L 119 Forslag til lov om ændring af universitetsloven.

(Nye rammer for universiteternes internationale samarbejder m.v.).

Af: Videnskabsminister Helge Sander (V)
Udvalg: Udvalget for Videnskab og Teknologi
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 29-04-2010

Afgivet: 29-04-2010

Betænkning afgivet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 29. april 2010

20091_l119_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 29. april 2010

1. Ændringsforslag

Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling har stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 28. januar 2010 og var til 1. behandling den 25. februar 2010. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Videnskab og Teknologi.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.


Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og ministeren for videnskab og teknologi sendte den 16. november 2009 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 40. Den 5. februar 2010 sendte ministeren for videnskab, teknologi og udvikling de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.


Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:


Danske Universiteter,


DI, Dansk Erhverv og FUHU/DEA og


Foreningen af Danske Lægestuderende


Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.


Deputation

Endvidere har Foreningen af Danske Lægestuderende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 11 spørgsmål til ministeren for videnskab, teknologi og udvikling til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.


3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller forslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.


Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget udtaler, at de støtter lovforslaget, som indeholder en række forskellige ændringer af universitetsloven, herunder udmøntningen af aftalen mellem regeringen og Socialdemokraterne om Erasmus Mundus. Dog finder partierne fortsat anledning til at kritisere regeringens håndtering af Erasmus Mundus-sagen. Allerede i 2005 fik Videnskabsministeriet og den daværende minister kendskab til, at der blev opkrævet ulovlig brugerbetaling på uddannelserne, men undlod at reagere. Først da sagen blev bragt op i Folketinget i 2007, undersøgte ministeren sagen. Og først nu, i 2010, har vi fået skabt klarhed over den fremtidige regulering af uddannelserne. Ministeren burde have reageret langt tidligere og sørget for, at der blev ryddet op på området, og at de berørte studerende fik deres penge tilbage.


Det har været afgørende for Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre at sikre, at universiteterne også fremover kan deltage i det internationale uddannelsessamarbejde. Derfor er de tre partier tilfredse med, at man med lovforslaget får skabt nogle rammer, som giver universiteterne gode muligheder for samarbejde, samtidig med at vi opretholder det danske gratisprincip. Reglerne sikrer, at ingen danske studerende skal tage penge op af lommen for at deltage i Erasmus Mundus-forløb.


Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre er tilfredse med, at aftalen slår fast, at regeringen fremover vil arbejde for gensidig udveksling som det bærende princip for de deltagende EU-studerende.


Det er nødvendigt, at vi fortsætter arbejdet med at sikre klare regler for universiteternes internationale samarbejde. Derfor ser de tre partier frem til, at der snarest foretages en samlet vurdering af de forskellige typer internationalt uddannelsessamarbejde med henblik på at udrede det retlige og økonomiske grundlag for disse uddannelser. Det er f.eks. nødvendigt at se på, om 1/3-reglen skal bestå.


Lovforslaget ændrer endvidere på klagereglerne for studerende. Det skal sikre parallelitet med undervisningsministerens område, og det har været et ønske fra uddannelsesinstitutionerne. Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre støtter paralleliteten, men mener dog, at de studerendes bekymringer vedrørende de nye regler bør tages alvorligt, og vil derfor følge området tæt for at sikre, at der ikke er en social slagside, hvor kun de ressourcestærke studerende vil have overskud til at klage. De tre partier er meget optagede af de studerendes retssikkerhed i klagesager og mener generelt, at der er brug for langt mere gennemsigtighed i procedurerne og hjælp til de studerede.


Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre støtter de øvrige elementer i forslaget vedrørende udlagt undervisning, beskyttelse af universitetstitlen og ph.d.-forløb samtændringsforslagene vedrørende bedre muligheder for udbud af uddannelser i udlandet. Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre vil dog i forbindelse med evalueringen af udlandsstipendieordningen se nærmere på fordele og ulemper ved og hvorvidt de studerende skal kunne modtage SU og udlandsstipendium til disse uddannelser.


Socialdemokratiet har ud over disse fælles synspunkter fra de tre partier ønsket, at der oprettes en national studenterombudsmandsinstitution, som kan bistå de studerende i klagesager.


Et mindretal i udvalget (EL) stemmer hverken for eller imod forslaget ved 3. behandling. Mindretallet stemmer for ændringsforslag nr. 1 og 6, og imod ændringsforslag nr. 2-5.


Enhedslisten kan tilslutte sig Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Det Radikale Venstres kritik af forløbet omkring Erasmus Mundus.


