Skriftlig fremsættelse (27. januar
2010)
Indenrigs- og
socialministeren (Karen Ellemann) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
social service (Magtanvendelse over for voksne)
(Lovforslag nr. L 113).
Lovforslaget indeholder 4 elementer: Betingelserne for at
anvende alarm- og pejlesystemer over for mennesker med en
demenslidelse lempes, det gøres muligt at lade et samlet
hensyn til hovedpersonen og dennes pårørende
indgå i beslutningsgrundlaget for en eventuel
afgørelse om flytning uden hovedpersonens samtykke,
kommunalbestyrelsen får, bortset fra sager om flytning uden
samtykke, kompetencen til at træffe afgørelse om
magtanvendelse, og formålet med servicelovens
magtanvendelsesregler og bestemmelsen om inddragelse af
pårørende tydeliggøres.
Med lovforslaget imødekommes servicelovens krav om at
lovgivningen skal revideres i folketingsåret 2009/10.
Lovforslagets hovedsigte er at give bedre muligheder for
anvendelse af alarm- og pejlesystemer over for mennesker med en
demenslidelse. Formålet er at reducere risikoen for at
demente, der forlader deres bolig, forvilder sig bort og dermed kan
udsætte sig selv - eller evt. andre - for personskade.
Betingelserne for at kunne forsyne en dement, der ikke
modsætter sig anvendelsen af et alarm- eller pejlesystem,
lempes, således at muligheden for i rette tid at kunne finde
demente, der har forvildet sig bort, forbedres. Ved at udstyre de
pågældende med et alarm- eller pejlesystem, vil man
også i højere grad kunne sikre de
pågældende reel mulighed for at kunne færdes
ude.
Det er efter de gældende regler reelt ikke muligt at
træffe afgørelse om at flytte en person, som ikke er i
stand til at give et informeret samtykke, og som er optaget i en
bestemt bolig, hvor den fornødne omsorg og pleje kan
varetages. Dette gælder også, selvom hensynet til den
pågældende og hensynet til, at opretholde kontakten med
de pårørende alt i alt taler for, at det vil
være til personens eget bedste at flytte til et andet egnet
botilbud, hvor personen vil kunne bevare kontakten med sine
nære pårørende. Derfor indeholder forslaget en
mulighed for i ganske særlige tilfælde, at kunne lade
et samlet hensyn til hovedpersonen og de pårørende
indgå i beslutningsgrundlaget for at kunne træffe
afgørelse om flytning uden hovedpersonens samtykke.
I lovforslaget præciseres kommunalbestyrelsens pligt til
- med respekt for hovedpersonens integritet og selvbestemmelse - at
inddrage pårørende i varetagelsen af interesserne for
en person med nedsat psykisk funktionsevne, idet
pårørende er en vigtig ressource, med henblik på
at kunne tilrettelægge støtten til en person med
nedsat psykisk funktionsevne bedst muligt. For at
tydeliggøre hensigten bag magtanvendelsesreglerne, nemlig at
begrænse indgreb i selvbestemmelsesretten og anvendelse af
magt mest muligt, udskilles formålsbestemmelsen i en
selvstændig bestemmelse.
Efter de gældende regler skal afgørelser om
magtanvendelse, der sker uden hovedpersonens samtykke,
træffes af det sociale nævn efter indstilling fra
kommunalbestyrelsen. Efter forslaget bliver det
kommunalbestyrelsen, bortset fra sager om flytning uden samtykke,
der får kompetencen til at træffe afgørelser om
magtanvendelse, fx afgørelser om alarm- og pejlesystemer og
om magtanvendelse i hygiejnesituationer m.fl. Kommunalbestyrelsens
afgørelse vil kunne ankes til det sociale nævn.
Idet jeg i øvrigt henviser til forslaget og de
bemærkninger, der ledsager det, vil jeg anbefale forslaget
til Folketingets velvillige behandling.