Betænkning afgivet af
Udenrigsudvalget den 29. april 2010
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 8. december 2009 og var
til 1. behandling den 2. februar 2010. Beslutningsforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Udenrigsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 3
møder.
Høring
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet sendt forslaget
i høring. Udvalget har modtaget høringssvar
fra:
DI,
Folkekirkens Nødhjælp,
Håndværksrådet,
Industrialiseringsfonden for Udviklingslande (IFU),
Landbrug & Fødevarer,
LO,
Mellemfolkeligt Samvirke (MS) og
Dansk Røde Kors.
De indkomne høringssvar er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til
udviklingsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, KF og
DF) indstiller forslaget til forkastelse ved 2. (sidste) behandling.
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
finder, at der er behov for flere klimainvesteringer i
udviklingslandene, men partierne finder det ikke nødvendigt
at oprette en ny, særlig statslig fond til klimainvesteringer
i udviklingslandene. Vi har i forvejen en række gode
instrumenter, som allerede benyttes i dag til at understøtte
klimaformålet, bl.a. under ordningen for blandede kreditter
og Business-to-Business programmet. Herudover giver Eksport Kredit
Fondens garantifacilitet med 200 mio. kr. i kapitaltilførsel
fra staten mulighed for at stille garanti for klimaprojekter.
Partierne lægger desuden vægt på, at den
tværministerielle arbejdsgruppe, som arbejdede med
spørgsmålet i 2008, ikke fandt behov for en
særlig statslig fond for klimaprojekter.
Et mindretal i udvalget (S, SF, RV
og EL) indstiller forslaget til vedtagelse
uændret.
Socialdemokraternes og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget mener, at der, ikke mindst set i lyset af fiaskoen ved
COP15 mødet og den fortsatte økonomiske krise, er et
øget behov for at oprette en fond til støtte af
klimainvesteringer for at tilvejebringe nye og additionelle
midler.
S og SF finder, at de eksisterende rammer for
klimainvesteringer i udviklingslande, herunder ordningen for
blandede kreditter og Business-to-Business programmet, er
utilstrækkelige. Vi lever i en tid med finansiel krise og
udsigt til dramatiske klimaforandringer. Der er et øget
behov for at finde løsninger på klimaproblemerne,
samtidig med at de markedsbaserede lånemuligheder er
begrænsede. Det skaber et presserende behov for at forbedre
mulighederne for klimainvesteringer i udviklingslandene.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Michael Aastrup Jensen V
Ellen Trane Nørby V Peter Juel Jensen V
Karsten Lauritzen V Malou Aamund V nfmd. Søren Espersen DF
Tina Petersen DF Helle Sjelle KF Marion Pedersen V
fmd. Jeppe Kofod S
Mogens Lykketoft S Mette Gjerskov S
Kirsten Brosbøl S Steen Gade SF Anne Baastrup
SF Jørgen Poulsen RV Frank Aaen EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 2 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende B 75
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Godkendt tidsplan for udvalgets behandling
af beslutningsforslaget |
2 | Høringssvar til forslaget |
3 | 1. udkast til betænkning over
forslaget |
| |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende B 75
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm., om ministeren vil kommentere
høringssvarene fra udvalgets høring af forslaget, til
udviklingsministeren, og ministerens svar herpå |
| |
| |
Bilag 2
Høringssvar over
beslutningsforslaget
Høringssvarene fra DI, Folkekirkens
Nødhjælp, Håndværksrådet,
Industrialiseringsfonden for Udviklingslande (IFU), LO og
Mellemfolkeligt Samvirke (MS) er optrykt efter ønske fra S.
Høringssvarene fra Landbrug & Fødevarer og Dansk
Røde Kors er optrykt efter ønske fra V.
Høringssvar fra DI:
Høring af forslag til
folketingsbeslutning om oprettelse af en fond til
klimainvesteringer i udviklingslande
Udenrigsudvalget har den 4. marts 2010 sendt forslag til
folketingsbeslutning om oprettelse af en fond til
klimainvesteringer i udviklingslande i høring.
DI har følgende bemærkninger til
høringen:
DI støtter forslaget om oprettelse af en fond, der kan
investere i klima- og miljøprojekter i udviklingslandene i
samarbejde med danske virksomheder forudsat, at fonden drives
på markedslignende vilkår og er selvfinansierende
på sigt. Danske virksomheder har stærke kompetencer
inden for energi- og miljøteknologi, der kan bidrage til at
nedbringe den globale CO2-udledning
og forbedre miljøet. Alligevel har der indtil nu været
begrænset dansk deltagelse i de projekter, der er blevet
gennemført under de fleksible mekanismer Joint
Implementation (JI) og Clean Development Mechanism (CDM). Mangel
på finansieringsinstrumenter tilpasset klimaprojekters
specielle karakteristika og risikoprofil er en blandt flere grunde
til dette.
Blandt de eksisterende danske finansieringsinstrumenter er der
nogle, der kan benyttes til klima- og miljøprojekter i dag.
Disse instrumenter er dog ikke befordrende for udnyttelse af dansk
teknologi i klimaprojekter, fordi de er behæftet med en eller
flere af følgende barrierer:
- Der kræves
en dansk medinvestor i projektet
- Der skal
investeres i de allerfattigste lande
- Budgettet
udnyttes allerede fuldt ud
- Instrumentet er
ikke målrettet til klima- og miljøprojekter, og tager
derfor ikke højde for disse projekters særlige
risikoprofil.
DI finder derfor, at der er behov for en særlig fond til
klima- og miljøinvesteringer i udviklingslande. DI har
følgende anbefalinger til fonden:
Projekttyper
En fond til klima- og miljøinvesteringer i
udviklingslande bør kunne investere i projekter, der falder
indenfor tre kategorier, nemlig reduktion af CO2-udledning, miljøforbedringer og
tilpasning til klimaforandringer. Fonden bør kunne investere
både i nye anlæg og i forbedringer af eksisterende
anlæg, der falder inden for en af de tre kategorier.
Fonden bør som udgangspunkt prioritere direkte
investeringer i klima- og miljøprojekter, men en mindre del
af fondens egenkapital kan investeres i øvrige fonde med
særlige kompetencer.
Finansiering
En fond til klima- og miljøinvesteringer i
udviklingslande bør være selvfinansierende på
sigt. Det er derfor vigtigt, at fonden drives på
markedslignende vilkår, at den designes så det sikres,
at der er tilstrækkelig efterspørgsel efter dens
ydelser.
Fonden vil kræve et indskud af startkapital, der
bør finansieres af de tilbageværende midler i
Investeringsfonden for Østlande (IØ Fonden).
IØ Fonden har tilbagebetalt mere end sit oprindelige
kapitalindskud til staten på baggrund af den indtjening, der
er skabt gennem fondens investeringer sammen med danske
virksomheder. Det vil derfor være naturligt, at en del af den
resterende egenkapital benyttes til at etablere en ny fond, der kan
investere i klima- og miljøprojekter sammen med danske
virksomheder. Der bør etableres en udlodningspolitik for
fonden for investeringer i klima- og miljøprojekter,
således at staten får et procentuelt afkast af det
årlige overskud.
Fokuslande
En fond til klima- og miljøinvesteringer i
udviklingslande bør kunne investere i alle udviklings- og
vækstlande, det vil sige lande med BNP per capita op til USD
11.905 (2010). Det vil sikre tilstrækkelig
efterspørgsel efter fondens ydelser, samt at fonden kan
fokusere på de lande, der i disse år oplever den
største stigning i CO2-udledning og
miljøproblemer.
Administration
En fond til klima- og miljøinvesteringer i
udviklingslande bør administreres af
Industrialiseringsfonden for Udviklingslande (IFU). IFU har gennem
egne aktiviteter samt IFV og IØ Fondenes aktiviteter
erfaring med investeringer i udviklingslande og vækstlande i
samarbejde med danske virksomheder. IFU har desuden den
nødvendige viden om de lande, der investeres i, og fonden
værdsættes af de danske virksomheder som en
professionel partner.
Dog bør en fond til klima- og miljøinvesteringer
ikke høre under Danida, da det vil skabe en
interessekonflikt i forhold til fondens målsætninger og
Danidas geografiske fokus. En fond til investeringer i klima og
miljøprojekter bør entydigt fokusere på at
forbedre det globale miljø ved bl.a. at reducere CO2-udledning. Den største stigning i
CO2-udledning finder sted i
vækstlande, som Indien, Brasilien og Kina, mens de fattigste
udviklingslande, som Danida fokuserer på, har meget ringe
CO2-udledning. En fond til
investeringer i klima- og miljøprojekter bør derfor
administreres af IFU, men hører under et andet ministerium i
lighed med IFV Fonden.
Samarbejde med danske virksomheder
Danske virksomheder har stærke kompetencer indenfor
energi- og miljøteknologi, der bør udnyttes til at
forbedre det globale miljø. For at udnytte disse kompetencer
mest optimalt, anbefaler DI, at fonden kan investere i projekter
sammen med danske virksomheder på en sådan måde,
at den danske virksomheds bidrag til projektet ikke
nødvendigvis består af investeringskapital, men kan
udmåles på anden vis.
En fond til investeringer i klimaprojekter i udviklingslande
som beskrevet ovenfor forventes at blive mødt med massiv
interesse fra de danske virksomheder. DI ser derfor frem til at
følge det videre forløb.
Med venlig hilsen
Marie Gad
Konsulent
Høringssvar fra Folkekirkens
Nødhjælp:
B 75 Forslag til folketingsbeslutning
om oprettelse af en fond til klimainvesteringer i
udviklingslande
Teknologisamarbejde er et af hovedtemaerne i de
pågående klimaforhandlinger inden for UNFCCC og en
nødvendig komponent i en fremtidig global klimastrategi.
Teknologi er nødvendig både for at skabe muligheder
for tilpasning til eksisterende klimaforandringer og for at sikre,
at udslippene af drivhusgasser mindskes og dermed, at den globale
temperatur ikke stiger mere end 2 grader.
Socialdemokraternes forslag om en fond til klimainvesteringer
er interessant og kommer på et godt tidspunkt. Der er i
høj grad brug for penge til investeringer i klimarelateret
teknologi i ulandene. Ifølge UNFCCC vil udgifterne for
spredning af teknologier til ulandene blive 176-464 milliarder USD
per år, og dertil kommer også massive investeringer i
udvikling af nye teknologier.
For de fattigste ulande er behovet for teknologier enormt.
Klimaforandringerne medfører for eksempel tørke, og
landmændene har nu brug for overrislingssystemer og
tørkeresistent såsæd. Meget teknologi findes
allerede, men produkterne skal nå ud til de områder,
hvor der er brug for dem. Som eksempel har Folkekirkens
Nødhjælp støttet overrislingssystemer, som
drives med vindmøller og solceller i Malawi. På den
måde sikrer teknologi, at menneskene ikke bliver drevet
på flugt på grund af tørke og
efterfølgende sult.
For ulandene er nye og klimavenlige teknologier også
nøglen til udvikling. De rige lande har allerede haft
så store udslip af CO2 og
andre drivhusgasser, at samme type af industrialisering i ulandene
vil føre til store temperaturstigninger. Hvis ulandene skal
have mulighed for at udvikles og have økonomisk vækst,
så skal de få adgang til teknologier, som gør
dette muligt, uden at de globale udslip øges.
Da det nugældende danske budget for klimaprojekter i
ulande er meget lille (300 millioner i år, hvor Folkekirkens
Nødhjælps beregninger viser et behov på 6-12
milliarder per år), er Socialdemokraternes forslag meget
velkomment. Der er dog nogle pointer, vi mener, er vigtige at tage
med:
- Midlerne skal
være nye og additionale, som det er beskrevet i både
Bali Action Plan og Copenhagen Accord. Dette vil betyde, at de ikke
skal tages fra den nuværende klimapulje, og at de ikke skal
medregnes i den danske udviklingsbistand og dermed indgå i
den danske DAC opgørelse.
- En
investeringsfond under IFU vil betyde lån til klimarelateret
udvikling. Det er vigtigt at notere, at dette derfor ikke kan
tælle som en del af en dansk klimakompensation til ulandene.
Danmark har et historisk ansvar på grund af sine historiske
udslip. En kompensation for dette kan ikke gives som lån.
- Fondens midler
skal målrettes investeringer i de fattigste lande. Det er
disse lande, der har svært ved at tiltrække private
investeringer, og det er derfor ekstra vigtigt at støtte
initiativer der.
- Midler fra fonden
skal bruges til både tilpasning (adaptation) og reduktion af
CO2-udslip (mitigation).
Folkekirkens Nødhjælp foreslår, at midlerne
til en investeringsfond under IFU mobiliseres gennem bidrag fra
finansloven og eventuelle andre danske investorer som for eksempel
de store pensionskasser.
Med venlig hilsen
Mattias Söderberg
Klima koordinator i Folkekirkens Nødhjælp
Høringssvar fra
Håndværksrådet
Kære Morten.
Håndværksrådet har følgende
bemærkninger til forslaget, som vi støtter på
visse betingelser:
- Det er oplagt at
udnytte et velafprøvet og effektivt instrument som IFU til
at nå de mål, Danmark har sat sig på
klimaområdet.
- En særlig
klimafond vil løse problemet med at klimaprojekter ofte ikke
er lige så rentable som traditionelle projekter. Men det skal
indskærpes over for IFU, at fonden så også skal
tage større risiko i forhold til indtjeningen, f.eks. i
forhold til afprøvning af nye teknologiers kommercielle
bæredygtighed, da man ellers påny vil se et A- og et
B-hold, nu blot inden for klimateknologier. Hvis IFU skal have
videre rammer, skal de også bruges til at nå det
overordnede mål og ikke blot fastlåse bistanden til de
teknologier, der allerede har vist sig kommercielt
bæredygtige.
- Klimateknologier,
som ikke er kommercielt bæredygtige i Danmark og andre lande
i tempererede klimazoner, men som er det i subtropiske og tropiske,
bliver ikke udviklet, hvis ikke de får lettet adgangen til
fjerne markeder. Det gælder først og fremmest
små og mellemstore virksomheder. Derfor skal IFU i
forbindelse med etableringen af en klimafond gøre en
særlig indsats for at facilitere SMV, så de får
lige så gode muligheder for at udnytte fonden som deres store
kolleger.
Med venlig hilsen
Jens Kvorning
Afdelingschef/Head of Department
Høringssvar fra
Industrialiseringsfonden for Udviklingslande (IFU):
Udenrigsudvalget har ved e-mail af 4. marts 2010 bedt om
IFU/IØ's bemærkninger til forslag til
folketingsbeslutning B75 om oprettelse af en fond til
klimainvesteringer i udviklingslande.
Et væsentligt udgangspunkt for kommentarer til forslaget
må være, om der skønnes at være et behov
for øgede klimainvesteringer i udviklingslandene.
Drøftelserne på COP15 topmødet i
København bekræftede dette behov, og det fremgik
tillige, at en væsentlig del af de øgede
kapitaloverførsler måtte ske i form af private midler.
Senest har IMF bekræftet behovet med et forslag om en
»grøn fond« på 100 mia. dollars om
året.
En investeringsfond, der formidler investeringer på
kommercielle vilkår til udviklingslande, kan over en periode
bidrage med betydelige private klimainvesteringer til gavn for
både udviklingslande og danske virksomheder, samtidig med at
investeringsafkastet gør fonden selvfinansierende. Foruden
fondens egne investeringer vil partnerskabet med andre investorer
og virksomheder medføre en multiplikationseffekt, som i
IFU's tilfælde har mere end tidoblet IFU's
investeringer.
En særlig klimafond i IFU kan være et godt
supplement til opfyldelse af IFU's målsætninger, idet
IFU's muligheder for at foretage væsentlige
klimainvesteringer under de nuværende regler er
begrænset dels af en lav indkomstgrænse for lande,
hvori IFU kan investere, og dels af krav om en dansk
investeringspartner, der kan være svær at finde.
Det vil derfor være af afgørende betydning for en
ny klimafond, at den ikke får pålagt disse
restriktioner, og at den nye fond får mulighed for også
at investere i udviklingslande med et højere BNP/capita end
IFU's eksisterende indkomstgrænse, da potentielle
klimaprojekter ikke kan forventes i større omfang at skulle
findes i de fattigste udviklingslande. Endvidere bør kravet
om dansk partner gives en bredere fortolkning, f.eks. at der
foreligger »danske interesser«. Det kan indebære,
at den danske partner ikke behøver at binde kapital i
projektet, men kan deltage på anden vis, f.eks. med know-how,
service o. lign.
Klimafonden bør kunne investere i de udviklingslande,
hvor der er størst behov for klimaprojekter, og
såfremt det er muligt, bør fonden investere i
projekter, der kan udløse CO2-kreditter til salg til danske
virksomheder, men fonden bør ikke være bundet
heraf.
IFU tilbyder især aktiekapital eller
aktiekapitallignende penge, hvilket er en finansieringsform, der
ikke er dækket af eksisterende ordninger, men hyppigt
efterspurgt af virksomheder. Der skønnes at være et
tilsvarende finansieringsbehov på klimaområdet.
Fordelene ved at oprette en særlig klimafond
administreret af IFU skønnes at være:
- En særlig
klimafond sætter mere fokus på klima og giver mulighed
for at prioritere klimaprojekter.
- Anvendelse af
»IFU-modellen« betyder, at der ikke er behov for
løbende at tilføre nye midler til fonden, da fonden
efter et stykke tid forventes at være selvfinansierende.
Eksempelvis har IØ-fonden tilbagebetalt 2,1 mia. kr. til
staten i forhold til et startindskud på ca. 1,9 mia. kr., og
IØ har fortsat en egenkapital på 1,2 mia. kr.
- En særlig
klimafond giver danske virksomheder adgang til en finansiel
samarbejdspartner, der kan styrke deres rolle på de
internationale markeder.
- IFU har stor
erfaring med projektudvikling og har et stort netværk af
rådgivere og regionalkontorer i også for klimaet
væsentlige lande. IFU vil derfor hurtigt og effektivt kunne
varetage administrationen af klimafonden, hvis det besluttes at
oprette en fond. IFU har i forvejen 20 års erfaring som
forvalter af IØ-fonden, herunder også
MIØ-faciliteten. Der vedlægges som bilag en kort
beskrivelse af IFU's og IØ/MIØ's aktiviteter.
- IFU har et
udbygget netværk til den danske ressourcebase på
energiområdet m.v. og dermed adgang til faglige danske
kompetencer på området.
Der vil være behov for at give klimafonden en
startkapital. Størrelsen heraf og finansieringskilde er et
politisk spørgsmål, som IFU ikke finder at kunne
udtale sig om.
Med venlig hilsen
Finn Jønck
Direktør
Høringssvar fra Landbrug &
Fødevarer:
Vedr. Høring blandt Danida Styrelsens medlemmer
ang. Beslutningsforslag B75 om
oprettelse af fond til klimainvesteringer.
Høringen vedrører forslaget om oprettelse af en
særlig fond ved IFU til investeringer i klimarelaterede
projekter.
Overordnet set er vi meget enige i ønsket om mulighed
for midler til klimainvesteringer. Vi er ligeledes tilfredse med at
forslaget bygger på, at fonden skal oprettes ved og
administreres af IFU.
Men her hører vores støtte op, hvilket vi skal
begrunde.
I forb. m. forberedelserne til COP15 er det besluttet, at der
i perioden frem til og med 2012 skal ydes opstartfinansiering fra
Danida til klimaaktiviteter inden for en beløbsramme
på 1,2 mia. kr. Disse midler er sikret, og intet tyder
på, at det ikke er tilstrækkeligt til at dække
efterspørgslen. Det vil være rimeligt, at Danida snart
vurderer, hvorledes de vil følge op med midler efter 2012.
Dette kan passende tages med i den nye fremadrettede
bistandsstrategi, som for tiden er under udarbejdelse.
Ovenstående midler er penge ud over de forskellige
klimarelaterede projekter, som allerede er igangsat, eller som der
løbende behandles og bevilges midler til under landeramme
eller særlige delstrategier (f.eks.
civilsamfundsstrategi)
Beslutningsforslaget sigter mod, at der skal yderligere midler
til rådighed for investeringer.
Allerførst må vi efterlyse en analyse af behovet
for disse ekstra midler. Ligger der et formuleret behov ved danske
virksomheder eller ved partnere i udviklingslande? Ikke så
vidt oplyst.
Det er positivt, at forslaget sigter på samarbejde og
administration ved IFU. Der synes dog ikke at være nogen
saglig begrundelse for, hvorfor der skal oprettes en særlig
fond. IFU's ledelse kan blot beslutte, at der skal tages
særlige hensyn til projekter i klimasektoren, f.eks. kan man
beslutte at sådanne projekter kan godkendes med en
forrentning, der ligger lavere (på et defineret niveau) end
almindelige kommercielle projekter. Vi skal derfor anbefale, at
Udenrigsministeriet drøfter med IFU, hvorledes der kan tages
de muligvis nødvendige hensyn til klimaprojekter.
Det vil mindske bureaukrati og sikre den samme professionelle
bearbejdning af projektforslag som kendetegner IFU's virke.
I øvrigt er der, som det nævnes fra debatten i
Udenrigsudvalget, midler fra EKF og Danida's erhvervsprogrammer i
form af Blandede Kreditter og B2B til rådighed
allerede.
Som konklusion skal vi meddele, at vi ikke ser noget behov for
oprettelse af en særlig fond.
Michael Stevns,
Direktør
Landbrug & Fødevarer.
Høringssvar fra LO:
Høring af B75 Forslag til
folketingsbeslutning om oprettelse af en fond til
klimainvesteringer i udviklingslande
LO har modtaget forslag til folketingsbeslutning om oprettelse
af en fond til klimainvesteringer i udviklingslande under
Industrialiseringsfonden for Udviklingslandene. Der skal indskydes
en startkapital på 300-400 mio. kr. i fonden og det
foreslås, at forslaget finansieres af midler frigjort ved
udlodning af Investeringsfonden for Østlandene.
For at klimaprojekterne ikke skal konkurrere med de
øvrige projekter i IFU-regi, der er målrettet de
fattigste lande, er det vigtigt, at fonden oprettes som en
selvstændig fond med egne retningslinjer i lighed med
Investeringsfonden for Østlandene, der administreres af
IFU.
LO hilser forslaget velkomment og ser det som et effektivt
middel til både at afhjælpe klimaproblemer og til at
skabe vækst og beskæftigelse i udviklingslandene.
LO er endvidere positivt indstillet over for udsigten til, at
en sådan ordning også vil kunne bidrage til øget
aktivitet hos danske virksomheder og dermed bidrage til
beskæftigelsen i den danske industri - ikke kun inden for
vedvarende energi.
Den store styrke i forslaget ligger netop i, at det både
adresserer de globale klimaproblemer og kan skabe arbejdspladser
både i udviklingslandene og i Danmark.
At fonden administreres af IFU vil sikre, at de
bæredygtighedskriterier, IFU opererer efter, også vil
være gældende her, og hensyn til arbejdsmiljø og
arbejdstager-rettigheder vil således indgå i
kriterierne for udvælgelse af projekter, hvilket vi
naturligvis er tilfredse med.
Med venlig hilsen
Marie-Louise Knuppert
Høringssvar fra
Mellemfolkeligt Samvirke (MS):
Hermed høringssvar fra Mellemfolkeligt Samvirke omkring
forslag af oprettelse af fond til klimainvesteringer i
udviklingslandene (B 75).
Mellemfolkeligt Samvirke ser positivt på lovforslag B 75
og har følgende kommentarer:
1) Det er en
forudsætning, at finansieringen af fonden udelukkende kommer
af nye og additionelle midler, som ikke tages fra u-landsbistanden
eller klimapuljen.
Nye og additionelle midler bør for Danmarks vedkommende
defineres sådan, at klimafinansieringen skal være nye
og additionelle ift. det eksisterende niveau for u-landsbistand
på 0,82 procent af BNP. Såfremt finansieringen af B 75
kommer fra u-landsbistanden eller klimapuljen, er det i praksis en
overførsel af midler fra verdens fattigste til
mellemindkomstlande samt danske erhvervs- og forskningsinteresser.
Såfremt der ifm. behandlingen af forslaget indgås
kompromis på dette punkt, vil Mellemfolkeligt Samvirke ikke
længere kunne støtte lovforslaget.
2) De investerede
midler kan ikke betragtes som en del af den kompensation som
forurenende lande skal betale til udviklingslande og skal ikke
tælles med i opgørelsen over, hvad Danmark giver i
u-landsbistand.
Lovforslag B 75 lever ikke op til de formelle krav om
klimakompensation, som bl.a. lægger vægt på
forudsigelighed, stabilitet og direkte bidrag - ikke lån.
Dette er ikke tilfældet i lovforslaget, som dels investeres
som lån og ydermere har fokus på danske virksomheder.
Midlerne til B 75 skal derfor ikke tælles som u-landsbistand,
ej heller som klimakompensation. Det er afgørende for
Mellemfolkeligt Samvirke, at Danmark lever op til sine
internationale forpligtigelser om kompensation til de lande og
befolkningsgrupper, som rammes hårdest af klimaforandringer,
og det forudsætter gennemsigtighed i forhold til forskellige
danske tiltag.
3) Det bør
være et krav, at IFUs investeringer fremmer energi- og
klimaløsninger, som kommer de fattigste til gode.
Verdens fattigste forhindres i at udvikle sig blandt andet
på grund af ringe adgang til energi. Alle offentlige
investeringer i udviklingslande bør derfor inkludere krav og
forpligtigelser om fattigdomsorientering - også selvom
midlerne ikke tages fra ulandsbistanden. IFUs investeringer skal
ydermere fokusere på bæredygtige og klimarigtige
løsninger, som er relevante og brugbare for fattige lande og
befolkningsgrupper. Det bør derfor være en ambition at
skabe synergieffekter, som ikke kun fremmer klimahensyn - men
også udvikling og fattigdomsbekæmpelse.
4) Der skal ikke
investeres i industriel produktion af biobrændstof, uanset
hvilken generation af biobrændstoffer der er tale om.
I forbindelse med EU's direktiv om vedvarende energi og lov om
bæredygtige biobrændstoffer, kan der forudses en stor
vækst i efterspørgslen efter biobrændstoffer som
ses som en ny, klimarigtig energikilde. Ligeledes er der i andre
lande tilsvarende tiltag som kan forventes at øge
efterspørgslen på biobrændstof. Mellemfolkeligt
Samvirke ser med stor bekymring på den industrielle
produktion af biobrændstoffer - både
fødevareafgrøder (1. generation) og affald (2.
generation), idet produktionen har klare negative konsekvenser for
fødevaresikkerheden for verdens fattigste. Det bør
derfor være et krav, at IFUs investeringer ikke anvendes til
at fremme biobrændselsproduktion i stor skala. Fokus
bør i stedet være på
biobrændstofsproduktion i mindre skala i udviklingslande, der
produceres og bruges lokalt, og hvor berørte og direkte
involverede lokalsamfund er blevet hørt forudgående og
drager fordel af biobrændselsproduktionen.
Mvh,
Kirsten
Kirsten Hjørnholm Sørensen
Policy Officer
Høringssvar fra Dansk
Røde Kors:
B75 Kommentarer fra Dansk Røde
Kors til Beslutningsforslag B 75 om oprettelse af en fond til
klimainvesteringer i udviklingslande
Om: Forslag til folketingsbeslutning nr. B 75 om oprettelse af
en fond til klimainvesteringer i udviklingslande
I anledning af at Udenrigsudvalget har sendt udkast til
beslutningsforslag B 75 af 8. december 2009 om oprettelse af en
fond til klimainvesteringer i udviklingslande i høring,
fremsender Dansk Røde Kors følgende
kommentarer:
Dansk Røde Kors finder det positivt, at
Udenrigsudvalget har ønsket at inddrage kommentarer og
forslag fra udviklingsorganisationerne, erhvervslivet og
øvrige interessenter i processen med beslutningsforslaget.
Vi ønsker således i høj grad at bidrage til
Folketingets arbejde med vores viden fra vores programmer i
udviklingslandene og i Danmark.
Dansk Røde Kors støtter forslagets
hovedformål - at fremme klimarigtige investeringer i
udviklingslandene. Samtidig skal vi henlede Udenrigsudvalgets
opmærksomhed på følgende:
1) Dansk
Røde Kors' støtte til forslaget forudsætter, at
fonden finansieres af nye og supplerende midler, som ikke tages fra
udviklingsbistanden eller klimapuljen. Samtidig gør Dansk
Røde Kors opmærksom på, at midlerne til
forslaget ikke bør medregnes som hverken udviklingsbistand
eller klimakompensation i henhold til Danmarks forpligtelser om
kompensation til de lande og befolkningsgrupper, som rammes
hårdest af klimaforandringer, idet der er tale om lån
frem for forudsigelig bidrag.
2) Dansk
Røde Kors støtter, at fattigdomsorienteringen samt
fremme af klimavenlige investeringer i Industrialiseringsfonden for
Udviklingslandene (IFU) generelt styrkes, men finder det ikke
godtgjort at der er behov for at oprette en ny og særlig fond
til klimainvesteringer, som skal administreres af IFU.
3) Dansk
Røde Kors ønsker, at forslaget bredes ud, så
der også rummes mulighed for at investere i
tilpasningsaktiviteter (adaptation), der mindsker sårbarheden
hos berørte lokalsamfund og styrker deres evne til at
modstå de udfordringer, som et mere foranderligt klima giver,
herunder investeringer som generelt kan afhjælpe
humanitære konsekvenser af klimaforandringer.
Vi håber vores kommentarer er nyttige for udvalgets
drøftelser, og vi står derfor naturligvis til
rådighed for en nærmere drøftelse af
beslutningsforslaget.
Med venlig hilsen
f/generalsekretær Anders Ladekarl
Jesper Gerner Jensen
Head of International Department
og
Preben Søegaard Hansen
Sekretariatschef/Head of Secretariat
Stedfortrædende generalsekretær/Assistant
Secretary General