Fremsat den 28. januar 2010 af
kirkeministeren (Birthe Rønn Hornbech)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om udnævnelse
af biskopper og om stiftsbåndsløsning og forskellige
andre love
(Ansættelse af nyudnævnte
biskopper på længerevarende åremål samt
forhøjelse af den pligtige afgangsalder for præster,
provster og biskopper)
§ 1
I lov om udnævnelse af biskopper og om
stiftsbåndsløsning, jf. lovbekendtgørelse nr.
608 af 6. juni 2007, foretages følgende ændring:
1. I
§ 1 indsættes som stk. 2 og 3:
»Stk. 2.
Biskopper ansættes som tjenestemænd på
åremål for et tidsrum af 12 år.
Stk. 3. En biskop
kan ikke udnævnes på ny i et stift, hvori vedkommende
tidligere har været udnævnt som biskop.«
§ 2
I lov om ansættelse i stillinger i
folkekirken m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 78 af 2. februar
2009, foretages følgende ændring:
1. I
§ 8, stk. 2,
indsættes som 2. pkt.:
»Endvidere
gælder reglerne i dette kapitel ikke ved en biskops
ansættelse i tilbagegangsstilling, når biskoppens
åremålsansættelse er udløbet.«
§ 3
I lov om tjenestemænd, jf.
lovbekendtgørelse nr. 531 af 11. juni 2004, som ændret
ved § 2 i lov nr. 527 af 24. juni 2005, § 6 i
lov nr. 1587 af 20. december 2006 og § 1 i lov nr. 484 af
17. juni 2008, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 40, stk. 1,
indsættes som 2. pkt.:
»Bestemmelserne i
§ 33 a, stk. 2, § 33 b og § 33 c
gælder ikke stillinger som biskop.«
2. I
§ 43 a ændres
»70« til: »75«.
§ 4
I lov om tjenestemandspension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 230 af 19. marts 2004, som
ændret ved § 3 i lov nr. 527 af 24. juni 2005, lov
nr. 1150 af 7. december 2005, § 5 i lov nr. 1587 af 20.
december 2006 og § 2 i lov nr. 484 af 17. juni 2008,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 16 b, stk. 1,
ændres »§ 16 c, stk. 2« til:
»§ 16 d, stk. 2«.
2. § 16 c, affattes således:
Ȥ 16
c. Pensionen til personer, der har været ansat som
biskop på åremål, og som ikke har været
varigt ansat i en stilling med ret til tjenestemandspension,
fastsættes efter reglerne i kapitel 2 og 7. Bestemmelsen i
§ 16 b finder tilsvarende anvendelse.«
3.
Efter § 16 c indsættes:
Ȥ 16
d. Reglerne i denne lov finder ikke anvendelse for personer
omfattet af § 33 a, stk. 2, i lov om
tjenestemænd. Finansministeren træffer efter indhentet
udtalelse fra Lønningsrådet bestemmelse om anden
pensionsordning for det pågældende
ansættelsesforhold.
Stk. 2.
Finansministeren kan bestemme, at en person som nævnt i
§ 33 a, stk. 1, i lov om tjenestemænd
henføres til stk. 1, hvis særlige konkrete
omstændigheder taler derfor.«
§ 5
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2.
§ 1, stk. 2 og 3, i lov om udnævnelse af
biskopper og om stiftsbåndsløsning, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 1, finder anvendelse for biskopper,
der udnævnes efter afholdelse af valg udskrevet efter lovens
ikrafttræden.
Stk. 3.
Tjenestemandslovens § 43 a, som ændret ved denne
lovs § 3, nr. 2, berører ikke ansøgte eller
uansøgte afskedigelser, der er foretaget før lovens
ikrafttræden.
§ 6
Loven gælder ikke for
Grønland eller Færøerne.
Bemærkninger til lovforslaget
| | |
Almindelige
bemærkninger |
| | |
Indholdsfortegnelse |
| | |
1. | Indledning | |
2. | Baggrund for lovforslaget | |
3. | Hovedlinier i lovforberedelsen | |
4. | Indførelse af ansættelse
på længerevarende åremål for
nyudnævnte biskopper | |
| 4.1. | Gældende
ret | |
| 4.2. | Arbejdsgruppens
overvejelser | |
| 4.3. | Høringssvar
på arbejdsgruppens rapport | |
| 4.4. | Kirkeministeriets
overvejelser | |
| 4.5. | Den foreslåede
ordning | |
5. | Forhøjelse af pligtig afgangsalder
til 75 år | |
| 5.1. | Gældende ret i
forbindelse med afskedigelse af præster, provster og
biskopper pga. alder | |
| 5.2 | Arbejdsgruppens
overvejelser | |
| 5.3. | Høringssvar
på arbejdsgruppens rapport | |
| 5.4. | Kirkeministeriets
overvejelser vedr. forhøjelse af den pligtige afgangsalder
for biskopper | |
| 5.5. | Kirkeministeriets
overvejelser vedr. forhøjelse af den pligtige afgangsalder
for præster og provster | |
| 5.6. | Den foreslåede
ordning | |
6. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | |
7. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | |
8. | Administrative konsekvenser for
borgerne | |
9. | Miljømæssige
konsekvenser | |
10. | Forholdet til EU-retten | |
11. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | |
12. | Sammenfattende skema | |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser | |
Bilag 1 | |
| |
1. Indledning
Formålet med lovforslagets er todelt.
For det første er formålet at indføre
ansættelse på længerevarende åremål
for nyudnævnte biskopper i folkekirken.
For det andet er der tale om, at den nuværende pligtige
afgangsalder for tjenestemandsansatte præster, provster og
biskopper i folkekirken forhøjes fra 70 år til 75
år.
Lovforslaget er udarbejdet som opfølgning på
punktet om en moderne folkekirke, således som det er omtalt i
regeringsgrundlaget »Mulighedernes samfund« fra
november 2007.
Lovforslaget er endvidere udarbejdet efter ophævelsen af
den generelle pligtige afgangsalder på 70 år for
tjenestemænd, som var resultatet af vedtagelsen af lov nr.
484 af 17. juni 2008 om ændring af lov om tjenestemænd
og forskellige andre love.
Endvidere bygger lovforslaget på de overvejelser og
forslag, som den af kirkeministeren den 7. februar 2008 nedsatte
arbejdsgruppe fremsatte i »Rapport fra arbejdsgruppen om
åremålsansættelse af biskopper m.v.«,
Kirkeministeriet, december 2008.
2. Baggrund for lovforslaget
I regeringsgrundlaget »Mulighedernes Samfund« fra
november 2007 er folkekirken omtalt i kapitel 22 under overskriften
»En moderne folkekirke«.
Blandt de konkrete initiativer regeringen ønsker at
gennemføre, anføres bl.a., at regeringen vil tage
initiativ til, at nyudnævnte biskopper fremover
ansættes på længerevarende åremål.
Efter udløbet af åremålet afholdes nyvalg til
bispeembedet ved afstemning blandt
menighedsrådsmedlemmerne.
Baggrunden for forslaget i regeringsgrundlaget var blandt
andet, at der i den kirkelige debat havde været biskopper der
anbefalede en åremålsansættelse i bispeembedet.
Dette begrundedes med, at bispeembedet på grund af
øget eksponering er mere belastet i dag end tidligere.
På grund af denne ændring af embedets karakter i
forhold til pressen og offentligheden er det vigtigt, både af
hensyn til folkekirken og af hensyn til de enkelte biskopper, at
området tilføres ny dynamik.
Derudover er behovet for stadig inspiration og fornyelse i
kirkens førende embeder blevet fremhævet fra flere
sider.
Ansættelse af biskopper på åremål
kendes f.eks. fra flere af de tyske kirker.
Det Teologiske Fakultet ved Københavns Universitet
oplyser, at folkekirkeordningen lægger op til, at
præster, provster og biskopper er ansat af staten på
vilkår der defineres i lovgivningen, samt at
spørgsmål om varighed hverken er mere eller mindre
»Luthersk«. Varigheden af biskoppers ansættelse
kan og skal dermed alene fastlægges ud fra hvad der findes
mest hensigtsmæssigt og således tjener
embedsudøvelsen bedst.
Som det fremgår skal initiativet omfatte
nyudnævnte biskopper. Regeringen vil således ikke tage
initiativ til, at de nuværende biskoppers
ansættelsesforhold ændres.
Den 1. april 2008 fremsatte finansministeren lovforslag nr. L
175: Forslag til lov om ændring af lov om tjenestemænd
og forskellige andre love (Ophævelse af den generelle
pligtige afgangsalder på 70 år m.v.).
Lovforslag blev vedtaget af Folketinget ved 3. behandlingen
den 29. maj 2008, og trådte i kraft den 19. juni 2008 (dagen
efter offentliggørelsen i lovtidende).
