Fremsat den 28. januar 2010 af
videnskabsministeren (Helge Sander)
Forslag
til
Lov om ændring af universitetsloven
(Nye rammer for universiteternes
internationale samarbejder m.v.)
§ 1
I lov om universiteter (universitetsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 985 af 21. oktober 2009, foretages
følgende ændringer:
1. § 3 affattes således:
Ȥ 3. Universitetet
beslutter, hvilke forskningsbaserede uddannelser det vil udbyde
inden for sine fagområder. Universitetets udbud efter
§ 4, stk. 1, nr. 1 og 2, og § 5,
stk. 1, skal godkendes af Akkrediteringsrådet, jf. lov
om Akkrediteringsinstitutionen for videregående uddannelser.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan dispensere fra
kravet om godkendelse efter 2. pkt., hvis der er tale om en
uddannelse, der udbydes som led i EU-studieprogrammer om Erasmus
Mundus.
Stk. 2. Hvis en
eksisterende uddannelse på et universitet ikke godkendes,
eller godkendelsen bortfalder, jf. § 10 i lov om
Akkrediteringsinstitutionen for videregående uddannelser, kan
det pågældende universitet ikke optage studerende
på uddannelsen. Ministeren fastsætter en plan for,
hvordan allerede optagne studerende på uddannelser
nævnt i 1. pkt. kan færdiggøre deres
uddannelsesforløb. Ministeren kan i den forbindelse
pålægge andre universiteter at optage disse studerende
eller at overtage ansvaret for uddannelsesforløbet på
det pågældende universitet.
Stk. 3.
Universitetets uddannelser efter stk. 1 kan alene udbydes i
Danmark, jf. dog stk. 4, 5 og 7.
Stk. 4.
Universitetet kan tilbyde studerende, som et individuelt valg og
som et alternativ til at gennemføre en uddannelse i Danmark,
at gennemføre dele af uddannelsen ved et eller flere
udenlandske universiteter efter aftale mellem de
pågældende universiteter om gensidig udveksling.
Stk. 5.
Universitetet kan i særlige tilfælde udbyde en
uddannelse, hvor dele af uddannelsen ikke kan gennemføres i
Danmark, men skal gennemføres ved et eller flere udenlandske
universiteter efter aftale mellem de pågældende
universiteter om gensidig udveksling (fællesuddannelse). Hvis
der ikke er mulighed for gensidig udveksling, kan universitetet
tillige i særlige tilfælde henlægge dele af en
uddannelse til et universitet i udlandet (udlagt undervisning).
Stk. 6. Studerende,
der er under uddannelse i medfør af stk. 4 og 5,
følger, mens de er indskrevet på det udenlandske
universitet, reglerne for det pågældende universitet og
ikke reglerne fastsat i medfør af denne lov.
Stk. 7.
Universitetet kan i samarbejde med udenlandske universiteter udbyde
uddannelser efter § 4, stk. 1, nr. 2, som led i
EU-studieprogrammer om Erasmus Mundus, hvor uddannelsens enkelte
dele gennemføres ved universitetet og ved et eller flere af
de udenlandske universiteter efter aftale mellem de
pågældende universiteter.
Stk. 8. Aftalen
efter stk. 7 skal indeholde bestemmelser om, at den enkelte
studerende skal være optaget på uddannelsen ved et af
de deltagende universiteter. Studerende, der er optaget ved det
danske universitet, er i perioden, hvor de er indskrevet på
et udenlandsk universitet, omfattet af reglerne for det udenlandske
universitet, herunder om eventuel deltagerbetaling, og ikke regler
fastsat i medfør af denne lov. Studerende, der er optaget
ved et udenlandsk universitet, er i den periode, hvor de er
indskrevet ved det danske universitet, omfattet af regler fastsat i
medfør af denne lov, herunder om eventuel
deltagerbetaling.
Stk. 9. Ministeren
kan efter ansøgning fra et dansk universitet godkende, at en
af universitetets uddannelser kan udbydes af et eller flere
universiteter i udlandet. Ministeren fastsætter nærmere
regler om betingelserne for godkendelsen.
Stk. 10. Ministeren
kan fastsætte regler om, at det danske universitet som led i
en aftale efter stk. 4, stk. 5, 1. pkt., og stk. 7
kan udstede eksamensbevis til studerende, der har gennemført
dele af deres uddannelse ved universitetet uden at have været
optaget på den pågældende uddannelse. Tilsvarende
kan det danske universitet udstede eksamensbevis til en studerende,
som i udlandet har gennemført en uddannelse, der er godkendt
i medfør af stk. 9.
Stk. 11. Ministeren
fastsætter nærmere regler for udbud og
gennemførelse af uddannelsen efter stk. 4, 5, 7 og 9
samt for udstedelse af eksamensbevis efter stk. 10. Ministeren
kan i regler fastsat i medfør af 1. pkt. fravige
bestemmelserne i § 13 a, § 17, stk. 4,
§ 18, stk. 5 og 6, og § 34,
stk. 1.«
2. I
§ 4 indsættes efter
stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4.
Universiteterne kan indskrive studerende sideløbende
på kandidat- og ph.d.-uddannelsen, jf. stk. 1, nr. 2 og
3.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
3. § 8, stk. 1, affattes
således:
»Ministeren
fastsætter generelle regler om uddannelse, herunder
prøver, eksaminer og censur, jf. §§ 4 og 5,
om titler, som er knyttet til uddannelse, jf. § 6, og om
adgang til og optagelse på uddannelse. Ministeren
fastsætter nærmere regler om klage over
afgørelser i forbindelse med prøver og eksaminer,
herunder om at omprøve og ombedømmelse kan resultere
i en lavere karakter.«
4. I
§ 21, stk. 4,
ændres »stk. 7« til:
»stk. 9«.
5.
Efter § 33 indsættes i kapitel
5:
Ȥ 33
a. Betegnelsen universitet eller tilsvarende betegnelse
på andre sprog samt forkortelser heraf som
forretningskendetegn og lignende i forbindelse med udøvelse
af uddannelses- og universitetsvirksomhed må kun anvendes af
universiteter omfattet af denne lov og af institutioner, som i
medfør af anden lov er tillagt ret hertil.
Stk. 2. Stk. 1
finder ikke anvendelse for:
1) udenlandske
universiteter, som ifølge lovgivningen i det
pågældende land eller i øvrigt er offentlig
anerkendt,
2) udenlandske
universiteter, der er anerkendt efter international aftale eller i
aftalen har opnået retten til betegnelser efter
stk. 1,
3) institutioner
m.v., der i medfør af EU/EØS-reglerne i øvrigt
har ret til at markedsføre sig her i landet under
betegnelser efter stk. 1,
4) institutioner
m.v. i Danmark, der i udlandet af en institution, der følger
internationale principper for kvalitetssikring, er blevet godkendt
til betegnelser efter stk. 1 eller har fået deres
uddannelser godkendt som universitetsuddannelser.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2010.
Stk. 2.
§ 3, stk. 7, i lov om universiteter, som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 1, finder tillige anvendelse for
de uddannelser, der er godkendt af Europa-Kommissionen inden den 1.
juli 2010, og som fortsat udbydes som led i EU-studieprogrammer om
Erasmus Mundus.
Stk. 3.
Institutioner, virksomheder eller lignende, der ved lovens
ikrafttræden anvender en betegnelse i strid med
§ 33 a i lov om universiteter, som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 5, skal senest fem år efter dette
tidspunkt ophøre med at anvende betegnelsen.
Bemærkninger til lovforslaget
| |
Almindelige
bemærkninger |
| |
Indholdsfortegnelse |
| |
1. | Baggrund for lovforslaget |
| 1.1. | Uddannelser |
| | 1.1.1. | EU-studieprogrammer om Erasmus
Mundus |
| | 1.1.2. | Udlagt undervisning |
| | 1.1.3. | Nye modeller for ph.d.-uddannelse |
| 1.2. | Forskellige bestemmelser |
| | 1.2.1. | Klage over bedømmelsen af
prøver |
| | 1.2.2. | Beskyttelse af brugen af betegnelsen
universitet |
2. | Lovforslagets indhold |
| 2.1. | Uddannelser |
| | 2.1.1. | EU-studieprogrammer om Erasmus
Mundus |
| | 2.1.2. | Udlagt undervisning |
| | 2.1.3. | Nye modeller for ph.d.-uddannelse |
| 2.2. | Forskellige bestemmelser |
| | 2.2.1. | Klage over bedømmelsen af
prøver |
| | 2.2.2. | Beskyttelse af brugen af betegnelsen
universitet |
3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner |
4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet |
5. | Administrative konsekvenser for
borgerne |
6. | Miljømæssige
konsekvenser |
7. | Forholdet til EU-retten |
8. | Høring |
9. | Sammenfattende skema |
| |
1. Baggrunden for lovforslaget
De danske universiteter har allerede i dag et tæt
samarbejde med de bedste universiteter i verden. For at disse
samarbejder kan styrkes og udvikles, og for at de danske
universiteter fortsat kan være forrest i udviklingen, er der
behov for, at universiteternes muligheder for at deltage i
internationale samarbejder til stadighed øges.
For at de danske universiteter kan indgå på lige
fod med udenlandske universiteter i den stadig mere
internationaliserede universitetssektor, er det desuden
nødvendigt løbende at udvikle de juridiske rammer for
universiteternes internationale virke.
Dette lovforslag er led i processen med at udvide danske
universiteters muligheder for at engagere sig internationalt.
Hertil kommer ændringer om klage over bedømmelsen
af prøver i afsnit 1.2.1. og beskyttelse af brugen af
betegnelsen universitet i afsnit 1.2.2.
1.1. Uddannelser
1.1.1. EU-studieprogrammer om Erasmus Mundus
Med ændring af universitetsloven fra 2005, jf.
Folketingstidende 2004-05, forhandlingerne side 208, fik
universiteterne bedre muligheder for at markere sig i den
internationale konkurrence om forskningsbaseret uddannelse. Der
blev åbnet mulighed for, at danske universiteter kunne
indgå aftaler med udenlandske universiteter om
gennemførelse af såkaldte "parallelforløb" og
"fællesuddannelser", herunder aftaler om deltagelse i og
udbud af Erasmus Mundus-uddannelser.
Den 1. februar 2008 fremlagde ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling en redegørelse til Folketingets
Udvalg for Videnskab og Teknologi om deltagerbetaling på
universitetsuddannelser omfattet af en Erasmus Mundus-aftale.
