Fremsat den 20. april 2010 af
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF), Anne Baastrup (SF),
Astrid Krag (SF) og Ole Sohn (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af regler om straffeattester
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af
2010 at revidere reglerne om straffeattester med henblik på
at gennemføre de nødvendige administrative og
lovgivningsmæssige ændringer, således at flere
dømte får en mulighed for at opnå et arbejds-
eller praktikforhold. Der kan tages udgangspunkt i en eller flere
af følgende modeller:
- At et mildt,
enkeltståendelovbrud alene medfører en betinget
notering på straffeattesten.
- At der gives
mulighed for at udstede straffeattester, der kun medtager de for
det søgte job relevante strafovertrædelser.
- At der gives
bedre mulighed for at opnå dispensation for pletter på
straffeattesten.
Bemærkninger til forslaget
Problemstillingen
Forslagsstillerne ønsker at ændre reglerne om
straffeattester. Straffeattesten har ved siden af sin rolle som
værktøj for samfundet også en marginaliserende
effekt for tidligere dømte. En plet på straffeattesten
kan være den faktor, der afholder individer fra at komme
væk fra kriminalitet og tilbage på rette spor.
Arbejdsgivere efterspørger generelt rene straffeattester i
forbindelse med ansættelser uden at se på de(t) enkelte
forholds karakter. Konsekvensen bliver, at disse individer
måske i stedet søger en levevej, der er ekstremt
omkostningsfuld for samfundet, som f.eks. en kriminel
løbebane eller passiv forsørgelse på
kontanthjælp.
Mange arbejdspladser efterspørger i dag en ren
straffeattest uden at skele til, hvad der står på
attesten. Der må siges at være stor forskel på
kriminalitet, og denne forskel er ikke uden relevans for en
eventuel arbejdsgiver - hvorvidt der er tale om en tunet knallert
eller mord, for at give et eksempel. Denne skelnen er naturligvis
også interessant i forbindelse med en ændret lovgivning
og bør indgå som en overvejelse.
Problemet med antallet af individer, der udelukkes fra
arbejdsmarkedet med henvisning til en plettet straffeattest,
må antages at være stigende. Dette afspejles bl.a., ved
at der er sket en stor stigning i antallet af udleverede
straffeattester i Danmark gennem de sidste mange år. De
seneste tal lyder på ca. 137.000 udleverede straffeattester
på landsplan i 2007 og ca. 163.000 udleverede straffeattester
på landsplan i 2009 - en stigning på knap 20 pct.
Rigspolitiets Kriminalregister.
Rekrutteringsbranchen v/direktør i headhunterfirmaet
Hays Søren Dahl udtaler om at bede om en straffeattest:
»Det er ren rutine. Ikke bare inden for ufaglært
arbejde som lager eller transport, men du bliver også
sorteret fra til stillinger inden for finans og handel, hvis du
engang har stjålet i en butik.«
Erhvervsbladet 18. februar 2010.
Det store problem i denne sammenhæng er, at der findes
et uvist antal individer, der ikke kan fremvise en uplettet
straffeattest, men som gerne vil tilbage på rette spor og
engagere sig i et arbejde eller i foreningslivet. Disse individer
bliver ekskluderet fra arbejdsmarkedet og overladt til
overførselsindkomster, og en nærliggende handling er
måske at blive fristet til at gå ind i kriminalitet.
Dette er i sagens natur ikke en holdbar situation.
Arbejdsmarkedsstyrelsen har i øjeblikket ingen
statistiske undersøgelser på området, hvilket
hverken beviser fra eller til.
Forslagsstillerne finder, at det har en samfundsmæssig
værdi og interesse, at flere opgiver kriminalitet efter endt
afsoning. Det er velkendt, at alle former for beskæftigelse
og uddannelse har en kriminalpræventiv virkning. På den
baggrund foreslås det, at Folketinget beslutter at se
på, hvordan reglerne for straffeattesterne kan ændres,
således at flere får en ærlig chance efter
løsladelse, sådan som regeringen også i sit nye
regeringsprogram »Danmark 2020 - Viden > Vækst >
Velstand > Velfærd« og i et af regeringens mål
for Danmark i 2020, »Tillid til, at mennesker kan forbedre
sig,« lægger op til. Problemstillingen, som
beslutningsforslaget således vil afhjælpe, er, at en
notering på straffeattesten i praksis bliver stigmatiserende,
således at det er enormt svært for et individ med en
plettet straffeattest at få et arbejde eller en funktion i en
forening, to oplagte alternativer til en kriminel
løbebane.
Den kriminelle verdens tiltrækningskraft på
især unge førstegangskriminelle skal ikke
undervurderes, og særlig for den gruppe bør samfundet
ikke hjælpe tiltrækningen på vej ved at udelukke
den person, der har begået et enkelt mildere lovbrud, fra at
komme tilbage til en ordentlig tilværelse. Det er i
realiteten konsekvensen af reglerne, som de er i dag.
