L 12 Forslag til lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere.

(Udvidelse af dækningsområde m.v.).

Af: Økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen (KF)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 07-10-2009

Fremsættelse: 07-10-2009

Skriftlig fremsættelse (7. oktober 2009)

20091_l12_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (7. oktober 2009)

Økonomi- og erhvervsministeren (Lene Espersen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere

(Lovforslag nr. L 12).

I 2004 vedtog Folketinget at etablere det internetbaserede Ledningsejerregister (LER). Formålet var at reducere antallet af skader på nedgravede ledninger samt at lette graveaktørernes administrative arbejde med at søge ledningsoplysninger. Efter etableringen i 2005 har der derfor været pligt for ledningsejerne til at indberette kontaktoplysninger og registrere deres forsyningsområde, ligesom alle graveaktører også har haft en forespørgselspligt til at rekvirere ledningsoplysninger i LER forud for gravearbejde i offentlige veje og private fællesveje.


Antallet af graveskader, hvor årsagen til skaden har været manglende kendskab til ledningernes placering, er siden LERs indførelse reduceret med 75 pct., hvilket gav en besparelse første år på 40 mio. kr. i de direkte omkostninger. Hertil kommer de afledte besparelser som følge af bedre forsyningssikkerhed.


Lovforslaget betyder, at alle ledninger, som er nedgravet inden for det danske territorium er omfattet af registreringspligten. Desuden udvides forespørgselspligten til at omfatte alle arealer inden for det danske territorium. Det danske territorium omfatter alle arealer på land og havbunden inden for søterritoriet. Det nye i lovforslaget er således, at havbunden inden for søterritoriet nu også omfattes af loven, for så vidt angår registreringspligten. I forhold til forespørgselspligten er det nye, at alle arealer udenfor vejarealer medtages.


Det er vurderingen, at udvidelserne vil medvirke væsentligt til at reducere graveskaderne. Hermed sikres en yderligere reduktion i omkostningerne til at udbedre graveskader, ligesom det også vil være med til at sikre en øget forsyningssikkerhed.


Private, der graver er fortsat fritaget for forespørgselspligten. Derudover er det fundet hensigtsmæssigt at kunne fritage visse typer gravearbejder for forespørgselspligten. Derfor kan der i medfør af lovforslaget blandt andet fastsættes regler, hvorefter visse typer gravearbejder kan undtages for forespørgselspligten. Det gælder for eksempel for landmænd, der foretager eller får foretaget almindelig overfladisk jordbearbejdning, og for gartnere, der laver mindre havearbejde og anlægger terrasser mm.


Det er forventningen, at de færre graveskader kan spare erhvervslivet for yderligere 30 mio. kr. årligt, men også, at der forventes en merudgift for erhvervslivet i forbindelse med administration af den øgede forespørgselspligt på 2 mio. kr. årligt.


LER er brugerfinansieret og udgiftsneutralt. Det er alene graveaktørerne, der betaler for anvendelsen af registret og dermed dækker udgifterne til administration, drift, vedligeholdelse og tilsyn med registret.