Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 13. april 2010
Forslag
til
Lov om håndhævelse af udbudsreglerne
m.v. 1)
Kapitel 1
Lovens anvendelsesområde
§ 1.
Loven gælder for ordregivere ved indgåelsen af
offentlige kontrakter og kontrakter inden for
forsyningsvirksomhed.
Stk. 2. Loven
finder endvidere anvendelse ved håndhævelsen af
1)
fællesskabsretten vedrørende indgåelse af
offentlige kontrakter og kontrakter inden for forsyningsvirksomhed
(de fællesskabsretlige udbudsregler),
2) lov om
samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af bygge-
og anlægskontrakter og indkøb m.v. samt regler udstedt
i medfør af denne lov og
3) lov om
indhentning af tilbud på visse offentlige og offentligt
støttede kontrakter.
Stk. 3. Loven
finder endvidere anvendelse, når der i lov eller i henhold
til lov er fastsat bestemmelser om klageadgang til
Klagenævnet for Udbud.
Kapitel 2
Underretning og standstill-periode
m.v.
§ 2.
Afholder en ordregiver et udbud, der er omfattet af
udbudsdirektivet eller forsyningsvirksomhedsdirektivet, skal
ordregiveren underrette samtlige berørte ansøgere og
tilbudsgivere om, hvilke beslutninger ordregiveren træffer,
herunder bl.a. beslutninger om
1)
prækvalifikation af virksomheder,
2) tildeling af en
kontrakt,
3) indgåelse
af en rammeaftale,
4) optagelse i et
dynamisk indkøbssystem og
5) annullation af
en udbudsforretning.
Stk. 2.
Ordregiverens underretning om beslutningen efter stk. 1, nr. 2
og 3, skal være ledsaget af en kort redegørelse for de
relevante grunde for beslutningen. Underretningen skal endvidere
angive, hvornår standstill-perioden, jf. § 3,
stk. 1, udløber.
§ 3.
Når en ordregiver beslutter at tildele en kontrakt eller en
rammeaftale, der er omfattet af udbudsdirektivet eller
forsyningsvirksomhedsdirektivet, må ordregiveren tidligst
indgå kontrakten eller rammeaftalen efter udløbet af
en standstill-periode på
1) 10 kalenderdage
regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt
underretningen efter § 2, stk. 1, nr. 2 og 3, hvis
underretningen er sket ad elektronisk vej, eller
2) 15 kalenderdage
regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt
underretningen efter § 2, stk. 1, nr. 2 og 3, hvis
underretningen er sket pr. brev.
Stk. 2. Stk. 1
finder ikke anvendelse, hvis
1) en kontrakt
tildeles ved udbud uden forudgående
udbudsbekendtgørelse,
2) en kontrakt
tildeles en leverandør i henhold til en rammeaftale med
eller uden genåbning af konkurrencen,
3) en kontrakt
tildeles en leverandør inden for et dynamisk
indkøbssystem eller
4) den eneste
berørte tilbudsgiver er den tilbudsgiver, der tildeles
kontrakten, og der i øvrigt ikke er nogen berørte
ansøgere.
§ 4.
En ordregiver har mulighed for at sikre, at en kontrakt i de
tilfælde, der er nævnt i § 17, stk. 1,
nr. 1, ikke erklæres for uden virkning, hvis
1) ordregiveren
forud for kontraktindgåelsen i Den Europæiske Unions
Tidende har offentliggjort en bekendtgørelse, hvoraf det
fremgår, at ordregiveren agter at indgå kontrakten,
2) kontrakten ikke
er indgået inden udløbet af 10 kalenderdage regnet fra
dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet
offentliggjort, og
3) ordregiveren
finder, at indgåelsen af kontrakten uden forudgående
offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den
Europæiske Unions Tidende er tilladt i henhold til de
fællesskabsretlige udbudsregler.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen efter stk. 1, nr. 1, skal indeholde
1) ordregiverens
navn og kontaktoplysninger,
2) en beskrivelse
af kontraktens genstand,
3) begrundelsen for
ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden
forudgående offentliggørelse af en
udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende
og
4) navn og
kontaktoplysninger på den virksomhed, som ordregiveren agter
at indgå kontrakt med.
