Fremsat den 21. april 2010 af
Marlene Harpsøe (DF),
Liselott Blixt (DF),
René Christensen (DF),
Kim Christiansen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Pia Kjærsgaard (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om dna-registrering
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af
2010 at fremsætte forslag til lov om dna-profil-registrering,
der får den virkning, at alle nyfødte børn i
Danmark registreres i et centralt dna-profil-register. Desuden skal
alle voksne, der måtte ønske det, have mulighed for
frivilligt at kunne blive registreret i dette register.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med indeværende forslag er at sikre, at
der oprettes et centralt dna-profil-register, hvor alle
nyfødte børn i Danmark registreres, og at sikre, at
alle voksne, der måtte ønske det, kan blive
registreret i dette register.
PKU-registeret
PKU-registeret er et sundhedsregister ved Statens Serum
Institut, som opbevarer blodprøver fra alle nyfødte
siden 1982. Blodprøven tages ca. 1 uge, efter barnet er
født, og bliver brugt til at undersøge, om barnet
lider af alvorlige sygdomme. I dag indeholder registeret omkring 2
millioner blodprøver. I forbindelse med diverse debatter om
oprettelse af et landsdækkende dna-register har det flere
gange været anført, at man blot kan lave
PKU-registeret om til et dna-register. Flere dagblade skrev om
dette i efteråret 2007. Her skrev Berlingske Tidende bl.a. om
muligheden for, at PKU-registeret blev brugt af politiet som en
slags dna-register til at afsløre både
gerningsmænd og ofre i forbindelse med forbrydelser
(www.berlingske.dk: »Seruminstitut advarer mod
DNA-register«, 17. september 2007).
Administrerende direktør ved Statens Serum Institut har
følgende kommentar vedrørende diskussionen om
anvendelsen af PKU-prøverne som dna-register: »I
modsætning til hvad der anføres i artiklerne i
Berlingske Tidende og Urban kan PKU-prøverne ikke bruges som
et landsdækkende DNA-register til at finde forbrydere. For at
der kan bestemmes en DNA-profil ud fra PKU prøven
kræves, at politiet kender forbryderens navn og
fødelsdato. Hvis det er tilfældet, er der ingen grund
til at bruge PKU-prøven, da der kan skaffes en almindelig
prøve fra gerningsmanden. Hvis PKU-prøverne skal
anvendes som et egentligt kriminalteknisk DNA-register, vil det
kræve, at DNA-profilen blev kortlagt i samtlige ca. 1,9
millioner prøver i PKU-banken. Udgifterne til en sådan
kortlægning vil være flere milliarder kr. og
kræve en politisk beslutning«.
(www.ssi.dk/sw174.asp?ArtNo=-6987047).
Som PKU-registeret er i dag, kan det således ikke
anvendes som et egentligt dna-register, da politiet skal kende
både navn og personnummer på den mistænkte for at
få gavn af registeret. Men som direktøren for SSI
nævner, kan det lade sig gøre at lave registeret om
til et egentligt dna-register. Men det er naturligvis forbundet med
en del omkostninger, og det kræver en politisk beslutning.
Det vil dog efter al sandsynlighed være billigere i dag
på grund af den tekniske udvikling. Og ved hurtigere
opklaring af forbrydelser er der også en del penge at
spare.
Det Centrale Dna-profil-register
Rigspolitiets dna-register blev oprettet i 2000 ved lov nr.
434 af 31. maj 2000, lov om oprettelse af et centralt
dna-profil-register. Dna-profil-registeret blev udvidet i 2005 med
lov om ændring af lov om oprettelse af et centralt
dna-profil-register og retsplejeloven. I realiteten betød
denne ændring, at dna-registeret blev sidestillet med
fingeraftryksregisteret, således at der gælder samme
regler for optagelse i begge registre.
Registeret føres og vedligeholdes af Rigspolitiets dna-
og fingeraftrykssektion. Det er Retsgenetisk Afdeling ved
Retsmedicinsk Institut, der udfører dna-profil-analyserne.
Ifølge Retsmedicinsk Institut blev der i 2006 foretaget
omkring 6.000 retsgenetiske undersøgelser i straffesager
(www.retsmedicin.ku.dk/om_instituttet/retsgenetik/straffesager).
Dna-profil-registeret består af en persondel og en
spordel. I dag står 56.000 personer registreret i
persondelen, og omkring 34.000 spor fra gerningssteder er
registreret i spordelen (Kristeligt Dagblad: »56.000 er
registreret i dna-registret«, 29. januar 2010). Til
sammenligning er der registreret omkring en kvart million i
fingeraftryksregisteret. Politiet forventer, at der med tiden vil
være registreret lige så mange i dna-registeret.
Antallet af personprofiler ventes at vokse fra omkring 1.500 til et
sted mellem 8.000 og 15.000 om året (»Dna - Sådan
bruger politiet dna«, www.politi.dk).
