Fremsat den 7. oktober 2009 af
økonomi- og erhvervsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om registrering af
ledningsejere
(Udvidelse af dækningsområde
m.v.)
§ 1
I lov nr. 119 af 24. februar 2004 om registrering
af ledningsejere, som ændret ved lov nr. 112 af 26. februar
2008, foretages følgende ændringer:
1. §§
1og2 affattes således:
Ȥ 1. Loven har til
formål gennem etablering af et ledningsejerregister at
reducere antallet af skader på ledninger nedgravet i jord
eller nedgravet i eller anbragt på havbunden inden for det
danske søterritorium med henblik på at
1) lette
entreprenørers og andres undersøgelser forud for
gravearbejder i jorden eller i havbunden inden for det danske
søterritorium,
2) reducere de
samlede omkostninger som følge af skader og
3) bidrage til en
forbedret forsyningssikkerhed.
§ 2.
Økonomi- og erhvervsministeren fører et register over
ejere af ledninger, der er nedgravet i jord eller nedgravet i eller
anbragt på havbunden inden for det danske
søterritorium. Registrets formål er at stille
oplysninger til rådighed for myndigheder, virksomheder og
privatpersoner om, hvem der ejer ledninger nedgravet i jord eller
nedgravet i eller anbragt på havbunden inden for det danske
søterritorium, og at sikre, at nærmere information om
disse ledninger kan fremsendes.«
2. §
3 affattes således:
»§ 3. Loven gælder
for ejere af ledninger nedgravet i jord samt for ejere af ledninger
nedgravet i eller anbragt på havbunden inden for det danske
søterritorium, jf. dog stk. 2 og 3 samt § 4,
såfremt ledningen
1) indgår i
et kollektivt net, jf. § 5, nr. 1,
2) fungerer som
stikledning eller ledning, der afleder spildevand eller
kølevand m.m. til et vandløb, til en sø eller
til et havområde, eller
3) indgår i
et privat, brugerdrevet telenet, jf. § 5, nr. 4, for hvilket
nettets ejer har en årlig indkomst fra personer, som ikke er
medejere, der overstiger 50.000 kr. om året.
Stk. 2. Som ledninger i
henhold til stk. 1 medregnes ikke drænledninger eller
ledninger, som tjener til afvanding af en vej.
Stk. 3. Som ledninger i
henhold til stk. 1 medregnes alene de dele af stikledninger, som
ejes af forsynings- og distributionsselskaber.«
3. I
§ 5, nr. 1 og 2, ændres »i jord« til:
»nedgravet i jord eller nedgravet i eller anbragt på
havbunden«.
4. I
§ 5, nr. 5, ændres
»nedgravede ledninger« til: »ledninger, som er
nedgravet i jord eller nedgravet i eller anbragt på
havbunden«.
5. I
§ 8 indsættes som 3. pkt .:
ȯkonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
ledningsejeres fremsendelse af ledningsoplysninger, herunder hvilke
oplysninger, der skal fremgå af det fremsendte
materiale.«
6. § 9,
stk. 1, ophæves, og i
stedet indsættes:
»Enhver, der
erhvervsmæssigt udfører gravearbejder, skal indhente
oplysninger fra ledningsejerregistret om hvilke ledningsejere, der
ejer ledninger i graveområdet. De nødvendige
ledningsoplysninger skal være indhentet, inden gravearbejdet
påbegyndes, og gravearbejdet skal tilrettelægges og
udføres under hensyntagen til de indhentede oplysninger.
Stk. 2. Økonomi-
og erhvervsministeren kan fastsætte regler om fritagelse for
forespørgselspligten i henhold til stk. 1.
Stk. 3. Enhver, der
graver på arealer uden for veje, der ejes af
graveaktøren selv, er fritaget for at forespørge i
ledningsejerregistret, når denne som ejer i forvejen har
kendskab til ledningernes placering.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 4-6.
7. § 11,
stk. 4, ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. september
2010.
§ 3
Loven gælder ikke for Grønland og
Færøerne.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
I 2004 vedtog Folketinget enstemmigt at etablere det
internetbaserede Ledningsejerregister (LER). Formålet var at
reducere antallet af skader på nedgravede ledninger som
følge af erhvervsmæssige gravearbejder samt at lette
administrationen for erhvervslivet. Der har siden marts 2005
været pligt for ledningsejere (herunder vandværker,
kloakforsyning, gasforsyning, teleselskaber mm.) til at indberette
og opdatere kontaktoplysninger og interesseområder. Et
interesseområde er en geografisk afgrænsning af det
område, hvor en ledningsejer har sine ledninger
nedgravet.