Kapitel 3
Klageberettigede og indbringelse for
domstolene
§ 5.
Klage over overtrædelse af de regler, der er nævnt i
§ 1, stk. 2, nr. 1 og 2, som indgives i
standstill-perioden, jf. § 3, stk. 1, kan ikke
indbringes for domstolene, førend Klagenævnet for
Udbud har truffet afgørelse i sagen, jf. dog stk. 2 og
3.
Stk. 2. Har
Klagenævnet for Udbud udskilt en del af en klage og truffet
afgørelse om, hvorvidt de regler, der er nævnt i
§ 1, stk. 2, nr. 1 og 2, er overtrådt, kan
sagen dog i sin helhed indbringes for domstolene.
Stk. 3. Sager mod
en ordregiver, der udnytter et geografisk område med henblik
på efterforskning efter eller udvinding af olie, gas, kul
eller andet fast brændsel, kan ikke indgives til
Klagenævnet for Udbud, men skal anlægges ved Sø-
og Handelsretten, jf. § 15. Klagefristerne i
§ 7 finder tilsvarende anvendelse på de sager, der
anlægges ved Sø- og Handelsretten.
§ 6.
Klage til Klagenævnet for Udbud kan indgives af:
1) Enhver, der har
en retlig interesse heri.
2)
Konkurrencestyrelsen.
3) De
organisationer og offentlige myndigheder, som økonomi- og
erhvervsministeren tillægger klageadgang.
4) Organisationer i
andre medlemsstater i Den Europæiske Union og Den
Europæiske Frihandelssammenslutning, som svarer til de
organisationer, der er udpeget i henhold til nr. 3.
Stk. 2.
Klagenævnet for Udbud kan tillade en tredjemand, for hvem
sagen har væsentlig betydning, at indtræde i sagen til
fordel for ordregiveren eller klageren.
Stk. 3. Senest
samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud,
skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage
indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er
indgivet i standstill-perioden, jf. § 3, stk. 1. I
tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i
standstill-perioden, skal klageren tillige angive,
hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf.
§ 12, stk. 1.
Stk. 4. I de
tilfælde, hvor der nedlægges påstand om, at en
kontrakt skal erklæres for uden virkning, eller om anvendelse
af en alternativ sanktion, jf. § 18, stk. 3, skal
Klagenævnet for Udbud hurtigst muligt efter modtagelse af
klagen meddele ordregiverens kontraktpart, at det inden en fastsat
frist er muligt at intervenere i sagen.
§ 7.
Har en ordregiver iværksat et begrænset udbud, et udbud
efter forhandling med forudgående offentliggørelse af
en udbudsbekendtgørelse eller et udbud efter proceduren
konkurrencepræget dialog, efter udbudsdirektivet eller
forsyningsvirksomhedsdirektivet, skal en virksomheds klage over
ikke at være blevet prækvalificeret være indgivet
til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage
regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en
underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er
blevet prækvalificeret, jf. § 2, stk. 1, nr.
1, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for
de relevante grunde for beslutningen.
Stk. 2. Klage over
udbud omfattet af udbudsdirektivet eller
forsyningsvirksomhedsdirektivet, som ikke er omfattet af
stk. 1, skal være indgivet til Klagenævnet for
Udbud inden:
1) 6 måneder
efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i
Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har
indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag,
hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage
regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet
de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på
en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et
dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen
har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for
beslutningen.
3) 12 måneder
efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra
dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de
berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2,
stk. 2.
Stk. 3. Har en
ordregiver fulgt proceduren i § 4, skal klage i
forbindelse med ordregiverens beslutning om, at ordregiveren har
til hensigt at indgå kontrakt med en bestemt virksomhed,
være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30
kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor
bekendtgørelsen i henhold til § 4 er blevet
offentliggjort.
