Fremsat den 3. februar 2010 af
beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om barseludligning
på det private arbejdsmarked (barseludligningsloven)
(Udskydelse af revisionsfristen)
§ 1
I lov nr. 417 af 8. maj 2006 om barseludligning
på det private arbejdsmarked (barseludligningsloven)
foretages følgende ændring:
1. I
§ 13, stk. 3,
ændres "folketingsåret 2009-10" til:
"folketingsåret 2010-11".
§ 2
Loven træder i kraft
den 1. april 2010.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og indhold
Efter barseludligningslovens § 13, stk. 3, skal
den ansvarlige minister fremsætte forslag om revision af
loven for Folketinget i folketingsåret 2009-10.
Det følger af bemærkningerne til lovens
§ 13, stk. 3, at tidspunktet for lovrevisionen er
fastsat ud fra overenskomstperioderne, som typisk strækker
sig over 3-4 år. Inden lovrevisionen skal der foretages en
uafhængig evaluering af lovens virkning på udviklingen
på arbejdsmarkedet, herunder de ligestillingsmæssige
konsekvenser i forhold til brancher, funktion, lønudvikling
o.l. I det lys vil det blive overvejet, om den lovbaserede ordning
skal udvides eller ændres.
Partnere gennemfører overenskomstforhandlinger i
foråret 2010. Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og
Landsorganisationen i Danmark (LO) har i en fælles
henvendelse af 7. september 2009 bedt om, at de videre politiske
overvejelser afventer overenskomstforhandlingerne på
DA/LO-området. DA og LO's fælles henvendelse har
været forelagt forligskredsen, samtidig med at
beskæftigelsesministeren i brev af 27. oktober 2009
søgte opbakning til at udskyde revisionsfristen i
barseludligningsloven.
Da barseludligningsloven er tæt forbundet med det
aftalegrundlag som skabes af overenskomstparterne på det
private arbejdsmarked, er det ikke hensigtsmæssigt, at
evalueringen falder sammen med overenskomstfornyelserne.
Med dette lovforslag foreslås det derfor, at udskyde
fremsættelsen af en revision af loven for Folketinget til
folketingsåret 2010-11.
2. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for staten, kommuner og regioner.
3. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
4. De
administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
5. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
6. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
7. Hørte organisationer
Lovforslaget har været sendt i høring hos
Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation,
Arbejdsgiverforeningen Konditorer, Bagere og Chokolademagere,
Arbejdsmarkedets Tillægspension, Business Danmark,
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Journalistforbund, Dansk Kvindesamfund,
Danske Arkitektvirksomheder, Danske Regioner, Datatilsynet, Den
Danske Dommerforening, DS Håndværk og Industri,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af Aktive Kvinder,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Registrerede
Revisorer FRR, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd FTF, Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte, Kommunernes Landsforening, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse,
Kvinderådet, KVINFO, Landsorganisationen i Danmark, Ledernes
Hovedorganisation, Liberale Erhvervs Råd,
Ligebehandlingsnævnet, Personalestyrelsen og Sammenslutningen
af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger.
|
8. Sammenfattende
skema |
| Positive konsekvenser / mindre udgifter | Negative konsekvenser / merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
| |
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås at udsætte revisionen af
barseludligningsloven til folketingsåret 2010-11.
Udsættelsen af lovrevisionen er begrundet i, at der endnu
ikke er foretaget den evaluering af lovens virkning på
udviklingen af arbejdsmarkedet, som skal danne baggrund for
revisionen.
Det har ikke været hensigtsmæssigt at foretage en
lovevaluering, fordi barseludligningsloven er tæt
forbundet med det aftalegrundlag som skabes af overenskomstparterne
på det private arbejdsmarked. Der er
overenskomstforhandlinger på DA/LO-området i
foråret 2010.
Regeringen foreslår derfor at udsætte
lovrevisionen til folketingsåret 2010-11.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1.
april 2010.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
§ 13, stk. 3. Ministeren
fremsætter forslag om revision af loven for Folketinget i
folketingsåret 2009-10. | | § 13, stk. 3. Ministeren
fremsætter forslag om revision af loven for Folketinget i
folketingsåret 2010-11. |