Ved vedtagelsen af loven i 2004 blev det bestemt, at LER
udelukkende skulle dække ledninger helt eller delvist
beliggende i offentlige og private fællesveje. Dette skete
med en bemærkning om, at LERs dækningsområde
skulle revurderes, når systemet havde været i drift et
par år.
I dag dækker LER de indvindings-, transmissions- og
distributionsledninger, der indgår i et kollektivt
forsyningsnet. Det drejer sig om kabler og rør, som har til
formål at transportere kommunikation, data, signaler eller
energi af enhver art samt faste, flydende eller luftformige stoffer
af enhver art. Stikledninger forbinder en forbruger til
forsyningsnettet. Disse er kun omfattet af registreringspligten i
den udstrækning, de ejes af nettets ejer. Endelig er
ledninger som indgår i private, brugerdrevne telenet kun
omfattet af loven, hvis nettets ejer har en årlig indkomst
fra personer, som ikke er medejere, der overstiger 50.000 kr. om
året.
Cirka halvdelen af forsyningssikkerhedsmæssigt vigtige
transmissionsledninger og mange forsyningsledninger ligger ikke i
vejarealer og er derfor ikke i øjeblikket omfattet af
pligten til registrering og graveforespørgsel. Herudover er
mange transmissions- og forsyningsledninger beliggende i eller
på havbunden. Disse ledninger er også sårbare
over for graveskader i forbindelse med anlægs- og
graveaktivitet, men er i dag ikke omfattet af LER.
Lovforslaget vil udvide LERs dækningsområde,
så det omfatter ledninger nedgravet inden for det danske
territorium, ligesom det udvider forespørgselspligten til at
omfatte alle arealer inden for det danske territorium. Denne
udvidelse af registrerings- og forespørgselspligten i LER
vil medvirke væsentligt til at reducere graveskader på
disse ledninger, hvilket vil sikre færre ledningsskader,
reducere omkostningerne ved at udbedre graveskader, ligesom det vil
være med til at sikre øget forsyningssikkerhed.
2. Gældende ret
Den nuværende lov gælder for ejere af nedgravede
ledninger, såfremt ledningen indgår i et kollektivt net
eller i et privat, brugerdrevet telenet, eller er helt eller
delvist beliggende i offentligt vejareal eller arealer udlagt til
privat fællesvej. I loven specificeres det, at denne ikke
gælder ledninger på søterritoriet,
drænledninger eller ledninger, som tjener til afvanding af
vej. Der er desuden særlige regler for ledninger, som
forsvaret, politiet og sundhedsvæsenet har rådighed
over.
Ledningsejere, som er omfattet af loven, er forpligtet til at
indberette en række oplysninger, herunder ledningsejers
kontaktoplysninger, interesseområder og forsyningens art. Ved
forespørgsel gennem LER er ledningsejere forpligtet til at
fremsende de nødvendige ledningsoplysninger.
Siden 1. september 2005 har det været lovpligtigt for
alle graveaktører, der udfører erhvervsmæssigt
gravearbejde, herunder entreprenører, kloakmestre, gartnere
mv., at forespørge i LER, inden der graves i offentlige veje
og private fællesveje. En graveaktør, der
forespørger i LER modtager, en kvittering for
forespørgslen, som indeholder en liste over hvilke
ledningsejere, der har ledninger inden for det aktuelle
graveområde. LER-systemet kan automatisk videresende
graveaktørens forespørgsel til de omfattede
ledningsejere.
LER er brugerfinansieret og provenuneutralt. Det er efter den
nuværende gebyrstruktur alene graveaktørerne, som
betaler for anvendelsen af registret og dermed dækker
udgifterne til administration, drift, vedligeholdelse og tilsyn med
registret.
3. Lovforslagets indhold
Baseret på erfaringer indsamlet gennem de første
fire års drift af LER, og med ønsket om at gøre
LER så komplet og dækkende som muligt, foreslås
lovens dækningsområde udvidet.
I arealer uden for veje findes især de større
forsynings- og transmissionsledninger. Skader på disse
ledninger er bekostelige at udbedre og kan desuden have store
konsekvenser for forsyningssikkerheden. Til søs er
graveskader meget besværlige og bekostelige at udbedre. Disse
ledninger forsyner ofte landsdele og øer, og svigt i stabil
forsyning vil ofte få store konsekvenser.
