Fremsat den 28. januar 2010 af
beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sygedagpenge, lov
om ret til orlov og dagpenge ved barsel, lov om aktiv socialpolitik
og lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Ændring af reglerne om
forlængelse af sygedagpengeperioden, sygedagpenge til
selvstændige og ophævelse af bestemmelser om
indbetaling til Særlig Pensionsopsparing (SP) m.v.)
§ 1
I lov nr. 563 af 9. juni 2006 om sygedagpenge,
som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1545 af 20.
december 2006, § 17 i lov nr. 523 af 6. juni 2007,
§ 1 i lov nr. 480 af 12. juni 2009 og senest ved § 7
i lov nr. 483 af 12. juni 2009, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 7, stk. 5, 1. pkt.,
indsættes efter »raskmelder sig«: », jf.
dog § 53, stk. 2«.
2. § 17, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves.
3. I
§ 27, stk. 1, nr. 2,
ændres »26 uger« til: »39 uger«.
4. § 45, stk. 5, affattes
således:
»Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler for sygedagpengeforsikringen for selvstændige
erhvervsdrivende, herunder regler om præmiens
størrelse, opkrævning af præmiebidrag, gebyr ved
manglende rettidig betaling af præmie, optagelse, udmeldelse,
udelukkelse m.v.«
5. § 53, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3. Til
selvstændige erhvervsdrivende, der er delvis uarbejdsdygtige
på grund af sygdom, udbetales nedsatte sygedagpenge med et
beløb pr. uge svarende til
1) tre fjerdedele
af sygedagpengebeløbet pr. uge ved fuldt fravær i de
tilfælde, hvor den selvstændige højst kan
udføre en fjerdedel af sit normale arbejde eller
2) halvdelen af
sygedagpengebeløbet pr. uge ved fuldt fravær i de
tilfælde, hvor den selvstændige højst kan
udføre halvdelen af sit normale arbejde.«
6. I
§ 55, stk. 2, nr. 2,
ændres »§ 37 i lov om social service«
til: »dagtilbudslovens § 80«.
7. I
§ 55, stk. 3,
ændres »direktøren for
Arbejdsdirektoratet« til:
»beskæftigelsesministeren«.
8. § 55, stk. 4, affattes
således:
»Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om sygedagpengeforsikringen for private arbejdsgivere,
herunder grænser for virksomhedens årlige
lønsum, beregning af lønsum og præmie, gebyr
ved manglende rettidig betaling af præmie, optagelse,
udtræden, udelukkelse m.v.«
9. I
§ 64, stk. 2,
ændres »Direktøren for
Arbejdsdirektoratet« til:
»Beskæftigelsesministeren«.
10. § 65, stk. 1, affattes
således:
»Ved udbetaling af
sygedagpenge til lønmodtagere, der er fyldt 16 år,
indbetales det dobbelte af det bidrag, der er fastsat efter
§ 15 sammenholdt med § 2 a i lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension. Arbejdsgivere, der udbetaler
sygedagpenge efter § 6, indbetaler dog kun det bidrag,
der er fastsat efter § 15 sammenholdt med § 2 a
i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.«
11. § 67 ophæves.
12. I
§ 69 udgår »efter
forhandling med ministeren for familie- og
forbrugeranliggender«.
§ 2
I lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1084 af 13. november 2009,
foretages følgende ændringer:
1. § 44, stk. 1, affattes
således:
»Ved udbetaling af
dagpenge fra kommunerne efter denne lov til lønmodtagere,
der er fyldt 16 år, indbetales det dobbelte af det bidrag,
der er fastsat efter § 15 sammenholdt med § 2 a
i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.«
2. § 47 ophæves.
§ 3
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 946 af 1. oktober 2009, som
ændret ved lov nr. 1508 af 27. december 2009, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 25 e ændres
»Direktøren for Arbejdsdirektoratet« til:
»Beskæftigelsesministeren«.
2. § 79, stk. 1, affattes
således:
»Kommunen indbetaler
efter reglerne i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension
ATP-bidrag for personer, der er fyldt 16 år, og som modtager
hjælp efter § 25, § 52, stk. 1,
§ 74 d, stk. 2, og § 45, stk. 3, i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. dog stk. 2 og
3.«
3. § 80 a ophæves.
§ 4
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 975 af
26. september 2008, som ændret bl.a. ved § 2 i lov
nr. 478 af 12. juni 2009 og senest ved § 5 i lov nr. 483
af 12. juni 2009, foretages følgende ændring:
1. § 85 e ophæves.
§ 5
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. april 2010, jf. dog stk. 2-3.
Stk. 2. Ophævelsen
af § 67 i lov om sygedagpenge, § 47 i lov om ret til
orlov og dagpenge ved barsel, § 80 a i lov om aktiv
socialpolitik og § 85 e i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., som foretaget ved denne lovs
§ 1, nr. 11, § 2, nr. 2, § 3, nr. 3, og § 4,
træder i kraft den 1. maj 2010.
Stk. 3. § 53, stk.
3, i lov om sygedagpenge, som affattet ved denne lovs § 1, nr.
5, træder i kraft den 3. maj 2010.
§ 6
Stk. 1.
§ 27, stk. 1, nr. 2, i lov om sygedagpenge, som
ændret ved denne lovs § 1, nr. 3, finder anvendelse
på personer, der modtager sygedagpenge den 1. april 2010
eller senere.
Stk. 2.
§ 53, stk. 3, i lov om sygedagpenge, som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 5, finder anvendelse på
selvstændige, der modtager sygedagpenge den 3. maj 2010 eller
senere.
Stk. 3.
§ 65, stk. 1, i lov om sygedagpenge, som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 10, § 44, stk. 1, i lov
om ret til orlov og dagpenge ved barsel, som affattet ved denne
lovs § 2, nr. 1, og § 79, stk. 1, i lov om
aktiv socialpolitik, som affattet ved denne lovs § 3, nr.