Derfor beder forslagsstillerne regeringen undersøge
mulighederne for at gennemføre et eller flere af
følgende tre forslag til ændringer af reglerne om
straffeattester:
1. Forslag til Folketingsbeslutning om betingede noteringer
på straffeattester
Der er stor forskel på, hvilken type af kriminalitet der
begås, en forskel, der typisk afspejles i den straf,
domstolene tildeler den kriminelle. Derfor skal der også i
forbindelse med noteringerne på straffeattesten skelnes
mellem hård og mild kriminalitet og antallet af forseelser.
Den gruppe, der kun begår kriminalitet af ikkegrov karakter
én gang, bør have en chance til.
Forslagsstillerne mener i lighed med regeringens Kommission
vedrørende ungdomskriminalitet, at vi ikke bør
forholde personer med en plettet straffeattest chancen for at
få job og adgang til legale indtægter eller
praktikpladser, men i førstegangstilfælde give
mulighed for at gøre den første notering af en
strafferetlig afgørelse på straffeattesten betinget,
medmindre afgørelsen lyder på ubetinget
fængselsstraf, og medmindre den pågældende inden
for en periode på 3 år fra tidspunktet for
afgørelsen begår et nyt kriminelt forhold, der har
gentagelsesvirkning for det nu begåede forhold i henhold til
gældende regler på området, jf. straffelovens
§ 84. Modtager gerningsmanden en ny afgørelse, der har
gentagelsesvirkning, vil det betyde, at både den nye og den
tidligere strafferetlige afgørelse noteres på
straffeattesten. Børneattesterne består som i dag.
Forslagsstillerne finder, at en sådan mulighed er af central
betydning, idet der for de fleste førstegangskriminelle vil
være tale om, at de, når de opdages, kun har
begået noget kriminelt den ene gang. Dette
understøttes af en dansk undersøgelse, der viser, at
personer, der er registreret for fire eller flere
straffelovsovertrædelser i Kriminalregistret, tegner sig for
to tredjedele af samtlige straffelovsovertrædelser, selv om
de kun udgør 18 pct. af de registrerede
lovovertrædere. 75 pct. af kriminaliteten i Danmark er
således recidivkriminalitet - hvilket deler de kriminelle op
i den »hærdede« gruppe, der gentager
kriminaliteten, og de lovovertrædere, der kun begår
kriminalitet én gang, som dette beslutningsforslag retter
sig imod.
Baggrund:
Forslaget er stillet med udgangspunkt i Kommissionen
vedrørende ungdomskriminalitets betænkning nr. 1508,
2009, hvor der kan hentes yderligere inspiration.
Kommissionens betænkning foreslår ganske vist, at
denne betingede notering af det første strafferetlige
forhold på straffeattesten kun skal gælde for unge
under 18 år, men forslagsstillerne finder, at man også
skal undersøge muligheden for personer over 18 år.
Pointen er, at ingen skal udelukkes fra samfundets muligheder og
fristes ind i en kriminel løbebane på baggrund af en
notering på straffeattesten for et mildt, enkeltstående
lovbrud. Forslagsstillerne forestiller sig, at Justitsministeriet
kommer med et oplæg til afgrænsningerne, ifald denne
model vedtages.
Generelle bemærkninger til forslag 2 og 3
Mange indsatte står i en sårbar situation,
når de løslades. Ud over den formelle straf
følger der også en ganske betydelig uformel straf.
Rockwool Fondens Forskningsenhed dokumenterede i en
undersøgelse,
Forbryderen og samfundet. Livsvilkår og uformel straf.
Af Torben Tranæs og Lars Pico Geerdsen med bidrag af Susumu
Imai, Claus Larsen og Michael Svarer. Rockwool Fondens
Forskningsenhed / Gyldendal 2008 at indsatte ikke bare har markant
lavere indtjening i de 5 år, hvor pletten på
straffeattesten er der, men at denne fortsætter resten af
livet, ligesom de har en livslang, markant højere ledighed.
Forskningsresultaterne viser således, at den løsladte
har mere end svært ved at få fodfæste på
arbejdsmarkedet efter en afsoning, og at sandsynligheden for at
ende på overførselsindkomst er markant. Det er
nærliggende at forestille sig, at disse forhold har rod i
straffeattesterne.
2. Forslag til folketingsbeslutning om ændring af
reglerne om udstedelse af straffeattester
Beslutningsforslaget indebærer, at Folketinget opfordrer
justitsministeren til at ændre reglerne for udstedelse af
straffeattester med henblik på at sikre, at en arbejdsgiver i
forbindelse med ansættelse eller under ansættelse af en
lønmodtager alene kan få oplysninger om, hvorvidt
lønmodtageren har begået et strafbart forhold, i det
omfang det er nødvendigt for at tilgodese væsentlige
hensyn til virksomhedens eller andres sikkerhed og oplysningerne er
relevante for udførelse af det pågældende
arbejde.
