på den
baggrund tilslutte sig forslaget fra Udvalget om restaurationers
adgang til identitetsoplysninger på personer med
restaurationsforbud. De ændringer, der er foretaget i
nærværende lovforslag i forhold til det lovudkast, der
er indeholdt i betænkning nr. 1504/2009, er således i
det væsentlige af redaktionel og lovteknisk karakter.
4.1. Politiets
videregivelse af oplysninger
Økonomi- og Erhvervsministeriet er enig med udvalget i,
at der bør indføres en udtrykkelig lovhjemmel til, at
politiet kan videregive oplysninger om restaurationsforbud til
indehaveren eller bestyreren af en given virksomhed, når en
person i medfør af restaurationslovens § 31,
stk. 2, 1. pkt., er blevet meddelt et forbud mod ophold i den
pågældende virksomhed, jf. § 31, stk. 3,
i lovforslaget.
Økonomi- og Erhvervsministeriet er endvidere enig med
udvalget i, at der tilvejebringes en hjemmel for justitsministeren
til at fastsætte nærmere regler om politiets
videregivelse af de pågældende oplysninger, jf.
forslaget til § 31, stk. 6.
Det forudsættes i den forbindelse, at der i
medfør af den foreslåede § 31, stk. 6,
i overensstemmelse med udvalgets generelle anbefalinger vil blive
fastsat regler, som sikrer en ensartet praksis vedrørende
videregivelse af oplysninger på tværs af
politikredsene. Det forudsættes således, at der i
medfør af bestemmelsen fastsættes regler om, at
politiet i almindelighed skal give en indehaver eller bestyrer i en
bestemt virksomhed individuel underretning, når en person har
fået forbud efter stk. 2 mod at komme der. Den enkelte
virksomhed vil dog have mulighed for at fravælge en
sådan individuel underretning, såfremt virksomheden er
tilsluttet et centralt register. Det forudsættes endvidere,
at der fastsættes nærmere regler om den form, på
hvilken underretningen skal gives.
Bestemmelsen bemyndiger endvidere justitsministeren til at
fastsætte de regler, der er nødvendige for, at en
videregivelse af identitetsoplysninger på personer med forbud
mod ophold i bestemte virksomheder kan gives via et privat
register.
Det forudsættes, at politiets videregivelse af
oplysninger til registret sker på en sådan måde,
at der er den fornødne sikkerhed for, at oplysningerne i
registret er opdaterede. Økonomi- og Erhvervsministeriet har
efter drøftelse med Justitsministeriet ikke fundet grundlag
for i lovforslaget at lægge sig fast på, hvordan
videregivelsen fra politiet til registeret skal ske.
Fastlæggelse af den konkrete løsning bør ske
efter drøftelse mellem restaurationsbranchen og politiet. En
løsning, der indebærer, at oplysninger til registeret
skal ske løbende fra politiets IT-systemer bør i
givet fald tilrettelægges under hensyntagen til politiets
IT-systemer.
De nærmere regler for videregivelsen fastsættes af
justitsministeren i medfør af bestemmelsen i den
foreslåede § 31, stk. 6.
Samspillet mellem den foreslåede bestemmelse og
henholdsvis forvaltningsloven og persondataloven vil betyde, at der
alene kan videregives de oplysninger, der er nødvendige i
forbindelse med håndhævelsen af forbuddet. Det vil i
praksis sige utvetydige identitetsoplysninger på den person,
der er omfattet af forbuddet (i praksis navn og CPR-nummer), samt
oplysning om forbuddets varighed. Oplysning om, eksempelvis hvilket
konkret strafbart forhold der ligger til grund for forbuddets
udstedelse, vil derimod som udgangspunkt ikke kunne videregives, da
oplysningen ikke i sig selv har betydning for
håndhævelsen af forbuddet.
4.2. Virksomhedernes
behandling af oplysninger videregivet af politiet
Økonomi- og Erhvervsministeriet er enig med udvalget i,
at der bør fastsættes klare regler for, hvordan
virksomhederne kan behandle de oplysninger, som de modtager fra
politiet.
Som nævnt fremgår det af forslaget, at
videregivelsen i første række sker til indehaver eller
bestyrer. Det overordnede ansvar for virksomhedens forsvarlige
behandling af oplysningerne i overensstemmelse med de
foreslåede bestemmelser, regler udstedt i medfør af
forslaget til § 31, stk. 6, og persondataloven, vil
således påhvile den indehaver eller bestyrer, som
modtager oplysningerne.