Stk. 4.
Stk. 1-3 finder tilsvarende anvendelse, hvis der ved
domstolene anlægges sag om, at de regler, der er nævnt
i § 1, stk. 2, nr. 1 og 2, er overtrådt, og
sagsøgeren ikke forinden har indgivet klage til
Klagenævnet for Udbud herom.
Stk. 5.
Konkurrencestyrelsens klage over udbud omfattet af stk. 1-3
skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud, inden 2
år efter at ordregiveren har offentliggjort en
bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at
ordregiveren har indgået en kontrakt eller agter at
indgå kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor
bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
§ 8.
En afgørelse fra Klagenævnet for Udbud kan indbringes
for domstolene, senest 8 uger efter at afgørelsen er meddelt
parterne. Finder indbringelse ikke sted inden for denne frist, er
afgørelsen endelig. Har Klagenævnet for Udbud udskilt
spørgsmål om erstatning eller udsat enkelte
klagepunkter til senere afgørelse, kan indbringelse for
domstolene af afgørelsen om de i første omgang
afgjorte klagepunkter dog ske, senest 8 uger efter at
afgørelsen om erstatningsspørgsmålet eller de
udsatte klagepunkter er meddelt parterne, eller 8 uger efter at
Klagenævnet for Udbud har meddelt, at
spørgsmålet om erstatning eller de udsatte
klagepunkter ikke tages under behandling.
Stk. 2. En
afgørelse efter § 18, stk. 2, kan indbringes
for domstolene, senest 8 uger efter at afgørelsen er meddelt
ordregiveren.
Kapitel 4
Klagenævnet for Udbuds
organisation m.v.
§ 9.
Klagenævnet for Udbud består af en formand og et antal
næstformænd (formandskabet) samt et antal sagkyndige
medlemmer.
Stk. 2.
Formandskabet og Klagenævnet for Udbuds sagkyndige medlemmer
udpeges af økonomi- og erhvervsministeren for en periode
på op til 4 år. Formandskabet består af byrets-
og landsdommere. Klagenævnet for Udbuds sagkyndige medlemmer
udpeges blandt personer, der har kendskab til bl.a. bygge- og
anlægsvirksomhed, offentlig indkøbsvirksomhed,
transportvirksomhed, forsyningsvirksomhed eller har juridisk
sagkundskab.
§ 10.
Klagenævnet for Udbud træffer afgørelse om,
hvorvidt en ordregiver har overtrådt de regler, der er
nævnt i § 1, stk. 2.
Stk. 2. Ved
afgørelsen af den enkelte sag deltager 1 medlem fra
formandskabet og 2 sagkyndige medlemmer, jf. dog stk. 3 og 4.
Formanden for Klagenævnet for Udbud kan beslutte at udvide
antallet af medlemmer fra formandskabet og sagkyndige medlemmer,
som skal deltage i afgørelsen af en sag.
Stk. 3. Formanden
for Klagenævnet for Udbud kan uden medvirken af sagkyndige
medlemmer træffe afgørelse i sager, der kan
afgøres på skriftligt grundlag og ikke er af
principiel karakter.
Stk. 4. Det eller
de medlemmer, der i den enkelte sag deltager fra formandskabet,
kan, uden at der medvirker sagkyndige medlemmer, træffe
afgørelse om processuelle spørgsmål.
§ 11.
En sag forberedes ved udveksling af skriftlige indlæg og
afgøres på dette grundlag, medmindre det eller de
medlemmer, der i den enkelte sag deltager fra formandskabet,
beslutter, at der skal ske mundtlig forhandling.
Stk. 2.
Klagenævnet for Udbud kan kræve alle oplysninger, som
skønnes nødvendige til vurderingen af, om de regler,
der er nævnt i § 1, stk. 2, er overholdt,
eller til afgørelse af, om et forhold er omfattet af
Klagenævnet for Udbuds kompetence.
