Skriftlig fremsættelse (10. februar
2010)
Økonomi- og
erhvervsministeren (Lene Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
stormflod og stormfald (Ny organisering af stormflodsordningen, ny
erstatningsmodel ved gentagne stormflodshændelser og
udvidelse af stormflodsdækning ved oversvømmelser fra
vandløb og søer)
(Lovforslag nr. L 125).
Formålet med lovforslaget er at fastsætte nye
regler for den fremtidige organisering af stormflodsordningen, som
indebærer større fleksibilitet og tilpasningsevne over
for store udsving i de årlige sagsmængder og dermed
større sikkerhed for hurtig sagsbehandling og kort ventetid
for skadelidte. Dernæst er formålet med lovforslaget at
indføre en ny erstatningsmodel, som skal sikre incitamenter
til omkostningseffektiv klimatilpasning i form af
skadesforebyggende adfærd og hensigtsmæssig placering,
både ved nybyggeri, men også ved anlæg af
forebyggende foranstaltninger. Endelig er det formålet med
lovforslaget at udvide erstatningsordningen til også at
dække skader forårsaget af ekstrem oversvømmelse
fra vandløb og søer.
I november 2006 blev de danske kyster ramt af en omfattende
stormflod. Stormfloden resulterede i mere end 4.000
erstatningssager, der satte stormflodsordningens nuværende
indretning og organisering under pres. På baggrund heraf
nedsatte den daværende økonomi- og erhvervsminister
udvalget om revision af stormflodsordningen. Udvalgsarbejdet blev
afsluttet med afgivelse af rapport af 30. november 2009 om en
fremtidig stormflods- og oversvømmelsesordning. Lovforslaget
følger anbefalingerne fra udvalget.
Det foreslås at indføre en ny erstatningsmodel, i
form af en såkaldt trappemodel, hvor selvrisikoen stiger ved
gentagne stormflodshændelser, der statistisk indtræffer
hyppigere end hvert 50. år og sjældnere end hvert 20.
år.
Endvidere foreslås det, at den eksisterende
stormflodsordning udvides, således at oversvømmelser
som følge af usædvanligt høje vandstande i
vandløb og søer, det vil sige ekstreme
oversvømmelser eller oversvømmelser af
katastrofelignende karakter, omfattes af lovens
dækning.
For at sikre den fremtidige stormflodsordning
tilstrækkelig fleksibilitet og tilpasningsevne over for
eventuelle store udsving i de årlige sagsmængder,
foreslås det, at al sagsbehandling, fra taksation til
erstatningsudbetaling, finder sted i det forsikringsselskab, hvor
skadelidte er brandforsikret.
Endelig foreslås den nuværende årlige afgift
hævet med 10 kr. til i alt 30 kr. pr. brandforsikringspolice.
Statsgarantien foreslås endvidere forhøjet fra 200
millioner kr. til i alt 400 millioner kr. og opdelt med 200 mio.
kr. til stormflods- og oversvømmelsespuljen og 200 mio. kr.
til stormfaldspuljen.
Med disse bemærkninger, og idet jeg i øvrigt
henviser til lovforslaget og de bemærkninger, der ledsager
det, skal jeg anbefale forslaget til Tingets velvillige
behandling.