Betænkning afgivet af
Sundhedsudvalget den 21. april 2010
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlem af udvalget har stillet 5
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. februar 2010 og var til 1.
behandling den 25. februar 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og ministeren for sundhed og
forebyggelse sendte den 16. december 2009 dette udkast til
udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 156. Den 12. februar 2010 sendte
ministeren for sundhed for forebyggelse de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget, og den 25.
februar 2010 sendte indenrigs- og sundhedsministeren supplerende
høringssvar.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 17 spørgsmål til indenrigs-
og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Anders Wildenschild, København
S, og Rådet for Socialt Udsatte.
Indenrigs- og sundhedsministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser.
Deputation
Endvidere har Medborgernes Menneskerettighedskommission (MMK)
mundtligt over for udvalget redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Flertallet repræsenterer partierne bag aftalen om
satspuljen på sundhedsområdet for 2010-2013 og Pia
Christmas-Møller (UFG). Lovforslaget, som er en
udmøntning af aftalen om satspuljen, giver i en
forsøgsperiode på 4 år adgang til anvendelse af
tvungen opfølgning efter udskrivning for en meget lille
gruppe patienter, som er svære at fastholde i den medicinske
behandling, de ellers erfaringsmæssigt profiterer af.
Flertallet ønsker at pointere, at for at komme i
betragtning til tvungen opfølgning efter udskrivning skal de
i lovforslaget opstillede kriterier og forudsætninger
være samtidig til stede. Patienter, der har brug for fortsat
indlæggelse, skal fortsat være det. Tvungen
opfølgning må ikke føre til, at patienten
udskrives tidligere, end patienten ville være blevet, hvis
muligheden for tvungen opfølgning ikke var til stede.
Det fremgår af lovforslaget, at kun en meget lille
gruppe patienter vil opfylde kriterierne for tvungen
opfølgning efter udskrivning.
Flertallet er enige om, at tvang i den psykiatriske behandling
skal nedbringes væsentligt.
Flertallet ønsker med lovforslaget at forebygge og at
undgå gentagne tvangsindlæggelser og andre former for
tvang, der erfaringsmæssigt ellers er behov for over for den
konkrete patient. Den medicinske behandling, en patient skal
følge, skal have en dokumenteret god effekt på
patientens tilstand. Den behandlingsmæssigt gavnlige effekt
skal fremgå af patientjournalen.
Ved at sikre en kontinuerlig og velreguleret medicinsk
behandling koordineret med anden sundhedsmæssig og social
indsats øges målgruppens muligheder for forøget
livskvalitet, idet risikoen for sygdomsforværring
forebygges.
Flertallet bemærker, at ministeren i sin besvarelse af
spørgsmål 17 har udtalt, at et ændringsforslag,
der pålægger politiet at optræde i civil ved
deltagelse i tvungen opfølgning, er overflødigt,
fordi det med den i regeringens lovforslag foreslåede
bestemmelse er sikret, at politiet skal møde op i civil,
medmindre der helt undtagelsesvis ikke er mulighed herfor.
Flertallet lægger stor vægt på, at tvungen
opfølgning efter udskrivning med lovforslaget
indføres i en forsøgsperiode på 4 år, og
på, at ordningen vil blive fulgt tæt af
Sundhedsstyrelsen, som til formålet nedsætter en bredt
sammensat følgegruppe. Ordningen vil blive evalueret i god
tid før udløbet af forsøgsperioden med henblik
på stillingtagen til afslutning eller videreførelse af
adgangen til tvungen opfølgning efter udskrivning.
Flertallet finder det naturligt, at de faktorer, der skal
evalueres på i forsøgsperioden, udfærdiges i
samarbejde med de organisationer m.fl., der skal udgøre
følgegruppen.
Flertallet lægger desuden stor vægt på, at
Folketingets Sundhedsudvalg og Tilsynet i henhold til grundlovens
§ 71 løbende informeres om virkningerne af loven gennem
en kvartalsvis underretning om status for benyttelse af ordningen
og gennem den redegørelse, som Sundhedsstyrelsen efter
perioden 2010-2013 vil udarbejde.