2, har virkning for bidrag, der forfalder til indbetaling den 1.
maj 2010 eller senere.
Bemærkninger til lovforslaget
|
Almindelige
bemærkninger |
|
Indholdsfortegnelse |
|
1. | Indledning |
2. | Lovforslagets indhold |
| 2.1. | Forlængelse af perioden for
udbetaling af sygedagpenge ved afklaring af sygemeldtes
arbejdsevne |
| | 2.1.1. | Gældende ret |
| | 2.1.2. | Forslagets indhold |
| 2.2. | Forbedring af selvstændiges adgang
til sygedagpenge |
| | 2.2.1. | Gældende ret |
| | 2.2.2. | Forslagets indhold |
| 2.3. | Tydeliggørelse af regler om
gebyr |
| | 2.3.1. | Gældende ret |
| | 2.3.2. | Forslagets indhold |
| 2.4. | Øvrige ændringer |
3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige |
| 3.1. | Udvidelse af forlængelse ved
afklaring |
| 3.2. | Selvstændiges adgang til delvise
sygedagpenge |
| 3.3. | Konsekvensændringer i
ATP-bestemmelserne i en række love |
4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. |
| 4.1. | Økonomiske konsekvenser |
| 4.2. | Administrative konsekvenser |
5. | Administrative konsekvenser for
borgerne |
6. | Miljømæssige
konsekvenser |
7. | Forholdet til EU-retten |
8. | Hørte myndigheder og
organisationer |
9. | Sammenfattende skema |
| |
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at forbedre sygemeldte
personers adgang til at modtage sygedagpenge. Dette sker ved at
gennemføre en udvidelse af en af de gældende regler om
forlængelse af sygedagpengeperioden ud over den almindelige
varighedsbegrænsning på 52 uger. Samtidig
gennemføres en forbedring af selvstændiges mulighed
for at modtage nedsatte sygedagpenge i forbindelse med delvis
uarbejdsdygtighed.
Lovforslaget har desuden til formål at gennemføre
en række tekniske ændringer og præciseringer af
reglerne om sygedagpenge samt tekniske ændringer i lov om ret
til orlov og dagpenge ved barsel, lov om aktiv socialpolitik og lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v.
2. Lovforslagets indhold
2.1 Forlængelse af perioden for
udbetaling af sygedagpenge ved afklaring af sygemeldtes
arbejdsevne
2.1.1. Gældende ret
Efter § 27, stk. 1, nr. 2, i lov om
sygedagpenge, kan sygedagpengeperioden forlænges i op til 26
uger, når det er nødvendigt at afklare den sygemeldtes
arbejdsevne og muligheder for at varetage et almindeligt job, eller
når den sygemeldtes helbredsmæssige situation er
uafklaret, men denne afklaring i alle situationer kan ske inden for
de 26 uger.
Forlængelse kan ske i de situationer, hvor der ikke
inden varighedsbegrænsningen er sket en sådan afklaring
af sygedagpengemodtagerens arbejdsevne, at der kan træffes
beslutning om, hvilke tilbud der kan iværksættes. Det
skal på tidspunktet for forlængelse være
vurderingen, at en sådan afklaring vil kunne ske inden
udløbet af forlængelsesperioden.
2.1.2. Forslagets indhold
Som led i aftalen mellem regeringen (Venstre og Det
Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti om finansloven for
2010 foreslås det at udvide forlængelsesmuligheden i
sygedagpengelovens § 27, stk. 1, nr. 2, med yderligere 13 uger
til 39 uger i alt. Baggrunden for forslaget er, at det i komplekse
sygedagpengesager med væsentlige ændringer i
sygdomsforløbet kan være vanskeligt at afklare
borgerens sag inden for de 26 uger.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3.
2.2 Forbedring af selvstændiges
adgang til sygedagpenge
2.2.1. Gældende ret
Efter de gældende regler i sygedagpengeloven er
selvstændige berettiget til fulde sygedagpenge, hvis de er
fuldt uarbejdsdygtige, og halve sygedagpenge, hvis de kan arbejde i
højst halvdelen af den arbejdstid, som de havde ved
sygdommens indtræden, jf. § 53, stk. 3. Retten til
sygedagpenge bortfalder helt, når den selvstændige
arbejder mere end halv tid. Reglerne betyder, at
selvstændige, der fortsat varetager de mest nødvendige
opgaver for at holde virksomheden i gang under sygefraværet -
f.eks. besvarer telefon og mails - kun er berettiget til halve
sygedagpenge.
2.2.2. Forslagets indhold
Som led i aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti om
finansloven for 2010 foreslås det at forbedre reglerne om
selvstændiges adgang til at modtage nedsatte
sygedagpenge.
Med forslaget vil selvstændige kunne modtage
sygedagpenge svarende til 75 pct. af sygedagpengesatsen ved
genoptagelse af arbejdet på op til 25 pct. af deres normale
arbejdstid. Forslaget ligestiller i højere grad reglerne for
selvstændige og lønmodtagere. Der henvises til
lovforslagets § 1, nr. 5.
2.3. Tydeliggørelse af regler om
gebyr
2.3.1. Gældende ret
Selvstændige erhvervsdrivende kan tegne en
sygedagpengeforsikring efter sygedagpengelovens § 45, der
sikrer dem sygedagpenge i de første to uger af deres
sygefravær, hvor de ellers ikke ville være berettiget
til sygedagpenge. Hvis ikke præmien betales rettidigt,
fremgår det af sygedagpengebekendtgørelsens
§ 22, stk. 2, at der udsendes en rykker og
opkræves et rykkergebyr på 50 kr.