Personer, der sigtes for lovovertrædelser med en
strafferamme på 1½ år eller mere og for
overtrædelse af straffelovens § 235, stk. 2,
registreres. Bestemmelserne fremgår af § 2, stk. 2, i
lov om Det Centrale Dna-profil-register: »Registeret må
indeholde følgende oplysninger: 1) I registerets persondel
må optages dna-profiler af personer, som er eller har
været sigtet for en lovovertrædelse, der efter loven
kan medføre fængsel i 1 år og 6 måneder
eller derover, eller for en overtrædelse af straffelovens
§ 235, stk. 2, hvis dna-analysen er udført i den
pågældende sag på grundlag af biologisk materiale
udtaget efter reglerne i retsplejelovens § 72. 2) I
registerets spordel må optages dna-profiler af biologisk
materiale, der er fundet på gerningssteder eller på
effekter, personer eller steder med tilknytning til en
forbrydelse«.
Opklaring af forbrydelser og identifikation af ofre
Dna-registeret har muliggjort opklaring af gamle forbrydelser.
Flere voldtægter og andre grove forbrydelser fra slutningen
af 1990'erne er opklaret, fordi nye personprofiler, der er
registreret, har matchet gamle dna-spor.
Den 24. januar 2008 kunne danske medier rapportere om en
person, der blev fældet i en otte år gammel sag om et
bankrøveri af sparekassen i Vipperød ved
Holbæk. Den formodede røver havde i 1999 efterladt en
hue og dermed også sit dna. Dna-profilen blev dengang
registreret i dna-profil-registerets spordel. Manden blev i
efteråret 2007 afhørt af Århus Politi i en
mindre sag, hvor han afgav en dna-prøve. Et tjek i politiets
dna-profil-register sammenkædede den mistænkte med den
otte år gamle røverisag (Ekstra Bladet:
»Røver indhentet af fortiden - og sit dna«, 24.
januar 2008).
Dna-profiler kan også bruges til at rense personer, der
er sigtet for noget, de ikke har gjort. Nytårsnat 2010 blev
en ung kvinde brutalt myrdet i Herning. Kort efter blev en
48-årig mand anholdt for mordet. Den anholdte sad
varetægtsfængslet i ca. 3 uger, før en dna-test
viste, at han ikke kunne have begået mordet. Dna-spor har
efterfølgende ført til anholdelse af den formodede
gerningsmand i sagen.
Ovenstående sager er glimrende eksempler på,
hvorledes dna-registrering kan hjælpe politiet og samtidig
styrke retssikkerheden i Danmark. En meningsmåling, som
analysebureauet Zapera for nylig har foretaget for gratisavisen
24timer, viser således også, at der i den danske
befolkning er stor opbakning til et landsdækkende
dna-register. Undersøgelsen viser, at 73 pct. af de
adspurgte borgere støtter et dna-register. Formand for
foreningen Hjælp Voldsofre, Henning Wollsen, bakker
også op om idéen: »Det er et fantastisk godt
bevis-værktøj. Vi kan få naglet dem, som
begår kriminalitet, og ofrene kan få
retfærdighed. Og hvis der er nogle, der ubegrundet kommer i
klammeri i en sag, kan de blive hurtigt frifundet.«
Rigspolitiet mener også, at dna-profiler er til stor gavn i
efterforskningsarbejdet. Således udtaler politimester Michael
Højer, der er chef for politistaben: »Et dna-register
er et rigtigt godt og nyttigt arbejdsredskab i efterforskningen af
strafbare forhold. Jo flere, der bliver omfattet af et
dna-register, jo større mulighed er der også for at
få et hit«. (24timer, »Danskerne er klar til at
blive registreret i dna-bank«, 18. februar 2010).
Det vil således med sikkerhed lette politiets arbejde,
hvis flere bliver dna-registreret. Men dna-registrering skal ikke
kun hjælpe politiet med at opklare forbrydelser.
Formålet med registreringen er også at kunne
identificere ofre for naturkatastrofer, terrorangreb m.v.
Da de fleste kyststrækninger omkring Det Indiske Ocean
blev ramt af enorme flodbølger som følge af et stort
undersøisk jordskælv ud for Sumatras vestkyst den 26.
december 2004, blev mere end 200.000 mennesker dræbt.
Efterfølgende var der store problemer med at identificere de
mange lig. Den 11. september 2001 blev USA ramt af det værste
terrorangreb i landets historie. Mere end 3.000 mennesker blev
dræbt. Efterfølgende var der også store
problemer med at identificere nogle af de dræbte.
Dna-prøver blev brugt til at identificere mange af ofrene
for terrorangrebet i 2001 og for flodbølgen i 2004. Det vil
dog lette arbejdet med identificeringen markant, hvis et land, der
rammes af så voldsomme katastrofer, allerede har et register
eller en bank, hvor alle borgere er dna-registreret.
Det er forbundet med betydelige omkostninger at dna-registrere
alle nyfødte. Der er dog særdeles gode grunde til at
få oprettet et sådant register. Forslagsstillerne er
derfor indstillet på at arbejde for, at midlerne til
oprettelsen af det foreslåede register findes.
Forslagsstillerne opfordrer Folketingets øvrige partier til
at støtte op om forslaget.
Skriftlig fremsættelse
Marlene
Harpsøe (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
dna-registrering.
(Beslutningsforslag nr. B 236).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.