Redegørelsen konkluderede, at de danske regler for
universiteternes deltagelse på nogle områder ikke er i
fuld overensstemmelse med EU's bestemmelser for Erasmus
Mundus-uddannelser. Derfor kan danske universiteter i visse
tilfælde have vanskeligt ved at indgå aftale med
udenlandske universiteter om deltagelse i udbud af Erasmus
Mundus-uddannelser. På denne baggrund blev der i februar 2008
nedsat en arbejdsgruppe, der skulle se på rammerne for danske
universiteters deltagelse i uddannelser omfattet af en Erasmus
Mundus-aftale. Arbejdsgruppen blev sammensat af
repræsentanter fra Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling, Danske Universiteter og Danske Studerendes
Fællesråd. Arbejdsgruppen afgav rapport til ministeren
for videnskab, teknologi og udvikling i efteråret 2008.
På baggrund af anbefalingerne fra rapporten indgik
regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) den 26. juni
2009 en politisk aftale med Socialdemokraterne om fremtidig
regulering og finansiering af Erasmus Mundus-uddannelser, der
udbydes som kandidatuddannelser i Danmark. Formålet med
aftalen er at sikre, at Danmark fortsat kan deltage aktivt i
internationalt samarbejde på uddannelsesområdet, og at
danske studerendes internationale mobilitet fortsat kan fremmes.
Derfor skal danske universiteter kunne indgå i samarbejde med
andre europæiske universiteter om at udvikle og udbyde
Erasmus Mundus-uddannelser inden for EU's programmer, og det skal
være attraktivt for danske studerende at deltage i Erasmus
Mundus-uddannelser. Aftalen sætter en ny ramme for
reguleringen af danske universiteters deltagelse i og udbud af
Erasmus Mundus-uddannelser.
Med lovforslaget åbnes der derfor mulighed for, at
danske universiteter - ud over de eksisterende samarbejder i form
af parallelforløb og fællesuddannelser - vil kunne
indgå i en ny type af uddannelsessamarbejder med udenlandske
universiteter, for så vidt angår udbud af
kandidatuddannelser, som led i EU-studieprogrammer om Erasmus
Mundus.
Aftaleparterne er enige om, at danske studerendes adgang til
gratis videregående uddannelser er et afgørende
princip for det danske uddannelsessystem. Med lovforslaget vil
uddannelserne fremover blive finansieret via det danske
taxametertilskud, for så vidt angår de uddannelsesdele,
der gennemføres ved det danske universitet, og via
udlandsstipendieordningen eller på anden måde, for
så vidt angår eventuelle studieudgifter for de
uddannelsesdele, der gennemføres ved de udenlandske
universiteter. Aftalen forudsætter derfor også en
ændring af lov om Statens Uddannelsesstøtte for
så vidt angår reglerne om udlandsstipendier, som
undervisningsministeren fremsætter i denne
folketingssamling.
Med disse to lovforslag kan gratisprincippet fortsat
efterleves for alle kvalificerede danske studerende, der
ønsker at blive optaget på et dansk universitet for at
gennemføre en Erasmus Mundus-uddannelse. Hvis det skulle
vise sig ikke at være tilfældet, vil aftalepartierne
tage spørgsmålet op løbende.
Betaling for videregående uddannelse varierer meget fra
EU-land til EU-land, hvilket har vanskeliggjort
gennemførslen af Erasmus Mundus-uddannelserne. Det ville
imidlertid medføre en stor udgift for staten at lade
princippet om gensidig udveksling og økonomisk balance
bortfalde for alle øvrige typer internationale uddannelser.
Aftalepartierne er derfor også enige om, at statens udgifter
ved Erasmus Mundus-uddannelser fremover skal følges
nøje, samt at Danmark samtidig skal arbejde for, at Erasmus
Mundus-uddannelser for EU/EØS-borgere fremover i stedet
bliver baseret på gensidig udveksling, som i forvejen er et
bærende princip for internationalt uddannelsessamarbejde i
Europa.
Aftalepartierne finder det endvidere relevant, at der på
et senere tidspunkt foretages en samlet vurdering af de forskellige
typer af internationale uddannelsessamarbejder, som danske
universiteter kan indgå i, herunder en udredning af det
retlige og økonomiske grundlag for disse samarbejder, samt
hvor stor en andel af en uddannelse, der skal gennemføres i
Danmark, for at den kan defineres som en dansk uddannelse.
Der henvises til de foreslåede bestemmelser i lov om
universiteter § 3, stk. 1 og stk. 7, jf.
forslagets § 1, nr. 1.
1.1.2. Udlagt undervisning
Endvidere giver lovforslaget universiteterne mulighed for at
bestemme, at en del af en godkendt uddannelse ved universitetet i
særlige tilfælde skal gennemføres ved et
universitet i udlandet efter aftale mellem det danske universitet
og det udenlandske universitet. Det drejer sig om de
tilfælde, hvor den samlede uddannelse generelt vil få
et højere kvalitetsniveau i forhold til en uddannelse, hvor
al undervisning udbydes i Danmark, og hvor der ikke er mulighed for
at indgå en aftale med det udenlandske universitet om
gensidig udveksling, fordi der ikke er et udenlandsk behov for at
modtage undervisning i Danmark. Ved begrebet udlagt undervisning
forstås, at det danske universitet flytter en del af en
uddannelses undervisning til udlandet. Det danske universitet er
ansvarlig for undervisningen og fastsætter derfor også
kravene til undervisningens indhold, eksamen m.v. Undervisningen i
udlandet er særligt tilrettelagt for studerende, der er
optaget på en dansk uddannelse.
Der henvises til den foreslåede bestemmelse i lov om
universiteter § 3, stk. 5, jf. forslagets
§ 1, nr. 1.
1.1.3. Nye modeller for ph.d.-uddannelse
Siden 2005 er universiteternes samlede årlige optag til
ph.d.-uddannelsen forøget væsentligt. Fra 2010 og
fremover vil universiteterne i alt optage 2.400 ph.d.-studerende om
året. Samtidig er der sket en øget
internationalisering af uddannelses- og forskningsområdet.
Konkurrencen om de dygtigste studerende er derfor
skærpet.
Universiteterne efterspørger redskaber til at
rekruttere de bedste danske og udenlandske studerende. Et middel er
at rekruttere særligt kvalificerede studerende tidligt i
deres uddannelsesforløb, sådan at de allerede under
studiet får mulighed for at vælge en
forskningskarriere. Med lovforslaget får universiteterne en
generel mulighed for at indskrive studerende sideløbende
på kandidat- og ph.d.-uddannelsen. Hidtil har universiteterne
kun kunnet gøre det inden for visse rammer, for eksempel den
såkaldte "4+4-ordning". Universiteterne får herefter
mulighed for at rekruttere studerende, der har afsluttet en
bacheloruddannelse, til en ph.d.-uddannelse. Det forudsættes,
at universiteterne sikrer, at de studerende under forløbet
også opnår en kandidatgrad.
Der henvises til den foreslåede bestemmelse i lov om
universiteter § 4, stk. 4, jf. forslagets
§ 1, nr. 2.
1.2. Forskellige bestemmelser
1.2.1. Klage over bedømmelsen af
prøver
Regeringen (Venstre og Det konservative Folkeparti) indgik den
2. april 2009 en politisk aftale med Dansk Folkeparti,
Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti
om justering af gymnasiereformen. Aftalen vedrører blandt
andet ændringer i det eksisterende prøve- og
eksamenssystem i de gymnasiale uddannelser. Der lægges som en
del af denne aftale op til, at klagereglerne ændres,
sådan at en klage kan resultere i, at den endelige karakter
er lavere end den først afgivne. Undervisningsministeriet
har i et lovforslag, som er fremsat den 11. november 2009,
foreslået, at denne ændring ikke begrænses til
det gymnasiale område, men også omfatter andre
uddannelser på Undervisningsministeriets område,
herunder de videregående uddannelser. Formålet med
ændringen er at sikre, at uddannelsesinstitutionerne
træffer den materielt rigtige afgørelse i forbindelse
med klager over forhold ved prøver og eksamen, således
at klageren meddeles den korrekte karakter. Med dette lovforslag
foreslås en tilsvarende ændring af klagereglerne, for
så vidt angår uddannelser på Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udviklings område, sådan at der
sikres lige behandling af studerende på de videregående
uddannelser uafhængigt af, hvilken uddannelse der er tale
om.
Der henvises til den foreslåede bestemmelse i lov om
universiteter § 8, stk. 1, jf. forslagets
§ 1, nr. 3.
1.2.2. Beskyttelse af brugen af betegnelsen
universitet
Det foreslås, at betegnelsen universitet forbeholdes
institutioner, der reelt udbyder kompetencegivende undervisning og
uddannelse på dette niveau, sådan at studerende bedre
kan overskue det voksende marked for udbud af uddannelser og ikke
vildledes af underlødige tilbud. De institutioner, der
herefter vil kunne bruge betegnelsen, vil primært være
universiteterne omfattet af denne lov, udenlandske universiteter,
der er anerkendte i deres hjemland og visse institutioner under
Undervisningsministeriets område. For den nærmere
afgrænsning henvises til de specielle bemærkninger til
forslagets § 1, nr. 5. Forbuddet tager sigte på
institutionernes markedsføring, og det vil være en
betingelse, at markedsføringen er egnet til forveksling med
uddannelses- eller universitetsvirksomhed, således vil
forbuddet ikke ramme for eksempel en café med navnet
"universitetscaféen".
Der henvises til den foreslåede bestemmelse i lov om
universiteter § 33 a, jf. forslagets § 1, nr.
5.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Uddannelser
2.1.1. EU-studieprogrammer om Erasmus Mundus
I dag skal universiteternes aftaler med udenlandske
universiteter om deltagelse i og udbud af Erasmus
Mundus-uddannelser ske inden for rammerne af parallelforløb
og fællesuddannelse. Universitetet skal tilrettelægge
sit udbud af parallelforløb og fællesuddannelse
sådan, at der er gensidighed og økonomisk balance med
de udenlandske universiteter. Universitetet skal i sin aftale med
de udenlandske universiteter samtidig sikre, at den studerende ikke
pålægges studieafgifter af det eller de udenlandske
universiteter - dog under forudsætning af, at den studerende
ikke skal betale for tilsvarende ydelser efter reglerne i
universitetsloven. Tilsvarende pålægges studerende fra
udenlandske universiteter, der udveksles med danske studerende,
ikke studieafgift under studieopholdet i Danmark, idet aftalerne om
studiepladser til parallelforløb og fællesuddannelse
forudsætter et gensidigt gratisprincip.
