Fremsat den 10. december 2009 af
Mette Gjerskov (S),
Ole Vagn Christensen (S),
Benny Engelbrecht (S), Torben Hansen (S),
Ole Hækkerup (S) og Flemming Møller Mortensen (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om Danmark som førende elbilnation
Folketinget pålægger regeringen at etablere en
infrastruktur, der gør elbiler tilgængelige for flest
mulige danskere. Der skal afsættes i alt 400 mio. kr. i
årene 2010-2011 med henblik på at etablere mere end
20.000 ladestationer til almindelig opladning og 2.000
ladestationer til lynopladning. Danmark skal være verdens
førende nation med hensyn til elbiler. Målet er
100.000 elbiler i 2015.
Bemærkninger til forslaget
Elbiler er godt for klimaet. Alt peger på, at fremtidens
grønne bil vil køre på elektricitet. I takt
med, at vi øger andelen af vedvarende energi i vores
elsystem, vil elbiler blive mere og mere klimavenlige. Samtidig
reducerer elbiler mængden af udstødningsgasser i
byerne og reducerer støjen fra bilerne. Danmark skal
være det første land i verden med et
landsdækkende net af ladestationer. Det skal være
attraktivt for producenter af elbiler at sælge til et dansk
marked.
En central forudsætning for flere elbiler er, at
infrastrukturen er på plads. Socialdemokraterne vil
sætte skub i udviklingen ved at opbygge mere end 20.000
ladestationer til elbiler. Udviklingen frem mod en grønnere
bilpark i Danmark skal ikke stoppes af mangelen på
opladningsfaciliteter. Bilejeren betaler selv strømmen ved
abonnementsordninger eller via dankort. Samtidig vil
Socialdemokratiet reservere gratis parkering til elbiler,
gøre det billigere at køre over Storebælt i
elbiler og fremme offentlige indkøb af elbiler.
Elbiler er ikke kun for folk med egen carport
For elbilejere med carport eller garage er udfordringerne ved
at etablere opladningsfaciliteter til at overse - der skal blot
etableres et stik i garagen eller carporten, hvilket må
gøres for egen regning. Det er imidlertid ikke alle
potentielle elbilejere, der har en garage eller carport at oplade
deres miljøvenlige biler i. Beboere i lejligheder eller
rækkehuse uden en tilknyttet parkeringsplads har ikke noget
sted at sætte et stik op. Det er en betydelig barriere for
introduktionen af elbiler, og Socialdemokratiet vil derfor
opføre 20.000 ladestationer til almindelig opladning
på steder, hvor biler holder i længere perioder. Det
gælder for eksempel i boligforeninger, alment boligbyggeri,
store arbejdspladser, stationer, samkørselsknudepunkter
eller offentlige parkeringspladser i boligområder.
Lynopladningsfaciliteter
Opladningsfaciliteter ved parkeringspladser i bymidten og ved
indkøbscentre m.v. er af en anden type, da de skal kunne
tilbyde en hurtigere opladning ved højere spænding og
derfor er dyrere. Kommuner og private aktører såsom
DONG's Better Place-projekt skal kunne søge om
støtte. Der gives støtte på op til 100.000
kroner pr. station, således at der vil kunne finansieres
mindst 2.000 sådanne ladestationer.
Økonomi
Socialdemokratiet vil afsætte 200 mio. kr. over 2
år til at finansiere opførelse af ladestationer til
almindelig opladning på steder, hvor biler holder i
længere perioder. Baseret på erfaringer fra blandt
andet Oslo Kommune vil opstilling af en sådan ladestation
koste ca. 10.000 kr. i gennemsnit. De 200 mio. kr. vil altså
kunne finansiere opstilling af i alt 20.000 ladestationer.
Herudover vil vi afsætte yderligere 200 mio. kr. til
etablering af opladningsfaciliteter med hurtigere opladning ved
indkøbscentre, sportshaller og lign. Disse
lynopladningsstationer kan koste op mod 100.000 kr. pr. stk.
Forslaget skal ses i lyset af planerne om afgiftsfritagelse af
elbiler. Den samlede investering i opladningsfaciliteter til
elbiler vil være 400 mio. kr. Forslaget er en del af
Socialdemokratiets klimajobplan, der skal skabe tusindvis af
klimajob med en investering på 4 mia. kr. i 2010 og
2011.
Skriftlig fremsættelse
Mette Gjerkov
(S):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
Danmark som førende elbilnation.
(Beslutningsforslag nr. B 82).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.