Ved udmøntningen af forslaget skal det bl.a. sikres, at
arbejdsgiveren ved anmodning om oplysninger om begåede
strafbare forhold over for lønmodtageren får de
relevante oplysninger, men også at den enkelte ikke bliver
sorteret fra på baggrund af et irrelevant forhold.
Der foreslås en undersøgelse af, hvordan et
it-system kunne afhjælpe denne opdeling i kategorier af
relevante strafforhold og ikkerelevante strafforhold for en given
arbejdsgiver i praksis.
Det er altså alene straffeoplysninger, som har betydning
for det konkrete arbejdes udførelse, som kan indhentes. Med
en sådan regelændring imødegås det
problem, at en enkelt anmærkning, som ikke er relevant, kan
afskære en ansøger fra at få et job.
Denne manøvre vil i øvrigt ikke ændre
på individets retsstilling.
Eksempler:
En børnehaveleder skal således f. eks. fortsat
have lov til at anmode om oplysninger om, hvorvidt en
ansøger har begået nogen form for kriminalitet eller
uterlighed over for børn eller unge. Derimod vil
børnehavelederen ikke have lov til at kræve en ansat
oplysninger om, hvorvidt en ansøger for et par år
siden i kådhed har stjålet en bil eller lavet
skattesvindel.
En forretningsindehaver skal f. eks. have lov til at få
oplysninger om, hvorvidt en ansøger til en stilling som
bogholder har begået underslæb. Derimod skal
forretningsindehaveren ikke have oplysninger om, hvorvidt den
ansatte for nogle år siden har været indblandet i et
værtshusslagsmål.
Ved udformningen af reglerne skal der endvidere tages stilling
til, hvilke sanktioner overtrædelser af reglerne skal
indebære. Også her bør Justitsministeriet komme
med oplæg til, hvordan en praktisk og teknisk løsning
kan afgrænses, såfremt denne model vedtages.
3. Dispensationer til straffeattesten
Som reglerne er i dag, kan der i særlige tilfælde
gives dispensation til tidligere sletning af noteringer på
straffeattesten. Men denne mulighed bliver kun benyttet i ekstremt
begrænset omfang. Der er givet 39 dispensationer de seneste 5
år, hvilket kan ses i relation til de 882.045plettede
straffeattester i den danske befolkning
Kilde: Rigspolitiet. Tallet er pr. primo marts 2010..
Forslagsstillerne mener, at det lave antal dispensationer
bør undersøges. Hvorfor er der så få, der
søger en dispensation, og endnu færre, der får
en? Når en tidligere kriminel skal søge arbejde eller
praktikplads, bør der være bedre mulighed for at
søge dispensation til at få en ren straffeattest med
henblik på arbejde eller praktikplads i forbindelse med
studium. Forslagsstillerne mener, det bør være muligt
at foretage en konkret vurdering af hele ansøgerens forhold
i hvert tilfælde, og at såfremt der begås ny
kriminalitet, bortfalder dispensationen.
Eksempler:
En pige har gjort sig medskyldig i hæleri, da hun
køber en stjålet telefon af en fremmed på
Christiania, og modtager en bøde. Efterfølgende
bliver hun fyret fra sit job på et hotel og kan ikke
forsørge sig selv med andet arbejde, da hun får afslag
alle steder på baggrund af sin plettede straffeattest.
En ufaglært 50-årig mand, der tidligere har
begået socialt bedrageri og har taget sin straf, er nu
udelukket fra at tage et arbejde. Han får afslag på
bl.a. en ansøgning om et chaufførjob på
baggrund af sin plettede straffeattest.
En 42-årig mand fra Sønderjylland er godt i gang
med en uddannelse som misbrugsvejleder. Nu kan han ikke få en
praktikplads i offentligt regi på grund af straffeattesten
trods det gode forudgående forløb.
Supplerende om straffeattester
Forslagsstillerne er åbne over for at diskutere en
ændring af reglerne for straffeattesterne, således at
der f.eks. ændres på afgrænsningsområdet
for, hvornår en lovovertrædelse kommer på
straffeattesten. I dag er det kun overtrædelser af
straffeloven, lov om euforiserende stoffer og udenlandske
afgørelser, hvilket indebærer, at overtrædelser
af f.eks. færdselsloven eller våbenloven ikke noteres.
Ideen er dog, at ændringerne skal tilgodese den
ovennævnte problemstilling med, at lovovertrædere med
enkeltstående milde noteringer på straffeattesten skal
have mulighed for at komme tilbage på rette spor med arbejde
eller foreningsfunktion, ved f.eks. at gøre den
første notering betinget, ændre på reglerne for
udstedelsen af straffeattester eller give bedre mulighed for at
få dispensation til at få slettet sine noteringer
på straffeattesten, alt sammen inden for rimelige
grænser.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ændring af regler omkring straffeattester.
(Beslutningsforslag nr. B 229).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.