Det er væsentligt for Enhedslisten, at internationalt uddannelsessamarbejde ikke bliver brugt til at indføre brugerbetaling ad bagvejen på danske universiteter. Det var derfor, Enhedslisten rejste sagen om ulovlig brugerbetaling på Erasmus Mundus-uddannelserne i Folketinget i 2007.


Enhedslisten mener, at internationalt samarbejde bør basere sig på udveksling. Den optimale løsning på problemet med at opfylde de danske universiteters ønske om at deltage i Erasmus Mundus-programmet ville være, at man havde fundet en europæisk løsning, hvor man i stedet for obligatorisk brugerbetaling havde fået indført et princip om gensidig udveksling mellem universiteter, der deltager i internationale programmer.


Enhedslisten mener ikke, at regeringen indtil nu har gjort et seriøst stykke arbejde for at få en sådan europæisk løsning igennem.


Når det ikke er lykkedes med en europæisk løsning for brugerbetalingen på Erasmus Mundus-uddannelserne, vil Enhedslisten dog gerne kvittere for, at man via udlandsstipendieordningen har fundet en ordning, der sikrer, at danske studerende ikke selv skal betale for at deltage i et Erasmus Mundus-forløb.


Enhedslisten kan ikke støtte forslaget om at forringe klagemulighederne for studerende ved at give mulighed for, at studerende, der klager over eksamen, kan blive sat ned i karakter. Formålet med at have et klagesystem med karakterer og bedømmelser er at sikre elever og studerendes retssikkerhed. Derfor er det også vores hovedprioritet at sikre retssikkerheden og sikre, at studerende ikke skræmmes fra at klage over uretfærdige bedømmelser. Dette prioriterer Enhedslisten højere end den administrative lettelse, dette eventuelt betyder for uddannelsesinstitutionerne.


Enhedslisten stemmer derfor hverken for eller imod forslaget. Enhedslisten kan støtte ministerens ændringsforslag nr. 1 og 6, men stemmer imod ministerens ændringsforslag nr. 2-5, da Enhedslisten er imod brugerbetaling på uddannelser i Danmark såvel som i udlandet. Enhedslisten vil derfor ikke være med til at udvide danske universiteters deltagelse i det internationale marked for brugerbetalt uddannelse.


Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til titlen

Af ministeren for videnskab, teknologi og udvikling, tiltrådt af udvalget:

1) Som fodnote indsættes:

»1) Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet) som ændret ved direktiv 98/48/EF.«

[Indsættelse af fodnote om notifikationsprocedure]

Til § 1

Af ministeren for videnskab, teknologi og udvikling, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

2) I den under nr. 1 foreslåede affattelse af § 3, stk. 3, ændres »5 og 7« til: »5, 7, 9 og 01«.

[Yderligere undtagelser fra kravet om, at universitetsuddannelser alene kan udbydes i Danmark]

Af ministeren for videnskab, teknologi og udvikling, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

3) I den under nr. 1 foreslåede affattelse af § 3 indsættes efter stk. 9 som nyt stykke:

»Stk. 01. Universitetet kan udbyde uddannelser efter stk. 1 uden for Danmark efter reglerne om indtægtsdækket virksomhed, jf. dog stk. 10.«

[Mulighed for universitetet for at udbyde akkrediterede danske uddannelser i udlandet uden krav om samarbejdsuniversitet]

Af ministeren for videnskab, teknologi og udvikling, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

4) Det under nr. 1 foreslåede § 3, stk. 10, affattes således:

»Stk. 10. Ministeren kan fastsætte regler om,

1) at universitetet kan udstede eksamensbevis til studerende, der har gennemført dele af deres uddannelse ved universitetet uden at have været optaget på den pågældende uddannelse, når det sker som led i en aftale efter stk. 4, stk. 5, 1. pkt., og stk. 7,

2) at universitetet kan udstede eksamensbevis til studerende, som i udlandet har gennemført en uddannelse, der er godkendt i medfør af stk. 9, og

3) at universitetet kan udstede eksamensbevis til studerende, som i udlandet har gennemført en uddannelse udbudt i medfør af stk. 01.«



[Hjemmel for ministeren for videnskab, teknologi og udvikling til at fastsætte regler om udstedelse af eksamensbevis]

Af ministeren for videnskab, teknologi og udvikling, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

5) I den under nr. 1 foreslåede affattelse af § 3, stk. 11, 1. pkt., ændres »stk. 10« til: »stk. 01 og 10«.