Mindre private arbejdsgivere kan tegne en
sygedagpengeforsikring efter sygedagpengelovens § 55, der
sikrer dem mod at skulle afholde udgiften til sygedagpenge i
arbejdsgiverperioden, dvs. de første 21 dage af en
medarbejders sygefravær. Hvis ikke præmien betales
rettidigt, fremgår det af sygedagpengebekendtgørelsens
§ 32, stk. 3, at der udsendes en rykker og
opkræves et rykkergebyr, der udgør 2 pct. af det
skyldige beløb.
2.3.2. Forslagets indhold
Det foreslås at tydeliggøre hjemlen til at
opkræve et gebyr, hvis arbejdsgivere eller selvstændige
ikke indbetaler præmien til de to forsikringsordninger efter
sygedagpengeloven rettidigt. Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 4 og 8.
2.4 Øvrige
ændringer
Ved lov nr. 117 af 17. februar 2009 om ændring af lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension (Udvidelse af medlemskredsen,
indførelse af E- og F-bidrag og automatisk
pensionsudbetaling) blev der gennemført regler, der
indebærer, at også lønmodtagere over 66 år
skal indbetale til ATP. Samtidigt blev det blandt andet
indført, at der fortsat kan indbetales til ATP, uanset at
man har påbegyndt udbetalingen af ATP. Disse ændringer
trådte i kraft den 1. januar 2010 og har virkning for bidrag,
der forfalder til indbetaling den 1. maj 2010 eller senere.
Folketinget har endvidere den 10. december 2009 vedtaget lov
nr. 1263 af 16. december 2009 om ændring af lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension (Forlængelse af den
særlige udbetalingsmulighed i Særlig Pensionsopsparing
og afvikling af ordningen), hvorved der iværksættes en
afvikling af den Særlige Pensionsopsparing (SP).
Det foreslås med baggrund i ovennævnte
lovændringer at gennemføre en række
præciseringer og konsekvensrettelser i lov om sygedagpenge,
lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel, lov om aktiv
socialpolitik og lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Der
henvises til lovforslagets § 1, nr. 10 og 11, og
§§ 2-4.
Endvidere indeholder lovforslaget forslag om en teknisk
ændring som følge af, at bestemmelsen om tilskud til
privat pasning af børn er flyttet fra lov om social service
til lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og
unge (dagtilbudsloven). Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 6.
Endelig foreslås der med lovforslaget en teknisk
ændring i en række af de bemyndigelsesbestemmelser, der
er indeholdt i lov om sygedagpenge og lov om aktiv
socialpolitik.
Beskæftigelsesministeren kan som led i udøvelsen
af sin organisationsmagt ændre organiseringen og
opgavefordelingen inden for sit ministerium. Med virkning fra den
1. oktober 2009 ændrede ministeren ved en
organisationsomlægning i
Beskæftigelsesministeriet opgavefordelingen i forhold
til bl.a. sygedagpengelovgivningen, og i den forbindelse blev
ansvaret for lovgivningen, herunder for de administrative regler
fastsat i medfør heraf, overflyttet fra direktøren
for Arbejdsdirektoratet til Arbejdsmarkedsstyrelsen. Ansvaret for
lov om aktiv socialpolitik er ligeledes flyttet fra
Arbejdsdirektoratet til Arbejdsmarkedsstyrelsen, dog er ansvaret
for visse dele af loven, herunder særlig støtte efter
lovens § 34, flyttet til Pensionsstyrelsen.
Da det ikke vil være hensigtsmæssigt at skulle
ændre loven, hver gang der sker ændringer i
opgavefordelingen inden for ministeriet, foreslås det, at
bemyndigelsen til at fastsætte de nærmere regler i
medfør af § 45, stk. 5, § 55,
stk. 3 og 4, og § 64, stk. 2, i lov om
sygedagpenge samt § 25 e i lov om en aktiv socialpolitik,
fremover skal ligge hos ministeren. Ministeren vil herefter via
delegation kunne videregive sin bemyndigelse til en af ministeriets
enheder, dvs. et direktorat, en styrelse eller en direktør
herfor, der herefter kan fastsætte de regler, som
det efter loven tilkommer ministeren at fastsætte. Der
henvises til lovforslagets § 1, nr. 4 og 7-9 og § 3,
nr. 1.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
3.1 Udvidelse af forlængelse ved
afklaring
Med lovforslaget udvides forlængelsesreglen
vedrørende afklaring efter § 27, stk.1, nr. 2, i
lov om dagpenge ved sygdom med 13 uger, så
forlængelsesreglen samlet bliver på 39 uger frem for 26
uger.
De samlede økonomiske konsekvenser af forslaget er 30,0
mio. kr. årligt, hvoraf kommunerne får en årlig
merudgift på 32,4 mio. kr., mens staten får en
årlig besparelse på 2,4 mio. kr.
Forslaget om udvidelse af forlængelsesmulighederne
skønnes at medføre øgede sygedagpengeudgifter
for kommunerne på 36,6 mio. kr. årligt.
Som følge af, at der med lovændringen kommer
flere modtagere af sygedagpenge, vil der være øgede
udgifter til aktivering i de afklarende forløb på
skønsmæssigt 14 mio. kr., som deles ligeligt mellem
stat og kommuner. Samtidig vil kommunerne og staten få
mindreudgifter til kontanthjælp, ledighedsydelse,
revalidering, arbejdsløshedsdagpenge samt aktivering for en
del af de personer, der efter de nye regler i stedet vil modtage
sygedagpenge. De samlede mindreudgifter som følge heraf
udgør i alt 20,6 mio. kr., hvoraf de kommunale
mindreudgifter udgør 11,2 mio. kr. og de statslige
mindreudgifter udgør 9,4 mio. kr.
Forslaget træder i kraft den 1. april 2010, hvorfor de
samlede udgifter i 2010 udgør 75 pct. af de årlige
udgifter i 2011.
| | | | |
Tabel 1.
