Betænkning afgivet af Socialudvalget
den 23. marts 2010
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.
Indenrigs- og socialministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1 og Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer
af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. januar 2010 og var til 1.
behandling den 9. februar 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og indenrigs- og
socialministeren sendte den 4. december 2009 dette udkast til
udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 83. Den 27. januar 2010 sendte
indenrigs- og socialministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 11 spørgsmål til indenrigs-
og socialministeren til skriftlig besvarelse, som socialministeren
har besvaret.
Et af udvalgets spørgsmål og socialministerens
svar herpå er optrykt i bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger
Et flertal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af indenrigs- og
socialministeren stillede ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (S, SF og
RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandlingen. Mindretallet stemmer for de stillede
ændringsforslag.
4. Politiske bemærkninger
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
hilser dette lovforslag fra regeringen velkommen. Forslaget om
mulighed for øget anvendelse af elektroniske
hjælpemidler, herunder GPS og alarm- og pejlesystemer,
bidrager til øget tryghed. Lovforslaget her vil gøre
det nemmere at bruge den moderne teknologi til at opspore en
dement, der er faret vild, og hjælpe med at sikre den demente
et værdigt liv. På frivillig basis bliver det nu langt
lettere at tage alarmerne i anvendelse. I tvivlstilfælde og
ved modstand mod anvendelsen skal der en formel sagsbehandling til
med inddragelse af relevante aspekter og synspunkter, således
at der tages vare på den personlige integritet og samtidig i
den samlede vurdering sikres tryghed for den demente.
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget anerkender, at elektroniske hjælpemidler som pejle-
og alarmsystemer kan være et redskab til at sikre en aktiv
hverdag under forudsætning af, at planerne for den enkelte er
fagligt funderet. S og SF er derfor optaget af, at den nyeste
teknologi inddrages i de personlige planer, hvor den enkelte borger
på den måde opnår en hverdag, der nedsætter
tempoet for, at sygdommen udvikler sig. S og SF lægger stor
vægt på, at ændringen ikke kommer til at erstatte
andre dele af tilbuddet til borgere med sygdommen demens, tilbud
der handler om pleje, omsorg og menneskelig kontakt. S og SF mener
ikke, at den enkeltes retssikkerhed i forbindelse med beslutning om
tidsubegrænsede planer i det nuværende forslag er
rammet godt nok ind. S og SF ser gerne, at beslutning om
tidsubegrænsning sker under et værgemål, jf. spm.
7 og tilhørende svar, så borgerens retssikkerhed
garanteres.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
Folketinget i starten af 2009 behandlede et beslutningsforslag (B
96) fra Dansk Folkeparti, der skulle lette adgangen til at benytte
pejle- og alarmsystemer over for demensramte. Dansk Folkeparti
fremsatte beslutningsforslaget, fordi der med jævne mellemrum
var sager, hvor demensramte forsvandt fra deres boliger og i
værste fald omkom på grund af myndighedernes manglende
muligheder for at gribe ind og på grund af
begrænsningerne i lovgivningen.
I forbindelse med førstebehandlingen af Dansk
Folkepartis beslutningsforslag (B 96) tilkendegav regeringen, at
den ville gå i gang med et arbejde, der skulle munde ud i en
lempelse af reglerne på området. Det arbejde skulle
udmønte sig i et regeringsudspil i efteråret 2009.
Regeringens arbejde har trukket ud, og derfor fremsatte Dansk
Folkeparti kort før jul endnu et beslutningsforslag (B 66
Forslag til folketingsbeslutning om alarm- og pejlesystemer til
opsporing af demente) i håbet om, at regeringen og andre
partier ville fremskynde processen. B 66 er blevet
førstebehandlet samtidig med regeringens lovforslag.
Begge forslag betragter Dansk Folkeparti som forbedringer af
den nuværende lovgivning. Begge forslag vil i sidste ende
indebære mærkbare forbedringer for både den
demensramte og de pårørende. Også i de
tilfælde, hvor myndighederne går ind og
iværksætter en eftersøgning, vil forslagene
ligeledes medføre, at kommunen og politiet hurtigere vil
kunne finde frem til borgeren og dermed få bragt ro over
situationen.
