Fremsat den 14. januar 2010 af
kirkeministeren (Birthe Rønn Hornbech)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om menighedsråd
og lov om folkekirkens økonomi
(Samarbejde mellem menighedsråd
m.v.)
§ 1
I lov om menighedsråd, jf.
lovbekendtgørelse nr. 79 af 2. februar 2009, foretages
følgende ændringer:
1. § 1, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3. To
eller flere menighedsråd i et pastorat kan oprette et
fælles menighedsråd, når det besluttes på
et menighedsmøde i hvert af sognene, jf. kapitel
7.«
2. § 2, stk. 3, 3., 4. og 5.
pkt., ophæves.
3. I
§ 2 indsættes efter
stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4. Har
to eller flere sogne fælles menighedsråd,
fastsætter det fælles menighedsråd antallet af
valgte medlemmer i rådet. Rådet må dog
højst bestå af summen af det antal valgte medlemmer,
som de deltagende menighedsråd enkeltvis er berettiget til,
jf. stk. 3, og skal mindst bestå af det antal valgte
medlemmer, som det samlede antal folkekirkemedlemmer i de
deltagende sogne ville berettige til, jf. stk. 3, hvis sognene
udgjorde én samlet menighedsrådskreds. Hvert sogn skal
mindst have et valgt medlem. Menighedsrådet skal meddele
biskoppen antallet af medlemmer af det fælles
menighedsråd samt fordelingen af medlemmer mellem de
deltagende sogne.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
4. I
§ 10, stk. 1,
indsættes som 3. pkt.:
»Har to eller flere
sogne fælles menighedsråd, kan der vælges en
kirkeværge for hver kirke.«
5. I
§ 43 a ændres
»§ 17 g, stk. 3« til:
»§ 17 g, stk. 4«.
6.
Efter § 43 a indsættes:
Ȥ 43
b. De i § 43, stk. 1-5, nævnte regler
om samarbejde mellem menighedsråd finder tilsvarende
anvendelse på samarbejde mellem stiftsøvrighed og
provstiudvalg, mellem to eller flere stiftsøvrigheder,
mellem to eller flere provstiudvalg samt mellem menighedsråd
og en eller flere stiftsøvrigheder eller provstiudvalg.
Stk. 2. Den i
§ 43, stk. 6, nævnte regel om dispensation fra
dele af den kirkelige lovgivning til et menighedsråd finder
tilsvarende anvendelse på et provstiudvalg eller en
stiftsøvrighed, hvis det er ønskeligt af hensyn til
løsningen af folkekirkelige opgaver i henholdsvis provstiet
eller stiftet.«
7. § 44 affattes således:
Ȥ 44. Til fremme af
samarbejdsprojekter i henhold til dette kapitel kan kirkeministeren
yde tilskud af fællesfonden for 1 år ad gangen. De
samlede tilskud kan ikke overstige 1 pct. af landskirkeskatten i
det år, for hvilket tilskud ydes.«
§ 2
I lov om folkekirkens økonomi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 560 af 17. juni 2009, foretages
følgende ændring:
1. Overskriften til kapitel
6 affattes således:
»Udveksling af data
mellem it-systemer«
2. § 24 ophæves.
§ 3
Loven træder i kraft
1. oktober 2010.
§ 4
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Lovgivningen indeholder i dag detaljerede bestemmelser om,
hvornår og hvordan menighedsråd kan samarbejde med
hinanden. Samarbejdet kræver i mange tilfælde en
dispensation fra Kirkeministeriet. Samarbejdsbestemmelserne har nu
fungeret i en årrække. Formålet med dette
lovforslag er først og fremmest at ændre reglerne,
således at menighedsråd herefter i færre
tilfælde skal søge dispensation i forbindelse med
oprettelse af fælles menighedsråd på
særlige vilkår. Det er regeringens politik, at
beslutningskompetencen skal være så decentral som
muligt. De enkelte menighedsråd må være
nærmest til at afgøre, hvorledes samarbejdet mellem
menighedsråd varetages bedst muligt.
Med lovforslaget ønsker regeringen at give
større frihed til de enkelte menighedsråd, da
forslaget bl.a. giver hjemmel til, at et fælles
menighedsråd i højere grad selv kan bestemme antallet
af valgte medlemmer, ligesom der skabes hjemmel til, at
fælles menighedsråd kan vælge en kirkeværge
for hver kirke. Endvidere foretages en række yderligere
ændringer af teknisk karakter.