Erfaringerne fra den første runde af Erasmus
Mundus-uddannelser 2004-2008 viser, at det har været
vanskeligt for danske universiteter under de gældende danske
regler at indgå i Erasmus Mundus-samarbejdet. Årsagen
er, at Erasmus Mundus-samarbejdet ikke som de danske regler om
universiteternes internationale uddannelsessamarbejde
(parallelforløb og fællesuddannelse) er baseret
på princippet om gensidig udveksling af studerende mellem
universiteterne. Dette har baggrund i, at deltagelse i en Erasmus
Mundus-uddannelse ikke er forbeholdt studerende, der i forvejen er
optaget på de deltagende universiteter, men er åbent
for udefra kommende studerende. Dertil kommer, at de studerende har
valgfrihed med hensyn til, hvordan de vil sammensætte deres
studieforløb, og dermed ved hvilke universiteter de vil
gennemføre de enkelte studieforløb. Erasmus
Mundus-samarbejdet er normalt organiseret således, at de
studerende under studieophold ved et universitet følger de
uddannelsesregler, der gælder i det pågældende
land, herunder betalingsregler.
Med forslaget bliver det muligt for de danske universiteter at
indgå aftale med udenlandske universiteter om deltagelse i og
udbud af Erasmus Mundus-uddannelser, der er godkendt af
EU-Kommissionen, og som udbydes som kandidatuddannelser efter
universitetsloven, uden at der stilles krav om gensidig
udveksling.
Erasmus Mundus-uddannelser vil med forslaget fremover blive
definerede som selvstændige kandidatuddannelser, der udbydes
som led i de nye EU-studieprogrammer om Erasmus Mundus, og hvor det
danske universitet i sin aftale med de udenlandske universiteter
selv beslutter, hvor mange ECTS-point af disse kandidatuddannelser
der skal gennemføres ved det danske universitet. De
deltagende universiteter i samarbejdet fastlægger det samlede
studieprogram for uddannelsen, herunder dettes kvalitet og relevans
for det globale arbejdsmarked og i tilknytning hertil, hvilke
konkrete krav til bacheloruddannelsen der skal opfyldes for at
kunne blive optaget på disse kandidatuddannelser.
Efter forslaget kan danske universiteter kun udbyde
uddannelserne inden for EU's studieprogram om Erasmus Mundus, hvis
uddannelserne inden godkendelsen bliver kvalitetssikret efter de
fælles europæiske standarder og retningslinjer for
kvalitetssikring, herunder akkreditering. For at sikre at
uddannelserne ikke skal kvalitetssikres i alle de deltagende lande,
lægges der for Danmarks vedkommende op til, at det samlede
studieprogram skal kvalitetssikres af ét
kvalitetssikringsorgan.
De gældende regler om parallelforløb og
fællesuddannelse vil fortsat finde anvendelse på andre
internationale uddannelsessamarbejder.
Universiteterne har allerede efter de eksisterende regler
mulighed for at tilrettelægge ph.d.-uddannelser i samarbejde
med udenlandske universiteter. Det fremgår af
universitetslovens § 3, stk. 1 og 3, at bachelor-,
kandidat- og masteruddannelser alene udbydes i Danmark. Denne
begrænsning gælder ikke for ph.d.-uddannelserne, der
heller ikke er omfattet af kravet om godkendelse af
Akkrediteringsrådet.
Universiteterne har således allerede mulighed for at
udbyde ph.d.-uddannelser i samarbejde med udenlandske
universiteter. I forbindelse med blandt andet de nye
EU-studieprogrammer om Erasmus Mundus, er det hensigten, at
ph.d.-studerende skal kunne opnå en dobbeltgrad. Det er
hensigten, at ministeren med hjemmel i § 8, stk. 1,
vil gøre det muligt for universiteterne at indgå i
samarbejder om at udstede dobbeltgrader.
2.1.2. Udlagt undervisning
Flere universiteter har tilkendegivet, at det ud fra en
kvalitetsmæssig synsvinkel vil være en fordel at udbyde
godkendte, danske uddannelser, hvor den studerende skal
gennemføre en del af undervisningen i udlandet i form af
såkaldt "udlagt undervisning". I disse tilfælde har de
udenlandske universiteter normalt ingen interesse i studiepladser
ved universitetet i Danmark, og de fag, som de danske studerende
skal have i udlandet, findes ikke nødvendigvis som
almindelige universitetsfag. Det vil derfor ikke være muligt
at udbyde disse uddannelser med gensidig udveksling.
Det drejer sig eksempelvis om visse sproguddannelser, herunder
kinesisk, hvor det på grund af sprogets vanskelighed er
fagligt relevant, at en del af undervisningen flyttes til et
universitet i udlandet, det vil sige ved et universitet, hvor der
er mulighed for at få bedre sproglige færdigheder og
kendskab til kulturen i de lande, hvor sproget tales. Det danske
universitet vil således kunne udlægge en del af en
uddannelses undervisning til udlandet, men det danske universitet
vil fortsat være ansvarlig for undervisningen og
fastsætte kravene til undervisningens indhold, eksamen m.v.
Det foreslås derfor, at de danske universiteter i
særlige tilfælde får mulighed for at bestemme, at
en del af en godkendt uddannelse ved universitetet skal
gennemføres ved et universitet i udlandet efter aftale
mellem det danske universitet og det udenlandske universitet. I
aftalen skal sikres, at det danske universitet betaler for
undervisningen ved det udenlandske universitet, sådan at de
studerende ikke pålægges nogen form for studieafgifter.
Det danske universitet oppebærer taxametertilskud til hele
uddannelsen og anvender tilskuddet til at afholde udgifter i
forbindelse med undervisningen ved det udenlandske
universitet.
2.1.3. Nye modeller for ph.d.-uddannelse
Universiteterne har allerede på nuværende
tidspunkt mulighed for at indskrive ph.d.-studerende et år
inden, de afslutter kandidatuddannelsen, den såkaldte
"4+4-ordning". Denne mulighed forstærker universiteternes
mulighed for at tiltrække såvel danske som udenlandske
studerende. Der har fra universiteternes side været
ønske om at udvide denne fleksibilitet yderligere,
sådan at indskrivning på ph.d.-uddannelsen allerede
kunne ske samtidig med indskrivning på
kandidatuddannelsen.
Med forslaget får universiteterne en generel mulighed
for at indskrive studerende sideløbende på kandidat-
og ph.d.-uddannelsen. Dette giver universiteterne mulighed for at
rekruttere studerende, der har afsluttet en bacheloruddannelse, til
en ph.d.-uddannelse. Den nye fleksibilitet vil også give
universiteterne bedre muligheder for at arbejde med at
kvalitetsudvikle ph.d.-uddannelsen, da der i højere grad kan
arbejdes med forskellige måder at tilrettelægge
uddannelsen på.
Muligheden for at anvende flere modeller i forbindelse med et
ph.d.-forløb giver universiteterne mulighed for at
tilrettelægge specielle forløb for de studerende, som
er indskrevet sideløbende på en kandidat- og
ph.d.-uddannelse med fokus på gennemførelsen af
ph.d.-uddannelsen.
2.2. Forskellige bestemmelser
2.2.1. Klage over bedømmelsen af
prøver
Der har i mange år været fælles klageregler
for de studerende på de videregående uddannelser
på såvel Undervisningsministeriets som Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udviklings område, og dette
bør fortsat være tilfældet, da det er de samme
hensyn, som gør sig gældende for de forskellige
videregående uddannelser. Det bemærkes i den
forbindelse, at flere universiteter i medfør af
universitetslovens § 7 også er godkendt til at
udbyde uddannelser efter regler fastsat af en anden minister,
herunder undervisningsministeren. Derfor vil det være
uhensigtsmæssigt, hvis retstilstanden for de studerende
på dette centrale område skulle være forskellig.
Retstilstanden på klageområdet foreslås derfor
også ændret for uddannelserne omfattet af
universitetsloven. Forslaget er således udarbejdet i
overensstemmelse med Forslag til lov om ændring af
forskellige love på Undervisningsministeriets område
(Behandling af klager over bedømmelse af prøver), der
er fremsat i Folketinget den 11. november 2009, jf. lovforslag nr.
L 58, og vil få den konsekvens, at karakteren som noget nyt
både kan sættes op og ned ved en klage eller anke over
en faglig bedømmelse.
For forslaget om mulighed for nedsættelse af en karakter
ved klage taler en forventning om en højere grad af
bevidsthed hos den studerende om, at det ikke er omkostningsfrit at
klage. Det er i den forbindelse helt centralt, at den endelige
afgørelse er materielt korrekt, sådan at der gives en
karakter, som reelt svarer til den studerendes præstation ved
eksamen.
Det fremgår af de gældende regler, at en klage
eller anke over eksamen ikke kan resultere i en lavere
bedømmelse end den oprindeligt givne, jf. § 43 og
§ 52 i eksamensbekendtgørelsen
(bekendtgørelse nr. 867 af 19. august 2004). Når
lovændringen er vedtaget, skal de nærmere regler derfor
udmøntes ved en ændring af reglerne i
eksamensbekendtgørelsen. Det er samtidig hensigten at
udmønte de ændrede klageregler på en sådan
måde, at der skabes sikkerhed for, at potentielle klagere
kender deres rettigheder i henhold til forvaltningsloven og
forvaltningsretten i øvrigt, jf. bemærkningerne til
universitetslovens § 1, stk. 2. Dette skyldes ikke
mindst, at en klager gennem sin klage kan risikere at blive stillet
ringere end før afgivelse af klagen.
2.2.2. Beskyttelse af brugen af betegnelsen
universitet
Med forslaget begrænses anvendelsen af
universitetsbetegnelsen til universiteter omfattet af
universitetsloven og andre institutioner, der har hjemmel hertil i
lovgivning. Forbuddet berører således ikke
institutioner på Undervisningsministeriets område, der
allerede ved lov har fået mulighed for for eksempel at
anvende betegnelsen "university college". Tilsvarende vil forbuddet
ikke omfatte udenlandske universiteter, der er anerkendte i deres
hjemland. For den nærmere afgrænsning henvises til de
specielle bemærkninger til forslagets § 1, nr.
5.
For at sikre en effektiv beskyttelse omfattes også
oversættelser af betegnelsen universitet, eksempelvis
"university" eller tilsvarende oversættelser på andre
sprog. Der er altså tale om en beskyttelse af betegnelsen
gennem et forbud mod en bredere anvendelse af
universitetsbetegnelsen.
Kun når der er tale om en situation, hvor en
institutions eller virksomheds titel er egnet til forveksling med
egentlig universitetsvirksomhed, vil denne være omfattet af
forbuddet. En boghandel eller cafe vil således ikke
være afskåret fra at anvende betegnelsen
"universitetsboghandel" eller "universitetscaféen".
Der foreslås indsat en femårig overgangsperiode
fra lovens ikrafttræden sådan, at allerede eksisterende
institutioner eller virksomheder, der i dag udøver
uddannelses- og undervisningsvirksomhed under betegnelsen
"universitet", får en rimelig tid til at indrette deres
virksomhed under et andet navn. Overgangsperioden er indsat af
hensyn til de berørte virksomheders ejendomsretlige
beskyttelse efter grundlovens § 73. Det er almindeligt
antaget, at ejendomsbegrebet efter bestemmelsen omfatter
udøvelse af virksomhed af privatretlig karakter og beskytter
mod ekspropriative indgreb (indgreb der har karakter af
afståelse), medmindre dette kan begrundes i hensynet til
almenvellet og gennemføres ved lov og mod fuld erstatning.