Det foreslås derfor, at loven udvides til at omfatte
alle arealer på land samt arealer inden for
søterritoriet. Herved sikres, at alle de ledningstyper, som
loven inkluderer, er omfattet af både registreringspligten og
forespørgselspligten, hvorved fordelen ved LER udbredes til
alle arealer. Dette vil medføre, at antallet af graveskader
reduceres, og at forsyningssikkerheden forbedres.
Herudover foreslås mindre tilpasninger af hvilke
ledningstyper, der er omfattet af loven. Der foreslås
medtaget ledninger, der afleder spildevand, kølevand og
andet til vandløb, søer og til havet. Disse ledninger
er ikke en del af et kollektivt net og omfattes derfor specifikt.
Disse ledninger foreslås medtaget, da de ofte er placeret ud
fra kysten og et stykke ud på søterritoriet.
Med lovforslaget foreslås en formulering, der
tydeliggør registreringspligten, så det fremgår,
at alle stikledninger, der ejes af forsynings- og
distributionsselskaber, er omfattet af loven. Formuleringen
ændrer ikke ved registreringspligten af stikledninger, men
tilstræber alene at tydeliggøre afgrænsningen af
stikledninger. Stikledninger udgør i dag et stort problem,
og der sker mange graveskader. De ledninger, der ejes af slutbruger
selv, er ofte ikke registreret på ledningskort, ligesom der
ofte reelt ikke eksisterer viden om disse ledningers placering. En
registrering af privatejede stikledninger er derfor ikke praktisk
mulig.
For at kunne fritage mindre gravearbejder på private
arealer foreslås det, at ministeren får hjemmel til at
fastsætte regler, som undtager visse typer gravearbejder fra
forespørgselspligten. Der sigtes især til
jordbearbejdning og overfladiske gravearbejder, som foretages af
erhvervsmæssige graveaktører på landbrug, i
haver og lignende.
Herudover tænkes hjemlen anvendt til at fastsætte
bestemmelser om, at gravearbejder i forbindelse med
kirkegårde, råstofgravning på land, mv. kun vil
blive omfattet af forespørgselspligt første gang,
sådanne arealer udlægges til dette formål.
På samme måde skal efterforskning og indvinding af
råstoffer i havbunden undtages, så der kun skal
forespørges første gang, et sådant område
udpeges af By- og Landskabsstyrelsen. Allerede udpegede
områder kræver derfor ikke forespørgselspligt,
ligesom der ikke skal forespørges forud for gravning i et
etableret indvindingsområde.
Det foreslås, at ministeren får hjemmel til at
fastsætte nærmere regler for hvordan og i hvilken form
og kvalitet, ledningsoplysninger skal fremsendes til
graveaktøren. I dag oplever mange graveaktører, at de
ved forespørgsel i LER bliver henvist til selv at
søge ledningsoplysninger andre steder. Med lovforslaget
sikres, at man kun skal søge ledningsoplysninger et sted,
nemlig gennem LER. Samtidig kan indholdskravene til de udleverede
oplysninger skærpes, så disse i højere grad kan
anvendes direkte som grundlag for det efterfølgende
gravearbejde.
Endelig foreslås mindre tekstmæssige tilpasninger
som konsekvens af de ovenfor nævnte ændringer.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for stat, region eller kommuner.
Udvidelsen af LERs dækningsområde skønnes
at give udgifter for LER-administrationen i forbindelse med
udbygning af driften af LER med engangsomkostninger på ca. 2
mio. kr. primært til oplysning til brugerne. Dertil kommer
faste merudgifter på ca. 1 mio. kr. årligt til
øgede driftsomkostninger til LER. LER drives udgiftsneutralt
via ikke-fiskalt gebyr, hvorfor meromkostningerne vil blive
dækket herover.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Det vurderes, at lovforslaget vil have positive
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Ledningsejere,
graveaktører og til dels forsikringsselskaber vil samlet set
undgå direkte omkostninger til reparation af ledninger
på ca. 30 mio. kr. årligt. Hertil skal lægges de
afledte omkostningsbesparelser og færre ulemper som
følge af større forsyningssikkerhed.
Det vurderes, at lovforslaget vil have negative administrative
konsekvenser for erhvervslivet svarende til 2 mio. kr.