Økonomiske konsekvenser fordelt på kommune og stat som
følge af forslag om udvidelse af forlængelsesreglen om
afklaring |
| | | | |
Mio. kr. | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Kommuner | 24,3 | 32,4 | 32,4 | 32,4 |
Staten | -1,8 | -2,4 | -2,4 | -2,4 |
I alt | 22,5 | 30,0 | 30,0 | 30,0 |
| | | | |
De økonomiske konsekvenser af forslaget skal forhandles
med kommunerne.
Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for det offentlige.
3.2. Selvstændiges adgang til delvise
sygedagpenge
Med lovforslaget udvides selvstændiges adgang til
delvise sygedagpenge, således at det bliver muligt at modtage
sygedagpenge svarende til 75 pct. af satsen (ved fuld
uarbejdsdygtighed) ved genoptagelse af arbejdet på op til 25
pct. af den selvstændiges normale arbejdstid.
Forslaget skønnes at medføre merudgifter
på 9,1 mio. kr. årligt, hvoraf kommunerne får en
årlig merudgift på 4,4 mio. kr., og staten får en
årlig merudgift på 4,7 mio. kr.
Forslaget vil øge sygedagpengeudgifterne, men der vil
også være øgede indtægter til
forsikringsordningen for selvstændige, da præmiesummen
beregnes på baggrund af de øgede udgifter.
Merindtægter fra forsikringsordningen for selvstændige
er skønnet til 0,7 mio. kr. i 2010 og 0,9 mio. kr.
årligt fra 2011.
Forslaget træder i kraft den 3. maj 2010 og vil
gælde for alle igangværende
sygefraværsforløb for selvstændige på
denne dato.
| | | | |
Tabel 2.
Økonomiske konsekvenser fordelt på kommune og stat som
følge af forslag om lempeligere regler for
selvstændiges adgang til delvise sygedagpenge |
| | | | |
Mio. kr. | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Kommuner | 3,4 | 4,4 | 4,4 | 4,4 |
Staten | 3,8 | 4,7 | 4,7 | 4,7 |
I alt | 7,2 | 9,1 | 9,1 | 9,1 |
| | | | |
De økonomiske konsekvenser af forslaget skal forhandles
med kommunerne.
Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for det offentlige.
3.3 Konsekvensændringer i
ATP-bestemmelserne i en række love
De foreslåede konsekvensrettelser som følge af
ændringerne i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension
vedr. den øvre aldersgrænse skønnes ikke at
medføre forøgede udgifter. Dette skyldes, at antallet
af sygedagpengemodtagere over 66 år ikke udgør et
betydeligt antal, ligesom der kun vil forekomme ganske få
tilfælde, hvor personer over 66 år omfattes af f.eks.
barsellovens regler om barseldagpenge.
Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
4.1. Økonomiske konsekvenser
Beregning af delvise sygedagpenge til selvstændige
erhvervsdrivende, der genoptager arbejdet med op til 25 pct. af
deres normale arbejdstid, skønnes årligt fra 2011 at
betyde 9,1 mio. kr. mere i sygedagpenge til de selvstændige.
Der vil samtidig være øgede indtægter til
forsikringsordningen for selvstændige, der skønnes til
0,9 mio. kr. årligt fra 2011.
4.2. Administrative konsekvenser
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser for erhvervslivet i et omfang, der
berettiger, at det bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
har derfor ikke været forelagt Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Forslaget har været i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Foreningen af
Socialchefer i Danmark, Ankestyrelsen, ATP, Danske
Statsforvaltninger, Danske Handicaporganisationer, Det Centrale
Handicapråd, Kristelig Fagbevægelse og Kristelig
Arbejdsgiverforening.
| | |
9. Sammenfattende
skema | | |
| | |
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Stat: 2010: 7,5 mio. kr. 2011: 10,3 mio. kr. 2012: 10,3 mio. kr. 2013: 10,3 mio. kr. Kommuner: 2010: 8,8 mio. kr. 2011: 11,7 mio. kr. 2012: 11,7 mio. kr. 2013: 11,7 mio. kr. | Stat: 2010: 9,8 mio. kr. 2011: 12,6 mio. kr. 2012: 12,6 mio. kr. 2013: 12,6 mio. kr. Kommuner: 2010: 36,3 mio. kr. 2011: 48,5 mio. kr. 2012: 48,5 mio. kr. 2013: 48,5 mio. kr. |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
| |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Bestemmelsen i sygedagpengelovens § 7 om
uarbejdsdygtighed foreslås præciseret ved at
indsætte en henvisning til lovens § 53,
stk. 2. Formålet er at tydeliggøre, at der som
nævnt i § 53, stk. 2, er særlige grupper
af sygemeldte ledige, som har ret til fulde sygedagpenge, selv om
de kun er delvist uarbejdsdygtige.
Til nr. 2
Der er med forslaget om at ophæve sygedagpengelovens
§ 17, stk. 3, 2. pkt., tale om en
konsekvensændring som følge af lov
nr. 480 af 12. juni 2009 om ændring af lov om sygedagpenge,
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv
socialpolitik og lov om integration af udlændinge i Danmark
(En styrket beskæftigelsesrettet indsats over for sygemeldte
m.fl.).
Med loven fik lønmodtagere, der er berettiget til
sygedagpenge på grund af delvis uarbejdsdygtighed, og hvor
arbejdsgiveren ikke tilbyder deltidsbeskæftigelse, ret til
fulde sygedagpenge.
Efter sygedagpengelovens § 17, stk. 3, 2. pkt.,
træffer kommunen afgørelse om nedsatte sygedagpenge
ved delvis uarbejdsdygtighed, selv om der ikke kan opnås
enighed, hvis det vurderes, at der burde være mulighed for en
gradvis tilbagevenden. Som følge af lovændringen er
denne bestemmelse ikke længere relevant, og den
foreslås derfor ophævet.
