Fremsat den 28. januar 2010 af
transportministeren (Lars Barfoed)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om taxikørsel
m.v. 1)
(Obligatorisk tv-overvågning i
taxier)
§ l
I lov om taxikørsel m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1039 af 8. oktober 2009, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 14 a indsættes:
»Tv-overvågning
§ 15.
Køretøjer, der anvendes til taxikørsel, skal
være forsynet med indvendig tv-overvågning.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan fritage indehavere af tilladelser til
taxikørsel for pligten til at forsyne et
køretøj med tv-overvågning, hvis
køretøjet hovedsageligt anvendes til forudbestilt
kørsel ifølge kontrakt.«
2. I
§ 16, stk. 1, nr. 1,
ændres »samt § 9 og § 10,
stk. 1,« til: »§ 9, § 10,
stk. 1, og § 15, stk. 1,«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2010.
Stk. 2.
Køretøjer, der er omfattet af § 15,
stk. 1, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, og
som ved lovens ikrafttræden ikke er forsynet med
tv-overvågning, skal senest den 1. juli 2012 opfylde kravene
i § 15, som affattet ved denne lovs § 1, nr.
1.
Bemærkninger til lovforslaget
| |
Indholdsfortegnelse |
| |
1. | Lovforslagets formål og
baggrund. |
2. | Gældende ret. |
3. | Lovforslagets indhold. |
4. | Administrative og økonomiske
konsekvenser for stat, regioner og kommuner. |
5. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet. |
6. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet. |
7. | Administrative konsekvenser for
borgerne. |
8. | Miljømæssige
konsekvenser. |
9. | Forholdet til EU-retten. |
10. | Ligestillingsmæssige
konsekvenser. |
11. | Høring. |
12. | Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser. |
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets formål og baggrund
Lovforslaget er en opfølgning på
folketingsbeslutning B 79 om videoovervågning i taxaer, der
blev vedtaget 26. maj 2009.
Formålet med forslaget er at forebygge og bidrage til
opklaring af røverier og overfald imod førere af
taxier. På denne baggrund foreslås det, at der
indsættes en ny bestemmelse i taxiloven med krav om, at
køretøjer, der bruges til taxikørsel, skal
være forsynet med indvendig tv-overvågning.
Forslaget giver mulighed for, at kommunalbestyrelsen kan
fritage en taxi for pligten til at være forsynet med
tv-overvågning, hvis taxien hovedsageligt anvendes til
forudbestilt kørsel ifølge kontrakt, f.eks.
befordring af personale, børn, patienter, ældre m.v.
Almindelige bestillinger via bestillingskontor er ikke omfattet af
dispensationsadgangen.
Der skal ved synlig skiltning i køretøjets
kabine oplyses om tv-overvågningen i
køretøjet.
Af hensyn til lovforslagets økonomiske konsekvenser i
forbindelse med anskaffelse og vedligeholdelse af
tv-overvågningsudstyr foreslås en overgangsperiode,
således at taxier, der ved lovens ikrafttræden ikke er
forsynet med tv-overvågning, senest den 1. juli 2012 skal
opfylde lovens krav.
Tv-overvågning anvendes allerede i vid udstrækning
i taxier i en række større kommuner, f.eks.
Århus, Herning, Esbjerg og Odense. Det er således
vurderingen, at der er det nødvendige udstyr på
markedet i dag. Der vurderes ikke at være behov for at stille
særlige tekniske krav til tv-overvågningsudstyr. Det er
dog klart, at den foreslåede regel om obligatorisk
tv-overvågning indebærer, at der skal være tale
om udstyr, der kan optage og lagre billedmateriale, der gør
det muligt at identificere de fotograferede.