årligt. Forslagets del om udvidelse af
forespørgselspligten til alle arealer har været
forelagt Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i
Erhvervsregulering (CKR) med henblik på en vurdering af, om
der er væsentlige administrative omkostninger forbundet med
lovforslaget. CKR konkluderede, at den udvidede
forespørgselspligt for graveaktører og for
ledningsejernes pligter i forbindelse med registrering og
udlevering af oplysninger, forventes at medføre
administrative byrder på ca. 2 mio. kr. årligt.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Det vurderes, at forslaget ikke har administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Det vurderes, at der er positive miljømæssige
konsekvenser af lovforslaget som følge af færre udslip
fra overgravede rørledninger.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retslige aspekter.
9. Høring
Lovforslaget har været sendt i høring hos:
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Advokatsamfundet,
Arkitektforbundet, Aalborg Kommune, forsyningsvirksomheder,
Banedanmark, Beredskabsstyrelsen, Beskæftigelsesministeriet,
BG Stone A/S, By- og Landskabsstyrelsen, Byggesocietetet,
Bygherreforeningen i Danmark, Casani Søenterprise,
CO-industri, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Fiskeriundersøgelser, Danmarks Naturfredningsforening,
Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk Amatørfiskerforening,
Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi,
Dansk Energi-net, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk
Fritidsfiskerforbund, Dansk Fritidsforbund, Dansk Gasteknisk
Center, Dansk Ledningsejerforum, Dansk industri, Dansk IT, Dansk
Landbrug, Dansk Metal, Dansk Miljøteknologi, Dansk
Vejforening, Danske Advokater, Danske Anlægsgartnere, Danske
Arkitektvirksomheder, Danske Kloakmestre, Danske Maskinstationer og
Entreprenører, Danva, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Den Danske Landinspektørforening, Den
Digitale Taskforce, Domstolsstyrelsen, Dong Energy, DSB,
Dykkerfirmaernes brancheforening Danmark, EBF Sand og Grus A/S,
Ejendomsforeningen Danmark, Elfor Dansk eldistribution, Elsam,
Energi og olieorganisationerne, Energiforum Danmark, Energinet.dk,
Energistyrelsen, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen,
Farvandsvæsenet, Fiskeridirektoratet, Flintholm Sten og Grus
ApS, Forenede Danske Antenneanlæg, Foreningen af Danske
Brøndborere, Foreningen af Danske Kraftvarmeværker,
Foreningen af Danske Ral og Sandsugere, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører, F.R.I, Foreningen af
Vandværker i Danmark, Øst, Forsikring og Pension,
Forsvarets Bygnings- & Etablissementstjeneste,
Forsvarsministeriet, Fællessekretariatet for HNG I/S og
Midt-Nord I/S, Geoforum Danmark, GEUS, Global Connect A/S, GN Store
Nord, Green Peace Danmark, Grundejernes Landsorganisation,
Håndværksrådet, Indenrigs- og Socialministeriet,
Indukraft-Sekretariatet, Ingeniørforeningen i Danmark, IT-
og Telestyrelsen, Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Klima- og
Energiministeriet, Kommunalteknisk Chefforening, Kommunernes
Landsforening, Konkurrencestyrelsen, Korsgård Grus og
stenværk A/S, Kort- og Matrikelstyrelsen, Kroghs A/S,
Kulturarvstyrelsen, Kulturministeriet, Kystdirektoratet,
Landsbrugraadet, Landsforeningen Levende Hav, Landsorganisationen i
Danmark, Lunderskov Entreprenørforening,
Miljøstyrelsen, Miljøteknisk Brancheforening,
Ministeriet for Fødevarer, landbrug og fiskeri, MSE GRUS
APS, Mærsk Olie & Gas A/S, Naturgas Fyn I/S, NNC
Råstofferne A/S, Offentlige Ansattes Organistion OAO,
Oliebranchens Fællesrepræsentation, Organisationen for
Vedvarende Energi, Parcelhusejernes Landsforening, P/F
Sandgrevstur, Phil & Søn, Realkreditrådet,
Rederiet Peter Rohde A/S, Rederiet sekstant, RenoSam, Rigspolitiets
bygningsafdeling, Rigsrevisionen, Rohde Nielsen A/S, Samvirkende
Energi- og Miljøforeninger, Silversand A/S, SKAT,
Skatteministeriet, Slots- og Ejendomsstyrelsen, Sonofon, Staten
Luftfartsvæsen, Statens Byggeforskningsinstitut,
Statsministeriet, Storebælt Sten og Grus, Sø- og
handelsretten, Søfartsstyrelsen, Søværnets
Operative Kommando, TDC, Telekommunikationsindustrien i Danmark,
Telia, Thyborøn Nordsø Ral, TRE-FOR, Van Oord,
Vejdirektoratet, Vestre Landsret, WWF Verdensnaturfonden,
Østre Landsret og 3F-Fagligt Fælles Forbund
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser / mindre
udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ca. 30 mio. kr. årligt, samt afledte
konsekvenser | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ca. 2 mio. kr. årligt |
Miljømæssige
konsekvenser | Øget brug af registret vil
medføre færre skader på miljøet | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Ændringsforslaget indeholder ingen
EU-retlige aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Som følge af ønsket om at udvide LERs
dækningsområde foreslås formålsbestemmelsen
i lovens § 1 ændret, så det fremgår, at
loven gælder for alle arealer på land og for havbunden
inden for det danske søterritorium. Søterritoriet
afgrænses efter lov nr. 200 af 7. april 1999 om
afgrænsning af søterritoriet.