Til nr. 3
Der stilles forslag om at udvide reglen i sygedagpengelovens
§ 27, stk. 1, nr. 2, om, at sygedagpengeperioden kan
forlænges i op til 26 uger, når det anses for
nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller
andre afklarende foranstaltninger med henblik på at
klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne.
Efter forslaget skal denne forlængelsesmulighed udvides
med yderligere 13 uger. Forslaget tilgodeser de borgere, hvis sag
ikke kan afklares inden for de 26 uger. Det vil primært
være tilfældet i komplekse sygedagpengesager med
væsentlige ændringer i sygdomsforløbet.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.1.2.
Til nr. 4
Det foreslås med forslaget at tydeliggøre hjemlen
i sygedagpengelovens § 45, stk. 5, til at opkræve et
gebyr i forbindelse med manglende rettidig betaling af
præmien til forsikringsordningen for selvstændige
erhvervsdrivende, og der tilsigtes således ingen
ændringer i praksis omkring opkrævning af
rykkergebyrer.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.3.
Herudover er der med forslaget foretaget en konsekvensrettelse
som følge af organisationsændringen i
Beskæftigelsesministeriet pr. 1. oktober 2009.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.4.
Til nr. 5
Det foreslås med ændringen i sygedagpengelovens
§ 53, stk. 3, at give selvstændige erhvervsdrivende
mulighed for at udføre opgaver i virksomheden under
sygefraværet, f.eks. besvare telefon og mails i et omfang
på op til 25 pct. af deres normale arbejdstid, og samtidig
modtage 75 pct. af sygedagpengesatsen.
Selvstændige, der er delvis uarbejdsdygtige, vil
herefter enten kunne være berettiget til 75 pct. af
dagpengesatsen, hvis de højst kan udføre en fjerdedel
af deres normale arbejde, eller 50 pct. af dagpengesatsen, hvis de
højst kan udføre halvdelen af deres normale
arbejde.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.2.2.
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvensændring af § 55, stk.
2, nr. 2 i sygedagpengeloven. Bestemmelsen om økonomisk
tilskud til privat pasning af børn fremgår nu af
§ 80 i lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til
børn og unge (dagtilbudsloven).
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.4.
Til nr. 7 og 9
Der er med forslagene tale om konsekvensrettelser i
sygedagpengelovens § 55, stk. 3 og § 64, stk. 2 som
følge af organisationsændringen i
Beskæftigelsesministeriet pr. 1. oktober 2009.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.4.
Til nr. 8
Det foreslås med forslaget at tydeliggøre hjemlen
i sygedagpengelovens § 55, stk. 4, til at opkræve et
gebyr i forbindelse med manglende rettidig betaling af
præmien til forsikringsordningen for mindre private
arbejdsgivere, og der tilsigtes således ingen ændringer
i praksis omkring opkrævning af rykkergebyrer.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.3.
Herudover er der med forslaget foretaget en konsekvensrettelse
som følge af organisationsændringen i
Beskæftigelsesministeriet pr. 1. oktober 2009.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.4.
Til nr. 10
Det foreslås, at der i § 65, stk. 1 i lov om
sygedagpenge foretages ændringer således, at der ikke
længere skal gælde en øvre aldersgrænse
for indbetaling af bidrag til Arbejdsmarkedets Tillægspension
ved udbetaling af sygedagpenge til lønmodtagere.
Forslaget bygger på, at den øvre
aldersgrænse for indbetaling til ATP er blevet ophævet.
I det omfang en person har ret til sygedagpenge, skal der afholdes
bidrag til ATP, uanset vedkommendes alder. Dette gælder
også, selv om personen modtager pensionsudbetalinger fra
ATP.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.4.
Til nr. 11
Som følge af afviklingen af SP foreslås det at
ophæve bestemmelsen i sygedagpengelovens § 67 om
indeholdelse og indbetaling af midler til SP.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.4.
Til nr. 12
Der er tale om en konsekvensændring i sygedagpengelovens
§ 69 som følge af, at sager vedrørende
barselloven blev overført til
Beskæftigelsesministeriet ved kongelig resolution af 23.
november 2007, hvorved Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggender blev nedlagt.
Til § 2
Til nr. 1
Det foreslås, at der i § 44, stk. 1 i lov om ret
til orlov og dagpenge ved barsel foretages ændring
således, at der ikke længere skal gælde en
øvre aldersgrænse for indbetaling af bidrag til
Arbejdsmarkedets Tillægspension ved udbetaling af
barseldagpenge til lønmodtagere.
Forslaget bygger på, at den øvre
aldersgrænse for indbetaling til ATP er blevet ophævet.
I det omfang en person har ret til dagpenge under barsel, skal der
også afholdes bidrag til ATP, uanset vedkommendes alder.
Dette gælder også, selvom personen modtager
pensionsudbetalinger fra ATP.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.4.
Til nr. 2
Som følge af afviklingen af SP foreslås det at
ophæve reglen om indeholdelse og indbetaling af midler til SP
i § 47 i lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.4.
Til § 3
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensrettelse af § 25 e i lov om
aktiv socialpolitik som følge af
organisationsændringerne i Beskæftigelsesministeriet
pr. 1. oktober 2009.
Til nr. 2
Det foreslås, at der i § 79, stk. 1, i lov om aktiv
socialpolitik foretages ændringer således, at
kommunerne indbetaler ATP-bidrag for personer, der er fyldt 16
år og som modtager kontanthjælp, revalideringsydelse,
fleksydelse og aktiveringsydelse. Forslaget bygger på, at den
øvre aldersgrænse for indbetaling til ATP er blevet
ophævet. I det omfang en person har ret til ydelser i form af
kontanthjælp, revalideringsydelse, fleksydelse og
aktiveringsydelse, skal der også afholdes bidrag til ATP,
uanset vedkommendes alder. Dette gælder også, selvom
personen modtager pensionsudbetalinger fra ATP.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.4.