[Lovteknisk konsekvensændring]

Til § 2

Af ministeren for videnskab, teknologi og udvikling, tiltrådt af udvalget:

6) I stk. 2 ændres »godkendt af« til: »ansøgt om godkendelse af ved«, og efter »og som« indsættes: »godkendes eller«.

[Ændring af overgangsbestemmelse]

Bemærkninger

Til nr. 1

Ændringsforslaget indsætter en fodnote om notifikationsproceduren i lovforslagets titel. Lovforslaget er den 28. januar 2010 blevet notificeret til Europa-Kommissionen. Der henvises i øvrigt til pkt. 7 i lovforslagets almindelige bemærkninger.


Til nr. 2

Med ændringsforslaget får universiteterne yderligere muligheder for at udbyde uddannelser i udlandet. Dels kan en af universitetets uddannelser udbydes af et eller flere universiteter i udlandet, dels kan universitetet selv udbyde akkrediterede danske uddannelser i udlandet.


Til nr. 3

De danske universiteter og forskere skal have de bedste rammer for at anvende de muligheder, som internationalt samarbejde giver mulighed for. Med dette sigte blev universiteternes muligheder for at agere internationalt udvidet i foråret 2009.


I den forbindelse bad flertallet i Udvalget for Videnskab og Teknologis betænkning over lovforslag nr. L 147 om ændring af universitetsloven (folketingsåret 2008-09) videnskabsministeren om at iværksætte et arbejde, som skulle afdække muligheder for og konsekvenser af at give universiteterne frihed til i udlandet at udbyde akkrediterede, statsanerkendte uddannelser, som udløser et dansk eksamensbevis, uden at der stilles krav om et udenlandsk samarbejdsuniversitet.


På baggrund heraf og efter ønske fra universiteterne om større råderum på området foreslås det allerede nu at udvide universiteternes muligheder for at udbyde akkrediterede danske uddannelser i udlandet. Formålet er at give universiteterne flere frihedsgrader og samtidig harmonisere reglerne med reglerne på Undervisningsministeriets område.


Efter gældende regler kan universiteterne i forbindelse med forskningssamarbejder mellem danske og udenlandske universiteter udbyde uddannelser, som bygger på resultaterne af disse forskningssamarbejder. De uddannelser, der udbydes som led i et forskningssamarbejde, skal foregå i umiddelbar tilknytning til samarbejdet. Uddannelserne skal derfor udbydes af det udenlandske universitet, hvor forskningssamarbejdet foregår. Hvis det udenlandske universitet opkræver brugerbetaling, må denne ikke overstige det danske udlandsstipendium. Godkendelsen af, at en af universitetets uddannelser kan udbydes i udlandet, indebærer, at et dansk universitet kan udstede et dansk eksamensbevis og tildele en dansk grad til studerende, der har gennemført uddannelsen ved det udenlandske universitet. Ændringsforslaget berører ikke disse regler.


Med ændringsforslaget foreslås det at gøre det muligt for danske universiteter at udbyde akkrediterede danske uddannelser i udlandet uden krav om samarbejdsuniversitet. Det foreslås, at universitetet kan udbyde anerkendte danske uddannelser i udlandet efter Budgetvejledningens regler om indtægtsdækket virksomhed. Det danske universitet kan herefter udstede et dansk eksamensbevis og tildele en dansk grad til studerende, der har gennemført en uddannelse udbudt i udlandet efter disse regler.


Uddannelser, der udbydes i udlandet efter denne bestemmelse uden samarbejdsuniversitet, udløser ikke taxametertilskud efter § 19, stk. 2, i universitetsloven, og der kan ikke ydes udlandsstipendium til disse uddannelser.


Universiteterne skal derfor kunne opkræve deltagerbetaling for de uddannelser, der udbydes i udlandet efter reglerne om indtægtsdækket virksomhed, jf. pkt. 2.6.8. i Budgetvejledning 2010. En begrænsning af størrelsen på deltagerbetalingen, som efter de gældende regler med samarbejdsuniversiteter, vil være en unødig detailregulering, der forhindrer, at universiteterne kan få fuldt udbytte af de nye regler.


Det følger af Budgetvejledningen, at der i forbindelse med indtægtsdækket virksomhed kan tegnes forsikring for produktansvar og professionelt ansvar.