Dansk Folkeparti har presset på for at få
ændret lovgivningen. Dansk Folkepartis beslutningsforslag er
mindre omfangsrigt end regeringens, og Dansk Folkepartis
beslutningsforslag omhandler alene en udvidelse af adgangen til at
vedtage tidsubegrænset brug af pejle- og alarmsystemer til
demente. Regeringens forslag har det samme sigte som Dansk
Folkepartis forslag, og derudover indeholder regeringens forslag en
række andre initiativer. De initiativer ser Dansk Folkeparti
positivt på.
For at der ikke skal opstå politisk usikkerhed og tvivl
om, at det vigtigste er at få udvidet lovgivningen på
området, har Dansk Folkeparti valgt at trække sit
beslutningsforslag og stemme for regeringens lovforslag, da
regeringens lovforslag imødekommer Dansk Folkepartis
beslutningsforslag.
Det vigtigste er, at reglerne ændres, og at
ønskerne på området imødekommes.
Høringssvarene viser, at der er bred opbakning til
forslagene. Både Ældre Sagen, Kommunernes
Landsforening, Danske Ældreråd og Alzheimerforeningen
udtrykker tilfredshed med forslaget om lempelse af mulighederne for
at anvende pejle- og alarmsystemer, hvilket klart understreger
behovet for, at lovforslaget kommer til at virke så hurtigt
som muligt.
Disse initiativer sammenholdt med de øvrige initiativer
på ældreområdet og i særdeleshed på
demensområdet er med til at løfte indsatsen ude i
kommunerne.
Dansk Folkeparti kunne aldrig drømme om at fjerne den
demensramtes retssikkerhed. Tværtimod vil en udvidelse af
regelsættet medføre større sikkerhed for den
demente selv, for familien omkring den demente og for
plejepersonalet. Naturligvis er det sådan, at regler,
så længe de administreres af mennesker, kan misbruges
og bruges forkert. Den risiko løber Folketinget altid,
når Folketinget lovgiver. Når regnestykket skal
gøres op, står det klart, at reglerne åbenlyst
skal lempes, ikke til gavn for systemet, men til gavn for borgerne.
En vedtagelse af lovforslaget kan i sidste ende redde liv.
Dansk Folkeparti har ligeledes med tilfredshed noteret, at
regeringens lovforslag ligesom Dansk Folkepartis beslutningsforslag
indeholder en bestemmelse om, at loven skal undersøges i
første halvår af 2013. Folketinget får til den
tid et overblik over, hvilke praksisændringer lovgivningen
har givet anledning til.
Ud over de initiativer, som lovforslaget indeholder, har Dansk
Folkeparti været medvirkende til en række konkrete
tiltag på demensområdet, som lovforslaget, efter Dansk
Folkepartis opfattelse, skal ses i sammenhæng med. Det er
bl.a. værd at fremhæve, at der over hele landet er
blevet udbudt kompetence- og uddannelseskurser med henblik på
at efteruddanne medarbejdere på sygehusene og i
plejesektoren. Kurserne skal medvirke til at sikre
sammenhængende og rolige forløb for demensramte. Der
blev ligeledes i 2009 gennemført uddannelsesinitiativer om
demens for medarbejdere, som foretager forebyggende
hjemmebesøg. Der bliver i 2010 åbnet op for, at
også medarbejdere, der ikke direkte arbejder med forebyggende
hjemmebesøg, kan tilmelde sig kurserne, således at
viden om forebyggelse på demensområdet kan nå ud
til en bredere kreds i ældresektoren. Det er initiativer som
disse, der på sigt kan være med til at løfte
hele indsatsen over for udsatte ældre og deres
pårørende.
I forbindelse med lovforslaget og Folketingets behandling af
de to forslag er det relevant at påpege, at der generelt er
stor efterspørgsel efter de fire udgivelser om nedbringelse
af magtanvendelse, som er udarbejdet som følge af de midler,
regeringen og Dansk Folkeparti har afsat. Udgivelserne henvender
sig til medarbejdere, ledere og andre, der er i berøring med
demensområdet.
