B 35 Forslag til folketingsbeslutning om forsøg med kontrolleret salg af hash.

Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2009-10
Status: Bortfaldet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 29-10-2009

Fremsat: 29-10-2009

Fremsat den 29. oktober 2009 af Line Barfod (EL), Per Clausen (EL), Johanne Schmidt‑Nielsen (EL) og Frank Aaen (EL)

20091_b35_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 29. oktober 2009 af Line Barfod (EL), Per Clausen (EL), Johanne Schmidt-Nielsen (EL) og Frank Aaen (EL)

Forslag til folketingsbeslutning

om forsøg med kontrolleret salg af hash

Folketinget pålægger regeringen at fremsætte lovforslag i år, der giver ministeren mulighed for at give en kommune tilladelse til at gennemføre et forsøg med kontrolleret salg af hash.


Bemærkninger til forslaget

Forslagsstillerne er på linje med flertallet i Københavns Borgerrepræsentationen, når det ønsker at forsøge en ny måde at løse de utilsigtede virkninger af det nuværende forbud mod handel og besiddelse af hash.


Et forbud mod besiddelse og salg af hash reducerer ikke forbruget af hash, men øger tværtimod den organiserede kriminalitet, herunder den stigende og mere farlige bandekriminalitet. Den virkelighed ønsker forslagsstillerne at dæmme op for.


Det gældende forbud mod handel og besiddelse af hash har ikke formået at dæmme op for forbruget af hash, især ikke blandt de helt unge og de psykisk syge. Mens forbuddet således ikke har den tilsigtede virkning med at begrænse forbruget, har det på den anden side en række utilsigtede virkninger. Her tænkes på den illegale handel med hash (med en vurderet omsætning på 1 mia. kr. pr. år i København alene) og den organiserede kriminalitet samt den begrænsede adgang til regulering af hashhandelen og den manglende information om skadevirkninger. Der ses endvidere heller ikke at være nogen sammenhæng mellem, hvor intensivt man håndhæver forbuddet, og forbrugets størrelse.


Forslagsstillerne ønsker derfor, at der skabes lovhjemmel til, at der kan igangsættes en forsøgsordning med regulering af lovlig hashhandel, der svarer til forslaget fra Københavns Borgerrepræsentation:


Etableringen af et reguleret hashmarked skal ske med det formål at reducere den voldelige og organiserede kriminalitet, der er en følge af den meget store illegale omsætning af hash, og at fremme en mere hensigtsmæssig regulering af hashsalget. En legalisering vil endvidere begrænse samtlige skadevirkninger ved et forbud. Forslagsstillerne ser det endvidere som et initiativ til at dæmme op for den bandekriminalitet, der er forbundet med salg af illegale stoffer.


Forsøget skal gå ud på at oprette et statsmonopol, der driver en række udsalgssteder, hvorfra der sælges lovligt dyrket og fremstillet hash til priser, der kan udkonkurrere et sort marked. Det er væsentligt at understrege vigtigheden af, at der skal sikres en legal leverandørvej, da den organiserede kriminalitet omkring markedet ellers ikke vil blive reduceret, hvilket erfaringer fra Holland viser.


På et statsligt reguleret hashmarked kan man efter behov regulere:


Åbningstider.


Antallet af udsalgssteder.


Priser.


Udbuddet af varer.


Kvaliteten af varerne.


Personalets kvalifikationer.


Aldersgrænser for tilladelse til køb.


Mængder, der kan købes, efter behov.


Her får man efter forslagsstillernes opfattelse en lang række muligheder for at regulere adgangen til hash, modsat et forbud mod hash, hvor det i sagens natur ikke er muligt at regulere området.


Salgsstederne kan etableres ud fra samme tankegang som et spritmonopol. Her vil der være tale om ekspedition i mere butiks- eller kliniklignende omgivelser, og man vil ligeledes kunne modtage information og rådgivning. Medarbejdernes uddannelse, oplysning til brugerne og et bevidst valg af restriktioner er afgørende for afhjælpning af skadevirkninger.


Forslagsstillerne anslår i overensstemmelse med forslaget fra flertallet i Københavns Borgerrepræsentation, at udgifterne til etablering, husleje, drift, indkøb af hash, løn/uddannelse til/af medarbejdere, sikkerhedsabonnement og informationsmateriale samlet vil være 255 mio. kr. for 40 salgssteder. Der vil være en anslået indtægt ved salg på 700 mio. kr. Det vil sige, at der er et overskud på 545 mio. kr. Forslagsstillerne ønsker en afgift på hash, således at prisen vil være uændret, da vi mener, prisen har betydning for forbruget, og vi ønsker ikke et øget forbrug. Hertil kommer udgifter til autorisation og tilsyn med salgsstederne. Den indtjening, der kommer til det offentlige, ønsker vi skal gå til oplysning, forebyggelse, misbrugsbehandling og sociale initiativer i lokalområder med megen bandeaktivitet.


Skriftlig fremsættelse

Line Barfod (EL):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:


Forslag til folketingsbeslutning om forsøg med kontrolleret salg af hash.

(Beslutningsforslag nr. B 35).

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.