Det er således ikke hensigten med dette lovforslag at
foretage andre ændringer i forhold til de eksisterende
regler. Det er i denne forbindelse væsentligt at understrege,
at alle samarbejder mellem menighedsråd foregår
på frivilligt grundlag. Det skal ligeledes understreges, at
det på ingen måde er hensigten med de foreslåede
ændringer at ændre ved den eksisterende sognestruktur,
men alene at tilbyde menighedsrådene friere rammer for,
hvorledes de organiserer sig lokalt.
I forbindelse med etableringen af fælles
menighedsråd findes det unødigt bureaukratisk, at
menighedsrådene ikke selv kan bestemme sammensætningen
af det nye menighedsråd, når blot de holder sig inden
for rammerne af, hvad menighedsrådene enkeltvis er berettiget
til. Tilsvarende må det være en lokal beslutning, om
man i et fælles menighedsråd ønsker at
opretholde en kirkeværge fra hvert af de deltagende
menighedsråd. Dette underbygges i øvrigt af, at
Kirkeministeriet op til menighedsrådsvalget i november 2008
modtog flere end 140 ansøgninger om oprettelse af
fælles menighedsråd på særlige
vilkår. Disse dispensationsansøgninger vedrørte
først og fremmest antallet af medlemmer i det nye
fælles menighedsråd samt kirkeværgefunktionen.
Kirkeministeriet imødekom de fleste af disse
dispensationsansøgninger.
2. Gældende ret
Reglerne om oprettelse af fælles menighedsråd og
samarbejder mellem menighedsråd findes i lov om
menighedsråd, jf. lovbekendtgørelse nr. 79 af 2.
februar 2009.
Reglerne i menighedsrådslovens kapitel 8 om samarbejder
mellem menighedsråd blev indført ved lov nr. 333 af
24. maj 1989. Der blev herved givet mulighed for, at
Kirkeministeriet kunne meddele dispensation fra dele af den
kirkelige lovgivning i forbindelse med samarbejder mellem
menighedsråd - herunder oprettelse af fælles
menighedsråd. Inden lovens vedtagelse kunne
menighedsråd således alene samarbejde på
tværs af sognegrænser, så længe disse
samarbejdsaftaler ikke medførte, at det enkelte
menighedsråd afgav kompetence, eller samarbejdet
krævede dispensation fra den gældende lovgivning -
f.eks. fordi et fælles menighedsråd ønskede en
anden sammensætning, end loven tilsagde.
I dag kan menighedsråd i et pastorat med to eller flere
sogne beslutte at have fælles menighedsråd, når
et menighedsmøde i hvert af sognene ønsker det, jf.
§ 1, stk. 3, i lov om menighedsråd. Antallet
af valgte medlemmer af det fælles menighedsråd
fastsættes efter det samlede antal folkekirkemedlemmer i
sognene og fordeles på de enkelte sogne i forhold til
medlemstallet i hvert af sognene, jf. § 2, stk. 3, i
lov om menighedsråd. Menighedsrådet kan af eller uden
for sin midte vælge en kirkeværge, jf. § 10,
stk. 1.
I § 43 i kapitel 8 i lov om menighedsråd
findes en dispensationsbestemmelse, hvorefter Kirkeministeriet kan
give menighedsrådene tilladelse til at fravige lovens
bestemmelser, således at et fælles menighedsråd
eksempelvis sammensættes på anden vis end forudsat i
loven. Kirkeministeriet har gennem de senere år ført
en ret lempelig dispensationspraksis i forhold til § 2,
stk. 3, og § 10, stk. 1, i lov om
menighedsråd og således i vidt omfang meddelt
dispensationer til oprettelse af fælles menighedsråd
på særlige vilkår, for så vidt angår
rådets sammensætning og varetagelse af
kirkeværgefunktionen.