Det er vurderingen, at forbuddet, ikke har en intensitet, som
medfører, at indgrebet i den ejendomsretlige beskyttelse for
de berørte virksomheder m.v. kan karakteriseres som
ekspropriativt. Der er i den forbindelse lagt vægt på
intensiteten af indgrebet, idet forbuddet alene opstiller et
markedsføringskrav, men i øvrigt ikke tilsigter at
regulere virksomhedernes økonomiske virke. Således kan
berørte virksomheder fortsætte udbud af kursus- og
uddannelsesvirksomhed, blot dette sker under et andet navn. Idet
det ikke kan udelukkes, at forbuddet i helt særlige
tilfælde kan være særlig økonomisk
byrdefuld for en berørt virksomhed eller lignende,
imødekommes denne situation med indsættelsen af den
5-årige overgangsperiode, således at virksomheder og
institutioner får en rimelig tid til at tilpasse deres
markedsføring til et nyt navn og brand. Længden
på overgangsperioden er endvidere fastsat under hensyn til
længden af et fuldt kandidatuddannelsesforløb,
sådan at allerede optagne studerende vil kunne
færdiggøre den uddannelse, de er blevet stillet i
udsigt af den pågældende udbyder efter de
nugældende regler.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslagets § 1, nr. 5, som inden for et
nærmere afgrænset område beskytter
universitetsbetegnelsen i markedsføringsøjemed,
indebærer, at virksomheder og institutioner, der bruger
universitetsbetegnelsen uden at tilbyde kompetencegivende
undervisning, over en femårig periode skal ændre deres
titelbetegnelse og derved bruge ressourcer til fornyet
markedsføring og opbygning af nyt brand. På grund af
den foreslåede femårige overgangsperiode er det
vurderingen, at lovforslaget kun får begrænset
betydning for de udbydere, der måtte være i dag.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslagets § 1, nr. 5, beskytter borgerne mod
uddannelsestilbud fra underlødige udbydere, der
markedsfører uddannelsen som en universitetsuddannelse.
Sådan får borgerne et bedre overblik over
uddannelsesmarkedet og stilles bedre i forhold til de valg, de
træffer i den forbindelse.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Bestemmelsen om Eramus Mundus imødekommer
universiteternes muligheder for at deltage i EU-programmer.
Det er vurderingen, at forbuddet i forslagets § 1,
nr. 5, udgør en teknisk forskrift til regulering af
tjenesteydelser i informationssamfundet, omfattet af EU-direktiv
98/34, artikel 2, nr. 2, (Informationsproceduredirektivet) som
ændret ved EU-direktiv 98/48 artikel 1, nr. 2, litra a. Dette
betyder, at forslaget skal notificeres til Europa-Kommissionen, jf.
EF-direktiv 98/38 artikel 8, stk. 1. Lovforslaget skal
derefter afvente en notifikationsperiode (stand-still periode)
på op til fire måneder, inden lovforslaget kan endeligt
vedtages, jf. direktivet artikel 9, stk. 1, som ændret
ved EU-direktiv 98/48 artikel 1, nr. 5.
Endvidere er det vurderingen, at forbuddet udgør en
restriktion i retten til etablering efter TEUF art. 49, men at
lovforslagets formål og opbygning kan begrundes og er
proportional i forhold til regler og domspraksis efter TEUF art.
49. På den anden side kan samme hensyn ikke begrundes efter
gældende EU-regler for udbydere af midlertidige
tjenesteydelser, hvorfor disse bliver undtaget fra lovforslagets
anvendelsesområde.
8. Høring
Lovforslaget har været i høring hos:
Københavns Universitet, Aarhus Universitet, Syddansk
Universitet, Roskilde Universitet, Aalborg Universitet, Danmarks
Tekniske Universitet, Handelshøjskolen i København,
IT-Universitetet i København, ACE Denmark -
Akkrediteringsinstitutionen, Akademiet for de Tekniske Videnskaber,
Akademikernes Centralorganisation, Danish Institute for Study
Abroad, Danmarks Konservative Studerende, Danmarks Liberale
Studerende, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk
Industri, Danske Regioner, Danske Studerendes
Fællesråd, Danske Universiteter, Det Kongelig Danske
Videnskabernes Selskab, Fagligt Fælles Forbund, Foreningen
til Unge Handelsmænds Uddannelse, Frit Forum -
Socialdemokratiske Studerende, HK/Stat, Ingeniørforeningen i
Danmark, Koordinationsudvalget for Forskning, Rigsrevisionen,
Rådet for Teknologi og Innovation, Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte og Udlændingeservice.
| | |
9. Sammenfattende
skema |
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslagets § 1, nr. 5, som
inden for et nærmere afgrænset område beskytter
universitetsbetegnelsen i markedsføringsøjemed,
indebærer, at virksomheder og institutioner, der bruger
universitetsbetegnelsen uden at tilbyde kompetencegivende
undervisning, over en femårig periode skal ændre deres
titelbetegnelse og derved bruge ressourcer til fornyet
markedsføring og opbygning af nyt brand. På grund af
den foreslåede femårige overgangsperiode er det
vurderingen, at lovforslaget kun får begrænset
betydning for de udbydere, der måtte være i dag. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Lovforslagets § 1, nr. 5,
beskytter borgerne mod uddannelsestilbud fra underlødige
udbydere, der markedsfører uddannelsen som en
universitetsuddannelse. Sådan får borgerne et bedre
overblik over uddannelsesmarkedet og stilles bedre i forhold til de
valg, de træffer i den forbindelse. | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Bestemmelsen om Eramus Mundus
imødekommer universiteternes muligheder for at deltage i
EU-programmer. Desuden er det vurderingen, at forbuddet i
forslagets § 1, nr. 5, udgør en teknisk forskrift
i henhold til EU-direktiv 98/34 (Informationsproceduredirektivet).
Dette betyder, at forslaget skal notificeres til
Europa-Kommissionen, jf. direktivets artikel 8, og at lovforslaget
ikke kan vedtages, før notificeringen er afsluttet, jf.
direktivets artikel 9. Derudover indeholder forslagets
§ 1, nr. 5, overvejelser vedrørende forslagets
forenelighed med retten til etablering efter TEUF art. 49.
Lovforslaget undtages endvidere i forhold til udbydere af
midlertidig tjenesteydere/ydelse som følge af den
særlige EU-regulering på dette område. |
| |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
De danske universiteter kan efter det foreslåede stk. 1 i samarbejde med udenlandske
universiteter udbyde Erasmus Mundus-uddannelser som
kandidatuddannelse, hvis uddannelsen inden ansøgning om
EU-godkendelsen er godkendt efter regler for godkendelse af
uddannelser i Danmark.
Akkrediteringsrådet akkrediterer og godkender
uddannelser, der udbydes i Danmark efter universitetsloven, jf.
§ 5, stk. 1, og § 10, stk. 1, i lov
om Akkrediteringsinstitutionen for videregående uddannelser.
For at sikre at uddannelsen for Danmarks vedkommende kun skal
kvalitetssikres af én kvalitetssikringsinstitution,
foreslås det, at ministeren kan dispensere fra de
gældende regler om akkreditering og godkendelse af en
kandidatuddannelse, der udbydes som led i EU-studieprogrammer om
Erasmus Mundus.
De deltagende universiteter kan aftale, at uddannelsen skal
kvalitetssikres, herunder akkrediteres, af
Akkrediteringsrådet eller af en udenlandsk
kvalitetssikringsinstitution, hvis denne følger de
europæiske standarder og retningslinjer for kvalitetssikring,
herunder akkreditering, og har dokumenteret dette ved at være
optaget i det europæiske register for
kvalitetssikringsinstitutioner (European Quality Assurance
Register, EQAR).
Når uddannelsen kvalitetssikres af
Akkrediteringsrådet, vil uddannelsen også
efterfølgende skulle godkendes af rådet efter de
gældende regler, jf. § 10, stk. 1, i lov om
Akkrediteringsinsttutionen for videregående uddannelser.
Dispensationen vil således kun blive anvendt, når
uddannelsen kvalitetssikres af en udenlandsk
kvalitetssikringsinstitution, og i disse tilfælde vil
uddannelsen efterfølgende skulle godkendes af ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling efter de gældende regler
herfor. Uddannelsens godkendelse gælder for den samme periode
som kvalitetssikringen, herunder akkrediteringen, gælder for.
Herefter vil uddannelsen skulle kvalitetssikres, herunder
akkrediteres, på ny og efterfølgende godkendes.
Akkrediteringsrådets akkreditering af uddannelsen
består af en faglig vurdering ud fra centralt fastsatte
kriterier for kvalitet og relevans. Vurderingen af relevans sker i
forhold til såvel det globale som det danske
arbejdsmarked.
Det foreslåede stk. 2
er en uændret videreførelse af den gældende
§ 3, stk. 2.
Det foreslåede stk. 3
er en konsekvensrettelse som følge af det foreslåede
nye § 3, stk. 7, om uddannelser omfattet af
EU-studieprogrammer om Erasmus Mundus.
Det foreslåede stk. 4
er en uændret videreførelse af den gældende
§ 3, stk. 4.
Bestemmelsen i det forelåede stk. 5, 1. pkt., viderefører de
gældende regler om fællesuddannelse.
Bestemmelsen i det foreslåede stk. 5, 2. pkt., giver herudover
mulighed for, at universitetet i særlige tilfælde kan
udbyde sine godkendte, danske uddannelser med udlagt undervisning i
udlandet efter aftale med et udenlandsk universitet eller en
uddannelsesinstitution med undervisning på
universitetsniveau, men uden gensidig udveksling. Det
indebærer således, at den studerende som led i
gennemførelsen af den samlede uddannelse skal
gennemføre en del af undervisningen i udlandet. Forslaget
skal medvirke til at højne den faglige kvalitet af
uddannelsen. Det kunne eksempelvis dreje sig om visse
sproguddannelser, for eksempel kinesisk, hvor det på grund af
sprogets vanskelighed vil være fagligt relevant, at en del af
undervisningen foregår i udlandet, det vil sige ved et
universitet, hvor der er mulighed for at få forbedrede
sproglige færdigheder og kulturelt kendskab. Det
foreslås imidlertid, at bestemmelsen også kan anvendes
i andre særlige tilfælde, det vil sige i tilfælde
hvor den samlede uddannelse generelt vil få et højere
kvalitetsniveau set i forhold til en uddannelse, hvor al
undervisning udbydes i Danmark. Det drejer sig særligt om
fag, hvor det er vanskeligt at rekruttere tilstrækkeligt
kvalificerede undervisere inden for et fagområde, men kan
også være relevant i de tilfælde, hvor det
udenlandske universitet kan levere en særlig kvalificeret
undervisning.