2. Gældende ret
Taxiloven indeholder ikke i dag regler om obligatorisk
tv-overvågning i taxier. Transportministerens bemyndigelse i
§ 12, stk. 1, nr. 8, til at fastsætte regler
om køretøjers benyttelse, afmærkning,
indretning og udstyr, herunder regler vedrørende taxameter,
kontrolapparat, printer, mobiltelefon, kontroldokumenter og
maksimaltakster, vurderes ikke at give en tilstrækkelig
sikker hjemmel til at stille krav om obligatorisk
tv-overvågning, da de i bestemmelsen nævnte regler
alene er begrundet i hensynet til kundebetjening og til kontrol med
omsætningen i erhvervet.
For så vidt angår lov om tv-overvågning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1190 af 11. oktober 2007 om
tv-overvågning (tv-overvågningsloven), bemærkes,
at tv-overvågning, som alene sker inde i taxier, ikke er
omfattet af forbuddet mod privates tv-overvågning i lovens
§ 1, stk. 1. Forbuddet i § 1, stk. 1,
omfatter således alene tv-overvågning af gade, vej,
plads eller lignende område, som benyttes til almindelig
færdsel. Forbuddet i § 1, stk. 1,
indebærer imidlertid, at det skal sikres, at
tv-overvågningen ikke omfatter personer udenfor taxiens
kabine. Hvis der foretages tv-overvågning inde i taxier,
følger det endvidere af tv-overvågningslovens
§ 3, at der skal oplyses om overvågningen ved
skiltning eller på anden tydelig måde.
Tv-overvågning af personer er omfattet af lov nr. 429 af
31. maj 2000 om behandling af personoplysninger med senere
ændringer (persondataloven).
Persondataloven stiller krav om, at grundlæggende
principper om god databehandlingsskik, saglighed og
proportionalitet iagttages. Dette vil bl.a. indebære, at
tv-overvågningen skal foretages så skånsomt som
muligt. Persondataloven fastsætter endvidere en række
krav til bl.a. opbevaring, indsigt, videregivelse og sletning m.v.
af personoplysninger. Persondataloven stiller således bl.a.
krav om, at personoplysninger skal behandles
sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Dette medfører, at der
skal træffes de fornødne foranstaltninger mod, at
oplysningerne kommer til uvedkommendes kendskab eller
misbruges.
Datatilsynet har på tilsynets hjemmeside offentliggjort
anbefalinger om sikkerhed ved optagelse og opbevaring af optagelser
i forbindelse med tv-overvågning. Datatilsynets anbefalinger
omfatter bl.a. beskrivelse af sikkerhed, begrænsning af
adgang til optagelser, adgang til elektronisk udstyr med
adgangskode, beskyttelse af datamedier og om instruktion af
medarbejdere, som håndterer personoplysninger.
Ifølge § 263 i straffeloven må der ikke
foretages hemmelig aflytning eller optagelse af samtaler mellem
andre. Dette forbud gælder overalt og dermed også i
befordringsmidler, herunder taxier. § 263 i straffeloven
indebærer således, at det normalt vil være
forbudt at aflytte eller at optage lyd i tilknytning til
tv-overvågning, medmindre aflytningen eller optagelsen sker
med samtykke fra mindst én af deltagerne i samtalen.
Optagelse af samtale mellem taxikunder i forbindelse med
tv-overvågning må således udelukkende finde sted,
hvis der foreligger samtykke fra disse.
Ifølge persondataloven skal der være en
dataansvarlig, som har ansvar for, at
tv-overvågningsoptagelser behandles i overensstemmelse med
persondataloven. Det vil være den, der er ansvarlig for en
taxis indretning (taxivognmanden), der bliver dataansvarlig efter
persondataloven.
Ifølge § 26 a, stk. 1, i persondataloven
må optagelser fra tv-overvågning videregives til
politiet i kriminalitetsopklarende øjemed. Optagelser fra
tv-overvågning i kriminalitetsforebyggende øjemed skal
som hovedregel ifølge persondatalovens § 26, a,
stk. 2, slettes senest 30 dage efter optagelse.