Økonomi- og Erhvervsministeriet kan i forlængelse
heraf tilslutte sig udvalgets forslag om, at oplysningerne alene
kan behandles af indehavere, bestyrere og dørmænd samt
under visse særlige betingelser andre ansatte, og at
behandling kun må ske i det omfang, det er nødvendigt
for at håndhæve det meddelte forbud, jf.
§ 31, stk. 4, i lovforslaget.
Lovforslaget indeholder endvidere i § 31,
stk. 6, hjemmel for justitsministeren til at fastsætte
nærmere regler om behandlingen af de oplysninger, der er
nævnt i stk. 4.
Der vil i medfør af bestemmelsen bl.a. kunne
fastsættes krav til den berørte virksomheds opbevaring
og håndtering af de modtagne oplysninger, herunder i hvilket
omfang indehaveren og bestyreren må videregive oplysningerne
til ansatte i virksomheden.
Endvidere vil der i medfør af bestemmelsen kunne
fastsættes nærmere krav til eksempelvis instruktion af
dørmænd og andre medarbejdere i bl.a. behandling af
følsomme personoplysninger.
I tilknytning til reglerne om behandlingen af oplysningerne
foreslås det, at der indføres en særlig regel om
tavshedspligt, således at straffelovens §§ 152
og 152 c - 152 f finder tilsvarende anvendelse for indehavere,
bestyrere, dørmænd og andre ansatte med hensyn til
oplysninger, som er modtaget fra politiet om, hvilke personer der
har fået forbud mod at opholde sig som gæst i den
pågældende virksomhed.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget skønnes at have visse økonomiske og
administrative konsekvenser for politiet i forbindelse med
etablering af en ordning, hvorefter der løbende vil skulle
ske underretning af virksomhederne - enten individuelt eller via
det fælles private register - om meddelte restaurationsforbud
mod ophold i bestemte virksomheder.
De konkrete økonomiske konsekvenser vil bl.a.
afhænge af den konkrete løsning, der vælges til
brug for politiets overførsel af oplysninger til det private
register. Som nævnt i pkt. 4.1 finder Økonomi- og
Erhvervsministeriet ikke, at man på nuværende tidspunkt
bør lægge sig fast på, hvordan videregivelsen
fra politiet til registeret skal ske. Fastlæggelse af den
konkrete løsning bør i stedet ske efter
drøftelse mellem restaurationsbranchen og politiet. En
løsning, der indebærer, at oplysninger til registeret
skal ske løbende fra politiets IT-systemer, bør i
givet fald tilrettelægges under hensyntagen til politiets
IT-systemer
De udgifter, der for politiet er forbundet med lovforslaget,
vil herefter kunne afholdes inden for politiets økonomiske
ramme.
Lovforslaget skønnes i øvrigt ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige af betydning.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget sikrer fleksibilitet ved, at restauratører
selv kan vælge, om man vil holde sig ajour med
restaurationsforbud via politiets direkte meddelelser eller via det
fælles private system.
Såfremt restauratøren vælger at benytte sig
af det fælles private system, kan der være visse
udgifter f.eks. i form af etablering af et system med
fingeraftryksscannere m.m. Den økonomiske byrde
afhænger imidlertid af udformningen af det fælles
private system. Restauratører, som vælger udelukkende
at benytte sig af politiets meddelelser, får ikke nye
erhvervsøkonomiske omkostninger som følge af
forslaget.
Lovforslaget indeholder ikke nye administrative byrder for
erhvervet, eftersom der ikke stilles krav om dokumentation eller
indsamling af data til det offentlige. Det private register - alt
afhængig af udformning - kan indebære, at deltagende
restaurationer skal indsamle gæsters fingeraftryk eller
lignende, er frivilligt for virksomhederne.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
7. Administrative
konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgere.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til
EU-retten
Det er Økonomi- og Erhvervsministeriets opfattelse, at
lovforslaget ligger inden for rammerne af
databeskyttelsesdirektivet.
Lovforslaget indeholder ikke i øvrigt EU-retlige
aspekter.
10. Hørte
myndigheder mv.
