Skriftlig fremsættelse (7. oktober
2009)
Økonomi- og
erhvervsministeren (Lene Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
Danmarks Statistik og forskellige andre love (Obligatorisk digital
kommunikation mellem virksomheder og det offentlige, ændring
af reglerne om sammensætning af Danmarks Vækstråd
m.v.)
(Lovforslag nr. L 10).
Lovforslagets §§ 1-6 omhandler digital
kommunikation, og lovforslagets §§ 7-8 omhandler
ændring af reglerne om sammensætning af Danmarks
Vækstråd m.v. Lovforslagets § 9 omhandler
ændring af lov om Vækstfonden.
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at digital
kommunikation mellem det offentlige og virksomhederne skal udbredes
til alle relevante områder, og at al relevant skriftlig
kommunikation skal foregå digitalt senest i 2012. På
den baggrund og med ønsket om, at overgangen til fuld
digital kommunikation mellem det offentlige og erhvervslivet skal
ske etapevis frem mod 2012, gives med §§ 1-6 hjemmel til
ved bekendtgørelse at fastsætte regler om digital
indberetning samt anden kommunikation inden 2012 i forbindelse med
udvalgte indberetninger og ansøgninger.
Med lovforslagets §§ 7-8 justeres, i
forlængelse af ændringer i en række
erhvervsorganisationer, hvilke erhvervs- og
arbejdsgiverorganisationer der kan indstille medlemmer til Danmarks
Vækstråd. Ligeledes forenkles processen omkring
ansøgninger til den konkurrenceudsatte pulje af
strukturfondsmidler. Derudover stadfæstes den administrative
praksis for godkendelse af regionsrådsmedlemmers deltagelse i
bestyrelser for selvstændige juridiske enheder.
Med lovforslagets § 9 sker der, som følge af den
politiske aftale af 22. september 2009 mellem regeringen, Dansk
Folkeparti og Liberal Alliance om en erhvervspakke for små og
mellemstore virksomheder, en ændring af lov om
VækstFonden. Fremover tilgodeses fondens formål ikke
alene gennem lånegarantier for pengeinstitutters udlån
til udviklingsaktiviteter i mindre virksomheder, men også
gennem lånegarantier for øvrige kreditinstitutters
udlån til udviklingsaktiviteter.
Myndighedernes merudgifter forbundet med lovforslagets
§§ 1-8 afholdes indenfor egne rammer. Med indgåelse
af aftale om erhvervspakken for små og mellemstore
virksomheder er der afsat op til 300 millioner kroner til tab
på Vækstkaution til forretningsudvikling og til nye
investeringer i erhvervsbyggeri. Med lovforslagets § 9 optages
150 mio. kr. vedrørende ordningen om investeringer i
erhvervsbyggeri på tillægsbevillingsloven for 2009. I
særskilt aktstykke oversendt til Folketingets Finansudvalg
foreslås afsat andre 150 mio. kr. til tab på ordningen
om Vækstkaution til forretningsudvikling. Med forslagets
§ 8 flyttes den del af administrationen vedr. de
konkurrenceudsatte midler til Erhvervs- og Byggestyrelsen, hvilket
medfører, at der afsættes skønsmæssigt
netto to årsværk til at udføre opgaven.
Øget digitalisering effektiviserer sagsgangene og
administrationen for både virksomhederne og det offentlige.
Med lovforslagets § 9 får flere virksomheder, der ellers
ikke ville have adgang til lån, mulighed for at låne i
kreditinstitutter.
Med disse bemærkninger, og idet jeg i øvrigt
henviser til lovforslaget og bemærkningerne til dette, skal
jeg hermed på regeringens vegne anbefale forslaget til
Folketingets velvillige behandling.