Datatilsynet fører ifølge § 55,
stk. 1, og § 62, stk. 3, i persondataloven
tilsyn med, at persondataloven iagttages i forbindelse med
tv-overvågning i taxier.
3. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at der i taxiloven stilles krav om, at
taxier skal være forsynet med indvendig tv-overvågning.
Det foreslås endvidere, at kommunalbestyrelsen kan fritage en
taxi for pligten til at være forsynet med indvendig
tv-overvågning, hvis taxien hovedsageligt anvendes til
forudbestilt kørsel ifølge kontrakt, herunder f.eks.
kontrakt om befordring af personale, børn, patienter,
ældre m.v.
Der skal ifølge § 3, stk. 1, i
tv-overvågningsloven oplyses tydeligt om tv-overvågning
ved synlig skiltning i taxiens kabine. Overtrædelse af denne
bestemmelse straffes ifølge § 5, stk. 1, i
tv-overvågningsloven med bøde.
De foreslåede bestemmelser indebærer alene, at der
i forhold til den gældende ordning indføres en
almindelig pligt til at forsyne taxier med indvendig
tv-overvågning. Forslaget ændrer således ikke
på, at gældende regler for tv-overvågning,
herunder navnlig tv-overvågningsloven og persondataloven,
skal iagttages. Tv-overvågning skal således bl.a.
foretages så skånsomt som muligt, og det skal sikres,
at tv-overvågningen ikke omfatter personer og genstande
udenfor taxiens kabine.
Indførelse af en almindelig pligt til
tv-overvågning i taxier vil imidlertid indebære en
fravigelse af ordningen i persondataloven, hvor det
forudsættes, at den dataansvarlige - i dette tilfælde
den enkelte vognmand - selv har foretaget en vurdering af, i
hvilket omfang tv-overvågning er nødvendig. En
sådan særregulering bør derfor kun foretages,
hvis vægtige samfundsmæssige hensyn taler herfor.
Transportministeriet finder, at vægtige
samfundsmæssige interesser taler for indførelse af
obligatorisk tv-overvågning i taxier, idet det vurderes, at
hensynet til beskyttelse af førere af taxier imod overfald
og røverier samt hensynet til forebyggelse, efterforskning
og retsforfølgning i forbindelse med overgreb mod
førere af taxier nødvendiggør
indførelse af obligatorisk tv-overvågning i taxier.
Det vurderes således, at de indsamlede oplysninger vil
være relevante, tilstrækkelige og ikke vil omfatte
mere, end hvad der kræves for at opfylde formålet.
Herudover vurderes det, at hensynet til en tilstrækkelig
sikring af førere af taxier ikke kan tilvejebringes på
anden måde end ved tv-overvågning. Det vurderes videre,
at hensynet til sikring af førere af taxier imod
røverier og overfald er så tungtvejende, at
indførelse af obligatorisk tv-overvågning i taxier er
sagligt og proportionalt i forhold til persondatalovens og
databeskyttelsesdirektivets principper. Ifølge Rigspolitiet
laves der ikke særskilte opgørelser over
røverier og overfald mod førere af taxier. En
chaufførorganisation har lavet sin egen opgørelse
på baggrund af avisomtaler, indberetninger fra førere
af taxier m.v. I en henvendelse fra samme organisation er det
oplyst, at antallet af episoder med vold og trusler mod
førere er stigende. I 2007 var der ifølge
organisationen 35 tilfælde, som den betegnede som alvorlige.
I de to første måneder af 2008 registrerede
organisationen 16 af sådanne tilfælde.
Det skønnes, at lovforslaget vil omfatte ca. 1.500
taxivognmænd, og at lovforslaget vil indebære, at der
skal indføres tv-overvågningsudstyr i ca. 3.000
taxier. De pågældende taxivognmænd vil som
nævnt i afsnit 2 blive dataansvarlige i henhold til
persondataloven, herunder ansvarlige for, at
tv-overvågningsoptagelser behandles korrekt og kun
videregives til politiet i kriminalitetsopklarende
øjemed.