Lovforslaget bygger på Udvalget vedrørende
restaurationers adgang til identitetsoplysninger på personer
med restaurationsforbuds betænkning nr. 1504/2009 og det heri
indeholdte lovudkast. Betænkningen med lovudkast har
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer mv.:
Advokatrådet, Business Danmark, Danmarks Restauranter og
Cafeer, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk
ErhvervsFremme, Danske Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet,
Den Danske Dommerforening, DI, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet,
Foreningen af Offentlige Anklagere, Formanden for
Forbrugerklagenævnet, Forsikring & Pension, Horesta,
Institut for Menneskerettigheder, Kommunernes Landsforening,
Konkurrencestyrelsen, NOX Network, Politidirektørforeningen,
Politiforbundet, Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden,
Præsidenterne for samtlige byretter, Præsidenten for
Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, SikkerhedsBranchen og 3F.
|
11.
Sammenfattende skema |
| Positive konsekvenser/ mindre
udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Udgifter i forbindelse med etablering af
en ordning, hvorefter der løbende sker underretning om
meddelte restaurationsforbud |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Kun udgifter, hvis restauratørerne
vælger at benytte et fælles privat register |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Det er Økonomi- og
Erhvervsministeriets opfattelse, at lovforslaget ligger inden for
rammerne af databeskyttelsesdirektivet. Lovforslaget indeholder
ikke i øvrigt EU-retlige aspekter. |
| |
Bemærkninger til lovudkastets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (restaurationslovens
§ 31, stk. 3-6)
Ved forslaget til § 31,
stk. 3, tilvejebringes en klar hjemmel til, at politiet
kan videregive identitetsoplysninger på personer med forbud
mod ophold til de berørte virksomheder, herunder
værtshuse, diskoteker og natklubber mv.
Politiet får ved bestemmelsen adgang til at videregive
oplysninger til indehavere og bestyrere om, hvilke personer der
efter restaurationslovens § 31, stk. 2, har
fået forbud mod at opholde sig som gæst i den
pågældende virksomhed. Hvor der i forhold til
særlige virksomheder er tale om, at den person, der er
ansvarlig for driften, ikke formelt er indehaver eller bestyrer,
men eksempelvis forpagter, forudsættes det, at videregivelsen
også kan ske til denne.
Politiet vil som udgangspunkt kunne videregive oplysninger om
den pågældendes navn og CPR-nummer og om forbuddets
tidsmæssige udstrækning, jf. pkt. 4.1. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget. Oplysning om, hvilket konkret
strafbart forhold der ligger til grund for forbuddets udstedelse,
vil derimod som udgangspunkt ikke kunne videregives, da oplysningen
ikke i sig selv har betydning for håndhævelsen af
forbuddet.
Bestemmelsen i forslagets § 31,
stk. 4, fastlægger den personkreds, der må
behandle de oplysninger om restaurationsforbud, som politiet i
medfør af stk. 3 videregiver til indehaveren eller
bestyreren.
Det fremgår af bestemmelsen, at behandlingen som
udgangspunkt alene må foretages af indehavere, bestyrere og
dørmænd. I forhold til begreberne indehaver og
bestyrer henvises til det, der er anført ovenfor i
bemærkningerne til forslaget til § 31, stk. 3.
Ved »dørmænd« forstås autoriserede
dørmænd, jf. restaurationslovens § 15 a,
stk. 1, og personer, som i henhold til lov om vagtvirksomhed
er autoriseret til at drive vagtvirksomhed, og en vagtvirksomheds
godkendte personale, jf. restaurationslovens § 15 a,
stk. 3.
Behandling af de oplysninger, der modtages fra politiet,
må efter bestemmelsen kun ske i det omfang, det er
nødvendigt for at håndhæve et forbud mod ophold
efter restaurationslovens § 31, stk. 2, 1. pkt. Der
skal således være en saglig begrundelse for at få
adgang til og beskæftige sig med de pågældende
oplysninger.
Ved forslaget til bestemmelsen i § 31, stk. 5, fastsættes
der tavshedspligt med hensyn til de oplysninger om forbud mod
ophold, som politiet har videregivet i medfør af
stk. 3, for indehavere, bestyrere og dørmænd samt
eventuelle andre personer, som i medfør af regler fastsat
efter stk. 6 får adgang til de pågældende
oplysninger. Der vil i første række kunne være
tale om andre ansatte i de enkelte restaurationer, eksempelvis
serveringspersonale, men der vil også kunne være tale
om eventuelle personer, som i forbindelse med driften af et privat
register vil kunne få adgang til oplysningerne.
Henvisningen til straffelovens § 152 og
§§ 152 c-152 f indebærer bl.a., at enhver
uberettiget videregivelse eller udnyttelse af oplysningerne kan
straffes med bøde eller fængsel indtil 6
måneder. Sker videregivelsen eller udnyttelsen med
forsæt til at skaffe sig eller andre uberettiget vinding,
eller foreligger der i øvrigt særligt skærpende
omstændigheder, kan straffen stige til fængsel indtil 2
år.
Ved forslaget til bestemmelsen i § 31, stk. 6, bemyndiges
justitsministeren til at fastsætte regler om politiets
videregivelse af oplysninger i medfør af stk. 3,
herunder om at videregivelsen kan ske via et privat register.
Det forudsættes, at der i medfør af bestemmelsen
fastsættes regler om, at politiet normalt skal give en
indehaver eller bestyrer i en bestemt virksomhed individuel
underretning, når en person har fået forbud efter
stk. 2 mod at komme der. Den enkelte virksomhed skal dog have
adgang til at fravælge en sådan individuel
underretning, såfremt virksomheden er tilsluttet et centralt
privat register. Det forudsættes endvidere, at der
fastsættes regler om, at underretningen skal ske skriftligt
ved almindeligt eller eventuelt anbefalet brev eller ved krypteret
e-post.
Bestemmelsen bemyndiger endvidere justitsministeren til at
fastsætte de regler, der er nødvendige for, at en
videregivelse af identitetsoplysninger på personer med forbud
mod ophold i bestemte virksomheder kan gives via et privat
register. Justitsministeren vil i den forbindelse bl.a. kunne
fastsætte regler om den behandling af oplysningerne, der vil
være nødvendig i forbindelse med indlæggelse og
anvendelse af oplysninger i registret.
Endelig bemyndiger bestemmelsen justitsministeren til at
fastsætte nærmere regler om den behandling af
oplysninger, der er nævnt i stk. 4. Der vil i
medfør af bestemmelsen bl.a. kunne fastsættes krav til
den berørte virksomheds opbevaring og håndtering af de
modtagne oplysninger, herunder i hvilket omfang indehaveren og
bestyreren må videregive oplysningerne til ansatte i
virksomheden og i givet fald hvem ud over dem, der er specifikt
anført i forslaget til stk. 4.
Efter omstændighederne vil det således være
nødvendigt at lade andre ansatte i de berørte
virksomheder, end de er nævnt i stk. 4, få adgang
til oplysningerne. Det vil navnlig kunne være tilfældet
i virksomheder uden adgangskontrol og dermed normalt uden
dørmænd, idet der her - hvis adgangen til
oplysningerne begrænses til indehavere, bestyrere og
dørmænd - i indehaverens eller bestyrerens
fravær ikke vil være nogen til at kontrollere, om en
person har fået et forbud mod at komme på stedet. De
personalegrupper, der kunne blive tale om i sådanne
tilfælde at give adgang til de modtagne identitetsoplysninger
fra politiet, vil være bartendere og serveringspersonale
mv.
I de regler, som justitsministeren fastsætter i
medfør af bestemmelsen, kan der fastsættes straf og
bøde eller fængsel indtil 4 måneder for
overtrædelse af de omhandlede regler, jf. restaurationslovens
§ 37, stk. 4, som ikke foreslås
ændret.
Til nr. 2 (restaurationslovens
§ 37, stk. 1, nr. 1)
I nr. 2 er der tale om en
rettelse, således at der kan straffes, hvis en restauration
ikke ledes af bevillingshaveren selv eller af en bestyrer.
Bestemmelsen i nr. 3
indebærer, at behandlingen af oplysninger fra politiet om
forbud mod ophold i strid med § 31, stk. 4, kan straffes.
Straffen er bøde eller under skærpende
omstændigheder eller i gentagelsestilfælde
fængsel indtil 4 måneder. Bestemmelsen angår
situationer, hvor en indehaver, en bestyrer, en dørmand
eller en anden ansat har behandlet oplysninger fra politiet om
forbud mod ophold uden, at det har været nødvendigt
for at håndhæve forbud efter § 31,
stk. 2, f.eks. som et udslag af nysgerrighed. Strafansvar
forudsætter dog, at den pågældende vidste eller
burde vide, at behandlingen af oplysningerne var
unødvendig.
Bestemmelsen er et nødvendigt supplement til reglen i
§ 31, stk. 5, om tavshedspligt, idet ikke enhver
unødvendig behandling af oplysninger, jf. stk. 4, vil
være en tilsidesættelse af tavshedspligten efter
stk. 5.