Ministeriet har således meddelt en række
dispensationer fra bestemmelsen i § 2, stk. 3,
således at det samlede antal valgte
menighedsrådsmedlemmer for et fælles menighedsråd
overstiger det antal, som antallet af folkekirkemedlemmer
umiddelbart berettiger til, hvis det er fastsat efter
§ 2, stk. 3, og at fordelingen af medlemmerne mellem
de enkelte sogne sker på anden vis end en
forholdsmæssig fordeling. Ministeriet har dog i sin
godkendelsespraksis stillet krav om, at lovens forudsætning
om en forholdsmæssig repræsentation efter medlemstal
tilgodeses i tilstrækkeligt omfang for at sikre, at lovens
ordning for den parlamentariske balance mellem større og
mindre menighedsråd ikke bliver forrykket. Ministeriet har
desuden som udgangspunkt alene meddelt tidsbegrænsede
dispensationer for ikke gennem dispensationsbestemmelsen at
underminere lovens almindelige ordning.
Ansøgninger om dispensation fra § 10,
stk. 1, således at et fælles menighedsråd
vælger en kirkeværge for hver kirke er derimod
imødekommet uden særlige krav eller forbehold fra
ministeriets side.
Kirkeministeriet har endvidere meddelt dispensation, når
sogne, som ikke tilhører samme pastorat, har ansøgt
om tilladelse til oprettelse af fælles menighedsråd,
jf. § 1, stk. 3, i lov om menighedsråd.
Ligeledes har ministeriet meddelt dispensation, når enkelte
sogne i et pastorat har ønsket at indgå samarbejde om
fælles menighedsråd, uden at alle sogne i pastoratet
har tilsluttet sig samarbejdet.
§ 24 i lov om folkekirkens økonomi giver
Kirkeministeriet hjemmel til ligeledes at meddele dispensationer
til provstiudvalg og/eller stifter, som ønsker at
indgå samarbejde om løsning af folkekirkelige opgaver.
Bestemmelsen henviser til bestemmelsen i § 43 i lov om
menighedsråd.
3. Lovforslagets udformning
Dispensationsbestemmelserne i lov om menighedsråd
kapitel 8 har i stigende omfang været anvendt i forbindelse
med oprettelse af fælles menighedsråd. Men der er
områder, hvor lovbestemmelserne begrænser eller
besværliggør menighedsrådenes muligheder for
samarbejde. Derfor bør kravet om dispensation ophæves
for at give reel frihed til menighedsrådene og lette
beslutningsprocessen. Dette er som nævnt i overensstemmelse
med regeringens ønske om decentralisering og
afbureaukratisering.
Før menighedsrådsvalget i november 2008 modtog
Kirkeministeriet flere end 140 ansøgninger om dispensation
til oprettelse af fælles menighedsråd på
særlige vilkår i medfør af reglerne i kapitel 8.
Størstedelen af dispensationsansøgningerne
vedrørte ønsker fra menighedsrådene om et andet
antal og en anden fordeling af menighedsrådsmedlemmer i det
fælles menighedsråd. Desuden var der i mange
ansøgninger et ønske om, at
kirkeværgefunktionen i det fælles menighedsråd
kunne varetages af flere repræsentanter i forening. Endelig
var der også ansøgninger fra menighedsråd, som
ønskede dispensation til at oprette fælles
menighedsråd på tværs af
pastoratsgrænser.
Kirkeministeriet imødekom de fleste af disse
dispensationsansøgninger. Baggrunden herfor var, at
ministeriet generelt fandt, at det er de enkelte
menighedsråd, som er nærmest til vide, hvorledes
rådet bedst vil fungere lokalt.
På baggrund af disse erfaringer fra det seneste
menighedsrådsvalg finder regeringen derfor, at lov om
menighedsråd bør ændres således, at det i
langt færre tilfælde vil være nødvendigt
for menighedsråd at ansøge Kirkeministeriet om
dispensation i forbindelse med oprettelse af fælles
menighedsråd. Dette vil være en afbureaukratisering,
der gør samarbejde nemmere og smidigere for de involverede
menighedsråd.
Regeringen har derfor udarbejdet et lovforslag med
udgangspunkt i ønsket om størst mulig frihed til de
enkelte menighedsråd. Tanken med lovforslaget har
således været at give de enkelte menighedsråd,
som ønsker at indgå i et samarbejde, friere rammer til
selv at fastsætte antallet af medlemmer af det fælles
menighedsråd samt til at give menighedsrådene mulighed
for uden dispensation at vælge en kirkeværge for hver
kirke. Endelig har det været ønsket at give
menighedsrådene mulighed for uden forudgående
dispensation at oprette fælles menighedsråd på
tværs af pastoratsgrænser.