Af hensyn til lovforslagets økonomiske konsekvenser i
forbindelse med anskaffelse og vedligeholdelse af
tv-overvågningsudstyret skal taxier, der ved lovens
ikrafttræden ikke er forsynet med tv-overvågning,
senest den 1. juli 2012 opfylde lovens krav.
Tv-overvågning anvendes allerede i vid udstrækning
i taxier i en række større kommuner, f.eks.
Århus, Herning, Esbjerg og Odense. Det er således
vurderingen, at der er det nødvendige udstyr på
markedet i dag. Det stilles ikke krav om brug af en bestemt type
teknologi. Det er dog klart, at den foreslåede regel om
obligatorisk tv-overvågning indebærer, at der skal
være tale om udstyr, der kan optage og lagre billedmateriale,
der gør det muligt at identificere de fotograferede.
4. Administrative og økonomiske konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
Det vurderes, at forslaget ikke får administrative og
økonomiske konsekvenser for regionerne. Forslaget vurderes i
et mindre omfang at kunne medføre visse administrative
konsekvenser for kommunerne og kommunale fællesskaber i
forbindelse med behandlingen af eventuelle
dispensationsansøgninger. Forslaget vurderes endvidere at
kunne medføre visse mindre økonomiske omkostninger
for kommunerne og kommunale fællesskaber i forbindelse med
behandlingen af eventuelle dispensationsansøgninger.
Forslaget vurderes endelig at medføre visse administrative
og økonomiske konsekvenser for staten i forbindelse med
tilsyn med dataansvarlige.
5. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel.
CKR vurderer, at pligten til tv-overvågning i taxier i
princippet vil medføre løbende administrative
konsekvenser for taxierhvervet i forbindelse med varetagelse af
reglerne for behandling af data i henhold til persondataloven. De
løbende administrative konsekvenser i forbindelse hermed
vurderes dog at blive varetaget automatisk med den teknik, som
indgår i tv-overvågningsudstyret. Det vil således
kun være i forbindelse med opklaring af røverier og
overfald imod førere af taxier og imod passagerer, at
taxierhvervet vil blive pålagt egentlige byrder i form af
informationsforpligtelser.
Forslaget er derfor ikke forelagt et virksomhedspanel.
Transportministeriet vurderer, at lovforslaget medfører
administrative konsekvenser for taxierhvervet i forbindelse med
varetagelse af reglerne for behandling af data i henhold til
persondataloven samt i forbindelse med eventuel ansøgning om
fritagelse for pligten til at forsyne taxier med
tv-overvågning.
6. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget vurderes at medføre økonomiske
konsekvenser for taxierhvervet i form af udgifter til anskaffelse
og vedligeholdelse af tv-overvågningsudstyr.
Anskaffelsesudgifterne skønnes at være i
størrelsesordenen 7.000 - 10.000 kr. incl. montering pr.
taxi. Hertil kommer årlige skønnede
vedligeholdelsesomkostninger på 1.000 - 2. 000 kr. pr. taxi.
Det skønnes, at lovforslaget vil omfatte ca. 1.500
taxivognmænd, og at lovforslaget indebærer, at der skal
indføres tv-overvågningsudstyr i ca. 3.000
taxier.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Databeskyttelsesdirektivet, som danner grundlag for dansk rets
bestemmelser om beskyttelse af persondata, forudsætter i
artikel 6, at enhver behandling af personoplysninger skal ske
i overensstemmelse med grundlæggende principper om
proportionalitet og saglighed.
Databeskyttelsesdirektivets artikel 13, stk. 1, giver
medlemsstaterne mulighed for at træffe lovmæssige
foranstaltninger med henblik på at begrænse
rækkevidden af de forpligtelser og rettigheder, der bl.a. er
behandlet i direktivets artikel 6, hvis hensynet til statens
sikkerhed, den offentlige sikkerhed eller forebyggelse,
efterforskning, afsløring og retsforfølgning i
straffesager nødvendiggør det.
