Fremsat den 28. april 2010 af
Torben Hansen (S), Lennart Damsbo-Andersen (S),
Leif Lahn Jensen (S), Bjarne Laustsen (S),
Anne-Marie Meldgaard(S), Lone Møller (S) og
Julie Rademacher (S).
Forslag til folketingsbeslutning
om sikring mod forældelse af erstatning til
ofre for sundhedsskadelige påvirkninger
Folketinget pålægger regeringen at fremsætte
lovforslag i indeværende år og til ikrafttrædelse
senest den 1. januar 2011 med henblik på at sikre, at
erstatnings- og godtgørelseskrav for følger af
sundhedsskadelige påvirkninger ikke kan forældes, inden
skaden har manifesteret sig hos den skadelidte.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en let revideret genfremsættelse
af beslutningsforslag nr. B 200, folketingsåret 2008-09, jf.
Folketingstidende 2008-09, tillæg A side 8161 og 8163.
Efter de tidligere gældende forældelsesregler
forældes en sag om erstatning for personskade som
udgangspunkt senest 20 år efter ophøret af den
sundhedsskadelige påvirkning. I 1989 afgjorde
Højesteret i den såkaldte eternitsag, at reglerne i
sådanne sager skulle forstås sådan, at
forældelsesfristen kunne suspenderes, så den
først gjaldt fra det tidspunkt, hvor man blev syg som
følge af påvirkningen. Derved fik de skadelidte
erstatning, selv om personskaden først viste sig mere end 20
år efter, at den sundhedsskadelige påvirkning var
ophørt. Med vedtagelsen af lov nr. 522 af 6. juni 2007 om
forældelse af fordringer indførtes der i § 3,
stk. 3, nr. 1, en absolut forældelsesfrist på 30
år i sager om erstatning og ansvar i anledning af
personskader. 30-års-fristen løber fra den skadelige
påvirknings ophør. Af bemærkningerne til
lovforslaget fremgår det, at den absolutte 30-årige
forældelsesfrist ikke vil kunne suspenderes i noget
tilfælde.
Forslagsstillerne finder det meget uhensigtsmæssigt, at
mange uvidende ofre for nogle af de mest alvorlige
erhvervssygdomme, f.eks. cancer, ikke længere kan få
erstatning og godtgørelse, fordi deres krav vil være
forældede, inden sygdommen overhovedet er brudt ud.
En konsekvens af de gældende forældelsesregler vil
være, at der stilles krav om flere særordninger om
kompensation til ofre for sundhedsskadelige påvirkninger
svarende til den allerede etablerede ordning i den såkaldte
Grindstedsag. Denne kompensationsordning er finansieret over
finansloven for 2009 med 20 mio. kr. og finansloven for 2010 med 5
mio. kr.
Forslagsstillerne ønsker en retstilstand, hvor de
skadelidtes krav på erstatning og godtgørelse for
følgerne af sundhedsskadelige påvirkninger ikke
forældes, inden følgerne af påvirkningen har
vist sig, og hvor de skadelidte dermed heller ikke er
afhængige af, om der etableres en særordning netop for
deres område. Det vil samtidig sikre, at erstatninger og
godtgørelse for fremtidige sygdomsramte ikke fremover skal
finansieres over finansloven, men af skadevolder eller de
forsikringsselskaber, som har modtaget præmie for
afdækning af risikoen.
Der findes erhvervsbetingede sygdomme, hvis følger
først viser sig efter perioder på mere end 30
år. Som et eksempel på sådanne følger kan
nævnes malignt mesotheliom (lungehindecancer). Malignt
mesotheliom er en dødelig sygdom, som typisk skyldes
indånding af asbestfibre, og som sjældent bryder ud
før 25-35 år efter, at påvirkningen med asbest
er ophørt. En latenstid på op mod 40-45 år er
ikke usædvanlig.
Malignt mesotheliom er optaget på
erhvervssygdomsfortegnelsen og vil normalt kunne udløse en
erstatning, hvis ikke kravet er forældet. Det vil det
imidlertid være efter den nugældende
forældelseslov. Sygdommen rammer ca. 100 personer i Danmark
om året, (P. Grandjean, Ugeskrift for Læger, 2004;
166(26):2597). De senest offentliggjorte tal fra Cancerregisteret
er fra 2008, hvor der blev registreret 105 tilfælde af
malignt mesotheliom i Danmark. Denne patientgruppe er med de nye
forældelsesregler blevet frataget sin hidtidige ret til
erstatning.
I relation til netop denne lidelse er det væsentligt at
bemærke, at asbest blev anvendt til produktion i Danmark frem
til 1988, og at det så sent som i 2006 kom frem, at ansatte
hos DSB helt frem til 2005 havde været udsat for asbest i
forbindelse med anvendelsen af de såkaldte
andengenerations-S-tog, som indvendig var isoleret med asbest.
Denne sygdom må således også i en
årrække fremover forventes at fremkomme med en
hyppighed som hidtil.
Gennemføres en lovgivning, som sikrer, at
forældelse ikke kan indtræde, før en
følge af en skadelig påvirkning har vist sig, sikres
de i forvejen svagt stillede ofre en kompensationsmulighed, ligesom
de ansvarlige for det skadelige miljø og ikke statskassen
bliver belastet med udgiften.
Skriftlig fremsættelse
Torben
Hansen(S):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
sikring mod forældelse af erstatning til ofre for
sundhedsskadelige påvirkninger.
(Beslutningsforslag nr. B 241).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.