Fremsat den 16. april 2010 af
Mette Gjerskov (S), Torben Hansen (S),
Flemming Møller Mortensen (S),
Ida Auken (SF), Steen Gade (SF),
Bente Dahl (RV),
Margrethe Vestager (RV) og Per Clausen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om en bæredygtig skovpolitik
Folketinget pålægger regeringen at udforme en
langsigtet og bæredygtig skovpolitik, der har til
formål at øge andelen af skov i Danmark, sikre
naturkvaliteten i skovene, forbedre biodiversiteten, sikre et
optimalt bidrag fra skovene til klimaindsatsen, integrere natur- og
driftshensyn og sikre rekreative muligheder for borgerne i
skovene.
Bemærkninger til forslaget
Regeringen har negligeret de danske skove, og Danmark har i
dag reelt ingen skovpolitik. Helt absurd blev det i 2009, hvor
regeringen lancerede Grøn Vækst aftalen, som udelod
skovenes enorme potentiale for at bidrage til et bedre miljø
og klima, en større biodiversitet og en bæredygtig og
sikker energiforsyning. Regeringen bebudede den 1. april 2009 at
ville nedsætte et udvalg til at udvikle en national skovplan.
Et helt år senere er udvalget fortsat ikke nedsat.
En meget stor andel af plante- og dyrearterne på den
danske Rødliste er tilknyttet skov. Set med naturens
øjne er skovbruget i dag langt fra bæredygtigt.
Rentabel skovdrift og naturhensyn bør pege i samme retning
og understøttes af øgede positive incitamenter.
Forslagsstillerne finder det helt afgørende, at alle
gode kræfter samles for at udnytte de mangeartede muligheder,
der ligger i skovenes positive bidrag på en række
politikområder. Det ligger naturligt heri, at der sikres
bæredygtige økonomiske rammevilkår og
incitamenter for skovdrift.
De fremtidige konsekvenser af ikke at have en samlet og
langsigtet politik for de danske skove er alvorlige og risikerer at
medføre tilbagegang i skovbranchen med tab af arbejdspladser
og knowhow til følge. Ligeledes risikeres yderligere
tilbagegang i biodiversiteten samt forspildte muligheder for at
udnytte skovenes CO2-neutrale
potentiale i byggeri og produktion af energi og andre
produkter.
Derfor skal der udformes en samlet dansk skovpolitik med
konkrete mål og virkemidler. Skovpolitikken skal omfatte
følgende indsatser:
- Skovenes bidrag
til at beskytte og fremme biodiversiteten.
- Skovenes bidrag
til klimaindsatsen og grundvandsbeskyttelsen.
- Skovenes bidrag
til energiforsyningen.
- Skovene som
rekreative områder for hele befolkningen.
- Skovene som
faktor i klimatilpasning.
Skovpolitikken skal sikre en bred beskyttelse af skovnaturen,
også de skovnaturtyper, som i dag ikke er beskyttet med
skovloven. Omkring 65 pct. af de nuværende skove
administreres af private skovejere, og det må forventes, at
en stor del af fremtidige skovarealer også vil være i
privat eje. Det er derfor vigtigt for målenes realisering, at
virkemidlerne tilrettelægges i tæt samarbejde med
ejerne, og at der opstilles incitamenter, herunder
økonomiske incitamenter, for at realisere
målsætningerne også blandt private
skovejere.
Det skal være en overordnet målsætning for
skovpolitikken, at en større andel af Danmark skal
være dækket af skov. Regeringens nuværende
mål om, at 25 pct. af Danmark skal være dækket af
skov i 2070, vil kræve en fordobling af den nuværende
årlige skovrejsning. De eksisterende initiativer er dog langt
fra tilstrækkelige til at opfylde denne
målsætning. Der er derfor behov for en yderligere
indsats.
En udvidelse af skovarealet vil forstærke effekten af
skovenes miljømæssige fordele. Det gælder
sikring af biodiversiteten, beskyttelse af grundvandet og binding
af CO2. Samtidig vil det
muliggøre en forøgelse af andelen af dansk biomasse i
energiproduktionen, altså en højere grad af
selvforsyning med vedvarende energi. Endelig vil mere bynær
skov give dels rekreative muligheder for byens borgere, dels
mulighed for at bidrage til klimatilpasning, ved at skovarealer
indtænkes i planlægningen af, hvordan byerne
håndterer større vandmængder som følge af
klimaforandringerne.
Biodiversitet
En stor del af biodiversiteten i Danmark findes i skovene,
f.eks. over halvdelen af de rødlistede arter. Derfor har
skovene en nøglerolle, og produktionen af biodiversitet og
naturværdier bør gøres attraktiv for
skovejerne. Dansk Skovforening og Danmarks Naturfredningsforening
har i fællesskab forsøgt at understrege de
fælles interesser i skovene ved at fremlægge deres bud
på en skovforvaltning, der sikrer biodiversiteten for
skovtilknyttede pattedyr - desværre endnu et initiativ, som
ikke er blevet fremmet af regeringen.
