Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 13. april 2010
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sikkerhed til
søs, sømandsloven og forskellige andre love og om
ophævelse af lov om forhyring af skibsmandskab 1)
(Gennemførelse af konventionen om
søfarendes arbejdsforhold, modernisering af bestemmelser om
tilsyn, forbud mod spiritussejlads i grønlandsk farvand
m.v.)
§ 1
I lov om sikkerhed til søs, jf.
lovbekendtgørelse nr. 903 af 12. juli 2007, som ændret
ved § 2 i lov nr. 511 af 17. juni 2008, § 164 i lov nr.
1336 af 19. december 2008 og § 1 i lov nr. 215 af 24. marts
2009, foretages følgende ændringer:
1. I
lovens fodnote indsættes efter
»(EU-Tidende 2002 L 19, side 17 ff).«:
»Rådets direktiv 2009/13/EF af 16. februar 2009 om
iværksættelse af den aftale, der er indgået
mellem European Community Shipowners' Associations (ECSA) og
European Transport Workers' Federation (ETF) om konventionen om
søfarendes arbejdsforhold af 2006 og om ændring af
direktiv 1999/63/EF (EU-Tidende nr. L 124 af 20. maj 2009, side
30-50). Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/17/EF af
23. april 2009 om ændring af direktiv 2002/59/EF om
oprettelse af et trafikovervågnings- og
trafikinformationssystem for skibsfarten i Fællesskabet
(EU-Tidende nr. L 131 af 28. maj 2009, side 101-113).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/21/EF af 23.
april 2009 om opfyldelse af kravene til flagstater (EU-Tidende nr.
L 131 af 28. maj 2009, side 132-135).«
2. I
§ 3, nr. 1, indsættes efter
»i forbindelse hermed«: »samt om værfters
og andre virksomheders anmeldelse af ombygninger af
skibe,«.
3. I
§ 3 indsættes efter nr. 1
som nyt nummer:
»2)
sikkerhedsstyringssystemer for skibe og rederier,«
Nr. 2-10 bliver herefter nr. 3-11.
4. I
§ 3, nr. 5 og 6, der bliver nr. 6 og 7, ændres
»arbejdsgiverens« til: »rederens og andre
arbejdsgiveres«.
5. I
§ 3 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren kan for udenlandske skibe,
der efter regler fastsat i medfør af § 1, stk. 3, er
omfattet af loven, fastsætte regler om de forhold, som er
omfattet af FN's Internationale Arbejdsorganisations konvention om
søfarendes arbejdsforhold.«
6.
Efter § 8 indsættes i kapitel
3:
Ȥ 8
a. Økonomi- og erhvervsministeren kan efter
forhandling med forsvarsministeren fastsætte regler om
overvågningen af danske farvande og skibes anløb af
havne, herunder om pligt til at foretage indberetning til
Søværnets Operative Kommando om de skibe, der besejler
de i § 1, stk. 3, nævnte farvandsområder og havne,
om de ombordværende og om skibenes last m.v.«
7. §
9 affattes således:
Ȥ 9. Rederen skal sikre,
at reglerne i denne lov og regler udstedt i medfør af loven
vedrørende skibet og dets drift overholdes. Rederen skal sørge for, at skibet
gennemgår de lovpligtige syn og er forsynet med gyldige
certifikater. Rederen skal tillige sørge for, at
skibsføreren har mulighed for at opfylde de forpligtelser,
der påhviler denne. Forpligtelserne efter 1-3. pkt.
påhviler rederen, uanset om andre organisationer,
virksomheder eller personer opfylder visse af opgaverne eller
pligterne på rederens vegne.
Stk. 2. Har rederen helt
eller delvis overladt de pligter og ansvarsområder, som er
omfattet af den kode om sikker skibsdrift, som er fastsat af FN's
Internationale Maritime Organisation, til en anden organisation
eller person, finder stk. 1 tillige anvendelse for den
pågældende, for så vidt angår de overtagne
pligter og ansvarsområder.«
8. I
§ 14, stk. 2, indsættes
efter 1. pkt.:
»Søfartsstyrelsen kan ligeledes tilbageholde et skib,
hvis der konstateres alvorlige eller gentagne overtrædelser
af denne lov, lov om søfarendes ansættelsesforhold
m.v., lov om skibes besætning, lov om skibsmåling,
§§ 186, 197, 198 eller 471 i søloven eller regler
udstedt i medfør heraf.«
9. I
§ 14, stk. 3, ændres
»ugunstige vejrforhold« til: »ugunstige vejr-,
sø- eller isforhold«.
10. § 16,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Søfartsstyrelsen kan informere andre lande,
klassifikationsselskaber, Europa-Kommissionen, Det Europæiske
Agentur for Søsikkerhed eller andre organisationer eller
personer om konstaterede fejl eller mangler på skibe og andre
oplysninger af betydning for sikkerheden eller miljøet og om
skibe, der er blevet tilbageholdt eller er meddelt
anløbsforbud, herunder om navnet på skibets
klassifikationsselskab, befragter m.v. og årsagen til
tilbageholdelsen eller anløbsforbuddet.
Søfartsstyrelsen kan endvidere offentliggøre
oplysninger herom og informere og offentliggøre oplysninger
om andre overtrædelser af denne lov, lov om søfarendes
ansættelsesforhold m.v., lov om skibes besætning,
søloven og lov om skibsmåling og regler udstedt i
medfør af disse love samt om ulykker til
søs.«
11. I
§ 17 indsættes efter stk. 6
som nye stykker:
»Stk. 7.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler
om, at indberetninger og andre meddelelser, som skal afgives efter
loven, skal indberettes digitalt, og at kommunikation mellem
Søfartsstyrelsen og virksomheden i forbindelse hermed skal
foregå digitalt. Ministeren kan herunder fastsætte
regler om overgang til digital indberetning og om anvendelse af
bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digital
signatur. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, at
Søfartsstyrelsen kan undtage en virksomhed fra digital
indberetning og digital kommunikation, når ganske
særlige omstændigheder taler for det.