I forbindelse med globaliseringsforhandlingerne i
efteråret fik Dansk Folkeparti afsat midler til øget
forskning i et strategisk forskningsprojekt, som skal ligge inden
for demensforskning. Det er Dansk Folkepartis håb, at
forskningen, både det konkrete projekt og den brede
forskning, vil udmønte sig i forbedringer for den enkelte
borger, som er demensramt.
Den nyeste viden skal forbedre vores velfærdssamfund.
Forskningsresultater, ny teknologi og praktiske erfaringer skal
inddrages og spredes ud til dem, der hver dag arbejder med og for
de demente.
I forbindelse med finanslovaftalen for 2010 fik Dansk
Folkeparti ind i aftaleteksten, at der skal nedsættes en
arbejdsgruppe, der skal fremlægge en national handlingsplan
på demensområdet. Folketingets Socialudvalg har
efterfølgende vedtaget en beretning, der bakker op om en
national handlingsplan. Arbejdsgruppens formål er bl.a. at
indsamle viden, sikre bedre koordinering mellem offentlige
aktører, afdække mulighederne for anvendelse af ny
teknologi samt at fremlægge konkrete forslag til forbedringer
på demensområdet.
Det er Dansk Folkepartis politik, at enhver, der har behov,
skal have den nødvendige hjælp. Pleje og omsorg af
ældre, herunder demensramte, er en væsentlig offentlig
opgave, og det skal sikres, at disse grupper af borgere får
et værdigt og trygt liv overalt i landet. Vore ældre
skal tilbydes gode og trygge rammer for deres alderdom. Samfundet
har meget at takke de ældre generationer for, og de har krav
på en velfungerende plejesektor og en effektiv
sundhedssektor. Samfundet skal sørge for, at der er et
righoldigt udbud af aktiviteter for ældre mennesker -
aktiviteter, der svarer til den enkeltes behov.
En del ældres helbred bliver stadig bedre, og flere
lever længere. Det er en glædelig udvikling, men
længere levetid medfører også en række
udfordringer, eksempelvis at gruppen af demensramte bliver
større. Opgaverne med de udfordringer må Folketinget,
kommunerne og sundhedsvæsnet tage på sig og søge
konstruktive løsninger på.
Dansk Folkeparti har medvirket til at sikre tilførsel
af midler til ældrepleje, og hver gang Dansk Folkeparti har
forhandlet finanslov, har Dansk Folkeparti sat fokus på
ældrepolitik, og det agter Dansk Folkeparti fortsat at
gøre, så længe vælgerne giver mulighed for
det.
Familien er kernen i det danske samfund, og Danmark er
afhængig af de vilkår, familierne tilbydes. Det
nære bånd mellem børn og forældre er
bærende for den enkelte, og derfor skal familierne sikres de
bedste muligheder for at kunne fungere, og det betyder, at der skal
tages hensyn til den demensramtes pårørende, og
familien skal så vidt muligt inddrages. Det har Dansk
Folkeparti lagt vægt på i sit beslutningsforslag, og
det fremgår også af regeringens lovforslag, at
kommunalbestyrelsen skal inddrage de pårørende,
ligesom det fremgår, at de pårørende ligeledes
skal inddrages i forbindelse med udøvelsen af omsorgen og
plejen rettet mod den enkelte ældre.