Videnskabsministerens tilsyn med universiteterne ændres ikke. Det vil sige, at videnskabsministeren ikke fører tilsyn med kvaliteten af uddannelserne udbudt i udlandet, da dette varetages gennem reglerne om kvalitetssikring af uddannelserne.


I årsrapporten skal der særskilt redegøres for de af universitetets aktiviteter, der er foretaget i medfør af det foreslåede § 3, stk. 01.


Som ved Undervisningsministeriets model stilles der krav om, at udlandsvirksomheden ikke må gå ud over hovedaktiviteter, som for universiteterne er uddannelse, forskning, formidling og forskningsbaseret myndighedsbetjening i Danmark. Universitetet må ikke anvende midler til udlandsvirksomheden i et sådant omfang eller på sådanne vilkår, at det bringer grundlaget for universitetets opgaver i Danmark i fare. I henhold til universitetslovens §§ 10 og 11 er bestyrelsen øverste myndighed for universitetet, og bestyrelsen er over for ministeren ansvarlig for universitetets virke, herunder forvaltningen af universitetets samlede ressourcer.


Til nr. 4

Den foreslåede affattelse af § 3, stk. 10, nr. 1, er en uændret videreførelse af det i lovforslaget foreslåede § 3, stk. 10, 1. pkt. Den foreslåede affattelse af § 3, stk. 10, nr. 2, er en uændret videreførelse af den gældende lovs § 3, stk. 8, 2. pkt.


Med ændringsforslaget foreslås det i § 3, stk. 10, nr. 3, at ministeren kan fastsætte regler om det danske universitets udstedelse af eksamensbevis til studerende, som i udlandet har gennemført en uddannelse udbudt efter bestemmelsen i det foreslåede § 3, stk. 01, jf. ændringsforslag nr. 3.


De nye regler om udstedelse af dansk grad og dansk eksamensbevis for uddannelser i udlandet er en afvejning af, at universiteterne skal have mulighed for at markedsføre sig på det internationale marked, uden at dette svækker tilliden til kvaliteten af de danske eksamensbeviser. Derfor skal der kun kunne udstedes danske eksamensbeviser, når der er dokumentation for, at den studerende kan det samme, som hvis uddannelsen var gennemført i Danmark. Når universitetet udsteder eksamensbevis for en uddannelse gennemført i udlandet, er der tale om en konkret forvaltningsakt. Det er derfor - ligesom når universiteterne udsteder eksamensbeviser for gennemført uddannelse i Danmark - universitetets ansvar, at den studerende besidder de kvalifikationer, som eksamensbeviset borger for.


Det er vigtigt, at uddannelserne lever op til de kvalitetskrav, der i øvrigt stilles til danske uddannelser, når universiteterne nu får mulighed for at udstede dansk eksamensbevis og tildele en dansk grad til studerende, der har gennemført en uddannelse udbudt i udlandet.


Kvaliteten af danske uddannelser, der udbydes i udlandet, sikres efter de gældende regler i § 5, stk. 2, i lov om Akkrediteringsinstitutionen for videregående uddannelse. Danske universitetsuddannelser, der udbydes i udlandet, skal derfor akkrediteres af Akkrediteringsinstitutionen (ACE Denmark) eller kvalitetssikres efter det nationale kvalitetssikringssystem i det land, hvor uddannelsen udbydes. Det følger af bemærkningerne til bestemmelsen, at reglen også finder anvendelse ved udbud af uddannelser, der ikke udløser taxametertilskud. Som det gælder for uddannelser, der udbydes i Danmark, akkrediteres hvert enkelt uddannelsesudbud for sig.


Universiteterne kan frit vælge mellem det danske eller det udenlandske kvalitetssikringssystem. Hvis universiteterne ønsker at udstede danske eksamensbeviser, er det en yderligere betingelse, at den udenlandske kvalitetssikring er internationalt anerkendt, dvs. er en institution, der følger de europæiske standarder og retningslinjer for kvalitetssikring, herunder akkreditering, og har dokumenteret dette for eksempel ved at være optaget i det europæiske register for kvalitetssikringsinstitutioner (European Quality Assurance Register, EQAR).


Videnskabsministeren vil dog efter bestemmelsen kunne fastsætte kriterier for, om en kvalitetssikringsinstitution, der ikke er optaget i EQAR, kan anses at være internationalt anerkendt. Kriterierne kan for eksempel være uafhængighed, gennemsigtighed og inddragelse af internationale eksperter og stakeholders. Et universitet vil på forhånd kunne få oplyst, om en given institution opfylder betingelserne.


