Fremsat den 25. maj 2010 af
Nanna Westerby (SF), Ole Sohn (SF),
Christine Antorini (S), Per Husted (S),
Kim Mortensen (S), Marianne Jelved (RV),
Anne Marie Geisler Andersen (RV),
Margrethe Vestager (RV),
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) og Per Clausen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om fordeling af elever og fastsættelse af
kapacitet på gymnasierne
Folketinget pålægger regeringen at fremsætte
et lovforslag, der sikrer en kapacitets- og fordelingsmodel
på gymnasierne som skitseret nedenfor. Til det formål
nedsættes der i hver region et kapacitets- og
fordelingsudvalg.
Kapacitets- og fordelingsudvalgene skal bestå af
repræsentanter for områdets skoler og et antal
folkevalgte repræsentanter for det pågældende
områdes regionsråd.
Lovforslaget skal imødekomme ønsket om at
udvikle selvejet og samtidig bevare et geografisk bredt udbud af
gymnasieuddannelse. Forslaget skal sikre, at gymnasierne bedst
muligt kan bidrage til at opfylde de politiske
målsætninger for ungdomsuddannelserne, ikke mindst at
95 pct. af en ungdomsårgang tager en ungdomsuddannelse.
Bemærkninger til forslaget
Der er udbrudt åben krig mellem en række gymnasier
om kapacitet og fordeling af elever. Seks gymnasier vil have helt
frie muligheder for at vælge, hvilke og hvor mange elever de
vil optage. Rektorerne for de seks gymnasier skriver i en
henvendelse til undervisningsministeren: »Markedet skal kunne
belønne kundetilfredshed og straffe det modsatte, og retten
til at gå konkurs er en nødvendig del af denne
styringsteknologi.« På den anden side har
Rektorforeningen samlet foreslået klarere regler, der
lægger op til en højere grad af styring af fordeling
og kapacitet.
Forslagsstillerne er af den opfattelse, at der skal ske en
ændring af de nuværende regler. Reglerne er i dag
uklare (som det også påpeges af gymnasierektorerne),
fordelingsudvalgene er nogle steder svækkede, og flere
gymnasier bruger allerede i dag deres profil til at sortere i
elever. Samtidig får gymnasierne nu med bygningsovertagelsen
mulighed for at bygge til. Det giver yderligere vækst til de
mest populære gymnasier på bekostning af gymnasier i
udkantsområder og i mere uddannelsesfremmede
områder.
Forslagsstillerne vil ikke overlade udbud af uddannelse til
markedskræfterne. Der må og skal være et vist
omfang af politisk styring af det samlede uddannelsestilbud af
hensyn til 95-procents-målsætningen og af hensyn til en
effektiv og rationel udnyttelse af ressourcerne.
Et markeds- og konkurrencebaseret system tager ikke
geografiske og sociale hensyn. Der er langt færre
udfordringer forbundet med at drive uddannelser i Rungsted end i
Ishøj, hvor mange elever skal bruge ekstra hjælp og
måske ender med at droppe ud, eller i Nakskov, hvor et
tyndtbefolket opland giver spinkelt elevgrundlag og små hold.
For at sikre uddannelsesudbud også i f.eks. landets
udkantsområder, skal der ske ændringer i forhold til
kapacitet og fordeling af elever. Ellers vil gymnasier med lav
søgning være tvunget til at dreje nøglen om til
skade for de potentielle elever, der bor her.
Hvis ikke Folketinget indfører en større grad af
styring af kapacitet og fordeling, kan det give problemer på
flere fronter:
- Med hensyn til at
sikre eleverne et varieret udbud af studieretninger. Dette
kræver, at der er en jævn fordeling af eleverne, og at
gymnasierne kan få sikkerhed for, at de (trods udbud af
færre studieretninger) kan opretholde en vis kapacitet.
- I forhold til
Danmarks udkantsområder, som let bliver drænet for
uddannelsesinstitutioner, hvis større og centrale gymnasier
får mulighed for at optage og udvide på bekostning af
mindre gymnasier. Vi ved, at manglende uddannelsesudbud i
nærområdet resulterer i, at færre elever tager en
uddannelse.
- I forhold til
ønsket om en effektiv anvendelse af lokalekapacitet. Det er
ikke rationel kapacitetsudnyttelse, hvis et gymnasium bygger
ud/lejer lokaler, mens nabogymnasiet har ledig kapacitet.
Fordelings- og kapacitetsudvalgene skal beskæftige sig
med følgende:
Optagelseskapacitet
Optagelseskapaciteten for det enkelte gymnasium
fastsættes (som nu) af gymnasiets bestyrelse og indberettes
(som nu) til de allerede etablerede forpligtende samarbejder.
Kapacitets- og fordelingsudvalgets opgave er at koordinere
fastlæggelsen af kapaciteten forud for selve elevoptagelsen.
Målet med koordinationen er at sikre, at der er
tilstrækkelig kapacitet til det antal unge, der ønsker
en gymnasial uddannelse, og at der etableres enighed i regionen om
fastsættelsen institutionerne imellem. Når dette er
opnået, underrettes ministeren om
kapacitetsfastsættelsen for de enkelte gymnasier.
I de situationer, hvor der er uenighed mellem institutionerne,
og hvor kapacitets- og fordelingsudvalget efter at have
gennemført forhandlinger med de involverede parter ikke kan
nå til enighed, indberetter udvalget de fremsatte
ønsker og synspunkter til ministeren, som herefter
træffer endelig afgørelse om
kapacitetsfastlæggelsen.
Udvalgene skal i deres arbejde blandt andet være
opmærksomme på, at det enkelte gymnasiums ret til at
fastsætte sin kapacitet og at foretage store
bygningsudvidelser muliggjort af bygningsselvejet ikke fører
til, at et andet gymnasium bliver lukningstruet på grund af
svigtende elevtilgang.
Elevfordelingen
Fordelingen af elever på de enkelte gymnasier
organiseres med udgangspunkt i et nationalt, it-understøttet
fordelingssystem, som på sigt bør omfatte alle de
gymnasiale uddannelser. Systemet baseres på to
fordelingskriterier: skolevalg (inkl. uddannelsesvalg og
studieretningsvalg) og transporttid (alternativt afstand) mellem
ansøgers bopæl og skolen.
Kapacitets- og fordelingsudvalget afgør ud fra
geografiske og lokale forhold, hvordan elever, som ikke har
fået nogen af deres skoleønsker opfyldt, skal fordeles
på de skoler, som har overskydende kapacitet.
Kapacitets- og fordelingsudvalgene kan efter beslutning i de
forpligtende samarbejder pålægges andre opgaver, f.eks.
at fastlægge retningslinjer for elever med særlige
sociale problemer eller procedurer for elevflytninger efter
skolestart.
Beslutningsforslaget tager udgangspunkt i Gymnasieskolernes
Rektorforenings og Gymnasiernes Bestyrelsesforenings oplæg
fra januar 2010 til ny model for optagelseskapacitet og
elevfordeling.
Skriftlig fremsættelse
Nanna Westerby
(SF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
fordeling af elever og fastsættelse af kapacitet på
gymnasierne.
(Beslutningsforslag nr. B 249).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.