Stk. 3.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter
nærmere regler om Klagenævnet for Udbuds virksomhed,
herunder om sagsbehandlingen, om gebyr for indgivelse af en klage,
om fordeling af sagsomkostninger og om offentliggørelse af
afgørelser. Økonomi- og erhvervsministeren kan
endvidere fastsætte regler om muligheden for at anvende
digital kommunikation inden for lovens område og om de
nærmere vilkår herfor, herunder fravige formkrav, der
hindrer anvendelsen af digital kommunikation.
Stk. 4. Videregiver
en offentlig myndighed arbejdsdokumenter, der i henhold til
offentlighedsloven og forvaltningsloven er interne, til
Klagenævnet for Udbud, mister dokumenterne ikke som
følge af denne videregivelse deres interne karakter.
Kapitel 5
Reaktions- og sanktionsmuligheder
§ 12.
Hvor særlige grunde taler herfor, kan Klagenævnet for
Udbud eller det eller de medlemmer, der i den enkelte sag deltager
fra formandskabet, på Klagenævnet for Udbuds vegne
efter begæring tillægge en klage opsættende
virkning.
Stk. 2. Indgives en
klage til Klagenævnet for Udbud i standstill-perioden, jf.
§ 3, stk. 1, har klagen opsættende virkning,
indtil Klagenævnet for Udbud har truffet afgørelse om,
hvorvidt klagen skal tillægges opsættende virkning,
indtil den endelige afgørelse foreligger. Klagenævnet
for Udbud kan kun tillægge klagen opsættende virkning,
hvor særlige grunde taler herfor.
Stk. 3. I de
tilfælde, der er nævnt i stk. 2, skal
Klagenævnet for Udbud inden udløbet af 30 kalenderdage
underrette ordregiveren om den afgørelse, der er truffet.
Fristen regnes fra Klagenævnet for Udbuds modtagelse af
klagen.
§ 13.
Har en ordregiver overtrådt de regler, der er nævnt i
§ 1, stk. 2, kan Klagenævnet for Udbud
1) suspendere
ordregiverens udbudsprocedure eller beslutninger i forbindelse med
en udbudsforretning,
2) annullere
ordregiverens ulovlige beslutninger eller udbudsforretning,
3) udstede
påbud om lovliggørelse af udbudsproceduren eller
beslutninger i forbindelse med udbudsforretningen og
4)
pålægge ordregiveren en økonomisk sanktion, jf.
§ 19.
§ 14.
Efter påstand fra klageren kan Klagenævnet for Udbud
pålægge en ordregiver at yde klageren erstatning for
det tab, som denne har lidt som følge af en
overtrædelse af de regler, der er nævnt i
§ 1, stk. 2.
Stk. 2. Når
en klager fremsætter et krav om erstatning for omkostningerne
i forbindelse med udarbejdelse af et tilbud eller for deltagelse i
et udbud, der er omfattet af forsyningsvirksomhedsdirektivet, skal
klageren alene godtgøre, at ordregiveren har overtrådt
de fællesskabsretlige udbudsregler, og at klageren ville have
haft en reel mulighed for at få tildelt ordren, hvis reglerne
var blevet overholdt.
§ 15.
Borgerlige sager, hvor der nedlægges påstand om, at en
ordregiver, der udnytter et geografisk område med henblik
på efterforskning efter eller udvinding af olie, gas, kul
eller andet fast brændsel, har overtrådt de regler, der
er nævnt i § 1, stk. 2, anlægges ved
Sø- og Handelsretten og er undergivet privat
påtale.
Stk. 2. Har en
ordregiver overtrådt de regler, der er nævnt i
§ 1, stk. 2, kan Sø- og Handelsretten
1) suspendere
ordregiverens udbudsprocedure eller beslutninger i forbindelse med
en udbudsforretning,
2) annullere
ordregiverens ulovlige beslutninger eller udbudsforretning,
3)
pålægge ordregiveren at lovliggøre en
udbudsprocedure eller beslutninger i forbindelse med en
udbudsforretning og
4)
pålægge ordregiveren bødeansvar efter
§ 20, stk. 1 og 2.
