L 124 Forslag til lov om ændring af lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser.

(Ophævelse af maksimumsrabat).

Udvalg: Trafikudvalget
Samling: 2009-10
Status: 3. beh./Forkastet

Betænkning

Afgivet: 11-05-2010

Afgivet: 11-05-2010

Betænkning afgivet af Trafikudvalget den 11. maj 2010

20091_l124_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Trafikudvalget den 11. maj 2010

1. Ændringsforslag

Socialistisk Folkepartis medlemmer har stillet 1 ændringsforslag.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 10. februar 2010 og var til 1. behandling den 8. april 2010. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Trafikudvalget.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 2 spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Et af udvalgets spørgsmål og undervisningsministerens svar herpå er optrykt som bilag til betænkningen.


3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Flertallet stemmer for det stillede ændringsforslag.


Et mindretal i udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag.


Socialdemokratiets, SF's og Enhedslistens medlemmer af udvalget har noteret sig undervisningsministerens besvarelse af udvalgets spørgsmål 1 om, hvor meget en ophævelse af loftet over befordringsrabatten egentlig vil koste. Svaret fra ministeren viser et noget andet billede, end det som undervisningsministeren tegnede ved 1. behandlingen. Ministeren oplyser nemlig i besvarelsen af spørgsmål 1, at en ophævelse af loftet over befordringsrabatten kun vil koste ca. 6,5 mio. kr. Altså et noget mere moderat beløb end det, som ministeren vurderede ved 1. behandling.


Efter S', SF's og EL's mening, betyder det, at der ikke burde være indvendinger af økonomisk karakter mod at vedtage lovforslaget. Og S, SF og EL kan ydermere berolige evt. skeptikere med, at lovforslaget er fuldt finansieret, idet S, SF og EL agter at finansiere udgiften inden for de 1,5 mia. kr., som S og SF vil anvende til en nedsættelse af taksterne i den kollektive trafik, jf. S og SF's udspil »Fair forandring«.


Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 2

Af et mindretal (SF) tiltrådt af et flertal (det øvrige udvalg):

1) Paragraffen affattes således:

Ȥ 2

Af et mindretal (SF) tiltrådt af et flertal (det øvrige udvalg):

»Loven træder i kraft den 1. juli 2010.«


[Ændret ikrafttrædelse]

Bemærkninger

Til nr. 1

Ændringsforslaget indebærer, at lovens ikrafttrædelsestidspunkt ændres fra den 1. april 2010 til den 1. juli 2010.


Jens Vibjerg V Flemming Damgaard Larsen V fmd. Kristian Pihl Lorentzen V Peter Juel Jensen V Karsten Nonbo V Kim Christiansen DF Pia Adelsteen DF Henriette Kjær KF nfmd. Helge Adam Møller KF Magnus Heunicke S Jens Christian Lund S Poul Andersen S Klaus Hækkerup S Pia Olsen Dyhr SF Jesper Petersen SF Johs. Poulsen RV Per Clausen EL

Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
 
Liberal Alliance (LA)
3
Socialdemokratiet (S)
45
 
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Dansk Folkeparti (DF)
24
 
Siumut (SIU)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
23
 
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
18
 
Sambandsflokkurin (SP)
1
Det Radikale Venstre (RV)
9
 
Uden for folketingsgrupperne
2
Enhedslisten (EL)
4
 
(UFG)
 


 

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 124


Bilagsnr.


Titel


1
Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 282 vedr. udgiften ved at fjerne loftet for befordringsrabatten for SU-modtagere, der går på en videregående uddannelse
2
Tidsplan for udvalgsbehandlingen af lovforslaget
3
Tidspunkt for betænkningsafgivelse over lovforslaget
4
Ændringsforslag fra SF
5
Udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 124


Spm.nr.
Titel
1
Spm. om en beregning af, hvor meget en ophævelse af loftet over befordringsrabatten, som foreslået i lovforslaget, vil koste årligt, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om, at regeringen er i færd med at overveje eventuelle ændringer af befordringsordningerne, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå


Bilag 2

Et af udvalgets spørgsmål til undervisningsministeren og dennes svar herpå


Spørgsmål 1 og undervisningsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra S, SF og EL.


Spørgsmål 1:

»Ministeren bedes tilsende udvalget en beregning af, hvor meget en ophævelse af loftet over befordringsrabatten, som foreslået i lovforslaget, vil koste årligt.«


Svar:

Med spørgsmål 282 (alm. del) stillede Trafikudvalget den 19. november 2009 efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF) den daværende undervisningsminister et lignende spørgsmål. Jeg skal derfor henvise til ministerens svar på spørgsmål 282 af 7. december 2009.


Svaret på spørgsmål 282 var imidlertid baseret på Styrelsen for Statens Uddannelsesstøttes registerdata for 2008. Nedenfor følger nye beregninger baseret på data for 2009.


Befordringsrabat i videregående uddannelser (2009-tal)

     
Rabatmodtagere
Salgspris i alt
(før rabat)
Rabat
Rabat i pct. af salgspris
Andel med maks. støtte
     
Antal
--------- mio. kr. ---------
------------- % -------------
35.800
169,0
61,7
37
13,6
     


Rabatten i 2009 ville have udgjort 68,0 mio. kr., hvis der ikke havde været en maksimal rabatgrænse. Ca. 4.900 rabatmodtagere ville have fået en større rabat.


Da den faktisk ydede rabat i 2009 udgjorde 61,7 mio. kr., ville merudgiften beløbe sig til 68,0-61,7 mio. kr. = 6,3 mio. kr. (2009-prisniveau). Opregnet til 2010-niveau ville det give ca. 6,5 mio. kr.