En forøgelse af biodiversiteten kan bl.a. ske gennem en
omlægning til naturnær skovdrift. Erfaringer fra
Tyskland viser, at naturnær skovdrift kan foregå med
samme rentabilitet som traditionel skovdrift. Dog vil der
være visse omkostninger forbundet med selve
omstillingsperioden. De tyske erfaringer skal undersøges
nærmere og dokumenteres under danske forhold. For at sikre
biodiversiteten vil det også være nødvendigt at
reservere en større andel af skovarealet til ekstensivt
drevet biodiversitetsskov samt til urørt skov. Gamle
egeskove kan f.eks. udlægges til biodiversitetsskov og sikres
med den rette forvaltning, som fremmer naturværdierne. Hertil
kommer behovet for konkrete mål for en forøgelse af
andelen af dødt ved og gamle træer, eftersom mange
truede arter er helt afhængige af disse biotoper. Endelig
bør der tænkes i naturplejeskov, hvor naturen sikres
særlig gode betingelser ved f.eks. skovgræsning,
lysning omkring gamle træer, pleje af små lysåbne
naturområder m.v.
Hensynet til plante- og dyrearterne, naturtyperne og
skovdriften skal integreres, således at man som skovejer
fremover vil anse forekomsten af høje naturværdier i
sin skov som et aktiv og ikke som et problem. Der bør
være en målsætning om, at der inden for en kort
årrække ikke er skovtilknyttede pattedyr opført
på den danske Rødliste.
Klimaindsatsen og grundvandsbeskyttelsen
Skove bidrager til opnåelsen af vores klimamål.
Regeringen har afsat betydelige midler til kortlægning af
skovenes klimabidrag, men desværre er denne kortlægning
ikke fulgt op af ambitiøse mål for ny skov.
Udlægning af nye skovarealer bidrager også til
grundvandsbeskyttelsen. Derfor skal dette element inddrages i en ny
skovpolitik.
Energiforsyningen
Træ er et klima- og miljøvenligt råstof.
Der er enorme og billige CO2-gevinster ved at erstatte andre
råstoffer (f.eks. kul, olie, gas, plast, beton, stål og
aluminium) med træ til f.eks. byggeri og energi. I disse
år tales der meget om muligheden for at øge forbruget
af biomasse, men hvis ikke der gøres en aktiv indsats
herhjemme, vil det blive baseret på importeret biomasse.
Produktionen af biomasse i danske skove kan være med til at
øge energiforsyningssikkerheden og samtidig fremme andre
samfundsinteresser som natur og friluftsliv. Der bør
opstilles bæredygtighedskriterier for udnyttelsen af skov til
biomasseproduktion. Derfor skal en skovpolitik omfatte mulighederne
for at øge arealet af skov, men i lige så høj
grad sikre incitamenter til en effektiv og bæredygtig
udnyttelse af arealet.
Rekreative områder
Skovene har enorm betydning for danskernes friluftsliv og
dermed for folkesundheden. Disse værdier kan udvikles langt
bedre, end det sker i øjeblikket. Dele af udvidelsen af
skovarealet bør foregå i bynære områder,
så en større del af friluftsaktiviteter i skovene
får karakter af hverdagsnaturoplevelser. Skovenes rekreative
og sundhedsfremmende potentiale skal optimeres. Samtidig kan
bynær skov øge mulighederne for at sikre
økonomi i skovene ved at generere indtægter gennem
rekreative aktiviteter, f.eks. udlejning af arealer til
skovbørnehaver.
Klimatilpasning
I de kommende år vil alle landets kommuner skulle
foretage massive investeringer i håndteringen af øgede
regnmængder som følge af klimaforandringerne. En
overordnet skovpolitik skal inddrage skove som et vigtigt element i
klimatilpasningsstrategierne. Især bynære skovarealer
vil kunne bidrage positivt.
Økonomi og virkemidler
Inden for kort tid har regeringens indsats for skovene
resulteret i væsentlige negative konsekvenser for
rammevilkårene. Her kan nævnes ordninger, der helt er
fjernet: fremme af produktudvikling, konsulentbistand til
bæredygtig skovdrift, grønne driftsplaner, indsats for
mere løvskov, udvikling af naturværdier og
miljøvenlig produktion af juletræer. Det var
ordninger, som skulle bidrage til at forbedre skovenes
rammevilkår, men som også skulle bidrage til en mere
bæredygtig skovdrift. Det er helt afgørende, at en
skovpolitik indeholder konkrete virkemidler, der kan erstatte disse
ordninger og tilføje nye.
En skovpolitik vil indebære omkostninger til at sikre
bedre rammevilkår for skovejerne. Bedre rammevilkår er
afgørende, hvis vi som samfund skal drage nytte af alle de
positive muligheder, skovene giver. Samfundsøkonomisk set
vil en satsning på skov uden tvivl give bonus. En skovpolitik
skal altså omfatte forbedrede økonomiske
rammevilkår og virkemidler, herunder en nøjere
undersøgelse af mulighederne for at anvende
landdistriktsmidler på området. Det sker ikke
herhjemme, men erfaringer fra vore nabolande kan inddrages for at
sikre, at vi får mest natur for pengene. Samtidig er det
afgørende, at der anvendes konkrete virkemidler, som sikrer,
at skovindsatsen rent faktisk bidrager til at opfylde målene
i skovpolitikken. Det handler ikke bare om at etablere mere skov,
men om at få mere bæredygtigt drevet skov.
Skriftlig fremsættelse
Mette Gjerskov
(S):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
bæredygtig skovpolitik.
(Beslutningsforslag nr. B 232).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.