Tilsvarende foreslås lovens § 2 ændret,
så det fremgår, at loven omfatter alle arealer på
land og på havbunden. Desuden præciseres det som en del
af formålsbestemmelsen, at der ved forespørgsel i LER
skal ske en fremsendelse af ledningsoplysninger.
Til nr. 2
Efter den gældende § 3 gælder loven for ejere
af ledninger beliggende i offentlige vej og arealer udlagt til
privat fællesvej. Det fremgår endvidere, at loven ikke
gælder for ledninger beliggende i søterritoriet.
Med den nye formulering af § 3, stk. 1, foreslås
lovens anvendelsesområde udvidet til at omfatte ledninger
nedgravet i jord og ledninger nedgravet i eller anbragt på
havbunden inden for søterritoriet. Denne udvidelse vil
indebære, at LER fremover vil dække samtlige
landarealer og arealer inden for søterritoriet. Udvidelsen
på land vil omfatte landbrugs- og skovarealer, haver og
naturområder mv. Udvidelsen af loven til at omfatte
søterritoriet omfatter de indre og ydre territorialfarvande,
som afgrænset ved lov om afgrænsning af det danske
søterritorium. Denne afgrænsning begrænser ikke
muligheden for en frivillig registrering af ledninger uden for
søterritoriet. Dette er især aktuelt i områder
af Kattegat, hvor ledninger trækkes mellem øer og
mellem landsdele.
Foruden denne geografiske udvidelse foreslås en
udvidelse og præcisering af de ledningstyper, som er omfattet
af lovens bestemmelser. Således foreslås lovens §
3, stk. 1, nr. 2 formuleret så stikledninger og ledninger,
der afleder spildevand, kølevand og lignende, fremover
generelt omfattes af loven.
Ledninger der afleder spildevand og kølevand mv.
foreslås omfattet af loven. Disse ledninger fortsætter
ofte fra land til et stykke uden for kysten. Disse ledninger er
ikke en del af et kollektivt net og medtages derfor
specifikt.
I § 3, stk. 2, foreslås det at undtagelsen
vedrørende søterritoriet udgår, som konsekvens
af, at lovens anvendelsesområde foreslås udvidet til at
omfatte ledninger nedgravet i jord og ledninger nedgravet i eller
anbragt på havbunden inden for søterritoriet. Den
hidtidige undtagelse af drænledninger og
vejafvandingsledninger opretholdes.
I § 3, stk. 3, foreslås en præcisering af
undtagelsesreglen om, at det alene er de dele af stikledninger, der
ejes af slutbruger, der er undtaget fra loven. Stikledninger
forbinder en slutbruger med et forsyningsnet. De dele af
stikledninger, der er ejet af slutbruger selv, er ikke omfattet af
loven uanset deres beliggenhed. Denne præcisering medtages
for at tydeliggøre undtagelsesbestemmelsens omfang i forhold
til den foreslåede § 3, stk. 1.
Til nr. 3
§ 5, nr. 1 og 2, foreslås udvidet som følge
af den foreslåede udvidelse af lovens
anvendelsesområde.
Til nr. 4
§ 5, nr. 5, foreslås udvidet som følge af
den foreslåede udvidelse af lovens
anvendelsesområde.