Udlagt undervisning indebærer, at det danske universitet
får mulighed for at beslutte, at en del af en allerede
godkendt dansk uddannelses undervisning flyttes til udlandet. I det
omfang en uddannelses indhold ændres væsentligt,
må universitetet konkret vurdere, om der er tale om en
så væsentlig ændring, at uddannelsen skal
nyakkrediteres. Hvis der er tale om en ny uddannelse, vil eventuel
udlagt undervisning indgå som en del af akkrediterings- og
godkendelsesproceduren. Spørgsmålet om akkreditering
vedrører derfor ikke specielt udlagt undervisning, men
gør sig altid gældende, hvis universitetet vil
ændre en allerede godkendt uddannelse.
I aftalen med det udenlandske universitet skal det sikres, at
det er det danske universitet, som betaler for undervisningen i
udlandet, og at den studerende ikke pålægges nogen form
for studieafgift. Det danske universitet oppebærer
taxametertilskud til hele uddannelsen og anvender dette til at
afholde udgifter i forbindelse med undervisningen ved det
udenlandske universitet. Universitetet skal ved vurderingen af
nytteværdien ved udlagt undervisning blandt andet også
inddrage hensynet til de studerendes økonomi og deres
retssikkerhed det pågældende sted. Dette vil komme til
at fremgå af de regler, ministeren vil fastsætte i
medfør af lovens § 3, stk. 11, og som svarer
til de regler, ministeren har fastsat for
fællesuddannelse.
Det forventes, at ministeren i medfør af bemyndigelsen
i forslagets § 1, nr. 1, stk. 11, vil
fastsætte, at det alene er bachelor- og kandidatuddannelser,
der kan udbydes med udlagt undervisning. Det forventes endvidere,
at ministeren vil fastsætte, at det højst er op til 60
ECTS-point af undervisningen på en bacheloruddannelse og op
til 30-ECTS-point af undervisningen på en kandidatuddannelse,
der kan udlægges ved et udenlandsk universitet. Det skal
tillige fremgå af uddannelsens studieordning, hvorledes de
uddannelsesdele, som skal gennemføres i udlandet, skal
placeres, og omfanget af ECTS-point skal angives.
I modsætning til en fællesuddannelse vil den
studerende ved gennemførelse af den udlagte undervisning i
udlandet følge de danske uddannelsesregler, det vil sige de
regler, som ministeren har udstedt i medfør af
universitetsloven. Tilsvarende vil gælde for de interne
uddannelsesregler, som universitetet har fastsat om uddannelsens
faglige indhold m.v. Det er derimod tanken, at det er det
udenlandske universitets anstaltsanordninger, der skal gælde,
når studerende gennemfører udlagt undervisning i
udlandet.
Det foreslåede stk. 6
er en uændret videreførelse af den gældende
§ 3, stk. 6.
Bestemmelsen efter det foreslåede stk. 7 vil give danske universiteter
mulighed for at kunne indgå i en ny type af
uddannelsessamarbejder med udenlandske universiteter, for så
vidt angår udbud af kandidatuddannelser, der udbydes som led
i EU-studieprogrammer om Erasmus Mundus. Det er en betingelse, at
de pågældende uddannelser får tilskud fra
EU-studieprogrammer om Erasmus Mundus som et "Erasmus Mundus
Masters Course (EMMC)" eller er tildelt et "Erasmus Mundus Brand
Name (EMBN)".
Efter bestemmelsen kan danske universiteter udbyde disse
europæiske kandidatuddannelser uden krav om gensidig
udveksling. Der stilles heller ikke krav om, hvor mange ECTS-point
af uddannelsen der skal være gennemført ved det danske
universitet. I sin aftale med de udenlandske universiteter
beslutter det danske universitet derfor selv, hvor mange ECTS-point
af disse uddannelser der skal gennemføres ved det danske
universitet, for at universitetet vil udstede et eksamensbevis for
hele uddannelsen.
Med forslaget bliver det muligt for de danske universiteter at
indgå aftale med udenlandske universiteter om deltagelse i
EU-studieprogrammer om Erasmus Mundus. Erasmus Mundus-uddannelser
udbydes som kandidatuddannelser efter universitetsloven, men
uden at der stilles krav om gensidig udveksling. Finansiering af de
dele af uddannelsen, der gennemføres ved et dansk
universitet, vil følge reglerne i universitetsloven og
regler fastsat i medfør af denne lov, det vil sige uden
deltagerbetaling for så vidt angår studerende, der
efter EU-retten, herunder EØS-aftalen, eller internationale
aftaler, som Danmark har indgået, har krav på
ligestilling med danske statsborgere til gratis uddannelse.
Samtidig forventes det derfor, at ministeren i medfør af den
gældende bemyndigelse i universitetslovens § 19,
stk. 5, vil fastsætte, at disse studerende kan
udløse aktivitetsbestemte tilskud for de dele af en Erasmus
Mundus-kandidatuddannelse, som de gennemfører ved et dansk
universitet, selv om de ikke er udvekslet som led i en aftale om
gensidig udveksling.
De dele af kandidatuddannelsen, der gennemføres ved de
udenlandske universiteter, vil derimod skulle finansieres efter
dette universitets regler. Danske statsborgere m.fl., der er
berettiget til at oppebære Statens Uddannelsesstøtte,
kan få eventuelle studieafgifter i udlandet betalt via
udlandsstipendieordningen. Derfor forventes det, at ministeren i
medfør af forslagets § 1, nr. 1, stk. 11, vil
fastsætte, at de danske universiteter ikke må
indgå aftale med udenlandske universiteter, som
opkræver studieafgifter, der overstiger det danske
udlandsstipendium.
Erasmus Mundus-uddannelser vil med forslaget fremover blive
definerede som selvstændige kandidatuddannelser, der udbydes
med tilskud fra EU-studieprogrammer om Erasmus Mundus som et
"Erasmus Mundus Masters Course (EMMC)" eller er tildelt et "Erasmus
Mundus Brand Name (EMBN)", og hvor det danske universitet i sin
aftale med de udenlandske universiteter selv beslutter, hvor mange
ECTS-point af disse kandidatuddannelser der skal gennemføres
ved det danske universitet. De deltagende universiteter i
samarbejdet fastlægger det samlede studieprogram for
uddannelsen, herunder dettes kvalitet og relevans for det globale
arbejdsmarked, og i tilknytning hertil, hvilke konkrete krav til
bacheloruddannelsen der skal opfyldes for at kunne blive optaget
på disse kandidatuddannelser.
Efter forslaget kan danske universiteter kun udbyde
kandidatuddannelserne inden for EU's studieprogram om Erasmus
Mundus, hvis uddannelserne inden EU-godkendelsen bliver
kvalitetssikret efter de fælles europæiske standarder
og retningslinjer for kvalitetssikring, herunder akkreditering. For
at sikre at uddannelserne ikke skal kvalitetssikres i alle de
deltagende lande, lægges der op til, at det samlede
studieprogram for Danmarks vedkommende skal kvalitetssikres af
ét kvalitetssikringsorgan, jf. forslagets § 3,
stk. 1, 3. pkt.
Danske universiteter vil fortsat kunne indgå aftale med
udenlandske universiteter om deltagelse i EU-studieprogrammer om
Erasmus Mundus, der udbydes som masteruddannelser efter
universitetsloven, men disse samarbejder vil ikke kunne omfattes af
udlandsstipendieordningen og vil derfor fortsat følge de
gældende regler om parallelforløb og
fællesuddannelser og hermed krav om gensidig
udveksling.
Efter det foreslåede stk. 8 skal det danske universitet i sin
aftale med de udenlandske universiteter sikre, at den enkelte
studerende skal være optaget på uddannelsen ved et af
de deltagende universiteter. Det optagende universitet vil have det
overordnede ansvar for, at den studerende kan gennemføre
hele uddannelsen, og ansvaret for at udstede et eksamensbevis og
tildele en grad. Det forventes, at ministeren i medfør af
bemyndigelsen i forslagets § 1, nr. 1, stk. 11, vil
fastsætte, at det påhviler det danske universitet at
orientere de optagne studerende om de bestemmelser, der
gælder for uddannelsen i sin helhed samt de studie- og
eksamensregler, som gælder for de uddannelsesdele, der skal
gennemføres ved de udenlandske universiteter.
For den del af uddannelsen, der gennemføres i udlandet,
finder de regler, der er fastsat for universitetsuddannelser, der
udbydes i Danmark, herunder om eventuel deltagerbetaling, ikke
anvendelse. Det er det pågældende universitets,
herunder det pågældende lands, regler på
området, der gælder for den udenlandske del. Det
bemærkes, at udlandsstipendiet alene kan anvendes til at
betale eventuelle studieudgifter for den del af uddannelsen, der
gennemføres i udlandet, og som de udenlandske universiteter
måtte opkræve.
Den del af uddannelsen, der gennemføres i Danmark,
finansieres alene via det danske taxametertilskud for
EU/EØS-studerende. Det danske universitet kan derfor ikke af
disse studerende opkræve nogen form for gebyr eller lignende
til finansiering af den danske del af uddannelsen eller få
andel i gebyrer eller lignende, som udenlandske universiteter
opkræver for den del af uddannelsen, der gennemføres i
udlandet.
Adgang og optag til en uddannelse, der gennemføres
efter forslagets § 1, nr. 1, stk. 7, følger
reglerne for de danske uddannelser. Disse regler er dog ikke til
hinder for, at det danske universitet drøfter og aftaler med
de udenlandske universiteter, hvilke konkrete adgangskrav den
studerende skal have opfyldt på bacheloruddannelsen for at
kunne blive optaget på kandidatuddannelsen, og hvor mange
studerende det enkelte universitet skal optage. Hvis det enkelte
universitet har flere ansøgere, der opfylder adgangskravene,
end der er studiepladser til rådighed ved universitetet,
optages de bedst kvalificerede. Afviste ansøgere ved et
universitet kan eventuelt henvises til optagelse ved et af de andre
universiteter.
Studerende, der som led i en aftale efter forslagets
§ 1, nr. 1, stk. 8, er optaget på uddannelsen
ved det udenlandske universitet, indskrives under
uddannelsesforløbet i Danmark alene til de
pågældende uddannelsesdele som
gæstestuderende.
Det foreslåede stk. 9
er en uændret videreførelse af den gældende
§ 3, stk. 7.