Udkastet til lovforslag har været i offentlig
høring, og der er her fremkommet bemærkninger fra
høringsparterne, som har givet anledning til ændringer
i forhold til udkastet.
Udkastet indebar mulighed for, at fælles
menighedsråd kan oprettes mellem to eller flere
menighedsråd i forskellige pastorater, når blot
sammenlægning af menighedsrådene har vundet tilslutning
på et menighedsmøde i henhold til reglerne i
menighedsrådslovens kapitel 7. Det blev kritiseret i flere
høringssvar. Det blev bl.a. påpeget, at folkekirken er
en territorialkirke, hvorfor det kan være problematisk, at
åbne op for, at sogne, som kan ligge geografisk meget langt
fra hinanden, måske endda i forskellige provstier, kan
oprette fælles menighedsråd. Det blev endvidere
anført, at pastoratet er præstens
ansættelsesområde, og at samarbejde på
tværs af pastoratsgrænser derved kan få betydning
for præstens arbejdsvilkår. Endelig blev det i flere
høringssvar påpeget, at forslaget i forbindelse med
kaldsretten kan få den konsekvens, at et sogn i et andet
pastorat, gennem det fælles menighedsråd, får
indflydelse i forbindelse med besættelse af en
præstestilling.
Disse høringssvar er taget til efterretning. På
den baggrund er dette forslag udgået. Ministeriet finder
fortsat, at det i visse tilfælde kan være en
hensigtsmæssig løsning at oprette fælles
menighedsråd på tværs af pastoratsgrænser.
På baggrund af de indkomne høringssvar undlades det at
give en generel hjemmel hertil. Menighedsråd kan
således som hidtil alene oprette fælles
menighedsråd på tværs af pastoratsgrænser
efter ansøgning om dispensation fra Kirkeministeriet.
Ministeriet har dog i lovforslaget valgt at fastholde, at det
i fremtiden skal være muligt for enkelte sogne i et pastorat
at indgå samarbejde om fælles menighedsråd uden
forudgående dispensation fra ministeriet, selvom ikke alle
sogne i pastoratet ønsker at tilslutte sig samarbejdet.
Dette vil betyde en administrativ lettelse for de enkelte
menighedsråd, men det vil ikke betyde nogen ændring af
præstens arbejdsvilkår eller medføre konflikter
i forbindelse med kaldsretten.
Der har i høringssvarene generelt været bred
opbakning til forslaget om at skabe videre rammer for
sammensætningen af det fælles menighedsråd -
herunder særligt at det fælles menighedsråd selv
kan fastsætte medlemstallet i rådet i opadgående
retning, dog således at rådet højst må
bestå af summen af det antal valgte medlemmer, som de
deltagende menighedsråd enkeltvis er berettiget til, jf.
§ 2, stk. 3.
I lovudkastet, som blev sendt i høring, blev det
foreslået, at det fælles menighedsråd mindst skal
bestå af 5 valgte medlemmer, dog således at hvert sogn
skal have et medlem.
I flere høringssvar blev der udtrykt ønske om,
at et fælles menighedsråd i stedet mindst skal
bestå af det antal medlemmer, som det fælles
menighedsråd ville være berettiget til i henhold til
lovens nugældende ordning. Det blev anført i
høringssvarene, at det vil skabe ensartethed i forhold til
menighedsråd, som ikke er sammenlagte, og give et fornuftigt
antal menighedsrådsmedlemmer til at dele arbejdsopgaverne i
menighedsrådet.
På baggrund af disse indsigelser er lovforslaget
udformet således, at det fælles menighedsråd
mindst skal bestå af det antal valgte medlemmer, som det
samlede antal folkekirkemedlemmer i de deltagende sogne ville
berettige til, jf. § 2, stk. 3, hvis sognene
udgjorde én samlet menighedsrådskreds. Hvert sogn skal
mindst have et valgt medlem. Et fælles menighedsråd,
som eksempelvis består af tre menighedskredse med henholdsvis
400, 600 og 200 folkekirkemedlemmer, vil således mindst
skulle bestå af 6 medlemmer, da et menighedsråd
ifølge § 2, stk. 3, består af fem
valgte medlemmer for det første tusinde og yderligere et
medlem for hvert påbegyndt tusinde. Det fælles
menighedsråd beslutter selv, hvorledes de valgte medlemmer
fordeles mellem sognene, blot hvert sogn får mindst et valgt
medlem af det fælles menighedsråd.