Stk. 8. Økonomi-
og erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at
Søfartsstyrelsen kan udstede visse typer af dokumenter uden
underskrift eller med maskinelt gengivet underskrift eller på
tilsvarende måde, således at sådanne dokumenter i
retlig henseende sidestilles med et dokument med personlig
underskrift. I de regler, der udstedes efter 1. pkt., kan det
også fastsættes, at afgørelser, der udelukkende
er truffet på grundlag af elektronisk databehandling, kan
udstedes alene med angivelse af Søfartsstyrelsen som
afsender.«
Stk. 7 og 8 bliver herefter stk. 9 og 10.
12. I
§ 19, stk. 1, indsættes
efter 1. pkt.:
»På samme
måde har Søfartsstyrelsens medarbejdere adgang til
lokaler, hvorfra der udføres erhvervsvirksomhed, som er
omfattet af loven.«
13. I
§ 19 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Søfartsstyrelsen yder inden for rammerne af denne lov
bistand til Europa-Kommissionen og Det Europæiske Agentur for
Søfartssikkerhed vedrørende denne lov og forordninger
inden for denne lovs område.«
14. I
§ 20 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2. Politiet
kan standse et fritidsfartøj og lade det undersøge
for fejl og mangler, herunder fornødent udstyr, samt
kontrollere, at skibsføreren lovligt kan føre
fartøjet. Opfylder fartøjet ikke bestemmelserne i
loven eller de regler, der er udstedt i medfør af loven, kan
politiet forbyde anvendelse af fartøjet, indtil forholdene
er lovliggjorte.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
15. § 20
a affattes således:
Ȥ 20
a. Søfartsstyrelsen kan som led i tilsynsvirksomheden
efter denne lov tillige føre tilsyn med overholdelsen af lov
om røgfri miljøer på danske skibe og med
overholdelsen af lov om søfarendes ansættelsesforhold
m.v., lov om skibes besætning, lov om skibsmåling og
§§ 186, 197, 198 og 471 i søloven og regler
udstedt i medfør heraf. Søfartsstyrelsen kan
påbyde, at forhold, der strider mod de nævnte love
eller regler, der er udstedt i medfør heraf, bringes i orden
straks eller inden en nærmere angiven frist.
Stk. 2. § 16, stk.
2, § 17, stk. 9 og 10, § 19, § 22 og § 24 og de
regler, der er udstedt i medfør heraf, samt § 25 finder
tilsvarende anvendelse på tilsynsvirksomheden efter stk.
1.
Stk. 3. Økonomi-
og erhvervsministeren kan fastsætte regler om det tilsyn, som
udføres efter denne lov, og om behandling af klager fra
søfarende m.fl., herunder at det ikke må oplyses, at
tilsynsbesøg foretages som følge af en klage. Regler
om tilsynet med overholdelsen af lov om røgfri
miljøer på danske skibe fastsættes efter
forhandling med ministeren for sundhed og forebyggelse.«
16.
Efter § 20 a indsættes i kapitel
6:
Ȥ 20
b. Søfartsstyrelsen varetager inden for rammerne af
denne lov udstedelsen af foreskrevne certifikater og anden
dokumentation efter lov om søfarendes
ansættelsesforhold m.v. Søfartsstyrelsen kan
fastsætte nærmere regler herom.«
17. I
§ 21, stk. 3, indsættes som
2.-6. pkt.:
»Senest 4 uger efter
at nævnet har truffet afgørelse, kan sagen af hver af
parterne indbringes for domstolene. Retssag anlægges mod den
myndighed, hvis afgørelse er påklaget til
nævnet. Sager vedrørende søfartslægers
afgørelser om egnethed til skibstjeneste anlægges dog
altid mod Søfartsstyrelsen. Retssag, som rejses af den
myndighed, hvis afgørelse er påklaget til
nævnet, anlægges mod den part, som har påklaget
afgørelsen. Den myndighed, hvis afgørelse er
påklaget til nævnet, skal underrette andre, der har
været part i sagen for nævnet, om
søgsmålet.«
18. § 21,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
Nævnet består af en formand og et antal sagkyndige
medlemmer. For formanden kan udpeges en stedfortræder.
Formanden og stedfortræderen for formanden skal være
landsdommere. Nævnets sagkyndige medlemmer skal have kendskab
til søfartsforhold, herunder tekniske, nautiske eller
søfartsmedicinske forhold.«
19. § 24,
stk. 1, ophæves.
Stk. 2-5 bliver herefter stk. 1-4.
20. § 24,
stk. 2, der bliver stk. 1, affattes således:
ȯkonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte regler om betaling for
Søfartsstyrelsens udførelse af syn af skibe, som
foretages i medfør af loven.«
21. I
§ 24, stk. 3, der bliver stk. 2,
ændres »som er foreskrevet i medfør af
loven« til: »som foretages i medfør af
loven«.
22. I
§ 24, stk. 5, der bliver stk. 4,
ændres »stk. 1-4« til: »stk.
1-3«.
23. I
§ 29 a indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Økonomi- og erhvervsministeren kan efter forhandling med
Grønlands Selvstyre fastsætte regler om
spiritussejlads i grønlandske farvande, som omfatter andre
personer end dem, som er nævnt i stk. 1 og 4. Ministeren kan
endvidere fastsætte, at stk. 2, stk. 3 og stk. 5 helt eller
delvis ikke skal finde anvendelse i grønlandske
farvande.«
24. I
§ 31 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2. Straffen
efter § 28, § 29, stk. 1 og 2, § 29 c, stk. 1, og
§ 30 kan endvidere stige til fængsel indtil 2 år,
hvis overtrædelsen har medført en ulykke med alvorlig
personskade eller dødsfald til følge.«
25. I
§ 31 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 3, nr. 3« til: »§ 3,
nr. 4«.
