Skriftlig fremsættelse (27. januar
2010)
Økonomi- og
erhvervsministeren (Lene Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om håndhævelse
af udbudsreglerne m.v.
(Lovforslag nr. L 110).
Lovforslaget er en del af regeringens "konkurrencepakke", som
sammen med forslag til lov om ændring af konkurrenceloven og
lov om benzinforhandlerkontrakter (Nedsættelse af
tærskelværdier for fusionskontrol, godkendelse af
fusioner efter forenklet sagsbehandling, ændrede tidsfrister
for behandling af fusioner, entydigt forbud mod
markedsdelingsaftaler m.v.), har til formål at skabe mere
effektive konkurrencevilkår for private og offentlige
virksomheder.
Det primære formål med lovforslaget er at sikre,
at reglerne for offentlige udbud håndhæves effektivt. I
dag er der ingen effektive sanktioner over for de alvorligste
overtrædelser af udbudsreglerne, fx når kontrakter
tildeles ulovligt til en virksomhed uden forudgående udbud.
Klagenævnet for Udbud kan derfor ikke pålægge
ordregiver at bringe en underskrevet kontrakt til ophør,
selvom der er sket en grov overtrædelse af udbudsreglerne.
Med lovforslaget bliver der mulighed for at sætte effektivt
og proportionalt ind overfor overtrædelser af udbudsreglerne
samtidig med, at klagere får en let og effektiv adgang til at
indgive klager.
Lovforslaget fastsætter, at grove overtrædelser af
udbudsreglerne kan eller skal føre til, at en kontrakt
erklæres for uden virkning. Når en kontrakt
erklæres for uden virkning, påbydes ordregiver at
bringe kontrakten til ophør. Hvor fx væsentlige hensyn
til almenhedens interesser gør det nødvendigt, at
kontrakten opretholdes, pålægges ordregiver
ifølge lovforslaget i stedet en økonomisk
sanktion.
Lovforslaget fastsætter desuden frister for, hvor
længe der kan klages over visse beslutninger i
udbudsprocessen. Fristerne sikrer, at sagen er aktuel,
når klagen behandles. Endvidere skal klagefristerne ses i
lyset af, at lovforslaget indfører indgribende sanktioner.
Der indføres dog ikke frister for klager over direkte
ulovlig tildeling af kontrakter uden offentliggørelse.
Lovforslaget indeholder endvidere andre bestemmelser, der skal
sikre en let og effektiv klageadgang. Bl.a. får en klage
automatisk opsættende virkning, når klagen er indgivet
efter, ordregiveren har valgt en tilbudsgiver, men før
kontrakten underskrives. Derudover lægger lovforslaget op til
en justering af reglerne om standstill-perioden, dvs. den periode,
som ordregiveren skal afholde, efter tilbudsgiveren er valgt, og
før kontrakten underskrives. Den eksisterende
standstill-periode udvides fra 10 til 15 kalenderdage, når
underretningen til tilbudsgiverne sker pr. brev i stedet for
e-mail. Hermed får tilbudsgiverne bedre tid til at vurdere,
om der er grundlag for at klage.
Forslaget implementerer direktiv 2007/66/EF om effektiv
håndhævelse af udbudsreglerne (kontroldirektiverne) og
træder i stedet for lov om Klagenævnet for Udbud.
Forslaget indeholder derudover tiltag, der giver Klagenævnet
mere fleksibilitet i tilrettelæggelsen af
sagsbehandlingen.
Med disse bemærkninger, og idet jeg i øvrigt
henviser til lovforslaget og bemærkningerne til dette, skal
jeg på regeringens vegne anbefale forslaget til Tingets
velvillige behandling.