Ved lovforslagets fremsættelse oplyste finansministeren
bl.a., at formålet med lovforslaget var at ophæve den
generelle pligtige afgangsalder på 70 år for
tjenestemænd og visse andre aldersgrænser.
Finansministeren gav udtryk for, at der ikke i fremtiden
bør være pligtige aldersgrænser for
tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet. Eventuelle barrierer i
lovgivningen for at ansatte kan fortsætte med at arbejde,
så længe de har lyst og evne til det, burde
fjernes.
Forslaget indebar, at tjenestemænd kunne forblive ansat
på tjenestemandsvilkår, selv om de fyldte 70
år.
Forslaget indebar endvidere, at alder ikke længere ville
være en saglig afskedsgrund for tjenestemænd, medmindre
der i lovgivningen var fastsat en aldersgrænse for
afskedigelse, eller der var aftalt en pligtig afgangsalder.
Det var dog ikke alle tjenestemænd, der blev omfattet af
lovforslagets ændringer: Dommere og andre
tjenestemandsansatte jurister ved domstolene samt præster,
provster og biskopper i folkekirken var ikke omfattet af forslaget
om at ophæve 70-års grænsen.
I forbindelse med sin fremsættelse af lovforslaget
gjorde finansministeren da også særskilt
opmærksom på, at Kirkeministeriet overvejede de
særlige spørgsmål, som en ophævelse af
aldersgrænsen for præster, provster og biskopper kunne
give anledning til.
De almindelige bemærkninger til L 175 indeholder i
afsnit 3.3 følgende omtale af tjenestemænd i
folkekirken:
»3.3. Tjenestemænd i folkekirken
Spørgsmålet om pligtig afgangsalder for
tjenestemandsansatte præster, provster og biskopper
forudsætter særlige overvejelser under hensyntagen til
de særlige forhold for disse stillinger.
I disse overvejelser må bl.a. indgå, at
spørgsmålet om afgangsalder har væsentlig
betydning for udøvelsen af den ret til at vælge
præster og biskopper, der efter lovgivningen tilkommer
folkekirkens demokratiske organer (kaldsretten). Præster
vælges således som alt overvejende hovedregel af
pastoratets menighedsråd, mens biskopper vælges af
stiftets menighedsrådsmedlemmer. Præster ansættes
herefter af kirkeministeren, mens provster og biskopper er
kongeligt udnævnte.
På den anførte baggrund er præster,
provster og biskopper ikke omfattet af forslaget om at ophæve
den gældende 70-års-grænse. En stillingtagen til,
hvordan den pligtige afgangsalder for præster, provster og
biskopper kan ophæves eller ændres, bør
således afvente, at Kirkeministeriet sammen med folkekirkens
interessenter har overvejet de særlige spørgsmål
for disse stillinger. Disse overvejelser vil ske samtidig med
overvejelserne om ansættelse af nyudnævnte biskopper
på længerevarende åremål.«.
3. Hovedlinier i lovforberedelsen
Kirkeministeren nedsatte i februar 2008 en arbejdsgruppe med
repræsentanter fra Kirkeministeriet, biskopperne,
Landsforeningen af Menighedsråd, Den danske
Præsteforening og Danmarks Provsteforening.
Arbejdsgruppen skulle bl.a. gøre sig overvejelser om,
hvordan en evt. ophævelse af den pligtige afgangsalder for
tjenestemænd kunne anvendes i forhold til præster og
provster, ligesom den skulle komme med forslag til en ordning,
hvorefter fremtidige ansættelser af biskopper kunne finde
sted på længerevarende åremål.
Arbejdsgruppen afleverede sin rapport til kirkeministeren den
18. december 2008.
Samme dato sendte Kirkeministeriet rapporten i høring
hos Personalestyrelsen, Landsforeningen af Menighedsråd,
biskopperne, Danmarks Provsteforening og Den danske
Præsteforening.
4. Indførelse af
ansættelse på længerevarende åremål
for nyudnævnte biskopper
4.1. Gældende ret
Biskoppernes ansættelsesforhold reguleres i dag
primært af bestemmelser i tjenestemandsloven, lov om
udnævnelse af biskopper og om stiftsbåndsløsning
(lovbekendtgørelse nr. 608 af 6. juni 2007) samt
Kirkeministeriets bekendtgørelse om bispevalg
(bekendtgørelse nr. 303 af 26. marts 2007).
Biskopper ansættes som tjenestemænd. Dette
følger forudsætningsvis af i lov om udnævnelse
af biskopper og om stiftsbåndsløsning, der i
§ 6 fastslår, at kirkeministeren indstiller
vinderen af bispevalget til kgl. udnævnelse. At biskopper
ansættes som tjenestemænd fremgår desuden af
Finansministeriets cirkulære af 11. december 2000 om
anvendelse af tjenestemandsansættelse i staten og
folkekirken.
Til biskop kan kun udnævnes personer, der har
bestået teologisk kandidateksamen fra et universitet her i
landet og opfylder betingelserne for at blive ansat som præst
i folkekirken, jf. § 1 i lov om udnævnelse af
biskopper og om stiftsbåndsløsning.
Inden en stilling som biskop besættes, afholdes der en
afstemning, jf. § 2 i lov om udnævnelse af
biskopper og om stiftsbåndsløsning.
Vinderen af valget indstilles af kirkeministeren til kgl.
udnævnelse.
Bispevalget er et éngangsvalg og stillingen som biskop
er en tjenestemandsstilling. Biskoppen beklæder derfor sit
embede, indtil han eller hun afskediges på sædvanlig
måde på grund af alder, sygdom eller anden
årsag.
4.2. Arbejdsgruppens overvejelser
Arbejdsgruppen foreslog i sin rapport, at nyudnævnte
biskopper fremover ansættes på længerevarende
åremål, dvs. for en periode på 12 år.
Arbejdsgruppen foreslog desuden, at en biskop ikke skal kunne
søge genvalg i et stift, hvori den pågældende
tidligere har fungeret som biskop.
Biskop Kresten Drejergaard fremsatte en mindretalsudtalelse
(optaget som bilag 5 til rapporten), hvori han bl.a.
anførte, at bispeembedet i luthersk tradition først
og fremmest er defineret som et præsteembede med
særlige beføjelser i henseende til at føre
tilsyn med kirkens forkyndelse og lære samt med forvaltningen
af sakramenterne. Biskoppen anførte videre, at ud fra dette
grundsynspunkt er provsteembedet en del af kirkens tilsynsembede.
Endelig beklagede han, at der ikke er udtrykt et formål med
at indføre åremålsansættelse af
biskopper.
Arbejdsgruppens øvrige medlemmer noterede sig
heroverfor, at regeringens initiativ om fremover at indføre
ansættelse på længerevarende åremål
for nyudnævnte biskopper, er udtryk for en politisk
beslutning. Enkelte medlemmer af arbejdsgruppen savnede dog, at der
inddragedes teologiske overvejelser.
Preben Juul Sørensen fra Landsforeningen af
Menighedsråd angav også en mindretalsudtalelse
gående ud på, at ansættelse på
længerevarende åremål for biskopper ikke burde
overstige 10 år. Til gengæld så Preben Juul
Sørensen - i modsætning til resten af arbejdsgruppen -
ingen problemer i, at en biskop skulle kunne stille op til genvalg
i det stift, hvori den pågældende tidligere havde
virket som biskop.
4.3. Høringssvar på arbejdsgruppens
rapport
Personalestyrelsen oplyste, at man ikke havde
bemærkninger til forslaget om ansættelse af biskopper
på længerevarende åremål på 12
år.
Landsforeningen af Menighedsråd fandt, at
åremålsansættelse af biskopper ville være
en fordel for folkekirken. Et flertal af bestyrelsen
støttede derfor forslaget om
åremålsansættelse i 12 år.
Under henvisning til forudsætningerne i
regeringsgrundlaget tilsluttede Den danske Præsteforening sig
forslaget om 12 årige åremål for biskopper.
Foreningen noterede sig, at der ikke havde været inddraget
teologiske overvejelser herom. Foreningen tilsluttede sig
også synspunktet om, at genvalg i samme stift ikke skulle
være muligt, mens nyvalg i et andet stift burde være
muligt.
Danmarks Provsteforening tilsluttede sig rapportens forslag om
åremålsansættelse af biskopper, idet man dog
bemærkede, at en række af Provsteforeningens medlemmer
savnede en teologisk drøftelse.
Biskoppen over Københavns Stift fandt at det udgjorde
en mangel, at rapporten ikke indeholdt refleksion over
bispeembedets væsen og indhold. Biskoppen tilsluttede sig et
åremål for biskopper på ikke under 12 og ikke
over 15 år, samt at genvalg ikke skulle være muligt.
Biskoppen fandt det afgørende, at biskopper på
åremål sikres en individuel tilbagegangsstilling.
Biskoppen over Helsingør Stift savnede en teologisk
begrundelse for åremålsansættelse af biskopper.
Hun fandt desuden, at åremålsansættelse af
biskopper kunne medføre en politisering og
grundlæggende ændring af bispeembedet. Hun kunne derfor
ikke tilslutte sig rapportens forslag om
åremålsansættelse af biskopper.
Biskoppen over Roskilde Stift beklagede den manglende
refleksion over bispeembedet. Han fandt dog ansættelse af
biskopper på længerevarende åremål rimelig
af hensyn til de fortsatte udviklingsmuligheder af stiftets
kirkelige liv. Han undredes imidlertid over, at rapporten ikke
fremsatte forslag om åremålsansættelse af
provster.
Biskoppen over Lolland-Falsters Stift var med i
arbejdsgruppen, og var derfor grundlæggende enig i og
tilfreds med rapportens konklusioner. Selv om en teologisk
overvejelse næppe havde haft betydning for beslutningen om at
indføre åremålsansættelse for biskopper,
ville det dog have været ønskeligt. Han fandt
åremål på 12 år for biskopper rimeligt,
idet det dog var afgørende, at biskopper ikke måtte
kunne genvælges i eget stift.
Biskoppen over Fyens Stift henviste til sin
mindretalsudtalelse i rapporten, og biskoppen over Århus
Stift støttede i sit høringssvar biskop Drejergaards
mindretalsudtalelse.
Biskoppen over Aalborg Stift var - med henvisning til biskop
Drejergaards mindretalsudtalelse i rapporten - enig i, at der
på rapportens præmisser alene skulle indføres
åremålsansættelse for biskopper på mindst
12 år. Han tilsluttede sig desuden, at der ikke burde
være mulighed for genvalg i samme stift pga. risikoen for
politisering af bispeembedet.
Biskoppen over Viborg Stift fandt, at rapporten løste
sin opgave i hht. det stillede kommissorium. Han fandt imidlertid
at det var en mangel, at rapporten ikke indeholdt embedsteologiske
overvejelser om bispeembedets baggrund og stilling i folkekirken.
Hans høringssvar indeholdt derfor en sådan
overvejelse, omhandlende perioden fra de første kristne
tider, over Reformationen og frem til nutiden. Denne detaljerede og
grundige overvejelse berørte bl.a. biskoppens
forvaltningsopgaver og tilsynsopgaver samt biskoppens øvrige
gejstlige opgaver. Desuden berørtes biskoppens samarbejde
med stiftsamtmanden, bispeembedets stigende deltagelse i den
offentlige debat og samarbejdet med andre kristne kirker. Biskoppen
konkluderede, at der ikke syntes at være noget, der taler
imod åremålsansættelse. Han tilsluttede sig
desuden ansættelse i ét åremål på 12
eller 15 år, samt mulighed for nyvalg i et andet stift,
ligesom han tilsluttede sig muligheden for en tilbagegangsstilling
for biskopper efter udløb af åremål. Han fandt
det dog uforståeligt, at der ikke også blev
foreslået åremålsansættelse af provster, da
tilsynsembedet er fælles for provster og biskopper.
Biskoppen over Ribe Stift anså indførelse af
åremålsansættelse af biskopper som et
statskirkeligt tiltag, der ikke gavner balancen mellem stat og
kirke. Hun modsatte sig derfor forslaget. Hun fandt desuden ikke,
at man kan diskutere åremål for biskopper isoleret fra
provsterne. Hun så således en risiko for, at biskopper
alene ville udnævne ældre præster til provster
for at modvirke, at provsterne fremover ville sidde på
kontinuiteten, mens biskopper i højere grad kommer og
går. Biskoppen over Ribe Stift mente, at
åremålsansættelse af biskopper ville blive
udgiftskrævende for folkekirken. Hun frygtede desuden, at
tilbagegansstillinger alene ville blive til gavn for den
afgåede biskop, og ikke for folkekirken.
Biskoppen over Haderslev Stift tilsluttede sig idéen om
åremål for biskopper, idet han dog var enig med biskop
Drejergaards mindretalsudtalelse. Biskoppen over Haderslev Stift
fandt dog, at man burde anskue åremål for biskopper i
sammenhæng med åremål for provster. Han var enig
i, at åremålet burde være længerevarende.
Han kunne tilslutte sig rapportens forslag om
tilbagegangsstillinger, der forbeholdtes den afgåede biskop.
Med henvisning til sine iagttagelser fra den nord-elbiske kirke i
Tyskland fandt han det ikke nærliggende at tro, at muligheden
for genvalg automatisk ville medføre en politisering af
bispeembedet. Han fandt derfor, at et kvalificeret flertal af
stiftets præster og menighedsråd burde kunne anmode om
en forlængelse af biskoppens åremål, f.eks. med
en halv periode.
Ved brev af 7. maj 2009 anmodede Kirkeministeriet endvidere
Det Teologiske Fakultet ved Københavns Universitet om et
responsum.
Det Teologiske Fakultet svarede ved brev af 27. maj 2009, og
fremhævede bl.a. følgende:
-
Folkekirkeordningen lægger op til, at præster, provster
og biskopper er ansat af staten på vilkår, der
defineres i lovgivningen.
-
Spørgsmål om ansættelsens varighed er hverken
mere eller mindre 'luthersk'.
- Varigheden af
biskoppers ansættelse kan og skal alene fastlægges ud
fra, hvad der findes mest hensigtsmæssigt og således
tjener embedsudøvelsen bedst. Det samme gælder for de
afledte spørgsmål (tilbagegangsstilling,
seniorordninger, dispensation fra bopælspligt etc).
- Den frie mulighed
for at indrette biskoppers ansættelse efter praktiske hensyn
er af principiel betydning i en luthersk kirke.
- En ændring
af ansættelsesvilkårene for biskopper indebærer
efter fakultetets skøn ikke nødvendigvis
ændringer af ansættelsesvilkårene for provster.
Også her bør alene hensynet til, hvad man finder mest
hensigtsmæssigt, stå i forgrunden.
4.4. Kirkeministeriets overvejelser
Kirkeministeriet er enig med Det Teologiske Fakultet i den
udtalelse, som fakultetet afgav ved brev af 7. maj 2009, jf. afsnit
4.3 ovenfor. Dette gælder ikke mindst synspunktet om, at
varigheden af biskoppers ansættelse alene kan og skal
fastlægges ud fra, hvad der findes mest hensigtsmæssigt
og således tjener embedsudøvelsen bedst.
Det er desuden Kirkeministeriets opfattelse, at den
nuværende udformning af tjenestemandslovens § 43 a,
og den tilsvarende bestemmelse i den tidligere udformning af
tjenestemandslovens § 29, reelt er udtryk for, at
biskopper i folkekirken har en på forhånd defineret
afgrænset embedsperiode, da deres varige ansættelse som
tjenestemand begrænses af den pligtige afgangsalder på
70 år. Den maksimale varighed af deres ansættelse som
biskop kan således i praksis fastsættes som 70
år, fratrukket biskoppens alder ved tiltræden i
bispeembedet.
Et tilsvarende synspunkt blev også fremført i
rapporten fra arbejdsgruppen om åremålsansættelse
af biskopper m.v.
Regeringsgrundlagets initiativ med fremover at indføre
ansættelse på længerevarende åremål
for biskopper må derfor, efter Kirkeministeriets opfattelse,
ledsages af en begrænsning af åremålets
udstrækning i fht. den nuværende længde af
biskoppers ansættelse.
Hvis man fremskriver ancienniteten for de nuværende 10
biskopper i folkekirken ved afsked som 70-årig, vil den
længst siddende biskop til sin tid have siddet i sit embede i
26 år, mens den kortest siddende vil have siddet i 11
år.
Den gennemsnitlige fremskrevne anciennitet for det
nuværende bispekollegium ved fratræden som
70-årige vil være ca. 19 år.
På den baggrund er det Kirkeministeriets opfattelse, at
et »længerevarende åremål« bør
være kortere end 19 år, idet det ellers savner mening
at tale om ansættelse på åremål i forhold
til den nuværende retstilstand.
Det er Kirkeministeriet opfattelse, at et åremål
på 12 år er passende. Ministeriet kan i den forbindelse
tilslutte sig de argumenter, som fremføres af flertallet i
rapporten fra arbejdsgruppen om åremålsansættelse
af biskopper m.v.
Efter ministeriets opfattelse kan der ikke med rimelighed
siges at være tale om ansættelse på
»åremål«, såfremt der bliver tale om
at åremålet for biskopper overstiger 12 år.
Også her kan ministeriet henvise til konklusionen fra
flertallet i arbejdsgruppen om åremålsansættelse
af biskopper m.v.
Den geografiske placering af en tilbagegangsstilling for en
biskop - dvs. den stilling, som den pågældende kan
genindtræde varigt i efter åremålets udløb
- kan efter omstændighederne være såvel i som
udenfor det stift, hvori den pågældende tidligere har
været udnævnt til biskop.
Det nærmere stillingsindhold i en tilbagegangsstilling
for en biskop, der ansættes på længerevarende
åremål, skal fastsættes konkret. Det er
Kirkeministeriets hensigt at imødekomme rimelige
ønsker om tilpasning til den enkelte biskops faglige styrker
og interesser.
Man kan f.eks. forestiller sig, at en biskop efter
åremålets udløb ønsker at fungere som
sognepræst, evt. i kombination med andre opgaver af
folkekirkelig interesse. Sådanne andre opgaver kunne f.eks.
indebære deltagelse i større kommissions- eller
udvalgsarbejder, eller varetagelse af forskning og/eller
undervisning på universitetet eller på folkekirkens
uddannelsesinstitutioner inden for områder, der er i
folkekirkens interesse. Oplistningen er ikke udtømmende, og
der vil således også kunne blive tale om varetagelse af
andre opgaver af folkekirkelig karakter.
Det er ikke tanken, at en biskop hvis åremål er
udløbet, skal søge sin tilbagegangsstilling i
konkurrence med andre. Tilbagegangsstillinger påtænkes
således forbeholdt eller oprettet specielt til den biskop,
der ønsker den som tilbagegangsstilling ved udløbet
af åremålet for stillingen som biskop.
Kirkeministeriet er opmærksom på, at der kan
opstå en særlig situation, såfremt der konkret
ikke findes en menighed der ønsker at kalde en biskop til en
tilbagegangsstilling som sognepræst, når biskoppen ved
åremålets udløb eller ved ansættelsens
ophør af anden årsag, der ikke kan tilregnes den
pågældende, skal overtage et andet passende
arbejdsområde.
Såfremt en sådan situation skulle opstå, er
det Kirkeministeriets opfattelse at problemstillingen må
løses konkret ved forhandling mellem Kirkeministeriet og den
forhandlingsberettigede organisation. En løsning i
sådanne sager kunne f.eks. være, at den
pågældende biskops tilbagegangsstilling bliver som
stiftspræst med særlige opgaver.
På den baggrund foreslås det at gennemføre
den foreslåede ændring af ansættelseslovens
§ 8, stk. 2, der allerede i dag begrænser
anvendelsesområdet for ansættelseslovens kapitel
2.
Såfremt lovændringen gennemføres, er det
Kirkeministeriets hensigt at ændre den nuværende
formulering i § 1 i ministeriets bekendtgørelse
nr. 771 af 13. juli 2009 om menighedsråds medvirken ved
ansættelse i præstestillinger m.v., så
bestemmelsen tager højde for den ændrede formulering
af ansættelseslovens § 8, stk. 2.
4.5. Den
foreslåede ordning
Den foreslåede ordning vil medføre, at
nyudnævnte biskopper ansættes som tjenestemænd
på åremål for et tidsrum af 12 år.
En biskop vil dog ikke kunne udnævnes på ny i et
stift, hvori vedkommende tidligere har været udnævnt
som biskop
5. Forhøjelse af pligtig
afgangsalder til 75 år
5.1. Gældende ret i forbindelse med afskedigelse af
præster, provster og biskopper pga. alder
Der er ikke længere generelle regler om maksimumalder
for tjenestemandsansættelse. Den hidtidige generelle,
pligtige afgangsalder på 70 år er bortfaldet pr.
19. juni 2008.
For folkekirkens tjenestemandsansatte præster, provster
og biskopper er den pligtige afgangsalder på 70 år dog
opretholdt, jf. tjenestemandslovens § 43 a.
Tjenestemandsansatte præster, provster og biskopper i
folkekirken har således fortsat pligt til at fratræde
deres stillinger senest med udgangen af den måned, hvori de
fylder 70 år.
Sådan afsked af præster foretages normalt som
ansøgt afsked, jf. tjenestemandslovens § 27,
hvorefter tjenestemænd med 3 måneders varsel kan
forlange sig afskediget til udgangen af en måned.
Kirkeministeriet har ved bekendtgørelse af 16. januar
2008 om afsked af visse præster, bemyndiget biskopperne til
at foretage afsked efter ansøgning af sognepræster.
Bemyndigelsen, der ikke omfatter kgl. udnævnte præster,
jf. bekendtgørelsens § 1, stk. 2, er udstedt
i medfør af tjenestemandslovens § 26,
stk. 2.
For tjenestemænd gælder i øvrigt, at
ansættelsen ophører uden afskedigelse, når en
varigt ansat tjenestemand udnævnes varigt i anden stilling,
omfattet af tjenestemandsloven, jf. tjenestemandslovens
§ 9, stk. 3, eller når en tjenestemands
åremålsansættelsesperiode udløber, jf.
tjenestemandslovens § 28, stk. 2.
I disse tilfælde skal hverken tjenestemanden eller
ansættelsesmyndigheden overholde formalitetskrav af nogen
art, heller ikke selv om tjenestemanden var kongeligt udnævnt
i den hidtidige stilling.
Bestemmelsen i tjenestemandslovens § 9, stk. 3,
har især praktisk betydning i de situationer, hvor en
tjenestemandsansat sognepræst skifter stilling fra et
pastorat til et andet. I Kirkeministeriets vejledning af 16. januar
2008 om proceduren ved afsked af visse præster, fremgår
det således af pkt. 3 om afskedigelse af præster efter
ansøgning, at der efter en konkret vurdering kan dispenseres
fra afskedsvarslet på 3 måneder, f.eks. såfremt
der er tale om at præsten søger sig afskediget med
henblik på at overtage et andet embede.
Kgl. udnævnte tjenestemænd (både varigt
ansatte og ansatte på åremål) afskediges af
Kongen (Dronningen), jf. tjenestemandslovens § 26,
stk. 1. Det er uden betydning, om der ved genbesættelse
af stillingen skal ske kgl. udnævnelse.
Provster er kgl. udnævnte, jf. § 14,
stk. 2 i lov om ansættelse i stillinger i folkekirken
m.v. (lovbekendtgørelse nr. 78 af 2. februar 2009).
Endvidere er biskopper kgl. udnævnte, jf. § 6
i lovbekendtgørelse nr. 608 af 6. juni 2007 om
udnævnelse af biskopper og om
stiftsbåndsløsning.
5.2 Arbejdsgruppens
overvejelser
Arbejdsgruppen foreslog, at den nuværende pligtige
afgangsalder på 70 år for præster, provster og
biskopper, jf. tjenestemandslovens § 43 a, ændres,
således at der i stedet indføres en pligtig
afgangsalder på 75 år for disse grupper.
5.3. Høringssvar på arbejdsgruppens
rapport
Personalestyrelsen havde ingen bemærkninger til
forslaget om en pligtig afgangsalder på 75 år for
præster, provster og biskopper.
Landsforeningen kunne tilslutte sig forslaget om en
forhøjelse af afgangsalderen til 75 år, da det
udgjorde et mindre onde end helt at afskaffe afgangsalderen.
Landsforeningen havde dog helst set en fastholdelse af 70
års-grænsen.
Præsteforeningen tilsluttede sig en pligtig afgangsalder
på 75 år.
Provsteforeningen tilsluttede sig også forslaget om
forhøjelse af afgangsalderen til 75 år, idet
anførtes, at de nye ledelsesfunktioner for provster og
biskopper kunne medføre, at det kan blive svært at
varetage embederne indtil 75 års alderen.
Biskoppen over Københavns Stift fandt, at
afgangsalderen burde forblive 70 år, eller højst
hæves til 72 år.
Biskoppen over Helsingør Stift fandt, at afgangsalderen
højst burde hæves til 72 år, dog således,
at præsters afgangsalder efter individuel ansøgning og
biskoppens godkendelse konkret skulle kunne forlænges til 75
år.
Biskoppen over Roskilde Stift udtrykte betænkelighed ved
en forhøjelse af afgangsalderen til 75 år pga.
risikoen for konflikter mellem præst og menighedsråd
til skade for både præst og menighed. Han kunne dog
tilslutte sig en pligtig afgangsalder på 72 år idet han
gik ud fra, at præstebevillingen tilføjes midler til
seniorpolitiske tiltag, såfremt afgangsalderen
forhøjes.
Biskoppen over Lolland-Falsters Stift mente, at en
forhøjelse af afgangsalderen vil medføre flere sager
om uansøgt afsked. Biskoppen over Fyens Stift tilsluttede
sig denne opfattelse i sit høringssvar.
Biskoppen over Aalborg Stift fandt, at en forhøjelse af
afgangsalderen til 75 år burde bero på en konkret
aftale mellem det kirkelige tilsyn, menighedsrådet og
præsten.
Biskoppen over Viborg Stift svarede, at da bispeembedet
stiller store krav til indehaveren, burde afgangsalderen fastholdes
på 70 år. Han kunne heller ikke tilslutte sig, at
præsters og provsters afgangsalder skulle forhøjes.
Såfremt afgangsalderen alligevel forhøjes, burde det
højst være til 72 år.
Biskoppen over Århus Stift havde ingen særlige
bemærkninger til en forhøjelse af
afgangsalderen.
Biskoppen over Ribe Stift tilsluttede sig en pligtig
afgangsalder på 75 år, forudsat at menighedsråd
og kirkeligt tilsyn ønskede det for præsters
vedkommende. For provsters vedkommende forudsatte hun dog, at
både biskop og menighedsråd ville indstille til fortsat
ansættelse. For biskoppers vedkommende forudsatte hun, at
Kirkeministeriets indstilling forelå.
Biskoppen over Haderslev Stift tilsluttede sig en
forhøjelse af afgangsalderen til 75 år, dog med
forbehold om, at der indførtes en ordning, så det
sikres, at præster, der ikke længere opfylder
helbredskravet i tjenestemandslovens § 4, afskæres
fra at fortsætte i stillingen.
5.4. Kirkeministeriets overvejelser vedr.
forhøjelse af den pligtige afgangsalder for
biskopper
Kirkeministeriet har hæftet sig ved, at arbejdsgruppen i
sin rapport om åremålsansættelse af biskopper
m.v. i enighed lægger meget stor vægt på, at der
fastsættes en pligtig afgangsalder for biskopper.
Arbejdsgruppen anfører videre, at denne holdning - efter
arbejdsgruppens opfattelse - generelt deles af
menighedsrådene.
Hertil kommer, at stillinger som præst i folkekirken som
alt overvejende hovedregel i praksis besættes med
ansøgere, der har bestået teologisk kandidateksamen
fra et dansk universitet, jf. ansættelseslovens
§ 1, stk. 1, nr. 1.
Det fremgår af ansættelseslovens § 2, at
kirkeministeren undtagelsesvis kan give en person, der ikke
opfylder betingelserne i § 1, stk. 1, tilladelse til
under nærmere fastsatte vilkår at søge en
præstestilling. Sådan tilladelse kan dog kun gives,
hvis ansøgeren er fyldt 35 år, jf.
ansættelseslovens § 2, stk. 2.
Det forekommer således ikke urimeligt at antage, at en
biskop i folkekirken har været 25-30 år ved sin
første tjenestemandsansættelse som præst i
folkekirken.
Såfremt det herefter lægges til grund, at
biskoppers samlede ansættelse som præst, provst og
biskop i dag højst kan beløbe sig til 40-45 år,
vil en forhøjelse af den pligtige afgangsalder til 75
år kunne medføre en forlængelse af det samlede
folkekirkelige karriereforløb for tjenestemandsansatte
biskopper på mellem 11,1% og 12,5%.
En forhøjelse af den pligtige afgangsalder til 75
år vil således medfører en reel
forholdsmæssig forlængelse af den mulige samlede
tjenestemandsansættelse som præst, provst og biskop i
fht. den nuværende retstilstand, hvor den pligtige
afgangsalder er 70 år.
En sådan forholdsmæssig udvidelse af den mulige
samlede tjenestemandsansættelse vil være i
overensstemmelse med de hensyn, der i øvrigt begrundede
ophævelsen af den generelle 70-års grænse i
tjenestemandslovens § 29.
En pligtig afgangsalder på 75 år forekommer
desuden rimelig, når der henses til den generelt stigende
levealder siden 70-års grænsen blev
indført.
En forhøjelse af den pligtige afgangsalder til 75
år kan desuden medvirke til at mindske en evt. fremtidig
mangel på ansøgere til præstestillinger.
Med en pligtig afgangsalder på 75 år gives
også mulighed for, at meriterede professorer fra de
teologiske fakulteter vil finde anledning til at søge
bispeembeder, hvis de får lyst til at prøve nye
udfordinger uden for universitetsverdenen.
5.5. Kirkeministeriets overvejelser vedr.
forhøjelse af den pligtige afgangsalder for præster og
provster
Menighedsrådenes kaldsret - dvs. den ret til at
vælge præster og biskopper, der efter lovgivningen
tilkommer folkekirkens demokratiske organer - er fundamental for
folkekirken som trossamfund, jf. også de almindelige
bemærkninger i afsnit 3.3 til L 175, der er gengivet
ovenfor.
Kaldsretten er bl.a. kommet til udtryk i lov om
ansættelse i stillinger i folkekirken m.v.
(lovbekendtgørelse nr. 8 af 3. januar 2007) samt i
bekendtgørelse nr. 771 af 13. juli 2009 om
menighedsråds medvirken ved ansættelse i
præstestillinger m.m., der er udstedt med hjemmel i lov om
ansættelse i stillinger i folkekirken m.v.
En af de folkevalgte menighedsråds vigtigste funktioner
ville således i nogen udstrækning kunne gøres
illusorisk, såfremt en præst fremover kunne blive
siddende i den samme stilling væsentlig længere end i
dag, og derved 'binde' efterfølgende menighedsråd for
en periode, der kunne være endog væsentlig
længere end i dag.
Kirkeministeriet finder desuden, at såfremt en
præst fremover kunne forblive ansat meget længe efter
sit 70. år, vil der i særlige tilfælde kunne
opstå en øget risiko for, at præsten og
menigheden vokser fra hinanden, vel at mærke uden at
præsten dermed går udenfor folkekirkens
bekendelsesgrundlag. Dermed er der risiko for, at der opstår
en dybtgående uoverensstemmelse mellem præst og
menighed som betyder en væsentlig hindring for det kirkelige
livs trivsel på det pågældende sted.
De kirkelige myndigheders eneste mulighed for at gribe ind
over for dette, ville i givet fald være at søge
præsten afskediget uansøgt, jf. særbestemmelsen
i tjenestemandslovens § 43.
Særbestemmelsen i tjenestemandslovens § 43 er
dog kun brugt sjældent i praksis, idet den anvendes
restriktivt. Det vil være uacceptabelt for folkekirken som
trossamfund, hvis en ophævelse eller væsentlig
udskydelse af den højeste afgangsalder skulle føre
til en stigning i antallet af sager om uansøgt afsked, jf.
tjenestemandslovens § 43.
Som eksempel på, hvor stillingerne som præst og
provst i folkekirken adskiller sig væsentligt fra andre
tjenestemandsstillinger i staten kan anføres, at både
præste- og provstestillinger er kendetegnet ved at have en
meget høj grad selvstændighed i
tilrettelæggelsen og udførelsen af arbejdet.
Selv om både provster og biskopper som en del af deres
embedsvirksomhed tager på tilsynsbesøg og visitatser
indenfor hhv. provstiet/stiftet, så vil det i praksis ikke
være en del af dagligdagen, at den enkelte præst
modtager besøg af den tilsynsførende provst eller
biskop.
På samme måde er det heller ikke normalt, at den
enkelte provst i det daglige modtager tilsynsbesøg fra sin
biskop.
Kirkeministeriet lægger derfor meget stor vægt
på, at der fastsættes en pligtig afgangsalder for
såvel præster som provster. Dette synspunkt er tillige
fremført af arbejdsgruppen om åremål for
biskopper m.v., idet det endvidere er arbejdsgruppens opfattelse,
at denne holdning generelt deles af menighedsrådene.
Kirkeministeriet finder herefter, at en ny pligtig
afgangsalder for tjenestemandsansatte præster og provster
skal findes efter en afvejning af forskellige hensyn:
- Hensynet til at
lade arbejdsdygtige personer på 70 år eller derover
fortsætte på arbejdsmarkedet
- Hensynet til
menighedsrådenes kaldsret.
Kirkeministeriet har overvejet en forhøjelse på 5
år af den nuværende pligtige afgangsalder,
således at den pligtige afgangsalder for præster og
provster fremover kan fastsættes til 75 år. En
sådan forhøjelse vil i givet fald betyde, at den
pligtige afgangsalder for tjenestemandsansatte præster og
provster vil blive den samme som den, der foreslåes for
biskopper.
Som det er beskrevet ovenfor om biskopper, så
gælder der også for præstestillinger en fast
administrativ praksis for, at den, der ansættes i
præstestillingen, skal være fyldt 25 år.
Hertil kommer, at stillinger som præst i folkekirken som
alt overvejende hovedregel i praksis besættes med
ansøgere, der har bestået teologisk kandidateksamen
fra et dansk universitet, jf. ansættelseslovens
§ 1, stk. 1, nr. 1.
Af samme grunde som ovenfor anført om biskopper vil en
forhøjelse af den pligtige afgangsalder til 75 år
efter Kirkeministeriets opfattelse medføre en reel
forholdsmæssig forlængelse af den mulige samlede
tjenestemandsansættelse som præst og evt. provst i fht.
den nuværende retstilstand, hvor den højeste
afgangsalder er 70 år. Det er Kirkeministeriets opfattelse,
at en sådan forholdsmæssig udvidelse af den mulige
samlede tjenestemandsansættelse vil være i
overensstemmelse med de hensyn, der i øvrigt begrundede
ophævelsen af den generelle 70-års grænse i
tjenestemandslovens § 29.
Ud fra en samlet afvejning af de forskellige hensyn, jf.
ovenfor, finder Kirkeministeriet det herefter afgørende, at
præsters og provsters ansættelse ikke kan gå ud
over deres 75. år.
5.6. Den
foreslåede ordning
Den foreslåede ordning vil medføre, at den
nuværende pligtige afgangsalder på 70 år for
præster, provster og biskopper hæves til 75
år.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget medfører således ingen
ændringer i det samlede antal årsværk for
biskopper såvel som præster og provster. Forslaget skal
således administreres inden for de nugældende
bevillingsmæssige rammer for lønninger til biskopper
såvel som præster og provster.
Endvidere vil evt. merudgifter til udbetaling af pension
blive afholdt inden for de nugældende rammer for
lønninger til biskopper såvel som præster og
provster.
7. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
8. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
9. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har været sendt i høring hos
biskopperne, Landsforeningen af Menighedsråd, Den danske
Præsteforening, Danmarks Provsteforening, Personalestyrelsen
og Centralorganisationernes Fællesudvalg.
| | |
12. Sammenfattende
skema |
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Milømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
| |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at biskopper
ansættes som tjenestemænd på åremål,
uanset om den pågældende hører til den
personkreds, der efter tjenestemandslovens § 33 a,
stk. 1, ansættes som tjenestemand på
åremål.
Efter tjenestemandslovens § 33 a, stk. 1, sker
ansættelse som tjenestemand på åremål af
personer, som allerede er ansat som tjenestemand, er ansat i
stillinger, i hvilken ansættelsen kan medregnes i
pensionsalderen i medfør af tjenestemandspensionslovens
§ 4, stk. 1 eller 2, eller er fratrådt med ret
til aktuel eller opsat tjenestemandspension fra sådanne
stillinger.
Bestemmelsen i tjenestemandslovens § 33 a,
stk. 2, om ansættelse på åremål
på tilsvarende vilkår som tjenestemænd skal
således ikke gælde for stillinger som biskop. Der
henvises til forslagets § 3, nr. 1.
Bestemmelsen indebærer tillige, at biskopper
ansættes på åremål for et tidsrum af 12
år. Bestemmelsen i tjenestemandslovens § 33 c om
åremålets længde skal således ikke
gælde for stillinger som biskop, jf. forslagets
§ 3, nr. 1.
Biskopper på åremål omfattes af
tjenestemandslovens regler om afskedigelse af tjenestemænd
på åremål og om
åremålsansættelsens ophør.
Ansættelsen ophører således uden videre ved
åremålets udløb, jf. tjenestemandslovens
§ 28, stk. 2. Ansættelsen ophører dog
senest ved udgangen af den måned, hvori den
pågældende fylder 75 år. Der henvises til
forslagets § 3, nr. 2, om forhøjelse af den
pligtige afgangsalder for præster, provster og biskopper fra
70 år til 75 år.
Endvidere vil bestemmelsen forhindre, at en biskop ved
åremålets udløb eller ansættelsens
ophør af anden årsag, på ny kan vælges til
biskop i et stift, hvori vedkommende tidligere har været
udnævnt som biskop. Formålet med at afskære en
biskop fra genvalg i et stift, hvori vedkommende tidligere har
virket som biskop, bunder primært i et ønske om at
undgå en politisering af det gejstlige tilsyn.
Formuleringen »i et stift, hvori vedkommende tidligere
har været udnævnt som biskop« skal forstås
således, at vedkommende tidligere har været kgl.
udnævnt til biskop over det pågældende
stift.
Formuleringen omfatter således ikke situationer, hvor en
biskop i et stift f.eks. har overtaget det gejstlige tilsyn med en
præst eller en menighed fra et andet stift i henhold til
bestemmelserne i lov nr. 79 af 3. marts 1948 om adgang for
biskopper til fritagelse i visse tilfælde for at føre
tilsyn med en menighed og dennes præst. I en sådan
situation vil den biskop, der har overtaget tilsynet, ikke alene af
denne grund være afskåret fra til sin tid at
søge valg til det ledige bispeembede i det stift, som den
pågældende præst eller menighed
tilhører.
Formuleringen sigter heller ikke på at afskære
f.eks. en domprovst, der i biskoppens fravær har fungeret som
biskop, fra at søge valg til bispeembedet, når det til
sin tid bliver ledigt.
Den gældende formulering i lov om udnævnelse af
biskopper og om stiftsbåndsløsning § 6,
hvorefter udnævnelse til biskop sker ved kongelig
udnævnelse, opretholdes. Ansættelse af biskopper vil
således også i fremtiden ske ved kgl.
udnævnelse.
En nyudnævnt biskop der ansættes på
12-årigt åremål, vil med andre ord være
omfattet af de selv samme regler og love som de nuværende
varigt tjenestemandsansatte biskopper, herunder lov om
domstolsbehandling af gejstlige læresager, de særlige
beskyttelsesregler i tjenestemandslovens kapitel 4, og reglerne om
rådighedsløn i tjenestemandslovens
§ 32.
Det skal betones, at en række konkrete vilkår i
forbindelse med ansættelse i åremålsstillinger
skal fastsættes ved aftale mellem de relevante parter. Med
henvisning hertil er det Kirkeministeriets hensigt, at man fra
ministeriets side vil tilbyde nyudnævnte biskopper, der
ansættes på 12-årige åremål, en
tilbagegangsstilling som sognepræst i folkekirken. Som
udgangspunkt vil Kirkeministeriet tilbyde en tilbagegangsstilling
med fuldtidsansættelse og på tjenestemandsvilkår,
hvor opgaven som sognepræst i fornødent omfang evt.
kan suppleres med andre opgaver af folkekirkelig karakter.
Da tilbagegangsstillingen så vidt muligt vil blive
tilpasset den afgåede biskops faglige styrker og interesser,
og desuden skal være til rådighed ved
åremålets udløb, kan det ikke forventes, at der
altid kan blive tale om ansættelse i en på
forhånd eksisterende sognepræstestilling. I
fornødent omfang vil Kirkeministeriet derfor sørge
for, at der oprettes en tilbagegangsstilling til den afgåede
biskop. Stillingen vil således være personlig, og falde
bort når biskoppen fratræder stillingen senest ved
udgangen af den måned, hvori vedkommende når den
pligtige afgangsalder.
For disse tilbagegangsstillinger vil Kirkeministeriet benytte
bestemmelsen i lov om ansættelse i stillinger i folkekirken
m.v. § 18, 2. pkt., og undtage fra det generelle krav i
lovens § 18, 1. pkt. om, at der skal knyttes
tjenestebolig til stillingen.
Det er Kirkeministeriet hensigt at tilbyde en aflønning
i tilbagegangsstillingen, der ligger to lønrammer lavere end
stillingen som biskop. Biskopper, der ikke er omfattet af
forslagets § 4, dvs. allerede ansatte tjenestemænd,
følger de almindelige regler i tjenestemandspensionsloven,
dvs. § 16 a, og der ydes således et
pensionstillæg for hvert åremålsår.
Aflønning i tilbagegangsstilling finansieres inden for
de gældende bevillinger til præsteløn.
Da der er tale om en åremålsstilling, hvor
åremålet på 12 år er markant længere
end hvad der efter de almindelige regler er mulighed for at tilbyde
åremålsansatte tjenestemænd, er det
Kirkeministeriets vurdering, at der som udgangspunkt ikke er nogen
begrundelse for at lade aftalen om løn- og
ansættelsesvilkår indeholde bestemmelser om udbetaling
af åremålstillæg under ansættelsen.
Kirkeministeriet har derfor som udgangspunkt ikke til hensigt at
tilbyde åremålstillæg under
ansættelsen.
Fratrædelsesbeløb kan aftales for at sikre den
åremålsansatte en indtægt, indtil vedkommende
på ny har opnået ansættelse. I forhandlingerne om
evt. fratrædelsesbeløb som en del af
åremålsaftalen vil Kirkeministeriet for det
første lægge vægt på, at biskoppen
ansættes på et åremål der er dobbelt
så langt som normale åremål. Biskoppen får
således en høj grad af lønmæssig
sikkerhed i en længerevarende årrække.
For det andet vil ministeriet lægge vægt på,
at man i forhandlingerne tilbyder den nyvalgte biskop en
tilbagegangsstilling. Hvis der i en konkret situation ikke
indgås aftale om en tilbagegangsstilling, vil det
således være udtryk for den enkelte biskops eget
fravalg, hvorfor den ansættelsesmæssige usikkerhed, der
evt. kan være en følge heraf, i givet fald må
anses for at være selvforskyldt. Allerede varigt ansatte,
f.eks. præster eller provster, har en tilbagegangsstilling i
forvejen. Tilbuddet er i så fald, at vedkommende tilbydes
lønramme 37 i den stilling, vedkommende placeres i efter
åremålets udløb, jf. tjenestemandslovens
§ 12, stk. 4.
For det tredje vil ministeriet tillægge det betydning,
at den tilbudte tilbagegangsstilling sammensættes ud fra
vedkommende biskops faglige styrker og interesser, og at der efter
omstændighederne ligefrem kan blive tale om en nyoprettet
stilling, der oprettes specielt som tilbagegangsstilling for den
afgåede biskop. Den pågældende får
således en grad af indflydelse på
tilbagegangsstillingens sammensætning/indhold og på
dens geografiske placering, der overstiger den indflydelse andre
ansatte normalt vil have på deres stillingers
sammensætning/indhold eller geografiske placering.
For det fjerde vil Kirkeministeriet betone, at
tilbagegangsstillingen er højt lønnet.
Endelig vil ministeriet for det femte lægge vægt
på, at en biskop, der selv fravælger retten til en
tilbagegangsstilling, ikke kan antages at have behov for
længere tid til at finde en ny stilling end en person, der i
dag ansættes på et 5- eller 6-årigt
åremål efter de almindelige regler. Der er dermed ikke
nogen saglig begrundelse for, at et evt.
fratrædelsesbeløb skal kunne udgøre helt op til
en månedsløn for hvert fulde års
ansættelse.
På den baggrund er det Kirkeministeriets opfattelse, at
aftalen om åremålsansættelse ikke skal indeholde
bestemmelser om fratrædelsesbeløb, der går ud
over en månedsløn for hvert fulde 2 års
ansættelse.
Til § 2
Til nr. 1
Med bestemmelsen undtages afgåede biskoppers
ansættelse i tilbagegangsstilling fra reglerne i kapitel 2 i
lov om ansættelse i stillinger i folkekirken m.v.
Konsekvensen vil være, at kapitlets bestemmelser om
menighedsrådets medvirken ved ansættelse i
præstestillinger ikke anvendes, når der er tale om
besættelse af tilbagegangsstillingen for en biskop, hvis
åremål er udløbet.
I forvejen finder reglerne i lovens kapitel 2 heller ikke
anvendelse for stillinger som sognepræst, der er forbundet
med stilling som værnsprovst eller domprovst.
Baggrunden for bestemmelsen er primært, at det ikke kan
forventes, at en åremålsansat biskops
tilbagegangsstilling kan findes blandt allerede eksisterende ledige
sognepræstestillinger, idet tilbagegangsstillingen
forudsættes sammensat ud fra vedkommende biskops faglige
styrker og interesser. Desuden skal tilbagegangsstillingen
være til rådighed for den afgåede biskop i
umiddelbar forlængelse af
åremålsansættelsens udløb. Endvidere skal
tilbagegangsstillingen ikke søges af den afgåede
biskop i konkurrence med andre ansøgere.
Kirkeministeriet er meget opmærksom på, at
menighedsrådenes kaldsret er af stor betydning i den danske
folkekirke. Ministeriet vil derfor administrere ansættelse i
tilbagegangsstillinger for biskopper med mest mulig respekt for
ikke at beskære menighedsrådenes nuværende
kaldsret.
Det er på forhånd Kirkeministeriets vurdering, at
tilbagegangsstillinger må forventes at skulle oprettes
personligt til den afgåede biskop. Såfremt dette bliver
tilfældet, skal menighedsrådene således ikke
frygte en beskæring af deres kaldsret overfor de eksisterende
sognepræstestillinger.
En sådan centralt oprettet tilbagegangsstillinger
forudsættes at bortfalde, når den afgåede biskop
forlade den. Dette skal senest ske ved udgangen af den måned,
hvori vedkommende fylder 75 år, jf. den foreslåede
affattelse af tjenestemandslovens § 43 a.
Kirkeministeriet lægger desuden vægt på, at
tilbagegangsstillingen oprettes uden tjenesteboligpligt,
således at menighedsrådene ikke skal anskaffe en
tjenestebolig for en formodentlig relativt begrænset
periode.
Til § 3
Til nr. 1
Det foreslås, at bestemmelserne i tjenestemandslovens
§ 33 a, stk. 2, § 33 b og § 33 c
ikke skal gælde for stillinger som biskop.
Efter tjenestemandslovens § 33 a, stk. 2, kan
ansættelse på åremål af andre end dem, der
er nævnt i § 33 a, stk. 1, ske på
tilsvarende vilkår som tjenestemænd. Bestemmelserne om
kongelig udnævnelse og reglerne i tjenestemandspensionsloven
finder dog ikke anvendelse. Som konsekvens af forslagets
§ 1, nr. 1, hvorefter biskopper ansættes som
tjenestemænd på åremål, foreslås det,
at bestemmelsen i tjenestemandslovens § 33 a,
stk. 2, ikke skal gælde for stillinger som biskop.
Efter tjenestemandslovens § 33 b bestemmer
vedkommende minister, hvilke stillinger der kan besættes
på åremål. Da biskopper efter forslagets
§ 1, nr. 1, ansættes på åremål,
foreslås det, at tjenestemandslovens § 33 b ikke
skal gælde for stillinger som biskop.
Efter tjenestemandslovens § 33 c sker
åremålsansættelse for et tidsrum af 3-6 år.
Åremålsansættelsen kan forlænges med indtil
i alt 3 år. Genansættelse efter fornyet opslag kan ske
højst to gange eller i øvrigt, hvis
genansættelsen er begrundet i objektive forhold.
Efter forslagets § 1, nr. 1, ansættes
biskopper på åremål for et tidsrum af 12
år, og en biskop kan ikke udnævnes på ny i et
stift, hvori vedkommende har været udnævnt som biskop.
Som konsekvens heraf foreslås det, at bestemmelsen i
tjenestemandslovens § 33 c ikke skal gælde for
stillinger som biskop.
Til nr. 2
Det foreslås at forhøje den pligtige afgangsalder
for præster, provster og biskopper fra 70 år til 75
år.
Bestemmelsen indebærer, at biskopper på
åremål afskediges fra udgangen af den måned,
hvori de fylder 75 år, selv om ansættelsen på
åremål for et tidsrum af 12 år, jf. forslagets
§ 1, nr. 1, ikke er udløbet.
De nuværende biskopper, der ikke er ansat på
åremål, vil ved lovens ikrafttræden ligeledes
få en højeste afgangsalder på 75 år.
Til § 4
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget i nr. 2.
Til nr. 2
Pensionen til tjenestemænd på åremål
fastsættes efter reglerne i tjenestemandspensionslovens
kapitel 4 a.
Efter tjenestemandspensionslovens § 16 a
fastsættes pensionen til tjenestemænd på
åremål med udgangspunkt i den pågældendes
pensionsmæssige placering under den senestevarige
ansættelse inden pensioneringstidspunktet. Ved beregning af
pensionen medregnes åremålsansættelsen i
pensionsalderen. Til pensionen ydes et tillæg, der for hvert
åremålsår fastsættes til 2,7 pct. af
højeste pension ved pensionering fra
åremålsansættelsen. Den samlede pension kan dog
ikke overstige den pension, der ville være opnået ved
pensionering fra åremålsansættelsen.
Pensionstillægget indgår i det beløb, hvoraf
eventuel ægtefællepension beregnes.
Efter tjenestemandspensionslovens § 16 b kan en
tidligere åremålsansat tjenestemand uanset
ansættelsestiden, jf. lovens § 2, få udbetalt
egenpension fra det fyldte 60. år og i visse tilfælde
før det fyldte 60. år uden
førtidspensionsfradrag efter lovens § 6,
stk. 6, medmindre den pågældende er fratrådt
under åremålsansættelsen.
Disse bestemmelser finder anvendelse for biskopper på
åremål, der har været varigt ansat i en stilling
med ret til tjenestemandspension, jf. tjenestemandspensionslovens
§ 4, stk. 1 eller 2. Det vil typisk være
biskopper, der kommer direkte fra en tjenestemandsansættelse
som præst eller provst, eller som er fratrådt med ret
til aktuel eller opsat pension fra en sådan
ansættelse.
For biskopper på åremål, der hverken
før ansættelsen som biskop på åremål
eller senere har været varigt ansat i en stilling med ret til
tjenestemandspension, vil der imidlertid ikke være en
pensionsmæssig placering, der kan anvendes som udgangspunkt
ved fastsættelse af pensionen, jf.
tjenestemandspensionslovens § 16 a, stk. 1.
På den baggrund foreslås det, at der i
tjenestemandspensionsloven indsættes en særlig regel om
fastsættelse af pensionen til personer, der har været
ansat som biskop på åremål, og som ikke har
været varigt ansat i en stilling med ret til
tjenestemandspension.
Efter forslaget fastsættes pensionen i disse
tilfælde efter reglerne i tjenestemandspensionslovens kapitel
2 (aktuel egenpension) eller kapitel 7 (opsat pension) i stedet for
efter reglerne i lovens § 16 a. Bestemmelsen i lovens
§ 16 b finder tilsvarende anvendelse.
Bestemmelsen indebærer, at den pågældendes
pensionsgivende løn er den pensionsgivende løn
på skalatrinnet i åremålsstillingen,
jf.tjenestemandspensionslovens § 5, stk. 1, og at
den pågældendes pensionsalder opgøres efter
lovens § 4, § 4 a og § 4 b. Endvidere
udbetales egenpensionen uden førtidspensionsfradrag i de
tilfælde, der er omfattet af lovens § 16 b.
Til nr. 3.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget i nr. 2.
Til § 5
Det foreslås i stk. 1,
at loven træder i kraft dagen efter offentliggørelsen
i Lovtidende.
I stk. 2 foreslås det,
at § 1, stk. 2 og 3 i lov om udnævnelse af
biskopper og om stiftsbåndsløsning, som affattet ved
nærværende lovforslags § 1, nr. 1, alene
finder anvendelse for biskopper, der udnævnes efter
afholdelse af valg udskrevet efter lovens ikrafttræden.
Dermed sikres det, at der under valgkampen er klarhed over,
hvorvidt den kandidat, der vinder valget til en ledig stilling som
biskop, skal ansættes på åremål eller
ej.
I stk. 3 foreslås det,
at ansøgte eller uansøgte afskedigelser, der er
foretaget før lovens ikrafttræden, ikke berøres
af forhøjelsen af den pligtige afgangsalder.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at en
tjenestemand, der før lovens ikrafttræden er
afskediget ansøgt eller uansøgt på grund af den
nuværende pligtige afgangsalder på 70 år,
fratræder på det fastsatte afskedigelsestidspunkt,
også selv om tjenestemanden først fylder 70 år
efter lovens ikrafttræden. Der vil dog ikke være noget
til hinder for, at ansættelsesmyndigheden kan trække
afskedigelsen tilbage, hvis ansættelsesmyndigheden og
tjenestemanden er enige om, at ansættelsesforholdet skal
fortsætte. Ansættelsesforholdet fortsætter i
givet fald uændret på tjenestemandsvilkår, dog
længst til den pligtige afgangsalder på 75 år,
jf. tjenestemandslovens § 43 a, som ændret ved
forslagets § 3, nr. 2.
Til § 6
Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale
gyldighedsområde.
Bestemmelsen indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | |
| | I lov om udnævnelse af biskopper og
om stiftsbåndsløsning, jf. lovbekendtgørelse
nr. 608 af 6. juni 2007, foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 1.
--- | | 1. I § 1 indsættes som stk. 2 og 3: »Stk. 2. Biskopper ansættes
som tjenestemænd på åremål for et tidsrum
af 12 år. Stk. 3.
En biskop kan ikke udnævnes på ny i et stift, hvori
vedkommende tidligere har været udnævnt som
biskop.« |
| | |
| | § 2 |
| | |
| | I lov om ansættelse i stillinger i
folkekirken m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 78 af 2. februar
2009, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 8.
--- Stk. 2.
Reglerne i dette kapitel gælder ikke for stillinger som
sognepræst, der er forbundet med stilling som
værnsprovst eller domprovst. | | 1. I § 8, stk. 2, indsættes
som 2. pkt: »Endvidere gælder reglerne i
dette kapitel ikke ved en biskops ansættelse i
tilbagegangsstilling, når biskoppens
åremålsansættelse er udløbet.« |
| | |
| | § 3 |
| | |
| | I lov om tjenestemænd, jf.
lovbekendtgørelse nr. 531 af 11. juni 2004, som ændret
ved § 2 i lov nr. 527 af 24. juni 2005, § 6 i
lov nr. 1587 af 20. december 2006 og § 1 i 484 af 17.
juni 2008, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 40.
Bestemmelserne i § 11, § 12, stk. 1, og
§ 14, stk. 2, 1. pkt., gælder ikke for
folkekirkens tjenestemænd. | | 1. I § 40, stk. 1, indsættes
som 2. pkt.: »Bestemmelserne i § 33 a,
stk. 2, § 33 b og § 33 c gælder ikke
stillinger som biskop.« |
| | |
§ 43
a. Præster, provster og biskopper afskediges fra
udgangen af den måned, hvori de fylder 70 år. | | 2. I § 43 a ændres
»70« til »75«. |
| | |
| | § 4 |
| | |
| | I lov om tjenestemandspension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 230 af 19. marts 2004, som
ændret ved § 3 i lov nr. 527 af 24. juni 2005, lov
nr. 1150 af 7. december 2005, § 5 i lov nr. 1587 af 20.
december 2006 og § 2 i lov nr. 484 af 17. juni 2008,
foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 16
b. Uanset ansættelsestiden, jf. § 2, kan en
tidligere åremålsansat tjenestemand som nævnt i
§ 33 a, stk. 1, i lov om tjenestemænd få
udbetalt egenpension fra den 1. i måneden efter det fyldte
60. år, medmindre den pågældende er
fratrådt under åremålsansættelsen. Dette
gælder dog ikke for personer, der er omfattet af
§ 16 c, stk. 2. | | 1. I § 16 b, stk. 1 ændres
»§ 16 c, stk. 2« til
»§ 16 d, stk. 2«. |
| | |
§ 16
c. Reglerne i denne lov finder ikke anvendelse for personer
omfattet af § 33 a, stk. 2, i lov om
tjenestemænd. Finansministeren træffer efter indhentet
udtalelse fra Lønningsrådet bestemmelse om anden
pensionsordning for det pågældende
ansættelsesforhold. Stk. 2.
Finansministeren kan bestemme, at en person som nævnt i
§ 33 a, stk. 1, i lov om tjenestemænd
henføres til stk. 1, hvis særlige konkrete
omstændigheder taler derfor. | | 2.§ 16 c, affattes
således: »§ 16
c. Pensionen til personer, der har været ansat som
biskop på åremål, og som ikke har været
varigt ansat i en stilling med ret til tjenestemandspension,
fastsættes efter reglerne i kapitel 2 og 7. Bestemmelsen i
§ 16 b finder tilsvarende anvendelse.« |
| | |
| | 3. Efter
§ 16 c, indsættes: »§ 16
d. Reglerne i denne lov finder ikke anvendelse for personer
omfattet af § 33 a, stk. 2, i lov om
tjenestemænd. Finansministeren træffer efter indhentet
udtalelse fra Lønningsrådet bestemmelse om anden
pensionsordning for det pågældende
ansættelsesforhold. Stk. 2.
Finansministeren kan bestemme, at en person som nævnt i
§ 33 a, stk. 1, i lov om tjenestemænd
henføres til stk. 1, hvis særlige konkrete
omstændigheder taler derfor.« |
| | |
| | § 5 |
| | |
| | Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Lovtidende. Stk. 2.
§ 1, stk. 2 og 3 i lov om udnævnelse af
biskopper og om stiftsbåndsløsning, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 1, finder anvendelse for biskopper,
der udnævnes efter afholdelse af valg udskrevet efter lovens
ikrafttræden. Stk. 3.
Tjenestemandslovens § 43 a, som ændret ved denne
lovs § 3, nr. 2, berører ikke ansøgte eller
uansøgte afskedigelser, der er foretaget før lovens
ikrafttræden. |
| | |
| | § 6 |
| | |
| | Loven gælder ikke for
Færøerne eller Grønland. |