Stk. 3. Sø-
og Handelsretten skal pålægge ordregiveren, at en
kontrakt, som i medfør af §§ 16 og 17 er
blevet erklæret for uden virkning, skal bringes til
ophør.
Stk. 4.
Reaktionsmulighederne i stk. 2, nr. 1-3, finder ikke
anvendelse, hvis ordregiveren nedlægger påstand om
bødeansvar.
Stk. 5. § 6,
stk. 4, §§ 12, 14, 16 og 17 og § 18,
stk. 1-3, finder tilsvarende anvendelse ved Sø- og
Handelsrettens behandling af en sag anlagt efter stk. 1.
§ 16.
En kontrakt, der er omfattet af udbudsdirektivet eller
forsyningsvirksomhedsdirektivet, kan erklæres for uden
virkning, hvis
1) kontrakten er
indgået i standstill-perioden, jf. § 3,
stk. 1, eller
2) kontrakten er
indgået i en periode, hvor en klage har opsættende
virkning, jf. § 12.
§ 17.
En kontrakt, der er omfattet af udbudsdirektivet eller
forsyningsvirksomhedsdirektivet, skal erklæres for uden
virkning, hvis
1) en ordregiver i
strid med de fællesskabsretlige udbudsregler har
indgået en kontrakt uden forudgående
offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den
Europæiske Unions Tidende, jf. dog § 4,
2) kontrakten er
indgået i standstill-perioden, jf. § 3,
stk. 1, eller kontrakten er indgået i en periode, hvor
en klage har opsættende virkning, jf. § 12, og
ordregiveren samtidig har overtrådt de
fællesskabsretlige udbudsregler på en måde, der
har påvirket klagerens mulighed for at få tildelt
kontrakten,
3) kontrakten er
baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen
og er indgået i strid med udbudsdirektivet og den
anslåede kontraktværdi svarer til eller overstiger
tærskelværdien fastsat i disse regler, jf. dog
stk. 2, eller
4) kontrakten er
baseret på et dynamisk indkøbssystem og er
indgået i strid med udbudsdirektivet eller
forsyningsvirksomhedsdirektivet og den anslåede
kontraktværdi svarer til eller overstiger
tærskelværdien fastsat i disse regler, jf. dog
stk. 2.
Stk. 2. I de
tilfælde, der er nævnt i stk. 1, nr. 3 og 4, kan
en kontrakt ikke erklæres for uden virkning, hvis
1) ordregiveren har
fulgt procedurerne i §§ 2 og 3 og
2) ordregiveren
finder, at indgåelse af kontrakten baseret på en
rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk
indkøbssystem er sket i overensstemmelse med de
fællesskabsretlige udbudsregler.
Stk. 3. En
kontrakt, der skal erklæres for uden virkning efter
stk. 1, og som ikke er undtaget efter § 4 eller
stk. 2, kan opretholdes, hvis det på baggrund af en
undersøgelse af alle relevante aspekter må
konstateres, at væsentlige hensyn til almenhedens interesser
gør det nødvendigt, at kontrakten fortsat skal have
virkning.
Stk. 4.
Klagenævnet for Udbud orienterer Konkurrencestyrelsen og
Europa-Kommissionen om afgørelser, som
Klagenævnet for Udbud træffer i medfør af
stk. 3.
§ 18.
En kontrakt erklæres for uden virkning for fremtidige
leverancer i kontrakten. Hvor særlige forhold taler derfor,
kan kontrakten tillige erklæres for uden virkning for
allerede foretagne leverancer, hvis leverancerne kan tilbageleveres
i væsentlig samme stand. Erklæres en kontrakt for uden
virkning, skal det angives, fra hvilket tidspunkt kontrakten skal
anses for uden virkning, eller hvilke dele af kontrakten der skal
anses for uden virkning.