Det skal i denne forbindelse understreges, at det ikke er
hensigten med lovforslaget, at menighedsråd, som ikke
ønsker at indgå samarbejde om fælles
menighedsråd, af denne grund skal stilles ringere. Der kan
være vægtige lokale hensyn, som taler for at opretholde
sit selvstændige menighedsråd, ligeså vel som der
kan være hensyn, som taler for at indgå i et
fælles menighedsråd. Ministeriet har derfor lagt meget
vægt på argumentet i høringssvarene om
ensartethed i forhold til menighedsråd, som ikke er
sammenlagte.
Der var i høringssvarene generel opbakning til
forslaget om, at fælles menighedsråd kan vælge en
kirkeværge ved hver kirke uden forudgående
ansøgning om dispensation. Lovforslaget er derfor på
dette punkt ikke ændret i forhold til det udkast, som blev
sendt i høring. Da ministeriet har erfaring for, at mange
fælles menighedsråd ønsker at opretholde en
kirkeværgefunktion ved hver kirke, er det ministeriets
opfattelse, at denne ændring i praksis vil betyde en stor
administrativ lettelse i forhold til mange
menighedsråd.
Lovforslaget medfører desuden en række
ændringer af mere teknisk karakter. Således flyttes
samarbejdsbestemmelserne vedrørende provstiudvalg og stifter
fra lov om folkekirkens økonomi til lov om
menighedsråd, således at samarbejdsbestemmelserne og de
tilknyttede dispensationsmuligheder bliver samlet i kapitel 8. Det
er ministeriets opfattelse, at samlingen af
samarbejdsbestemmelserne vil gøre regelsættet mere
overskueligt.
Der er i et enkelt høringssvar fremkommet
bemærkninger mod denne ændring, idet det
anføres, at det er hensigtsmæssigt, hvis
bestemmelserne forbliver i lov om folkekirkens økonomi af
hensyn til konteksten med de øvrige økonomi- og
kompetencebestemmelser i de to love.
Ministeriet har i praksis kunnet konstatere, at der har
været stor forvirring omkring samspillet mellem
§ 24 i lov om folkekirkens økonomi og
samarbejdsbestemmelserne i lov om menighedsråd kapitel 8 og
fastholder derfor forslaget om at samle alle
samarbejdsbestemmelserne i lov om menighedsråd af hensyn til
overskueligheden for menighedsrådene og andre brugere af
regelsættet.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vil medføre en administrativ lettelse for
menighedsråd, stiftsadministration og Kirkeministeriet, idet
en række hyppigt forekommende ønsker vedrørende
fælles menighedsråd fremover ikke vil kræve
dispensation fra Kirkeministeriet.
5. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. De
administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder mv.
Et lovudkast har været sendt i høring hos
følgende myndigheder, organisationer mv.:
Samtlige biskopper, Landsforeningen af Menighedsråd,
Danmarks Provsteforening og Den danske Præsteforening.
| | |
10. Sammenfattende
skema | | |
| | |
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Lovforslaget vil medføre en
administrativ lettelse for menighedsråd, stifter og
Kirkeministeriet. | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med den foreslåede ændring af § 1,
stk. 3, vil det ikke fremover kræve dispensation, hvis
enkelte sogne i et pastorat ønsker at indgå samarbejde
om fælles menighedsråd, uden at alle sogne i pastoratet
tilslutter sig samarbejdet. Dette vil betyde et ændret
udgangspunkt, da et enkelt menighedsråd i et pastorat
herefter ikke længere skal have indflydelse på, om
pastoratets øvrige menighedsråd kan indgå
samarbejde. Den foreslåede ændring medfører
desuden en administrativ lettelse for menighedsrådene, idet
et sådant samarbejde herefter ikke længere vil
kræve en dispensation fra Kirkeministeriet.
Desuden medfører den foreslåede ændring af
bestemmelsen en konsekvensrettelse som følge af, at begrebet
»kirkedistrikt« blev ophævet med vedtagelsen af L
47 den 28. januar 2009 med virkning fra 1. oktober 2010. Denne
ændring betyder, at det ikke længere giver mening at
give kirkedistrikter mulighed for at indgå samarbejde om
fælles menighedsråd. Fra 1. oktober 2010 vil alle
kirkedistrikter således være omdannet til sogne.
