Fremsat den 8. december 2009 af
Jeppe Kofod (S), Kirsten Brosbøl (S),
Mette Gjerskov (S), Mogens Jensen (S),
Mogens Lykketoft (S) og Julie Rademacher (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om oprettelse af en fond til klimainvesteringer i
udviklingslande
Folketinget opfordrer regeringen til at oprette en fond til
klimainvesteringer i udviklingslande under Industrialiseringsfonden
for Udviklingslandene (IFU) efter samme idé som
Investeringsfonden for Østlandene (IØ) og
Investeringsfonden for Vækstmarkeder (IFV). Fonden skal ved
at stille risikovillig kapital til rådighed dels styrke
danske investeringer i udviklingslande, dels sikre klimarigtige
investeringer i regioner, der ellers ikke vil have mulighed for at
foretage sådanne.
Den danske stat skal indskyde en startkapital på 300-400
mio. kr. i fonden. Disse midler skal være nye og additionelle
til udviklingsområdet i overensstemmelse med Baliaftalen fra
2007 (COP13) og rådskonklusioner (miljø) af 21.
oktober 2009 herom.
Bemærkninger til forslaget
Både Industrialiseringsfonden for Udviklingslandene
(IFU) og Industrialiseringsfonden for Østlandene (IØ)
har vist sig at være en succes ud fra en række
kriterier. Fondene har i deres levetid understøttet en lang
række projekter og været med til at skabe mere end
50.000 arbejdspladser i projektlandene. Derudover har den danske
stat kunnet trække det oprindelige indskud i fondene tilbage,
og fondene er således i dag både selvfinansierende og
overskudsgivende. Derudover har fondene bidraget til at udvikle
danske virksomheder og skabe arbejdspladser i Danmark.
IFU er meget bevidst om sit ansvar for de
samfundsmæssige konsekvenser af investeringerne, herunder
også miljø- og klimakonsekvenserne. Men da IFU
vurderer investeringsmulighederne i alle sektorer, kan det
være svært for projekter, der omhandler investeringer
rettet mod klimateknologi eller klimaforbedringer generelt, at
konkurrere med mere traditionelle projekter, eksempelvis på
grund af rentabilitet. En fond med et specifikt fokus på
klimainvesteringer vil kunne afhjælpe dette, da projekter om
klima og miljø kun skal konkurrere med lignende projekter om
rentabilitet og ikke med andre industrialiseringsprojekter.
Rentabilitet vil dermed forsat spille en vigtig rolle i
projektidentifikationen, men forventningen om rentabilitet vil
blive baseret på et realistisk niveau for denne type af
investeringer.
Forslaget forventes yderligere at kunne adressere en
række aktuelle problemer:
1) Investeringer i
udviklingslande.
2) De globale
klimaproblemer.
3) Arbejdspladser
og teknologiudvikling i Danmark.
Ad 1) Udviklingslandene har mere end nogensinde behov for
ekstra investeringer. For det første har den finansielle
krise medført et fald i private investeringer. For det andet
har de høje oliepriser ramt udviklingslandene ekstra
hårdt, og endelig har fødevarekrisen haft katastrofal
betydning for udviklingslandenes mulighed for at forsørge
sig selv. Udviklingslandene har derfor behov for alle de private
investeringer, de kan få. IFU har vist sig at være et
yderst effektivt værktøj til at stimulere private
investeringer i udviklingslandene, og en lignende, om end mere
specialiseret, fond vil derfor kunne stimulere yderligere
investeringer.
Ad 2) Det er ikke kun i den udviklede del af verden, der er
behov for klimarigtige investeringer. I den tredje verden er der
også CO2-gevinster at hente,
dels ved at erstatte den eksisterende og forældede teknologi
med en ny og mere miljøvenlig, dels ved at fremtidige
investeringer i industri og infrastruktur baseres på den mest
klimavenlige teknologi. Eksempelvis kunne investeringer i
vindkraftbaseret afsaltning af havvand være en
bæredygtig løsning på den manglende adgang til
rent vand flere steder i verden.
Ad 3) Danmark har en klar komparativ fordel, når det
kommer til klimateknologi. Vi har en veludviklet sektor inden for
vedvarende energi, men også andre dele af industrien kan
være med. Med forslaget vil andre virksomheder også
få mulighed for at få finansieret projekter i
udviklingslandene. Dermed vil virksomheder kunne afsætte
flere penge til udviklingen af klimarigtig teknologi. Samtidig vil
det være muligt at skabe øget aktivitet hos
virksomhederne herhjemme og dermed etablere hårdt
tiltrængte arbejdspladser.
Organisering:
IFU bør administrere fonden til klimainvesteringer i
udviklingslande, på samme måde som IFU administrerer
IØ og IFV. Der findes klare fordele ved en sådan
organisering, bl.a. at fonden har erfaringen med identificering af
bæredygtige projekter, lokal knowhow, netværk
m.m.
Finansiering:
Det understreges, at fonden skal finansieres af nye og
additionelle midler. Det vil sige, at det er et tillæg til
den udviklingsbistand, der allerede gives.
Konkret kan forslaget finansieres af midler frigjort ved
udlodning af Investeringsfonden for Østlandene, som
ifølge regeringens finanslovsforslag for 2010 udgør
ca. 250 mio. kr. over de næste 3 år.
Skriftlig fremsættelse
Jeppe Kofod
(S):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
oprettelse af en fond til klimainvesteringer i udviklingslande.
(Beslutningsforslag nr. B 75).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.