Efter det foreslåede stk. 10 forventes det, at ministeren vil
fastsætte, at hvis mindst 1/3 af Erasmus
Mundus-kandidatuddannelsens ECTS-point er gennemført ved det
danske universitet, og hvis denne del af uddannelsen efter
universitetets faglige vurdering kan give merit ind i en dansk
kandidatuddannelse, kan universitetet tillige udstede et dansk
eksamensbevis og tildele den tilsvarende latinske
kandidatbetegnelse. Det forventes dog, at ministeren vil
fastsætte krav om gensidighed, hvis studerende optaget
på et universitet i udlandet skal kunne tildeles et dansk
kandidatbevis ud over et "Erasmus Mundus-eksamensbevis", jf.
forslaget til § 1, nr. 1, stk. 11. Det vil kunne
indebære, at studerende optaget på en Erasmus
Mundus-uddannelse ved et dansk universitet i visse tilfælde
kan erhverve flere eksamensbeviser.
Ministeren vil i medfør af det foreslåede stk. 11 præcisere, at for de dele
af en Erasmus Mundus-kandidatuddannelse, der
foregår ved et udenlandsk universitet, gælder reglerne
for det pågældende universitet, herunder om eventuel
deltagerbetaling, jf. forslagets § 1, nr. 1, stk. 8.
Derfor vil de opgaver, der er pålagt institutlederen,
studielederen og studienævnet, for så vidt angår
tilrettelæggelse og kvalitetssikring af Erasmus
Mundus-kandidatuddannelse og undervisningen, efter
universitetslovens § 17, stk. 4, § 18,
stk. 5 og 6, ej heller fuldt ud kunne bringes i anvendelse for
disse uddannelser. Tilsvarende kan det være vanskeligt for
ministeriet at behandle klager over retlige spørgsmål
efter universitetslovens § 34, stk. 1, for de dele
af Erasmus Mundus-kandidatuddannelsen, der foregår ved et
udenlandsk universitet.
Dette svarer til det princip, som allerede følger
reglerne om parallelforløb og fællesuddannelse,
således som de er udmøntet i bekendtgørelse nr.
931 af 5. oktober 2005, og som det er tanken at videreføre
uændret.
Samtidig vil det være vanskeligt for universitetet at
sikre dialog mellem et aftagerpanel og universitetet efter
universitetslovens § 13 a, der blev indsat ved
ændring af universitetsloven i 2007, jf. lov nr. 567 af 6.
juni 2007, for de dele af en Erasmus Mundus-kandidatuddannelse og
de dele af en dansk uddannelse i form af parallelforløb og
fællesuddannelse, der foregår ved et udenlandsk
universitet.
Parallelt til de gældende regler for
parallelforløb og fællesuddannelse er det også
tanken, for så vidt angår Erasmus
Mundus-kandidatuddannelser, at fravige visse regler om uddannelse i
de bekendtgørelser, der er udstedt med hjemmel i
universitetsloven, for eksempel regler om, at mindst 1/3 af en
uddannelse skal dokumenteres ved eksterne prøver, og at
karakterer gives efter 7-trins-skalaen.
Det forventes, at ministeren som noget nyt vil
fastsætte, at det danske universitet som led i en gensidig
aftale med de udenlandske universiteter kan udstede et
særligt kandidatbevis for uddannelser omfattet af en Erasmus
Mundus-aftale. Herved får universiteterne mulighed for at
udstede et særligt "Erasmus Mundus-eksamensbevis", hvor
universitetet benytter de engelsksprogede betegnelser: Master of
Arts (MA) og Master of Science (MSc) efterfulgt af en fagbetegnelse
på engelsk. For så vidt angår muligheden for at
opnå en traditionel dansk kandidatgrad med en latinsk titel,
henvises til bemærkningerne til forslagets § 1, nr.
1, stk. 10.
Ministeren vil i medfør af bestemmelsen tillige
fastsætte regler om udlagt undervisning, jf.
bemærkningerne til stk. 5. Ministeren vil
fastsætte, at studerende ved gennemførelse af den
udlagte undervisning i udlandet følger de danske
uddannelsesregler. Det forventes også, at ministeren vil
fastsætte, at udbud af en uddannelse, hvori indgår
udlagt undervisning ved et udenlandsk universitet, skal annonceres
tydeligt, så kommende studerende, inden de søger
optagelse, er bekendt med, at de skal gennemføre en del af
uddannelsen i udlandet. Som følge heraf vil udlagt
undervisning i udlandet kun kunne blive obligatorisk for nye
studerende, der optages på uddannelsen, men også i
disse tilfælde forventes det, at der kan opstå
situationer, hvor den studerende af private grunde ikke har
mulighed for at forlade Danmark eller rejse til det
pågældende land. Ministeren påtænker derfor
også at fastsætte, at universitetet skal dispensere fra
kravet om, at den studerende skal gennemføre en del af
uddannelsen i udlandet, hvis der foreligger usædvanlige
forhold, det vil sige forhold vedrørende den enkelte
studerende som for eksempel sygdom og lignende, og i disse
tilfælde skal universitetet tilbyde alternativ undervisning i
Danmark.
Til nr. 2
En ph.d.-uddannelse er normalt tilrettelagt som tre års
heltidsstudier, men kan efter regler fastsat af universitetet
tilrettelægges som deltidsstudier, for eksempel når
forskeruddannelse omhandler programmer med tilknytning til et
erhvervsområde eller en profession, således at den
ph.d.-studerende under forskeruddannelsesforløbet bevarer
tilknytning til erhvervsområdet/professionen. Adgang til
ph.d.-uddannelsen skal niveaumæssigt baseres på et
gennemført kandidatstudium eller tilsvarende. Studerende,
der endnu ikke har afsluttet en uddannelse svarende til en
kandidatuddannelse, kan som hidtil indskrives som ph.d.-studerende
i forbindelse med den såkaldte "4+4-ordning" efter regler
fastsat af universitetet.
Der har vist sig et yderligere behov for fleksibilitet i
forhold til at indskrive studerende. Der skabes derfor mulighed
for, at universiteterne generelt kan indskrive studerende
sideløbende på kandidat- og ph.d.-uddannelserne efter
regler fastsat af universitetet. Universitetet kan for
eksempel herefter også indskrive studerende
på en såkaldt "3+5-ordning", hvor den studerende efter
endt bacheloruddannelse indskrives sideløbende på
kandidat- og ph.d.-uddannelsen. Muligheden for sideløbende
indskrivning på kandidat- og ph.d.-uddannelsen øger
fleksibiliteten i ph.d.-uddannelsen, idet universiteterne kan
indskrive ph.d.-studerende på den normale 3+2+3-ordning samt
for eksempel på 4+4- og 3+5-ordningen.
Ved sideløbende indskrivning er der ikke tale om
fuldtidsindskrivning på kandidatuddannelsen. Derfor kan
indskrivningsperioden for den to-årige kandidatuddannelse
strække sig over mere end to år. Universitetet vil ikke
modtage kandidatbonus for studerende, som indskrives
sideløbende på kandidat- og ph.d.-uddannelsen, og som
afslutter kandidatuddannelsen efter mere end to års
indskrivning.
SU-styrelsen har oplyst, at studerende på 4+4- og
3+5-ordningen vil være økonomisk sidestillet efter
SU-lovens bestemmelser om uddannelsesstøtte til
ph.d.-studier, der påbegyndes før opnåelse af
kandidatgrad.
Til nr. 3
Den foreslåede bestemmelse i § 8, stk. 1,
1. pkt., præciserer gældende ret, idet ministerens
bemyndigelse til at fastsætte generelle regler om uddannelse
allerede i dag omfatter hjemmel til at fastsætte regler om
eksamen mv., selv om det ikke udtrykkeligt fremgår af
ordlyden. Den sproglige præcisering af bestemmelsen i
§ 8, stk. 1, 1. pkt., skal ses i sammenhæng
med forslaget i bestemmelsens 2. pkt.
Af den gældende eksamensbekendtgørelse, jf.
§ 43 og § 52 i bekendtgørelse nr. 867 af
19. august 2004, fremgår det, at en klage eller anke over
eksamen ikke kan resultere i en lavere bedømmelse end den
oprindeligt givne.
Det foreslås, at ministeren fastsætter
nærmere regler for klage over afgørelser i forbindelse
med prøver og eksaminer, herunder at ministeren kan
bestemme, at klager og anker over en faglig bedømmelse kan
resultere i en lavere karakter. Det indebærer således,
at karakteren både kan sættes op og ned i forbindelse
med en klage- eller ankesag. Ved tilbud om ombedømmelse
eller omprøve som følge af væsentlige fejl
eller mangler ved en prøve, der ikke skyldes eksaminandens
forhold, vil hverken ombedømmelse eller omprøve kunne
resultere i en lavere karakter. Er der tale om fejl eller mangler
af særlig grov karakter, kan den afholdte prøve
annulleres og en omprøve foranstaltes. I denne situation kan
omprøven resultere i en lavere karakter.
Med forslaget er det forventningen, at studerende, som klager
over en faglig bedømmelse ved en prøve,
efterfølgende vil få den materielt korrekte
afgørelse af universitetet, det vil sige at klageren vil
få en retvisende bedømmelse og derfor en korrekt
karakter for præstationen. Forslaget skal således
medvirke til at sikre, at bedømmelsen (karakteren) gives i
overensstemmelse med de faglige mål, der er opstillet for det
pågældende fag. Der henvises til § 10,
stk. 2, i bekendtgørelse om karakterskala og anden
bedømmelse ved universitetsuddannelser
(karakterbekendtgørelsen), som indeholder krav om
fastsættelse af målbeskrivelser for det enkelte
fag/fagelement i uddannelsens studieordning.
Til nr. 4
Konsekvensrettelse som følge af ændringen i
forslagets § 1, nr. 1.
Til nr. 5
Med det foreslåede stk. 1 begrænses anvendelsen af
universitetsbetegnelsen til universiteter omfattet af
universitetsloven og andre institutioner, der har hjemmel hertil i
lovgivning. Forbuddet berører således ikke
institutioner på Undervisningsministeriets område, der
allerede ved lov har fået mulighed for f.eks. at anvende
betegnelsen "university college".
For at sikre en effektiv beskyttelse omfattes også
oversættelser af betegnelsen universitet, for eksempel
"university" eller tilsvarende oversættelser på andre
sprog. Der er altså tale om en beskyttelse af betegnelsen
gennem et forbud mod en bredere anvendelse af
universitetsbetegnelsen.
Med udtrykket "betegnelse" menes institutionens eller
virksomhedens titel eller navn. Den officielle titel eller
navnebetegnelse omfattes af forbuddet. I det tilfælde, hvor
institutionen eller virksomheden har en anden officiel betegnelse,
men sideløbende anvender universitetsbetegnelsen som et
"kaldenavn", udstrækkes forbuddet ligeledes hertil. Forbuddet
omfatter også den situation, hvor universitetsbetegnelsen
helt eller delvis indgår i institutionens eller virksomhedens
titel eller navn.