Endelig lægger flertallet vægt på, at
patienterne med lovforslaget sikres ret til at klage og få
beslutningen om tvungen opfølgning prøvet ved det
psykiatriske patientklagenævn og retten, og at dette skal ske
inden for tidsfrister, der sikrer en kontinuerlig positiv effekt af
den medicinske behandling.
Et mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL):
1) Det
under nr. 1 foreslåede § 13 d, stk. 2 affattes
således:
»Stk. 2.
Overlægens beslutning om tvungen opfølgning efter
udskrivning skal forelægges en uvildig speciallæge i
psykiatri, som på grundlag af sin undersøgelse af
patienten og de modtagne oplysninger vurderer, at anvendelse af
tvungen opfølgning efter udskrivning er nødvendig.
Ved uenighed mellem de to lægers vurdering af situationen er
den behandlende overlæges vurdering afgørende.
Uenighed mellem de to læger skal dog mundtligt og skriftligt
oplyses over for patienten. Overlægensbeslutning om tvungen
opfølgning efter udskrivning kan alene indeholde et
pålæg til patienten om at møde op til
medicinering i det psykiatriske sygehusvæsen. Ved beslutning
om tvungen opfølgning efter udskrivning skal overlægen
endvidere ordinere opsøgende behandling ved et
udgående psykiatriteam.«
[Second opinion-vurdering af
behovet for tvungen opfølgning efter udskrivning og
opsøgende behandling ved tvungen opfølgning efter
udskrivning]
Af et mindretal
(EL):
2) Det under nr. 1
foreslåede § 13 d, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3. Hvis
patienten ikke møder op til medicinering, kan
overlægen beslutte, at patienten skal afhentes af politiet,
der skal optræde i civil, og bringes til tvangsmedicinering
på en psykiatrisk afdeling. Der skal ved afhentningen
være en sundhedsperson til stede, der har indgået i
behandlingen af patienten. Modstand fra patientens side i
forbindelse med afhentning skal ikke komme patienten processuelt
til skade. Medicineringen af patienten kan i disse tilfælde
alene foregå på en psykiatrisk afdeling.«
[Politiet optræder i civil,
tilstedeværelse af sundhedsperson, der har indgået i
behandlingen af patienten, modstand i forbindelse med
afhentning]
Af et mindretal
(EL):
3) I
den under nr. 1 foreslåede § 13 d indsættes som stk. 7:
»Stk. 7. Patienten kan som alternativ
til tvungen opfølgning efter udskrivning vælge fortsat
indlæggelse.«
[Patientens ret til at vælge
behandling under indlæggelse]
Af et mindretal
(EL):
4) I
det under nr. 5 foreslåede § 26, stk. 1, 4. pkt., ændres
»behandlingsstedet« til: »patientens
hjem«.
[Besøg af
patientrådgiver i hjemmet]
Af et mindretal
(EL):
5) I
det under nr. 6 foreslåede § 32, 2. pkt., udgår », stk.
1,«.
[Klagers opsættende
virkning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget forudsættes det, at
overlægens beslutning om tvungen opfølgning efter
udskrivning skal tiltrædes af en uvildig speciallæge i
psykiatri. Uvildighed foreligger, når speciallægen i
psykiatri ikke har været ansat på det afsnit, hvor
patienten er indlagt, og ikke har haft ansvaret for patientens
behandling. Med forslaget stilles der krav om, at den ordinerede
opsøgende behandling ikke må afsluttes i den periode,
hvor der er ordineret tvungen opfølgning.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget stilles der krav om, at politiet
skal optræde i civil ved afhentning af en patient, der skal
bringes til hospitalet til tvangsmedicinering. Herudover stilles
der krav om, at den sundhedsperson, der skal være til stede
ved eventuel afhentning af patienten, skal have indgået i
behandlingen af patienten. Endvidere stilles der krav om, at
modstand i forbindelse med afhentning ikke skal komme patienten
processuelt til skade.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget får patienten ret til at
vælge fortsat indlæggelse som alternativ til tvungen
opfølgning efter udskrivning.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget gives patienten ret til at
vælge besøg af en patientrådgiver i
hjemmet.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget stilles der krav om, at alle
klager over tvungen opfølgning efter udskrivning efter
§ 13 d har opsættende virkning.
