L 120 Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen.

(Friere rammer for placering af fag på lavere klassetrin, udvidelse af loft for undervisningstid, øget fleksibilitet i reglerne om uddannelseskvalifikationer i folkeskolens indskoling m.v.).

Af: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 29-01-2010

Fremsættelse: 29-01-2010

Skriftlig fremsættelse (29. januar 2010)

20091_l120_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (29. januar 2010)

Undervisningsministeren (Bertel Haarder):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Friere rammer for placering af fag på lavere klassetrin, udvidelse af loft for undervisningstid, øget fleksibilitet i reglerne om uddannelseskvalifikationer i folkeskolens indskoling m.v.)

(Lovforslag nr. L 120)

Formålet med lovforslaget er - som led i regeringens afbureaukratiseringsreform - at øge skolernes og kommunernes muligheder for at tilrettelægge skoletilbuddene efter lokale ønsker og behov samt at forenkle administrative sagsgange.


Det foreslås derfor at give kommunalbestyrelsen mulighed for at beslutte, at der ikke alene kan undervises i de obligatoriske fag på højere klassetrin, end det er angivet i folkeskoleloven, men også på lavere klassetrin. Dette forslag vil berøre alle de obligatoriske fag i folkeskolens fagrække, bortset fra dansk, matematik og idræt, idet der i forvejen undervises i disse fag på alle klassetrin. Forslaget berører således bl.a. fransk og tysk og betyder for disse fags vedkommende, at det ikke længere kræver forsøgstilladelse at undervise i fagene før 7. klasse.


Det bemærkes særligt om kristendomskundskab, at forslaget medfører, at der kan undervises i faget også på det klassetrin, hvor konfirmationsforberedelsen finder sted. Dette ændrer ikke ved, at der fortsat skal afsættes den fornødne tid til konfirmationsforberedelse, og at der derfor skal tages højde for denne i skolernes planlægning.


Endvidere foreslås det at give kommunerne større frihed til efter lokalt behov at styrke fagligheden ved at hæve loftet for den daglige undervisningstid i børnehaveklassen og 1.-3. klassetrin fra seks til syv timer.


For at give kommunerne en øget fleksibilitet i anvendelsen af personaleressourcerne stilles der forslag om, at kommunalbestyrelsen får adgang til at beslutte, at læreruddannede kan undervise i børnehaveklassen. Det vil fortsat være en betingelse, at undervisningen i børnehaveklassen overvejende skal forestås af en børnehaveklasseleder.


Efter de gældende regler for klage til Klagenævnet for vidtgående specialundervisning skal klagerne først sendes til klagenævnet, som derefter sender dem til kommunalbestyrelsen til udtalelse. Derefter skal kommunalbestyrelsen, uanset om kommunalbestyrelsen giver en klager medhold, returnere alle klagesager til nævnet. For at afkorte sagsbehandlingstiden i alle sager - navnlig i den tredjedel af klagesagerne, hvor kommunen erfaringsmæssigt imødekommer forældrene - skal klager efter lovforslaget fremover sendes direkte til kommunalbestyrelsen med henblik på genvurdering.


Lovforslaget giver desuden forældre til børn, som kommunalbestyrelsen har henvist til specialundervisning i et dagbehandlingstilbud eller et anbringelsessted, adgang til at indbringe kommunalbestyrelsens afgørelser om det nærmere indhold af specialundervisningen for klagenævnet. Derved får disse forældre samme klageadgang som forældre til andre børn.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i det Høje Ting.