Til nr. 2
Der er tale om en teknisk ændring som følge af
den nye affattelse af § 2, stk. 4, der
indsættes i lov om menighedsråd, jf. lovforslaget
§ 1, nr. 3.
Til nr. 3
Med bestemmelsen foreslås indsat et nyt stk. 4, i
§ 2 i lov om menighedsråd. Bestemmelsen
fastsætter, at to eller flere sogne, der ønsker at
danne fælles menighedsråd, fremover som udgangspunkt
kan fastsætte antallet af medlemmer af menighedsrådet
og fordelingen af disse mellem sognene. Bestemmelsen foreskriver
dog, at det fælles menighedsråd højest må
bestå af summen af det antal valgte medlemmer, som de
deltagende menighedsråd enkeltvis er berettiget til, jf.
§ 2, stk. 3. Bestemmelsen betyder, at det
fælles menighedsråd ikke kan få flere stemmer i
forbindelse med bispevalg, stiftsrådsvalg og valg til
provstiudvalg, end tilfældet ville være, hvis
rådene fortsatte enkeltvis. Bestemmelsen foreskriver tillige,
at det fælles menighedsråd mindst skal bestå af
det antal valgte medlemmer, som det samlede antal
folkekirkemedlemmer i de deltagende sogne ville berettige til, jf.
§ 2, stk. 3, hvis sognene udgjorde én samlet
menighedsrådskreds. Hvert sogn skal have mindst et valgt
medlem. Bestemmelsen betyder, at fælles menighedsråd
fremover får friere rammer end øvrige
menighedsråd, for så vidt angår rådets
størrelse og sammensætning. Baggrunden herfor er en
erkendelse af, at de nugældende regler af mange sogne
opfattes som for snævre, idet det enkelte sogn i samarbejdet
oplever, at det får en meget ringe
repræsentation.
Bestemmelsen fastsætter i øvrigt, at det
fælles menighedsråd skal meddele biskoppen rådets
beslutning vedrørende antallet af medlemmer af det
fælles menighedsråd samt fordelingen heraf.
Til nr. 4
Det foreslås med ændringen af bestemmelsen, at et
fælles menighedsråd fremover kan vælge en
kirkeværge for hver kirke uden forudgående
dispensationsansøgning til Kirkeministeriet.
Kirkeministeriet meddeler i henhold til praksis altid disse
dispensationer, og det vil derfor efter ministeriets opfattelse
være hensigtsmæssigt at ændre loven, så
menighedsrådene ikke fremover skal ansøge
Kirkeministeriet om dispensation.
Til nr. 5
Ændringen af § 43 a er en konsekvens af
indsættelsen af et nyt stk. 2, i § 17 g i lov
om folkekirkens økonomi ved lov nr. 47 af 28. januar
2009.
Til nr. 6
Det foreslås, at bestemmelsen i § 24,
stk. 1, i lov om folkekirkens økonomi, hvorefter de i
lov om menighedsråd § 43, stk. 1-5,
nævnte regler om samarbejde mellem menighedsråd finder
tilsvarende anvendelse på samarbejde mellem
stiftsøvrighed og provstiudvalg, mellem to eller flere
stiftsøvrigheder, mellem to eller flere provstiudvalg samt
mellem menighedsråd og en eller flere stiftsøvrigheder
eller provstiudvalg, flyttes til lov om menighedsråd. Denne
dispensationsbestemmelse anvendes en del i praksis, og det er
Kirkeministeriets opfattelse, at det skaber forvirring for brugerne
af reglerne, at samarbejdsbestemmelserne ikke er samlet et sted.
Dette særligt set i lyset af, at § 24, stk. 1,
i lov om folkekirkens økonomi også vedrører
menighedsråds muligheder for samarbejde. Det foreslås
derfor, at bestemmelsen overføres til en ny § 43 b
i lov om menighedsråd for at skabe bedre sammenhæng i
reglerne om samarbejde mellem forskellige organer indenfor
folkekirken.