Universiteterne skal betale for akkrediteringen af uddannelser efter § 5, stk. 2, i lov om Akkrediteringsinstitutionen for videregående uddannelser. Sker kvalitetssikringen hos ACE Denmark, udføres opgaven som indtægtsdækket virksomhed. Sker kvalitetssikringen i det land, hvor uddannelsen udbydes, følges reglerne for den pågældende kvalitetssikringsinstitution.


Efter de gældende regler træffer videnskabsministeren afgørelsen om titlen, jf. § 10 i lov om Akkrediteringsinstitutionen for videregående uddannelser. Dette gælder også, når kvalitetssikring sker i henhold til § 5, stk. 2, i samme lov.


Er kvalitetssikringen foretaget af en udenlandsk kvalitetssikringsinstitution, vil det være universitetets ansvar at sikre, at videnskabsministeren får de nødvendige oplysninger for at kunne træffe afgørelse om titlen.


For så vidt angår uddannelser, der kan føre til lovregulerede erhverv, skal der ske drøftelse med vedkommende minister, inden videnskabsministeren træffer sin afgørelse.


Til nr. 5

Ændringsforslaget er en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 4.


Til nr. 6

Overgangsbestemmelsen foreslås ændret, så universitetet alene skal have søgt Europa-Kommissionen om godkendelse inden den 1. juli 2010. Der er tale om en ændring af overgangsbestemmelsen som følge af, at ansøgningerne ikke kan forventes endeligt godkendt af Europa-Kommissionen inden den 1. juli 2010. Det forudsættes, at ansøgningen godkendes, inden udbud kan finde sted.


Helge Sander V Mads Rørvig V Michael Aastrup Jensen V Anne-Mette Winther Christiansen V nfmd. Malou Aamund V Jesper Langballe DF Mikkel Dencker DF Jørgen S. Lundsgaard KF Steen Konradsen KF Kirsten Brosbøl S Rasmus Prehn S Benny Engelbrecht S Per Husted S Jonas Dahl SF Hanne Agersnap SF Marianne Jelved RV fmd. Johanne Schmidt-Nielsen EL

Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
 
Liberal Alliance (LA)
3
Socialdemokratiet (S)
45
 
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Dansk Folkeparti (DF)
24
 
Siumut (SIU)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
23
 
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
18
 
Sambandsflokkurin (SP)
1
Det Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
9
4
 
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
2


 

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 119

Bilagsnr.


Titel


1
Høringssvar og høringsnotat, fra videnskabsministeren
2
Henvendelse af 11/2-10 fra Danske Universiteter
3
Tidsplan
4
Henvendelse af 24/3-10 fra DI, Dansk Erhverv og FUHU/DEA
5
Henvendelse af 15/4-10 fra Foreningen af Danske Lægestuderende
6
1. udkast til betænkning
7
Ændringsforslag, fra videnskabsministeren
8
2. udkast til betænkning
9
Henvendelse af 23/4-10 fra Danske Universiteter


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 119

Spm.nr.
Titel
1
Spm. om kommentar til henvendelsen af 11/2-10 fra Danske Universiteter, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om finansiering af danske studerende via udlandsstipendieordningen, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm., om danske universiteter kan deltage i Erasmus Mundus-samarbejder, hvor deltagerbetalingen overstiger niveauet for udlandstipendierne, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm., om brugerbetaling på udenlandske universiteter skal foregå over udlandstipendieordningen eller »på anden måde«, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om, hvilke initiaver regeringen har taget for at sikre, at Erasmus Mundus-programmerne kommer til at foregå via gensidig udveksling, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om, hvilke initiativer ministeriet vil tage i fremtiden for at sikre, at Erasmus Mundus-programmerne kommer til at foregå via gensidig udveksling, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om reglerne om, at universiteterne i et Erasmus Mundus-samarbejdet skal opkræve den samme beløbsstørrelse i tuition fee for europæiske studerende uanset disse studerendes valg af mobilitetsspor, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om, hvorledes et krav om ens opkrævning af tuition fee for europæiske studerende på Erasmus Mundus-uddannelser uanset mobilitetsspor skal forvaltes af danske universiteter, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om kommentar til henvendelsen af 24/3-10 fra DI, Dansk Erhverv og FUHU/DEA, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm. om kommentar til henvendelsen af 15/4-10 fra Foreningen af Danske Lægestuderende, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm. om kommentar til henvendelsen af 23/4-10 fra Danske Universiteter, til videnskabsministeren og ministerens svar herpå