Fremsat den 19. november 2009 af
udenrigsministeren (Per Stig Møller)
Forslag til folketingsbeslutning
om dansk militært bidrag til NATO's
Operation Ocean Shield som led i den internationale indsats mod
pirateri ud for Afrikas Horn
Folketinget meddeler sit samtykke til, at et
dansk militært bidrag indsættes i NATO's Operation
Ocean Shield som led i den internationale indsats mod pirateri ud
for Afrikas Horn.
Bemærkninger til forslaget
I. Det er en af regeringens udenrigspolitiske prioriteter, at
der fra dansk og international side gøres en øget
indsats for at medvirke til styrkelsen af den maritime sikkerhed
for den civile skibsfart i særligt udsatte områder. Som
søfartsnation bør et element i denne indsats
være, at Danmark på ny indsætter et
sømilitært bidrag i den internationale indsats mod
pirateri ud for Afrikas Horn. Indsatsen skal også ses i
sammenhæng med den støtte, som Danmark i samarbejde
med de øvrige nordiske lande yder til kapacitetsopbygning af
de østafrikanske reaktionsstyrkers maritime komponent.
Herudover kan der blive tale om mindre bilaterale
kapacitetsopbygningsprojekter.
NATO har til støtte for den internationale indsats mod
pirateri i farvandet ud for Afrikas Horn iværksat Operation
Ocean Shield og har i forbindelse hermed planlagt, at NATO's
stående flådestyrker skiftevis skal indgå i
operationen i 2010. Danmark har allerede tilmeldt et kommandoskib
samt stab til ledelse af NATO's stående flådestyrke
Gruppe 1 (SNMG1) i perioden fra ultimo januar 2010 og et år
frem. Det danske bidrag er således planlagt til i rammen af
SNMG1 i to perioder i 2010 at blive indsat i NATO's
antipiraterioperation Ocean Shield.
Deltagelsen sker i overensstemmelse med og i forlængelse
af regeringens tidligere initiativer med hensyn til
pirateribekæmpelse i farvandet ud for Afrikas Horn, jf.
folketingsbeslutning B 32 vedrørende ledsagelse af skibe,
der for World Food Programme sejlede nødhjælp til
Somalia i perioden februar til april 2008, samt
folketingsbeslutning B 33 vedrørende deltagelse i og ledelse
af Task Force 150 fra august 2008 til januar 2009 og senere i Task
Force 151 i perioden februar til april 2009. Det bemærkes, at
de anførte to beslutningsforslag fortsat er i kraft.
Herudover har forsvaret siden oktober 2007 haft to stabsofficerer
udstationeret i koalitionshovedkvarteret i Bahrain.
NATO's støtte til det internationale samfunds indsats
mod pirateri i farvandet ud for Afrikas Horn er siden den 17.
august 2009 blevet gennemført i rammen af NATO's seneste
antipiraterioperation - Operation Ocean Shield. Operation Ocean
Shield bygger på Alliancens erfaringer fra NATO's tidligere
antipiraterioperationer - Operation Allied Protector og Operation
Allied Provider. Sidstnævnte bestod bl.a. i ledsagelse af
skibe, der for World Food Programme sejlede nødhjælp
til Somalia.
Formålet med Operation Ocean Shield er at
gennemføre antipiraterioperationer til søs og
indgå i den koordinerede indsats mod pirateri i farvandet ud
for Afrikas Horn. Operation Ocean Shield har følgende
hovedopgaver: Indgreb overfor piratvirksomhed samt opsøgende
indsats mod piratskibe, eskortering af civile fartøjer og
afskrækkelse af pirater samt regional kapacitetsopbygning.
Der vil efter behov være mulighed for i rammen af Operation
Ocean Shield bl.a. - med flagstatens samtykke - at placere
beskyttelseshold om bord på de skibe, der bliver
eskorteret.
Operationsområdet for Operation Ocean Shield omfatter
det internationale farvand ved Afrikas Horn, nord for
Bab-al-Mandeb, rundt om Seychellerne og op til Hormuzstrædet.
NATO flådestyrkerne kan i medfør af
Sikkerhedsrådsresolution 1846 (2008) desuden operere i
somalisk territorialfarvand. Sikkerhedsrådsresolution 1846 er
baseret på en anmodning fra den somaliske overgangsregering
(Transitional Federal Government of the Republic of Somalia) til FN
om støtte fra det internationale samfund til at
bekæmpe pirateri ud for Somalias kyst.