Det foreslås endvidere, at bestemmelsen i
§ 24, stk. 2, i lov om folkekirkens økonomi,
hvorefter den i lov om menighedsråd § 43,
stk. 6, nævnte regel om dispensation fra dele af den
kirkelige lovgivning til et menighedsråd finder tilsvarende
anvendelse på et provstiudvalg eller en
stiftsøvrighed, hvis det er ønskeligt af hensyn til
løsningen af folkekirkelige opgaver i henholdsvis provstiet
eller stiftet, flyttes til lov om menighedsråd. I lighed med
bestemmelsen i § 24, stk. 1, er det
Kirkeministeriets opfattelse, at det virker ulogisk for brugerne af
bestemmelsen, at den ikke står sammen med de øvrige
samarbejdsbestemmelser i lov om menighedsråd. Det
foreslås derfor, at bestemmelsen overføres til en ny
§ 43 b, stk. 2, i lov om menighedsråd.
Til nr. 7
Bestemmelsen viderefører § 44 i lov om
menighedsråd, dog således at bestemmelsen udvides,
så bestemmelsen herefter indeholder hjemmel til tildeling af
tilskud fra fællesfonden, for så vidt angår
samtlige samarbejdsprojekter i henhold til kapitel 8 i lov om
menighedsråd. I henhold til gældende ret kan der
således alene gives tilskud til samarbejdsprojekter mellem
menighedsråd, som kræver dispensation i medfør
af § 43 i lov om menighedsråd. Samarbejder mellem
menighedsråd i henhold til lovens almindelige ordning samt
samarbejder mellem forskellige niveauer i folkekirken kan derimod
ikke modtage tilskud. Dette virker som en usaglig
forskelsbehandling, som derfor foreslås ophævet.
Til § 2
Til nr. 1
Det foreslås, at overskriften til kapitel 6 i lov om
folkekirkens økonomi ændres, som konsekvens af, at
§ 24 i lov om folkekirkens økonomi med
lovforslaget foreslås flyttet til § 43 b i lov om
menighedsråd. Kapitel 6 vedrører herefter alene
mulighed for udveksling af data mellem it-systemer.
Til nr. 2
Det foreslås, at bestemmelsen i § 24 i lov om
folkekirkens økonomi ophæves og herefter
overføres til lov om menighedsråd § 43 b..
Dette foreslås for at skabe sammenhæng i reglerne om
samarbejde mellem forskellige organer indenfor folkekirken. Det er
således Kirkeministeriets erfaring, at menighedsråd og
andre brugere af dispensationsbestemmelserne i forbindelse med
samarbejdsprojekter finder det ulogisk og uoverskueligt, at
reglerne ikke er samlet et sted. Dette forhold imødekommes
den foreslåede ændring.
Til § 3
Loven træder i kraft den 1. oktober 2010.
Til § 4
Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale
gyldighedsområde.
Bestemmelsen indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov om menighedsråd, jf.
lovbekendtgørelse nr. 79 af 2. februar 2009, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 1
--- | | 1.§ 1, stk. 3, affattes
således: |
Stk. 3.
Menighedsrådene i et pastorat med to eller flere sogne kan
beslutte, at pastoratet eller sognet skal have fælles
menighedsråd, når et menighedsmøde, jf. kapitel
7, i hvert af sognene eller distrikterne ønsker det. | | »Stk. 3. To eller flere
menighedsråd i et pastorat kan oprette et fælles
menighedsråd, når det besluttes på et
menighedsmøde i hvert af sognene., jf. kapitel
7.« |
| | |
§ 2
--- | | 2.§ 2, stk. 3, 3., 4. og 5. pkt., ophæves. |
Stk. 3.
Antallet af valgte medlemmer fastsættes af
menighedsrådet efter antallet af folkekirkemedlemmer i
menighedsrådskredsen pr. 1. januar i valgåret som
opgjort af Danmarks Statistik. Antallet udgør fem for det
første tusinde og yderligere et medlem for hvert
påbegyndt tusinde, dog ikke over femten i alt. Har to eller
flere sogne fælles menighedsråd, fastsættes
antallet af medlemmer efter det samlede antal folkekirkemedlemmer
og fordeles på de enkelte sogne i forhold til medlemstallet i
hvert af dem. Et sogn skal dog have mindst et medlem. Første
gang, der holdes valg til menighedsrådet, fastsættes
antallet af valgte medlemmer af biskoppen. | | |
| | |
§ 2--- | | 3. I § 2 indsættes efter
stk. 3 som nyt stykke: |
| | »Stk. 4. Har to eller flere sogne
fælles menighedsråd, fastsætter det fælles
menighedsråd antallet af valgte medlemmer i rådet.