Til nr. 5
I § 8 foreslås indsat et nyt 3. punktum, hvori
økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler om ledningsejeres fremsendelse af
ledningsoplysninger, herunder hvilke oplysninger, der skal
fremgå af det fremsendte materiale. Dette gøres for at
sikre, at der efter anmodning om ledningsoplysninger i LER
også sker en faktisk udlevering af ledningsoplysninger. Dette
er nødvendigt for at modvirke den stigende tendens til, at
ledningsejere nøjes med at henvise til egne hjemmesider,
hvor graveaktører selv skal fremsøge
ledningsoplysninger. Tendensen modarbejder lovens intentioner om,
at udlevering af ledningsoplysninger udelukkende skal ske efter
henvendelse til LER. Der ønskes fortsat mulighed for, at
oplysninger kan fremsendes i papirformat med almindelig post eller
med elektronisk post. Det bør endvidere være muligt,
at de rekvirerede ledningsoplysninger kan hentes fra et elektronisk
lager, fra en filserver eller lignende. Endelig skal det være
muligt at overdrage digitale ledningsoplysninger direkte.
Det er endvidere hensigten, i henhold til bemyndigelsen, at
fastsætte nærmere krav til kvaliteten af de udleverede
ledningsoplysninger. Mange graveaktører påtaler i dag,
at kvaliteten af de oplysninger, de modtager, er så ringe, at
de ikke direkte kan bruge dem til at grave efter.
Til nr. 6
§ 9, stk. 1, foreslås omformuleret som konsekvens
af det foreslåede udvidede anvendelsesområde.
I § 9 foreslås som et nyt stykke 2 indsat en
bestemmelse, hvorefter ministeren får hjemmel til at
fastsætte undtagelser for forespørgselspligten.
Bestemmelsen vil blive anvendt til at fastsætte bestemmelser
om undtagelse af almindelig jordbearbejdning
og overfladiske gravearbejder foretaget af
erhvervsmæssige aktører på landbrug, i private
haver og lignende, herunder i forbindelse med pløjning,
anlæg af terrasser, bede, mv. Grubning og anden dybere
gravning og jordbearbejdning vil ikke blive omfattet af
undtagelsesbestemmelserne.
Herudover vil hjemlen blive anvendt til at fastsætte
bestemmelser om, at gravearbejder i forbindelse med
kirkegårde, råstofgravning på land mv. kun skal
være omfattet af forespørgselspligt første
gang, sådanne arealer udlægges til dette formål.
På samme måde vil efterforskning og indvinding af
råstoffer i havbunden blive undtaget, så der kun skal
forespørges første gang, et sådant område
udpeges. Allerede udpegede områder kræver derfor ikke
forespørgselspligt, ligesom der ikke skal forespørges
forud for gravning i et etableret indvindingsområde.
Som § 9, stk. 3, foreslås indsat en generel
undtagelse for forespørgselspligten for gravearbejde, der
udføres erhvervsmæssigt på arealer ejet af
graveaktøren selv, når denne har fuldt kendskab til
eventuelle ledningers placering.
Hermed undtages primært landmænd og andre
jordejere for forespørgselspligten, når de graver
på egne arealer udenfor veje. Dette vil i praksis undtage
landmænd, skovejere, m.m. for forespørgselspligt,
når de selv graver grøfter, lægger
drænledninger og udfører lignende gravearbejder og
jordbearbejdning, så længe de har kendskab til
eventuelle ledningers placering.
Der skal fortsat forespørges, når der skal graves
i offentlige veje og i private fællesveje uanset ejerforhold.
Alt gravearbejde, der ikke udføres med erhvervsmæssigt
sigte, har været, og er fortsat, undtaget lovens
forespørgselspligt.
Private personer har altid adgang til frivilligt at
spørge i LER forud for gravearbejde.
Til nr. 7
§ 11, stk. 4, foreslås ophævet som konsekvens
af lov nr. 1333 af 19. december 2008 om inddrivelse af gæld
til det offentlige. Restancer vil fortsat kunne inddrives via den
centrale restanceinddrivelsesmyndighed.
Til § 2
Det foreslås, at denne lov træder i kraft den 1.
september 2010. Forud for ikrafttræden forventes
gennemført et oplysningsarbejde over for de berørte
interesseorganisationer, ledningsejere og graveaktører, der
belyser konsekvenserne af de foreslåede
ændringer.
Til § 3
Loven gælder ikke for Grønland og
Færøerne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov nr. 119 af 24. februar 2004 om
registrering af ledningsejere, som ændret ved lov nr. 112 af
26. februar 2008, foretages følgende ændringer: |
| | 1.§§ 1og2 affattes således: |
§ 1. Loven
har til formål gennem etablering af et landsdækkende
ledningsejerregister at reducere antallet af skader på
nedgravede ledninger med henblik på at 1) lette entreprenørers og andres
undersøgelser forud for gravearbejder i jorden, 2) reducere de samlede omkostninger som
følge af sådanne skader og 3) bidrage til en forbedret
forsyningssikkerhed. | | Ȥ 1.