Da formålet med lovforslaget er at forebygge og opklare
røverier og overfald imod førere af taxier, vurderes
lovforslaget at være i overensstemmelse med
databeskyttelsesdirektivet. Der henvises herved til afsnit 3.
Et obligatorisk krav om, at køretøjer, der
anvendes til taxikørsel, skal være forsynet med
indvendig tv-overvågning, må anses for omfattet af
definitionen af en såkaldt teknisk forskrift efter
informationsproceduredirektivet (Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 98/34/EF af 22. juni 1998, som ændret
ved direktiv 98/48/EF). Lovforslaget er den 8. januar 2010 blevet
notificeret til Kommissionen. Notifikationsproceduren skal
være gennemført, før lovforslaget kan vedtages.
Notifikationsproceduren indebærer bl.a., at Kommissionen som
minimum har 3 måneder til at kommentere lovforslaget. Denne
periode kan under visse omstændigheder forlænges.
10. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Forslaget har gennemgået en ligestillingsvurdering. Det
vurderes, at kvinder i højere grad end mænd vil opleve
tv-overvågning i taxier som tryghedsskabende, og at
tv-overvågning dermed vil bidrage til at forbedre kvinders
adgang til transportsystemet både som passagerer og som
førere.
11. Høring
Lovforslaget har været sendt til høring hos
følgende myndigheder, organisationer mv.:
Datatilsynet, Centralforeningen af Taxiforeninger i Danmark
(C.A.T.), Danmarks Automobilforhandler Forening, Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk Erhverv, Dansk Metal, Dansk Taxi
Råd, Danske Advokater, Danske Bilimportører, Danske
Busvognmænd, Danske Regioner, Danske Taxivognmænds
Arbejdsgiverforening, De Samvirkende Invalideorganisationer (DSI),
Den Danske Bilbranche, Det Centrale Handicapråd,
Det Økologiske Råd, DI, Fagligt Fælles Forbund
(3F), Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorejere, Kommunernes
Landsforening, Landsorganisationen i Danmark, NOAH-Trafik,
Rådet for Større Færdselssikkerhed,
Storkøbenhavns Taxi-Fører Forening og
Taxinævnet i Region Hovedstaden.
| | |
12. Samlet vurdering
af lovforslagets konsekvenser |
| | |
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Forslaget kan medføre visse
økonomiske omkostninger for Datatilsynet i forbindelse med
tilsyn med dataansvarlige og for kommunerne og kommunale
fællesskaber i forbindelse med behandling af
ansøgninger om dispensation. |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Forslaget kan påføre
kommunerne og kommunale fællesskaber ekstra administrative
opgaver i forbindelse med behandling af ansøgninger om
dispensation. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Forslaget medfører
økonomiske konsekvenser for erhvervet ved bl.a.
indkøb og vedligeholdelse af
tv-overvågningsudstyr. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Forslaget medfører administrative
konsekvenser for taxierhvervet i relation til gennemgang,
opbevaring og sletning af tv-overvågning. |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget er blevet notificeret i
Europa-Kommissionen efter reglerne i
informationsproceduredirektivet. |
Bemærkningerne til
lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås i stk. 1, at køretøjer,
der anvendes til taxikørsel, skal være forsynet med
indvendig tv-overvågning. Bestemmelsen forpligter indehavere
af taxitilladelser til at udstyre deres taxier med indvendig
tv-overvågning.
I medfør af § 5, stk. 1, i
persondataloven skal den dataansvarlige (taxivognmanden), give
forudgående information til ansatte førere om, at der
udføres tv-overvågning i kontroløjemed, og
oplysning om hvor længe optagelserne opbevares, ligesom det
skal oplyses, at optagelser vil kunne videregives til
politiet.
