Skriftlig fremsættelse (14. januar
2010)
Kirkeministeren
(Birthe Rønn Hornbech):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
menighedsråd og lov om folkekirkens økonomi
(Samarbejde mellem menighedsråd m.v.).
(Lovforslag nr. L 105).
Formålet med lovforslaget er at sikre, at
menighedsråd, som ønsker at indgå samarbejde om
oprettelse af fælles menighedsråd for to eller flere
sogne indenfor et pastorat, fremover i færre tilfælde
skal ansøge Kirkeministeriet om dispensation fra lov om
menighedsråd.
Det følger således af lovforslaget, at et
fælles menighedsråd fremover i højere grad selv
kan fastsætte antallet af valgte medlemmer, ligesom der bl.a.
skabes hjemmel til, at fælles menighedsråd kan
vælge en kirkeværge for hver kirke. Endvidere foretages
en række yderligere ændringer af teknisk karakter i lov
om menighedsråd og lov om folkekirkens økonomi.
Baggrunden for lovforslaget er et ønske fra regeringen
om at foretage en gennemgang af dispensationsbestemmelserne i lov
om menighedsråds kapitel 8. Disse bestemmelser har nu
fungeret en årrække, og de er særligt i de senere
år blevet benyttet i stigende omgang. Før
menighedsrådsvalget i november 2008 modtog Kirkeministeriet
således flere end 140 ansøgninger om dispensation til
oprettelse af fælles menighedsråd på
særlige vilkår i medfør af reglerne i kapitel 8.
Størstedelen af dispensationsansøgningerne
vedrørte ønsker fra menighedsrådene om et andet
antal og en anden fordeling af menighedsrådsmedlemmer i det
fælles menighedsråd. Desuden var der i mange
ansøgninger et ønske om, at
kirkeværgefunktionen i det fælles menighedsråd
kunne varetages af flere repræsentanter i forening.
Kirkeministeriet imødekom som udgangspunkt alle disse
dispensationsansøgninger, da ministeriet generelt fandt, at
de enkelte menighedsråd er nærmest til vide, hvorledes
det fælles menighedsråd bedst ville fungere
lokalt.
Disse praktiske erfaringer har henledt regeringens
opmærksomhed på, at der synes at være et praktisk
behov for, at fælles menighedsråd i videre omfang selv
kan fastsætte rammerne for menighedsrådets
sammensætning mv. Det skal i denne forbindelse understreges,
at det ikke er hensigten med dette lovforslag at foretage andre
ændringer i forhold til de eksisterende regler i lov om
menighedsråd. Alle samarbejder mellem menighedsråd skal
således også fremover alene foregå på
frivilligt grundlag, og det står ethvert menighedsråd
frit for, om det ønsker at indgå i et samarbejde om
fælles menighedsråd. Det skal ligeledes understreges,
at det på ingen måde er hensigten med de
foreslåede ændringer at ændre ved den
eksisterende sognestruktur, men alene at tilbyde
menighedsrådene friere rammer for, hvorledes de organiserer
sig lokalt.
Det er således disse forhold, som danner baggrund for
fremsættelsen af lovforslaget.
Det bemærkes, at lovforslaget har været i
høring, hvor interessenter har haft mulighed for at give
deres mening til kende i perioden 28. oktober 2009 til 3. december
2009.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
bemærkninger, der ledsager det, skal jeg indstille dette til
velvillig behandling i det høje Ting.