Det bemærkes, at Sikkerhedsrådsresolution 1851
(2008) bemyndiger deltagerne i den internationale indsats mod
pirateri til under visse omstændigheder at operere på
Somalias landterritorium, hvilket dog ikke vil blive
tilfældet for det danske styrkebidrag.
Flådefartøjer fra de enkelte NATO-lande, herunder
NATO's to stående flådestyrker (Standing NATO Maritime
Group 1 og 2) bidrager til Operation Ocean Shield. NATO's to
stående flådestyrker deltager på skift i perioder
af ca. fire måneder i Operation Ocean Shield i 2010.
Derudover er der mulighed for, at andre nationer kan bidrage til
Operation Ocean Shield.
NATO henviser til FN's Sikkerhedsrådsresolutioner 1814
(2008), 1816 (2008), 1838 (2008) og 1846 (2008) som mandat for
Operation Ocean Shield. I resolutionerne anmoder FN´s
Sikkerhedsråd bl.a. om støtte til bekæmpelsen af
pirateri i farvandene ud for Somalia.
II. I forlængelse af de tidligere danske bidrag til
henholdsvis beskyttelse af skibe, der for World Food Programme
sejlede nødhjælp til Somalia, og
pirateribekæmpelse i rammen af Task Force 150 og 151 og under
henvisning til den vægt, som regeringen tillægger
forbedringen af sikkerheden for den internationale civile
skibsfart, herunder bl.a. gennem aktiv imødegåelse af
pirateri, foreslår regeringen, at Danmark yder et
militært bidrag til NATO's Operation Ocean Shield.
Bidraget vil bestå af det bidrag, som Danmark allerede
har tilmeldt NATO's stående flådestyrke Gruppe 1
(SNMG1) fra ultimo januar 2010 og et år frem, således
et kommandoskib samt stab til ledelse af flådestyrken. Det
forventes, at det danske bidrag skal deltage i Operation Ocean
Shield i perioderne ultimo januar til medio marts 2010 og igen fra
juli/august til november/december 2010. I de mellemliggende
perioder deltager det danske bidrag i øvrige
SNMG1-aktiviteter, herunder øvelsesaktiviteter og
havnebesøg. Hertil kommer, at SNMG1 indgår som en fast
del af NATO Response Force-aktiviteter. Derudover kan SNMG1 som
tidligere blive anmodet om deltagelse i kortere perioder i NATO's
Operation Active Endeavour i Middelhavet.
Det danske bidrag til Operation Ocean Shield vil bestå
af et støtteskib af ABSALON-klassen inkl. helikopter og
maritim indsatsenhed (militærpoliti, mineryddere og maritime
specialstyrker). Skibets besætning vil være på
ca. 130 personer. Staben, som skal varetage ledelsen af SNMG1, vil
bestå af en styrkechef med en stab bestående af ca. 12
danske personer samt seks internationale officerer stillet til
rådighed af forskellige NATO-lande. Herudover vil bidraget
bestå af et landbaseret logistikelement på op til seks
personer, som udsendes i forbindelse med skibsbidraget.
Afhængig af situationen kan der endvidere være et
behov for midlertidig tilgang af et antal specialister, herunder
maritime specialstyrker.
Samlet vil skibsbidrag med styrkeledelse kunne være op
til ca. 180 personer inkl. et antal specialister, herunder
militærpoliti og maritime specialstyrker.
NATO overvejer muligheden for at anvende AWACS-fly til
overvågning m.m. af bl.a. farvandet omkring Afrikas Horn.
På den baggrund vil det danske personel på 27 personer,
som gør fast tjeneste ved NATO's AWACS-enhed, eventuelt
skulle indgå i fremtidige NATO AWACS-flyvninger over
farvandet ud for Afrikas Horn.
I forbindelse med udsendelsen af et dansk maritimt
styrkebidrag vil der med afsæt i NATO's planlægning
blive set på muligheden for at bygge videre på de
kapacitetsopbygningsprojekter, som blev iværksat i
forbindelse med udsendelsen af det danske bidrag til Task Force 150
og 151, herunder det etablerede sikkerhedssamarbejde med Djibouti
og den indledende dialog med Yemens kystvagt.
III. Det danske sømilitære bidrag vil være
undergivet folkeretten. FN's havretskonvention indeholder i kapitel
VII om det åbne hav en række generelle bestemmelser om
flådefartøjers adgang til at træffe
foranstaltninger til bl.a. bekæmpelse af pirateri. Disse
bestemmelser indebærer adgang for flådefartøjer
til at opbringe piratskibe eller skibe, som pirater har
bemægtiget sig og har kontrol over, samt beslaglægge
våben og andre genstande som anvendes til pirateri, bl.a. med
henblik på bevisførelse. Flådefartøjet
vil endvidere om fornødent være bemyndiget til at
bortskaffe disse. Endvidere er der adgang til at inspicere skibe,
der bl.a. mistænkes for at blive anvendt til pirateri.