Loven har til formål gennem etablering af et
ledningsejerregister at reducere antallet af skader på
ledninger nedgravet i jord eller nedgravet i eller anbragt på
havbunden med henblik på at 1) lette entreprenørers og andres
undersøgelser forud for gravearbejder i jorden eller i
havbunden, 2) reducere de samlede omkostninger som
følge af skader og 3) bidrage til en forbedret
forsyningssikkerhed.« |
§ 2.
Økonomi- og erhvervsministeren fører et register over
ejere af ledninger, der er nedgravet i jorden. Registrets
formål er at stille oplysninger til rådighed for
myndigheder, virksomheder og privatpersoner om, hvem der ejer
nedgravede ledninger i jorden, og om, hvorfra nærmere
information om disse ledninger kan rekvireres. | | Ȥ 2.
Økonomi- og erhvervsministeren fører et register over
ejere af ledninger, der er nedgravet i jord eller nedgravet i eller
anbragt på havbunden. Registrets formål er at stille
oplysninger til rådighed for myndigheder, virksomheder og
privatpersoner om, hvem der ejer ledninger nedgravet i jord eller
nedgravet i eller anbragt på havbunden, og sikre, at
nærmere information om disse ledninger kan
fremsendes.« |
| | 2.§ 3 affattes således: |
§ 3. Loven
gælder for ejere af nedgravede ledninger i jord, jf. dog stk.
2 og 3 samt § 4, såfremt ledningen 1) indgår i et kollektivt net, jf.
§ 5, nr. 1, 2) helt eller delvis er beliggende i
offentligt vejareal eller arealer udlagt til privat fællesvej
eller 3) indgår i et privat, brugerdrevet
telenet, jf. § 5, nr. 4, for hvilket nettets ejer har en
årlig indkomst fra personer, som ikke er medejere, der
overstiger 50.000 kr. om året. Stk. 2. Som
ledninger i henhold til stk. 1 medregnes ikke ledninger beliggende
på søterritoriet, drænledninger eller ledninger,
som tjener til afvanding af en vej og er en del af et
vejanlæg. Stk. 3. Som
ledninger i henhold til stk. 1 medregnes ikke stikledninger, som er
ejet af ejendommens ejer. | | Ȥ 3.
Loven gælder for ejere af ledninger nedgravet i jord, samt
for ejere af ledninger nedgravet i eller anbragt på havbunden
indenfor det danske søterritorium, jf. dog stk. 2 og 3 samt
§ 4, såfremt ledningen 1) indgår i et kollektivt net, jf.
§ 5, nr. 1, 2) fungerer som stikledning eller ledning,
der afleder spildevand eller kølevand m.m. til recipient
(vandløb, sø eller havområde m.m.), eller 3) indgår i et privat, brugerdrevet
telenet, jf. § 5, nr. 4, for hvilket nettets ejer har en
årlig indkomst fra personer, som ikke er medejere, der
overstiger 50.000 kr. om året. Stk. 2. Som
ledninger i henhold til stk. 1 medregnes ikke drænledninger
eller ledninger, som tjener til afvanding af en vej
(vejafvandingsledninger). Stk. 3. Som
ledninger i henhold til stk. 1 medregnes alene de dele af
stikledninger, som ejes af forsynings- og distributionsselskaber.
Som ledninger medregnes ikke stikledninger, som er ejet af
ejendommens ejer.« |
§ 5.I denne
lov forstås ved: 1) Kollektivt net: Indvindings-,
transmissions- og distributionsnet bestående af ledninger i
jord, for hvilke der for nettet som helhed gælder
offentligretlige regler. 2) Ledning: Kabler og rør i jord,
som har til formål at transportere kommunikation, data,
signaler eller energi af enhver art samt faste, flydende eller
luftformige stoffer af enhver art. 3) Stikledning : En ledning, som slutter
en forbruger til et kollektivt net. 4) Privat, brugerdrevet telenet: Et
distributionsnet, der tjener til elektronisk overførsel af
telekommunikation, data eller radio/tv-signaler til de tilsluttede
ejere, uden at der består pligt til at tilslutte andre
brugere. | | 3. I§ 5, nr. 1 og 2, ændres »i jord« til:
»nedgravet i jord eller nedgravet i eller anbragt på
havbunden« |
§ 5.I denne
lov forstås ved: 1) Kollektivt net: Indvindings-,
transmissions- og distributionsnet bestående af ledninger i
jord, for hvilke der for nettet som helhed gælder
offentligretlige regler. 2) Ledning: Kabler og rør i jord,
som har til formål at transportere kommunikation, data,
signaler eller energi af enhver art samt faste, flydende eller
luftformige stoffer af enhver art. 3) Stikledning : En ledning, som slutter
en forbruger til et kollektivt net. 4) Privat, brugerdrevet telenet: Et
distributionsnet, der tjener til elektronisk overførsel af
telekommunikation, data eller radio/tv-signaler til de tilsluttede
ejere, uden at der består pligt til at tilslutte andre
brugere. 5) Interesseområde: Et geografisk
afgrænset område, som omfatter den
pågældende ledningsejers nedgravede ledninger, fastlagt
i en afstand af mindst 1 m fra ledningen på begge sider af
denne.
6) Ledningsejer:
Den, der ejer en ledning omfattet af nr. 2. | | 4. I§ 5, nr. 5, ændres
»nedgravede ledninger« til: »ledninger, som er
nedgravet i jord eller nedgravet i eller anbragt på
havbunden«. |
§ 8. Enhver
af loven omfattet ledningsejer, som modtager forespørgsel om
ledningsoplysninger, skal snarest muligt og senest 5 hverdage,
efter at forespørgslen er modtaget, fremsende de
nødvendige ledningsoplysninger til forespørgeren
eller indgå aftale med denne om påvisning på
stedet. Lørdage, grundlovsdag, den 24. december og den 31.
december anses ikke for hverdage ved beregning af fristen. | | 5. I§ 8 indsættes som 3. pkt.: »Økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler for
fremsendelse af ledningsoplysninger, herunder hvilke oplysninger,
der skal fremgå af det fremsendte materiale.« |
§ 9.
Enhver, der erhvervsmæssigt udfører gravearbejder
på et offentligt vejareal eller arealer udlagt til privat
fællesvej, skal inden påbegyndelsen af gravearbejdet
indhente oplysninger fra Ledningsejerregistret om, hvilke
ledningsejere der ejer ledninger i graveområdet. De
nødvendige ledningsoplysninger skal være indhentet,
inden gravearbejdet påbegyndes, og gravearbejdet skal
tilrettelægges og udføres under hensyntagen til de
indhentede oplysninger. | | 6.§ 9, stk. 1,
ophæves, og i stedet indsættes: »Enhver, der erhvervsmæssigt
udfører gravearbejder, skal indhente oplysninger fra
ledningsejerregistret om hvilke ledningsejere, der ejer ledninger i
graveområdet. De nødvendige ledningsoplysninger skal
være indhentet, inden gravearbejdet påbegyndes, og
gravearbejdet skal tilrettelægges og udføres under
hensyntagen til de indhentede oplysninger. Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler om
fritagelse for forespørgselspligten i henhold til stk.
1. Stk. 3.
Enhver, der graver på arealer udenfor veje, der ejes af
graveaktøren selv, er fritaget for at forespørge i
ledningsejerregistret, når denne som ejer i forvejen har
kendskab til ledningernes placering.« Stk. 2-4 bliver herefter stk. 4-6. |
§ 11.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler om
betaling for brugernes adgang til registeret, herunder til
dækning af omkostningerne ved registerets administration,
drift og vedligeholdelse samt tilsyn i forbindelse med loven. Der
kan herunder fastsættes regler om, at omkostningerne ved
registerets administration, drift og vedligeholdelse betales af
brancheorganisationer m.v. Stk. 2. Der
skal betales et gebyr på 75 kr. for erindringsskrivelser om
betaling efter stk. 1. Stk. 3.
Beløbet i stk. 2 reguleres hver den 1. januar efter
udviklingen i Danmarks Statistiks nettoprisindeks i en
12-måneders-periode sluttende i oktober måned
året før det år, som reguleringen
vedrører. Regulering foretages første gang den 1.
januar 2009. Beløbet afrundes til nærmeste hele
kronebeløb. Stk. 4.
Ubetalte gebyrer kan inddrives ved udpantning og ved indeholdelse i
løn m.v. efter reglerne om inddrivelse af personlige skatter
i kildeskatteloven. Restanceinddrivelsesmyndigheden kan eftergive
krav efter 1. pkt. efter reglerne i opkrævningsloven. | | 7.§ 11, stk. 4, ophæves. |
| | § 2 Loven træder i kraft den 1.
september 2010. |
| | § 3 Loven gælder ikke for
Grønland og Færøerne. |