Beretning afgivet af Miljø- og
Planlægningsudvalget den 15. september 2010
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 9. april 2010 og var til
1. behandling den 27. april 2010. Beslutningsforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Planlægningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 4
møder.
2. Tilkendegivelse fra
miljøministeren
Miljøministeren har over for udvalget tilkendegivet
følgende:
Jeg vil hermed give et tilsagn om, at By- og
Landskabsstyrelsen sammen med de øvrige berørte
myndigheder vil indhente yderligere viden om problemets
omfang.
Reglerne om håndtering af skibe og skibsvrag
hører under forskellige ministerier afhængig af
omstændighederne, og ingen af de berørte ministerier
ligger inde med nye oplysninger om, hvor stort problemet reelt er.
Umiddelbart vurderes det dog, at der er tale om et forholdsvist
begrænset antal fartøjer.
Generelt er det vigtigt at være opmærksom
på, at selv om et skib er blevet til et vrag, tilhører
det fortsat ejeren af skibet. Der er ikke krav om obligatorisk
registrering af mindre skibe incl. lystbåde, og ejeren kan
således ofte ikke identificeres.
En eventuel regulering af området vil således
sandsynligvis forudsætte registrering og evt. forsikring af
et meget stort antal skibe, fortrinsvis lystbåde. Det vil
derfor kunne medføre betydelige konsekvenser for borgerne,
samtidig med at indsatsen vil medføre administrative
omkostninger og formentligt betydelige samfundsøkonomiske
omkostninger. Et andet uafklaret spørgsmål er, om en
eventuel fremtidig regulering vil skulle omfatte andre skibe end
danske, og i så fald skal en sådan være i
overensstemmelse med international ret.
Jeg er derfor enig i, at det kan være
hensigtsmæssigt, at få mere viden om problemets omfang,
og jeg vil derfor anmode de berørte myndigheder om at
iværksætte dette. Desuden vil jeg anmode By- og
Landskabsstyrelsen om at tage kontakt til vore nabolande for at
høre, hvordan de har håndteret problemet.
Der er dermed tale om en ganske omfattende opgave, som
forudsætter inddragelse af og koordinering med en række
ressortområder, hvorfor jeg forventer, at der først
kan foreligge et resultat ultimo dette år.
Jeg vil umiddelbart derefter orientere Folketingets
Miljø- og Planlægningsudvalg om resultatet af
arbejdet.
3. Politiske bemærkninger
Udvalget anerkender, at det er et problem, at forladte skibe,
skibsvrag og skrottede skibe m.v. ikke er omfattet af
gældende regler. Det betyder, at mindre fartøjer frit
kan efterlades på søterritoriet, uden at myndighederne
har mulighed for at gribe ind og kræve dem fjernet, medmindre
de udgør en miljømæssig risiko på grund
af udslip af kemikalier, en risiko for kystbeskyttelsen eller en
fare for sejladssikkerheden.
Udvalget har noteret sig miljøministerens tilsagn om at
undersøge problemets omfang forud for indførelse af
regler på området. Udvalget ønsker en
løsning, der sikrer, at Danmark ikke ender som
skibskirkegård for skibe fra andre lande.
Miljøministeren opfordres derfor til at
iværksætte en undersøgelse af problemets omfang
og mulige virkemidler til at sikre indgriben fra myndighederne,
således at resultatet af undersøgelsen kan foreligge
senest den 31. december 2010.
P.u.v.
Ida Auken
formand
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende B 216
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Tidsplan for udvalgets behandling af
beslutningsforslaget |
2 | 1. udkast til beretning |
3 | Tilkendegivelse fra
miljøministeren |