Louise Schack Elholm V
Preben Rudiengaard V fmd.
Birgitte Josefsen V Sophie Løhde V
Flemming Møller V Liselott Blixt DF
Karin Nødgaard DF Vivi Kier KF
Pia Christmas-Møller KF nfmd.
Sophie Hæstorp Andersen S
Flemming Møller Mortensen S
Karen J. Klint S Julie Skovsby S
Karl H. Bornhøft SF Jonas Dahl SF
Anne Marie Geisler Andersen RV Per Clausen
EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 2 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 128
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra ministeren for sundhed og forebyggelse |
2 | Supplerende høringssvar, fra
indenrigs- og sundhedsministeren |
3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
5 | Henvendelse af 3/3-2010 fra Anders
Wildenschild, 2300 København S |
6 | Materiale udleveret ved foretræde
24/3-2010 af Medborgernes Menneskerettighedskommission (MMK) |
7 | 1. udkast til betænkning |
8 | Henvendelse af 9/4-2010 fra Rådet
for Social Udsatte |
| |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 128
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 3.
marts 2010 fra Anders Wildenschild, København S, til
indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om kommentarer til høringssvar
fra Institut for Menneskerettigheder, jf. L 128 - bilag 2, til
indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om, hvilke særlige initiativer
der vil blive taget for at sikre en effektiv indsats over for de
hårdest ramte psykisk syge, der ikke har gavn af medicinsk
behandling, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens
svar herpå |
4 | Spm., om LAP bliver repræsenteret i
den følgegruppe, der skal følge forsøget med
tvungen opfølgning, til indenrigs- og sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm., om der gennemføres en
undersøgelse af, under hvilke omstændigheder og
hvorfor personer, der hører til målgruppen for tvungen
opfølgning, vælger at ophøre med medicinering,
til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der giver en patient ret til en second
opinion, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der sikrer, at politiet skal optræde i
civil ved deltagelse i tvungen opfølgning, til indenrigs- og
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, som indebærer, at det klart
fremgår, at den ordinerede opsøgende behandling ikke
må afsluttes i den periode, hvor der er ordineret tvungen
opfølgning, til indenrigs- og sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå |
9 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der præciserer, at der skal være
en sundhedsperson til stede, til indenrigs- og sundhedsministeren,
og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der indebærer, at modstand i
forbindelse med afhentning ikke skal komme patienten processuelt
til skade, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens
svar herpå |
11 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der sikrer, at det af lovens tekst
fremgår, at der skal anvendes lægemidler, hvis gavnlige
effekt på patienten er kendt og dokumenteret i journalen, til
indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå |
12 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der præciserer, at patienten har ret
til besøg af en patientrådgiver i hjemmet, til
indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der præciserer, at der ikke er
klagefrist, og at klagens opsættende virkning skal
respekteres, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens
svar herpå |
14 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der sikrer, at der også er klageret
ved en beslutning om forlængelse af den tvungne
opfølgning, til indenrigs- og sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå |
15 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, som giver patienten ret til at vælge
fortsat indlæggelse som alternativ til tvungen
opfølgning, til indenrigs- og sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå |
16 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
9/4-2010 fra Rådet for Socialt Udsatte, til indenrigs- og
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
17 | Spm., om der nu er etableret en
fælles forståelse med justitsministeren om, hvorledes
det sikres, at politiet i tilfælde af medvirken til
afhentning til tvangsmedicinering altid optræder i civil, til
indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå |
| |