Stk. 2.
Erklæres en kontrakt for uden virkning, udsteder
Klagenævnet for Udbud påbud om, at ordregiveren skal
bringe kontrakten til ophør.
Stk. 3. Der
fastsættes en alternativ sanktion efter §§ 19
eller 20, når
1) en kontrakt, der
er omfattet af § 16, ikke erklæres for uden
virkning,
2) en kontrakt, der
er omfattet af § 17, stk. 1, og som ikke er undtaget
efter § 4 eller § 17, stk. 2, ikke
erklæres for uden virkning, jf. § 17, stk. 3,
eller
3) kun en del af en
kontrakt erklæres for uden virkning, herunder de
tilfælde, hvor kontrakten alene erklæres for uden
virkning for fremtidige leverancer i kontrakten, jf.
stk. 1.
Stk. 4. Er
ordregiveren ikke omfattet af § 19, stk. 1, indgiver
Klagenævnet for Udbud politianmeldelse, når
ordregiveren i medfør af stk. 3 skal
pålægges en alternativ sanktion i form af en
bøde.
§ 19.
Klagenævnet for Udbud kan pålægge en ordregiver,
som er en del af den offentlige forvaltning, og som ikke er
etableret på privatretligt grundlag, en økonomisk
sanktion, når Klagenævnet for Udbud ikke erklærer
hele kontrakten for uden virkning, jf. § 18,
stk. 3.
Stk. 2. En
økonomisk sanktion kan pålægges en ordregiver,
der er omfattet af stk. 1, når denne har indgået
en kontrakt, der er omfattet af udbudsdirektivet eller
forsyningsvirksomhedsdirektivet, og kontrakten er
1) indgået i
standstill-perioden, jf. § 3, stk. 1,
2) indgået i
en periode, hvor en klage har opsættende virkning, jf.
§ 12,
3) indgået i
strid med de fællesskabsretlige udbudsregler uden
forudgående offentliggørelse af en
udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende,
jf. § 17, stk. 1, nr. 1,
4) indgået i
standstill-perioden, jf. § 3, stk. 1, i en periode,
hvor en klage har opsættende virkning, jf. § 12, og
ordregiveren samtidig har overtrådt de
fællesskabsretlige udbudsregler på en måde, der
har påvirket klagerens mulighed for at få tildelt
kontrakten, jf. § 17, stk. 1, nr. 2,
5) baseret på
en rammeaftale med genåbning af konkurrencen og ordregiveren
i forbindelse hermed har overtrådt udbudsdirektivet og den
anslåede kontraktværdi svarer til eller overstiger
tærskelværdien fastsat i disse regler, jf.
§ 17, stk. 1, nr. 3, eller
6) baseret på
et dynamisk indkøbssystem og ordregiveren i forbindelse
hermed har overtrådt udbudsdirektivet eller
forsyningsvirksomhedsdirektivet og den anslåede
kontraktværdi svarer til eller overstiger
tærskelværdien fastsat i disse regler, jf.
§ 17, stk. 1, nr. 4.
Stk. 3. En
økonomisk sanktion efter stk. 1 og 2 kan
pålægges, selv om overtrædelsen hverken kan
tilregnes ordregiveren som forsætlig eller uagtsom.
Stk. 4. Den
økonomiske sanktion skal indbetales til Konkurrencestyrelsen
senest 8 uger efter datoen for Klagenævnet for Udbuds
afgørelse, medmindre Klagenævnet for Udbuds
afgørelse er indbragt for domstolene.
Stk. 5. Er den
økonomiske sanktion ikke indbetalt inden for den i
stk. 4 angivne frist, og er sagen ikke indbragt for
domstolene, inddriver Konkurrencestyrelsen sanktionen efter
reglerne i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige.
§ 20.
Med bøde straffes den ordregiver, der ikke er omfattet af
§ 19, stk. 1, og som har handlet på en
måde, der er angivet i § 19, stk. 2, i de
tilfælde, der er nævnt i § 18,
stk. 3.
Stk. 2.
Bødeansvar kan pålægges, selv om
overtrædelsen hverken kan tilregnes ordregiveren som
forsætlig eller uagtsom. For bødeansvar
fastsættes ingen forvandlingsstraf.
§ 21.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning,
straffes med bøde den, der forsætligt eller groft
uagtsomt
1) afgiver urigtige
eller vildledende oplysninger til Konkurrencestyrelsen eller
Klagenævnet for Udbud eller fortier forhold af betydning for
den sag, hvortil oplysningerne indhentes, eller
2) undlader at
efterkomme et påbud, jf. § 13, nr. 3, eller
§ 18, stk. 2.
§ 22.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel 5.
§ 23.
Forældelsesfristen for pålæg af en
økonomisk sanktion og for bødeansvar er 5
år.
§ 24.
Konkurrencestyrelsen kan pålægge daglige eller
ugentlige tvangsbøder til den, der undlader at
1) give
Konkurrencestyrelsen oplysninger i henhold til § 25,
stk. 1,
2) fremsende de
bekendtgørelser, som det efter udbudsdirektivet og
forsyningsvirksomhedsdirektivet er påkrævet at
fremsende til offentliggørelse i Den Europæiske Unions
Tidende, eller
3) efterkomme et
påbud efter § 13, nr. 3, eller § 18,
stk. 2.
Stk. 2.
Klagenævnet for Udbud kan pålægge daglige eller
ugentlige tvangsbøder til den, der undlader at give
Klagenævnet for Udbud oplysninger i henhold til
§ 11, stk. 2.
Kapitel 6
Konkurrencestyrelsens indhentning af
oplysninger
§ 25.
Konkurrencestyrelsen kan kræve alle oplysninger, som
skønnes nødvendige til vurderingen af, om de regler,
der er nævnt i § 1, stk. 2, og om udstedte
påbud, jf. § 13, nr. 3, eller § 18,
stk. 2, er efterlevet.
Stk. 2. Videregiver
en offentlig myndighed arbejdsdokumenter, der i henhold til
offentlighedsloven og forvaltningsloven er interne, til
Konkurrencestyrelsen, mister dokumenterne ikke som følge af
denne videregivelse deres interne karakter.
Kapitel 7
Ikrafttræden m.v.
§ 26.
Loven træder i kraft den 1. juli 2010.
Stk. 2. Lov nr. 415
af 31. maj 2000 om Klagenævnet for Udbud ophæves.
Stk. 3. Klager, der
inden den 1. juli 2010 er indbragt for Klagenævnet for Udbud,
færdigbehandles efter de hidtil gældende regler.
Stk. 4.
Bekendtgørelse nr. 588 af 1. oktober 2006 om
ændring af bekendtgørelse nr. 937 af 16.
september 2004 om fremgangsmåderne ved indgåelse af
offentlige vareindkøbskontrakter, offentlige
tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og
anlægskontrakter ophæves.
Stk. 5. De
administrative regler, der er fastsat i medfør af lov om
Klagenævnet for Udbud, jf. lov nr. 415 af 31. maj 2000,
forbliver i kraft, indtil de erstattes af forskrifter udstedt efter
denne lov.
§ 27.
I lov om samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse
af bygge- og anlægskontrakter og indkøb m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 600 af 30. juni 1992, som ændret
ved lov nr. 415 af 31. maj 2000, foretages følgende
ændring:
1. § 3,
stk. 3, ophæves.
§ 28.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Officielle noter
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2007/66/EF af 11. december 2007 om ændring af Rådets
direktiv 89/665/EØF og 92/13/EØF for så vidt
angår forbedring af effektiviteten af klageprocedurerne i
forbindelse med indgåelse af offentlige kontrakter
(EU-Tidende nr. L 335 af 20. december 2007, s. 31).