26. I
§ 31 b, stk. 3, ændres
»§ 3, nr. 3« til: »§ 3, nr.
4«.
27. § 32,
stk. 1, affattes således:
»Ved straffens
udmåling skal det betragtes som en skærpende
omstændighed, at der
1) ved
overtrædelsen er sket skade på liv eller helbred eller
fremkaldt fare herfor, uden at forholdet er omfattet af § 31,
stk. 2,
2) tidligere er
afgivet forbud eller påbud for samme eller tilsvarende
forhold eller
3) ved
overtrædelsen er opnået eller tilsigtet en
økonomisk fordel for den pågældende selv eller
andre.«
28. I
§ 32 indsættes efter stk. 9
som nyt stykke:
»Stk. 10. Ved
pålæggelse af strafansvar efter stk. 9 anses personer,
som er ansat til at udføre arbejde om bord på skibet
af andre end rederen, tillige for at være knyttet til
rederen. Er der udstedt overensstemmelsesdokument i henhold til
koden om sikker skibsdrift eller certifikat i henhold til
konventionen om søfarendes arbejdsforhold til en anden
organisation eller person, anses skibsføreren og de
søfarende tillige for at være knyttet til den, som
dokumentet er udstedt til.«
Stk. 10 bliver herefter stk. 11.
29. I
§ 32, stk. 10, der bliver stk. 11,
ændres »§ 3, nr. 5« til: »§ 3,
nr. 6«.
30. §
36 affattes således:
»§ 36. Loven gælder
ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved
kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som følger af de
grønlandske forhold.«
§ 2
I sømandsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 742 af 18. juli 2005, som ændret
ved § 2 i lov nr. 547 af 8. juni 2006, § 14 i lov nr.
1563 af 20. december 2006, § 2 i lov nr. 349 af 18. april 2007
og § 1 i lov nr. 511 af 17. juni 2008, foretages
følgende ændringer:
1. Som
fodnote til lovens titel
indsættes:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Rådets direktiv 2009/13/EF af 16. februar 2009 om
iværksættelse af den aftale, der er indgået
mellem European Community Shipowners' Associations (ECSA) og
European Transport Workers' Federation (ETF) om konventionen om
søfarendes arbejdsforhold af 2006 og om ændring af
direktiv 1999/63/EF (EU-Tidende nr. L 124 af 20. maj 2009, side
30-50).«
2.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om søfarendes
ansættelsesforhold m.v.«
3.
Overalt i loven ændres
»sømand« til: »søfarende«,
»sømands« til: »søfarendes«,
»sømanden« til: »den
søfarende«, »Sømanden« til:
»Den søfarende«, »sømandens«
til: »den søfarendes« og
»Sømandens« til: »Den
søfarendes«.
4. § 1,
stk. 1, affattes således:
»Udtrykket
søfarende omfatter i denne lov enhver person bortset fra
skibsføreren, der er ansat, forhyret eller arbejder om bord
på et dansk skib, og som ikke udelukkende arbejder om bord,
mens skibet ligger i havn. For skibsføreren finder § 49
anvendelse.«
5. I
§ 1 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2. I
tilfælde af tvivl om, hvorvidt en personkategori skal
betragtes som søfarende efter loven, afgøres
spørgsmålet af Søfartsstyrelsen efter
høring af de organisationer for redere og søfarende,
som spørgsmålet vedrører.
Søfartsstyrelsens afgørelse kan indbringes for
domstolene.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
6.
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 1
a. Rederen skal sikre, at reglerne i denne lov og regler
udstedt i medfør af loven, herunder regler om
ansættelsesforholdet, overholdes.
Rederen skal ligeledes sikre, at den søfarendes rettigheder
efter ansættelseskontrakten opfyldes. Rederen skal tillige
sørge for, at skibsføreren har mulighed for at
opfylde de forpligtelser, der påhviler denne. Forpligtelserne
efter 1.-3. pkt. påhviler rederen, uanset om andre
organisationer, virksomheder eller
personer varetager visse af opgaverne eller pligterne på
rederens vegne.
Stk. 2. Stk. 1 finder
anvendelse, selv om en anden end rederen er arbejdsgiver. I disse
tilfælde påhviler forpligtelserne efter
ansættelseskontrakten, jf. § 3, og de bestemmelser i
loven, som regulerer ansættelsesforholdet, tillige
arbejdsgiveren.
Stk. 3. Har rederen helt
eller delvis overladt sine pligter og ansvarsområder i
henhold til denne lov eller ansættelseskontrakten til en
anden person eller organisation, finder stk. 1 tillige anvendelse
for den pågældende, for så vidt angår de
overtagne pligter og ansvarsområder.
Stk. 4. Økonomi-
og erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
forpligtelserne efter stk. 1-3.«
7. §
2 ophæves.
8. I
§ 3, stk. 1, ændres to
steder »arbejdsgiverens« til: »rederens eller
arbejdsgiverens«.
9. I
§ 3 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3. Den
søfarende skal, inden en ansættelsesaftale
underskrives, have mulighed for at gennemgå den og
søge råd vedrørende dens
vilkår.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
10. I
§ 6 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Fratræder den søfarende efter rederens opsigelse eller
ved udløbet af en tidsbegrænset tjenesteaftale i en
havn, som skibet anløber uden for den søfarendes
hjemland, har den søfarende ret til rejse med underhold til
sin bopæl for rederens regning.«
11. I
§ 7, stk. 2, indsættes som
3. pkt.:
»Den søfarende
kan dog højst gøre tjeneste i en sammenhængende
periode på samme skib eller på skibe tilhørende
samme reder i 12 måneder.«
12.
Efter § 8 indsættes:
»1 a. Forhyring og
formidling for søfarende
§ 8
a. Private forhyrings- og formidlingstjenester for
søfarende, hvis primære formål er at forhyre
eller formidle arbejde til søfarende, eller som forhyrer
eller formidler arbejde til et betydeligt antal søfarende,
kan kun drives inden for Danmarks grænser, hvis de er
certificeret hertil af Søfartsstyrelsen.
Stk. 2. En reder, som
anvender en dansk privat forhyrings- og formidlingstjeneste for
søfarende, skal sikre sig, at den pågældende
tjeneste har et gyldigt certifikat efter stk. 1.
§ 8
b. Ved forhyring og formidling for søfarende i
Danmark gælder,
1) at
certificeringen gives for en tidsbegrænset periode og kan
tilbagekaldes i tilfælde af overtrædelse af
certificeringens vilkår eller af regler fastsat i
medfør af denne lov,
2) at den
søfarende under enhver forhandling om forhyring skal have
ret til frit at vælge skib, ligesom en reder eller en
skibsfører skal have ret til frit at vælge sit
mandskab, og
3) at det af hyre-
og ansættelseskontrakten skal fremgå, at der er
tilvejebragt sikkerhed for, at alle interesserede parter beskyttes,
og at der gives den søfarende tilstrækkelig lejlighed
til at sætte sig ind i aftalen.
Stk. 2.
Søfartsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler
for forhyring og formidling for søfarende i Danmark.
§ 8
c. Redere, der anvender private forhyrings- og
formidlingstjenester for søfarende i lande, der har
ratificeret ILO's konvention om søfarendes arbejdsforhold
eller ILO's konvention nr. 179 om forhyring og formidling for
søfolk (1996), skal sikre, at de pågældende
tjenester har et certifikat eller en licens, der dokumenterer, at
de drives i overensstemmelse med kravene i den
pågældende konvention. Udsteder det
pågældende land ikke sådanne certifikater eller
licenser til private forhyrings- og formidlingstjenester, skal
rederen sikre sig en anden form for officiel bekræftelse
på, at de pågældende tjenester drives i
overensstemmelse med kravene i en af de nævnte
konventioner.
Stk. 2. Redere, der
anvender private forhyrings- og formidlingstjenester for
søfarende i lande, der ikke har ratificeret ILO's konvention
om søfarendes arbejdsforhold eller ILO's konvention nr. 179
om forhyring og formidling for søfolk (1996), skal kunne
dokumentere, at de pågældende tjenester overholder de
krav til forhyrings- og formidlingstjenester, der følger af
de pågældende konventioner.
Stk. 3.
Søfartsstyrelsen kan godkende, at en reder anvender en
privat forhyrings- og formidlingstjeneste for søfarende i et
land, der ikke har ratificeret ILO's konvention om
søfarendes arbejdsforhold eller ILO's konvention nr. 179 om
forhyring og formidling for søfolk (1996), og opkræve
betaling til dækning af udgifterne i forbindelse med
godkendelsen. Godkendelsen gives for en tidsbegrænset periode
og kan tilbagekaldes.
Stk. 4.
Søfartsstyrelsen kan nedlægge forbud mod, at der
anvendes forhyrings- og formidlingstjenester i nærmere
angivne lande, hvis forhyrings- og formidlingstjenesterne i de
pågældende lande på væsentlige punkter ikke
lever op til de krav, som følger af ILO's konvention om
søfarendes arbejdsforhold eller ILO's konvention nr. 179 om
forhyring og formidling for søfolk (1996).
§ 8
d. Klager over danske private forhyrings- og
formidlingstjenester eller private forhyrings- og
formidlingstjenester, der er godkendt efter § 8 c, stk. 3, kan
indgives til Søfartsstyrelsen.
§ 8
e. Det står enhver reder frit for under iagttagelse af
regler udstedt i medfør af § 8 b at tilvejebringe
mandskab til sit skib gennem skibets officerer eller det i
rederiets faste tjeneste stående kontorpersonale, men der kan
ikke stilles krav om, at den søfarende betaler vederlag for
ydelsen.
§ 8
f. Søfartsstyrelsen kan formidle praktikpladser til
elever på søfartsuddannelser.«
13. I
§ 10 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3. Den
søfarende kan kræve afsked, når der foreligger
en ansættelsessituation, der kan henføres til reglen i
§ 1, stk. 1, i lov om Lønmodtagernes Garantifond, eller
når rederen væsentligt har misligholdt den
søfarendes ansættelseskontrakt og den søfarende
ikke har ret til at kræve afsked efter andre bestemmelser i
loven. Rederen betaler herefter den søfarendes rejse med
underhold til hjemstedet.«
14. § 12,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
Fratræder den søfarende, betaler rederen udgifterne
til den søfarendes rejse med underhold til hjemstedet eller
efter rederens bestemmelse til forhyringsstedet, og staten
refunderer rederen 25 pct. af udgifterne.«
15. I
§ 17, stk. 1, nr. 7, ændres
»myndighed« til: »domstol«.
16. I
§ 18 b, stk. 2, ændres
»65 pct.,« til: »75 pct. og«.
17. I
§ 18 b, stk. 2, udgår
»og sømanden 10 pct.«
18. §
24 affattes således:
Ȥ 24. Hyre skal
udbetales med højst 1 måneds mellemrum.
Stk. 2. En
søfarende kan kun kræve hyre udbetalt, når
skibet ligger i havn, og i samme land ikke oftere end hver syvende
dag.
Stk. 3. Hyre udbetales
kontant, medmindre den søfarende forlanger anvisning
på rederen. Udbetaling kan kræves i lokal valuta efter
dagens kurs.
Stk. 4. En
søfarende kan kræve hyre udbetalt i form af
månedlige træk til en bestemt person. Der kan dog ikke
kræves udbetaling efter flere end tre sideløbende
træksedler.
Stk. 5. En
søfarende kan kræve hele eller en del af sin hyre
overført til et eller flere pengeinstitutter.«
19. I
§ 25 indsættes som stk. 2 og 3:
»Stk. 2. Rederen
må ikke kræve, at den søfarende
ved indgåelsen af ansættelseskontrakten eller i
forbindelse med tiltrædelsen af tjenesten skal betale et
forskud til dækning af udgifter
til sin hjemrejse.
Stk. 3. Rederen
må kun foretage fradrag i den søfarendes
hyre m.v. for hjemrejseudgifter efter afsked efter § 17,
hvis rederen har konstateret, at den søfarende
væsentligt har misligholdt sine forpligtelser efter
ansættelsesforholdet.«
20. I
§ 27, stk. 6, indsættes
efter »dem«: »og sende dem til den
søfarende eller den søfarendes nærmeste
slægtning«.
21. § 29,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. For en
søfarende, der er syg eller skadet ved skibstjenestens
ophør, gælder følgende:
1) Sygehyren
løber videre, så længe den
pågældende er uarbejdsdygtig, dog højst i 16
uger, uanset om den søfarendes ansættelsesforhold
ophører, inden der er forløbet 16 uger regnet fra
skibstjenestens ophør.
2) Ophører
ansættelsesforholdet, efter at der er forløbet mere
end 16 uger regnet fra skibstjenestens ophør, løber
sygehyren videre til ansættelsesforholdets ophør.
3) Er den ansatte
søfarende blevet uarbejdsdygtig på et tidspunkt, hvor
den pågældende ikke var i tjeneste på et af
rederiets skibe, regnes de 16 uger fra det tidspunkt, hvor
uarbejdsdygtigheden indtrådte.«
22. I
§ 29 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3. Er
bestemte tegn på sygdom eller legemsskade ikke påvist,
har den søfarende dog ikke ret til hyre i flere dage, end
den pågældende har været i tjenesten. Skyldes
uarbejdsdygtigheden kønssygdom, betales hyren af
staten.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
23. I
§ 30, stk. 2, og § 35, stk. 2, ændres »12
uger« til: »16 uger«.
24. § 32,
stk. 2, 3. og 4. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Skibsføreren
skal sende fortegnelsen og de efterladte ejendele til den
afdødes nærmeste slægtning.«
25. §
40 affattes således:
Ȥ 40. Var
tjenesteforholdet opsagt, da skibsofficeren blev uarbejdsdygtig,
eller opsiges det herefter, finder § 29, stk. 2 og 3, jf.
§ 35, om ret til sygehyre tilsvarende anvendelse, jf. dog
§ 44.«
26. §
49 affattes således:
Ȥ 49. For
skibsføreren finder følgende bestemmelser tilsvarende
anvendelse:
1) § 1, stk.
2,
2) § 3, stk. 3
og 4,
3) § 4, stk.
2,
4) § 6,
5) § 7, stk.
1, jf. § 39,
6) § 7, stk.
2, 3. pkt.,
7) § 8,
8) §§ 8
a-8 e,
9) § 10, stk.
3,
10) § 14, stk.
1, jf. stk. 3,
11) § 15,
12) § 18 a,
stk. 1, og § 18 b,
13) § 18
c,
14) § 18
d,
15) §§
21, 22 og 24-26,
16) §§
27-30, jf. §§ 35, 40 og 41,
17) § 31,
18) §§ 32
og 34,
19) § 33, jf.
§§ 35 og 41,
20) § 55, stk.
1 og 2,
21) § 57,
22) § 61
og
23) § 73
a.«
27. § 55,
stk. 1, affattes således:
»Skibsføreren
skal sørge for, at mandskabet får god og
tilstrækkelig kost. Kosten om bord skal være gratis for
den søfarende under udmønstringsperioden.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler om
1. og 2. pkt.«
28.
Overskriften til kapitel 4 affattes
således:
»Tvist om tjenesteforholdet og
klagebehandling om bord«
29. §
64 affattes således:
Ȥ 64. En
søfarende har ret til at klage til rederen over afregningen,
skibstjenesten, ansættelsesforholdet eller forholdene om
bord. Rederen har pligt til at sørge for, at klager bliver
tilstrækkeligt undersøgt, og til at udarbejde og
gennemføre procedurer om bord for en retfærdig,
effektiv og hurtig behandling af klager. Økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
klage m.v.
Stk. 2. Tvister over
afregningen, skibstjenesten, ansættelsesforholdet eller
forholdene om bord må ikke indbringes for fremmed domstol.
Har den søfarende ikke andet værneting i Danmark, kan
sag mod den søfarende anlægges ved den ret, i hvis
kreds skibet har hjemsted.
Stk. 3. Stk. 2
gælder ikke, hvis andet følger af Bruxelles
I-forordningen eller af regler udstedt i medfør af denne
lov.«
30. § 64
a, stk. 2, ophæves.
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og 3.
31. §
65 affattes således:
Ȥ 65.
Tilsidesætter rederen sine pligter efter § 55 eller
§ 73 a eller sin forpligtelse efter § 1 a til at sikre
overholdelse af § 12, stk. 2 og 3, § 18 a, stk. 1-4,
§ 18 b, stk. 4 og 5, § 27, § 49, nr. 16, for
så vidt angår § 27, § 49, nr. 20 eller 23,
eller § 55, straffes den pågældende med
bøde eller fængsel indtil 1 år.
Tilsidesætter rederen sine pligter efter § 4, stk. 1 og
2, § 8 a, stk. 2, § 8 c, stk. 1 og 2, § 8 e, §
46, § 49, nr. 3 eller nr. 21, § 57 eller § 64 b,
stk. 1, straffes den pågældende med bøde.
Stk. 2. Den, der i
øvrigt tilsidesætter sin forpligtelse efter § 1 a
til at sikre overholdelse af § 12, stk. 2 og 3, § 18 a,
stk. 1-4, § 18 b, stk. 4 og 5, § 27 eller § 55,
straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år,
mens den, der i øvrigt tilsidesætter sin forpligtelse
efter § 1 a til at sikre overholdelse af § 4, stk. 1 og
2, § 8 a, stk. 2, § 8 c, stk. 1 og 2, § 8 e, §
32, § 56, stk. 1, 2 og 4, § 57, § 60, § 64 a,
stk. 2, § 64 b, stk. 1, § 74 eller regler fastsat i
medfør af § 73, straffes med bøde. Tilsvarende straffes den, som ikke opfylder
sine forpligtelser efter § 1 a til at sikre, at
skibsføreren har mulighed for at opfylde de forpligtelser,
der påhviler denne.
Stk. 3. Den, som
udfører privat forhyring eller formidling for
søfarende i Danmark uden gyldigt certifikat, eller som
kræver vederlag fra de søfarende for sådanne
ydelser, kan straffes med bøde.
Stk. 4. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Stk. 5. Ved
pålæggelse af strafansvar efter stk. 4 anses personer,
som er ansat til at udføre arbejde om bord på skibet
af andre end rederen, tillige for at være knyttet til
rederen. Er der udstedt overensstemmelsesdokument i henhold til
koden om sikker skibsdrift eller certifikat i henhold til
konventionen om søfarendes arbejdsforhold til en anden
organisation eller person, anses skibsføreren og de
søfarende tillige for at være knyttet til den, som
dokumentet er udstedt til.«
32. § 66,
nr. 2, litra b, affattes således:
»b)
tilsidesætter sin forpligtelse efter § 8 a, stk. 2,
§ 8 c, stk. 1 og 2, § 8 e, § 32, § 56, stk. 1,
2 og 4, § 60, § 63, stk. 3 og 4, § 64 a, stk. 2,
§ 64 b, stk. 1, § 74 eller regler fastsat i medfør
af § 73.«
33.
Efter § 71 indsættes i kapitel
6:
Ȥ 71
a. Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
regler om, at indberetninger og andre meddelelser, som skal afgives
efter loven, skal indberettes digitalt, og at kommunikation mellem
Søfartsstyrelsen og virksomheden i forbindelse hermed skal
foregå digitalt. Ministeren kan herunder fastsætte
regler om overgang til digital indberetning og om anvendelse af
bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digital
signatur. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, at
Søfartsstyrelsen kan undtage en virksomhed fra digital
indberetning og digital kommunikation, når ganske
særlige omstændigheder taler for det.
Stk. 2. Økonomi-
og erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at
Søfartsstyrelsen kan udstede visse typer af dokumenter uden
underskrift eller med maskinelt gengivet underskrift eller på
tilsvarende måde, således at sådanne dokumenter i
retlig henseende sidestilles med et dokument med personlig
underskrift. I de regler, der udstedes efter 1. pkt., kan det
også fastsættes, at afgørelser, der udelukkende
er truffet på grundlag af elektronisk databehandling, kan
udstedes alene med angivelse af Søfartsstyrelsen som
afsender.«
34. I
§ 73 udgår », til fri
rejse med underhold i visse tilfælde og til hjemsendelse af
hyremidler på statens regning og risiko«.
35.
Efter § 73 indsættes:
Ȥ 73
a. Skibets reder har pligt til at stille finansiel sikkerhed
til dækning af hjemrejseudgifter m.v., der er omfattet af
reglerne i § 6, stk. 5, § 8, stk. 1, § 10, stk. 3,
§§ 11-14, § 18, stk. 2, §§ 18 b, 19 og 30,
§ 48, stk. 2, og § 49.
Stk. 2. Økonomi-
og erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
fri hjemrejse med underhold efter de bestemmelser, der er
nævnt i stk. 1, og om den finansielle sikkerhed.
§ 73
b. Søfartstyrelsen sikrer gratis telemedicinsk
rådgivning til handelsskibe.«
36.
Efter § 74 indsættes:
Ȥ 74
a. Søfartsstyrelsen kan i henhold til § 20 a i
lov om sikkerhed til søs føre tilsyn med
overholdelsen af denne lov og de regler, der udstedes i
medfør heraf.
Stk. 2.
Søfartsstyrelsen varetager i henhold til § 20 b i lov
om sikkerhed til søs udstedelsen af fornødne
certifikater og anden dokumentation efter denne lov.
§ 74
b. Skibe, der anvendes erhvervsmæssigt, som er optaget
i et dansk skibsregister, og som har en bruttotonnage på 500
eller derover, må ikke sejle i international fart, medmindre
de har et certifikat og en overensstemmelseserklæring
vedrørende søfarendes arbejdsforhold.
Søfartsstyrelsen kan fastsætte regler om, hvilke
forhold certifikatet og overensstemmelseserklæringen skal
omfatte.
Stk. 2. Hvis skibet er
certificeret i henhold til den kode om sikker skibsdrift, som er
fastsat af FN's Internationale Maritime Organisation, kan det i
stk. 1 nævnte certifikat og den i stk. 1 nævnte
overensstemmelseserklæring alene udstedes til den, som
overensstemmelsesdokumentet i henhold til koden om sikker
skibsdrift er udstedt til. Søfartsstyrelsen kan i
særlige tilfælde give dispensation fra 1. pkt.
Stk. 3. Certifikatet og
overensstemmelseserklæringen vedrørende
søfarendes arbejdsforhold skal opbevares om bord og på
forlangende forevises myndighederne.
Stk. 4. Stk. 1-3
gælder ikke for fiskerskibe.«
§ 3
I lov nr. 15 af 13. januar 1997 om skibes
besætning, som ændret senest ved § 40 i lov nr.
538 af 8. juni 2006, foretages følgende ændringer:
1. Som
fodnote til lovens titel
indsættes:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Rådets direktiv 2009/13/EF af 16. februar 2009 om
iværksættelse af den aftale, der er indgået
mellem European Community Shipowners' Associations (ECSA) og
European Transport Workers' Federation (ETF) om konventionen om
søfarendes arbejdsforhold af 2006 og om ændring af
direktiv 1999/63/EF (EU-Tidende nr. L 124 af 20. maj 2009, side
30-50).«
2. §
8 affattes således:
Ȥ 8. En kok, der er
foreskrevet i et skibs besætningsfastsættelse, skal
have et dansk bevis som skibskok. Ingen under 18 år må
gøre tjeneste som skibskok.
Stk. 2. I skibe
registreret i Dansk Internationalt Skibsregister kræves ikke
dansk bevis som skibskok. Personer kan gøre tjeneste i
foreskrevne stillinger som skibskok, hvis de kan dokumentere
1) en læretid
i kokkefaget på 48 måneder, heraf mindst 24
måneder i søgående skibe, eller
2) en
tilfredsstillende gennemførelse af en kokkeuddannelse med
relevant indhold fra en anerkendt skole suppleret med kokketjeneste
om bord i et søgående skib i mindst 5
måneder.
Stk. 3. Dokumentationen
efter stk. 2 skal være ledsaget af en af
Søfartsstyrelsen udfærdiget påtegning, der
bekræfter, at indehaveren kan gøre tjeneste som
foreskreven skibskok. Søfartsstyrelsen udsteder
nærmere regler herom.
Stk. 4.
Søfartsstyrelsen kan fastsætte regler om
uddannelseskrav for personer, der tilbereder eller hjælper
med at tilberede fødevarer om bord på et
skib.«
3. § 18,
stk. 1, nr. 3 og 4,
ophæves, og i stedet indsættes:
»3)
besætninger i passagerskibe,
4) officerer og
mandskab i olie-, kemikalie- og gastankskibe og
5) kokke,
cateringpersonale og andet personale, der håndterer og
tilbereder fødevarer om bord.«
4. § 25,
stk. 2, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2. Stk. 1
gælder, uanset om andre organisationer, virksomheder eller
personer opfylder visse af opgaverne eller pligterne på
rederens eller skibsførerens vegne.
Stk. 3. Er der udstedt
overensstemmelsesdokument i henhold til den kode om sikker
skibsdrift, som er fastsat af FN's Internationale Maritime
Organisation, eller certifikat i henhold til konventionen om
søfarendes arbejdsforhold til en anden organisation,
virksomhed eller person, finder stk. 1 tillige anvendelse for den
pågældende organisation, virksomhed eller person.
Stk. 4. Økonomi-
og erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
forpligtelserne efter stk. 1-3 og kan herunder foreskrive
særlige kommunikations- og sprogkrav.«
5.
Overskriften til kapitel 9 affattes
således:
»Tilsyn og henlæggelse af
beføjelser«
6.
Efter § 25 indsættes i kapitel
9:
Ȥ 25
a. Søfartsstyrelsen kan i henhold til § 20 a i
lov om sikkerhed til søs føre tilsyn med
overholdelsen af denne lov og de regler, der udstedes i
medfør heraf.
§ 25
b. Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
regler om, at indberetninger og andre meddelelser, som skal afgives
efter loven, skal indberettes digitalt, og at kommunikation mellem
Søfartsstyrelsen og virksomheden i forbindelse hermed skal
foregå digitalt. Ministeren kan herunder fastsætte
regler om overgang til digital indberetning og om anvendelse af
bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digital
signatur. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, at
Søfartsstyrelsen kan undtage en virksomhed fra digital
indberetning og digital kommunikation, når ganske
særlige omstændigheder taler for det.
Stk. 2. Økonomi-
og erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at
Søfartsstyrelsen kan udstede visse typer af dokumenter uden
underskrift eller med maskinelt gengivet underskrift eller på
tilsvarende måde, således at sådanne dokumenter i
retlig henseende sidestilles med et dokument med personlig
underskrift. I de regler, der udstedes efter 1. pkt., kan det
også fastsættes, at afgørelser, der udelukkende
er truffet på grundlag af elektronisk databehandling, kan
udstedes alene med angivelse af Søfartsstyrelsen som
afsender.«
7. I
§ 27 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2. Hvis
rederen helt eller delvis har overladt sine forpligtelser efter
§ 25, stk. 1, nr. 1 eller 2, til andre organisationer,
virksomheder eller personer, finder stk. 1 tilsvarende anvendelse
for disse organisationer, virksomheder eller personer, hvis
forpligtelserne ikke opfyldes.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
8. I
§ 27, stk. 2, der bliver stk. 3,
ændres »§ 28, stk. 4« til: »§ 28,
stk. 5«.
9. I
§ 28 indsættes efter stk. 3
som nyt stykke:
»Stk. 4. Stk. 1-3
finder tilsvarende anvendelse, hvis andre organisationer eller
personer opfylder visse af opgaverne eller pligterne på
rederens eller skibsførerens vegne, jf. § 25, stk. 2 og
3.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
10. I
§ 28, stk. 4, 1. pkt., der bliver
stk. 5, 1. pkt., ændres »§ 25, stk. 2« til:
»§ 25, stk. 4«.
11. I
§ 29 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2. Ved
pålæggelse af strafansvar efter stk. 1 anses personer,
som er ansat til at udføre arbejde om bord på skibet
af andre end rederen, tillige for at være knyttet til
rederen. Er der udstedt overensstemmelsesdokument i henhold til
koden om sikker skibsdrift eller certifikat i henhold til
konventionen om søfarendes arbejdsforhold til en anden
organisation eller person end rederen, anses skibsføreren og
de søfarende tillige for at være knyttet til den, som
dokumentet er udstedt til.«
§ 4
I lov om skibsmåling, jf.
lovbekendtgørelse nr. 43 af 2. februar 1993, som
ændret ved § 6 i lov nr. 1173 af 19. december 2003,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 7 indsættes før
stk. 1:
»Søfartsstyrelsen kan i henhold til § 20 a i lov
om sikkerhed til søs føre tilsyn med overholdelsen af
denne lov og de regler, der udstedes i medfør af
heraf.«
Stk. 1 bliver herefter stk. 2.
2.
Efter § 10 a indsættes:
Ȥ 10
b. Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
regler om, at indberetninger og andre meddelelser, som skal afgives
efter loven, skal indberettes digitalt, og at kommunikation mellem
Søfartsstyrelsen og virksomheden i forbindelse hermed skal
foregå digitalt. Ministeren kan herunder fastsætte
regler om overgang til digital indberetning og om anvendelse af
bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digital
signatur. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, at
Søfartsstyrelsen kan undtage en virksomhed fra digital
indberetning og digital kommunikation, når ganske
særlige omstændigheder taler for det.
Stk. 2. Økonomi-
og erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at
Søfartsstyrelsen kan udstede visse typer af dokumenter uden
underskrift eller med maskinelt gengivet underskrift eller på
tilsvarende måde, således at sådanne dokumenter i
retlig henseende sidestilles med et dokument med personlig
underskrift. I de regler, der udstedes efter 1. pkt., kan det
også fastsættes, at afgørelser, der udelukkende
er truffet på grundlag af elektronisk databehandling, kan
udstedes alene med angivelse af Søfartsstyrelsen som
afsender.«
§ 5
I søloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 538 af 15. juni 2004, som ændret senest ved § 14 i
lov nr. 507 af 17. juni 2008, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 186, stk. 1, ændres:
», hvis tonnage overstiger 1.000 brt,« til: »med
en bruttotonnage på 1.000 eller derover«.
2. § 186,
stk. 2, 1. pkt., affattes således:
»Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse på skibe,
der ikke er hjemmehørende her i riget, og som anløber
eller forlader dansk havn eller andet laste- eller lossested i
Danmark eller på den danske kontinentalsokkel eller
ønsker at udføre opgaver på dansk
søterritorium, hvis disse skibe har en bruttotonnage
på 1.000 eller derover.«
3. I
§ 187 indsættes efter
»kontinentalsokkel«: » eller at udføre
opgaver på dansk søterritorium«.
4. I
§ 198 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler om gebyr for udstedelse af
certifikat.«
5. § 514,
stk. 1, affattes således:
»Overtrædelse af
§ 10, stk. 1, § 12, stk. 1, § 13, § 14, §
16, stk. 1, § 19, § 25, stk. 1 og 2, § 186, stk.
1-3, eller § 197 straffes med bøde. En
bareboatbefragter, som i strid med § 229 a, stk. 2, undlader
at påse, at pligten til at have en godkendt forsikring eller
anden garanti er opfyldt, straffes med bøde.«
6.
Efter § 515 a indsættes i kapitel
22:
Ȥ 515
b. Søfartsstyrelsen kan i henhold til § 20 a i
lov om sikkerhed til søs føre tilsyn med
overholdelsen af §§ 186, 197, 198 og 471 i denne lov og
de regler, der udstedes i medfør af heraf.«
§ 6
I lov nr. 226 af 22. april 2002 om maritime
uddannelser, som ændret ved § 5 i lov nr. 364 af 13. maj
2009, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 23 indsættes:
Ȥ 23
a. Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
regler om, at indberetninger og andre meddelelser, som skal afgives
efter loven, skal indberettes digitalt, og at kommunikation mellem
Søfartsstyrelsen og virksomheden i forbindelse hermed skal
foregå digitalt. Ministeren kan herunder fastsætte
regler om overgang til digital indberetning og om anvendelse af
bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digital
signatur. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, at
Søfartsstyrelsen kan undtage en virksomhed fra digital
indberetning og digital kommunikation, når ganske
særlige omstændigheder taler for det.
Stk. 2. Økonomi-
og erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at
Søfartsstyrelsen kan udstede visse typer af dokumenter uden
underskrift eller med maskinelt gengivet underskrift eller på
tilsvarende måde, således at sådanne dokumenter i
retlig henseende sidestilles med et dokument med personlig
underskrift. I de regler, der udstedes efter 1. pkt., kan det
også fastsættes, at afgørelser, der udelukkende
er truffet på grundlag af elektronisk databehandling, kan
udstedes alene med angivelse af Søfartsstyrelsen som
afsender.«
§ 7
Stk. 1. Økonomi-
og erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden. Ministeren kan herunder fastsætte, at
lovens bestemmelser træder i kraft på forskellige
tidspunkter.
Stk. 2. Personer, der i
medfør af den gældende § 8, stk. 2, i lov om
skibes besætning inden lovens ikrafttræden har
erhvervet ret til at arbejde som foreskreven kok i danske skibe,
bevarer denne ret.
§ 8
Lov om forhyring af
skibsmandskab, jf. lovbekendtgørelse nr. 589 af 29.
september 1988, ophæves.
§ 9
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. § 5 kan ved
kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Stk. 3. §§ 1,
3, 4 og 5 kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes
i kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Officielle noter
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Rådets direktiv 2009/13/EF af 16.
februar 2009 om iværksættelse af den aftale, der er
indgået mellem European Community Shipowners' Associations
(ECSA) og European Transport Workers' Federation (ETF) om
konventionen om søfarendes arbejdsforhold af 2006 og om
ændring af direktiv 1999/63/EF (EU-Tidende nr. L 124 af 20.
maj 2009, side 30-50), dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/17/EF af 23. april 2009 om ændring af direktiv
2002/59/EF om oprettelse af et trafikovervågnings- og
trafikinformationssystem for skibsfarten i Fællesskabet
(EU-Tidende nr. L 131 af 28. maj 2009, side 101-113) samt dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/21/EF af 23.
april 2009 om opfyldelse af kravene til flagstater (EU-Tidende nr.
L 131 af 28. maj 2009, side 132-135).