Enhedslistens medlem af udvalget mener, at hensigten med
lovforslaget er positivt, og lovforslaget er fremsat på
baggrund af nogle reelt eksisterende problemer. I den
sammenhæng er det selvfølgelig besnærende at
udnytte de nye teknologier, der konstant tilbydes inden for
velfærdsområdet. Det mener EL også, at man skal
gøre, men problemet er, at med de mange nedskæringer
der sker på området, er EL bange for, at man bruger
teknikken i stedet for at sikre, at der er medarbejdere nok. Hvis
det f.eks. er sådan, at en dement ældre har et stort
behov for og et stort ønske om at komme ud at gå og
få motion, kunne man så forestille sig en mere aktiv
fysisk indsats i forhold til den demente, altså at der f.eks.
var en medarbejder, som gik en tur med den demente? Det synes EL i
hvert fald, at man skal gøre sig nogle ret præcise
overvejelser om. Det betyder også, at selv om man så
skulle få det her redskab, skal det i hvert fald bruges med
en vis forsigtighed. Derfor er det ekstra betænkeligt, at man
vil gøre det tidsubegrænset.
EL er også meget betænkelig ved den nye
myndighedsstruktur, hvor det ikke længere er det sociale
nævn, men kommunalbestyrelsen, der skal godkende
magtanvendelse.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af indenrigs- og
socialministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
124, stk. 6, der bliver stk. 5, ændres to steder
»§ 126, stk. 1,« til: »§
126.««
[Konsekvensrettelse]
Af et mindretal (S
og SF), tiltrådt af et mindretal
(RV og EL):
2) I
det under nr. 5 foreslåede § 125, stk. 2, indsættes som 4. og 5.
pkt.:
»Når kommunalbestyrelsen søger at
træffe afgørelse om tidsubegrænset anvendelse af
et personligt alarm- og pejlesystem, skal personen beskikkes en
værge på det specifikke spørgsmål. Efter
afgørelsen ophæves
værgemålet.«
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er en konsekvensrettelse
som følge af den ændring, der foreslås med
lovforslagets nr. 7, som indebærer, at servicelovens §
126 fremover kun vil indeholde ét stykke.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring indebærer, at
personen beskikkes en værge under kommunalbestyrelsens
beslutning om tidsubegrænset anvendelse af personligt
alarm- og pejlesystem.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Ellen Trane Nørby
V Erling Bonnesen V nfmd.
Louise Schack Elholm V Sophie Løhde V
Martin Henriksen DF fmd.
Tina Petersen DF Kristian Thulesen Dahl DF
Vivi Kier KF Tom Behnke KF Mette Frederiksen S
Orla Hav S Julie Skovsby S Lise von Seelen S
Özlem Sara Cekic SF Astrid Krag SF
Anne Marie Geisler Andersen RV Line Barfod
EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 2 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 113
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra indenrigs- og socialministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Ændringsforslag, fra indenrigs- og
socialministeren |
4 | Udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 113
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
flytningen af en borger først finder sted, når det
sociale nævn er kommet med sin afgørelse m.v., til
indenrigs- og socialministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om, hvordan ministeren formelt vil
sikre, at en borgers situation belyses optimalt og hensynet til
borgeren er sikret, før en flytning finder sted, til
indenrigs- og socialministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm., om ministeren kan oplyse, hvem der
skal afgøre, om en person modsætter sig anvendelse af
alarm- og pejlesystem, til indenrigs- og socialministeren, og
ministerens svar herpå |
4 | Spm., om ministeren kan oplyse, hvordan
dokumentationen for, at en person ikke modsætter sig
anvendelse af alarm- og pejlesystemer, skal forefindes, til
indenrigs- og socialministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm., om ministeren kan præcisere,
hvad der menes med »fornøden dokumentation«, til
indenrigs- og socialministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm., om ministeren kan oplyse, hvorvidt
der i brugen af alarm- og pejlesystemer uden tidsbegrænsning
skelnes mellem personer med demens, hvor sygdommen kan betegnes som
kronisk, og personer med demens på et tidligere stadie, til
indenrigs- og socialministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm., om ministeren kan oplyse, om der
findes formelle hindringer for, at en person med demens beskikkes
en værge på det specifikke spørgsmål om
brug af alarm- og pejlesystemer uden tidsbegrænsning m.v.,
til indenrigs- og socialministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
den enkelte borger har gennemgået en fuld udredning af
sygdommen med en stillet diagnose, før beslutninger om
magtanvendelse træffes, til indenrigs- og socialministeren,
og ministerens svar herpå |
9 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
en borgers situation løbende tages op til vurdering, ved
beslutning om tidsubegrænset anvendelse af alarm- og
pejlesystemer, til indenrigs- og socialministeren, og ministerens
svar herpå |
10 | Spm. om, hvilken garanti borgeren vil
få for, at der leves op til dennes retssikkerhed m.v., til
indenrigs- og socialministeren, og ministerens svar
herpå |
11 | Spm., om ministeren kan oplyse, hvem der
skal stå for udgifterne til den øgede anvendelse af
alarm- og pejlesystemer, der er tiltænkt med forslaget, til
indenrigs- og socialministeren, og ministerens svar
herpå |
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til
indenrigs- og socialministeren og socialministerens svar
herpå
Spørgsmål 7 og socialministerens svar herpå
er optrykt efter ønske fra S
Spørgsmål:
Vil ministeren oplyse, om der findes formelle hindringer for,
at en person med demens beskikkes en værge på det
specifikke spørgsmål om brug af alarm- og
pejlesystemer uden tidsbegrænsning, og at
værgemålet, efter beslutningen er taget, ophæves
igen?
Svar:
Til brug ved besvarelsen har Socialministeriet indhentet en
udtalelse fra Justitsministeriet, som har oplyst
følgende:
»Det følger af § 5, stk. 1, i
værgemålsloven (lovbekendtgørelse nr. 1015 af
20. august 2007 med senere ændringer), at der kan
iværksættes værgemål for den, der på
grund af sindssygdom, herunder svær demens, eller
hæmmet psykisk udvikling eller anden form for alvorligt
svækket helbred er ude af stand til at varetage sine
anliggender, hvis der er behov for det.
Det følger endvidere af værgemålslovens
§ 5, stk. 3, sidste pkt., at værgemålet kan
begrænses til at angå personlige forhold, herunder
bestemte personlige anliggender. Sammenholdt med lovens § 8,
stk. 2, som bestemmer, at værgemål kan
tidsbegrænses, hvis tilstanden er midlertidig eller der af
andre grunde er særlig anledning hertil, betyder dette, at
det er muligt at udforme smidige og individuelle ordninger, der er
tilpasset konkrete behov.
I værgemålsloven med kommentarer, Svend Danielsen
(2006), s. 140, anføres det om § 5, stk. 3, at det
inden for det personlige område er muligt at bestemme, at
værgemålet ikke skal være altomfattende, men
rettet mod »bestemte personlige anliggender« eller
spørgsmål, f.eks. flytning til plejehjem. Det
anføres endvidere, at det, der kan besluttes efter stk. 3,
alene er, hvilke økonomiske og personlige forhold, der skal
inddrages under værgemålet og dermed, hvor meget det
skal omfatte.
I tilfælde, hvor et værgemål ikke er
tidsbegrænset efter § 8, stk. 2, finder
værgemålslovens § 10 anvendelse. Det følger
af bestemmelsen, at værgemål efter § 5, fratagelse
af handleevne efter § 6 eller samværgemål efter
§ 7 skal ophæves, hvis betingelserne ikke længere
er opfyldt.
Det er på denne baggrund Justitsministeriets opfattelse,
at værgemålsloven ikke udelukker
iværksættelse af et værgemål som beskrevet
i spørgsmålet, hvis betingelserne i loven i
øvrigt er opfyldt.«
Der skal dog gøres opmærksom på, jf.
også besvarelsen af spørgsmål nr. 6 (ad L 113),
at den tidsubegrænsede tilladelse, jf. den foreslåede
formulering i § 125, stk. 2, kun kan gives på baggrund
af en grundig sagsbehandling af kommunalbestyrelsen, hvor det
vurderes, om der er risiko for personskade, og om forholdene i det
enkelte tilfælde gør foranstaltningen
påkrævet, jf. lovens § 125, stk. 1. I forbindelse
med sagsbehandlingen skal der fremskaffes de relevante faglige
oplysninger, som det fremgår af den foreslåede
formulering i lovens § 130.