Bestemmelserne giver også flådefartøjer adgang
til at tilbageholde personer om bord på disse skibe.
Endvidere vil det danske bidrag som led i opgaveudførelsen
med flagstatens samtykke bl.a. kunne borde skibe. Da alle danske
flådefartøjer, der opererer på det åbne
hav, folkeretligt kan træffe sådanne foranstaltninger,
gælder det også bidraget under dets deltagelse i SNMG1
dvs. fra ultimo januar 2010 til ultimo januar 2011.
Herudover vil det danske sømilitære bidrag have
mandat til magtanvendelse i selvforsvar, herunder som fastlagt ved
NATO's regler for magtanvendelse, hvilket bl.a. omfatter en adgang
til at udøve selvforsvar af øvrige SNMG1
bidrag.
Det bemærkes, at Sikkerhedsrådsresolution 1816
(2008) og 1846 (2008) bemyndiger de stater, der samarbejder med den
somaliske overgangsregering om bekæmpelse af pirateri, til at
sejle ind i somalisk territorialfarvand og dér i
overensstemmelse med folkeretten at anvende den nødvendige
magt til bekæmpelse af pirateri. Både NATO og Danmark
har indgået en aftale med den somaliske overgangsregering,
der giver danske flådefartøjer adgang til at
bekæmpe pirateri på somalisk territorialfarvand.
Indtil NATO har de relevante juridiske aftaler på plads,
herunder aftale med et land i området om overdragelse af
eventuelle tilbageholdte pirater, vil håndteringen af
formodede pirater, som det danske styrkebidrag måtte
tilbageholde, bl.a. skulle ske i henhold til den mellem Kenya og
Danmark indgåede overdragelsesaftale af 9. juli 2009.
IV. Forsvarets Efterretningstjeneste har afgivet
følgende trusselsvurdering for farvandet ud for Afrikas Horn
og operationsområdet for Operation Ocean Shield i
øvrigt:
»FE vurderer, at der INGEN trussel er fra pirater mod et
dansk flådefartøj i Ocean Shields
operationsområde, mens truslen mod handelsskibe i
området er HØJ. Truslen mod helikoptere i forbindelse
med indsættelse i antipiraterioperationer mod kaprede skibe i
området ud for Somalia er MIDDEL. Truslen fra mandbårne
jord til luft-missiler mod helikoptere i forbindelse med
indsættelse i antipiraterioperationer mod kaprede skibe er
LAV i samme område. FE vurderer, at truslen fra terrorangreb
mod et dansk flådefartøj i operationsområdet er
LAV på åbent hav. Terrortruslen ved kystnære
operationer er LAV ved Somalia og MIDDEL ved Yemen. Ved
havneanløb i Yemen er terrortruslen HØJ.
Terrortruslen ved havneanløb og kystnære operationer
er LAV i Djibouti. FE vurderer, at der INGEN militær trussel
er mod et dansk flådefartøj fra styrker fra Somalias
overgangsregering, Puntland og Somaliland. Ved kystnære
operationer ved Somalia vurderer FE dog, at truslen fra
oprørsgrupper, herunder klanmilitser, er MIDDEL. FE
vurderer, at den militære trussel fra Sudan og Eritrea mod et
dansk flådefartøj er LAV. FE vurderer, at der INGEN
militær trussel er mod et dansk flådefartøj fra
de øvrige lande i området.«
V. Regeringen foreslår, at Folketinget meddeler sit
samtykke til, at et dansk militært bidrag indsættes i
NATO's Operation Ocean Shield som led i den internationale indsats
mod pirateri ud for Afrikas Horn.
Regeringen vil løbende vurdere det danske bidrags
sammensætning med henblik på at sikre en effektiv
opgaveløsning. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at forlænge bidragets udsendelse,
herunder genindtræde i NATO's antipiraterioperation, eller
såfremt der skulle ske en væsentlig ændring i
opgavernes karakter eller operationsområdet, vil regeringen
rådføre sig med Det Udenrigspolitiske Nævn herom
eller på ny forelægge sagen for Folketinget.
VI. Udsendelse af det beskrevne bidrag til den internationale
indsats mod pirateri ud for Afrikas Horn vurderes at ville
medføre merudgifter på ca. 25 mio. kr. Merudgifterne
afholdes inden for bevillingen på § 12.21.01
Forsvarskommandoen (Driftsbevilling).