Endvidere omfattes forkortelser af universitet, eksempelvis
"uni", hvis de bruges som betegnelse for eller i sammenhæng
med uddannelses- og universitetsvirksomhed.
Forbuddet er alene et markedsføringskrav. Der er ikke
tale om forbud mod visse virksomheder, der har til formål at
udstede uddannelsesdiplomer, eller på anden vis regulering af
sådanne uddannelsesvirksomheder, der eksempelvis udbyder ikke
akkrediterede uddannelser m.v. Disse kan fortsat udbyde
undervisningsydelser, men under et andet navn.
Kun når der er tale om en situation, hvor
universitetsbetegnelsen indgår i en institutions eller
virksomheds titel, og den pågældende institution eller
virksomhed udøver aktiviteter, der er egnet til forveksling
med universitetsvirksomhed, vil denne være omfattet af
forbuddet. En boghandel eller cafe vil således ikke
være afskåret fra at anvende betegnelsen
"universitetsboghandel" eller "universitetscaféen".
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
forestår håndhævelsen af forbuddet, om
nødvendigt gennem fogedforbud, tvangsbøder e.l. efter
de almindelige regler i retsplejeloven herom.
Formålet med det foreslåede stk. 2, er at sikre, at traditionelle
udenlandske universiteter, der måtte ønske at udbyde
undervisning i Danmark, ikke bliver omfattet af forbuddet. Det
forudsættes, at disse er oprettet, reguleret, godkendt eller
på anden måde anerkendt efter national
lovgivning. Da ikke alle stater har fastsat
en egentlig godkendelsesprocedure for statslige eller private
institutioner eller virksomheders brug af
universitetsbetegnelsen, skal bestemmelsen forstås
bredt, således at alle institutioner, der i traditionel
forstand er anerkendt i deres hjemland, vil være undtaget. En
udenlandsk institution vil således f.eks. være omfattet
af undtagelsesbestemmelsen, såfremt denne modtager
direkte eller indirekte offentlig økonomisk støtte
eksempelvis som et decideret økonomisk tilskud til
drift mv. eller i form af særlig regulering af skatteforhold
eller lignende. Endvidere vil institutionen kunne være
omfattet, såfremt dennes udbudte uddannelser er godkendt
eller på anden vis kvalitetssikrede efter bestemmelserne i
den nationale lovgivning. Til denne vurdering gælder
bemærkningerne til nr. 3 tilsvarende.
Formuleringen i den foreslåede bestemmelse i
§ 33 a, stk. 2, nr. 2, er indsat til overholdelse af
rettigheder som følge af eller afledt af folkeretlige
forpligtelser. Med international aftale forstås således
institutioner eksempelvis UN University oprettet under FN (Forenede
Nationer). Med international aftale menes derudover institutioner
oprettet med hjemmel i en folkeretlig traktataftale mellem to eller
flere stater.
Formålet med den foreslåede bestemmelse i
§ 33 a, stk. 2, nr. 3, er at sikre, at forbuddet er
i overensstemmelse med EU-retten. Forbuddet i stk. 1 kan - for
så vidt angår de instititioner m.v., der ikke er
omfattet af stk. 2, nr. 1, - udgøre en restriktion i
adgangen til at etablere sig og tilbyde undervisningsydelser mod
betaling i Danmark, jf. EUF-traktatens artikel 49 om den frie
etableringsret. Som omtalt i de almindelige bemærkninger er
formålet med forbuddet bl.a., at potentielle studerende ikke
bibringes den fejlopfattelse, at undervisning fra et sådan
universitet er godkendt af staten og formelt kompetencegivende. Det
er vurderingen, at en restriktion af etableringsretten
således er egnet og proportional og begrundet i
overensstemmelse med praksis for TEF art. 43. Det er endvidere
opfattelsen, at mindre indgribende midler såsom eksempelvis
omfattende oplysningskampagner ikke er egnet til at opnå
ovennævnte hensyn.
Undervisningsvirksomheder, der alene udbyder deres kurser mv.
i andre EU-lande end Danmark, vil som udgangspunkt ikke være
omfattet af forbuddet - også selvom disse på for
eksempel internettet tilbyder en dansksproget udgave af deres
undervisningstilbud.
Tjenesteydelseslovens § 11, der gennemfører
servicedirektivets (direktiv 2006/123/EF) artikel
16, regulerer udbud af midlertidige tjenesteydelser i
Danmark fra en tjenesteyder etableret i et andet EU-land.
EF-Domstolen har i den forbindelse fundet, at
undervisningsinstitutioners undervisningsydelser er
"tjenesteydelser" i traktatens forstand, hvis institutionen drives
erhvervsmæssigt, jf. sag C-318/05, Kommissionen mod Tyskland.
I tilsvarende omfang er undervisningsydelser også
"tjenesteydelser" i servicedirektivets forstand.
Undervisningsvirksomheder, der midlertidigt udbyder
undervisningsydelser her i landet, kan derfor være omfattet
af tjenesteydelseslovens § 11.
Det følger af tjenesteydelseslovens
§ 11, at alle restriktioner i adgangen til
midlertidigt at udbyde tjenesteydelser (det vil sige uden at
etablere sig) i Danmark fra en tjenesteyder etableret i et andet
EU-land, enten skal være begrundet i den offentlige orden,
sikkerhed, sundhed eller miljøhensyn. De hensyn, der
begrunder forbuddet mod anvendelse af betegnelsen "universitet",
kan næppe karakteriseres som et af disse fire hensyn. Derfor
kan et forbud ikke udstrækkes til at omfatte udbydere af
midlertidige tjenesteydelser. Henset til, at der for at være
omfattet af tjenesteydelsesreglerne alene skal være tale om
et midlertidig udbud af undervisningsydelser her i landet, er det
vurderingen, at denne undtagelse vil have et begrænset
anvendelsesområde.
Med den forslåede bestemmelse i § 33 a,
stk. 2, nr. 4, sikres, at en dansk institution, der udbyder
uddannelse kvalitetssikret af en udenlandsk institution, ikke
bliver ramt af forbuddet. Bestemmelsen indebærer imidlertid,
at en sådan institution skal følge internationale
principper for kvalitetssikring. Det kan for eksempel være de
europæiske standarder og retningslinier for kvalitetssikring,
herunder akkreditering, eller tilsvarende.
Til § 2
Til stk. 1.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2010. Det er vurderingen, at forbuddet udgør en teknisk
forskrift til regulering af tjenesteydelser i
informationssamfundet, omfattet af EU-direktiv 98/34, artikel 2,
nr. 2, (Informationsproceduredirektivet) som ændret ved
EU-direktiv 98/48 artikel 1, nr. 2, litra a. Efter
ændringsdirektivet omfatter informationsproceduredirektivet
blandt andet også tjenesteydelser, der normalt ydes mod
betaling, og som teleformidles ad elektronisk vej på
individuel anmodning fra en tjenestemodtager, eksempelvis
modtagelse af undervisning over e-mail. Dette betyder, at forslaget
skal notificeres til Europa-Kommissionen, jf. EF-direktiv 98/38
artikel 8, stk. 1. Lovforslaget skal derefter afvente en
notifikationsperiode (stand-still periode) på op til fire
måneder, inden lovforslaget kan endeligt vedtages, jf.
direktivets artikel 9, stk. 1, som ændret ved
EU-direktiv 98/48 artikel 1, nr. 5.
Endvidere er det vurderingen, at forbuddet udgør en
restriktion i retten til etablering efter TEUF art. 49, men at
lovforslagets formål og opbygning kan begrundes og er
proportional i forhold til regler og domspraksis efter TEUF art.
49. På den anden side kan samme hensyn ikke begrundes efter
gældende EU-regler for udbydere af midlertidige
tjenesteydelser, hvorfor disse bliver undtaget fra lovforslagets
anvendelsesområde.
Til stk. 2.
Det foreslås, at de Erasmus Mundus-uddannelser, som
EU-kommissionen har godkendt inden lovens ikrafttræden, og
som derfor er godkendt efter de hidtidige regler for godkendelse af
uddannelser i Danmark, kan videreføres i medfør af
lovforslagets § 3, stk. 7. Herved vil
kandidatuddannelser, som danske universiteter udbyder som led i
EU-studieprogrammer om Erasmus Mundus, fremover følge samme
retsgrundlag. Ministeren forventes dog at ville udnytte
bemyndigelsen til at dispensere i medfør af forslagets
§ 3, stk. 1, 2. punktum, således at
eksisterende Erasmus Mundus-kandidatuddannelser først skal
nyakkrediteres eller kvalitetssikres på anden måde og
efterfølgende godkendes, jf. bemærkningerne til
forslagets § 1, nr. 1, stk. 1, når
uddannelserne skal nyakkrediteres efter de hidtil gældende
regler.
Til stk. 3.
Den 5-årige overgangsperiode fra lovens
ikrafttræden indebærer, at allerede eksisterende
institutioner eller virksomheder, der i dag udøver
uddannelses- og undervisningsvirksomhed under betegnelsen
"universitet", får en rimelig tid til at indrette deres
virksomhed under et andet navn. Overgangsperioden er indsat af
hensyn til de berørte virksomheders ejendomsretlige
beskyttelse efter grundlovens § 73. Det er almindeligt
antaget, at ejendomsbegrebet efter bestemmelsen omfatter
udøvelse af virksomhed af privatretlig karakter og beskytter
mod ekspropriative indgreb (indgreb der har karakter af
afståelse), medmindre dette kan begrundes i hensynet til
almenvellet og gennemføres ved lov og mod fuld erstatning.
Det er vurderingen, at forbuddet, ikke har en intensitet, som
medfører, at indgrebet i den ejendomsretlige beskyttelse for
de berørte virksomheder m.v. kan karakteriseres som
ekspropriativt. Der er i den forbindelse lagt vægt på
intensiteten af indgrebet, idet forbuddet alene opstiller et
markedsføringskrav, men i øvrigt ikke tilsigter at
regulere virksomhedernes økonomiske virke. Således kan
berørte virksomheder fortsætte udbud af kursus- og
uddannelsesvirksomhed, blot dette sker under et andet navn. Idet
det ikke kan udelukkes, at forbuddet i helt særlige
tilfælde kan være særlig økonomisk
byrdefuld for en berørt virksomhed eller lignende,
imødekommes denne situation med indsættelsen af den
5-årige overgangsperiode, således at virksomheder og
institutioner får en rimelig tid til at tilpasse deres
markedsføring til et nyt navn og brand. Længden
på overgangsperioden er endvidere fastsat under hensyn til
længden af et fuldt kandidatuddannelsesforløb,
sådan at allerede optagne studerende vil kunne
færdiggøre den uddannelse, de er blevet stillet i
udsigt af den pågældende udbyder efter de
nugældende regler.
