Fremsat den 10. februar 2010 af
Pia Olsen Dyhr (SF), Flemming Bonne (SF),
Ole Sohn (SF) og Nanna Westerby (SF)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om befordringsrabat
til studerende ved videregående uddannelser
(Ophævelse af maksimumsrabat)
§ 1
I lov om befordringsrabat til studerende ved
videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
353 af 14. marts 2007, som ændret senest ved § 3 i lov
nr. 78 af 27. januar 2010, foretages følgende
ændringer:
1. § 3,
stk. 1, 2. pkt., ophæves.
2. I
§ 3, stk. 3, udgår »og
maksimumsrabatten på 17,26 kr.«
§ 2
Loven træder i kraft
den 1. april 2010.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Formålet med lovforslaget er at fjerne det
maksimumsbeløb, der i dag kan ydes i rabat til studerende
ved de videregående uddannelser til transport med kollektiv
trafik.
Det ydes i dag 65 pct. rabat på abonnementskort til den
kollektive trafik for studerende ved de videregående
uddannelser, der modtager eller indtil for nylig har modtaget SU.
Der er, meget rimeligt, et dagligt minimumsbeløb på
13,60 kr. (2009-satser), som der ikke ydes rabat til, og, meget
urimeligt, et dagligt maksimum for den rabat, der ydes, på
22,65 kr. (2009-satser).
Det sidste er urimeligt, fordi det belaster studerende, der er
nødt til at rejse langt fra hjem til uddannelsessted, meget
hårdt økonomisk. F.eks. koster et pendlerkort fra
Nakskov til Østerport Station 4.170 kr. om måneden, og
rabatten er kun på 679,50 kr. Den studerende skal altså
selv betale næsten 3.500 kr. om måneden. Det er
næsten uoverskueligt for en SU-modtager.
Maksimumsbestemmelsen rammer især unge mennesker, der
bor i udkantsområder, hvor der ingen eller kun
begrænsede muligheder er for at tage en videregående
uddannelse lokalt.
En afskaffelse af maksimumsbeløbet vil øge
incitamentet til at tage en uddannelse og bidrage til opfyldelse af
målsætningen om, at mindst 50 pct. af en
ungdomsårgang tager en videregående uddannelse. Det vil
også betyde, at der er større chance for, at unge fra
udkantsområderne bliver boende i området efter endt
uddannelse, og således forbedres muligheden for at rekruttere
uddannet arbejdskraft i disse områder.
Det vil stadig være forbundet med omkostninger at
vælge et uddannelsessted langt fra sin bopæl. Dels skal
man betale 35 pct. af merudgiften selv, dels er det kostbart i tid,
og det begrænser f.eks. mulighederne for at passe et
deltidsjob i studietiden.
Lovforslaget vil umiddelbart være til gavn for godt
5.000 studerende og koste 6,7 mio. kr. om året, jf.
undervisningsministerens svar på spørgsmål 282
under Trafikudvalgets alm. del, hvor det også hedder:
»Det må imidlertid antages, at flere vil få
rabat, hvis grænsen for maksimal befordringsrabat fjernes, da
det for nogle SU-modtagere så vil være fordelagtigt at
købe periodekort frem for fx at benytte DSB's
Wildcardordning. Merudgiften må derfor forventes at blive
større end anført.«
Udgiften må dog i alle tilfælde antages at
være meget begrænset.
Der findes en lignende rabatordning for elever på
ungdomsuddannelserne, men her er der intet maksimum for rabatten,
der i øvrigt er på 100 pct., når man kommer op
over et minimumsbeløb.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 2
Forslagene om ændringer i § 3, stk. 1 og 3
indebærer, at bestemmelsen om, at der er et
maksimumsbeløb, som den studerende højst kan få
i rabat til transport med kollektiv trafik, bortfalder. Det vil
sige, at den studerende vil modtage en rabat på 65 pct. af
hele udgiften til et abonnementskort ud over den egenbetaling, der
er gældende.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. april
2010.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I lov om befordringsrabat til studerende
ved videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse
nr. 353 af 14. marts 2007, som ændret senest ved § 3 i
lov nr. 78 af 27. januar 2010, foretages følgende
ændringer: |
§ 3.
Der ydes en rabat på 65 pct. af udgifter til abonnementskort
ud over 10,36 kr. for hver dag, abonnementskortet er gyldigt. Der
kan dog maksimalt ydes en rabat på 17,26 kr. om dagen. Ved
beregningen af rabatten kan et månedskort betragtes som et
abonnementskort på 30 dage. .… | | 1.§ 3, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves. |
Stk. 3.
Egenbetalingen på 10,36 kr. og maksimumsrabatten på
17,26 kr., jf. stk.1, reguleres én gang årligt
på et tidspunkt fastsat af undervisningsministeren med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Ved
reguleringen er det de aktuelle indtil da gældende
beløb, som reguleres. | | 2. I § 3, stk. 3, udgår »og
maksimumsrabatten på 17,26 kr.« |
Skriftlig fremsættelse
Pia Olsen Dyhr
(SF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser.
(Ophævelse af maksimumsrabat).
(Lovforslag nr. L 124).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager lovforslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.