Fremsat den 20. maj 2010 af
Eigil Andersen (SF),
Özlem Sara Cekic (SF),
Karsten Hønge (SF) og Ole Sohn (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om fritagelse for modregning i kontanthjælp
ved udbetaling af erstatning for kritisk sygdom
Folketinget pålægger regeringen inden 15. oktober
2010 at fremsætte lovforslag, hvorefter alvorligt syge
kontanthjælpsmodtagere, der modtager et beløb på
op til 100.000 kr. fra en arbejdsmarkedspension i forbindelse med
kritisk sygdom, ikke skal modregnes i deres kontanthjælp for
dette beløb.
Bemærkninger til forslaget
Når man har en livstruende sygdom, hvor det er meget
usikkert, hvor lang ens resterende levetid er, får mange
udbetalt et beløb på 50.000 eller 100.000 kroner fra
deres arbejdsmarkedspension eller tilknyttede gruppelivsordning i
forbindelse med den kritiske sygdom.
Formålet med beløbet er at give den alvorligt
syge mulighed for at få nogle ekstra oplevelser og bedre
vilkår i en truende og usikker situation, hvor vedkommendes
eksistens står på spil. Dette formål opnås
ikke, hvis den langtidssyge får kontanthjælp, idet
kommunen efter reglerne kan betragte et sådant beløb
som formue. I så fald bliver kontanthjælpen stoppet i
en periode, da kontanthjælpsmodtagere kun må have en
formue på 10.000 kr.
Umenneskeligt Forslagsstillerne finder det umenneskeligt
og helt urimeligt, at et sådant beløb ved kritisk
sygdom kan føre til stop i kontanthjælpen, indtil det
meste af erstatningen er spist op. Derfor bør lovgivningen
ændres, som anført i beslutningsforslaget.
I øvrigt henvises til en artikel på fagforbundet
3F's hjemmeside den 25. marts 2010 under overskriften:
»Kommune konfiskerer erstatning«. I artiklen omtales
den 57-årige kontanthjælpsmodtager Hans Jensen, der
efter en blodprop i hjernen fik en erstatning på 50.000
kroner på grund af kritisk sygdom. Hans kontanthjælp
blev standset, idet Vejle Kommune henviste ham til at anvende de
40.000 kr. fra erstatningen til at dække almindelige
leveomkostninger i en periode.
Nødvendigt at ændre
loven
Kommunen ændrede senere sin afgørelse. Men der er
absolut ingen sikkerhed for, at alle kommuner vil beslutte at
administrere på den menneskeligt set rigtige måde.
Arbejdsmarkedsstyrelsen har udtalt, at den ganske klart betragter
en sådan erstatning helt på linje med, at man som
kontanthjælpsmodtager har penge i banken. Derfor er det
nødvendigt at ændre lovgivningen.
For uddybende omtale af den konkrete sag henvises til
følgende artikler på 3F's hjemmeside: 26. marts 2010:
»Urimelig lov op i Folketinget«, 8. april 2010:
»Ankenævn kræver forklaring af kommune«,
19. april 2010: »Kommune må betale erstatning
tilbage«. Desuden henvises til 3F's Fagbladet nr. 6, 29.
april 2010, side 45: »Hans får sin erstatning
tilbage.«
Finansiering
Partier, der repræsenterer et flertal i Folketinget, har
udtalt, at de bakker op om en sådan lovændring.
Det vil være naturligt, at finansieringen sker med penge
fra satspuljen. Forslagsstillerne vurderer, at forslaget vil have
meget begrænsede økonomiske konsekvenser og vil under
udvalgsbehandlingen bede om et skøn over den præcise
udgift.
Skriftlig fremsættelse
Eigil Andersen
(SF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
fritagelse for modregning i kontanthjælp ved udbetaling af
erstatning for kritisk sygdom.
(Beslutningsforslag nr. B 246).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.