Der stilles ikke krav om brug af en bestemt type teknologi i
relation til tv-overvågningsudstyr. Det er dog klart, at den
foreslåede regel om obligatorisk tv-overvågning
indebærer, at der skal være tale om udstyr, der kan
optage og lagre billedmateriale, der gør det muligt at
identificere de fotograferede. Tv-overvågning anvendes
således allerede i vid udstrækning i taxier i en
række større kommuner. Det er således
vurderingen, at der er det nødvendige udstyr på
markedet i dag.
Det foreslås i stk. 2, at køretøjer, der
hovedsageligt anvendes til forudbestilt kørsel ifølge
kontrakt, f.eks. befordring af personale, børn, patienter,
ældre m.v., kan fritages for pligten til at være
forsynet med tv-overvågning. Almindelige bestillinger via
bestillingskontor vil ikke være omfattet af
dispensationsadgangen. Det forhold, at taxien hovedsageligt skal
anvendes til forudbestilt kørsel ifølge kontrakt,
betyder, at taxien helt overvejende skal anvendes til sådan
kørsel. Kommunen skal i den forbindelse foretage en konkret
vurdering af den enkelte taxis anvendelse. Kommunen skal ikke
herved foretage en isoleret bedømmelse af f.eks. antallet af
kørselsopgaver, men må også inddrage andre
faktorer såsom f.eks. antallet af kørte kilometre og
omsætningen i forbindelse med taxiens kørselsopgaver.
Med forslaget lægges der op til, at hovedreglen skal
være, at taxier skal være forsynet med
tv-overvågning, men at der i undtagelsestilfælde kan
meddeles fritagelse herfor.
Til nr. 2
Det foreslås, at overtrædelse af kravet om
tv-overvågning straffes med bøde, medmindre
højere straf følger af anden lovgivning.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i
kraft den 1. juli 2010. Det bemærkes, at lovforslaget som
anført i de almindelige bemærkninger under pkt. 9 er
blevet notificeret til Kommissionen den 8. januar 2010.
Notifikationsproceduren skal være gennemført,
før lovforslaget kan vedtages. Notifikationsproceduren
indebærer bl.a., at Kommissionen som minimum har 3
måneder til at kommentere lovforslaget. Denne periode kan
under visse omstændigheder forlænges. Hvis perioden
forlænges, kan konsekvensen være, at lovforslaget ikke
kan vedtages som planlagt, og at loven derfor ikke kan træde
i kraft den 1. juli 2010.
Det foreslås i stk. 2, at taxier, der ved lovens
ikrafttræden ikke er forsynet med tv-overvågning,
senest den 1. juli 2012 skal opfylde lovens krav.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | |
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § l |
| | I lov om taxikørsel m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1039 af 8. oktober 2009, foretages
følgende ændringer: |
| | 1. Efter
§ 14a indsættes: |
| | »Tv-overvågning |
| | |
§ 15.
(ophævet) | | § 15.
Køretøjer, der anvendes til taxikørsel, skal
være forsynet med indvendig tv-overvågning. |
| | Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan fritage indehavere af tilladelser til
taxikørsel for pligten til at forsyne et
køretøj med tv-overvågning, hvis
køretøjet hovedsageligt anvendes til forudbestilt
kørsel ifølge kontrakt.« |
| | |
§ 16.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning,
straffes med bøde den, der | | 2. I § 16, stk. 1, nr. 1,
ændres »samt § 9 og § 10,
stk. 1,« til: »§ 9, § 10,
stk. 1, og § 15, stk. 1,« |
1) overtræder § 1,
stk. 1 og 2, § 4, stk. 2, 1. pkt.,
§ 5, stk. 2, stk. 3, 1. pkt., og stk. 5,
samt § 9 og § 10, stk. 1, | | |
| | |
| | § 2 |
| | |
| | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2010. |
Officielle noter
1) Loven har som udkast været
notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet),
som ændret ved direktiv 98/48/EF.