Til nr. 3
Som følge af afviklingen af SP foreslås det at
ophæve reglen om indeholdelse og indbetaling af midler til SP
i § 80 a i lov om aktiv socialpolitik.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.4.
Til § 4
Til nr. 1
Som følge af afviklingen af SP foreslås det at
ophæve reglen om indeholdelse og indbetaling af midler til SP
i § 85 e i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.4.
Til § 5
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. april
2010, jf. dog stk. 2-3.
Til stk. 2
Det foreslås med bestemmelsen, at ophævelsen af
§ 67 i lov om sygedagpenge, § 47 i lov om ret til orlov
og dagpenge ved barsel, § 80 a i lov om aktiv socialpolitik og
§ 85 e i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., som
foretaget ved denne lovs § 1, nr. 11, § 2, nr. 2, §
3, nr. 3, og § 4, træder i kraft den 1. maj 2010.
Til stk. 3
Det foreslås med bestemmelsen, at ændringen af
§ 53, stk. 3, i lov om sygedagpenge, som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 5, træder i kraft den 3. maj 2010.
Til § 6
I stk. 1 foreslås det,
at § 27, stk. 1, nr. 2, i lov om sygedagpenge, som
ændret ved denne lovs § 1, nr. 3, finder anvendelse
på personer, der modtager sygedagpenge den 1. april 2010
eller senere.
I stk. 2 foreslås det,
at § 53, stk. 3, i lov om sygedagpenge, som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 5, finder anvendelse på
selvstændige, der modtager sygedagpenge den 3. maj 2010 eller
senere.
I stk. 3 foreslås det,
at ændringerne i ATP-bestemmelserne i lov om sygedagpenge,
lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel samt lov om aktiv
socialpolitik, har virkning for så vidt angår bidrag,
der forfalder til indbetaling den 1. maj 2010 eller senere.
Bestemmelsen vedrører således bidrag, der optjenes fra
den 1. januar 2010 eller senere.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
regler
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | |
| | I lov nr. 563 af 9. juni 2006 om
sygedagpenge, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr.
1545 af 20. december 2006, § 17 i lov nr. 523 af 6. juni
2007, § 1 i lov nr. 480 af 12. juni 2009 og senest ved
§ 7 i lov nr. 483 af 12. juni 2009, foretages følgende
ændringer: |
§ 7.
... Stk. 5.
Sygedagpengene ophører helt eller delvist den dag, hvor
lønmodtageren eller den selvstændige erhvervsdrivende
er helt eller delvis arbejdsdygtig, uanset om den
pågældende genoptager arbejdet eller raskmelder sig.
Sygedagpengene kan ophøre tidligere, når den
sygemeldtes helbredstilstand er stationær, og kommunen efter
anvendelse af arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling
og vurdering af en persons arbejdsevne skønner, at den
sygemeldte ikke er berettiget til revalidering, visitation til
fleksjob eller førtidspension. Dog vil udbetalingen af
sygedagpenge senest ophøre ved varighedsbegrænsningen,
jf. §§ 24 eller 25, medmindre betingelserne for en
forlængelse af sygedagpengeperioden efter
§§ 27 eller 29 er opfyldt. | | 1. I § 7, stk. 5, 1. pkt.,
indsættes efter »raskmelder sig«: », jf.
dog § 53, stk. 2«. |
| | |
§ 17.
… Stk. 3.
Som udgangspunkt besluttes gradvis tilbagevenden i enighed mellem
kommunen, virksomheden og den sygemeldte. Kommunen skal dog
træffe afgørelse om nedsatte sygedagpenge ved delvis
uarbejdsdygtighed, selv om der ikke kan opnås enighed, hvis
det vurderes, at der burde være mulighed for en gradvis
tilbagevenden. | | 2.§ 17, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves. |
| | |
§ 27.
Kommunen træffer afgørelse om at forlænge
sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af
varighedsbegrænsningen i § 24, når 1) det på det foreliggende grundlag
anses for overvejende sandsynligt, at der kan
iværksættes en revalidering, herunder
virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan
vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, 2) det anses for nødvendigt at
gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende
foranstaltninger med henblik på at klarlægge den
sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden
forlænges i op til 26 uger, 3) …. | | 3. I § 27, stk. 1, nr. 2,
ændres »26 uger« til: »39
uger«. |
| | |
§ 45.
… Stk. 5.
Direktøren for Arbejdsdirektoratet fastsætter
nærmere regler for sygedagpengeforsikringen for
selvstændige erhvervsdrivende, herunder regler om
præmiens størrelse, opkrævning af
præmiebidrag, optagelse, udmeldelse, udelukkelse m.v. Stk. 6.
.. | | 4.§ 45, stk. 5, affattes
således: »Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler for sygedagpengeforsikringen for selvstændige
erhvervsdrivende, herunder regler om præmiens
størrelse, opkrævning af præmiebidrag, gebyr ved
manglende rettidig betaling af præmie, optagelse, udmeldelse,
udelukkelse m.v.« |
| | |
§ 53.
... Stk. 3.
Til selvstændige erhvervsdrivende, der er delvis
uarbejdsdygtige på grund af sygdom, udbetales nedsatte
sygedagpenge med et beløb pr. uge, som svarer til halvdelen
af sygedagpengebeløbet pr. uge ved fuldt fravær. | | 5.§ 53, stk. 3, affattes
således: »Stk. 3. Til selvstændige
erhvervsdrivende, der er delvis uarbejdsdygtige på grund af
sygdom, udbetales nedsatte sygedagpenge med et beløb pr. uge
svarende til 1) tre fjerdedele af
sygedagpengebeløbet pr. uge ved fuldt fravær, i de
tilfælde hvor den selvstændige højst kan
udføre en fjerdedel af sit normale arbejde eller 2) halvdelen af sygedagpengebeløbet
pr. uge ved fuldt fravær, i de tilfælde, hvor den
selvstændige højst kan udføre halvdelen af sit
normale arbejde.« |
| | |
§ 55.
... Stk. 2.
Private arbejdsgivere er 1) alle arbejdsgivere, bortset fra
offentlige myndigheder og private institutioner, hvis udgifter
dækkes med mindst 50 pct. af offentlige midler, og 2) forældre, der har valgt at
få et økonomisk tilskud til privat pasning, jf.
§ 37 i lov om social service. Stk. 3.
… | | 6. I § 55, stk. 2, nr. 2,
ændres »§ 37 i lov om social service«
til: »dagtilbudslovens § 80«. |
| | |
§ 55.
... Stk. 3.
De samlede præmier til sygedagpengeforsikringen
fastsættes således, at de dækker 70 pct. af
udgifterne til ordningen. Det er en betingelse for optagelse i
sygedagpengeforsikringen, at virksomhedens samlede årlige
lønsum ikke overstiger et beløb, hvis
størrelse fastsættes af direktøren for
Arbejdsdirektoratet, jf. stk. 4. Stk. 4.
… | | 7. I § 55, stk. 3, ændres
»direktøren for Arbejdsdirektoratet« til:
»beskæftigelsesministeren«. |
| | |
§ 55.
... Stk. 4.
Direktøren for Arbejdsdirektoratet fastsætter
nærmere regler om sygedagpengeforsikringen for private
arbejdsgivere, herunder grænser for virksomhedens
årlige lønsum, beregning af lønsum og
præmie, optagelse, udtræden, udelukkelse m.v. Stk. 5.. | | 8.§ 55, stk. 4, affattes
således: »Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om sygedagpengeforsikringen for private arbejdsgivere,
herunder grænser for virksomhedens årlige
lønsum, beregning af lønsum og præmie, gebyr
ved manglende rettidig betaling af præmie, optagelse,
udtræden, udelukkelse m.v.« |
| | |
§ 64.
… Stk. 2.
Direktøren for Arbejdsdirektoratet offentliggør de
regulerede beløb. | | 9. I § 64, stk. 2, ændres
»Direktøren for Arbejdsdirektoratet« til:
»Beskæftigelsesministeren«. |
| | |
§ 65.
Ved udbetaling af sygedagpenge til lønmodtagere i alderen
16-66 år indbetales det dobbelte af det bidrag, der er
fastsat efter § 15, stk. 1, sammenholdt med
§ 2 a og § 4 a i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension. Arbejdsgivere, der udbetaler sygedagpenge
efter § 6, indbetaler dog kun det bidrag, der er fastsat
efter § 15, stk. 1, sammenholdt med § 2 a
og § 4 a i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Der indbetales ikke bidrag, når personen har valgt at
få tillægspensionen udbetalt fra det 65. år eller
senere. Stk. 2.
... | | 10.§ 65, stk. 1, affattes
således: »Ved udbetaling af sygedagpenge til
lønmodtagere, der er fyldt 16 år, indbetales det
dobbelte af det bidrag, der er fastsat efter § 15
sammenholdt med § 2 a i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension. Arbejdsgivere, der udbetaler sygedagpenge
efter § 6, indbetaler dog kun det bidrag, der er fastsat
efter § 15, sammenholdt med § 2 a i lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension.« |
| | |
§ 67.
Ved udbetaling af sygedagpenge til lønmodtagere indbetales
en særlig pensionsopsparing, der udgør det i
§ 17 f, stk. 3, i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension fastsatte. Stk. 2.
Kommunen eller arbejdsgiveren fratrækker opsparingen af de
beregnede sygedagpenge med henblik på indbetaling af
beløbet til Arbejdsmarkedets Tillægspension efter
hvert kvartals udløb. Hver beløbsandel for 1 uge
nedrundes til nærmeste hele kronebeløb. | | 11.§ 67 ophæves. |
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter indstilling
fra bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Tillægspension
nærmere regler om indbetaling af beløbet efter
stk. 1 og 2 samt om indberetning herom til Arbejdsmarkedets
Tillægspension, herunder at beløb tilbageholdt af
arbejdsgivere betragtes som og indbetales og indberettes sammen med
bidrag efter § 65, stk. 1. | | |
Stk. 4.
Indbetales opsparingsbeløb ikke rettidigt, gælder de i
lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension § 17,
stk. 2-4 og 6, fastsatte regler. | | |
| | |
§ 69.
Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med ministeren
for familie- og forbrugeranliggender fastsætte regler om
muligheden for at anvende digital kommunikation inden for
området for denne lov og barselloven og om de nærmere
vilkår herfor. | | 12. I § 69 udgår »efter
forhandling med ministeren for familie- og
forbrugeranliggender«. |
| | |
| | § 2 |
| | |
| | I lov om ret til orlov og dagpenge ved
barsel, jf. lovbekendtgørelse nr. 1084 af 13. november 2009,
foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 44.
Ved udbetaling af dagpenge fra kommunerne efter denne lov til
lønmodtagere i alderen 16-66 år indbetales det
dobbelte af det bidrag, der er fastsat efter § 15,
stk. 1, sammenholdt med § 2 a og § 4 a i
lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension. Der indbetales ikke
bidrag, når personen har valgt at få
tillægspensionen udbetalt fra det 65. år eller
senere. Stk. 2.
… | | 1.§ 44, stk. 1, affattes
således: »Ved udbetaling af dagpenge fra
kommunerne efter denne lov til lønmodtagere, der er fyldt 16
år, indbetales det dobbelte af det bidrag, der er fastsat
efter § 15 sammenholdt med § 2 a i lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension.« |
| | |
§ 47.
Ved udbetaling af dagpenge efter denne lov til lønmodtagere
indbetales en særlig pensionsopsparing, der udgør det
i § 17 f, stk. 3, i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension fastsatte. | | 2.§ 47 ophæves. |
Stk. 2.
Kommunen eller arbejdsgiveren fratrækker opsparingen af de
beregnede dagpenge med henblik på indbetaling af
beløbet til Arbejdsmarkedets Tillægspension efter
hvert kvartals udløb. Hver beløbsandel for 1 uge
nedrundes til nærmeste hele kronebeløb. | | |
Stk. 3.
Ministeren for familie- og forbrugeranliggender fastsætter
efter indstilling fra bestyrelsen for Arbejdsmarkedets
Tillægspension nærmere regler om indbetaling af
beløbet efter stk. 1 og 2 samt om indberetning herom
til Arbejdsmarkedets Tillægspension, herunder at beløb
tilbageholdt af arbejdsgiveren betragtes som og indbetales og
indberettes sammen med bidrag efter § 65, stk. 1, i
lov om sygedagpenge. | | |
| | |
| | § 3 |
| | |
| | I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 946 af 1. oktober 2009, som
ændret ved lov nr. 1508 af 27. december 2009, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 25
e. Direktøren for Arbejdsdirektoratet kan
fastsætte regler om nedsættelsen af støtten
efter § 34 for personer, der er omfattet af den
øvre grænse i § 25 b, samt om
efterregulering af støtten efter § 34 og den
samlede hjælp efter § 25 b som følge af
efterregulering af boligstøtte. | | 1. I § 25 e ændres
»Direktøren for Arbejdsdirektoratet« til:
»Beskæftigelsesministeren«. |
| | |
§ 79.
Kommunen indbetaler efter reglerne i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension ATP-bidrag for personer fra 16 år, til
personerne når folkepensionsalderen som fastsat i lov om
social pension, der modtager hjælp efter § 25,
§ 52, stk. 1, og § 74 d, stk. 2, og
efter § 45, stk. 3, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. dog stk. 2 og 3. Stk. 2.
…. | | 2.§ 79, stk. 1, affattes
således: »Kommunen indbetaler efter reglerne
i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension ATP-bidrag for
personer, der er fyldt 16 år, og som modtager hjælp
efter § 25, § 52, stk. 1, § 74
d, stk. 2, og § 45, stk. 3, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. dog stk. 2 og 3.« |
| | |
§ 80
a. For personer, der modtager hjælp efter
§ 25, § 52, stk. 1, og § 74 d,
stk. 2, og efter § 45, stk. 3, i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, og som betaler ATP-bidrag i
henhold til § 79, indbetales en særlig
pensionsopsparing efter reglerne i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension. | | 3.§ 80 a ophæves. |
Stk. 2.
De nærmere regler om betaling og indberetning efter
stk. 1 fastsættes af beskæftigelsesministeren
efter indstilling fra bestyrelsen for Arbejdsmarkedets
Tillægspension. | | |
Stk. 3.
Indbetales opsparingsbeløbet ikke rettidigt, finder reglerne
i § 17, stk. 2-4 og 6, i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension tilsvarende anvendelse. | | |
| | |
| | § 4 |
| | |
| | I lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 975 af 26. september 2008,
som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 478 af 12. juni
2009 og senest ved § 5 i lov nr. 483 af 12. juni 2009,
foretages følgende ændring: |
| | |
§ 85
e. Medlemmer, som modtager dagpenge eller aktiveringsydelse
efter § 55, stk. 2, betaler en særlig
pensionsopsparing efter reglerne i § 17 f, stk. 3, i
lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension. | | 1.§ 85 e ophæves. |
Stk. 2.
Arbejdsløshedskassen fratrækker opsparingen ved
udbetalingen af dagpenge eller aktiveringsydelse med henblik
på indbetaling af beløbet til Arbejdsmarkedets
Tillægspension efter hvert kvartals udløb. Opsparingen
for en uge afrundes til nærmeste hele
kronebeløb. | | |
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter indstilling
fra direktøren for Arbejdsdirektoratet og bestyrelsen for
Arbejdsmarkedets Tillægspension nærmere regler om
indbetaling af beløb efter stk. 1 og 2 samt om
indberetning herom til Arbejdsmarkedets Tillægspension. | | |
Stk. 4.
Indbetaler kassen ikke opsparing rettidigt, finder reglerne i
§ 17, stk. 2-4 og 6, i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension tilsvarende anvendelse. | | |
| | |
| | § 5 |
| | |
| | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. april 2010, jf. dog stk. 2-3. |
| | Stk. 2.
Ophævelsen af § 67 i lov om sygedagpenge, § 47 i
lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel, § 80 a i lov om
aktiv socialpolitik og § 85 e i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., som foretaget ved denne lovs
§ 1, nr. 11, § 2, nr. 2, § 3, nr. 3, og § 4,
træder i kraft den 1. maj 2010. |
| | Stk. 3. §
53, stk. 3, i lov om sygedagpenge, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 5, træder i kraft den 3. maj 2010. |
| | |
| | § 6 |
| | |
| | Stk. 1. §
27, stk. 1, nr. 2, i lov om sygedagpenge, som ændret ved
denne lovs § 1, nr. 3, finder anvendelse på personer,
der modtager sygedagpenge den 1. april 2010 eller senere. |
| | Stk. 2. §
53, stk. 3, i lov om sygedagpenge, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 5, finder anvendelse på selvstændige, der
modtager sygedagpenge den 3. maj 2010 eller senere. |
| | Stk. 3. §
65, stk. 1, i lov om sygedagpenge, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 10, § 44, stk. 1, i lov om ret til orlov og
dagpenge ved barsel, som affattet ved denne lovs § 2, nr. 1,
og § 79, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik, som affattet
ved denne lovs § 3, nr. 2, har virkning for bidrag, der
forfalder til indbetaling den 1. maj 2010 eller senere. |