Fremsat den 29. oktober 2009 af
Line Barfod (EL), Per Clausen (EL),
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) og Frank Aaen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om forsøg med kontrolleret salg af
hash
Folketinget pålægger regeringen at fremsætte
lovforslag i år, der giver ministeren mulighed for at give en
kommune tilladelse til at gennemføre et forsøg med
kontrolleret salg af hash.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne er på linje med flertallet i
Københavns Borgerrepræsentationen, når det
ønsker at forsøge en ny måde at løse de
utilsigtede virkninger af det nuværende forbud mod handel og
besiddelse af hash.
Et forbud mod besiddelse og salg af hash reducerer ikke
forbruget af hash, men øger tværtimod den organiserede
kriminalitet, herunder den stigende og mere farlige
bandekriminalitet. Den virkelighed ønsker forslagsstillerne
at dæmme op for.
Det gældende forbud mod handel og besiddelse af hash har
ikke formået at dæmme op for forbruget af hash,
især ikke blandt de helt unge og de psykisk syge. Mens
forbuddet således ikke har den tilsigtede virkning med at
begrænse forbruget, har det på den anden side en
række utilsigtede virkninger. Her tænkes på den
illegale handel med hash (med en vurderet omsætning på
1 mia. kr. pr. år i København alene) og den
organiserede kriminalitet samt den begrænsede adgang til
regulering af hashhandelen og den manglende information om
skadevirkninger. Der ses endvidere heller ikke at være nogen
sammenhæng mellem, hvor intensivt man håndhæver
forbuddet, og forbrugets størrelse.
Forslagsstillerne ønsker derfor, at der skabes
lovhjemmel til, at der kan igangsættes en
forsøgsordning med regulering af lovlig hashhandel, der
svarer til forslaget fra Københavns
Borgerrepræsentation:
Etableringen af et reguleret hashmarked skal ske med det
formål at reducere den voldelige og organiserede
kriminalitet, der er en følge af den meget store illegale
omsætning af hash, og at fremme en mere hensigtsmæssig
regulering af hashsalget. En legalisering vil endvidere
begrænse samtlige skadevirkninger ved et forbud.
Forslagsstillerne ser det endvidere som et initiativ til at
dæmme op for den bandekriminalitet, der er forbundet med salg
af illegale stoffer.
Forsøget skal gå ud på at oprette et
statsmonopol, der driver en række udsalgssteder, hvorfra der
sælges lovligt dyrket og fremstillet hash til priser, der kan
udkonkurrere et sort marked. Det er væsentligt at understrege
vigtigheden af, at der skal sikres en legal leverandørvej,
da den organiserede kriminalitet omkring markedet ellers ikke vil
blive reduceret, hvilket erfaringer fra Holland viser.
På et statsligt reguleret hashmarked kan man efter behov
regulere:
Åbningstider.
Antallet af udsalgssteder.
Priser.
Udbuddet af varer.
Kvaliteten af varerne.
Personalets kvalifikationer.
Aldersgrænser for tilladelse til køb.
Mængder, der kan købes, efter behov.
Her får man efter forslagsstillernes opfattelse en lang
række muligheder for at regulere adgangen til hash, modsat et
forbud mod hash, hvor det i sagens natur ikke er muligt at regulere
området.
Salgsstederne kan etableres ud fra samme tankegang som et
spritmonopol. Her vil der være tale om ekspedition i mere
butiks- eller kliniklignende omgivelser, og man vil ligeledes kunne
modtage information og rådgivning. Medarbejdernes uddannelse,
oplysning til brugerne og et bevidst valg af restriktioner er
afgørende for afhjælpning af skadevirkninger.
Forslagsstillerne anslår i overensstemmelse med
forslaget fra flertallet i Københavns
Borgerrepræsentation, at udgifterne til etablering, husleje,
drift, indkøb af hash, løn/uddannelse til/af
medarbejdere, sikkerhedsabonnement og informationsmateriale samlet
vil være 255 mio. kr. for 40 salgssteder. Der vil være
en anslået indtægt ved salg på 700 mio. kr. Det
vil sige, at der er et overskud på 545 mio. kr.
Forslagsstillerne ønsker en afgift på hash,
således at prisen vil være uændret, da vi mener,
prisen har betydning for forbruget, og vi ønsker ikke et
øget forbrug. Hertil kommer udgifter til autorisation
og tilsyn med salgsstederne. Den indtjening, der kommer til det
offentlige, ønsker vi skal gå til oplysning,
forebyggelse, misbrugsbehandling og sociale initiativer i
lokalområder med megen bandeaktivitet.
Skriftlig fremsættelse
Line Barfod
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
forsøg med kontrolleret salg af hash.
(Beslutningsforslag nr. B 35).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.