Rådet må dog højst bestå af summen af det
antal valgte medlemmer, som de deltagende menighedsråd
enkeltvis er berettiget til, jf. stk. 3, og skal mindst
bestå af det antal valgte medlemmer, som det samlede antal
folkekirkemedlemmer i de deltagende sogne ville berettige til, jf.
stk. 3, hvis sognene udgjorde én samlet
menighedsrådskreds. Hvert sogn skal mindst have et valgt
medlem. Menighedsrådet skal meddele biskoppen antallet af
medlemmer af det fælles menighedsråd samt fordelingen
af medlemmer mellem de deltagende sogne.« |
| | |
§ 10.
Menighedsrådet vælger af eller uden for sin midte en
kirkeværge. Kirkefunktionærer, der er ansat ved kirken
eller kirkegården, kan ikke vælges til
kirkeværge. | | 4. I § 10, stk. 1, indsættes
som 3. pkt.: »Har to eller flere sogne
fælles menighedsråd, kan der vælges en
kirkeværge for hver kirke.« |
| | |
§ 43
a. Flere menighedsråd i ét provsti kan beslutte
at etablere de i § 42 a og § 43 nævnte
former for samarbejde med provstiet som ramme. Beslutning derom
skal træffes på budgetsamråd, og udgifterne til
samarbejdet finansieres af provstiudvalgskassen, jf. § 5,
stk. 6-7, og § 17 g, stk. 3, i lov om
folkekirkens økonomi. | | 5. I § 43 a ændres
»§ 17 g, stk. 3« til:
»§ 17 g, stk. 4«. |
| | |
--- | | 6. Efter
§ 43 a indsættes: |
| | Ȥ 43
b. De i § 43, stk. 1-5, nævnte regler
om samarbejde mellem menighedsråd finder tilsvarende
anvendelse på samarbejde mellem stiftsøvrighed og
provstiudvalg, mellem to eller flere stiftsøvrigheder,
mellem to eller flere provstiudvalg samt mellem menighedsråd
og en eller flere stiftsøvrigheder eller
provstiudvalg. |
| | Stk. 2.
Den i § 43, stk. 6, nævnte regel om
dispensation fra dele af den kirkelige lovgivning til et
menighedsråd finder tilsvarende anvendelse på et
provstiudvalg eller en stiftsøvrighed, hvis det er
ønskeligt af hensyn til løsningen af folkekirkelige
opgaver i henholdsvis provstiet eller stiftet.« |
| | |
| | 7.§ 44 affattes således: |
§ 44.
Til fremme af ordninger i medfør af § 43,
stk. 1, kan kirkeministeren yde tilskud af fællesfonden
for 1 år ad gangen. De samlede tilskud kan ikke overstige 1
pct. af landskirkeskatten i det år, for hvilket tilskud
ydes. | | Ȥ 44. Til fremme af
samarbejdsprojekter i henhold til dette kapitel kan kirkeministeren
yde tilskud af fællesfonden for 1 år ad gangen. De
samlede tilskud kan ikke overstige 1 pct. af landskirkeskatten i
det år, for hvilket tilskud ydes.« |
| | |
| | § 2 I lov om folkekirkens økonomi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 560 af 17. juni 2009, foretages
følgende ændring: |
| | |
Kapitel 6 Samarbejde mellem kirkelige instanser
m.v. | | 1.Overskriften til kapitel
6 affattes således: »Udveksling af data mellem
it-systemer« |
| | |
§ 24.
De i lov om menighedsråd § 43, stk. 1-5,
nævnte regler om samarbejde mellem menighedsråd finder
tilsvarende anvendelse på samarbejde mellem
stiftsøvrighed og provstiudvalg, mellem to eller flere
stiftsøvrigheder, mellem to eller flere provstiudvalg og
mellem menighedsråd og en eller flere stiftsøvrigheder
eller provstiudvalg. | | 2.§ 24 ophæves. |
Stk. 2.
Den i lov om menighedsråd § 43, stk. 6,
nævnte regel om dispensation fra dele af den kirkelige
lovgivning til et menighedsråd finder tilsvarende anvendelse
på et provstiudvalg eller en stiftsøvrighed, hvis det
er ønskeligt af hensyn til løsningen af
folkekirkelige opgaver i henholdsvis provstiet eller stiftet. | | |
| | |
| | § 3 Loven træder i kraft 1. oktober
2010. |
| | |
| | § 4 Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |