Betænkning afgivet af
Sundhedsudvalget den 21. april 2010
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 2. december 2009 og var
til 1. behandling den 12. februar 2010. Beslutningsforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Sundhedsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2
møder.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, SF, RV,
EL og Pia Christmas-Møller (UFG)) indstiller
beslutningsforslaget til vedtagelse
uændret.
De fire partiers medlemmer af udvalget og Pia
Christmas-Møller anerkender, at der med udmøntningen
af satspuljen for 2006 er taget væsentlige initiativer med
sigte på at øge indsatsen imod narkotikamisbruget, men
finder, at der fortsat mangler en øget indsats for at sikre
bedre hjælp på gadeplan for de hårdest ramte
stofmisbrugere, som enten er uden for behandlingssystemet eller
ikke profiterer i tilstrækkelig grad af den behandling, de
aktuelt er i. Dette på trods af, at der med satspuljerne i
2008 og i 2009 blev afsat yderligere midler til at sikre
sundhedstilbud til de mest udsatte personer i Danmark.
Der er fortsat et alt for stort antal narkotikarelaterede
dødsfald i Danmark og skader i form af amputationer, smitte
med hepatitis og hjerteklapbetændelse hos de hårdest
belastede stofmisbrugere, hvis eneste aktuelle reelle alternativ er
at indtage deres stoffer under åben himmel og ekstremt
uhygiejniske omstændigheder i trappeskakter, bag containere
m.m. med stor risiko for både liv, og lemmer.
Der er i Tyskland og Schweiz dokumenterede gode erfaringer med
sundhedsrum som en del af den skadereducerende indsats på
narkotikaområdet, og det bemærkes, at Internationalt
Røde Kors anbefaler indførelse af sundhedsrum.
De fire partier og Pia Christmas-Møller vil derfor
fortsat arbejde for, at der etableres de retlige rammer for en
forsøgsordning med sundhedsrum, hvor de hårdest
belastede stofmisbrugere uden sanktioner kan indtage medbragte
stoffer under overvågning af og supervision fra social- og
sundhedsfagligt personale med særlig kompetence inden for
omsorg, sundhedsfremme, forandring og motivation, forebyggelse og
skadereduktion.
Flertallet er bekendt med, at Liberal Alliance og Christian H.
Hansen (UFG) deler ovennævnte synspunkter.
Et mindretal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse.
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservatives Folkepartis
medlemmer af udvalget noterer sig, at Københavns Kommune som
den første har taget hul på ordningen med
lægeordineret heroin, og at flere kommuner snart
følger efter. Heroinordinationsordningen er ifølge
partierne et godt eksempel på, at der i dag gøres
rigtig meget for at begrænse de skader, der er forbundet med
stofmisbrug.
V, DF og KF noterer sig endvidere, at regeringen har besluttet
at afsætte 12,2 mio. kr. fra Vesterbropuljen til
forsøget med sundhedsrum på Vesterbro. Takket
være Københavns Kommunes og de lokale kræfters
samarbejde, som er sket i konstruktiv dialog, åbnede
sundhedsrummet for et års tid siden.
V, DF og KF er varme tilhængere af forsøget, hvor
man på et og samme sted kombinerer relevante sundhedsfaglige
tilbud med socialfaglig rådgivning og
værestedsaktiviteter.
Det er Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative
Folkepartis opfattelse, at man med forsøget med sundhedsrum
på Vesterbro får mulighed for at se, hvad der kan
opnås med etableringen af et sted, som kombinerer
sundhedsfaglige tilbud med socialfaglig rådgivning og
værestedsaktiviteter, og som i forhold til fixerum alene
adskiller sig, ved at der ikke må indtages heroin eller andre
stoffer, som ikke er lægeordinerede. Partierne
imødeser på den baggrund, at forsøget, der
afsluttes med udgangen af 2011, vil blive evalueret.
V, DF og KF har stor tiltro til, at de forskellige initiativer
tilsammen vil nedbringe antallet af narkotikadødsfald og i
det hele taget begrænse de skader, der er forbundet med
stofmisbrug.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen. Der gøres opmærksom på, at
et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et
flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
Louise Schack Elholm V
Preben Rudiengaard V fmd.
Birgitte Josefsen V Sophie Løhde V
Flemming Møller V Liselott Blixt DF
Karin Nødgaard DF Vivi Kier KF
Pia Christmas-Møller UFG nfmd.
Sophie Hæstorp Andersen S
Flemming Møller Mortensen S
Karen J. Klint S Julie Skovsby S
Karl H. Bornhøft SF Jonas Dahl SF
Lone Dybkjær RV Per Clausen EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 2 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende B 71
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | 1. udkast til betænkning |
2 | 2. udkast til betænkning |
| |