Betænkning afgivet af
Sundhedsudvalget den 28. april 2010
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Indenrigs-
og sundhedsministeren har stillet ændringsforslag nr. 5, og
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 2-4 og 6.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. februar 2010 og var til 1.
behandling den 25. februar 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og ministeren for sundhed og
forebyggelse sendte den 18. december 2009 dette udkast til
udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 158. Den 15. februar 2010 sendte
ministeren for sundhed og forebyggelse de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1
skriftlig henvendelse fra Maria Staun, Kolding. Indenrigs- og
sundhedsministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige
henvendelse.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8 spørgsmål til indenrigs-
og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et mindretal i udvalget (S, SF og
RV) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget. Mindretallet indstiller det under A nævnte
lovforslag til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet indstiller det under B nævnte
lovforslag til vedtagelse. Hvis
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget forkastes,
vil mindretallet stemme for ændringsforslag nr. 2-6 til det
udelte forslag.
Mindretallet mener ikke, at
kontaktpersonordningen fungerer i sin nuværende form.
Men den fremstår som en tænkt/konstrueret
størrelse uden tilstrækkelig samtænkning
med de fagprofessionelle sundhedspersoners funktioner og
kompetencer.
Derfor burde der frem for ændringer i den
nuværende kontaktpersonordning være sikret en
gennemgang og efterfølgende revurdering af de initiativer,
som sygehusene/de driftsansvarlige i regionerne i
øjeblikket tager initiativ til (f.eks.
forløbskoordinatorer) for at skabe koordinering og
kvalificering af patientforløb under
indlæggelse, jf. bl.a. høringssvar
fra Dansk Selskab for Patientsikkerhed og Dansk
Sygeplejeråd.
Et andet mindretal i udvalget (V
og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det under nr. 5 stillede
ændringsforslag.
Et tredje mindretal i udvalget
(DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 2-6 stillede
ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget konstaterer, at kontaktpersonsordningen, som
blev startet i 2006, er en ordning, der fungerer godt flere
steder, så patienterne oplever og mærker, at der
er større sammenhæng i behandlings- og
plejeforløbene. Blot er der mange ambulante patienter, som
kommer meget hurtigt ind på sygehuset og hurtigt ud igen
efter f.eks. mindre operationer og andre ambulante behandlinger,
som eksempelvis operativt indgreb i en tennisalbue eller en
knæoperation, der ikke fordrer indlæggelse mere end en
dag, og derfor ikke nødvendigvis har behov for en
kontaktperson.
Derfor glæder det partierne, at det med dette
lovforslag bliver muligt for en patient, der ønsker det, at
få tildelt en kontaktperson, selv om indlæggelsen kun
forventes at være af en enkelt dags varighed. Det vil i disse
situationer være den behandlingsansvarlige læges
samlende vurdering, der lægges til grund for tildeling af en
kontaktperson i disse kortvarige behandlingsforløb.
Patienter med behov skal dog have tilbudt en kontaktperson allerede
ved første kontakt med sygehuset. Det gælder f.eks.
kræftpatienter eller andre med livstruende eller komplekse
sygdomme og kronikere herunder også patienter med et alkohol-
eller stofmisbrugsproblem.
Et fjerde mindretal i udvalget
(EL) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget og indstiller de under A og B nævnte lovforslag
til forkastelse ved 3. behandling. Hvis
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget forkastes,
vil mindretallet stemme for ændringsforslag nr. 5 til det
udelte lovforslag.
Et femte mindretal i udvalget (Pia
Christmas-Møller (UFG)) vil stemme for ændringsforslag
nr. 1 om deling af lovforslaget og indstiller det under A
nævnte lovforslag til vedtagelse
uændret og det under B nævnte lovforslag til
vedtagelse. Hvis ændringsforlag
nr. 1 om deling af lovforslaget forkastes, vil mindretallet stemme
for ændringsforslag nr. 5 til det udelte lovforslag.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen. Der gøres opmærksom på, at
et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et
flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(S, RV, EL og Pia Christmas Møller (UFG)):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold: A. »Forslag til lov om
ændring af sundhedsloven. (Målretning af
kontaktpersonordningen)« omfattende § 1, nr. 2 og 3,
§ 2 og § 3. B. »Forslag
til lov om ændring af sundhedsloven. (Tilpasning af adgangen
til elektroniske medicinoplysninger og oprettelse af Det Danske
Vaccinationsregister m.v.)« omfattende § 1, nr. 1, 4-16,
§ 2 og § 3.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det udelte lovforslag
Til § 1
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(S, SF og RV):
2)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
157 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4. Den
sygehusansatte farmaceut eller farmakonom, der efter udpegning af
sygehusledelsen, af patient- og
lægemiddelsikkerhedsmæssige grunde foretager
medicingennemgang eller -afstemning, kan få adgang til de
oplysninger, der er registreret om patienten, når dette er
nødvendigt for den pågældendes behandling af
patienten.«
Stk. 4-9 bliver herefter stk. 5-10.«
[Visse sygehusansatte farmaceuters
og farmakonomers adgang til elektroniske medicinoplysninger]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(S, SF og RV):
3) I
den under nr. 10 foreslåede
affattelse af § 157, stk. 8, der
bliver stk. 9, indsættes efter »stk. 2, 3«:
», 4«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 2]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(S, SF og RV):
4) I
den under nr. 12 foreslåede
affattelse af § 157, stk. 9, nr.
4, der bliver stk. 10, nr. 4, indsættes efter
»plejehjemsassistenter,«: »sygehusansatte
farmaceuter og farmakonomer, der efter stk. 4 har adgang til de
registrerede oplysninger,«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 2]
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af et mindretal (V, DF og KF):
5) Den
i nr. 15 foreslåede affattelse af
§ 271, stk. 1, nr. 4, affattes
således:
»4)
indhenter, videregiver eller udnytter oplysninger i strid med
§ 157, stk. 2, 3, 5 eller 8, eller § 157 a, stk. 2 eller
3, eller i strid med regler fastsat i medfør af § 157,
stk. 4, eller § 157 a, stk. 4.«
[Redaktionel ændring af
straffebestemmelse]
Underændringsforslag
til ændringsforslag nr. 5
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(S, SF og RV):
6) I
den ved ændringsforslag nr. 5
foreslåede affattelse af § 271,
stk. 1, nr. 4, indsættes efter »2, 3,«:
»4,«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles, således at
forslagene om målretninger af kontaktpersonordningen samles i
et selvstændigt lovforslag, og at forslagene om adgangen til
elektroniske medicinoplysninger og oprettelse af Det Danske
Vaccinationsregister m.v. samles i et andet lovforslag.
Til nr. 2
Det foreslås at indsætte en ny bestemmelse i
sundhedslovens § 157, stk. 4, hvorefter sygehusansatte
farmaceuter og farmakonomer, der på grundlag af udpegning af
sygehusledelsen af patient- og
lægemiddelsikkerhedsmæssige grunde foretager
medicingennemgang eller -afstemning, kan få adgang til de
oplysninger, der er registreret om patienten, når dette er
nødvendigt for den pågældendes behandling af
patienten.
Hensigten med bestemmelsen er at sikre, at
medicinhåndtering og -udlevering altid kan ske på et
aktuelt og opdateret grundlag.
Med en sådan adgang vil sygehusansatte farmaceuters og
farmakonomers arbejde i forhold til medicingennemgang og
-afstemning kunne tilrettelægges mere fleksibelt end i dag
til gavn for en øget patientsikkerhed.
Sygehusledelsen skal udpege, hvilke sygehusansatte farmaceuter
og farmakonomer der kan få adgang til de registrerede
medicinoplysninger. Hermed sikres det, at adgangen til de
registrerede medicinoplysninger begrænses mest muligt henset
til oplysningernes personfølsomme karakter.
Bestemmelsen berører ikke lægers adgang til i
medfør af autorisationsloven at delegere adgangen til de
registrerede oplysninger til lægens medhjælp, jf.
§ 18 i lovbekendtgørelse nr. 1350 af 17. december
2008.
Der er som ved lovens øvrige afgrænsning af,
hvilke persongrupper der har adgang til de registrerede
medicinoplysninger, foretaget en nøje afvejning af dels
hensynet til, at der er tale om adgang til særlige
personfølsomme oplysninger, som i videst muligt omfang skal
begrænses, dels hensynet til patientsikkerheden og en
hensigtsmæssig og fleksibel tilrettelæggelse af
arbejdsgange i sundhedsvæsenet og understøtter
ambitionen om opgaveglidning og bedst mulig udnyttelse af
ressourcerne.
For så vidt angår afgrænsningen af adgangen
til de registrerede medicinoplysninger, henvises til
bemærkningerne i lovforslaget til nr. 12 om den
foreslåede ændring af sundhedslovens § 157, stk.
9, nr. 4.
Til nr. 3, 4 og 6
Der er tale om konsekvensændringer som følge af,
at sygehusansatte farmaceuters adgang til de registrerede
medicinoplysninger nævnes direkte i loven.
Til nr. 5
Der er tale om en redaktionel ændring.
Louise Schack Elholm V
Preben Rudiengaard V fmd.
Birgitte Josefsen V Sophie Løhde V
Flemming Møller V Liselott Blixt DF
Karin Nødgaard DF Vivi Kier KF
Pia Christmas-Møller UFG nfmd.
Sophie Hæstorp Andersen S
Flemming Møller Mortensen S
Karen J. Klint S Julie Skovsby S
Karl H. Bornhøft SF Jonas Dahl SF
Lone Dybkjær RV Per Clausen EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 2 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 129
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra ministeren for sundhed og forebyggelse |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | Ændringsforslag, fra indenrigs- og
sundhedsministeren |
5 | 1. udkast til betænkning |
6 | 2. udkast til betænkning |
7 | Henvendelse af 16/4-2010 fra Maria Staun,
Kolding |
8 | 3. udkast til betænkning |
| |
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 129
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvilken personkreds der fortsat
vil få tildelt en kontaktperson fra dag et og altså
ikke være omfattet af den nye ordning, til indenrigs- og
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm., om det vil være muligt for en
patient at få en kontaktperson, hvis patienten ønsker
dette, uanset at indlæggelsen kun forventes at være en
dag, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om ændringsforslag, der
indebærer, at også kliniske farmaceuter, som arbejder
på sygehuse, kan få adgang til de elektroniske
medicinoplysninger i Medicinprofilen, til indenrigs- og
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om, hvorfor det er Statens Serum
Institut, der skal være ansvarlig for vaccinationsregisteret,
og ikke Lægemiddelstyrelsen, til indenrigs- og
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der indebærer, at kliniske
farmaceuter, som arbejder på sygehuse, har adgang til de
elektroniske medicinoplysninger, til indenrigs- og
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
16/4-2010 fra Maria Staun, Kolding, jf. L 129 - bilag 7, til
indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. om konsekvenser af
ændringsforslag, jf. svar på spm. 5, til indenrigs- og
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm., om ministeren vil være
indstillet på at stille ændringsforslag, der
indebærer, at lovforslaget deles, således at
bestemmelserne om kontaktpersonordningen udskilles i et
selvstændigt lovforslag, til indenrigs- og
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |