Fremsat den 27. januar 2010 af Karen
Ellemann
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Magtanvendelse over for voksne)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 941 af 1. oktober 2009, som
ændret ved § 10 i lov nr. 434 af 8. maj 2006 og § 2
i lov nr. 316 af 28. april 2009, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 82, stk. 2, ændres
»varetage« til: »inddrages i varetagelsen
af«.
2. § 124,
stk. 2, ophæves.
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 2-5.
3. I
§ 124, stk. 6, der bliver stk. 5,
ændres »jf. stk. 2« til: »jf. § 124
a«.
4.
Efter § 124 indsættes før overskriften
»Alarmsystemer«:
Ȥ 124
a. Bestemmelserne i §§ 124-137 gælder for
personer med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, der
får personlig og praktisk hjælp samt
socialpædagogisk bistand m.v. efter §§ 83-87,
behandling efter §§ 101 og 102 eller aktiverende tilbud
efter §§ 103 og 104, og som ikke samtykker i en
foranstaltning efter §§ 125-129. Det er en
forudsætning, at der foreligger den fornødne faglige
dokumentation for den nedsatte psykiske funktionsevne.«
5. I
§ 125 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2. For
personer, hvor den nedsatte funktionsevne, jf. § 124 a, er en
konsekvens af en erhvervet mental svækkelse, der er
fremadskridende, kan anvendelse af personlige alarm- og
pejlesystemer iværksættes, medmindre den
pågældende modsætter sig dette. Hvis personen
modsætter sig anvendelsen af et personligt alarm- eller
pejlesystem, kan kommunalbestyrelsen træffe afgørelse
om anvendelse heraf, jf. stk. 1. Afgørelsen efter 2. pkt.
kan gøres tidsubegrænset.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
6. I
§ 125, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres to steder »stk. 2« til: »stk.
3«.
7. § 126,
stk. 2, ophæves.
8.
Efter § 126 indsættes før overskriften
»Tilbageholdelse i boligen«:
Ȥ 126
a. Kommunalbestyrelsen kan undtagelsesvis for en
afgrænset periode træffe afgørelse om at anvende
fysisk magt i form af at fastholde en person, hvis dette må
anses for en absolut nødvendighed for at varetage
omsorgspligten, jf. § 82, stk. 1, i personlig
hygiejne-situationer. Det skal samtidig gennem handlingsplanen, jf.
§ 136, stk. 2, søges sikret, at magtanvendelse i
personlig hygiejne-situationer i fremtiden kan
undgås.«
9. I
§ 127, stk. 1, ændres
»§ 125, stk. 2« til: »§ 125, stk.
3«.
10. Overskriften før § 128 affattes således:
»Anvendelse af
stofseler«
11. § 129,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. For
personer med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, jf.
§ 124 a, der ikke modsætter sig flytning, men som
mangler evnen til at give informeret samtykke til en flytning, og
hvor den psykiske funktionsnedsættelse er en konsekvens af en
erhvervet mental svækkelse, som er fremadskridende, kan
kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om optagelse i et
bestemt botilbud, hvis kommunalbestyrelsens indstilling
tiltrædes af den værge, statsforvaltningen har
beskikket, jf. § 131, når
1) ophold i et
botilbud med tilknyttet service er påkrævet for, at den
pågældende kan få den nødvendige
hjælp, og
2) det i det
konkrete tilfælde vurderes omsorgsmæssigt at være
mest hensigtsmæssigt for den
pågældende.«
12. I
§ 129 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan i ganske særlige tilfælde
indstille til det sociale nævn, at der træffes
afgørelse om, at en person, der er optaget i et botilbud som
nævnt i stk. 1, og som mangler evnen til at give informeret
samtykke, kan flyttes til en anden tilsvarende bolig, hvor omsorgen
for personen kan varetages, selv om betingelserne i stk.1, nr. 1-5,
ikke er opfyldt, hvis det skønnes at være i den
pågældendes egen interesse, herunder af hensyn til
mulighederne for at den pågældende kan bevare
tilknytning til sine pårørende.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.
13. Overskriften »Det sociale nævns
godkendelse« før §
130 udgår.
14. §
130 affattes således:
Ȥ 130. Som
grundlag for kommunalbestyrelsens afgørelser efter
§§ 125, 126 a, 127 og 128 skal der foreligge:
1) den
nødvendige faglige dokumentation for den nedsatte
funktionsevne,
2) oplysninger om
den socialpædagogiske hjælp og pleje efter kapitel 16,
der har været iværksat før den
påtænkte afgørelse om iværksættelse
af foranstaltningerne,
3) oplysninger om
den forventede periode, i hvilken foranstaltningerne vil være
nødvendige, og
4)
pårørendes og en eventuel værges
bemærkninger til de påtænkte
foranstaltninger.«
15. § 133,
stk. 1, affattes således:
»Kommunalbestyrelsens afgørelser efter
§§ 125, 126, 126 a, 127 og 128 kan indbringes for
det sociale nævn efter reglerne i kapitel 10 i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale
område.«
16. I
§ 133, stk. 2 og 3, ændres
»§ 126, stk. 1, «til: »§
126,«.
17. § 134,
stk. 1, affattes således:
»Det sociale
nævns afgørelser efter § 131 om optagelse i
bestemte botilbud efter § 129 kan indbringes for
Ankestyrelsen inden 4 uger efter, at klageren har fået
meddelelse om afgørelsen.«
18. § 195
a, stk. 1, ophæves.
Stk. 2 bliver herefter stk. 1.
§ 2
Loven træder i kraft
den 1. juli 2010.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1) Indledning
2) Lovforslaget
formål og baggrund
3) Alarm og
pejlesystemer
4) Flytning uden
samtykke
5)
Afgørelseskompetence
6) Gældende
ret
7) Alarm- og
pejlesystemer
8) Flytning uden
samtykke
9) Lovforslagets
indhold
10)
Tydeliggørelse af formål
11) Alarm- og
pejlesystemer
12) Flytning uden
samtykke
13)
Afgørelseskompetence
14)
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
15)
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
16)
Miljømæssige konsekvenser
17) Administrative
konsekvenser for borgerne
18) Forholdet til
EU retten
19) Hørte
myndigheder og organisationer
1. Indledning
Lovforslagets hovedelement er en ændring i mulighederne
for at lade alarm- og pejlesystemer indgå i varetagelsen af
omsorgen for demente. Herudover indeholder lovforslaget en
tydeliggørelse af magtanvendelsesreglernes formål, en
ændring i reglerne om flytning uden samtykke og en
ajourføring af reglerne om, hvilken myndighed, der kan
træffe beslutning om magtanvendelse og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten. Med lovforslaget imødekommes kravet
om, at servicelovens regler om magtanvendelse i forhold til voksne
skal revideres i folketingsåret 2009/10.
2. Lovforslagets formål og baggrund
Servicelovens regler om magtanvendelse og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten over for voksne blev senest ændret ved
lov nr. 211 af 13. marts 2007, der trådte i kraft den 1.
april 2007. Det blev samtidig bestemt, at der senest i
folketingsåret 2009 - 2010 skulle fremsættes forslag
til revision af regelsættet.
2.1. Alarm og pejlesystemer
Der er med mellemrum situationer med plejekrævende og
mentalt svækkede borgere, der har forvildet sig bort sig fra
deres hjem uden selv at kunne finde tilbage. På den baggrund
har det været overvejet, om de nuværende regler om
anvendelse af alarm- og pejlesystemer, som eksempelvis
GPS-systemer, er for restriktive i forhold til gruppen af borgere,
som har en demenslidelse.
Antallet af danskere, som har en demenssygdom, vil stige i de
kommende år som følge af blandt andet
befolkningsudviklingen. Borgere med demens udgør en gruppe
af særligt svage ældre med specielle behov for pleje og
omsorg. Dette stiller blandt andet særlige krav til
medarbejdere i plejesektoren, når for eksempel hensynet til
den demente borgers grundlæggende selvbestemmelsesret og
integritet skal afbalanceres med hensynet til, at medarbejderne
opfylder omsorgspligten overfor borgeren. Ligeledes kan også
pårørende til demente befinde sig i svære
situationer, hvor forskellige hensyn må afvejes, for at den
størst mulige tryghed for både den demente og de
pårørende opnås.
Det foreslås, at lovgivningen indrettes således,
at anvendelse af ny teknik, herunder for eksempel GPS-systemer, i
endnu højere grad end efter de gældende regler kan
anvendes i arbejdet med at opfylde omsorgspligten overfor demente
borgere, der ikke modsætter sig anvendelsen og som kan have
vanskeligt ved at give udtryk for, om de ønsker at blive
udstyret med et sådant system. Formålet er at medvirke
til at skabe øget tryghed og sikkerhed for borgere med
demens. Anvendelsen af teknologi, der kan lokalisere en bortkommen
dement borger eller advare om, at vedkommende er ved at forlade
eksempelvis boligens arealer, kan være medvirkende til at
mindske risikoen for alvorlig personskade og derved medvirke til at
skabe øget tryghed. Betingelserne for at udstyre demente med
teknologi, der kan forhindre risikoen for alvorlig personskade,
foreslås derfor lempet.
2.2. Flytning uden samtykke
Samtidig foreslås det, at der i særlige
tilfælde ved beslutninger om flytning uden samtykke, kan
tages hensyn til både de pårørendes og
hovedpersonens forhold. Formålet er at forbedre muligheden
for at opretholde kontakt mellem hovedpersonen og de
pårørende, ved at der konkret samlet skønnes
over, hvad der er i hovedpersonens interesse.
2.3 Afgørelseskompetence
Det foreslås videre i konsekvens af kommunalreformen, at
kompetencen til at træffe afgørelser efter
serviceloven om magtanvendelse og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten kommer til at følge den almindelige
myndighedsstruktur, således at kommunalbestyrelsen
træffer afgørelsen med ankemulighed til det sociale
nævn. Efter de gældende regler, skal
kommunalbestyrelsen indstille til det sociale nævn, hvis en
afgørelse træffes imod borgerens vilje.
Afgørelser om flytning uden borgerens samtykke skal dog
fortsat træffes af det sociale nævn efter indstilling
fra kommunalbestyrelsen.
Herudover er det hensigten med lovforslaget at
tydeliggøre formålet med og hensynene bag
servicelovens regler om magtanvendelse mest muligt.
3. Gældende ret
3.1. Alarm- og pejlesystemer
Ifølge de gældende regler om magtanvendelse i den
sociale lovgivning kan kommunalbestyrelsen, jf. servicelovens
§ 125, træffe afgørelse om for en afgrænset
periode at anvende personlige alarm- eller pejlesystemer over for
en person, når der er risiko for, at personen ved at forlade
boligen udsætter sig selv eller andre for at lide
personskade, og forholdene i det enkelte tilfælde gør
det påkrævet for at afværge denne risiko.
Magtanvendelsesreglerne gælder alene i de
tilfælde, hvor den særlige indsats
iværksættes, uden at den pågældende, som
indgrebet foretages over for, har givet samtykke.
Bestemmelsen i servicelovens § 125 omhandler to
former for systemer: 1) Personlige alarmsystemer, der har til
formål at kunne gøre opmærksom på, at en
beboer er ved at forlade sin bolig, og derved vil kunne
udsætte sig for alvorlig personskade, og 2) personlige
pejlesystemer, der kan anvendes til at lokalisere en bortkommet
person.
Det er ikke tilladt efter de gældende regler om
anvendelse af alarm- og pejlesystemer at anvende systemer eller
udstyr, der har til formål at foretage en kontinuerlig
overvågning af borgeren. Dette gælder både i
boligen og udenfor. Som led i omsorgspligten efter servicelovens
§ 82, stk. 1, kan der anvendes udstyr, hvis formål alene
er at give et signal om, at borgeren fx har forladt sin seng eller
rejst sig fra sin stol, og dermed gøre opmærksom
på at han eller hun måske har eller umiddelbart kan
få behov for hjælp. Udstyret kan derved bidrage til, at
pågældende ikke udsætter sig for unødig
risiko for at komme til skade eller ikke i rette tid få den
omsorg, han eller hun har behov for. Hvis borgeren modsætter
sig anvendelsen af den type af udstyr, vil det ikke kunne
anvendes.
Afgørelser om anvendelse af servicelovens § 125 om
alarm- og pejlesystemer, § 127 om fastholdelse i boligen eller
§ 128 om anvendelse af stofseler træffes efter de
gældende regler af kommunalbestyrelsen eller efter
kommunalbestyrelsens indstilling af det sociale nævn, hvis
der er tale om beslutninger imod den pågældendes vilje,
eller hvis pågældende ikke er i stand til at give
samtykke.
Flytning uden samtykke
Beslutninger om optagelse i botilbud uden samtykke efter
servicelovens § 129 træffes af det sociale nævn
efter indstilling fra kommunalbestyrelsen. Er der tale om personer
med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, der ikke
modsætter sig en flytning, men som mangler evnen til at give
informeret samtykke til en flytning, og hvor den psykiske
funktionsnedsættelse er en konsekvens af en aldersbetinget
eller senere erhvervet mental svækkelse, som er
fremadskridende, kan kommunalbestyrelsen træffe
afgørelse om optagelse i et bestemt botilbud, hvis
kommunalbestyrelsens indstilling herom tiltrædes af den
værge, statsforvaltningen har beskikket, jf. § 131,
når særlige betingelser er opfyldt.
4. Lovforslagets indhold
4.1. Tydeliggørelse af formål
Med lovforslaget præciseres, jf. den foreslåede
ændring i § 82, stk. 2, kommunalbestyrelsens pligt til
at inddrage pårørende i varetagelsen af interesserne
for en person med nedsat psykisk funktionsevne, samt vigtigheden af
pårørendes rolle i forbindelse med udøvelsen af
omsorgspligten. Pårørende er en vigtig ressource med
henblik på, at kunne tilrettelægge støtte til en
person bedst mulig. Dette gælder også i forhold til
personer, der på grund af en demenssygdom har eller får
behov for måske omfattende støtte. De
pårørendes viden om den pågældendes liv om
vaner vil være af stor betydning for forståelse af
hvad, der måtte have betydning for den dementes reaktioner i
forskellige situationer. Der lægges således vægt
på, at pårørende, som kan være
ægtefælle, samboer, børn, søskende eller
andre med et nært tilknytningsforhold til den
pågældende, inddrages i varetagelsen af en persons
interesser, herunder i tilrettelæggelsen af
opgavevaretagelsen og ikke mindst som rådgivende eller som
personer med særlig viden om den pågældendes
ønsker og forhold. Med ændringen tydeliggøres
det, at der netop er tale om de pårørendes inddragelse
i varetagelsen af den pågældendes interesser. De
pårørende skal ikke overtage den
pågældendes egen integritet og selvbestemmelse.
Den gældende lovs § 124, indeholder bestemmer, at
formålet med lovens magtanvendelsesbestemmelser er at
begrænse anvendelse af magt og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten mest muligt, og bestemmelsen indeholder
samtidig en beskrivelse af den personkreds, som omfattes af
reglerne om magtanvendelse. Med forslaget om at opdele den
gældende lovs § 124 i to bestemmelser - en
formålsbestemmelse og en bestemmelse om afgrænsning af
personkredsen - er det hensigten at tydeliggøre både
formål og personkredsafgrænsning. Det er fortsat
formålet med reglerne, at begrænse anvendelse af magt
og andre indgreb i selvbestemmelsesretten mest muligt, ligesom
disse indgreb aldrig må erstatte omsorg og pleje og
socialpædagogisk bistand.
4.2. Alarm- og pejlesystemer
Vedrørende personlige alarm- og pejlesystemer
indebærer forslaget to ændringer i betingelserne for
anvendelse af personlige alarm og pejlesystemer:
a) At der uden
særlig godkendelse af kommunalbestyrelsen vil kunne anvendes
personlige alarm- og pejlesystemer over for personer med betydelig
og varigt nedsat psykisk funktionsevne, når den nedsatte
psykiske funktionsevne er en konsekvens af en fremadskridende, ikke
medfødt men senere erhvervet mental lidelse, det vil sige en
demenslidelse, når den pågældende ikke aktivt
modsætter sig anvendelsen.
b) At
kommunalbestyrelsen i tilfælde, hvor en person, der er
omfattet af den ovenfor nævnte personkreds, direkte
modsætter sig anvendelsen af et personligt alarm- eller
pejlesystem og på grundlag af en sagsbehandling, hvor der
fremskaffes de relevante faglige oplysninger, som fremgår af
den foreslåede formulering i lovens § 130, vil kunne
træffe afgørelse om anvendelse af personligt alarm-
eller pejlesystem for en tidsubegrænset periode.
Forslaget skal bidrage til at sikre, at personer, der på
grund af fremadskridende demens ikke længere fuldt ud er i
stand til klare sig selv, og hvor der er risiko for, at vedkommende
ved at forlade sin bolig udsætter sig selv - eller andre -
for at lide personskade, kan udstyres med alarm eller
pejlesystemer, fx et GPS system. Ændringen findes
hensigtsmæssig, idet det fra denne gruppe af borgere er
vanskeligt at opnå samtykke, og da det samtidig
skønnes, at pågældende borgers tilstand over tid
ikke forbedres grundet sygdommens fremadskridende karakter. Et GPS
system, eller andet alarm- eller pejlesystem, kan medvirke til, at
den pågældende kan findes, inden han eller hun
risikerer at komme til skade. Formålet er således ikke
at overvåge, hvad den pågældende foretager sig,
men derimod at medvirke til at borgeren kan opretholde sin
bevægelsesfrihed, samtidig med, at det er muligt at
forhindre, at den pågældende forvilder sig bort og
dermed udsætter sig selv for skade. Anvendelse af alarm-
eller pejlesystem kan i disse situationer besluttes som led i
omsorgen for den pågældende. Det vil sige, at
beslutning om anvendelsen kan træffes som led i den
almindelige varetagelse af omsorgen for den pågældende,
fx af personalet eller forstanderen eller på samme
måde, som man ellers i kommunen har besluttet
kompetencefordelingen.
Endvidere sikres det ved forslaget, at der, hvis en person,
som er omfattet af den nævnte personkreds, der
modsætter sig anvendelsen, finder en grundig sagsbehandling
sted forud for kommunalbestyrelsens afgørelse. Da det i
tilfælde, hvor en person direkte modsætter sig
anvendelsen af personligt alarm- eller pejleudstyr, vil være
et indgreb i personens selvbestemmelsesret at træffe en
sådan afgørelse, er det væsentligt, at
kompetencen til at træffe afgørelse i forhold til
borgeren, tillægges kommunalbestyrelsen. Kommunalbestyrelsens
afgørelse vil kunne påklages til det sociale
nævn.
Såfremt kommunalbestyrelsen træffer
afgørelse om, at borgeren kan udstyres med systemet, giver
forslaget mulighed for, at dette kan være gældende uden
tidsbegrænsning, idet der herved henses til sygdommens
fremadskridende karakter. At en afgørelse om anvendelse af
alarm - eller pejlesystemer kan gøres tidsubegrænset
betyder ikke, at man ikke løbende skal påse, at
betingelserne for at opretholde beslutningen er til stede. Vurderes
det derfor, fx i forbindelse med kommunens tilsyn eller ved
vurdering af indberetninger om magtanvendelse, at de materielle
betingelser for at opretholde en beslutning om anvendelse af alarm-
eller pejlesystem ikke længere er til stede, skal
beslutningen ophæves.
Det bemærkes, at beslutninger over for den personkreds,
der falder uden for den foreslåede ændring, det vil fx
sige udviklingshæmmede og andre med en betydeligt og varigt
nedsat psykisk funktionsevne, der fx er medfødt, fortsat
alene kan gives for en tidsbegrænset periode.
4.3. Flytning uden samtykke
Der foreslås en ændring i reglerne om flytning
uden samtykke, der betyder, at det i særlige tilfælde,
vil blive muligt at træffe beslutning om flytning af en
person uden samtykke, fra et botilbud, hvor pågældendes
omsorg og pleje kan varetages til et andet egnet botilbud, hvis det
skønnes at være i den pågældendes egen
interesse. Vurderingen heraf, vil være en samlet vurdering af
forholdene, hvori hensynet til at kunne bevare tilknytningen mellem
de pårørende og personen vil skulle indgå.
Bestemmelsen vil alene kunne anvendes ud fra en konkret vurdering,
af om de forskellige hensyn samlet taler for en flytning uden
samtykke, og bestemmelsen giver fx ikke mulighed for at flytte en
person uden samtykke af hensyn til beboersammensætningen
på pågældendes aktuelle boform.
Højesteret har for nylig tiltrådt en
afgørelse truffet af Ankestyrelsen, hvorefter reglerne i
servicelovens § 129 om optagelse i botilbud uden samtykke
ansås til hinder for at foretage en flytning af en beboer i
et botilbud efter serviceloven med den begrundelse, at en flytning
ikke kunne anses at forbedre mulighederne for, at beboeren kunne
få den nødvendige hjælp.
Dommen angår en person, der som følge af en
alvorlig hjerneskade har ophold i et botilbud efter servicelovens
§ 108. Den pågældende kan ikke selv udtrykke
ønske om eller give samtykke til den flytning, som er
foreslået af den pågældendes
ægtefælle, der sammen med parrets børn er
flyttet til en anden del af landet. Ønsket om flytning
skyldes mulighederne for at opretholde kontakten med den
pågældende.
Højesteret fandt det betænkeligt at
tilsidesætte ordlyden i den gældende formulering af
servicelovens § 129. Højesteret fandt, at det må
være lovgivningsmagtens opgave at tage stilling til, om
bestemmelserne for så vidt angår situationer som den
foreliggende, har fået et mere restriktivt indhold end
tilsigtet.
4.4. Afgørelseskompetence
Det foreslås endvidere, at kompetencen til at
træffe afgørelse om magtanvendelse efter lovens §
125 om alarm- og pejlesystemer, efter § 126 om fastholdelse,
efter den foreslåede § 126 a om magtanvendelse i
hygiejnesituationer, efter § 127 om tilbageholdelse i boligen
og efter § 128 om anvendelse af stofseler kan træffes af
kommunalbestyrelsen. Kommunalbestyrelsens afgørelser vil
kunne påklages til det sociale nævn.
Forslaget skal ses i lyset af, at det ved kommunalreformen
blev fastlagt, at det er kommunalbestyrelsen, der generelt har
myndighedsansvaret, når der skal træffes beslutning om
den enkelte borgers forhold efter den sociale lovgivning. Efter de
gældende magtanvendelsesregler skal kommunalbestyrelsen
imidlertid indstille til det sociale nævn, når der skal
træffes afgørelse imod den pågældendes
vilje. I overensstemmelse med den placering af myndighedsansvaret,
der blev fastlagt ved kommunalreformen, foreslås det derfor,
at afgørelser, der træffes i medfør af
§§ 125, § 126a - 128, samt § 129, stk. 2, altid
træffes af kommunalbestyrelsen, med deraf følgende
mulighed for, at afgørelserne vil kunne indbringes for det
sociale nævn. I de indgribende afgørelser om flytning
imod en borgers vilje efter § 129, stk. 1, og den
foreslåede § 129, stk. 3, om flytning uden samtykke,
opretholdes det, at afgørelse skal træffes af det
sociale nævn efter indstilling fra kommunalbestyrelsen.
De afgørelser, der træffes i første
instans af det sociale nævn, vil kunne påklages til
Ankestyrelsen.
Med forslaget varetages hensynet til borgerens retssikkerhed
gennem adgangen til at anke kommunalbestyrelsens afgørelser
til det sociale nævn og forpligtigelsen til at magtanvendelse
skal registreres og indberettes, så det er muligt for
myndigheden at vurdere, om der grundlag for at ændre i den
måde, omsorgen og det pædagogiske arbejde
tilrettelægges på. Registrering og indberetning af
magtanvendelser skal ske til den myndighed, kommunalbestyrelse
eller regionsråd, der har forpligtigelsen til at føre
det driftsorienterede tilsyn, jf. servicelovens § 148a.
På tilsvarende måde vil indberetning af magtanvendelser
efter servicelovens § 126, der for eksempel foretages af
personalet i friplejeboliger eller i private botilbud, skulle ske
til den myndighed, der har tilsynsforpligtigelsen med
friplejeboligen eller botilbuddet. Det vil som hovedregel sige til
kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor friplejeboligen eller
botilbuddet ligger.
Registrering af magtanvendelser skal principielt ske
umiddelbart efter indgrebet, mens indberetning til
kommunalbestyrelsen af registrerede magtanvendelser efter
§§ 125- 128 kan ske månedligt, og indberetning af
magtanvendelse efter servicelovens § 129 skal ske kvartalsvis.
Hvor der foretages magtanvendelse i strid med reglerne herunder som
led i nødværge eller nødret eller i
situationer, hvor der skal træffes afgørelse om en
fortsat magtanvendelse, skal registrering foretages straks, og
senest dagen efter foranstaltningen er sat i værk.
Indberetning til kommunalbestyrelsen foretages senest på 3.
dagen efter indgrebet.
Der vil i 1. halvår af 2013 blive gennemført en
undersøgelse af, hvilke ændringer i praksis reglerne
har givet anledning til.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Forslaget vurderes samlet set ikke, at have økonomiske
eller administrative konsekvenser for det offentlige. Den kommunale
sagsbehandling lettes ved, at færre sager vedr. alarm- og
pejlesystemer skal forelægges for de sociale nævn til
førsteinstansafgørelse, hvilket skønnes at
modsvare en eventuel stigning i antallet af tildelte
systemer.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget indebærer ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
9. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
Lovforslaget har ud over relevante ministerier og styrelser
m.v. været sendt i høring hos Alzheimerforeningen,
Center for Ligebehandling af Handicappede, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske
Ældreråd, Den Uvildige Konsulentordning på
Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, KL, LEV,
Organisationen af Selvejende Institutioner,
pårørendegruppen for Svage Ældre, Ældre
Sagen og Ældremobiliseringen.
| | |
11. Sammenfattende skema | | |
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Med forslaget præciseres, at det som led i
omsorgspligten skal påses, om en pårørende kan
inddrages i varetagelsen af interesserne for en person med
betydeligt nedsat psykisk funktionsevne. Med den foreslåede
formulering understreges vigtigheden af, at de
pårørende netop skal inddrages, uden at det er
meningen, at de pårørende skal erstatte den
pågældende borgers integritet og selvbestemmelse.
Til nr. 2, 3 og 4.
Med forslaget deles den gældende § 124 i to
selvstændige paragraffer, således at selve
formålsbestemmelsen for magtanvendelse og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten står i en selvstændig
bestemmelse, og personkredsafgrænsningen står i en
anden selvstændig bestemmelse. Formålet hermed er at
gøre målbeskrivelsen og indsatsbeskrivelsen tydeligere
ved at bestemmelsernes formål står klart i § 124,
mens afgrænsningen af personkreds med videre indgår i
den ny § 124 a. Der er ikke tale om indholdsmæssige
ændringer.
Til nr. 5.
Med den foreslåede formulering, lempes der på
reglerne for at anvende personlige alarm- og pejlesystemer over for
personer med nedsat psykisk funktionsevne i tilfælde, hvor
den nedsatte funktionsevne skyldes en erhvervet, dvs. ikke
medfødt mental lidelse, der er fremadskridende. Der
åbnes for, at personer, der ikke modsætter sig,
herunder personer, som ikke kan give et informeret samtykke, vil
kunne tildeles alarm- eller pejlesystemer som led i den pleje og
omsorg, der generelt udføres i forhold til den
pågældende. Hvis en person, der er omfattet af
personkredsen, det vil sige en borger med en demenslidelse, direkte
modsætter sig anvendelsen af personligt alarm- eller
pejleudstyr, vil kommunalbestyrelsen, jf. § 125, stk. 1, efter
forslaget kunne træffe afgørelse om anvendelsen for en
tidsubegrænset periode, idet de sædvanlige
sagsbehandlingskrav, der er nævnt i lovens § 130
træder i kraft. Kommunalbestyrelsens afgørelse vil
kunne indbringes for det sociale nævn.
Med forslaget bliver det kommunalbestyrelsen, der, som
myndighed i forhold til enkeltpersoner efter den sociale
lovgivning, har beslutningskompetencen. Kommunalbestyrelsens
afgørelser vil kunne indbringes for det sociale
nævn.
Uanset den foreslåede ændring må
afgørelser om at anvende personlige alarm- og pejlesystemer,
eller andre teknologiske redskaber, ikke erstatte den
socialpædagogiske indsats og tjene som erstatning for den
direkte kontakt mellem demente og medarbejderne i sektoren.
For den personkreds, der ikke er omfattet af den
foreslåede formulering af § 125, stk. 2, det vil sige
personer, hvor den betydelige og varige nedsatte psykiske
funktionsevne, ikke skyldes en erhvervet, fremadskridende mental
svækkelse, herunder fx udviklingshæmmede ændres
der ikke i betingelserne for at anvende alarm- eller pejlesystemer,
men afgørelse herom vil skulle træffes af
kommunalbestyrelsen.
Til nr. 6.
Der er tale om en konsekvensrettelse.
Til nr. 7 og 8
Med forslaget optages den gældende § 126, stk. 2,
om indgreb i hygiejnesituationer mv. som en selvstændig
bestemmelse, således at § 126 alene drejer sig om
akutindgreb, mens den foreslåede § 126 a hjemler brug af
magt i hygiejnesituationer. Beslutning kan træffes for en
afgrænset periode. I den foreslåede affattelse af
§ 126 a er der foretaget en sproglig tilpasning, så
bestemmelsens sprogbrug vedrørende handleplaner bringes i
overensstemmelse med lovens øvrige formuleringer herom, idet
" den faglige" er udgået foran handleplan. Der er ikke
tilsigtet indholdsmæssige ændringer
Til nr. 9
Der er tale om en konsekvensrettelse.
Til nr. 10
Der er alene tale om en ændring af overskriften for at
bringe den i overensstemmelse med indholdet af den
efterfølgende bestemmelse.
Til nr. 11
Der er tale om et forslag af redaktionel karakter, idet
"aldersbetinget" og "senere" udgår, så
målgruppeformuleringen i den foreslåede § 125,
stk. 2 og den tilsvarende formulering i § 129, stk. 2 bringes
i overensstemmelse med hinanden. Samtidig konsekvensrettes
henvisningen i bestemmelsen til § 124 a. Der er ikke tilsigtet
indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 12
Med forslaget muliggøres det, at der kan træffes
beslutning om flytning uden samtykke af en person, der er optaget i
et botilbud, selv om den nødvendige omsorg og pleje er til
stede, hvis det skønnes at være i
pågældendes egen interesse, at en flytning til en andet
botilbud finder sted. Vurderingen af om betingelserne for en
sådan flytning er til stede, vil bero på en samlet
bedømmelse, hvori hensynet til muligheden for at opretholde
kontakten mellem den pågældende og de
pårørende indgår. Der vil således alene i
de tilfælde, hvor det samlede hensyn til personen og til at
personen vil kunne opretholde konktakten med de
pårørende, kunne træffes afgørelse om, at
flytte en person fra et botilbud til et andet, selvom plejen af og
omsorgen for personen fortsat ville kunne varetages i den hidtidige
bolig. Bestemmelsen giver ikke mulighed for at træffe
afgørelse om flytning af en person uden dennes samtykke, med
det formål at sikre en bestemt beboersammensætning i et
botilbud eller tilsvarende. Da flytning uden samtykke er et
indgribende indgreb over for den enkelte, foreslås det, at
afgørelsen om flytning uden samtykke, skal træffes af
det sociale nævn efter kommunalbestyrelsens
indstilling.
Det sociale nævns afgørelse vil kunne indbringes
for Ankestyrelsen, og evt. derefter for domstolene.
Til nr. 13
Der er tale om en sproglig tilpasning af overskriften. Der
tilsigtes ingen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 14
Med forslaget tilpasses kompetencen til at træffe
afgørelser efter magtanvendelsesreglerne til
kommunalreformen, således at det er kommunalbestyrelsen, der
varetager myndighedsopgaverne i forhold til de enkelte borgere.
Herefter vil det alene være i sager, hvor der skal
træffes afgørelse om flytning af en borger uden dennes
samtykke, at afgørelsen i 1. instans skal træffes
afgørelse af det sociale nævn efter indstilling fra
kommunalbestyrelsen.
Til nr. 15.
Forslaget er en konsekvens af forslag nr. 14, om
afgørelseskompetencen. Hermed kan kommunalbestyrelsens
afgørelser indbringes for det sociale nævn, efter de
almindelige retningslinier i den sociale retssikkerhedslov.
Til nr. 16 og 17.
Forslaget er en konsekvens af forslag nr. 14 og 15. Med
forslaget er det sociale nævn førsteinstans i
afgørelser om flytning uden samtykke. Disse
afgørelser vil kunne indbringes for Ankestyrelsen.
Til nr. 18.
Med fremsættelsen af lovforslaget er fristen
ifølge revisionsbestemmelsen opfyldt. Der foreslås
ikke indsat en ny revisionsbestemmelse.
Til § 2
Det foreslås at loven træder i kraft 1. juli
2010.
1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
§82, stk.2. Kommunalbestyrelsen skal påse, om
der er pårørende eller andre, der kan varetage
interesserne for en person med betydelig nedsat psykisk
funktionsevne. Kommunalbestyrelsen skal være opmærksom
på, om der er behov for at bede statsforvaltningen om at
beskikke en værge efter værgemålsloven. | | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 941 af 1. oktober 2009, som
ændret ved § 10 i lov nr. 434 af 8. maj 2006 og § 2
i lov nr. 316 af 28. april 2009, foretages følgende
ændringer: 1. I § 82, stk. 2, ændres "varetage"
til: "inddrages i varetagelsen af". |
§ 124.
Formålet med bestemmelserne i dette afsnit er at
begrænse magtanvendelse og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten til det absolut nødvendige. Disse
indgreb må aldrig erstatte omsorg, pleje og
socialpædagogisk bistand. Stk. 2.
Bestemmelserne i dette afsnit gælder for personer med
betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, der får
personlig og praktisk hjælp samt socialpædagogisk
bistand m.v. efter §§ 83-87, behandling efter
§§ 101 og 102 eller aktiverende tilbud efter
§§ 103 og 104, og som ikke samtykker i en
foranstaltning efter §§ 125-129. Det er en
forudsætning, at der foreligger den fornødne faglige
dokumentation for den nedsatte psykiske funktionsevne. Stk. 3. Forud
for enhver form for magtanvendelse og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten skal kommunen foretage, hvad der er muligt
for at opnå personens frivillige medvirken til en
nødvendig foranstaltning. Stk. 4.
Anvendelse af magt skal stå i rimeligt forhold til det, der
søges opnået. Er mindre indgribende foranstaltninger
tilstrækkelige, skal disse anvendes. Stk. 5.
Magtanvendelse skal udøves så skånsomt og
kortvarigt som muligt og med størst mulig hensyntagen til
den pågældende og andre tilstedeværende,
således at der ikke forvoldes unødig krænkelse
eller ulempe. Stk. 6.
Indgreb efter § 126, stk. 1, kan udføres af
ansatte i tilbud, der drives af regionen eller af de private
leverandører, der efter kommunal visitation yder service
over for den pågældende, jf. stk. 2. Det påhviler
kommunalbestyrelsen at vejlede private leverandører af
service om betingelserne for at foretage indgreb i medfør af
§ 126, stk. 1, herunder om kravet om indberetning, jf.
§ 136. I tilbud etableret af regionsrådet
påhviler vejledningsforpligtelsen efter 2. pkt.
regionsrådet. | | 2.§ 124, stk. 2, ophæves. Stk. 3-6 bliver herefter stk. 2-5. |
| | 3. I § 124, stk. 6, der bliver stk. 5,ændres "jf. stk. 2" til: "jf. § 124
a" |
| | 4. Efter §
124 indsættes før overskriften "Alarmsystemer": "§ 124 a.
Bestemmelserne i dette afsnit gælder for personer med
betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, der får
personlig og praktisk hjælp samt socialpædagogisk
bistand m.v. efter §§ 83-87, behandling efter
§§ 101 og 102 eller aktiverende tilbud efter §§
103 og 104, og som ikke samtykker i en foranstaltning efter
§§ 125-129. Det er en forudsætning, at der
foreligger den fornødne faglige dokumentation for den
nedsatte psykiske funktionsevne. " |
§ 125.
Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om at anvende
personlige alarm- eller pejlesystemer for en person i en
afgrænset periode, når 1) der er risiko for, at personen ved at
forlade bo- eller dagtilbuddet udsætter sig selv eller andre
for at lide personskade, og 2) forholdene i det enkelte tilfælde
gør det påkrævet for at afværge denne
risiko. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om at anvende
særlige døråbnere ved yderdøre for en
eller flere personer i en afgrænset periode, når 1) der er nærliggende risiko for, at
en eller flere personer ved at forlade bo- eller dagtilbuddet
udsætter sig selv eller andre for at lide væsentlig
personskade, og 2) forholdene i det enkelte tilfælde
gør det absolut påkrævet for at afværge
denne risiko og 3) lovens øvrige muligheder
forgæves har været anvendt. Stk. 3. Hvis
foranstaltninger efter stk. 2 iværksættes, skal der af
hensyn til beboernes frie færden opsættes en
døralarm, som sikrer, at beboere, der ikke selv kan betjene
den særlige døråbner, får den
nødvendige hjælp hertil. Beboere, der er omfattet af
foranstaltningen efter stk. 2, vil således alene kunne
tilbageholdes, hvis bestemmelsen i § 127 samtidig hermed
finder anvendelse. | | 5. I § 125 indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: "Stk. 2. For
personer, hvor den nedsatte funktionsevne, jf. § 124 a, stk.
1, er en konsekvens af en senere erhvervet mental svækkelse,
der er fremadskridende, kan anvendelse af personlige alarm- og
pejlesystemer iværksættes, medmindre den
pågældende modsætter sig dette. Hvis personen
modsætter sig anvendelsen af et personligt alarm- eller
pejlesystem, kan kommunalbestyrelsen træffe afgørelse
om anvendelse heraf, jf. stk. 1. Beslutningen kan gøres
tidsubegrænset. " Stk. 2 og 3, bliver herefter stk. 3 og
4. |
| | 6. I § 125, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres to steder "stk. 2" til: "stk. 3" |
§ 126.
Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om at anvende
fysisk magt i form af at fastholde en person eller føre
denne til et andet opholdsrum, når 1)der er nærliggende risiko for, at
personen udsætter sig selv eller andre for at lide
væsentlig personskade, og 2)forholdene i det enkelte tilfælde
gør det absolut påkrævet. § 126, stk.
2. Kommunalbestyrelsen kan
undtagelsesvis for en afgrænset periode træffe
afgørelse om at anvende fysisk magt i form af at fastholde
en person, hvis dette må anses for en absolut
nødvendighed for at udøve omsorgspligten i personlig
hygiejne-situationer. Det skal samtidig gennem den faglige
handlingsplan, jf. § 136, stk. 2, søges sikret, at
magtanvendelse i personlig hygiejne-situationer i fremtiden kan
undgås. | | 7.§ 126, stk. 2, ophæves. |
| | 8. Efter §
126 indsættes før overskriften "Tilbageholdelse i
boligen": "§ 126 a.
Kommunalbestyrelsen kan undtagelsesvis for en afgrænset
periode træffe afgørelse om at anvende fysisk magt i
form af at fastholde en person, hvis dette må anses for en
absolut nødvendighed for at udøve den omsorg, der
følger af § 82, stk. 1, i personlig
hygiejne-situationer. Det skal samtidig gennem handlingsplanen, jf.
§ 136, stk. 2, søges sikret, at magtanvendelse i
personlig hygiejne-situationer i fremtiden kan undgås.
" |
§ 127.
Under samme betingelser som i § 125, stk. 2, kan
kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om at anvende
fysisk magt i form af at fastholde en person for at forhindre denne
i at forlade boligen eller for at føre denne tilbage til
boligen. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om, for
hvilken periode tilbageholdelse i boligen kan anvendes, og skal
løbende vurdere, om en mindre indgribende foranstaltning kan
anvendes. | | 9. I § 127, stk. 1, ændres "§ 125,
stk. 2" til: "§ 125, stk. 3". |
Anvendelse af
beskyttelsesmidler § 128.
Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om at anvende
fastspænding med stofseler til kørestol eller andet
hjælpemiddel, seng, stol eller toilet for at hindre fald,
når der er nærliggende risiko for, at en person
udsætter sig selv for at lide væsentlig personskade, og
forholdene i det enkelte tilfælde gør det absolut
påkrævet. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om, for
hvilken periode de beskyttelsesmidler, som er omfattet af stk. 1,
kan anvendes, og skal løbende vurdere, om en mindre
indgribende foranstaltning kan anvendes. | | 10.Overskriften før § 128 affattes således: "Anvendelse af
stofseler". |
Optagelse i
særlige botilbud uden samtykke § 129.
Kommunalbestyrelsen kan, jf. § 131, indstille til det
sociale nævn at træffe afgørelse om, at en
person, der modsætter sig flytning eller mangler evnen til at
give informeret samtykke hertil, jf. dog stk. 2, skal optages i et
bestemt botilbud efter denne lov, botilbud i boliger opført
efter den nu ophævede lov nr. 378 af 10. juni 1987 om boliger
for ældre og personer med handicap eller botilbud efter lov
om almene boliger m.v., når 1) det er absolut påkrævet
for, at den pågældende kan få den
nødvendige hjælp, og 2) hjælpen ikke kan
gennemføres i personens hidtidige bolig og 3) den pågældende ikke kan
overskue konsekvenserne af sine handlinger og 4) den pågældende
udsætter sig selv for at lide væsentlig personskade
og 5) det er uforsvarligt ikke at
sørge for flytning. | | |
§ 129, stk.
2. For personer med betydelig og varigt nedsat psykisk
funktionsevne, jf. § 124, stk. 2, der ikke
modsætter sig flytning, men som mangler evnen til at give
informeretsamtykke til en flytning, og hvor
den psykiske funktionsnedsættelse er en konsekvens af en
aldersbetinget eller senere erhvervet mental svækkelse, som
er fremadskridende, kan kommunalbestyrelsen træffe
afgørelse om optagelse i et bestemt botilbud, hvis
kommunalbestyrelsens indstilling tiltrædes af den
værge, statsforvaltningen har beskikket, jf. § 131,
når 1) ophold i et botilbud med tilknyttet
service er påkrævet for, at den pågældende
kan få den nødvendige hjælp, og 2) det i det konkrete tilfælde
omsorgsmæssigt vurderes at være mest
hensigtsmæssigt for den pågældende. | | 11.§ 129, stk. 2, affattes
således: " For personer med betydelig og varigt
nedsat psykisk funktionsevne, jf. § 124 a, der ikke
modsætter sig flytning, men som mangler evnen til at give
informeret samtykke til en flytning, og hvor den psykiske
funktionsnedsættelse er en konsekvens af en erhvervet mental
svækkelse, som er fremadskridende, kan kommunalbestyrelsen
træffe afgørelse om optagelse i et bestemt botilbud,
hvis kommunalbestyrelsens indstilling tiltrædes af den
værge, statsforvaltningen har beskikket, jf. § 131,
når 1) ophold i et botilbud med tilknyttet
service er påkrævet for, at den pågældende
kan få den nødvendige hjælp, og 2) det i det konkrete tilfælde
omsorgsmæssigt vurderes at være mest
hensigtsmæssigt for den pågældende. |
§ 129, stk.
3. Det skal indgå i kommunalbestyrelsens vurdering
efter stk. 1 og 2, hvis en eventuel ægtefælle, samlever
eller anden pårørende ikke længere kan varetage
den nødvendige hjælp til og opsyn med den
pågældende. Stk. 4.
Kommunalbestyrelsens afgørelse efter stk. 2 vil kunne
påklages til det sociale nævn efter reglerne i kapitel
10 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område. Kan kommunalbestyrelsens indstilling ikke
tiltrædes af den værge, statsforvaltningen har
beskikket, jf. § 131, indstiller kommunalbestyrelsen til
det sociale nævn at træffe afgørelse om
optagelse eller flytning til et bestemt botilbud efter stk.
2. | | 12. I § 129 indsættes, efter stk. 2, som
nyt stykke: "Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan i ganske særlige tilfælde
indstille til det sociale nævn, at der træffes
afgørelse om, at en person, der er optaget i et botilbud som
nævnt i stk. 1, og som mangler evnen til at give informeret
samtykke, kan flyttes til en anden tilsvarende bolig, hvor omsorgen
for personen kan varetages, selv om betingelserne i stk.1, nr. 1-5,
ikke er opfyldt, hvis det skønnes at være i den
pågældendes egen interesse, herunder af hensyn til
mulighederne for at den pågældende kan bevare
tilknytning til sine pårørende. " Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5. |
Sagsbehandling,
administration m.v. Det sociale
nævns godkendelse | | 13.Overskriften " Det sociale nævns
godkendelse" før § 130
udgår. |
§ 130.
Kommunalbestyrelsens beslutninger efter §§ 125, 127
og 128 skal forelægges det sociale nævn til
godkendelse, såfremt de træffes mod den
pågældendes vilje. Stk. 2.
Forelæggelse for det sociale nævn i de tilfælde,
der er nævnt i stk. 1, skal indeholde en redegørelse
for 1)grundlaget for, at betingelserne for at
sætte foranstaltningerne i værk anses for
opfyldt, 2)den nødvendige faglige
dokumentation for den nedsatte funktionsevne, 3)den socialpædagogiske hjælp
og pleje efter kapitel 16, der har været iværksat
før indstilling om iværksættelse af
foranstaltningerne, 4)den forventede periode, i hvilken
foranstaltningerne vil være nødvendige, og 5)pårørendes og den
eventuelle værges bemærkninger til
foranstaltningen. Stk. 3.
Nævnets afgørelse om, hvorvidt beslutningerne efter
stk. 1 kan godkendes, skal foreligge inden 1 uge efter, at
nævnet har modtaget kommunalbestyrelsens beslutning. Hvis
nævnet ikke kan træde sammen, inden fristen er
udløbet, kan formanden for nævnet afgøre sagen
efter § 71, stk. 4, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område. Ved det
førstkommende møde i nævnet skal nævnet
tage stilling til formandens afgørelse. Stk. 4.
Nævnet skal have godkendt beslutningerne efter stk. 1, inden
de kan sættes i værk. Hvis det i særlige
tilfælde er påkrævet at sætte
foranstaltningen i værk, inden det sociale nævns
afgørelse foreligger, skal beslutningen snarest muligt og
senest inden 2 uger efter, at den er sat i værk,
forelægges til godkendelse efter reglerne i stk. 1 og
2. Det sociale
nævns afgørelser om optagelse i særlige botilbud
uden samtykke § 131.
Det sociale nævn træffer afgørelse om optagelse
i særlige botilbud uden samtykke efter § 129 efter
indstilling fra kommunalbestyrelsen. Nævnets afgørelse
skal træffes senest 2 uger efter modtagelse af
kommunalbestyrelsens indstilling. Stk. 2.
Indstillingen skal indeholde en redegørelse for 1)grundlaget for, at betingelserne i
§ 129 anses for opfyldt, 2)den nødvendige faglige
dokumentation for den nedsatte funktionsevne, 3)den hjælp og pleje efter kapitel
16, der har været iværksat eller har været
tilbudt den pågældende eller familien, før
indstilling om optagelse i et særligt botilbud blev
besluttet, 4)indretningen af den nye bolig og den
personlige hjælp, pleje og støtte m.v., som herefter
vil kunne stilles til rådighed, og 5)personens egne samt de
pårørendes og den eventuelle værges
bemærkninger til flytningen. Stk. 3. En
ægtefælle eller anden nærtstående person,
der deler bolig med den person, som sagen vedrører, er
berettiget til at klage over kommunalbestyrelsens afslag på
at indstille til optagelse i særlige botilbud efter denne
bestemmelse. Klagen kan indbringes for det sociale nævn efter
reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, men ikke for anden administrativ
klagemyndighed. Stk. 4. Har
den pågældende ikke allerede en værge, skal
kommunalbestyrelsen, når der indstilles til flytning, anmode
statsforvaltningen om at beskikke en værge efter
værgemålsloven. Stk. 5.
Kommunen kan om fornødent anmode om bistand af politiet til
at gennemføre en afgørelse om flytning. Advokatbistand § 132.
Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at personen under sagen
får bistand fra en advokat til at varetage sine interesser i
sager om 1)tilbageholdelse i boligen m.v. efter
§ 127 mod den pågældendes vilje eller 2)optagelse i særlige botilbud efter
§ 129, stk. 1. Stk. 2.Myndigheden
betaler udgifterne til advokaten, der modtager salær og
godtgørelse for udlæg efter samme regler, som
gælder i de tilfælde, hvor der er meddelt fri proces,
jf. kapitel 31 i retsplejeloven. | | 14.§ 130 affattes således: "§ 130. Som
grundlag for kommunalbestyrelsens afgørelser efter
§§ 125, 126 a, 127 og 128 skal der foreligge: 1) den nødvendige faglige
dokumentation for den nedsatte funktionsevne, 2) oplysninger om den
socialpædagogiske hjælp og pleje efter kapitel 16, der
har været iværksat før den påtænkte
afgørelse om iværksættelse af
foranstaltningerne, 3) oplysninger om den forventede periode,
i hvilken foranstaltningerne vil være nødvendige,
og 4) pårørendes og en eventuel
værges bemærkninger til de påtænkte
foranstaltninger. " |
| | |
Klage til det sociale
nævn § 133.
Kommunalbestyrelsens beslutninger efter §§ 125, 127
og 128, der ikke træffes mod den pågældendes
vilje, samt beslutninger efter § 126 kan indbringes for
det sociale nævn efter reglerne i kapitel 10 i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale
område. Stk. 2. Klager
over indgreb efter § 126, stk. 1, som udføres af
private leverandører, kan indbringes for det sociale
nævn, jf. stk. 1. Klagen indsendes til kommunalbestyrelsen,
som vurderer klagen efter § 66 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, jf. dog stk.
3. Stk. 3. Klager
over indgreb efter § 126, stk. 1, som udføres af
ansatte i regionale tilbud eller af private leverandører i
tilbud etableret af regionsrådet, kan indbringes for det
sociale nævn, jf. stk. 1. Klagen indsendes til
regionsrådet, som vurderer klagen efter § 66 i lov
om retssikkerhed og administration på det sociale
område. Stk. 4. En
ægtefælle, en pårørende, en værge
eller en anden repræsentant for den person, som
foranstaltningen vedrører, kan klage over
kommunalbestyrelsens beslutning, når den person, som
afgørelsen vedrører, ikke selv er i stand til at
klage. | | 15.§ 133,stk. 1, affattes
således: " §
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter §§ 125,
126, 126 a, 127 og 128 kan indbringes for det sociale nævn
efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område. " |
| | 16. I § 133, stk. 2 og 3, ændres "§
126, stk. 1," til: "§ 126,". |
Klage til
Ankestyrelsen § 134.
Det sociale nævns godkendelse efter § 130 af
beslutninger om alarmsystemer m.v. efter § 125,
tilbageholdelse i boligen m.v. efter § 127, anvendelse af
beskyttelsesmidler efter § 128 og nævnets
afgørelser efter § 131 om optagelse i
særlige botilbud efter § 129 kan indbringes for
Ankestyrelsen inden 4 uger efter, at klageren har fået
meddelelse om afgørelsen. Stk. 2. Det er
den person, som afgørelsen vedrører, eller
kommunalbestyrelsen, der kan klage over de afgørelser, der
er nævnt i stk. 1. Stk. 3. En
ægtefælle, en pårørende, en værge
eller en anden repræsentant for den person, som
foranstaltningen vedrører, kan klage over det sociale
nævns godkendelse og det sociale nævns
afgørelse, når den person, som afgørelsen
vedrører, ikke selv er i stand til at klage. Stk. 4.
Når Ankestyrelsen behandler klagen, gælder reglerne i
kapitel 9 og 10 i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område bortset fra §§ 63 og 66 i
lovens kapitel 10. | | 17.§ 134, stk. 1, affattes
således: "Det sociale nævns afgørelser
efter § 131 om optagelse i bestemte botilbud efter
§ 129 kan indbringes for Ankestyrelsen inden 4 uger
efter, at klageren har fået meddelelse om afgørelsen.
" |
Domstolsprøvelse § 135.
Ved henvendelse til Ankestyrelsen inden 4 uger efter, at klageren
har fået meddelelse om afgørelsen, kan klageren
kræve afgørelsen forelagt retten efter reglerne i
retsplejelovens kapitel 43 a, når Ankestyrelsens
afgørelse omhandler 1)tilbageholdelse i boligen m.v. efter
§ 127 eller 2)optagelse i særlige botilbud efter
§ 129. Registrering,
indberetning og handleplaner § 136.
Optagelse i særlige botilbud efter § 129 og enhver
form for magtanvendelse, herunder magtanvendelse i forbindelse med
foranstaltninger efter §§ 125-128, skal registreres
og indberettes af tilbuddet til kommunalbestyrelsen for de tilbud,
kommunalbestyrelsen fører tilsyn med, jf.
§ 148 a, og til regionsrådet for de tilbud,
regionsrådet fører tilsyn med, jf. § 5, stk.
7. Kommunalbestyrelsen eller regionsrådet orienterer
opholdskommunen, jf. § 9 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, om
indberetningen. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal udarbejde handleplaner i overensstemmelse
med § 141 for personer, for hvem der foretages
foranstaltninger som nævnt i stk. 1. | | |
Bemyndigelser
m.v. § 137.
Velfærdsministeren fastsætter i en
bekendtgørelse regler om iværksættelse af
foranstaltninger, registrering, indberetning, godkendelse og
udarbejdelse af handleplaner, jf. §§ 125-131 og
136. Stk. 2.
Velfærdsministeren fastsætter i en
bekendtgørelse regler om udpegning af advokater, der yder
hjælp i sager efter §§ 127 og 129, og om
advokaternes medvirken ved sagens behandling, jf.
§ 132. | | |
| | |
§ 195
a. Velfærdsministeren
fremsætter senest i folketingsåret 2009-10 forslag til
revision af afsnit VII i lov om social service. | | 18.§ 195 a, stk. 1, ophæves. Stk. 2 bliver herefter stk. 1. |
| | § 2 Loven træder i kraft den 1. juli
2010. |