Det bemærkes, at forbuddet gælder umiddelbart for
institutioner m.v., som ikke før
ikrafttrædelsestidspunktet har udøvet uddannelses- og
undervisningsvirksomhed under betegnelsen "universitet".
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | |
| | I lov om universiteter
(universitetsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 985 af 21.
oktober 2009, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 3.
Universitetet beslutter, hvilke forskningsbaserede uddannelser det
vil udbyde inden for sine fagområder. Universitetets udbud
efter § 4, stk. 1, nr. 1 og 2, og § 5,
stk. 1, skal godkendes af Akkrediteringsrådet, jf. lov
om Akkrediteringsinstitutionen for videregående
uddannelser. | | 1.§ 3 affattes således: »§ 3. Universitetet beslutter, hvilke
forskningsbaserede uddannelser det vil udbyde inden for sine
fagområder. Universitetets udbud efter § 4,
stk. 1, nr. 1 og 2, og § 5, stk. 1, skal
godkendes af Akkrediteringsrådet, jf. lov om
Akkrediteringsinstitutionen for videregående uddannelser.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan dispensere fra
kravet om godkendelse efter 2. pkt., hvis der er tale om en
uddannelse, der udbydes som led i EU-studieprogrammer om Erasmus
Mundus. |
Stk. 2.
Hvis en eksisterende uddannelse på et universitet ikke
godkendes eller godkendelsen bortfalder, jf. § 10 i lov
om Akkrediteringsinstitutionen for videregående uddannelser,
kan det pågældende universitet ikke optage studerende
på uddannelsen. Ministeren fastsætter en plan for,
hvordan allerede optagne studerende på uddannelser
nævnt i 1. pkt. kan færdiggøre deres
uddannelsesforløb. Ministeren kan i den forbindelse
pålægge andre universiteter at optage disse studerende
eller at overtage ansvaret for uddannelsesforløbet på
det pågældende universitet. | | Stk. 2.
Hvis en eksisterende uddannelse på et universitet ikke
godkendes, eller godkendelsen bortfalder, jf. § 10 i lov
om Akkrediteringsinstitutionen for videregående uddannelser,
kan det pågældende universitet ikke optage studerende
på uddannelsen. Ministeren fastsætter en plan for,
hvordan allerede optagne studerende på uddannelser
nævnt i 1. pkt. kan færdiggøre deres
uddannelsesforløb. Ministeren kan i den forbindelse
pålægge andre universiteter at optage disse studerende
eller at overtage ansvaret for uddannelsesforløbet på
det pågældende universitet. |
Stk. 3.
Universitetets uddannelser efter stk. 1 kan alene udbydes i
Danmark, jf. dog stk. 4 og 5. | | Stk. 3.
Universitetets uddannelser efter stk. 1 kan alene udbydes i
Danmark, jf. dog stk. 4, 5 og 7. |
Stk. 4.
Universitetet kan tilbyde studerende som et individuelt valg og som
et alternativ til at gennemføre en uddannelse i Danmark at
gennemføre dele af uddannelsen ved et eller flere
udenlandske universiteter efter aftale mellem de
pågældende universiteter om gensidig udveksling. | | Stk. 4.
Universitetet kan tilbyde studerende, som et individuelt valg og
som et alternativ til at gennemføre en uddannelse i Danmark,
at gennemføre dele af uddannelsen ved et eller flere
udenlandske universiteter efter aftale mellem de
pågældende universiteter om gensidig udveksling. |
Stk. 5.
Universitetet kan i særlige tilfælde udbyde en
uddannelse, hvor dele af uddannelsen ikke kan gennemføres i
Danmark, men skal gennemføres ved et eller flere udenlandske
universiteter efter aftale mellem de pågældende
universiteter om gensidig udveksling, jf. dog stk. 1. | | Stk. 5.
Universitetet kan i særlige tilfælde udbyde en
uddannelse, hvor dele af uddannelsen ikke kan gennemføres i
Danmark, men skal gennemføres ved et eller flere udenlandske
universiteter efter aftale mellem de pågældende
universiteter om gensidig udveksling (fællesuddannelse). Hvis
der ikke er mulighed for gensidig udveksling, kan universitetet
tillige i særlige tilfælde henlægge dele af en
uddannelse til et universitet i udlandet (udlagt
undervisning). |
Stk. 6.
Studerende, der er under uddannelse i medfør af stk. 4
og 5, følger, mens de er indskrevet på det udenlandske
universitet, reglerne for det pågældende universitet og
ikke reglerne fastsat i medfør af denne lov. | | Stk. 6.
Studerende, der er under uddannelse i medfør af stk. 4 og 5,
følger, mens de er indskrevet på det udenlandske
universitet, reglerne for det pågældende universitet og
ikke reglerne fastsat i medfør af denne lov. |
| | Stk. 7.
Universitetet kan i samarbejde med udenlandske universiteter udbyde
uddannelser efter § 4, stk. 1, nr. 2, som led i
EU-studieprogrammer om Erasmus Mundus, hvor uddannelsens enkelte
dele gennemføres ved universitetet og ved et eller flere af
de udenlandske universiteter efter aftale mellem de
pågældende universiteter. |
| | Stk. 8.
Aftalen efter stk. 7 skal indeholde bestemmelser om, at den enkelte
studerende skal være optaget på uddannelsen ved et af
de deltagende universiteter. Studerende, der er optaget ved det
danske universitet, er i perioden, hvor de er indskrevet på
et udenlandsk universitet, omfattet af reglerne for det udenlandske
universitet, herunder om eventuel deltagerbetaling, og ikke regler
fastsat i medfør af denne lov. Studerende, der er optaget
ved et udenlandsk universitet, er i den periode, hvor de er
indskrevet ved det danske universitet, omfattet af regler fastsat i
medfør af denne lov, herunder om eventuel
deltagerbetaling. |
Stk. 7.
Ministeren kan efter ansøgning fra et dansk universitet
godkende, at en af universitetets uddannelser kan udbydes af et
eller flere universiteter i udlandet. Ministeren fastsætter
nærmere regler om betingelserne for godkendelsen. | | Stk. 9.
Ministeren kan efter ansøgning fra et dansk universitet
godkende, at en af universitetets uddannelser kan udbydes af et
eller flere universiteter i udlandet. Ministeren fastsætter
nærmere regler om betingelserne for godkendelsen. |
Stk. 8.
Ministeren kan som led i en aftale om gensidig udveksling efter
stk. 4 og 5 bestemme, at det danske universitet kan udstede
eksamensbevis til studerende, der har gennemført dele af
deres uddannelse ved universitetet uden at have været optaget
på den pågældende uddannelse. Tilsvarende kan det
danske universitet udstede eksamensbevis til en studerende, som i
udlandet har gennemført en uddannelse, der er godkendt i
medfør af stk. 7. | | Stk. 10.
Ministeren kan fastsætte regler om, at det danske universitet
som led i en aftale efter stk. 4, stk. 5, 1. pkt., og stk. 7 kan
udstede eksamensbevis til studerende, der har gennemført
dele af deres uddannelse ved universitetet uden at have været
optaget på den pågældende uddannelse. Tilsvarende
kan det danske universitet udstede eksamensbevis til en studerende,
som i udlandet har gennemført en uddannelse, der er godkendt
i medfør af stk. 9. |
Stk. 9.
Ministeren fastsætter nærmere regler for
gennemførelsen af uddannelsen efter stk. 4 og 5 og for
udstedelse af eksamensbevis efter stk. 8 og kan i den
forbindelse fravige bestemmelserne i § 17, stk. 4,
§ 18, stk. 5 og 6, og § 34,
stk. 1. | | Stk. 11.
Ministeren fastsætter nærmere regler for udbud og
gennemførelse af uddannelsen efter stk. 4, 5, 7 og 9 samt
for udstedelse af eksamensbevis efter stk. 10. Ministeren kan i
regler fastsat i medfør af 1. pkt. fravige bestemmelserne i
§ 13 a, § 17, stk. 4, § 18, stk. 5 og 6, og §
34, stk. 1.« |
| | |
| | 2. I § 4 indsættes efter stk. 3 som nyt
stykke: Stk. 4. Universiteterne kan indskrive
studerende sideløbende på kandidat- og
ph.d.-uddannelsen, jf. stk. 1, nr. 2 og 3. Stk. 4 bliver herefter stk. 5. |
| | |
§ 8.
Ministeren fastsætter generelle regler om uddannelse,
herunder censur, jf. §§ 4 og 5, om titler, som er
knyttet til uddannelse, jf. § 6, og om adgang til
uddannelse. | | 3.§ 8, stk. 1, affattes
således: »Ministeren fastsætter
generelle regler om uddannelse, herunder prøver, eksaminer
og censur, jf. §§ 4 og 5, om titler, som er knyttet
til uddannelse, jf. § 6, og om adgang til og optagelse
på uddannelse. Ministeren fastsætter nærmere
regler om klage over afgørelser i forbindelse med
prøver og eksaminer, herunder om at omprøve og
ombedømmelse kan resultere i en lavere
karakter.« |
| | |
§ 21 Stk. 4.
Universitetet kan i forbindelse med udbud af uddannelser i udlandet
efter § 3, stk. 7, eller forskningssamarbejder yde
tilskud til et eller flere udenlandske universiteter. Rammerne for
tilskud fastlægges på de årlige finanslove. | | 4. I § 21, stk. 4, ændres »stk.
7« til: »stk. 9«. |
| | |
| | 5. Efter §
33 indsættes i kapitel 5: |
| | |
| | Ȥ 33
a. Betegnelsen universitet eller tilsvarende betegnelse
på andre sprog samt forkortelser heraf som
forretningskendetegn og lignende i forbindelse med udøvelse
af uddannelses- og universitetsvirksomhed må kun anvendes af
universiteter omfattet af denne lov og af institutioner, som i
medfør af anden lov er tillagt ret hertil. Stk. 2. Stk. 1 finder ikke anvendelse
for: 1) udenlandske universiteter, som
ifølge lovgivningen i det pågældende land eller
i øvrigt er offentlig anerkendt, 2) udenlandske universiteter, der er
anerkendt efter international aftale eller i aftalen har
opnået retten til betegnelser efter stk. 1, 3) institutioner m.v., der i medfør
af EU/EØS-reglerne i øvrigt har ret til at
markedsføre sig her i landet under betegnelser efter stk.
1, 4) institutioner m.v. i Danmark, der i
udlandet af en institution, der følger internationale
principper for kvalitetssikring, er blevet godkendt til betegnelser
efter stk. 1 eller har fået deres uddannelser godkendt som
universitetsuddannelser.« |